Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

UCHWAŁA  Nr  VI/58/11

RADY POWIATU w KOSZALINIE

z dnia 27 kwietnia 2011 r.

 

w sprawie założenia Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Bobolicach, ul. Pocztowa 15, 76-020 Bobolice.

 

 

Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 i ust. 5a, art. 5c pkt 1, art. 58 ust.1 i ust. 6, art. 63, ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 69, poz. 624, Nr 109, poz. 1161, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781; z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104; z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658; z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280, Nr 181, poz. 1292; z 2008 r. Nr 70, poz. 416,  Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370, Nr 235, poz. 1618; z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241, Nr 219, poz. 1705; z 2010 r. Nr 44 poz. 250, Nr 54 poz. 320, Nr 148 poz. 991, Nr 127 poz. 857) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Zakłada się z dniem 1 maja 2011 r. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Bobolicach, ul. Pocztowa 15, 76-020 Bobolice.

 

§ 2. Nadaje się statut Młodzieżowemu Ośrodkowi Socjoterapii stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 3. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii rozpoczynają się z dniem 1 września 2011 r.

 

§ 4. Niniejsza uchwała jest aktem założycielskim Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii.

 

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie.

 

§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady

Dariusz Kalinowski

 

UZASADNIENIE

do uchwały Nr VI/58/11 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie założenia Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Bobolicach, ul. Pocztowa 15, 76-020 Bobolice.

W Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Bobolicach systematycznie spada liczba wychowanków i uczniów (zestawienie w tabeli) co powoduje coraz większe koszty utrzymania palcówki przy systematycznie malejącej subwencji oświatowej, której wysokość jest uzależniona od liczby uczniów. W przypadku 32 uczniów – wychowanków MOS – planowana kwota subwencji wynosi 1.387.392 zł. (w tym szkoła 404.177, internat – 983.215).

Tabela - zestawienie liczby uczniów

SOSW w Bobolicach

struktura organizacyjna

Liczba uczniów

 

Rok szkolny 2007/2008

 

Rok szkolny 2008/2009

 

Rok szkolny

2009/2010

 

 

Rok szkolny

2010/2011

 

- Uzupełniające LO Specjalne (funkcjonuje od 1 września 2009 r.)

 

- Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna

 

- Szkoła Specjalna

Przysposabiająca do Pracy

 

- Zespoły Rewalidacyjno – Wychowawcze (DPS w Bobolicach)

 

- grupy wychowawcze

----------------

 

 

 

 

91

 

 

27

 

 

 

12

 

 

 

72

----------

 

 

 

 

78

 

 

27

 

 

 

12

 

 

 

66

14

 

 

 

 

51

 

 

28

 

 

 

11

 

 

 

52

19

 

 

 

 

42

 

 

24

 

 

 

9

 

 

 

51

Ogółem

Szkoły  130

Grupy wychowawcze 72

Szkoły  117

Grupy wychowawcze 66

Szkoły104

Grupy wychowawcze

52

 

Szkoły 94

Grupy wychowawcze 51

Niż demograficzny nie ominął szkolnictwa specjalnego. Powstaje coraz więcej oddziałów integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych. Znacznie wolniej niż w szkołach ogólnodostępnych, lecz systematycznie zmniejsza się nabór uczniów i wychowanków do placówek kształcenia specjalnego. Wyjątek stanowią Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze i Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii.

Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii przeznaczone są dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym mogą być zagrożone niedostosowaniem społecznym i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania oraz specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Do zadań MOS należy eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.

Rekrutacja wychowanków do ośrodka odbywa się dwoma trybami:

1)      na podstawie postanowienia Sądu o umieszczeniu w MOS – przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie - Centralny System Kierowania Nieletnich,

2)     na wniosek rodziców, w trybie pozasądowym - na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.

Wg stanu na dzień 30.09.2010 w Polsce zgłoszonych w systemie jest  59 takich placówek, w tym: dla dziewcząt w normie intelektualnej – 3 , dla chłopców w normie intelektualnej – 25, koedukacyjnych dla dzieci i młodzieży w normie intelektualnej – 29, koedukacyjnych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem w stopniu lekkim – 2.

Według informacji Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie ilość miejsc w Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii jest niewystarczająca w porównaniu z potrzebami.

W województwie zachodniopomorskim istnieją trzy placówki tego typu i znajdują się w Szczecinie (ogólna liczba miejsc 152 w tym dla chłopców 140). Analiza danych dotyczących konieczności umieszczenia w MOS nieletnich z terenu woj. zach. wskazuje, że potrzebnych jest 243 miejsc w ośrodkach – w tym 80% miejsc dla chłopców i 20 % dla dziewcząt.

