Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr 25/2003 W sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.

Uchwała nr 25/ 2003
Zarządu Powiatu w Koszalinie
z dnia 4 lutego 28 stycznia 2003 r.

W sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr 209/2001 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 6 lutego 2001 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

STAROSTA KOSZALIŃSKI
Ryszard Osiowy

Załącznik do uchwały Zarządu Powiatu w Koszalinie
Nr /2003 z dnia 28.II.2003 r.


REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W KOSZALINIE

Rozdział I: Postanowienia ogólne.

Rozdział II: Zasady funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

Rozdział III: Organizacja Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

Rozdział IV: Zakres działania i kompetencje kierownictwa Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

Rozdział V: Zadania wspólne zespołów.

Rozdział VI: Upoważnienia do załatwiania spraw.

Rozdział VII: Podstawowe zakresy działania komórek organizacyjnych:

  1. Zespół pomocy instytucjonalnej,
  2. Zespół rodzinnej opieki zastępczej,
  3. Zespół rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
  4. Zespół finansowo-księgowy,
  5. Zespół organizacyjno-administracyjny.

Rozdział VIII: Działalności kontrolna

Rozdział IX: Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych organów Powiatu.

Rozdział X: Zasady podpisywania pism.

Rozdział XI: Tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania petycji, skarg i wniosków.

Rozdział XII: Postanowienia końcowe.



Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie określa w szczególności organizację, zakres i tryb działania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie, zakresy spraw załatwianych przez wewnętrzne komórki organizacyjne oraz tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania petycji, skarg i wniosków.

§ 2.

  1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie jest jednostką organizacyjną Powiatu Koszalińskiego, podporządkowane bezpośrednio Zarządowi Powiatu w Koszalinie, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej.
  2. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie wykonuje następujące zadania publiczne Powiatu z zakresu pomocy społecznej określone przepisami prawa:
    1. własne Powiatu,
    2. zlecone z zakresu administracji rządowej,
    3. powierzone w drodze porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej,
    4. wynikające z uchwał Rady lub Zarządu,
    5. określone w Statucie,
    6. wynikające z innych aktów prawnych.
§ 3.
  1. Siedzibą Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie jest Miasto Koszalin - ul. Racławicka 13.
  2. Centrum obejmuje swoim działaniem obszar powiatu koszalińskiego.

§ 4. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Koszaliński,
  2. Radzie lub Zarządzie - należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Powiatu w Koszalinie lub Zarząd Powiatu w Koszalinie,
  3. Staroście, Wicestaroście, Sekretarzu i Skarbniku - należy przez to rozumieć odpowiednio Starostę Koszalińskiego, Wicestarostę Koszalińskiego, Sekretarza Powiatu Koszalińskiego oraz Skarbnika Powiatu Koszalińskiego,
  4. Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Koszalinie,
  5. Statucie - należy przez to rozumieć Statut Powiatu Koszalińskiego,
  6. Centrum - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie,
  7. Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie,
  8. zespołach - należy przez to rozumieć Zespoły Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie oraz inne równorzędne komórki organizacyjne,
  9. koordynatorach - należy przez to rozumieć koordynatorów zespołów Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie oraz kierowników równorzędnych komórek organizacyjnych,
  10. jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć inne niż Centrum powiatowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej,
  11. nadzorze - rozumie się przez to część procesu kierowania, polegającą na dokonywaniu przez nadzorującego oceny prawidłowości wykonania powierzonych zadań oraz podejmowaniu działań zaradczych w przypadku nie wykonania lub niewłaściwego wykonania tych zadań przez nadzorowanego.

§ 5.

  1. Centrum jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
  2. Kierownikiem Centrum i zwierzchnikiem służbowym pracowników Centrum jest Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.

§ 6. Centrum działa w szczególności na podstawie:

  • ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 ze zm.),
  • ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 poz. 414 ze zm.),
  • ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1593 ze zm.),
  • ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109)
  • ustawy z dnia 1 grudnia 1994 r. o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych (Dz. U. z 1998 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.),
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 1994 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 ze zm.),
  • Statutu, uchwał Rady, Zarządu i zarządzeń Dyrektora Centrum.


Rozdział II
Zasady funkcjonowania Centrum

§ 7. Centrum działa w oparciu o zasady:

  1. praworządności,
  2. podziału uprawnień i obowiązków i indywidualnej odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zadań,
  3. służebności wobec społeczności lokalnej,
  4. terminowości załatwiania spraw,
  5. racjonalnego gospodarowania mieniem Powiatu,
  6. jednoosobowego kierownictwa i służbowego podporządkowania,
  7. planowania pracy i podziału kompetencji,
  8. wzajemnego współdziałania z innymi jednostkami,
  9. kontroli wewnętrznej,
  10. racjonalnego doboru wykwalifikowanej kadry pracowniczej.

§ 8.

  1. Dyrektor Centrum kieruje bieżącymi sprawami Centrum i odpowiada za właściwe funkcjonowanie Centrum.
  2. Wicedyrektor oraz koordynatorzy zespołów Centrum wykonując zadania wyznaczone przez Dyrektora i wynikające z niniejszego regulaminu zapewniają w powierzonym im zakresie kompleksowe rozwiązywanie problemów wynikających z zadań Centrum i kontrolują działalność podległych im komórek.
  3. Koordynatorzy zespołów kierują i zarządzają podległymi im komórkami organizacyjnymi, zapewniając kompleksową realizację zadań Centrum.

§ 9.

  1. System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną zespołów i kontrolę zewnętrzną jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów wykonujących zadania z zakresu pomocy społecznej na podstawie umów.
  2. Szczegółowy tryb kontroli określają zarządzenia Dyrektora Centrum.

§ 10. Dobór kadry pracowniczej w Centrum odbywa się na zasadzie racjonalnego doboru kwalifikowanych kadr, w celu wyłonienia najlepszych kandydatów spośród złożonych ofert. Decyzja o przyjęciu kandydata na określone stanowisko pracy należy wyłącznie do Dyrektora Centrum.

§ 11. Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników określa Regulamin Pracy.



