Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

UCHWAŁA  Nr XV/127/12

RADY POWIATU w KOSZALINIE

z dnia 21 lutego  2012 r.

w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalin i Powiatu Koszalińskiego za 2011 rok.

Na podstawie art. 12 pkt. 11 i art. 38b ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592,  z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806,  z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r.  Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1759,  z 2007 r. Nr 173,  poz. 1218 , z  2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92 poz. 753,  z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 106, poz. 675, oraz z 2011 r.  Nr 21, poz. 113, Nr 149, poz. 887,  Nr 217, poz. 1281)

uchwala się, co następuje:

§ 1. Rada Powiatu w Koszalinie przyjmuje sprawozdanie  z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalin i Powiatu Koszalińskiego  za 2011 rok, stanowiące załącznik do uchwały.

§    2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

                                                         Przewodniczący Rady

Dariusz Kalinowski

                                                             

Załącznik do uchwały Nr XV/127/12

Rady Powiatu w Koszalinie

z dnia 21 lutego 2012 r.

SPRAWOZDANIE

 

 

Z DZIAŁALNOŚCI KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU

DLA MIASTA KOSZALINA I POWIATU KOSZALIŃSKIEGO

ZA 2011 ROK

Działając na podstawie art. <metricconverter productid="38 a" w:st="on">38 a</metricconverter> ust.3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.  o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) w dniu 19 stycznia 2011 r. zawarte zostało porozumienie pomiędzy Prezydentem Miasta Koszalina Piotrem Jedlińskim, a Starostą Koszalińskim Romanem Szewczykiem w sprawie utworzenia wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego (zwanej dalej „Komisją”), w celu realizacji zadań stron w zakresie zwierzchnictwa nad służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. W porozumieniu określono jej skład, zasady i sposób funkcjonowania.

Zarządzeniem Prezydenta Miasta Koszalina Nr 30/137/11 z dnia 22 lutego 2011 r. w skład Komisji zostali powołani:

1)     Piotr Jedliński – przewodniczący Komisji – Prezydent Miasta Koszalina;

2)     Tomasz Czuczak – członek Komisji – Radny Rady Miejskiej w Koszalinie;

3)     Eugeniusz Rybakowski – członek Komisji – Kierownik Biura Bezpieczeństwa  i Zarządzania Kryzysowego UM w Koszalinie;

4)     mł. bryg Mirosław Pender – członek Komisji – Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Koszalinie;

5)     nadkom. Krzysztof Sieląg – członek Komisji – Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Koszalinie;

6)     kom. Damian Kulczycki – członek Komisji – Naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie;

7)     Prokurator Rejonowy w KoszalinieZuzanna Ostrowska – członek Komisji – przedstawiciel wskazany przez Prokuratora Okręgowego w Koszalinie;

8)     Grzegorz Ptak – członek Komisji z głosem doradczym, bez prawa udziału przy podejmowaniu uchwał Komisji – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Koszalinie;

9)     Waldemar Kuźmiński – członek Komisji z głosem doradczym, bez prawa udziału przy podejmowaniu uchwał Komisji – Zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Koszalinie;

10)  Bogdan Siudowski – członek Komisji z głosem doradczym, bez prawa udziału przy podejmowaniu uchwał Komisji – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Koszalinie.

Zarządzeniem Starosty Koszalińskiego Nr 14/2011 z dnia 7 marca 2011 r. w skład Komisji zostali powołani:

1)     Roman Szewczyk – przewodniczący Komisji – Starosta Koszaliński;

2)     Zenon Dropko – członek Komisji – Radny Rady Powiatu w Koszalinie;

3)     Eugeniusz Urbanowicz – członek Komisji – Kierownik Referatu Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Koszalinie;

4)     Ewa Betlewicz - Dawidziuk – członek Komisji z głosem doradczym, bez prawa udziału przy podejmowaniu uchwał Komisji – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Koszalinie;

5)     Antoni Mońko – członek Komisji z głosem doradczym, bez prawa udziału przy podejmowaniu uchwał Komisji – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Koszalinie;

6)     Mieczysław Zwoliński – członek Komisji z głosem doradczym, bez prawa udziału przy podejmowaniu uchwał Komisji – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie.