Utworzenie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii pozwoli na wykorzystanie części bazy SOSW i zwiększenie subwencji oświatowej. Planowany Ośrodek będzie dysponował 32 miejscami dla chłopców z normą intelektualną i upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Kształcenie(realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki) będzie się odbywało w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej, stanowiącej integralną część Ośrodka.

Baza socjalno – bytowa Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego umożliwia zorganizowanie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii . W SOSW zostanie wydzielona kondygnacja – I piętro na potrzeby MOS. Na piętrze znajdują się pokoje mieszkalne, węzeł sanitarny, pomieszczenia klasowo-warsztatowe i gabinet psychologa. Na korytarzu zainstalowany jest monitoring. MOS stanowić będą 3 grupy wychowawcze.

Kadra pedagogiczna zatrudniona w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym zabezpieczy sprawowanie opieki dydaktycznej i wychowawczej w nowoutworzonej placówce socjoterapeutycznej. Nauczyciele podjęli w roku 2010 studia podyplomowe w zakresie resocjalizacji i socjoterapii.

Po utworzeniu placówki planowane jest połączenie MOS i SOSW w Zespół Placówek Specjalnych - na podstawie art. 62 ustawy o systemie oświaty. Akt założycielski Zespołu wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne obu placówek.

Załącznik do uchwały Nr VI/58/11

Rady Powiatu w Koszalinie

z dnia 27 kwietnia 2011 r.

 

STATUT

MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA SOCJOTERAPII W BOBOLICACH

 

Rozdział I

NAZWA I TYP PLACÓWKI

§ 1. 1.Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Bobolicach, zwany dalej Ośrodkiem, jest publiczną placówką dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym są zagrożone niedostosowaniem społecznym i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i socjoterapii.

2. Siedziba i adres Ośrodka: 76-020 Bobolice, ul. Pocztowa 15.

3. Organem prowadzącym Ośrodek jest Powiat Koszaliński.

4. Nadzór pedagogiczny nad Ośrodkiem sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty.

5. Ośrodkowi nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.

6. Nazwa Ośrodka jest używana w pełnym brzmieniu.

 

Rozdział II

ZADANIA OŚRODKA

§ 2. Do zadań Ośrodka należy eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.

 

§ 3. Zadania, o których mowa w § 2 są realizowane przez:

1). organizowanie zajęć resocjalizacyjnych, terapeutycznych, rewalidacyjnych oraz profilaktyczno-wychowawczych umożliwiających nabywanie umiejętności życiowych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i społecznym,

2) organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

§ 4. 1.W realizacji swoich zadań Ośrodek współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz w zależności od potrzeb z właściwymi instytucjami, w szczególności z:

1)      sądami rodzinnymi,

2)      kuratorami sądowymi,

3)      powiatowymi centrami pomocy rodzinie i ośrodkami pomocy społecznej - właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców/prawnych opiekunów wychowanka,

4)      innymi instytucjami, które statutowo zajmują się pomocą rodzinie.

 

§ 5. Ośrodek umożliwia wychowankom udział w:

1)      indywidualnych lub grupowych zajęciach określonych w § 3,

2)      zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych, w tym zajęciach organizowanych na świeżym powietrzu w wymiarze co najmniej dwóch godzin dziennie, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne,

3)      zajęciach kulturalno-oświatowych,

4)      zajęciach rozwijających zainteresowania i szczególne uzdolnienia.

 

Rozdział III

ORGANY OŚRODKA I ICH KOMPETENCJE

§ 6. 1.Organami Ośrodka są:

1)     Dyrektor,

2)     Rada Pedagogiczna,

3)     Samorząd Uczniowski.

2. Statut Ośrodka zapewnia każdemu z organów możliwość działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.

 

§ 7 1. Dyrektor Ośrodka w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej i jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

2.Do kompetencji dyrektora należy w szczególności:

1)      kierowanie działalnością Ośrodka oraz reprezentowanie go na zewnątrz,

2)     sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3)     realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,

4)     dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

5)     organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Ośrodka,

6)     wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie organizowanych zajęć,

7)     wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

3. W czasie nieobecności Dyrektora Ośrodka zastępuje go upoważniona osoba.

 

§ 8. 1.Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Ośrodka w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2.W skład Rady Pedagogicznej Ośrodka wchodzą wszyscy zatrudnieni pracownicy pedagogiczni. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Ośrodka.