Rozdział III
Organizacja Centrum

§ 12. Centrum działa w organizacyjnej strukturze zespołów i wyodrębnionych stanowisk pracy, które kompleksowo realizują zadania, do wykonywania, których zostały powołane.

§ 13.

  1. W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy oznakowaniu spraw używają symboli:
    1. kierownictwo Centrum:
      1. Dyrektor - D
      2. Wicedyrektor - WD
    2. komórki organizacyjne:
      1. Zespół pomocy instytucjonalnej - PI
      2. Zespół rodzinnej opieki zastępczej - ROZ
      3. Zespół rehabilitacji osób niepełnosprawnych - RON
      4. Zespół finansowo-księgowy - FK
      5. Zespół organizacyjno-administracyjny - OA
  2. Zadania pracowników Centrum określają indywidualne zakresy czynności.

§ 14.

  1. Poza komórkami organizacyjnymi wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt 2 Dyrektor Centrum może tworzyć stanowiska pracy do określonych spraw.
  2. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Centrum może w drodze zarządzenia tworzyć spośród pracowników Centrum zespoły do określonych spraw.

§ 15.

  1. Komórkami organizacyjnymi kierują koordynatorzy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa zapewniając właściwe ich funkcjonowanie.
  2. Koordynatorzy zapewniają zgodne z prawem wykonywanie przypisanych komórkom zadań i w tym zakresie ponoszą odpowiedzialność przed Dyrektorem Centrum.


Rozdział IV
Zakres działania i kompetencje kierownictwa Centrum

§ 16.

  1. Dyrektor kieruje Centrum przy pomocy Wicedyrektora i koordynatorów zespołów.
  2. W celu zapewnienia właściwej organizacji i efektywności pracy w Centrum ustala się następujący podział zadań i kompetencji pomiędzy Dyrektorem i Wicedyrektorem Centrum.

§ 17. Do kompetencji Dyrektora Centrum należy:

  1. w zakresie zarządzania Centrum:
    1. kierowanie bieżącymi sprawami Centrum i reprezentowanie go na zewnątrz,
    2. nadzorowanie spraw związanych z planowaniem i realizacją budżetu Centrum oraz gospodarowaniem mieniem Centrum,
    3. współdziałanie z organami powiatu oraz powiatowymi jednostkami organizacyjnymi,
    4. zlecanie i koordynowanie kontroli wewnętrznych i zewnętrznych,
    5. składanie, w ramach posiadanych upoważnień, oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Centrum,
    6. wykonywanie zadań własnych i na podstawie upoważnień Zarządu i Starosty,
    7. inicjowanie działań na rzecz pozyskiwania środków finansowych,
    8. wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z upoważnienia Starosty oraz podejmowanie wszelkich innych działań w sprawach z zakresu administracji publicznej zastrzeżonych dla Dyrektora Centrum,
    9. występowanie do Starosty
    10. upoważnianie poszczególnych pracowników Centrum do załatwiania spraw w jego imieniu,
  2. w zakresie organizowania pracy Centrum:
    1. wydawanie zarządzeń i poleceń służbowych,
    2. koordynowanie działań komórek zespołów i organizowanie ich wzajemnej współpracy,
    3. podejmowanie działań zapewniających prawidłową realizację zadań,
    4. rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy zespołami,
    5. przeglądanie i dekretowanie korespondencji wpływającej do Centrum,
    6. koordynowanie prac związanych z opracowywaniem projektów aktów prawnych dotyczących zakresu działalności Centrum, regulujących struktury i zasady działania Centrum i jego komórek organizacyjnych,
    7. występowanie o opinie Referatu Prawnego Starostwa w przypadkach budzących istotne wątpliwości prawne w zakresie umów, decyzji i innych dokumentów Centrum, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
    8. kontrolowanie przestrzegania przepisów o rachunkowości w Centrum,
  3. w zakresie spraw pracowniczych:
    1. wykonywanie uprawnień pracodawcy w stosunku do pracowników Centrum,
    2. zatwierdzanie zakresów czynności pracowników zespołów,
  4. wnioskowanie w sprawach o wytaczanie powództwa o roszczenia alimentacyjne wobec osób uchylających się od łożenia na utrzymanie członka rodziny,
  5. wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Dyrektora Centrum przez przepisy prawa, uchwały Rady i Zarządu,
  6. sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością:
    1. Wicedyrektora,
    2. Zespołu pomocy instytucjonalnej,
    3. Zespołu finansowo-księgowego,
    4. Zespołu organizacyjno-administracyjnego.

§ 18.

  1. Wicedyrektor wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Dyrektora Centrum, sprawuje nadzór i koordynuje pracę podległych mu zespołów.
  2. Do kompetencji Wicedyrektora należy:
    1. Koordynowanie wewnętrznej organizacji pracy Centrum,
    2. sprawowanie w imieniu Dyrektora nadzoru nad wykonywaniem bieżących zadań przez zespoły, w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw,
    3. przestrzeganiem Regulaminu, instrukcji kancelaryjnej i przepisów dotyczących archiwizacji,
    4. współdziałanie z Sądami w zakresie powierzonych zadań, a w szczególności w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej,
    5. organizowanie przeglądów i ocen pracowników Centrum,
    6. nadawanie biegu odwołania od decyzji administracyjnych, a w szczególności komplementowanie i przygotowywanie niezbędnych dokumentów oraz wnioskowanie do Dyrektora w sprawie ewentualnego uwzględnienia poszczególnych odwołań,
    7. koordynowanie i organizowanie szkoleń, dokształcania i udoskonalania zawodowego pracowników,
    8. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ustawy o zamówieniach publicznych,
    9. czuwanie nad właściwym stosowaniem pieczęci urzędowych,
    10. przyjmowanie obywateli w sprawach petycji, skarg i wniosków,
    11. wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora,
    12. sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością:
      1. Zespołu rodzinnej opieki zastępczej
      2. Zespołu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

§ 19.

  1. Wicedyrektor zastępuje Dyrektora Centrum w czasie jego nieobecności lub w przypadku długotrwałej niemożności sprawowania przez niego funkcji i kieruje Centrum poprzez wykonywanie związanych z tym zadań i kompetencji.
  2. Czasowe zastępstwo Dyrektora nie obejmuje spraw wynikających z uprawnień kierownika zakładu pracy wynikających z przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników Centrum oraz dotyczących zmian w organizacji pracy Centrum.