Pierwsze posiedzenie Komisji odbyło się 10 marca 2011 r. Posiedzeniu Komisji przewodniczył Prezydent Miasta Koszalin Piotr Jedliński. Starostę Koszalińskiego reprezentował Wicestarosta Koszaliński Andrzej Leśniewicz. W posiedzeniu uczestniczyło 7. członków uprawnionych do głosowania, 3. członków z głosem doradczym oraz 5. zaproszonych gości.

1.    Prezydent Miasta Koszalina przywitał zebranych i życzył wszystkim owocnej pracy dla dobra mieszkańców Koszalina i powiatu koszalińskiego. Podziękował w imieniu swoim i Starosty Koszalińskiego za dotychczasowy wkład wniesiony w działanie Komisji Panu Ryszardowi Tarnowskiemu – radnemu Rady Miejskiej w Koszalinie. Zapoznał także zebranych z treścią przepisów prawnych regulujących zasady tworzenia wspólnej Komisji dla miasta i powiatu koszalińskiego na podstawie których Komisja będzie działać zgodnie z zapisami ustawy przez okres  3 lat.

2.    Prezydent Miasta Koszalina Piotr Jedliński oraz Wicestarosta Koszaliński Andrzej Leśniewicz wręczyli akty mianowania wszystkim obecnym na posiedzeniu członkom Komisji.

3.    Jednogłośnie przyjęto Regulamin Komisji, w którym określono zasady jej działania.

4.    Przyjęto Plan Pracy Komisji na 2011 r.:

1)     Plan Pracy na wniosek Tomasza Czuczaka Radnego Rady Miejskiej w Koszalinie, został uzupełniony o zagadnienie dotyczące „bezpieczeństwa i nadzoru na wodzie  i nad wodą”.

2)     W trakcie prezentowania Planu Pracy Komisji omówiono zagadnienia mające wpływ na bezpieczeństwo a szczególnie dotyczące:

a)     „bezpieczeństwa na kąpieliskach” – położonych na terenie powiatu koszalińskiego;

b)    stosownych kwalifikacji ratowników w związku ze zmieniającymi się przepisami prawa;

c)     przepisów dotyczących służby w Ochotniczej Straży Pożarnej w zakresie bezpieczeństwa nad wodą oraz szeroko pojętego ratownictwa medycznego dla Komendy Miejskiej PSP w Koszalinie oraz utworzenia zaplecza dla dyspozytorów służby medycznej i łączności z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym;

d)    stanu przygotowań do utworzenia bazy sezonowej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie z miejscem stacjonowania na lotnisku w Zegrzu Pomorskim w roku 2011.

Zwrócono uwagę iż, zakres działania bazy obejmuje teren 9 powiatów z około 660 tys. mieszkańcami. W sezonie letnim przebywa w regionie koszalińskim od 2,5 do 3 milionów turystów. W minionych latach baza LPR osiągała wysokie wyniki związane z niesieniem pomocy medycznej, szczególnie ofiarom wypadków komunikacyjnych. Znacznie skrócono czas dotarcia od miejsca zdarzenia do szpitali. Poinformowano, iż baza będzie funkcjonować od 23 czerwca do 6 września br. jednak dla należytego funkcjonowania LPR celowym staje się przygotowanie odpowiedniego zaplecza zarówno dla obsady kadrowej jak i dla śmigłowca ratowniczego. Wstępna analiza przewiduje koszt około 250-350 tys. zł na przygotowanie – hangaru o wymiarach 12x15 metrów wraz z oświetleniem, budynku kontenerowego z pomieszczeniami operacyjno-socjalnymi, środki łączności itp. Zdaniem Starosty Koszalińskiego w kosztach powinny partycypować wszystkie samorządy i organy administracji publicznej, na korzyść których działa LPR (przyjmując ok. 40 groszy od każdego mieszkańca). Określono wartości udziału w kosztach budowy zaplecza logistycznego bazy. Proponowano dofinansowanie przez samorządy:  Miasto Koszalin – 10 tys. zł, starostwa (w tym i słupskie) po 5 tys. zł, gminy po 3 tys. zł. Te środki finansowe stanowiłby kwotę 231 tys. zł. Komisja ustaliła, iż lądowisko na terenie Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie w roku 2011 nie zostanie wykonane i niezbędne staje się przygotowanie (dokonanie przycinki drzew) tymczasowego lądowiska na boisku sportowym Centralnego Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej  w Koszalinie.