3.Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, jej posiedzenia są protokołowane.

4.Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy Ośrodka,

2) podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego i programu profilaktyki,

3) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

4) podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

5) podejmowanie uchwał w sprawie zmian w statucie Ośrodka,

6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

7) wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Szkoły,

8) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów i wychowanków.

5. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1)     organizację pracy Ośrodka, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i wychowawczych,

2)     projekt planu finansowego Ośrodka,

3)     wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4)     propozycje Dyrektora Ośrodka w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć.

 

§ 9. 1. W Ośrodku działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie i wychowankowie Ośrodka.

2. Zasady działania i zadania samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów i wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

 

§ 10. 1 Wszystkie organy Ośrodka współdziałają ze sobą w zakresie realizacji zadań statutowych Ośrodka, wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach na zasadach określonych niniejszym statutem.

2. Uchwały poszczególnych organów są jawne.

3. Podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w sprawach spornych między działającymi w Ośrodku organami należy do Dyrektora Ośrodka.

4.Jeżeli Dyrektor jest stroną sporu, to rozstrzygnięcie sporu w zależności od przedmiotu, należy do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

 

Rozdział IV

ORGANIZACJA OŚRODKA

§ 11. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Ośrodka, opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania oraz planu finansowego Ośrodka -  w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku.

 

§ 12. 1. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii jest publiczną placówką dla chłopców w normie intelektualnej i z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, którzy ukończyli gimnazjum i realizują obowiązek szkolny do 18 roku życia.

2. W skład Ośrodka wchodzi Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna.

3. Ośrodek prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego we wszystkie dni tygodnia, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Na potrzeby remontów oraz innych niezbędnych działań organizacyjnych, można wykorzystać okresy wolne od zajęć szkolnych poprzez urlopowanie wychowanków.

 

§ 13.Ośrodek współpracuje ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozowania i rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym uczęszczających do tych szkół.

 

§ 14. 1. Ośrodek zapewnia stałe współdziałanie nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów z rodzicami/prawnymi opiekunami wychowanków.

2. Rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do:

1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Ośrodka,

2) znajomości przepisów dotyczących klasyfikowania, oceniania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,

3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,

4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia,

5) uzyskiwania informacji o sytuacji prawnej swojego dziecka,

6) przedstawienia wniosków, uwag i propozycji do planu pracy szkoły w danym roku szkolnym,

7) znajomości Statutu Ośrodka, regulaminów szkolnych i wewnątrzszkolnych procedur postępowania w sprawach wychowawczo-opiekuńczych.

            3. Formy i zasady współpracy z rodzicami /opiekunami prawnymi i instytucjami powołanymi do zwalczania patologii oraz sądami zawiera program wychowawczy i program profilaktyczny realizowany w Ośrodku

 

§ 15. Ośrodek zapewnia wychowankom realizację obowiązku szkolnego w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej.

 

§ 16. 1.Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom jest zadaniem zespołu, składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz innych specjalistów, powołanego w oparciu o przepisy w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2.Zespół tworzy Dyrektor i wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu. Pracę kilku zespołów może koordynować także jedna osoba.

3. Do zadań zespołu należy:

1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne,

2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,

3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji,

4) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

5) dokonanie oceny zasadności dalszego pobytu wychowanka w placówce,

6) ustalenie, na wniosek rodziców wychowanka, zakresu współpracy Ośrodka z wychowankiem i jego rodziną po opuszczeniu przez wychowanka placówki.

4. Wychowawca grupy wychowawczej realizuje z wychowankiem indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży, niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach.

 

§ 17. 1.Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w Ośrodku jest grupa wychowawcza.

2. Grupa liczy od 8 do 12 wychowanków.

3. Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca grupy wychowawczej

4. Godzina zajęć wychowawczych trwa 60 min.

5. Ośrodek zapewnia wychowankom całodobową opiekę.

6. Opiekę w porze nocnej sprawuje wychowawca grupy wychowawczej, który ma do pomocy co najmniej jednego pracownika Ośrodka.

 

§ 18. 1. Obowiązek nauki realizują wychowankowie w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej.

2. Klasa liczy od 10-16 uczniów.

3. Klasą opiekuje się nauczyciel wychowawca. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się daną klasą w ciągu całego etapu edukacyjnego.