Rozdział V
Zadania wspólne zespołów

§ 20.

  1. Zespoły prowadzą sprawy związane z realizacją zadań Centrum.
  2. Koordynatorzy zespołów odpowiedzialni są przed Dyrektorem za organizację i realizację zadań zespołu.
  3. Do podstawowych obowiązków koordynatorów zespołów należy:
    1. kierowanie pracą zespołu,
    2. planowanie działalności zespołu,
    3. nadzór nad sprawnym i terminowym załatwianiem spraw przez pracowników,
    4. nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy oraz przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ustawy o ochronie danych osobowych,
    5. informowanie Dyrektora Centrum o stanie wykonania zadań oraz potrzebach związanych z funkcjonowaniem zespołu,
    6. planowanie potrzeb budżetowych i bieżąca kontrola stopnia wykorzystania środków,
    7. bieżące kontrolowanie legalności wykorzystywanych w zespole programów komputerowych,
    8. przedkładanie Dyrektorowi propozycji zmian w aktach prawnych Rady i Zarządu związanych z funkcjonowaniem zespołu,
    9. opracowywanie dla potrzeb organów nadzoru informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania zespołu.
  4. Koordynatorzy zespołów w zakresie spraw finansowych dotyczących działalności zespołów ponoszą odpowiedzialność w szczególności za:
    1. przestrzeganie procedur wykonywania budżetu,
    2. składanie propozycji dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków Centrum,
    3. opracowywanie okresowych analiz z realizacji budżetu,
    4. kontrole wykorzystania przekazywanych dotacji.
  5. Koordynatorzy zespołów kierując się względami racjonalnej organizacji pracy, kwalifikacjami i predyspozycjami pracowników oraz opiniami o ich pracy opracowują projekt podziału zadań między stanowiska pracy oraz ustalają projekty zakresów czynności pracownikom zespołu.
  6. Koordynatorzy zespołów kontrolują realizację zadań ustalonych zakresami czynności.
  7. W czasie nieobecności koordynatora zespołu zastępstwo sprawuje pracownik zespołu wyznaczony pisemnie przez koordynatora w uzgodnieniu z Dyrektorem.

§ 21. W celu wykonania zadań realizowanych przez zespół, koordynator:

  1. zapewnia należytą organizację pracy,
  2. przegląda i dekretuje korespondencję wpływającą do zespołu na zasadach określonych w instrukcji kancelaryjnej,
  3. udziela pracownikom wskazówek, co do kierunku załatwiania spraw,
  4. parafuje dokumenty i korespondencję z zakresu działania zespołu,
  5. wyznacza stałe i doraźne zastępstwa na poszczególnych stanowiskach pracy,
  6. dokonuje okresowych ocen pracowników zespołu,
  7. dokonuje aprobaty wstępnej pism przedkładanych do podpisu Dyrektora Centrum lub Starosty,
  8. wykonuje kontrolę wewnętrzną w zespole oraz organizuje narady z pracownikami w celu omówienia i rozliczenia realizacji zadań,
  9. czuwa nad właściwym stosowaniem pieczęci urzędowych,
  10. czuwa nad właściwym wykorzystaniem mienia powierzonego zespołowi.

§ 22.

  1. Pracownicy są odpowiedzialni przed Dyrektorem za wykonywanie zadań określonych dla poszczególnych stanowisk pracy, a w szczególności za:
    1. zapewnienie zgodności z prawem opracowywanych projektów decyzji, propozycji rozstrzygnięć spraw,
    2. właściwą i kulturalną obsługę interesantów,
    3. przestrzeganie godzin urzędowania oraz sprawne organizowanie przyjęć interesantów,
    4. rzetelne, sumienne i terminowe wykonywanie obowiązków,
    5. dokładną znajomość przepisów prawnych w zakresie obowiązującym na danym stanowisku,
    6. kreowanie pozytywnego wizerunku Centrum.
  2. Pracownicy zobowiązani są do prowadzenia stałej i bieżącej kontroli swojej pracy.
  3. Pracownicy wydają decyzje administracyjne w zakresie ustalonym w upoważnieniach.

§ 23.

  1. Zasady i tryb postępowania ze sprawami wniesionymi do Centrum regulują w szczególności przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o pomocy społecznej, instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz przepisy szczegółowe dotyczące prowadzenia określonych spraw.
  2. Archiwizację akt w Centrum przeprowadza się na zasadach zawartych w przepisach o archiwizacji dokumentów i na podstawie porozumienia ze Starostwem.

§ 24.

