UCHWAŁA NR XVIII/ 199 /05
RADY POWIATU w KOSZALINIE
z dnia 26 kwietnia 2005r.
w sprawie utworzenia Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Polanowie i nadania statutu
Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz.1806, z 2003r Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055), art. 5 ust. 2 pkt 1, ust.3, art.5c pkt 1, art. 58 ust 1 i 6 oraz art. 60 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ((Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781) uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. W związku z likwidacją Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie tworzy się z dniem 1 września 2005 r. Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy, zwany dalej Ośrodkiem.
2. Siedzibą Ośrodka jest m. Polanów, ul. Korczaka 4, 76 – 010 Polanów.
3. Ośrodek jest placówką resocjalizacyjno – wychowawczą przeznaczoną dla młodzieży niedostosowanej społecznie.
4. W skład Ośrodka wchodzi:
1) Internat,
2) Zespół Szkół Specjalnych, w skład którego wchodzi :
a) Szkoła Podstawowa Specjalna,
b) Gimnazjum Specjalne.
§ 2. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Powiatu.
§ 3. Ośrodkowi nadaje się statut, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie i dyrektorowi Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Polanowie.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 września 2005 roku.
Zdzisław Pawłowski
ZDZISAW PAWŁOWSKI
Postanowienia ogólne.
§ 1
Statut Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Polanowie, zwany dalej „MOW”, określa organizację, zasady funkcjonowania i szczegółowe zadania placówki, a także specyfikę i zakres sprawowanej opieki.
§ 2
1. MOW jest jednostką organizacyjną Powiatu Koszalińskiego, zwanego dalej „Powiatem”.
2. MOW jest powiatową jednostką budżetową w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
3. MOW jest jednostką resocjalizacyjną przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami w zachowaniu, niedostosowanej społecznie, zagrożonej uzależnieniem w stopniu utrudniającym jej realizację zadań życiowych bez specjalnej pomocy.
§ 3
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy jest publiczną placówką oświatową funkcjonującą na podstawie przepisów:
1. ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329)
2. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami)
3. ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późniejszymi zmianami).
4. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych ( Dz. U. Nr 52 z dnia 30 marca 2005r., poz. 466 ),
5. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52 z dnia 30 marca 2005r., poz. 467),
6. innych ustaw oraz rozporządzeń do ustaw,
7. niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ II
Podstawowe zadania MOW
§ 4
1. MOW zapewnia wychowankom:
a) ciągłą całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspakaja ich niezbędne potrzeby.
b) realizację obowiązku szkolnego na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum.
c) wyrównanie opóźnień rozwojowych i szkolnych
2. MOW podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny środowiska społecznego.
§ 5
Celem MOW jest prowadzenie wielostronnych, zintegrowanych i specjalistycznych działań terapeutycznych i wychowawczych zmierzających do wyeliminowania przyczyn występujących zaburzeń oraz przystosowania dzieci i młodzieży do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
§ 6
MOW realizuje cel określony w § 5 poprzez:
1) zapewnienie warunków bytowych sprzyjających poprawie zdrowia
psychicznego.
2) opiekę wychowawczą, terapeutyczną, psychologiczną, socjalną i
rekreacyjną,
3) naukę w zakresie odpowiedniej klasy szkoły podstawowej lub gimnazjum,
4) terapię grupową, której celem jest zmiana niekorzystnych sądów poznawczych i towarzyszących im wzorców zachowań,
5) terapię indywidualną,
6) zajęcia resocjalizujące, korekcyjne, kompensacyjne i terapeutyczne rekompensujące brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujące do życia społecznego.
§ 7
§ 8
Do wniosku o wydanie skierowania należy dołączyć następujące dokumenty:
1) orzeczenie sądu o zastosowaniu środka wychowawczego wobec nieletniego,
2) prośbę rodziców lub prawnych opiekunów starających się o wydanie skierowania do ośrodka,
3) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
4) akt urodzenia i potwierdzenie zameldowania,
5) dokumentacje medyczną w tym: kartę zdrowia i szczepień oraz
informację o ubezpieczeniu zdrowotnym,
6) aktualny wywiad środowiskowy,
7) ostatnie świadectwo szkolne i aktualny odpis arkusza ocen,
8) zaświadczenie o dochodach rodzinny netto z ostatnich 3 miesięcy.
§ 9
W uzasadnionych przypadkach pobyt dziecka może nastąpić bez skierowania, na wniosek dziecka, jego rodziców lub opiekunów prawnych.
