1. Sposoby dostarczenia dokumentów

osobiście pocztą faxem elektronicznie
✔️ ✔️ ✔️


2. Sposoby odbioru dokumentów 

osobiście pocztą faxem elektronicznie
✔️ ✔️ ✔️


3.  Wymagane dokumenty

- wniosek o wydanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu (najemcy) lub na teren sąsiedniej nieruchomości do wykonania prac przygotowawczych lub robót budowlanych - druk PB- 14.


- zgody właścicieli sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu (najemcy) na wejście lub dokumenty, z których wynika brak możliwości uzyskania zgody właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku, lokalu (lub innych podmiotów legitymujących się prawami rzeczowymi bądź obligacyjnymi do nieruchomości).


- opis sposobu i zakresu planowanych robót wraz z określeniem terminu korzystania z sąsiedniej nieruchomości.


- oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej, w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika.

4. Sposób złożenia dokumentów:

- dostarczenie osobiście do Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego
w Koszalinie przy ul. Racławickiej 13,

- przesłanie pocztą tradycyjną na adres: Starostwo Powiatowe w Koszalinie,
ul. Racławicka 13, 75-620 Koszalin,

- przesłanie na adres /spkoszalin/skrytka w formie dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,

- za pośrednictwem e-budownictwo.gunb.gov.pl


5. Opłaty:

- za wydanie decyzji – 10,00 zł (z wyłączeniem decyzji dotyczącej budownictwa mieszkaniowego),
- za pełnomocnictwo (prokurę)  - 17,00 zł

Opłacie skarbowej nie podlegają czynności urzędowe, wydanie zaświadczeń 
i zezwoleń albo złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury w sprawach: nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz ochrony zdrowia.  
Opłacie skarbowej nie podlegają również czynności urzędowe, wydanie zaświadczeń i zezwoleń w sprawach budownictwa mieszkaniowego.
Pełnomocnictwo udzielone małżonkowi i wstępnym (rodzice dziadkowie) oraz zstępnym (dzieci i wnuki) lub rodzeństwu jest zwolnione z opłaty skarbowej.

Opłaty skarbowej dokonuje się - przelewem bankowym na rachunek Urzędu Miejskiego w Koszalinie.

Nr rachunku:  07 1140 1137 0000 2444 4400 1033.

UWAGA - nie ma możliwości dokonywania opłaty skarbowej przy pomocy terminali w Starostwie Powiatowym w Koszalinie.


6. Termin i sposób załatwienia:

- załatwienie sprawy w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, w drodze decyzji, o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości.

7. Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U.2020.1333 t.j.),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2021.735 t.j.),

- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2021.1923 t.j.),
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europu (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r w sprawie ochrony osób fizycznych w związku 
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L.2016.119.1).

8. Tryb odwoławczy:

- od decyzji służy Stronie odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego, za pośrednictwem Starosty Koszalińskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

9. Obowiązek informacyjny

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starostwo Powiatowe z siedzibą w Koszalinie przy ulicy Racławickiej 13, 75-620 Koszalin reprezentowane przez Starostę Koszalińskiego (treść obowiązku informacyjnego)

10. Dodatkowe informacje: 

Wydział Budownictwa, ul. Racławicka 13, 75-620 Koszalin

pokój nr 105

tel. 94 714 01 02, 94 714 01 03

e-mail: budownictwo@powiat.koszalin.pl