  1. Do wspólnych zadań zespołów należy:
    1. wykonywanie zadań przypisanych przepisami prawa do właściwości Centrum,
    2. prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
    3. zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań Centrum,
    4. przyznawanie świadczeń zgodnie z przepisami prawa i obowiązującą w Centrum procedurą,
    5. usprawnianie organizacji, metod i form pracy zespołów oraz podejmowanie działań na rzecz usprawniania pracy Centrum,
    6. inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań Centrum,
    7. informowanie mieszkańców o przysługujących prawach i uprawnieniach,
    8. inicjowanie i koordynowanie działań związanych z opracowywaniem strategii i programów dotyczących pomocy społecznej w powiecie oraz przygotowywanie kompleksowych materiałów w tym zakresie,
    9. opracowywanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, a w szczególności:
      1. opracowywanie diagnozy socjalnej dotyczącej problemów społecznych występujących w Powiecie,
      2. opracowywanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych wspólnie z samorządami gmin i organizacjami pozarządowymi,
      3. przeprowadzanie okresowej oceny stopnia realizacji strategii.
    10. Przygotowywanie, w zakresie swojej działalności, projektów uchwał, materiałów, sprawozdań, strategii, porozumień, analiz i informacji na sesje Rady, posiedzenia komisji Rady, posiedzenia Zarządu, dla potrzeb Starosty oraz organów nadzoru,
    11. prowadzenie zbioru aktów prawnych dotyczących realizowanych zadań,
    12. współdziałanie z różnymi organizacjami i instytucjami w zakresie pozyskiwania dodatkowych funduszy krajowych i zagranicznych w zakresie pomocy społecznej,
    13. koordynowanie działań związanych ze współpracą zagraniczną w zakresie pomocy społecznej,
    14. współpraca z samorządem wojewódzkim i samorządami gminnymi w Powiecie w zakresie pomocy społecznej,
    15. prowadzenie sprawozdawczości dla potrzeb Wojewody Zachodniopomorskiego, ministra właściwego do spraw społecznych i Urzędu Statystycznego,
    16. współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie pomocy społecznej,
    17. współdziałanie ze Skarbnikiem Powiatu w zakresie opracowywania projektu budżetu Centrum i jego realizacji,
    18. występowanie z wnioskami o dokonywanie zmian w układzie wykonawczym budżetu Powiatu,
    19. rozpatrywanie i załatwianie w porozumieniu z Biurem Rady Powiatu Starostwa interpelacji i wniosków radnych,
    20. współpraca przy tworzeniu strony internetowej Powiatu,
    21. współpraca z komisjami Rady w zakresie zadań realizowanych przez zespoły,
    22. współdziałanie przy rozpatrywaniu petycji, skarg i wniosków,
    23. organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu zabezpieczenia mienia Centrum, znajdującego się na wyposażeniu zespołu,
    24. przestrzeganie postanowień instrukcji obiegu i kontroli wewnętrznej dowodów finansowo-księgowych w Centrum,
    25. współdziałanie poprzez Dyrektora Centrum z Rzecznikiem Prasowym Starostwa w zakresie reagowania na krytyczne i interwencyjne publikacje prasowe.
  2. W przypadku propozycji realizacji zadań nie przewidzianych do finansowania z budżetu Powiatu, zespoły i jednostki organizacyjne zobowiązane są do:
    1. wskazania, czy zadania te powodować będą skutki finansowe dla budżetu,
    2. uzyskania opinii Skarbnika.
  3. Zespoły zobowiązane są do wzajemnego uzgadniania działalności oraz współpracy przy wykonywaniu zadań w zakresie niezbędnym dla zapewnienia koordynacji pracy Centrum jako całości.


Rozdział VI
Upoważnienia do załatwiania spraw

§ 25.

  1. Dyrektor Centrum może zostać upoważniony przez Starostę do załatwiania spraw w jego imieniu, w tym do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Powiatu lub Starosty, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
  2. Na wniosek Dyrektora Centrum inni pracownicy Centrum mogą zostać upoważnieni przez Starostę do załatwiania spraw w tym do wydawania decyzji administracyjnych.
  3. Dyrektor Centrum na podstawie upoważnienia Starosty może zawierać i rozwiązywać umowy cywilnoprawne z rodzinami zastępczymi w sprawie powierzenia dziecka.
  4. Upoważnienia do prowadzenia spraw i wydawania decyzji administracyjnych oraz inne upoważnienia ustala Starosta zarządzeniem.

§ 26. Dyrektor Centrum może powierzyć w formie pisemnej prowadzenie niektórych spraw z zakresu swojej kompetencji Wicedyrektorowi, koordynatorowi lub innemu pracownikowi Centrum. (24a ust. 3, 39, 43 ust. 3b)



Rozdział VII
Podstawowe zakresy działania zespołów

§ 27.

  1. Zespół pomocy instytucjonalnej zajmuje się problematyką związaną z instytucjonalnymi formami opieki społecznej.
  2. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie ogólnego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi należy:
    1. realizowanie zadań związanych z zakładaniem, przekształcaniem, likwidowaniem i prowadzeniem jednostek organizacyjnych,
    2. współdziałanie z samorządami lokalnymi w dziedzinie prowadzenia jednostek organizacyjnych,
    3. prowadzenie ewidencji jednostek organizacyjnych,
    4. nadzór merytoryczny nad jednostkami organizacyjnymi,
    5. inicjowanie spraw związanych z powoływaniem i udziałem w komisji konkursowej na dyrektorów jednostek organizacyjnych,
    6. programowanie, planowanie i nadzorowanie realizacji inwestycji i remontów w jednostkach organizacyjnych,
    7. prowadzenie warsztatów, seminariów, szkoleń i konferencji dla pracowników jednostek organizacyjnych,
    8. prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych w zakresie spraw finansowych i administracyjnych,
    9. przygotowywanie wniosków do odznaczeń i ustalanie propozycji nagród i premii dla dyrektorów jednostek organizacyjnych,
    10. nadzór nad placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, w tym ogniskami wychowawczymi, świetlicami i klubami środowiskowymi o zasięgu ponadgminnym dla dzieci i młodzieży,
    11. nadzorowanie przestrzegania dyscypliny pracy przez dyrektorów jednostek organizacyjnych oraz nadzorowanie spraw związanych z urlopami i delegacjami dyrektorów tych jednostek.
  3. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie pomocy instytucjonalnej w domach pomocy społecznej należy:
    1. organizowanie oraz kontrola i nadzór nad prowadzeniem usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym, w zakresie:
      1. zapewniania wykwalifikowanej kadry w domach pomocy społecznej,
      2. weryfikacji dokumentów osób ubiegających się o przyjęcie do domów opieki społecznej, kierowanie do domów o odpowiednich profilach oraz ustalanie odpłatności za pobyt w domach znajdujących się na terenie powiatu,
      3. realizacji warunków umów, na podstawie których podmioty spełniające określone wymagania ustawowe prowadzą domy pomocy społecznej.
    2. poszukiwanie miejsc w domach pomocy społecznej na terenie województwa,
    3. kontrola funkcjonowania domów pomocy społecznej,
    4. prowadzenie rejestru osób oczekujących na miejsce w domu pomocy społecznej,
    5. zlecanie innym podmiotom prowadzenie domów pomocy społecznej na podstawie umów,
  4. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie pomocy instytucjonalnej w placówkach opiekuńczo- wychowawczych należy:
    1. kierowanie dzieci pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej do placówek opiekuńczo - wychowawczych,
    2. poszukiwanie miejsc dla dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie województwa,
    3. kompletowanie i aktualizacja dokumentacji stanowiącej podstawę do skierowania dziecka do placówki opiekuńczo-wychowawczej,
    4. prowadzenie rejestru dzieci oczekujących na miejsce w placówce opiekuńczo-wychowawczej,
    5. ustalanie odpłatności ponoszonej przez rodziców za pobyt dziecka w placówce opiekuńczo - wychowawczej i ich aktualizacja,
  5. Do innych zadań zespołu należy w szczególności:
    1. organizowanie mieszkań chronionych,
    2. organizowanie lub zlecanie prowadzenia powiatowych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
    3. wspieranie osób i rodzin znajdujących się w sytuacjach kryzysowych,
    4. szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
    5. doradztwo metodyczne dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych.