§ 10
1. Do MOW przyjmuje się uczniów zespołu szkół od 7 lat do 18 roku życia.
2. Nie przyjmuje się dzieci i młodzieży:
1) w stosunku do których w postępowaniu sądowym
udowodniono popełnienie czynów karalnych,
2) upośledzonych umysłowo,
3) chorych psychicznie i fizycznie wymagających stałego leczenia
lub indywidualnej opieki i pomocy,
4) uzależnionych od środków odurzających i psychotropowych.
§ 11
Pobyt dziecka w MOW ustaje w przypadku:
1) powrotu dziecka do rodziców bądź innych opiekunów prawnych,
2) zakwalifikowania dziecka do innej formy opieki,
3) usamodzielnienia się dziecka
4) orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu wychowanka w placówce resocjalizacyjnej,
5) przeniesienia dziecka do innej placówki,
6) skreślenia przez dyrektora MOW z ewidencji wychowanków w związku z :
- ukończeniem 18 lat
- samodzielnego opuszczenia placówki
- rażącego naruszenia regulaminu obowiązującego w MOW
Organizacja placówki.
§ 12
MOW prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego, we wszystkie dni tygodnia, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
§ 13
Oprócz zajęć dydaktycznych, wychowawczych i terapeutycznych MOW zapewnia wychowankom całodobową opiekę w internacie.
§ 14
W skład MOW wchodzi:
1. Zespół Szkół Specjalnych:
1) szkoła podstawowa specjalna,
2) gimnazjum specjalne,
2. Internat
§ 15
1. Podstawową formą organizacyjną dla wychowanków realizujących pobyt w internacie jest grupa wychowawcza, która może liczyć od 7 do 12 wychowanków.
2. W MOW może przebywać maksymalnie 48 wychowanków.
§ 16
1. Obowiązek szkolny, w formie zajęć dydaktyczno – wychowawczych, realizują wychowankowie od 7 do 18 roku życia.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 min.
3. Podczas zajęć szkolnych opiekę nad wychowankami sprawują nauczyciele.
4. Po zajęciach lekcyjnych opiekę nad wychowankami w tym również w porze nocnej sprawują wychowawcy.
§ 17
Organizację Zespołu Szkół na dany rok szkolny określa arkusz organizacyjny opracowany i zatwierdzony do realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 18
Szczegółowe zasady pracy Zespołu Szkół Specjalnych określa odrębny Statut szkoły.
§ 19
1. Zarząd Powiatu powierza stanowisko Dyrektora MOW osobie wyłonionej w drodze konkursu.
2. Dyrektor kieruje MOW i reprezentuje go na zewnątrz.
3. Dyrektor MOW składa oświadczenia woli związane z prowadzeniem
bieżącej działalności w zakresie mienia Powiatu znajdującego się w użytkowaniu MOW na podstawie i w zakresie upoważnienia udzielonego przez Zarząd Powiatu.
§ 20
Organami Zespołu Szkół Specjalnych są:
1) Dyrektor
2) Rada Pedagogiczna
3) Samorząd uczniowski.
§ 21
Do obowiązków dyrektora MOW należy:
1) opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych MOW,
2) ustalanie zakresów obowiązków pracowników pedagogicznych
i niepedagogicznych, ze szczególnym uwzględnieniem celów
terapeutycznych,
3) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
4) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
5) zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki;
6) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
7) organizowanie pracy w MOW, w szczególności:
a) przyjmowanie i zwalnianie dzieci z MOW,
b) sprawowanie opieki nad dzieckiem oraz stwarzanie warunków
ich wszechstronnego rozwoju,
c) zapewnienie bezpieczeństwa, higieny pracy i nauki,
d) realizowanie uchwał rady pedagogicznej,
e) dbałość o mienie znajdujące się w użytkowaniu MOW,
f) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym,
i środkami specjalnymi w ramach upoważnienia Zarządu Powiatu,
g) zapewnienie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi
MOW,
8) wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących
przepisów.
§ 22
Dyrektor MOW:
1. Wykonuje czynności pracodawcy względem pracowników MOW,
2. Podpisuje dokumenty i inne pisma,
3. Przygotowuje i prowadzi zebrania stałego zespołu, jeżeli nie
wyznaczył w tym celu innej osoby,
4. Przedstawia radzie pedagogicznej szkoły nie rzadziej niż dwa
razy w roku szkolnym wnioski ze sprawowanego nadzoru i
informację o działalności MOW.
5. Współpracuje z instytucjami i organizacjami w zakresie przewidzianym przepisami prawa.
§ 23
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem MOW realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Zespołu Szkół,
2) ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania i zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen,
3) ustalenie wewnętrznego systemu doskonalenia nauczycieli.
4) podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów,
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkół, a zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora MOW w sprawach przydziału nauczycielom i wychowawcom stałych prac i zajęć w ramach wynagradzania zasadniczego oraz płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4.Szczegółowe zasady pracy Rady określi regulamin Rady Pedagogicznej.
5. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do uczestniczenia w ogólnych spotkaniach organizowanych przez dyrektora MOW.
§ 24
1. W szkole może działać samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Do zadań samorządu uczniowskiego należą sprawy dotyczące:
1) przygotowania projektów regulaminu uczniowskiego,
2) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobu ich wykonania,
3) wykonywanie zadań zleconych do wykonania przez Radę Pedagogiczną I dyrektora MOW.
3. Szczegółowe prawa i obowiązki Samorządu uczniowskiego oraz zasady działalności określi regulamin. Regulamin nie może być sprzeczny z przepisami wewnętrznymi MOW.
§ 25
MOW zatrudnia:
1) zastępcę dyrektora ds. pedagogicznych
2) wychowawców,
3) pedagoga,
4) psychologa,
5) terapeutów,
6) pracownika socjalnego,
7) pracowników administracji i obsługi w wymiarze koniecznym do
wykonywania czynności obsługowych związanych z funkcjonowaniem
MOW, których ze względu na bezpieczeństwo lub obowiązek
posiadania określonych prawem szczególnych uprawnień nie można
powierzyć wychowawcom i młodzieży.
§ 26
1. Zastępca dyrektora wykonuje zadania powierzone mu przez dyrektora MOW , a w szczególności:
1) pełnienie nadzoru pedagogicznego w sprawach dotyczących funkcjonowania Zespołu Szkół, internatu oraz pracy wychowawców, pedagoga i psychologa.
2) organizowanie wewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli i wychowawców,
3) organizowanie pracy internatu,
4) realizowanie uchwał rady pedagogicznej,
5) dbałość o mienie znajdujące się w użytkowaniu MOW,
6) przygotowywanie i przedstawianie do zatwierdzenia dyrektorowi MOW dokumentów dotyczących działalności szkoły.
§ 27
1. Wychowawca zobowiązany jest do:
1) organizowania pracy w grupie i indywidualnej pracy z dzieckiem,
2) opracowania przy udziale dziecka indywidualnego planu pracy
w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem
socjalnym, z nauczycielem gimnazjum i innymi specjalistami,
3) realizacji zadań wynikających z indywidualnego planu pracy,
4) kierowania procesem wychowawczym dziecka,
5) utrzymywania stałego kontaktu z rodziną dziecka,
6) wypełniania i aktualizowania karty pobytu dziecka.
2. Pracownik socjalny zobowiązany jest do :
1) rozpoznawania sytuacji rodzinnej dziecka,
2) inicjowania działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny
i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny,
3) kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę.
3. Psycholog, pedagog, terapeuta zobowiązani są do:
1) opracowania diagnozy indywidualnej dziecka,
2) prowadzenia zajęć terapeutycznych i psychoedukacyjnych,
3) prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla
rodziców lub prawnych opiekunów młodzieży przebywającej
w MOW,
4) koordynowania działań związanych z dokumentowaniem pobytu
dziecka,
5) prowadzenia w MOW zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców
młodzieży przebywającej w MOW.
4. Szczegółowy zakres obowiązków zastępcy dyrektora, wychowawców, psychologa, pedagoga, terapeuty i pracownika socjalnego określa Dyrektor MOW.
§ 28
W MOW działa stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka,
zwany dalej „stałym zespołem”.
§ 29
Do zadań stałego zespołu należy w szczególności:
1/ analiza karty pobytu dziecka,
2/ okresowa ocena sytuacji dziecka,
3/ ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka
4/ analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
5/ modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
6/ ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w MOW.
§ 30
1. W skład stałego zespołu wchodzą:
1/ dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,
2/ pedagog,
3/ psycholog,
4/ wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym
dziecka,
5/ pracownik socjalny,
6/ terapeuta.
2. W szczególnych sytuacjach w celu pogłębienia wiedzy o sytuacji
dziecka i jego rodziny do udziału w posiedzeniach stałego zespołu
mogą być zaproszone osoby bliskie dziecku, a także przedstawiciele:
1/ rady pedagogicznej,
2/ właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie,
3/ ośrodka pomocy społecznej właściwego dla stałego miejsca
zamieszkania dziecka,
4/ instytucji oświatowych,
5/ organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka.
3. Posiedzenia stałego zespołu odbywają się dwa razy w miesiącu, a w
wyjątkowych sytuacjach- niezwłocznie po powstaniu takiej sytuacji.
§ 31
Społeczność MOW tworzą: młodzież przebywająca w MOW, kadra
pedagogiczna i pozostali pracownicy MOW.