Komendant Miejski PSP w Koszalinie – przedstawił zakres przygotowań do obsługi LPR, w zakresie łączności (1 kanał do współpracy radiowej), nocnego oświetlenia lądowiska i przeszkoleniu w tym zakresie około 20. strażaków.

5. Przedstawiono „Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego w 2010 r.” Sprawozdanie przyjęto bez uwag.

6.     Przedstawiono sprawozdanie z realizacji „Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Porządku Publicznego  i Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2007 – <metricconverter productid="2010 pt" w:st="on">2010 pt</metricconverter>. „BEZPIECZNY KOSZALIN ” w 2010 roku.

7.     Zapoznano Komisję z nowym projektem Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2011-2014 pn. „BEZPIECZNY KOSZALIN” – jako kontynuacji programu z lat poprzednich – uzupełniona i zaktualizowana przez instytucje funkcjonujące na naszym terenie. Skierowano do zebranych prośbę o zgłaszanie uwag, propozycji do końca miesiąca kwietnia, w zakresie nowego Programu - aby zgodnie z ustalonym harmonogramem w miesiącu czerwcu program ten mógł zostać przyjęty w formie uchwały na sesji Rady Miejskiej w Koszalinie. Tomasz Czuczak Radny Rady Miejskiej – wniósł o zapoznanie z projektem programu również Rady Osiedlowe w Koszalinie.

8.     Komendant Miejskiej Policji w Koszalinie przedstawił „Sprawozdanie z działalności Komendanta Miejskiego Policji w Koszalinie oraz informację o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w 2010 r.” (na terenie miasta i powiatu).

9.     Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej przedstawił „Informację Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Koszalinie o stanie bezpieczeństwa  w zakresie ochrony przeciwpożarowej miasta i powiatu w roku 2010".

10.          Zaopiniowano pozytywnie:

1)     Sprawozdanie z działalności Placówki Straży Granicznej w Darłowie na terenie miasta i powiatu koszalińskiego w 2010 roku.” 

2)     Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej w Koszalinie w roku 2010".

11.  W ramach wniosków i informacji bieżących przedstawiono problematykę dotyczącą:

1)     przeprowadzenia w dniu 19 kwietnia 2011 r. ćwiczenia z duża ilością poszkodowanych (ok.25 osób) wraz z pokazem działalności służb ratowniczych funkcjonujących w Zintegrowanym Systemie Ratowniczym;

2)     organizowanego szkolenia specjalistycznego realizowanego w dniach 9 - 12 maja 2011r.  w Wojskowym Domu Wypoczynkowym w Unieściu dla psychologów, pracowników MOPS, MGOPS, DPS oraz pracowników samorządów;

3)     prowadzenia pokazów w zakresie ratownictwa na zamarzniętych akwenach wodnych realizowanego w celu uświadamiania zwłaszcza dzieciom i młodzieży, niebezpieczeństwa dotyczącego nieostrożnego postępowania na lodzie;

4)     przedstawiciel Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie poprosił władze Miasta Koszalina o zarezerwowanie w bieżącym roku środków finansowych w wysokości 6 tys. zł na przeprowadzenie badań ankietach w zakresie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców Koszalina, które odbywają się w cyklu 2 - letnim.

5)     Przedstawiciel Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie – podziękowała przedstawicielom Policji za pomoc                  i współpracę walce z tzw. „dopalaczami”.