§ 28.

  1. Zespół rodzinnej opieki zastępczej prowadzi sprawy związane z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców oraz dzieciom niedostosowanym społecznie poprzez rodzinną opiekę zastępczą,
  2. Do zadań zespołu należy w szczególności:
  1. organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci:
    1. podejmowanie działań zmierzających do wytypowania rodzin bądź osób do pełnienia funkcji rodziny zastępczej,
    2. przyjmowanie wniosków małżeństw lub osób o ustanowienie ich rodziną zastępczą,
    3. badanie warunków umożliwiających kwalifikowanie tych rodzin lub osób do pełnienia funkcji rodziny zastępczej,
    4. przygotowywanie projektów umów z rodzinami zastępczymi,
    5. określanie wielkości pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci w nich umieszczonych lub kosztów utrzymania i wynagrodzenia za usługę opiekuńczo - wychowawczą,
    6. praca socjalna z rodzinami zastępczymi,
    7. prowadzenie rejestru rodzin zastępczych,
    8. sporządzanie sprawozdań dotyczących sytuacji materialno-bytowej dziecka w rodzinie zastępczej dla potrzeb Sądu,
    9. okresowe wizytacje rodzin zastępczych celem zbadania stopnia wywiązywania się tych rodzin z przyjętych obowiązków,
    10. przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ustalenia odpłatności ponoszonej przez rodziców biologicznych za pobyt dziecka w rodzinie zastępczej,
  2. tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
  3. pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających niektóre rodzaje placówek opiekuńczo- wychowawczych, resocjalizacyjnych, zakłady karne, za kłady dla nieletnich i rodziny zastępcze:
    1. opracowanie programu działań w zakresie integracji ze środowiskiem osób opuszczających niektóre rodzaje placówek opiekuńczo - wychowawczych, rodziny zastępcze, zakłady dla nieletnich,
    2. opracowywanie indywidualnych programów adaptacji oraz ich realizacji,
    3. planowanie i finansowanie działań zmierzających do integracji w/ w osób ze środowiskiem,
    4. współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz integracji tych osób,
  4. przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym niektóre typy placówek opiekuńczo - wychowawczych, schroniska, zakłady poprawcze, domy pomocy społecznej i rodziny zastępcze:
    1. rozpoznawanie i bilansowanie potrzeb w zakresie pomocy w formie specjalnego świadczenie pieniężnego dla w/ w osób,
    2. przyjmowanie i weryfikowanie indywidualnych wniosków w/w osób,
    3. ustalanie sytuacji materialno-bytowej usamodzielnianych wychowanków na podstawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i jego aktualizacja,
    4. wydawanie decyzji administracyjnych oraz ich aktualizacja,
    5. planowanie środków na realizację w/w zadań,
    6. sporządzanie okresowych sprawozdań realizacji zadań i wykonania finansowego tych zadań,
    7. praca socjalna z osobami usamodzielnianymi,
    8. współpraca z usamodzielnianym wychowankiem w zakresie prawidłowej realizacji indywidualnego planu usamodzielnienia,
  5. organizowanie i prowadzenie specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego dla rodzin naturalnych i zastępczych, a także terapii rodzinnej:
    1. utworzenie i prowadzenie ośrodka specjalistycznego poradnictwa socjalnego,
    2. konsultowanie przez specjalistów trudnych problemów osób i rodzin,
    3. udzielanie porad dotyczących rozwiązywania problemów społecznych pracownikom socjalnym oraz pracownikom organizacji pozarządowych, realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej,
  6. współpraca z Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym przy TPD i nadzór wykonywanych zadań na podstawie porozumienia,
  7. organizowanie i prowadzenie specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego dla rodzin naturalnych i zastępczych, a także terapii rodzinnej,
  8. doradztwo metodyczne dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych,
  9. prowadzenie ośrodka interwencji kryzysowej:

§ 29.

  1. Zespół rehabilitacji osób niepełnosprawnych prowadzi sprawy w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.
  2. Do zadań zespołu należy w szczególności:
    1. podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
    2. opracowywanie i przedstawianie planów, zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby województwa,
    3. udzielanie osobom niepełnosprawnym pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej albo rolniczej,
    4. umarzanie pożyczek udzielanych osobom niepełnosprawnym na rozpoczęcie działalności gospodarczej albo rolniczej,
    5. udzielanie dofinansowań do wysokości 50% oprocentowania kredytów bankowych, zaciąganych przez osoby niepełnosprawne na kontynuowanie działalności gospodarczej lub prowadzenie własnego lub dzierżawionego gospodarstwa rolnego,
    6. dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na organizowanie nowych lub przystosowanie istniejących stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, skierowanych do pracy przez Powiatowy Urząd Pracy oraz kontrola utworzonych stanowisk pracy,
    7. dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na wynagrodzenia osób niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, skierowanych do pracy przez Powiatowy Urząd Pracy oraz składki należne od pracodawcy na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń,
    8. dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę zatrudniającego do 24 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, wynagrodzeń osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, skierowanych do pracy przez Powiatowy Urząd Pracy oraz składek należnych od pracodawcy na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń,
    9. dokonywanie zwrotu kosztów szkoleń organizowanych przez pracodawców dla osób niepełnosprawnych,
    10. opiniowanie ankiet- wniosków ośrodków ubiegających się o uzyskanie wpisu do rejestru ośrodków organizujących turnusy rehabilitacyjne lub przyjmujących grupy turnusowe przy udziale środków PFRON,
    11. dofinansowywanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych ze środków PFRON pobytu osoby niepełnosprawnej i jej opiekuna,
    12. dofinansowywanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
    13. dofinansowywanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym,
    14. dofinansowywanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych i transportowych w komunikowaniu się i technicznych,
    15. dofinansowywanie budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów służących rehabilitacji.
  3. Do zadań zespołu należą sprawy z zakresu pomocy uchodźcom i działań na rzecz kombatantów i osób represjonowanych zastrzeżonych odrębnymi przepisami do właściwości Powiatu.
  4. Do zadań zespołu należy nadzór nad Powiatowym Zespołem ds. Orzekania O Niepełnosprawności.