4. Podczas zajęć szkolnych opiekę nad wychowankami sprawują nauczyciele.

5. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

6. Proces dydaktyczny w Ośrodku zorganizowany jest na podstawie ramowego planu nauczania w zasadniczej szkole zawodowej.

7. Zasady oceniania, klasyfikowania, promowania i prowadzenia egzaminów uczniów oraz wydawania świadectw określają odrębne przepisy.

8. Szkoła prowadzi dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 19. 1. Dyrektor Ośrodka dokonuje podziału klasy na grupy zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania.

2. Część zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych może być prowadzona poza systemem klasowo – lekcyjnym.

3. Szczegółowe zasady organizowania imprez szkolnych, krajoznawczych, turystycznych, a w szczególności wycieczek szkolnych określają odrębne przepisy.

§ 20. 1. W Ośrodku działa biblioteka szkolna.

2. Godziny pracy biblioteki ustala się na dany rok szkolny, w zależności od potrzeb organizacyjnych.

§ 38

 

Rozdział V

WYCHOWANKOWIE

§ 21.1. Do Ośrodka przyjmowani są wychowankowie skierowani przez Starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, a w przypadku braku miejsca zamieszkania – Starostę właściwego ze względu na miejsce pobytu:

1) na wniosek rodziców/opiekunów prawnych na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej,

2) wobec których sąd rodzinny orzekł o umieszczaniu w młodzieżowym ośrodku socjoterapii.

2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, należy dołączyć:

1) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

2) odpis skrócony aktu urodzenia,

3) potwierdzenie zameldowania,

4) ostatnie świadectwo szkolne,

5) aktualny odpis arkusza ocen, wykaz ocen cząstkowych,

6) opinię pedagoga szkolnego lub wychowawcy,

7) dokumenty dotyczące stanu zdrowia – kartę zdrowia, kartę szczepień, nr ubezpieczenia, nazwę funduszu zdrowia.

3. Szczegółowe zasady kierowania, przyjmowania, przenoszenia , zwalniania i pobytu wychowanków, o których mowa w ust. 1 pkt. 2 określają odrębne przepisy.

 

§ 22. Czas pobytu wychowanka w Ośrodku uzależniony jest od:

a) rodzaju i głębokości zaburzeń,

b) postępów terapeutycznych i dydaktycznych.

c) sytuacji rodzinnej wychowanka.

 

§ 23. Wychowanek obowiązkowo uczestniczy w :

1) zajęciach lekcyjnych i wychowawczych,

2) zajęciach socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych,

3) pracach porządkowych,

4) wszystkich pozostałych zajęciach wynikających z planu pracy Ośrodka.

 

§ 24. Zwolnienia z zajęć szkolnych odbywają się według następujących zasad:

1) uczeń może być zwolniony z zajęć szkolnych przez wychowawcę klasy lub nauczyciela w celu wyjścia do lekarza,

2) w pozostałych przypadkach zwolnień udziela Dyrektor Ośrodka na podstawie podania ucznia lub rodzica/opiekuna prawnego zaopiniowanego przez wychowawcę klasy i wychowawcę grupy wychowawczej.

§ 25. 1. Oddalenie to nieobecność wychowanka trwająca do 2 godzin.

2.Ucieczka to nieobecność wychowanka trwająca powyżej 2 godzin.

3.O ucieczce wychowanka Dyrektor Ośrodka zawiadamia w ciągu 24 godzin: rodziców/opiekunów prawnych, policję, sąd rodzinny.

4.Wychowanka, który dokonał ucieczki z Ośrodka i został zatrzymany przez policję Ośrodek zobowiązany jest odebrać w ciągu 48 godzin od chwili otrzymania zawiadomienia o miejscu zatrzymania.

 

Rozdział VI

PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKA

§ 26. Wychowanek ma prawo do:

1)     właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2)     pomocy w przypadku trudności w nauce.

3)     rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.

4)     udziału w konkursach, zawodach, przeglądach – zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,

5)     korzystania z pomieszczeń Ośrodka, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki,

6)     życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

7)     opieki wychowawczej i warunków zapewniających bezpieczeństwo i ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, psychicznej oraz  poszanowania jego godności,

8)     swobody wyrażania myśli i przekonań – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

9)     sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i uzasadnionej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

10)  utrzymywania kontaktów z rodzicami, krewnymi, zaprzyjaźnionymi rówieśnikami.