Drugie posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 2 czerwca 2011 r.  Posiedzeniu Komisji przewodniczył Starosta Koszaliński Roman Szewczyk. W posiedzeniu uczestniczyło 9. członków uprawnionych do głosowania, 3. członków z głosem doradczym oraz 5. członków Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. W trakcie posiedzenia:

1.     Został omówiony stan przygotowania służb dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w okresie letnim. Starosta Koszaliński przedstawił problemy poruszane na posiedzeniu Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Szczecinie z dnia 19 maja, które dotyczyły:

1)     bezpieczeństwa na kąpieliskach. Stwierdził, iż na terenie powiatu dopuszczono do działalności 7 kąpielisk, ale także, że należy zwrócić szczególną uwagę na tzw. „dzikie kąpieliska”, w zakresie ich oznakowania oraz kontroli przez uprawnione służby;

2)     stworzenia mapy dróg – opracowania dróg głównych oraz tzw. objazdowych w przypadku zablokowania przejezdności dróg w okresie letnim;

3)     nadzoru Policji oraz Straży Miejskiej i Gminnych nad bezpieczeństwem dzieci  w okresie wakacyjnym;

4)     informacji o działalności w okresie wakacji bazy sezonowej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

2.     Poddano analizie opracowany projekt Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2011-<metricconverter productid="2014 pt" w:st="on">2014 pt</metricconverter>. „BEZPIECZNY KOSZALIN”. Program został uzupełniony o uwagi i wnioski skierowane przez instytucje będące jego realizatorami, a ponadto zgodnie z postanowieniami  z pierwszego posiedzenia Komisji, poddany konsultacjom w Radach Osiedli. Projekt został pozytywnie zaopiniowany i jednogłośnie przegłosowany z wnioskiem o przekazanie go Radzie Miejskiej w Koszalinie z celem podjęcia stosownej uchwały w tej sprawie.

3.     Przedstawiono zasadnicze zamierzenia Miasta Koszalin i powiatu koszalińskiego w ramach programu „Bezpieczne Wakacje 2011”:

1)     Kierownik Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UM w Koszalinie przedstawił zebranym zasadnicze zamierzenia w ramach harmonogramu organizacji działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego w okresie wakacji na terenie miasta Koszalina „Bezpieczne Wakacje <metricconverter productid="2011”" w:st="on">2011”</metricconverter>. Omówił szczegółowo zakres planowanych zamierzeń oraz kalendarium ich realizacji;

2)     Kierownik Referatu Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Koszalinie przedstawił zebranym zasadnicze zamierzenia powiatu koszalińskiego, koncentrując się na zadaniach gmin i roli powiatu jako koordynatora w tym zakresie  oraz realizację zamierzeń w zakresie przygotowania do sezonu letniego wypoczynku  w okresie wakacyjnym.

4.     Zaprezentowano członkom Komisji koncepcję funkcjonowania Straży Miejskiej w Koszalinie. Nowo wybranym, w ramach konkursu na stanowisko Komendanta Straży Miejskiej w Koszalinie został Pan Piotr Simiński, który przedstawił plan funkcjonowania Straży Miejskiej zwracając szczególną uwagę na:

1)     współpracę z Policją, Żandarmerią Wojskową, Strażą Graniczną, Strażą Ochrony Kolei, Inspekcją Transportu Drogowego;

2)     zmiany strukturalne w Straży Miejskiej polegające między innymi na:

a)     przeniesieniu większej ilości partoli na godzinny popołudniowe;

b)    wydzieleniu patrolu humanitarnego zajmującego się problematyką zwierząt;

c)     podnoszenie kwalifikacji strażników poprzez szkolenie w zakresie udzielania pomocy przedmedycznej i stosowania technik samoobrony;

3)     prowadzenie działalności profilaktycznej na rzecz bezpieczeństwa wśród dzieci  i młodzieży.

4)     wprowadzeniu akcji „Czysty poranek”, związanej z podnoszeniem świadomości społecznej w zakresie utrzymania czystości oraz prawidłowego wyprowadzania psów.

