1. Sposoby dostarczenia dokumentów

osobiście pocztą faxem elektronicznie
✔️ ✔️ ✔️


2. Sposoby odbioru dokumentów 

osobiście pocztą faxem elektronicznie
✔️ ✔️ ✔️


3.  Wymagane dokumenty

- zgłoszenie budowy wolno stojących, nie więcej niż dwukondygnacyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane druk PB-2a.

- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane - druk druk PB-5

- oświadczenie inwestora, że: planowana budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych; przyjmuje odpowiedzialność za kierowanie budową w przypadku nieustanowienia kierownika; dokumentacja jest kompletna - druk oświadczenia

- decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

- projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów (w postaci papierowej w 3 egzemplarzach albo w postaci elektronicznej),

- zaświadczenie projektantów o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego aktualne na dzień opracowania projektu budowlanego,

- oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej, w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika,

- pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika 
z przepisów odrębnych lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień i opinii.

4. Sposób złożenia dokumentów:

- dostarczenie osobiście do Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Koszalinie przy ul. Racławickiej 13,

- przesłanie pocztą tradycyjną na adres: Starostwo Powiatowe w Koszalinie,
ul. Racławicka 13, 75-620 Koszalin,

- przesłanie na adres /spkoszalin/skrytka w formie dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,

- za pośrednictwem e-budownictwo.gunb.gov.pl


5. Opłaty:

Dokonanie zgłoszenia z projektem podlega opłacie skarbowej, której wysokość uzależniona jest od rodzaju i zakresu zamierzenia budowlanego:

- w przypadku budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego w wysokości - 1 zł za każdy m2 niemieszkalnej powierzchni użytkowej, nie więcej niż 539 zł; z opłaty skarbowej zwolnione jest przyjęcie zgłoszenia dotyczącego budynku zniszczonego lub uszkodzonego wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych (tabela Część I pkt 9a ustawy o opłacie skarbowej)

- w przypadku przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego w wysokości 50% stawki określonej dla budowy budynku jednorodzinnego; z opłaty skarbowej zwolnione jest przyjęcie zgłoszenia dotyczącego budynku zniszczonego lub uszkodzonego wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych (tabela Część I pkt 9c ustawy o opłacie skarbowej)

- opłata skarbowa - 17,00 zł za pełnomocnictwo (prokurę)


Opłacie skarbowej nie podlegają czynności urzędowe, wydanie zaświadczeń i zezwoleń albo złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury w sprawach: nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz ochrony zdrowia.
Opłacie skarbowej nie podlegają również czynności urzędowe, wydanie zaświadczeń i zezwoleń w sprawach budownictwa mieszkaniowego.
Pełnomocnictwo udzielone małżonkowi i wstępnym (rodzice dziadkowie) oraz zstępnym (dzieci i wnuki) lub rodzeństwu jest zwolnione z opłaty skarbowej.
Z opłaty skarbowej zwolnione jest przyjęcie zgłoszenia dotyczącego budynku zniszczonego lub uszkodzonego wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych.

Opłaty skarbowej dokonuje się przelewem bankowym na rachunek Urzędu Miejskiego w Koszalinie.

Nr rachunku:  07 1140 1137 0000 2444 4400 1033

UWAGA - nie ma możliwości dokonywania opłaty skarbowej przy pomocy terminali w Starostwie Powiatowym w Koszalinie.


6. Termin i sposób załatwienia:

- zgłoszenia dokonuje się przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych,    

- do budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a („budynki mieszkalne jednorodzinne do 70 m2”), można przystąpić po doręczeniu zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej.


7. Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane,  
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europu (UE) 2016/679  z dnia 27 kwietnia 2016 r w sprawie ochrony osób fizycznych w związku  z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

8. Tryb odwoławczy:


Nie dotyczy.

W przypadku budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a ("budynki mieszkalne jednorodzinne do 70 m2") wyłączono możliwość zgłoszenia przez organ administracji architektoniczno-budowlanej sprzeciwu do dokonanego przez inwestora zgłoszenia. Do budowy można przystąpić od razu po doręczeniu organowi administracji architektoniczno-budowlanej odpowiedniego zgłoszenia wraz z kompletem dokumentów.

9. Obowiązek informacyjny:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starostwo Powiatowe z siedzibą w Koszalinie przy ulicy Racławickiej 13, 75-620 Koszalin reprezentowane przez Starostę Koszalińskiego (treść obowiązku informacyjnego)

10. Dodatkowe informacje: 

Wydział Budownictwa, ul. Racławicka 13, 75-620 Koszalin

pokój nr 105

tel. 94 714 01 02, 94 714 01 03

e-mail: budownictwo@powiat.koszalin.pl