§ 32
Podczas przyjmowania do MOW rodzice lub prawni opiekunowie i
dziecko zostają zapoznani z regulaminem MOW.
§ 33
1. Wychowankowie na okres ferii i dni wolnych od nauki mogą być urlopowani i wyjeżdżać do rodziców i opiekunów prawnych.
2. Wyjazd i przyjazd wychowanków odbywa się tylko pod opieką i na koszt rodziców / opiekunów prawnych/.
§ 34
1. Działalność MOW może być uzupełniania pracą wolontariuszy.
ROZDZIAŁ V
Prawa i obowiązki wychowanków
§ 35
Wychowanek przebywający w MOW ma prawo do :
1) właściwie zorganizowanego procesu terapii , kształcenia i
wychowania zgodnie z wymogami higieny pracy umysłowej,
2) życzliwego i podmiotowego traktowania,
3) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności
dotyczących życia MOW, a także światopoglądowych i religijnych,
jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
4) ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną,
5) opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa,
6) korzystania z pomieszczeń i urządzeń MOW,
7) wyjazdu do rodziców lub prawnych opiekunów w okresie ferii i dni
wolnych od nauki,
8) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
9) wpływania na życie MOW poprze działalność w samorządzie
wychowanków.
§ 36
Wychowanek przebywający w MOW ma obowiązek:
1) przestrzegania postanowień zawartych w statucie MOW i
aktywnego uczestnictwa w procesie terapeutycznym,
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów,
nauczycieli i innych pracowników MOW,
3) dbania o ład i porządek MOW oraz o higienę osobistą,
4) informowania o zamiarze oddalenia się z MOW w godzinach czasu
wolnego.
§ 37
1. W MOW działa samorząd wychowanków.
2. Zasady wyboru i działania organów samorządu wychowanków określa regulamin uchwalony przez wychowanków przebywających w MOW.
3. Regulamin, o którym mowa w ust. 2 , nie może być sprzeczny
ze statutem MOW.
4. Samorząd wychowanków może przedstawiać dyrektorowi MOW wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania MOW.
§ 38
Proces kształcenia, wychowania i terapii wspierany jest przez system
nagród i kar.
§ 39
Nagrodami są:
1) pochwała ustna na form grupy,.
2) pochwała wpisana do dzienniczka wychowawczego,
3) pochwała pisemna dyrektora MOW wręczona na forum
społeczności z powiadomieniem rodziców/ opiekunów prawnych/,
4) dyplom za szczególne osiągnięcia w pracy nad sobą,
5) nagrody rzeczowe,
6) uczestnictwo w wycieczkach i innych wyjazdach rekreacyjnych.
§ 40
Za nieprzestrzeganie regulaminu wychowanek może otrzymać jedną
z następujących kar:
1) upomnienie w kontakcie indywidualnym,
2) upomnienie na forum grupy,
3) ostrzeżenie wpisane do dzienniczka wychowawczego,
4) nagana pisemna udzielona na forum społeczności MOW
z powiadomieniem rodziców /opiekunów prawnych/,
5) ograniczenie czasu wolnego,
6) wydalenie z MOW / wobec osób, które ukończyły 18 rok życia /.
§ 41
1. Nagrody i kary udzielane na forum społeczności są zatwierdzone
na posiedzeniach zespołu terapeutycznego na wniosek
wychowawcy grupy lub innego pracownika MOW.
2. O wydaleniu z MOW w przypadku określonym w § 32 pkt 6
dyrektor MOW powiadamia sąd, opiekunów prawnych i starostę w
ciągu 3 dni roboczych od podjęcia decyzji o wykreśleniu z ewidencji
przebywających w MOW.
ROZDZIAŁ VI
Przepisy końcowe
§ 42
1. MOW używa pieczęci urzędowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
2. MOW używa stempli w kolorze czerwonym o nazwie: „Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Polanowie.
3. Zasady prowadzenia przez MOW gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
§ 43
MOW prowadzi dokumentację dotyczącą przebiegu nauczania, resocjalizacji i terapii dzieci w szczególności:
1) księgę ewidencji wychowanków,
2) dzienniki lekcyjne i wychowawcze,
3) księgę raportów dziennych,
4) protokoły posiedzeń zespołu terapeutycznego,
5) kartę pobytu dziecka według obowiązującego wzoru,
6) karty spostrzeże? wychowanków,
7) indywidualny plan pracy z dzieckiem,
8) arkusze diagnozy psychologicznej i pedagogicznej i przebiegu
nauczania arkusze ocen.
§ 44
MOW prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 45
1. Wnioski o dokonanie zmian w Statucie mogą składać: Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski i dyrektor MOW.
2. Zmiany w Statucie uchwala Rada Pedagogiczna w sposób określony w Ustawie.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.