5.     Przedstawiono szczegółową informację dotyczącą funkcjonowania bazy sezonowej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na lotnisku Zegrze Pomorskie. Określono, iż w 2011 roku baza sezonowa będzie funkcjonowała w okresie od 23 czerwca do 6 września. Po przeprowadzeniu postępowań przetargowych i podpisaniu umów, rozpoczęto prace montażowe budynku kontenerowego, remontowe instalacji elektrycznej oraz wodno – kanalizacyjnej. Na dzień                       13 czerwca zaplanowano montaż hali namiotowej dla śmigłowca EC – 135.  Z budżetu Powiatu koszalińskiego wydzielono brakujące środki finansowe, gdyż do realizacji projektu nie przystąpiło osiem samorządów.

6.     Na zakończenie przekazano  informację Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego dotycząca występowania zachorowań związanych z bakterią EHEC. Mimo tego iż w regionie koszalińskim nie występuje bezpośrednie zagrożenie zakażenia pałeczką E – coli, podjęto następujące środki ostrożności poprzez:

1)     wzmożony nadzór bieżący warzyw pochodzących z importu;

2)     zwiększenie ilość kontroli podmiotów prowadzących dystrybucję warzyw;

3)     prowadzenie akcji profilaktycznych polegających na propagowaniu przestrzegania zasad higieny osobistej, myciu rąk oraz spożywaniu tylko mytych lub przetworzonych warzyw.

Trzecie posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 4 listopada 2011 r.  Posiedzeniu Komisji przewodniczył Prezydent Miasta Koszalin Piotr Jedliński oraz Starosta Koszaliński Roman Szewczyk. W posiedzeniu uczestniczyło 7. członków uprawnionych do głosowania, 5. członków z głosem doradczym oraz 16. członków Powiatowego i Miejskiego Zespołów Zarządzania Kryzysowego i zaproszonych gości.

1.     Piotr Jedliński Prezydent Miasta Koszalina – przywitał wszystkich zebranych i życzył owocnej pracy dla dobra mieszkańców Koszalina  i Powiatu Koszalińskiego. Przekazał informację, że posiedzenie jest spotkaniem połączonym członków Komisji oraz Miejskiego i Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego ze względu na potrzebę przygotowania samorządów do warunków zimowych 2011/2012.

2.     Przeprowadzono analizę działania sezonowej bazy lotniczej w Zegrzu Pomorskim  w minionym roku 2011. Przedstawiciel SP ZOZ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Region „Zachód” Rafał SZCZEPAŃSKI - Kierownik bazy sezonowej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego podziękował samorządom za przygotowanie bazy. W okresie 23.06.2011 r. do 5.09.2011 r. wykonano 109 misji ratunkowych z miejsca zdarzenia do Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie, do szpitala w Gryficach oraz na oddział chirurgii ręki do szpitala w Szczecinie. Stwierdził także, iż w wyniku szerokiego promienia działań śmigłowców HEMS (80km) sąsiadujące samorządy zauważyły potrzebę przygotowania profesjonalnych lądowisk, które powinny być użytkowane w dzień i w nocy oraz że, od 2004 roku sezonowa baza (z dwuletnią przerwą) wykazuje potrzebę funkcjonowania  jako stała baza LPR.

3.     Analizę kosztów przygotowania wspólnej inwestycji pn. Budowa Bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego – HEMS Koszalin przedstawił Roman Szewczyk Starosta Koszaliński. Ogólny koszt poniesionych wydatków na dzień 12.10.2011 r. wyniósł 332 787,67 zł, sąsiednie samorządy wpłaciły na podstawie zawartych umów kwotę – 282 000,0 zł. (aktualnie 6 samorządów odpowiedziało negatywnie na wniosek o współfinansowanie, natomiast 15 samorządów nie zajęło żadnego stanowiska). Starosta stwierdził, iż w przyszłym roku celowym byłoby podjęcie działań dotyczących uruchomienia bazy sezonowej w okresie od dnia 27 kwietnia do 4 listopada oraz, że wszelkie starania samorządów i wojewody zmierzają w takim kierunku, aby już od 2013 roku przekształcić bazę sezonowa na stacjonarną.

