Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr XVIII/197/05 w sprawie założenia Centrum Kształcenia Ustawicznego - Regionalnego Centrum Edukacji Wsi i włączenia go do Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Boninie

UCHWAŁA NR XVIII/ 197 /05

RADY POWIATU w KOSZALINIE

z dnia 26 kwietnia 2005r.

 

w sprawie założenia Centrum Kształcenia Ustawicznego – Regionalnego Centrum Edukacji Wsi i  włączenia go do Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Boninie

 

Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz.1806, z 2003r Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055), art. 5c pkt 1, art. 9 ust.1 pkt 3, art. 58 ust. 1 oraz 62 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ((Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. 1. Zakłada się Centrum Kształcenia Ustawicznego – Regionalne Centrum Edukacji Wsi z siedzibą w Boninie, zwane dalej Centrum.

   2. Nadaje się statut Centrum, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Centrum włącza się do Zespołu Szkół im. W. Witosa w Boninie, zwanego dalej Zespołem.

 

§ 3. Statut Zespołu zostanie dostosowany przez Zespół do zmian wynikających z niniejszej uchwały.

 

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie i Dyrektorowi Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Boninie.

 

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 września 2005 roku.

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu

Zdzisław Pawłowski

Załącznik do uchwały Nr XVIII/197/05

Rady Powiatu w Koszalinie

z dnia 26 kwietnia 2005 roku

 

 

STATUT

CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

REGIONALNEGO CENTRUM EDUKACJI WSI w Boninie

 

 

Podstawa prawna:

Statut opracowany na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 13 czerwca 2003 r. w sprawie ramowych statutów: publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz publicznego centrum kształcenia praktycznego (Dz. U. nr 97 poz.886).

 

Rozdział 1

 

Postanowienia ogólne

 

§1

 

1.                 Siedzibą Centrum Kształcenia Ustawicznego – Regionalnego Centrum Edukacji Wsi, zwanego dalej Centrum, jest miejscowość Bonin, gmina Manowo, powiat koszaliński, województwo zachodniopomorskie.

2.                 Centrum wykonuje swoje zadania dydaktyczno-wychowawcze w obiektach będących
w zarządzie Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Boninie oraz innych obiektach na terenie powiatu koszalińskiego na zasadach uzgodnionych z zarządcami tych obiektów.

3.                 Organem prowadzącym Centrum jest powiat koszaliński.

4.                 Nadzór pedagogiczny nad Centrum sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty
w Szczecinie.

5.                 Statutowa działalność Centrum jest finansowana przez organ prowadzący.

6.                 Centrum może pozyskiwać dodatkowe środki na finansowanie niektórych form działalności statutowej z dotacji i z dobrowolnych wpłat słuchaczy.

7.                 Zasady prowadzenia przez Centrum gospodarki finansowej i materialnej oraz zasady prowadzenia i przechowywania właściwej Centrum dokumentacji określają odrębne przepisy.

 

§2

1.     W skład Centrum wchodzą następujące szkoły dla dorosłych:

a)                   Liceum Profilowane  na podbudowie gimnazjum

b)                   Technikum  na podbudowie gimnazjum.

c)                   Zasadnicza Szkoła Zawodowa  na podbudowie gimnazjum.

d)                   Technikum Uzupełniające na podbudowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej.

e)                   Szkoła Policealna na podbudowie szkoły średniej

 

2.                 Centrum może posiadać filie, które tworzy organ prowadzący Centrum na wniosek Dyrektora Centrum. Działalnością filii Centrum zarządza kierownik filii. Funkcję kierowników filii powierza i odwołuje Dyrektor Centrum. Kierownik filii podlega bezpośrednio Dyrektorowi Centrum, który ustala zakres jego obowiązków.

 

 

Rozdział 2

 

Cele i zadania  Centrum

 

§3

 

Centrum realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz rozporządzeniach wykonawczych Ministra Edukacji Narodowej.

 

  1. Do zadań Centrum należy:

a)       kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w szkołach wchodzących w skład centrum i w formach pozaszkolnych;

b)       opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz innych materiałów metodycznych dla słuchaczy;

c)       doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej, w szczególności w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych;

d)       udzielanie pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej organizatorom ustawicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia;

e)       współpraca z organizatorami kształcenia ustawicznego w kraju i za granicą;

f)          współpraca z urzędami pracy i pracodawcami w zakresie rekwalifikacji kadr.