§ 30.

  1. Zespół finansowo-księgowy prowadzi sprawy związane z realizacją budżetu Centrum i zapewnia obsługę finansowo-księgową Centrum.
  2. Pracą zespołu kieruje koordynator pełniący jednocześnie funkcję głównego księgowego Centrum. Prawa i obowiązki głównego księgowego Centrum regulują odrębne przepisy.
  3. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie planowania budżetowego należy:
    1. opracowywanie planu finansowego Centrum,
    2. sporządzanie sprawozdawczości z realizacji budżetu,
    3. opracowywanie okresowych analiz z realizacji budżetu oraz wniosków w tym zakresie,
    4. opracowywanie dla potrzeb organów nadzoru informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania finansów Centrum.
  4. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie rachunkowości należy:
    1. prowadzenie rachunkowości Centrum,
    2. prowadzenie gospodarki finansowej Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
    3. prowadzenie ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym Centrum,
    4. prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
    5. prowadzenie rozliczeń z ZUS i Urzędem Skarbowym oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
    6. wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i zarobkach (Rp 7) do ZUS,
    7. wystawianie zaświadczeń o zarobkach na prośbę pracowników,
    8. sporządzanie sprawozdań do Wojewody, Urzędu Statystycznego i Marszałkowskiego,
    9. prowadzenie korespondencji dot. spraw finansowo - pracowniczych,
    10. rozliczanie delegacji służbowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    11. prowadzenie obsługi księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
    12. prowadzenie ewidencji ilościowo - wartościowej majątku Centrum oraz rozliczanie inwentaryzacji,
    13. prowadzenie ewidencji wyposażenia Centrum,
    14. sporządzanie sprawozdań z realizacji planu finansowego Centrum,
    15. sporządzanie wniosków o refundację wynagrodzeń,
    16. przygotowywanie dokumentów finansowo - księgowych do archiwum,
    17. opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości w Centrum,
    18. sporządzanie bilansu jednostkowego z Centrum,
    19. przygotowanie dokumentacji związanej z analizą funduszu wynagrodzeń, refundacją płac z tytułu zawartych umów,
    20. współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Statystycznym, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    21. prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych,
    22. sporządzanie list wypłat świadczeń z pomocy społecznej,
    23. sporządzanie pod względem rachunkowym prawidłowości naliczania, rozliczania i przekazywania środków z pomocy społecznej i PFRON,
    24. prowadzenie i rozliczanie Kasy Centrum,
    25. sporządzanie miesięcznych zestawień paliwa i przebiegu kilometrów.
  5. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie zadań zleconych należy:
    1. prowadzenie ewidencji analitycznej dla zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez Centrum,
    2. sporządzanie sprawozdań z realizacji planu finansowego w zakresie zadań rządowych realizowanych przez Centrum,

§ 31.

  1. Zespół organizacyjno-administracyjny zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie oraz obsługę techniczną Centrum, organizację przyjmowania obywateli w sprawie petycji, skarg i wniosków, załatwianie spraw kadrowych i szkoleniowych pracowników.
  2. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie zapewnienia prawidłowej organizacji i sprawnego funkcjonowania Centrum należy:
    1. prowadzenie rejestrów:
      • zarządzeń Dyrektora Centrum,
      • upoważnień i pełnomocnictw
      • umów i porozumień,
      • petycji, skarg i wniosków kierowanych do Centrum,.
      • innych rejestrów na podstawie zarządzenia Dyrektora.
    2. przekazywanie zarządzeń Dyrektora do realizacji,
    3. kontrola nad obiegiem dokumentów w Centrum,
    4. ewidencjonowanie wniosków Centrum na posiedzenia Zarządu do Starostwa,
    5. prowadzenie zbioru aktów prawnych dotyczących funkcjonowania Centrum,
    6. opracowywanie projektów zmian do regulaminów wewnętrznych obowiązujących w Centrum,
    7. prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych w tym książki kontroli,
    8. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z przeprowadzonymi kontrolami, w szczególności protokołów pokontrolnych, zaleceń oraz odpowiedzi na zalecenia,
    9. przekazywanie petycji, skarg i wniosków wpływających do Centrum właściwym zespołom w celu merytorycznego rozpatrzenia, ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentacji związanej z udzielaniem odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski,
    10. prowadzenie ewidencji wyjść prywatnych i służbowych pracowników Centrum w godzinach pracy,
    1. prowadzenie książki druków ścisłego zarachowania,
    1. bieżąca obsługa sekretariatu Centrum, przekazywanie do realizacji poleceń służbowych Dyrektora, rozdział pism i korespondencji,
    2. koordynowanie zadań z zakresu ochrony informacji niejawnych oraz dostępu do informacji publicznej,
    3. nadzorowanie prawidłowej obsługi obywateli,
    4. prowadzenie ewidencji i wydawanie delegacji służbowych.
  3. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie prowadzenia spraw kadrowych należy:
    1. prowadzenie spraw kadrowych pracowników Centrum, w tym w szczególności: akt osobowych, ewidencji urlopowej, dokumentacji związanej z zatrudnianiem i zwalnianiem, ewidencji badań profilaktycznych, przygotowywaniem dokumentacji związanej z wynagradzaniem, nagradzaniem i karaniem, załatwienie innych spraw osobowych, wynikających ze stosunku pracy,
    2. prowadzenie ewidencji związanej z ruchem kadrowym w Centrum,
    3. obsługa programu kadrowo - płacowego, przygotowywanie sprawozdań kadrowych,
    4. przygotowanie dokumentacji związanej z rozliczeniem funduszu płac,
    5. bieżąca kontrola przestrzegania regulaminu pracy w Centrum w zakresie dyscypliny pracy,
    6. prowadzenie dokumentacji związanej z odbywaniem stażu przez absolwentów oraz praktyk studenckich,
    7. prowadzenie dokumentacji związanej z zatrudnianiem bezrobotnych w ramach robót publicznych, prac interwencyjnych, a także osób niepełnosprawnych,
    8. prowadzenie spraw socjalnych pracowników,
    9. sporządzanie planów urlopów wypoczynkowych pracowników,
    10. planowanie i realizacja wydatków osobowych Centrum.
  4. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie zamówień publicznych należy:
    1. przygotowanie i przeprowadzenie postępowań zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
    2. ewidencja i archiwizacja dokumentacji przetargowej Centrum,
    3. opisywanie faktur i rachunków realizowanych w Centrum zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
    4. prowadzenie spraw związanych z inwestycjami i remontami w pomieszczeniach Centrum.
  5. Do podstawowych zadań zespołu w zakresie obsługi Centrum należy:
    1. prowadzenie spraw związanych z najmem pomieszczeń w Starostwie,
    2. zaopatrzenie Centrum w materiały biurowe, dokonywanie zakupów środków trwałych i przedmiotów nietrwałych,
    3. zabezpieczenie przestrzegania w Centrum przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
    4. zabezpieczenie mienia Centrum, utrzymanie porządku i czystości,
    5. gospodarowanie środkami transportowymi w tym przeprowadzanie comiesięcznej analizy eksploatacji samochodu służbowego.