4.     Sławomir Pikuła Prezes Środkowopomorskiego Regionalnego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie przedstawił sprawozdanie z działań w okresie 2011r. Stwierdził, iż w minionym sezonie nie zdarzyło się żadne utonięcie na plażach strzeżonych w naszym regionie. Podjęto 240 interwencji w stosunku do osób kąpiących, z tego 2 osoby poszkodowane zabrał śmigłowiec LPR do koszalińskiego szpitala. Przekazano zebranym informację, iż w związku z rosnącymi wymogami kwalifikacyjnymi w stosunku do ratowników, w minionym sezonie brakowało „zawodowych” ratowników, gdyż „opłacanym” ratownikiem może być osoba tylko w stopniu „Ratownik”. Określono, iż ważnym elementem profilaktycznym były „błękitne patrole” gdzie wspólnie z Policją członkowie WOPR prowadzili edukację na temat bezpiecznego zachowania się nad wodą. Przeprowadzono szereg szkoleń podnoszących kwalifikacje osób korzystających z akwenów wodnych. Przypomniał, iż od 1 stycznia 2012 r. wchodzi w życie nowa ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, która obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa scedowała na władze samorządowe.

5.     Zaprezentowano zgromadzonym „Harmonogram działań i przedsięwzięć” – „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2012 – <metricconverter productid="2016”" w:st="on">2016”</metricconverter> (zaopiniowany pozytywnie).          
Kierownik Referatu Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Koszalinie poinformował zebranych, o możliwości wnoszenia propozycji do planu. Zwrócił uwagę na dział zawierający planowane szkoleń w 2012 r. – między innymi w zakresie pomocy psychologicznej oraz „szacowania szkód i strat” powstałych w wyniku klęsk żywiołowych.

Powiatowy Lekarz Weterynarii w Koszalinie, w wyjaśnieniu niektórych zapisów, poinformował zebranych, iż 27.10.2011 r. weszła w życie znowelizowana ustawa  o ochronie zwierząt, która znacznie zmieniła sytuację bezdomnych zwierząt oraz wskazuje samorządy gminne jako odpowiedzialne za zwierzęta na jej terenie i obowiązek kastracji zwierząt w schroniskach – co „obarczy” samorządy dodatkowymi kosztami. Znowelizowana ustawa wprowadza również zakaz sprzedaży zwierząt na giełdach.

6.     Przedstawiono Komisji wnioski o dofinansowanie działań służb na kolejne lata w celu ich zaopiniowania i tak:

1)     Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Koszalinie podziękował samorządom za współfinansowanie działalności w minionym roku. Poprosił jednocześnie o dalsze finansowanie potrzeb w trzech dziedzinach, a mianowicie – wspieranie prac inwestycyjno-remontowych w budynkach policji, dofinansowanie bieżącej działalności oraz dofinansowanie dodatkowych służb ponadnormatywnych pełnionych przez funkcjonariuszy na terenie miasta Koszalina.

2)     Komendant Miejski PSP w Koszalinie poinformował zebranych, iż w ostatnich kilku latach komenda uzupełniona została o 7 samochodów wartości około 7 milionów złotych, z czego 2 miliony dofinansował samorząd. W nadchodzącym 2012 r. prosi samorządy o pomoc w zakupie autocysterny oraz samochodu operacyjnego. Ten sprzęt posłuży przez najbliższe lata i pozostaną do realizacji tylko inwestycje lokalowo-budowlane.

3)     Komendant Placówki Straży Granicznej w Darłowie mjr Mikołaj Kaczanowicz poinformował zebranych, iż zbliżający się rok 2012  niesie za sobą specjalne wymagania i zadania dla służb granicznych wskutek organizacji „Euro <metricconverter productid="2012”" w:st="on">2012”</metricconverter>. Stwierdził, iż granice Polski są granicami zewnętrznymi NATO oraz granicznymi dla państw układu z Schengen. Podziękował za dotychczasowe wsparcie finansowe na paliwo dla sprzętu pływającego  i samochodów Straży Granicznej oraz wnioskował o dalsze wsparcie w tym zakresie.

