Posiedzeniu Komisji przewodniczył Starosta Koszaliński – Roman Szewczyk. Prezydenta miasta Koszalina reprezentował – zastępca prezydenta – Andrzej Jakubowski.
W trakcie posiedzenia:
1. Omówiono przeprowadzone w 2009 roku badania ankietowe opracowane przez Koszalińską Wyższą Szkołę Nauk Humanistycznych pt: „POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA MIESZKAŃCÓW KOSZALINA W ŚWIETLE BADAŃ” – Prezentacji wyników dokonał Dziekan Wydziału Pedagogicznego – dr Adam Mościcki.
Powyższe badania prowadzone są w cyklu 2 letnim i porównując do analiz z poprzednich lat można stwierdzić, iż nastąpił wzrost poziomu zaufania do funkcjonariuszy policji. Na tę wysoką ocenę wpłynęła między innymi:
- szybkość reakcji funkcjonariuszy na wezwania telefoniczne;
- konsekwencja w postępowaniu;
- wzrost wskaźnika wykrywalności przestępstw;
- duża liczba patroli w ciągu dnia.
W świetle badań – stwierdzono, iż mieszkańcy czują się bezpieczni w Koszalinie a poziom poczucia bezpieczeństwa jest dobry.
Określono główne wnioski i postulaty wynikające z analizy badań przeprowadzonych na grupie 510 respondentów, a mianowicie:
- częstsze partole policyjne – szczególnie w godzinach wieczornych i nocnych;
- uaktywnienie działań Straży Miejskiej w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców miasta;
- uaktywnienie działań dzielnicowych w poszczególnych rewirach.
2. Przedstawiono do wiadomości i zaopiniowania Komisji:
a)„Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego w 2009 r. „Sprawozdanie zostało przez Komisję przyjęte jednogłośnie.
b) Sprawozdanie z realizacji uchwały pt.: – Program Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Porządku Publicznego iBezpieczeństwaObywateli na lata 2007 – 2010 pt. „BEZPIECZNY KOSZALIN ” w 2009 roku. Sprawozdanie zostało przez Komisję przyjęte. Ustalono, że nowy program przygotuje nowy skład komisji powołanej w 2011 roku.
c) „Informację Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Koszalinie o stanie bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej miasta i powiatu w roku 2009". Informacja została przez Komisję przyjęta.
d) „Sprawozdanie z działalności Komendanta Miejskiego Policji w Koszalinie oraz informację o stanie porządku bezpieczeństwa publicznego w 2009 r.” (na terenie miasta i powiatu).
Sprawozdanie zostało przyjęte.
e) „Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej w Koszalinie w roku 2009".Sprawozdanie zostało przez Komisję przyjęte.
f) sprawozdania z realizacji Harmonogramu zamierzeń na rzecz poprawy bezpieczeństwa podczas wypoczynku w okresie zimowym pn.„Bezpieczne Ferie Zimowe 2010 ” na terenie miasta Koszalina oraz na terenie powiatu koszalińskiego. Sprawozdania zostały przez Komisję przyjęte.
g) sprawozdanie Komendanta Placówki Straży Granicznej w Darłowie z działalności na terenie miasta i powiatu Koszalińskiego w 2009 roku. Komendant podziękował funkcjonariuszom policji i straży miejskiej za wspólne patrole i bardzo dobrą współpracę oraz samorządom za wsparcie finansowe.
3. Omówiono stan zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu. Duże zadowolenie władz samorządu powiatowego wzbudza podnoszenie świadomości władz gminnych w zakresie realizacji przedsięwzięć dotyczących szeroko pojętej profilaktyki dotyczącej przeciwdziałania różnym rodzajom zagrożeń, między innymi uzupełnianie wyposażenia magazynów przeciwpowodziowych w różnorodny sprzęt niezbędny podczas prowadzenia akcji ratowniczych.
4. Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Koszalinie – przedstawił skutki „zimy” w sezonie 2009-2010 na terenie Koszalina. Stwierdził, że budżet jednostki na usuwanie skutków działań atmosferycznych został już przekroczony o ponad 300 tys. zł. Na łatanie dziur masą bitumiczną wydatkowano 400 tys. zł (500 ton). Poruszone zostały problemy związane z remontem ulicy Gnieźnieńskie oraz udrożnienia wyjazdu do Sianowa na ul. Słupskiej.
5. Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie – omówił sytuację na drogach powiatu koszalińskiego. Poinformował zebranych, iż w minionym sezonie Powiatowy Zarząd Dróg został zmuszony do korzystania z usług prywatnych właścicieli samochodów do obsługi dróg będących w dyspozycji Powiatowego Zarządu Dróg (506 km + 45 km dróg gruntowych), gdyż nastąpiła niewydolność własnego taboru samochodowego. Środki finansowe przeznaczone na usuwanie skutków zimy zostały przekroczone. Z inicjatywy Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przeprowadzono dyskusję o możliwości stosowania solanki MgCl2 – która w mniejszym stopniu szkodzi nie tylko pojazdom, użytkownikom dróg ale także środowisku.
6. Starosta Koszaliński - zaprezentował plany uruchomienia bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Zegrzu Pomorskim. Koszt adaptacji bazy w Zegrzu Pomorskim to ok. 5 mln. zł. Samorządy koszalińskie wystąpiły z wnioskami o uruchomienie bazy w sezonie letnim 2010.