 

  1. Ponadto Centrum:

 

a)        prowadzi doskonalenie nauczycieli i wykładowców zatrudnionych w centrum kształcenia ustawicznego i innych placówkach, a także w szkołach, w zakresie kształcenia osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych;

b)       opracowuje i wydaje materiały dydaktyczne dla nauczycieli i wykładowców;

c)       opracowuje i upowszechnia nowatorskie rozwiązania programowo-metodyczne oraz  organizacyjne w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych;

d)       gromadzi informacje naukowo-techniczne dla potrzeb kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków kształcenia, dokształcania i doskonalenia prowadzonych przez centrum kształcenia ustawicznego.

 

  1. Centrum prowadzi formy pozaszkolne w zakresie, dokształcania oraz przekwalifikowania osób dorosłych, a w szczególności działalność kursową z wolnego naboru oraz zleconą przez urzędy i zakłady pracy,

Centrum prowadzi kursy:

a)       przygotowujące do egzaminów eksternistycznych z zakresu szkół dla dorosłych,

b)       obsługi komputera, systemów operacyjnych i ich aplikacji, przygotowujące do podejmowania działalności gospodarczej,

c)       przyuczające do zawodu, dokształcające w zawodzie,

d)       zawodowe przygotowujące do egzaminu w celu uzyskania uprawnień zawodowych,

e)       inne w zależności od potrzeb i zainteresowań słuchaczy lub podmiotów zlecających.

 

  1. Centrum prowadzi i kompletuje dokumentację pedagogiczną i administracyjną dotyczącą kursów, egzaminów eksternistycznych i kwalifikacyjnych prowadzonych przez Centrum lub przy udziale zakładów pracy, prowadzi rejestr wydanych świadectw i dyplomów na tytuły kwalifikacyjne.
  2. Centrum może powoływać inne formy  kształcenia ustawicznego za zgodą organu prowadzącego i pod nadzorem Kuratora Oświaty np. kształcenie na odległość, kształcenia przy współpracy z podmiotami zagranicznymi.
  3. Dokumentację przebiegu nauczania szkoła prowadzi zgodnie z odrębnymi przepisami.
  4. Finansowanie pozaszkolnych form kształcenia,

a)       Prowadzone przez Centrum pozaszkolne formy kształcenia finansowane są
ze środków wpłacanych przez osoby lub instytucje zlecające lub biorące udział w szkoleniach,

b)       Osoby lub instytucje środki finansowe wpłacają na konto wskazane przez Dyrektora Centrum.

  1. Centrum ubiegać się będzie o uzyskanie akredytacji Kuratora Oświaty na prowadzenie form pozaszkolnych. Zasady i tryb określają odrębne przepisy.

 

§4

 

Szkoły wchodzące w skład Centrum realizują cele i zadania określone w Ustawie
o Systemie Oświaty, a w szczególności:

a)       umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły wchodzącej w skład Centrum;

b)       umożliwiają absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;

c)       kształtują środowisko sprzyjające rozwojowi pożądanych cech osobowości;

d)       umożliwiają rozwijanie zainteresowań słuchaczy, realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz ukończenie szkoły wchodzącej w skład Centrum
w skróconym czasie;

e)       umożliwiają uczniom i nauczycielom korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej.

 

§5

 

1.                 Słuchacz realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy.

2.                 Słuchacz objęty indywidualnym tokiem nauczania może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego.

3.                 Indywidualny tok nauki może być realizowany według programu nauczania objętego szkolnym zestawem programów nauczania lub indywidualnego programu nauki.

4.                 Słuchacz może realizować indywidualny program lub tok na każdym etapie edukacyjnym i w każdym typie szkoły.

5.                 Zezwolenie na indywidualny program lub tok wydaje Dyrektor Centrum i może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach po śródrocznej klasyfikacji słuchacza.

6.                 Wniosek składa się do Dyrektora Centrum za pośrednictwem opiekuna semestru.

7.                 Opiekun semestru dołącza do wniosku opinię o predyspozycjach, możliwościach i oczekiwaniach słuchacza. Opinia powinna zwierać także informację
o dotychczasowych osiągnięciach słuchacza.

8.                 Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów nauczania, ustalonego dla danej klasy/semestru.

9.                 Dyrektor Centrum po otrzymaniu wniosku o indywidualny program nauki, zasięga opinii Rady Pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej.

10.              Dyrektor Centrum, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, wyznacza słuchaczowi nauczyciela – opiekuna i ustala zakres jego obowiązków.

11.              Ocenianie, klasyfikowanie, promowanie słuchacza realizującego indywidualny program lub tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w odrębnych przepisach.

