1. Sposoby dostarczenia dokumentów:

osobiście pocztą faxem elektronicznie
✔️ ✔️ ✔️

2. Sposoby odbioru dokumentów:

osobiście pocztą faxem elektronicznie
✔️ ✔️ ✔️

3.  Wymagane dokumenty:

Wniosek o ustanowienie służebności gruntowej, który powinien zawierać: określenie osoby występującej z wnioskiem  o ustanowienie służebności w przypadku osób fizycznych imię, nazwisko, adres do korespondencji, numer telefonu kontaktowego, w przypadku osób prawnych: określenie podmiotu wraz ze wskazaniem formy prawnej, adres do korespondencji, numer REGON lub NIP, numer telefonu kontaktowego, oznaczenie nieruchomości według ewidencji gruntów, na rzecz których ma zostać ustanowiona służebność, cel ustanowienia służebności (np. prawo przechodu lub przejazdu), określenie powierzchni jaka powinna zostać przeznaczona do obciążenia służebnością. 

Załączniki: do wniosku należy dołączyć oryginały lub uwierzytelnione kopie następujących dokumentów:
1) kserokopia mapy zasadniczej z zaznaczonym przebiegiem i powierzchnią planowanej służebności,
2) aktualny wypis z rejestru gruntów dla nieruchomości władnącej oraz dla nieruchomości na której ma być ustanowiona służebność,
3) w przypadku pełnomocnika, pełnomocnictwo sporządzone notarialnie,
4) deklarację o pokryciu kosztów związanych z ustanowieniem służebności.

4. Sposób złożenia dokumentów:

Starostwo Powiatowe w Koszalinie, ul. Racławicka 13, Kancelaria Ogólna (parter) lub przez operatora pocztowego. Dokumenty można złożyć w formie elektronicznej za pośrednictwem adresu elektronicznego /spkoszalin/skrytka.

5. Opłaty:

1) Służebność gruntową ustanawia się za wynagrodzeniem lub nieodpłatnie 
w oparciu o uzgodnienia pomiędzy stronami,
2) Wnioskodawca ponosi koszty sporządzenia operatu szacunkowego, wszelkie koszty związane z zawarciem umowy notarialnej oraz jego ujawnieniem w księdze wieczystej.

6. Termin i sposób załatwienia:

Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów i zgód wymaganych przepisami prawa.

7. Podstawa prawna:

1. Art. 285 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny.

2.art.13 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami.

8. Tryb odwoławczy:

Nie przysługuje.

9. Obowiązek informacyjny:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starostwo Powiatowe z siedzibą w Koszalinie przy ulicy Racławickiej 13, 75-620 Koszalin reprezentowane przez Starostę Koszalińskiego ( treść obowiązku informacyjnego).

10. Dodatkowe informacje: 

Wydział Nieruchomości
pokój nr 326 i 325
tel.947140170 i 947140176
email: poczta@powiat.koszalin.pl