 

§ 27.Wychowanek ma obowiązek:

1)     systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych organizowanych przez Ośrodek,

2)     przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Ośrodka,

3)     w miarę swoich możliwości służyć pomocą innym,

4)     dbać o bezpieczeństwo, zdrowie własne i kolegów,

5)     bezwzględnego przestrzegania zakazu posiadania, zażywania i rozprowadzania środków odurzających i narkotyków, palenia tytoniu, spożywania alkoholu,

6)     dbać o wspólne dobro: sprzęt, meble, urządzenia, pomoce i przybory szkolne,

7)     dbać o ład i porządek w Ośrodku,

8)     przestrzegania regulaminów obowiązujących w Ośrodku,

9)     pomocy w pracach porządkowo-gospodarczych,

10)  przestrzegania terminowego powrotu do Ośrodka, powiadamiania w ciągu 24 godzin o przyczynie niedotrzymania terminu powrotu.

 

Rozdział VII

NAGRODY I KARY

§ 28.Wychowanek ma prawo do nagrody za:

1) rzetelną naukę i pracę społeczną,

2) wzorową i koleżeńską postawę,

3) osiągnięcia w konkursach, przeglądach, zawodach, turniejach,

4) inne osiągnięcia uznane przez radę pedagogiczną,

5) aktywny udział w życiu szkoły i zajęciach pozalekcyjnych.

 

§ 29. 1 Ustala się następujące rodzaje nagród:

1) pochwała udzielona przez wychowawcę lub innego nauczyciela wobec klasy lub grupy,

2) pochwała dyrektora szkoły wobec całej społeczności szkolnej,

3) list pochwalny do rodziców, opiekunów prawnych,

4) dyplom uznania,

5) nagroda rzeczowa,

6) indywidualne korzystanie z rozrywek kulturalnych, oświatowych i sportowych poza Ośrodkiem.

 

§ 30 1. Za niepodporządkowanie się ustalonym normom zachowania wychowanek może zostać ukarany:

1) upomnieniem udzielonym przez wychowawcę klasy lub dyrektora szkoły,

2) upomnieniem udzielonym przez wychowawcę klasy lub dyrektora szkoły w obecności grupy,

3) ustnym lub pisemnym powiadomieniem rodziców/opiekunów prawnych,

4) naganą udzieloną przez dyrektora Ośrodka wobec wszystkich wychowanków,

5) ograniczeniem wykonywania ulubionych czynności, np. słuchania muzyki, oglądania telewizji,

6) ograniczeniem udziału w imprezach typu: kino, wycieczka, itp.

7) przeniesieniem do innej grupy,

8) powiadomieniem sądu o niewłaściwym zachowaniu wychowanka,

9) wystąpieniem z wnioskiem o skierowanie do innej placówki,

10)  zakazem opuszczania Ośrodka z zastrzeżeniem ust. 2.

  1. Zakaz opuszczania Ośrodka nie może ograniczać prawa wychowanka do kontaktu z rodziną.
  2. W Ośrodku nie wolno stosować kar naruszających nietykalność i godność osobistą wychowanków.

 

   § 31. Kary udziela się po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego.

 

   § 32. 1.Skreślenie z listy wychowanka może nastąpić w przypadku:

1)     skierowania wychowanka do innej placówki,

2)     na wniosek rodzica/ opiekuna prawnego.

            2.W przypadku wychowanków przyjętych na podstawie postanowienia sądu skreślenie z listy następuje na podstawie odrębnych przepisów.

 

   § 33. 1. Skreślenie z listy wychowanka pełnoletniego może nastąpić również w przypadku:

1) wielokrotnego, uporczywego, świadomego uchylania się wychowanka od realizacji założonych celów wychowawczych,

2) wielokrotnego, rażącego naruszania obowiązków wychowanka poprzez:

a) używanie środków narkotycznych,

b) stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej wobec innych osób,

c) spożywanie alkoholu,

d) niszczenia mienia szkoły lub innych osób,

e) narażenie zdrowia i życia własnego i innych,

f) popełnienie przestępstwa.

2.O skreśleniu z listy Ośrodka decyduje dyrektor Ośrodka zgodnie z uchwałą Rady Pedagogicznej i przeprowadzonym przez siebie postępowaniem.

Rozdział VIII

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY OŚRODKA

§ 34. W Ośrodku zatrudnia się nauczycieli, psychologa, pedagoga,  wychowawców grup wychowawczych oraz innych specjalistów w oparciu o odrębne przepisy.

 

§ 35. 1. Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i resocjalizacyjną, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz za powierzonych jego opiece uczniów.