12.         Szkoła prowadzi działalność innowacyjną i eksperymentalną na podstawie odrębnych przepisów.

13.         Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji lub eksperymentu podejmuje Rada Pedagogiczna.

14.        Innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień słuchacza do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w Ustawie, a także w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w odrębnych przepisach.

 

Rozdział 3

 

Organy Centrum

 

§6

1.                 Organami Centrum są:

a)             Dyrektor Centrum

b)             Rada Pedagogiczna,

c)             Samorząd Słuchaczy.

 

§7

 

1.                 Zarząd Powiatu powierza stanowisko dyrektora Centrum w wyniku przeprowadzonego konkursu.

2.                 Dyrektor wykonuje swoje zadania i obowiązki w ramach kompetencji określonych Ustawą, a w szcególności:

a)             kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Centrum,

b)             sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczyciel i wychowawców,

c)             przewodniczy Radzie Pedagogicznej,

d)             realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej, które są niezgodne z Ustawą lub obowiązującym prawem w ogóle i powiadamia o tym fakcie organ nadzoru pedagogicznego,

e)             powierza stanowiska wicedyrektorów Centrum i odwołuje z nich, zasięgając w tym względzie opinii organu prowadzącego Centrum i Rady Pedagogicznej,

f)               powierza nauczycielom pełnienie funkcji przewodniczącego komisji przedmiotowych i odwołuje ich z funkcji,

g)             zatrudnia i zwalnia innych pracowników Centrum,

h)             dysponuje finansami Centrum,

i)               opracowuje arkusz organizacyjny,

j)               dba o powierzone mienie,

k)             dokonuje oceny pracy nauczycieli,

l)               reprezentuje Centrum na zewnątrz w stosunkach cywilno – prawnych,

m)           realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy – Karta Nauczyciela,

n)             współpracuje z Radą Pedagogiczną i Samorządem Słuchaczy,

o)             rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami,

p)             przestrzega postanowień Statutu w sprawie rodzajów nagród i kar stosowanych wobec  słuchaczy i uczniów,

q)             podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych przepisami,

r)              prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.

s)             działalność Dyrektora nie może być sprzeczna z postanowieniami niniejszego Statutu.

 

§ 8

 

1.                 Pracowników nie będących nauczycielami zatrudnia Dyrektor według przyjętych przez siebie kryteriów, zgodnie z odrębnymi przepisami, wyznaczając im zakres czynności i obowiązków.

2.                 Dyrektor Centrum może przekazać część swoich kompetencji w stosunku do pracowników nie będących nauczycielami - pracownikowi nadzorującemu działalność administracyjno- ekonomiczną Centrum.

3.                 Szczegółowe zadania pracownika nadzorującego działalność administracyjno-ekonomiczną Centrum określa Przydział czynności kierownictwa - ustalony przez Dyrektora Centrum.

 

§9

 

1.                 Zakres kompetencji oraz organizację pracy Rady Pedagogicznej określa Ustawa oraz niniejszy Statut.

2.                 Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Centrum, a jego zakres kompetencji i obowiązków określa Ustawa.

3.                 Rada Pedagogiczna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego lub na innych zasadach określonych w Ustawie, nie rzadziej jednak niż dwa razy w semestrze.

4.                 Posiedzenia Rady Pedagogicznej mają charakter:

a)      rad zwyczajnych: klasyfikacyjnych, plenarnych i szkoleniowych,

b)      rad nadzwyczajnych: zwoływanych w trybie ustawowym w sprawach pilnych.

 

§10

 

1.                 Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym zadania wynikające ze statutu oraz innych regulaminów wewnątrzszkolnych.

2.                 Na swoich plenarnych i nadzwyczajnych posiedzeniach Rada Pedagogiczna - w formie uchwał - zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.

3.                 W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Centrum jako przewodniczący, nauczyciele pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni - jako jej członkowie.

 

§11

 

W zebraniach Rady Pedagogicznej lub określonych punktach programu mogą uczestniczyć z głosem doradczym, zaproszeni w imieniu Rady przez przewodniczącego:

a)       lekarz szkolny, lekarz stomatolog, pielęgniarka, asystent medyczny,

b)       przedstawiciele Samorządu Słuchaczy oraz organizacji społecznych i związkowych działających na terenie szkoły,

c)       pracownicy ekonomiczni, administracji i obsługi szkoły.