7. Przeprowadzono dyskusje w kwestiach dotyczących:
a. nowych wymagań prawnych, jakie spoczywają na właścicielach kąpielisk morskich i śródlądowych w zakresie kwalifikacji ratowników wodnych. Uprawnienia do przeprowadzania określonych kursów przygotowawczych posiadają tylko 3 jednostki ze Szczecina (21 godzin teoretycznych zajęć i 45 godzin praktycznych). Koszt kursu – w granicy 500 zł. Starostwo Powiatowe w Koszalinie podjęło starania o przeprowadzenie takiego kursu na terenie miasta dla wszystkich zainteresowanych z terenu miasta i powiatu koszalińskiego;
b. szkolenia dla kierowników bezpieczeństwa imprez masowych;
c. pomocy finansowej ze strony samorządów dla Policji na remonty budynków zajmowanych przez Komendę Miejską Policji w Koszalinie.
II. Drugie posiedzenie Komisji w odbyło się 1 lipca 2010 r. Posiedzeniu Komisji przewodniczył Starosta Koszaliński – Roman Szewczyk. Prezydenta miasta Koszalina reprezentował – Zastępca Prezydenta Miasta – Piotr Jedliński.
1. Został omówiony stan przygotowania służb dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w okresie letnim:
a) Powiatowy Inspektor Sanitarny:
- przeprowadzono kontrole stanu sanitarno-epidemiologicznego w placówkach i ośrodkach organizujących wypoczynek letni;
- odbyło się spotkanie z organizatorami letniego wypoczynku;
- od 1 lipca i następnie co tydzień organizowane będzie szkolenie z właścicielami punktów gastronomicznych dot. zasad HASAD;
- uruchamiane są programy profilaktyczne oświatowo-zdrowotne dot. praktyki uzależnień między innymi „Nie pal wśród niepalących” oraz HIV;
- profilaktyka chorób zakaźnych;
- w dniu 18.08 organizowany będzie festyn plenerowy z badaniami mammografii i cytologii;
- opiniuje się sposób organizowania imprez masowych;
- może wystąpić w okresie letnim niebezpieczeństwo ukąszeń kleszczy oraz chorób noso-gardzieli;
- Inspektorat i SS-E sprawuje nadzór nad dopuszczeniem do eksploatacji kąpielisk. Wydano pozytywne opinie dot. 7 kąpielisk morskich i 8 jeziorowych;
- Stacja S-E będzie pełnić stałe dyżury w PISan. Kontakty (tel, fax) są umieszczone na stronie www:psse.koszalin.pl.
b) Powiatowy Lekarz Weterynarii:
- będą prowadzone kontrole w zakładach produkujących żywność;
- może wystąpić wścieklizna wskutek migracji wakacyjnej z innych regionów kraju;
- niebezpieczeństwo pokąszeń i zadrapań, pogryzienia może zgłosić każdy poszkodowany;
- stwierdzono przypadki odnalezienia zwierząt martwych w sąsiednich terenach.
c) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego:
- wspólnie PSP, OSP, Strażami Gminnymi i Policją dokonano kontroli placów zabaw;
- będzie prowadzona kontrola w pasie nadmorskim i przeglądy obiektów tymczasowych;
- występują trudności z egzekwowaniem prawa i bezsilność ze względu na niejednolity stan prawny.
d) Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej:
- edukacja przeciwpożarowa wśród dzieci i młodzieży;
- kontrole wspomagane przez PINB i Policję obiektów budowlanych;
- ćwiczenia w obiektach użyteczności publicznej.
e) Komendant Miejski Policji:
- dodatkowe siły policyjne w gminie Mielno (62 policjantów) oraz w gminach Manowo, Polanów i Sianów dofinansowane przez samorządy;
- w mieście Koszalin nie będzie dodatkowych sił policyjnych w okresie letnim;
- wzrośnie zagrożenie w okresie letnim, zwłaszcza w miejscowościach nadmorskich kradzieżami, zdarzeniami na drogach i zakłócanie spokoju;
- będzie zintensyfikowana współpraca z placówką ŻW, strażami miejskimi i gminnymi w zakresie prowadzonych kontroli na terenie miasta i powiatu.
2. Przedstawiono zasadnicze zamierzenia miasta Koszalin i powiatu koszalińskiego w ramach programu „Bezpieczne Wakacje 2010”;
a) Kierownik Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UM w Koszalinie przedstawił zebranym zasadnicze zamierzenia w ramach harmonogramu organizacji działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego w okresie wakacji 2010 r. na terenie miasta Koszalin“ Bezpieczne Wakacje 2010”. Omówił szczegółowo zakres planowanych zamierzeń oraz kalendarium ich realizacji. Plan zaopiniowano pozytywnie.
b) Kierownik Referatu Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Koszalinieprzedstawił zebranym zasadnicze zamierzenia powiatu koszalińskiego oraz koncepcję realizacji zamierzeń wzakresie przygotowania do sezonu, letniego wypoczynku i przygotowanie do sezonu turystycznego.
3. Poinformowano zebranych uczestników posiedzenia o wnioskach wynikających z analizy stanu zabezpieczenia ratowniczego w zakresie ratownictwa wodnego na obszarze powiatu. Na kąpieliskach morskich będzie zabezpieczało 68 ratowników (gm. Mielno) a na kąpieliskach jeziorowych gm. Mielno – 20, gm. Manowo - 2, gm. Sianów - 7 a gm. Bobolice - 1 ratownik. Razem zatrudnionych zostanie 98 ratowników a koszty zatrudnienia wyniosą 609 854 zł. Pozostałe kąpieliska nie będą strzeżone co może skutkować utonięciami kąpiących się zwłaszcza na kąpieliskach tzw. dzikich.
4. Omówiono problem bezpieczeństwa imprez masowych w zakresie posiadanych kompetencji przez instytucje do dokonywania kontroli w trakcie realizacji imprezy.