Rozdział VIII
Działalności kontrolna

§ 32.

  1. Celem kontroli jest:
    1. zapewnienie Dyrektorowi informacji niezbędnych do efektywnego kierowania Centrum i podejmowania prawidłowych decyzji,
    2. zapewnienie Staroście informacji w szczególności w zakresie spraw finansowych i administracyjnych dotyczących działalności jednostek organizacyjnych, rodzinnej opieki zastępczej, ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, oraz ośrodków wsparcia,
    3. ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania oraz skuteczności stosownych środków,
    4. doskonalenie metod pracy Centrum i jednostek organizacyjnych.
    5. Zespół organizacyjno-administracyjny gromadzi i przechowuje dokumentację związaną z przeprowadzonymi kontrolami, w szczególności protokoły pokontrolne, zalecenia oraz odpowiedzi na zalecenia.

§ 33.

  1. Centrum realizuje kontrole wewnętrzne i zewnętrzne na podstawie zarządzeń Dyrektora.
  2. Kontrole prowadzi się przy uwzględnieniu kryteriów legalności, gospodarności, celowości i rzetelności. Kontrole mają charakter kontroli doraźnych.
  3. O sposobie wykorzystania wniosków i zaleceń ustalonych w wyniku kontroli decyduje Dyrektor.
  4. Kontrole wykonują doraźnie wyznaczani przez Dyrektora pracownicy Centrum.
  5. Do obowiązków kontrolującego należy:
    1. rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
    2. w razie stwierdzenia nieprawidłowości, uchybień ustalenie ich przyczyn i skutków,
    3. ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia.
  6. Zakres zadań kontrolnych pracowników Centrum określają indywidualne upoważnienia.
  7. Koordynatorzy zespołów w ramach swojej właściwości składają Dyrektorowi wnioski w sprawie przepowadzenia kontroli.

§ 34. Pracownicy Centrum mogą być wyznaczani przez Dyrektora, na wniosek Starosty do wykonywania określonych czynności kontrolnych w ramach wykonywanej przez Starostwo kontroli zewnętrznych.

§ 35.

  1. Kontrola obejmuje czynności polegające na:
    1. ustaleniu stanu faktycznego,
    2. badanie zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z aktami normatywnymi,
    3. ustalaniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych,
    4. wskazaniu sposobu i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych uchybień w zaleceniach pokontrolnych,
    5. wskazania przykładów sumiennej i dobrej pracy.
  2. Ustalenia kontroli zapisuje się w protokole lub notatce, które powinny zawierać informacje stanowiące podstawę do oceny działalności kontrolowanej komórki lub jednostki.
  3. W protokole wskazuje się prawidłowości i nieprawidłowości.
  4. Protokół kontroli podpisują osoby kontrolujące i kontrolowane.
  5. Kontrolowani pracownicy lub koordynatorzy zespołów zobowiązani są do pisemnego ustosunkowania się do wniosków i zaleceń kontroli w terminie 30 dni od ich otrzymania.


Rozdział IX
Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych organów Powiatu

§ 36.

  1. Do zadań zespołów Centrum należy przygotowywanie w zakresie swego działania projektów:
    1. uchwał Rady,
    2. uchwał Zarządu,
  2. Do projektów aktów prawnych, o których mowa w ust. 1 stosuje się odpowiednio "Zasady techniki prawodawczej" stanowiące załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908) w zakresie dotyczącym projektów aktów prawa miejscowego.
  3. Szczegółowy tryb i zasady wnoszenia i rozpatrywania wniosków i projektów uchwał na posiedzeniach Zarządu określa uchwała Zarządu.

§ 37.

  1. Przygotowanie projektu należy do koordynatora zespołu, z którego właściwością rzeczową związane są sprawy będące przedmiotem regulacji aktu.
  2. W sprawach związanych z właściwością więcej niż jednego zespołu, przygotowanie projektu aktu należy do koordynatora zespołu wskazanego przez Dyrektora.
  3. Projekty aktów prawnych wymagają uzasadnienia.
  4. Uzasadnienia do projektów aktów prawnych Rady i Zarządu podpisuje Dyrektor.
  5. Projekt aktu prawnego przed wniesieniem pod obrady Rady lub Zarządu, winien być uzgodniony z:
    1. Skarbnikiem - jeżeli powoduje zmiany w budżecie lub wywołuje skutki finansowe,
    2. innymi jednostkami - jeżeli nakłada na te jednostki nowe zadania lub obowiązki.
  6. Projekt aktu prawnego pod dokonaniu niezbędnych uzgodnień podlega kontroli pod względem redakcyjnym i prawnym przez Referat Prawny Starostwa.
  7. Kontrolę przeprowadzają pracownicy Referatu Prawnego Starostwa, umieszczając na przedstawionym projekcie stosowną pieczątkę i podpis.