 

§12

 

1.                 Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy:

a)       planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

b)       okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki, oraz organizacyjnych i materialnych warunków pracy szkoły,

c)       kształtowanie postaw obywatelskich, etycznych i zawodowych swych członków zgodnie z Konstytucją RP i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka,

d)       organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego,

 

§13

 

1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:

a)       zatwierdzenie planów pracy Centrum,

b)       podejmowanie uchwał w sprawie  wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,

c)       podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Centrum,

d)       ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli

e)       podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia słuchacza z listy słuchaczy Centrum.

2. Rada Pedagogiczna opiniuje w sprawach:

a)       organizacji pracy Centrum,

b)       projektu planu finansowego Centrum

c)       wniosków Dyrektora o przyznanie nagród i innych wyróżnień pracownikom Centrum,

d)       propozycji Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

3. Zasady funkcjonowania i szczegółowy zakres kompetencji Rady Pedagogicznej Centrum określa regulamin ustalony przez Radę i zatwierdzony przez Dyrektora.

 

§14

 

1.                 Rada Pedagogiczna ma prawo do:

a)             występowania z wnioskami w sprawie doskonalenia organizacji nauczania
i wychowania oraz w sprawach oceny pracy nauczyciela,

b)             eliminowania z programów nauczania zbędnej wiedzy faktograficznej oraz haseł programowych o charakterze uzupełniającym i pomocniczym,

c)             wprowadzenia zmian w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktycznych realizacji treści kształcenia danego przedmiotu, przez odpowiednie zwiększenie lub zmniejszenie tygodniowego rozkładu godzin z tego przedmiotu, gdy jest to podyktowane np. okresową nieobecnością nauczyciela, przy czym ogólny tygodniowy wymiar godzin nauczania w danej klasie musi być zgodny z obowiązującym planem nauczania w cyklu okresowym.

 

 

§15

 

Rada Pedagogiczna jest zobowiązana zmienić swoją uchwałę dotyczącą nie promowania słuchaczy (nieukończenia szkoły przez słuchacza), jeżeli po przeprowadzeniu powtórnego egzaminu powołana przez organ bezpośrednio nadzorujący szkołę komisja ustaliła ocenę wyższą niż niedostateczny

 

§16

 

1. Rada Pedagogiczna może wystąpić z umotywowanym wnioskiem o odwołanie ze stanowiska Dyrektora lub innego pracownika ze stanowiska kierowniczego w Centrum.

2.       Organ nadzorujący szkołę po otrzymaniu uchwały w sprawie wotum nieufności wobec Dyrektora Centrum wraz z jej pismem uzasadniającym, przeprowadza postępowanie wyjaśniające, którego wyniki przedstawia Radzie Pedagogicznej na zebraniu plenarnym w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

 

§17

 

Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest zobowiązany do:

a)             realizacji uchwał rady,

b)             tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady w podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego szkoły,

c)             oddziaływania na postawę nauczyciela, pobudzania go do twórczej pracy
i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

d)             dbania o autorytet Rady Pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli,

e)             zapoznawania rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,

f)               analizowania stopnia realizacji uchwał.

 

§18

 

            Członek Rady Pedagogicznej jest zobowiązany do:

a)             współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady.

b)             przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń Dyrektora Centrum.

c)             czynnego uczestniczenia we wszystkich zebraniach i pracach Rady i jej komisji, do których został powołany oraz w wewnętrznym samokształceniu,

d)             realizowania uchwał Rady także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia.

e)             składania przed Radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań.

f)               przestrzegania tajemnicy obrad Rady.

 

§19

 

Organizacja pracy Rady Pedagogicznej:

a)       Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy szkoły.

b)       Rada obraduje na zebraniach plenarnych i w powołanych przez siebie komisjach nadzwyczajnych.

c)       zebrania Rady organizuje się w czasie pozalekcyjnym (w dniu, w którym odbywa się plenarne posiedzenie rady, dyrektor może zarządzić skrócenie zajęć lekcyjnych).

d)       posiedzenia Rady mogą być organizowane dla każdej ze szkół oddzielnie, jeżeli są poświęcone klasyfikowaniu i promowaniu uczniów lub dotyczą wyłącznie problemów określonej szkoły.

e)       posiedzenia Rady określone w punkcie d) prowadzone są zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszym Statucie.

 

§20

 

1.                 Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, organu bezpośrednio nadzorującego szkołę lub co najmniej 1/3 członków Rady.

2.                 O zebraniu nadzwyczajnym Rady Pedagogicznej Dyrektor powiadamia członków Rady przynajmniej 3 dni przed jej terminem.

3.                 Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania lub promowania uczniów/słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę potrzeb.