2.Do zadań i obowiązków nauczyciela w szczególności należy:

                  1) prowadzenie zajęć dydaktycznych dostosowanych do aktualnych możliwości uczniów,

                  2) kontrolowanie obecności uczniów na każdej lekcji,

                  3) ustalenie aktualnego poziomu wiadomości i umiejętności oraz opóźnień i braków w zakresie nauczania nowo przybyłych uczniów, podejmowanie działalności reedukacyjnej i wyrównawczej zarówno w czasie zajęć lekcyjnych jak i w zespołach dydaktyczno-wyrównawczych organizowanych w szkole, a także we współdziałaniu z wychowawcami odpowiednich grup,

                  4) współpraca z psychologiem, pedagogiem i innymi pracownikami ośrodka w zakresie działalności resocjalizacyjnej, reedukacyjnej, wyrównawczej i terapeutycznej,

                  5) pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem.

 

                  § 36. Wychowawcy grup wychowawczych Ośrodka zobowiązani są w szczególności do:

1) opieki nad wychowankiem i wspierania go w czasie zajęć opiekuńczo – wychowawczych, socjoterapeutycznych, a także w czasie uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym Ośrodka,

2) realizacji z wychowankiem indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, o którym mowa w § 16,

3) inspirowania i wspomagania działań zespołowych wychowanków.

4) podejmowania działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w grupie i poza nią,

5) utrzymywania ciągłego kontaktu z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanka,

6) współpracy z innymi pracownikami Ośrodka i instytucjami działającymi w środowisku lokalnym,

7) przygotowania i realizacji programów dostosowanych do potrzeb wychowanków,

8) prowadzenia dokumentacji pracy z grupą.

 

§ 37. Psycholog wspomaga działania pozostałych pracowników pedagogicznych poprzez:

1)     systematyczną pracę z wychowankami wymagającymi pomocy psychologicznej,

2)     organizowanie wraz z pedagogiem specjalistycznych zajęć dla wychowanków, rodziców i kadry Ośrodka,

3)     prowadzenie obserwacji i badań psychologicznych, służących poznaniu każdego wychowanka, wykrywanie przyczyn i źródeł zaburzeń rozwojowych oraz niepowodzeń szkolnych,

4)     określenie kierunku i programu oddziaływań terapeutycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych, jak również opracowanie prognozy rozwojowej,

5)     konsultowanie wyników badań i obserwacji z odpowiednimi specjalistami i pracownikami pedagogicznymi,

6)     sprawowanie indywidualnej opieki nad wychowankami mającymi trudności w przystosowaniu się do życia w Ośrodku.

§

§ 38. Pedagog organizuje i prowadzi zajęcia specjalistyczne i wychowawcze oraz:

1)     współdziała w sprawach wychowanków z policją, sądem i innymi. instytucjami,

2)     współpracuje ze wszystkimi pracownikami ośrodka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych wobec wychowanków,

3)     organizuje współpracę wychowawców z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków,

4)     prowadzi przewidzianą odrębnymi przepisami dokumentację.

 

§ 39. W Ośrodku zatrudnia się pracowników administracji i obsługi w ilości zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie placówki.

 

Rozdział IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 40 Regulaminy określające działalność organów Ośrodka, a w szczególności wynikające z nich cele i zadania nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego Statutu, jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.

§ 41. Ośrodek może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

 

§ 42.1 Ośrodek prowadzi następującą dokumentację dodatkową:

1) rejestr wyjazdów wychowanków,

2) rejestr samowolnych opuszczeń Ośrodka,

3) rejestr chorych.

2. Rejestr wyjazdów obejmuje wyjazdy wychowanków poza teren Miasta i Gminy Bobolice z wyjątkiem wyjazdów do lekarza – na konsultacje, badania itp. Do rejestru wpisuje się nazwisko i imię wychowanka, datę i godzinę zwolnienia oraz przewidywanego i faktycznego powrotu, cel wyjazdu, nazwisko i imię zwalniającego i podpis osoby stwierdzającej powrót.

3. Do rejestru samowolnych opuszczeń Ośrodka wpisuje się: nazwisko i imię wychowanka, datę i godzinę opuszczenia Ośrodka, okoliczności, datę zgłoszenia na policję, do sądu i inne podjęte działania oraz nazwisko i imię dokonującego wpisu i potwierdzającego powrót wychowanka.

4. Rejestr chorych obejmuje: nazwisko i imię wychowanka, datę i godzinę wyjścia do lekarza, objawy choroby, podpis wpisującego, zalecenia lekarskie.

 

         § 43. 1. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania w budynku Ośrodka jest zainstalowany monitoring – system dozoru obiektu za pomocą kamer.

2.Budenek oznaczony jest tablicą z napisem „obiekt monitorowany”.