Rozdział X
Zasady podpisywania pism

§ 38.

  1. Dyrektor Centrum podpisuje:
    1. pisma i dokumenty w zakresie spraw przez siebie prowadzonych,
    2. decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej na podstawie upoważnienia Starosty lub należących do jego własnej kompetencji,
    3. pisma związane z reprezentowaniem Centrum na zewnątrz,
    4. pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności Centrum w ramach posiadanych kompetencji,
    5. decyzje w sprawach kadrowych,
    6. pisma dotyczące urlopów pracowników Centrum i kierowników jednostek organizacyjnych,
    7. odpowiedzi na pisma adresowane do niego, o ile nie udzielił upoważnienia do ich podpisu,
    8. odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne organów kontroli,
    9. upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych,
    10. pełnomocnictwa do prowadzenia spraw w jego imieniu (w tym pełnomocnictwa procesowe),
    11. odpowiedzi na krytykę prasową,
    12. inne pisma w sprawach należących do jego właściwości.
  2. Pisma i decyzje przedstawione do podpisu Dyrektora Centrum powinny być uprzednio parafowane przez koordynatora zespołu, a w przypadku, gdy zawierają dane należące do właściwości kilku zespołów - zawierać stwierdzenie o uzgodnieniu.

§ 39.

  1. Wicedyrektor podpisuje pisma na podstawie udzielonych przez Dyrektora upoważnień oraz inne pisma wynikające z zakresu ich działania.
    1. delegacje służbowe dla pracowników nadzorowanych zespołów,
    2. odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski,
    3. odpowiedzi na pisma imienne do niego adresowane.

§ 40.

  1. Koordynatorzy zespołów:
    1. przygotowują i parafują pisma w sprawach zastrzeżonych dla Starosty, Dyrektora, Wicedyrektora,
    2. podpisują odpowiedzi na wnioski i zalecenia pokontrolne dotyczące ich zespołów,
    3. podpisują na podstawie upoważnienia Starosty lub Dyrektora decyzje i inne dokumenty w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
    4. podpisują udzielane Staroście, Dyrektorowi i Wicedyrektorowi informacje i wyjaśnienia z zakresu właściwości zespołu,
    5. podpisują inne dokumenty wynikające z upoważnień szczególnych.

§ 41.

  1. Pracownicy zespołów opracowujący pisma, parafują je swoim podpisem umieszczonym pod tekstem z lewej strony.
  2. Pracownicy zespołów podpisują na podstawie upoważnienia Starosty lub Dyrektora decyzje i inne dokumenty w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.


Rozdział XI
Tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania petycji, skarg i wniosków

§ 42.

  1. Petycje, skargi i wnioski związane z działalnością Centrum składane przez mieszkańców osobiście przyjmuje Dyrektor i Wicedyrektor w każdy czwartek w godz. 1300 - 1530.
  2. Pozostali pracownicy Centrum przyjmują, w sprawach petycji, skarg i wniosków w godzinach pracy.
  3. Rozpatrywanie petycji, skarg i wniosków odbywa się na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.

§ 43.

  1. Petycje skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania Centrum rozpatruje Wicedyrektor.
  2. Petycje, skargi lub wnioski, których rozpatrzenie należy do właściwości Rady przekazuje się do Biura Rady Powiatu Starostwa.
  3. Petycje, skargi i wnioski przygotowują do rozpatrzenia zespoły Centrum w ramach ich właściwości rzeczowej.

§ 44.

  1. Jeżeli petycja, skarga lub wniosek nie zostały złożone na piśmie osoba przyjmująca petycję, skargę lub wniosek sporządza protokół przyjęcia zawierający:
    • datę przyjęcia,
    • imię, nazwisko i adres składającego,
    • zwięzłe określenie sprawy,
    • imię i nazwisko przyjmującego,
    • podpis składającego,
    • podpis przyjmującego.
  2. Petycje, skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do zespołów należy niezwłocznie zgłosić w Zespole organizacyjno-administracyjnym celem zarejestrowania.
  3. Po załatwieniu petycji, skargi czy wniosku, całość akt przechowywana jest w Zespole organizacyjno-administracyjnym.

§ 45.

  1. Rejestr petycji, skarg i wniosków, których rozpatrzenie należy do właściwości Rady prowadzi Biuro Rady Powiatu.
  2. Rejestr pozostałych petycji, skarg i wniosków prowadzi Zespół organizacyjno-administracyjny.
  3. W rejestrach petycji, skarg i wniosków stosuje się następujące symbole:
    • "P" - petycja,
    • "S" - skarga,
    • "W" - wniosek.
  4. Petycje, skargi i wnioski wnoszone przez senatorów, posłów i radnych oznacza się dodatkowo literą "s", "p", lub "r".
  5. Odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski podpisuje Wicedyrektor.
  6. Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie i rejestrowanie petycji, skarg i wniosków koordynuje Zespól organizacyjno-administracyjny, który:
    1. nadzoruje terminowość rozpatrywanych petycji, skarg i wniosków, udziela obywatelom zgłaszającym się w sprawach petycji, skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwiania sprawy, kieruje obywatela do właściwego zespołu lub organizuje przyjęcie obywateli przez Dyrektora lub Wicedyrektora,
    2. prowadzi kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania petycji, skarg i wniosków,
    3. opracowuje okresowe analizy rozpatrywania i załatwiania petycji, skarg i wniosków.
  7. Koordynatorzy zespołów odpowiedzialni są za:
    1. wszechstronne wyjaśnienia i terminowe załatwianie petycji, skarg i wniosków,
    2. niezwłoczne przekazywanie do Zespołu organizacyjno-administracyjnego wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnych do rozpatrzenia petycji, skarg i wniosków.


Rozdział XII
Postanowienia końcowe

§ 46.

  1. Koordynatorzy zespołów obowiązani są przedkładać Dyrektorowi wnioski w sprawach aktualizacji niniejszego regulaminu.
  2. Zmiany w regulaminie uchwala Zarząd.