4.                 Zebrania plenarne Rady określone w punkcie 3 zatwierdzają wyniki klasyfikacji
i promowania słuchaczy wszystkich typów szkół wchodzących w skład Centrum.

 

§21

Zasady i tryb podejmowania uchwał:

a)       uchwały podjęte na zebraniach plenarnych są prawomocne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej 2/3 liczby członków Rady.

b)       uchwały podjęte na nadzwyczajnych posiedzeniach Rady są prawomocne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej 50% liczby członków Rady.

§22

 

Organizacja wewnętrzna Rady Pedagogicznej:

a)            Rada powołuje, w zależności od potrzeb, stałe lub doraźne zespoły i komisje, których działalność może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności szkoły i pracy nauczycieli.

b)            pracą zespołu, komisji kieruje przewodniczący powołany przez radę lub komisję na wniosek przewodniczącego rady.

c)            komisja, zespół składa na zabraniu plenarnym sprawozdanie z wyników swojej pracy, formułując opinie lub wnioski do zatwierdzenia przez Radę.

 

§23

 

Nieobecność na posiedzeniu Rady Pedagogicznej:

a)       członkowie Rady usprawiedliwiają swoją nieobecność na posiedzeniu Rady jej przewodniczącemu.

b)       nieusprawiedliwioną nieobecność członka Rady na jej posiedzeniu należy traktować jako nieobecność w pracy z wszystkimi tego konsekwencjami.

 

§24

 

1.                 Dokumentacja pracy Rady Pedagogicznej:

a)       z zebrania Rady oraz z zebrania jej komisji sporządza się protokół i w terminie
7 dni od daty zebrania wpisuje się go do księgi protokołów rady lub księgi protokołów komisji;

b)       protokół zebrania Rady wraz z listą obecności jej członków podpisuje przewodniczący obrad i protokolant,

c)       członkowie Rady zobowiązani są w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu obrad. Rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu ewentualnych poprawek do protokołu,

d)       podstawowym dokumentem działalności rady (komisji) są książki protokołów.

2.                 Uchwały podejmowane na plenarnych posiedzeniach są gromadzone rejestrowane
w Księdze Uchwał.

 

§25  

 

1.                 Na zasadach określonych w Ustawie, w Centrum jest tworzony Samorząd Słuchaczy, który działa w oparciu o opracowany i zatwierdzony Regulamin Samorządu Słuchaczy

2.                 Samorząd Słuchaczy tworzą słuchacze szkoły dla dorosłych.

3.           Samorząd Słuchaczy może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Centrum wnioski i opinie w zakresie:

a)            zapoznawania się z programem nauczania i stawianymi wymaganiami,

b)       jawnej i obiektywnej oceny,

c)       organizacji życia szkolnego, rozwijania i zaspokajania zainteresowań twórczych,

d)       redagowania i wydawania materiałów informacyjnych dotyczących życia słuchaczy i funkcjonowania Centrum,

e)       organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej w porozumieniu z Dyrektorem,

f)         wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.

4.           Samorząd opiniuje wnioski dotyczące skreśleń słuchaczy z listy Centrum.

 

 

 

Rozdział 4

 

Współdziałanie organów Centrum i sposobu rozwiązywania spraw spornych

 

§26

 

Dyrektor Centrum jest przedstawicielem i przewodniczący Rady Pedagogicznej, w związku
z tym wykonuje jej uchwały, o ile są zgodne z prawem i ustawą:

a)            wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący szkołę,

b)            rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady Pedagogicznej, jeżeli w Statucie je pominięto,

c)            reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet,

d)            bezpośrednio współpracuje ze społecznym organem szkoły, tj. Samorządem Słuchaczy,

e)            Przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i innych pracowników niepedagogicznych,

f)              jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem,

g)            dba o przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie,

h)            w swojej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu,

i)              wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego,
w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom Centrum, jeżeli działalność tych organów narusza interesy szkoły i nie służy rozwojowi uczniów.

 

Rozdział 5

 

Organizacja pracy Centrum

 

§27

 

1.                 Szczegółową organizację pracy Centrum określa corocznie arkusz organizacyjny, który wraz z planami pracy Centrum oraz tygodniowymi rozkładami zajęć, stanowi podstawę pracy Centrum.

2.                 Opiekę nad semestrami powierza się opiekunom semestrów, którzy pełnią tę funkcję w ramach statutowych działań i obowiązków nauczyciela.

3.                 Początek i koniec roku szkolnego, terminy ferii świątecznych oraz innych dni wolnych od zajęć określają zarządzenia władz oświatowych.