Przedstawione Komisji wnioski o dofinansowanie działań służb na kolejne lata zostały pozytywnie zaopiniowane.

7.     Przegłosowano jednogłośnie inicjatywę wspólnego Apelu samorządów, by przedsięwziąć kroki organizacyjne  zmierzające do najszybszego utworzenia stałej bazy dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
w Koszalinie z miejscem stacjonowania na lotnisku w Zegrzu Pomorskim.

8.   W ramach posiedzenia Zespołów Zarządzania Kryzysowego omówiono zadania wynikające z realizacji zamierzeń w okresie zimy.

1)    Kierownik Referatu Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Koszalinie Eugeniusz Urbanowicz przedstawił informację o tym, iż Wojewoda Zachodniopomorski w piśmie z dnia 10 października 2011 r. poprosił samorządy  o zwołanie posiedzeń Zespołów Zarządzania Kryzysowego w celu przeanalizowania stanu przygotowań służb funkcjonujących na terenie samorządów do zimy 2011/2012. Na meldunki pisemne o gotowości gmin do działania w warunkach zimowych (gminy otrzymały informacje na piśmie) Starosta oczekuje do 24 listopada br., gdyż zobowiązany jest przesłać zbiorczy meldunek do Wojewody Zachodniopomorskiego. Poprosił przedstawiciela gminy Będzino, która w minionym sezonie przeprowadziła „wzorcowo” akcje udrożnienia zatoru śnieżnego na drodze nr 11 o wnioski  i spostrzeżenia w przypadku takich zdarzeń. Przedstawiciel Gminy poinformował, iż w grudniu 2010 r. na wielokilometrowym odcinku zator śniegowy miał wysokość ponad <metricconverter productid="3 m" w:st="on">3 m</metricconverter>. Wszystkie służby ruszyły do udrożnienia drogi, gdyż w samochodach zostali uwięzieni ludzie. Ludność cywilna, mieszkańcy włączyli się do pomocy. Ewakuowanych ludzi z uwięzionych pojazdów skierowano do szkoły w Tymieniu, gdzie zapewniono im schronienie, ciepłe posiłki i koce.

2)    Dyrektor PCPR w Koszalinie Mirosława Zielony poinformowała zebranych o możliwościach lokalowych i żywieniowych dla osób, które wymagałyby pomocy doraźnej - natychmiastowej (15 osób).

3)    Dyrektor Wydziału Kultury i Spraw Społecznych UM w Koszalinie Dorota Pawłowska przedstawiła informacje o możliwościach świadczeń pieniężnych oraz możliwości przygotowywania około 300 posiłków dziennie dla osób potrzebujących. Wskazała także miejsca, gdzie potrzebujący mogą skorzystać z posiłków i noclegu.

4)    Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie Mieczysław Zwoliński poinformował zebranych o zakresie działania na terenie powiatu, o podpisanych umowach z jednostkami, które obsługiwać będą poszczególne wydzierżawione im rejony. Przekazał, iż dodatkowo podpisano umowy z poszczególnym rolnikami, którzy  w sytuacji, gdy zajdzie taka potrzeba będą dbali o odpowiednie utrzymanie dróg. Poinformował o zabezpieczeniu około 720 ton piasku i środków chemicznych, które zostaną użyte podczas nieodpowiednich warunków atmosferycznych.

5)    Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Koszalinie Andrzej Zubrzycki poinformował zebranych, iż obowiązuje podpisana w minionym roku 3-letnia umowa z Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej,  która zawiera miedzy innymi kategoryzację ulic w zależności od kolejności odśnieżania. W pierwszej kolejności odśnieżane będą ulice (około <metricconverter productid="70 km" w:st="on">70 km</metricconverter>), przy których znajdują się ważne obiekty użyteczności publicznej takie jak urzędy, szkoły, przedszkola oraz szpital. Stwierdził, że największym utrudnieniem przy dużych opadach śniegu jest wskazanie miejsca wywożenia śniegu.