4.                 W szczególnych przypadkach, Dyrektor Centrum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, może ustalić dzień wolny od zajęć, na zasadach określonych w Ustawie i innych przepisach wykonawczych.

 

§ 28

 

1.                 Podstawową jednostką organizacyjną Centrum jest oddział złożony
z co najmniej:

a)           w klasie    I – 18 słuchaczy,

b)           w klasie    II – 15 słuchaczy,

c)           w klasach III – IV – 12 słuchaczy

2.                W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba słuchaczy
w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 1.

3.                Podziału klasy na grupy dokonuje Dyrektor Centrum na zasadach określonych
w zarządzeniach organu prowadzącego, ze szczególnym uwzględnieniem takich przedmiotów jak: informatyka oraz zajęcia z przedmiotów zawodowych  w ramach posiadanych środków finansowych.

4.                Podstawową formą pracy szkoły dla dorosłych są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

5.                Zajęcia w szkole stacjonarnej dla dorosłych rozpoczynają się: o godz. 1530, a kończą się o 2030, trzy razy w tygodniu.

6.                Jednostka lekcyjna trwa 45 minut, a przerwy od 5 do 10 minut według odrębnych ustaleń,

7.                W przypadkach uzasadnionych organizacją pracy Centrum jednostka lekcyjna może być skrócona do 30 minut na czas określony.

8.                W szkole stacjonarnej nauczane są przedmioty ogólnokształcące i zawodowe, zgodnie z zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu o ramowych planach nauczania.

9.                Podstawową formą pracy szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej są konsultacje dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.

10.            Konsultacje zbiorowe obowiązujące ze słuchaczami odbywają się we wszystkich semestrach dwa razy w miesiącu przez dwa dni –  sobota i niedziela.

11.            Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20 % ogólnej liczby godzin zajęć w danym semestrze w pozostałe dni tygodnia.

12.            Organizuje się 1-2 konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru, pierwszą- wprowadzającą do pracy w semestrze, drugą- przedegzaminacyjną.

13.            Zajęcia w tej szkole rozpoczynają się w dni zjazdów o godz. 8.00 w sobotę
i niedzielę. Jednostka lekcyjna trwa do 90 minut, przerwy od 5 – 15 minut.

8.                Szczegółowy plan zajęć dydaktycznych przedstawiony przez nauczyciela prowadzącego wymaga zatwierdzenia przez Dyrektora Centrum.

 

§29

 

1.                 Dyrektor Centrum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i organem prowadzącym, po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty i Powiatowej Rady Zatrudnienia ustala profile kształcenia lub zawody.

2.                 Ustalając plan nauczania semestru Dyrektor informuje nauczycieli, którzy uczą w tym semestrze, o przewidywanym przydziale godzin na poszczególne przedmioty w całym cyklu kształcenia.

3.                 W Centrum nauczane są przedmioty ogólnokształcące i zawodowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu o ramowych planach nauczania i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

4.                 Dyrektor Centrum, w porozumieniu z organem prowadzącym i Radą Pedagogiczną, może wprowadzić do planu nauczania przedmioty ważne ze względu na specjalizację klasy, a nie ujęte w ramowych planach nauczania według odrębnych przepisów.

 

 

Rozdział 6

Baza materialna

 

§30

 

1.       Do realizacji zadań statutowych Centrum posiada następujące pomieszczenia:

a)             do nauki z niezbędnym wyposażeniem,

b)             bibliotekę i czytelnię,

c)             gabinet szkolnej opieki medycznej,

d)             zespół urządzeń sportowych i rekreacyjnych,

e)             administracyjno-gospodarcze i ogólnego użytku.

2.       W Centrum mogą być tworzone pracownie, laboratoria, warsztaty i inne komórki organizacyjne.

§31

 

1.                Centrum może wydawać publikacje związane z jego działalnością, autorstwa nauczycieli bądź słuchaczy i uczniów Centrum.

2.                Publikacje, o których mowa w ustępie 1, za zgodą zainteresowanych stron, oznacza się symbolem Centrum.

3.                Centrum może wydawać materiały informacyjne i promocyjne.

4.                Decyzje w sprawach ujętych w ustępach 1-3 podejmuje Dyrektor Centrum.

 

 

§32

 

1.                 W bibliotece szkolnej zatrudnieni są nauczyciele-bibliotekarze lub inni pracownicy - zgodnie z obowiązującymi przepisami i według potrzeb.

2.                 Zakres obowiązków pracowników biblioteki szkolnej określają przepisy
o pracy nauczycieli-bibliotekarzy oraz regulamin biblioteki szkolnej, a także indywidualne zakresy czynności.

3.                 Na pracowników biblioteki szkolnej spada odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację pracy jednostki.

4.                 Biblioteka szkolna i czytelnia są pracowniami szkolnymi służącymi realizacji potrzeb
 i zainteresowań słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych Centrum, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli i wiedzy o regionie.

5.                 Do zadań  biblioteki szkolnej należy:

a)       udostępnianie zbiorów bibliotecznych słuchaczom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły w czasie zajęć edukacyjnych i po ich zakończeniu,

b)       gromadzenie i ewidencjonowanie zbiorów,

c)       prowadzenie specjalistycznych zajęć edukacyjnych bibliotecznych i czytelniczych.

 

§33

 

Centrum może należeć do różnych stowarzyszeń i organizacji oraz współpracować
z różnymi zakładami edukacyjnymi w Polsce i na świecie.

 

 

Rozdział 7

 

Nauczyciele

 

§34

 

Kadrę pedagogiczną Centrum tworzą: Dyrektor Centrum i nauczyciele.

Nauczycieli do pracy w Centrum przyjmuje Dyrektor, według przyjętych przez siebie
i zgodnych z przepisami kryteriów. Nauczyciele muszą posiadać kwalifikacje zgodne z obowiązującymi przepisami.

Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą ujętą w rocznym planie pracy Centrum oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.

Zakres zadań nauczycieli obejmuje:

a)       odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo słuchaczy w trakcie zajęć szkolnych oraz wycieczek i imprez organizowanych przez Centrum,

b)       prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

c)       dbałość o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny,

d)       wspieranie zdolności oraz zainteresowań słuchaczy,

e)       bezstronność i obiektywizm w ocenie słuchaczy oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich słuchaczy,

f)         udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych - zgodnie
z rozpoznanymi potrzebami słuchaczy,

g)       doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,

h)       realizowania zajęć dydaktycznych zgodnie z zatwierdzonym przez Dyrektora Centrum planem wynikowym do danej klasy, który musi być zgodny z obowiązującymi programami nauczania wg wykazu,

i)         bieżącego wypełniania dokumentacji szkolnej,

j)         systematycznego, jawnego i obiektywnego oceniania wiedzy i umiejętności słuchacza zgodnie z obowiązującym regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i Przedmiotowym Systemem Oceniania,

k)       uczestniczenia w posiedzeniach rady pedagogicznej i realizowania jej uchwał,

l)         opracowania planu wynikowego nauczanego przedmiotu i po zaopiniowaniu przez innego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego tego przedmiotu przedstawia do zatwierdzenia Dyrektora Centrum co do zgodności
z podstawą programowa,

 

§35

 

1.       W rocznym planie pracy szkoły Dyrektor może powierzyć nauczycielowi obowiązki opiekuna semestru.

2.       Zadaniem opiekuna jest sprawowanie opieki wychowawczej nad słuchaczami, a w szczególności:

a)       tworzenie warunków wspomagających rozwój słuchacza, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

b)       inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych słuchaczy,

c)       podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole słuchaczy oraz pomiędzy słuchaczami a innymi członkami społeczności szkolnej.

3. Opiekun semestru zobowiązany jest w szczególności do:

a)       prowadzenia dokumentacji słuchaczy danego semestru,

b)       kontroli wpisów w dokumentach dotyczących klasy i jej słuchaczy,

c)       kontroli frekwencji na konsultacjach,

d)       semestralnego zestawienia i obliczenia wyników statystycznych (oceny, frekwencja itp.),

e)       wypisywania świadectw pod koniec roku szkolnego oraz wystawianie duplikatów świadectw dojrzałości na prośbę absolwenta,

f)         przygotowanie wszystkich dokumentów potrzebnych do wystawienia świadectw końcowych, świadectw dojrzałości,

4. Opiekun semestru ma prawo korzystać w swej pracy ze stałej pomocy merytorycznej i metodycznej Dyrektora Centrum i innych nauczycieli.

 

Rozdział 8

 

Komisje przedmiotowe Rady Pedagogicznej

 

§36

 

1.                Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy zwany Komisją Przedmiotową

2.                Pracą zespołu przedmiotowego - Komisji Przedmiotowej kieruje powołany przez Dyrektora Centrum przewodniczący zespołu - Komisji.