6)    Dyrektor Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Koszalinie Tomasz Uciński poinformował, iż w związku ze zmianami granic gminy Koszalin zwiększył się zasięg odśnieżania i odpowiedniego utrzymania dróg (np. dojazd do miejscowości Jamno). W minionym roku największym problemem był brak „soli”. Stwierdzi, iż w chwili obecnej w magazynach PGK znajduje się 1600 ton pisku
i odpowiednich środków chemicznych, co zapewni prawidłowe funkcjonowanie miasta w czasie zimy.

7)    Komendant Straży Miejskiej w Koszalinie Piotr Simiński poinformował o przeprowadzeniu wspólnych patroli Straży Miejskiej z policjantami oraz pracownikami MOPS w Koszalinie, których celem sprawdzenie ok. 30 miejsc przebywania bezdomnych Przekazał, iż w dniu 19.10.2011 r. przeprowadzono wyrywkowo kontrolę takich miejsc i zaproponowano bezdomnym osobom możliwość skorzystania z pomocy Schroniska Brata Alberta (ul. Mieszka I). W miejscach gdzie nie znaleziono bezdomnych pozostawiono ulotki z adresami i telefonami miejsc, w których mogą otrzymać pomoc w postaci ciepłego posiłku oraz noclegu. Szacunkowe wyliczenia wskazują, że na terenie miasta jest około 100 osób bezdomnych.

8)    Kierownik BZK UM w Koszalinie Eugeniusz Rybakowski przypomniał zebranym o głównych zadaniach zawartych w piśmie Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 10 października 2011 r. dotyczącego podjęcia oceny gotowości poszczególnych ogniw systemu bezpieczeństwa w celu odpowiedniego przygotowania się do sezonu zimowego 2011/2012 zwracając szczególną uwagę na:

a)     monitoring stanu przejezdności dróg i szlaków kolejowych, komunikacji, obowiązku odśnieżania dachów obiektów wielko powierzchniowych oraz warunków bytowych bezdomnych;

b)    udzielania pomocy na wypadek unieruchomienia pojazdów na drogach;

c)     przygotowanie systemu robót publicznych;

d)    zapewnienie gotowości do działania służb ratowniczych miasta  i powiatu;

e)     przygotowanie infrastruktury technicznej takich jak ujęcia wody, sieci wodociągowe i oczyszczalna ścieków;

f)     dokonanie przeglądu infrastruktury hydrotechnicznej a w niej przepustów, studzienek ściekowych itp.;

g)    przygotowania placówek opieki społecznej do niesienia pomocy potrzebujących.

9)    Komendant PSP przekazał Komisji informację o zmianie kompetencji i zadań, jakie spoczywać będą na samorządach (wójtach, burmistrzach, prezydentach) w związku   z wejściem  w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. nowelizacji ustawy o działaniach na akwenach wodnych. Całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo na wodach będą musiały przejąć samorządy poprzez WOPR.     

10)  Piotr Jedliński Prezydent Miasta Koszalin podziękował wszystkim za przedstawienie swojej gotowości do działań w okresie zbliżającej się zimy. Zaproponował zebranym, aby sesja marcowa Rady Miejskiej w Koszalinie poświęcona była „bezpieczeństwu miasta” i między innymi polegać będzie na przedstawieniu wszystkich sprawozdań dotyczących bezpieczeństwa, z którymi corocznie zapoznają się radni (sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego w 2011 roku oraz sprawozdanie Policji, PSP, Straży Granicznej, Straży Miejskiej, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie ze swojej działalności w minionym roku).

       PREZYDENT                                            STAROSTA KOSZALIŃSKI

 MIASTA KOSZALINA

   Piotr JEDLIŃSKI                                Roman SZEWCZYK

UZASADNIENIE

do uchwały Nr XV/127/12 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 21 lutego 2012 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalin i Powiatu Koszalińskiego za 2011 rok.

   Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2011 składa Radzie Powiatu Starosta nie później niż do końca stycznia następnego roku kalendarzowego na podstawie art. 38b ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.  Sprawozdanie Starosty ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa   Zachodniopomorskiego.