3.                Cele i zadania zespołu - Komisji przedmiotowej obejmują:

a)       zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,

b)       wspólne opracowanie szczegółowych wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie oraz sposobów badania wyników nauczania,

c)       organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla rozpoczynających pracę nauczycieli,

d)       współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych,
a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,

e)       wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych
i eksperymentalnych programów nauczania.

4.                Szkolny Zestaw Programów Nauczania i Szkolny Zestaw Podręczników jest zatwierdzany przez Dyrektora Centrum po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i komisji przedmiotowej.

5.                Szkolny Zestaw Programów Nauczania i Szkolny Zestaw Podręczników jest dostępny w pokoju nauczycielskim i w bibliotece szkolnej.

6.                W celu rozwiązywania problemów wynikających z bieżącej działalności Centrum, Rada Pedagogiczna może powołać Zespoły Problemowe.

7.                Komisje przedmiotowe, zespoły problemowe podejmują swoje Uchwały zgodnie
z postanowieniem Statutu jak dla Rady Pedagogicznej.

 

Rozdział 9

 

Przyjmowanie słuchaczy do szkół Centrum

 

§37

 

1.                O przyjęcie na semestr pierwszy szkoły ponadgimnazjalnej lub szkoły policealnej mogą ubiegać się absolwenci szkół, których ukończenie daje możliwość podjęcie nauki w danej szkole.

2.                O przyjęcie do szkoły dla dorosłych na podbudowie programowej gimnazjum, mogą się ubiegać osoby, mające 18 lat a także kończące 18 lat w roku kalendarzowym, w którym przyjmowane są do szkoły oraz posiadają świadectwo ukończenia ośmioletniej szkoły podstawowej.

3.                Podstawą przyjęcia na semestr programowo wyższy wszystkich typów szkół jest świadectwo szkolne lub wpis w indeksie potwierdzający ukończenie semestru programowo niższego lub zdanie egzaminu klasyfikacyjnego z obowiązkowych zajęć edukacyjnych stanowiących podbudowę semestru programowo wyższego, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

4.                W uzasadnionych przypadkach na semestr programowo wyższy szkół, za zgodą dyrektora szkoły, może zostać przyjęty słuchacz, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego z jednego lub dwóch zajęć edukacyjnych, stanowiących podbudowę semestru programowo wyższego.

5.                Słuchacz jest obowiązany do zdania egzaminów klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, o których mowa w ust. 4, przeprowadzanych na warunkach określonych w odrębnych przepisach, w terminie określonym przez dyrektora szkoły.

6.                Dla słuchacza, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego, jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez Dyrektora Centrum, a w wypadku, gdy Dyrektor Centrum nie może zapewnić nauczyciela danego języka obcego – nauczyciel wyznaczony przez dyrektora innej szkoły.

7.                Jeżeli kandydat przedłoży świadectwo, że nie ukończył danej klasy, może być przyjęty do klasy odpowiednio wyższej jeżeli przedmiot, z którego otrzymał ocenę niedostateczną nie występuje w szkole dla dorosłych.

8.                Słuchacz, który w poprzedniej szkole uczył się języka obcego innego niż nauczany
w szkole dla dorosłych, może kontynuować we własnym zakresie naukę tego języka zdając w końcu semestru egzamin klasyfikacyjny.

9.                Słuchacz, przyjęty w czasie trwania danego semestru jest zobowiązany do nadrobienia zaległości z poszczególnych przedmiotów w terminach ustalonych w porozumieniu z nauczycielami prowadzącymi zajęcia.

10.            Słuchacz może w terminie do 1 miesiąca od wpisania na listę słuchaczy ubiegać się o przepisanie oceny z określonych przedmiotów uzyskanych w poprzednim okresie nauki.

11.            Dyrektor szkoły  decyduje o przyjęciu słuchaczy na semestr pierwszy szkoły ponadgimnazjalnej oraz szkoły ponadpodstawowej  dla dorosłych w przypadku  gdy nie powołano Komisji Rekrutacyjno – Kwalifikacyjnej, oraz na semestry programowo wyższe szkół dla dorosłych.

12.            Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w następującym trybie:

a)             egzamin klasyfikacyjny nie może odbyć się później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym semestrze,

b)             egzaminator przygotowuje pytania egzaminacyjne dotyczące części ustnej
i pisemnej, odpowiadające podstawie programowej z danego przedmiotu.

c)             z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół, w którym podaje się: nazwisko egzaminatora, nazwisko egzaminowanego ucznia, ocenę, tematy lub pytania egzaminacyjne,

d)             do protokołu dołącza się część pisemną egzaminu.

 

 

Rozdział 10

 

 

Nagrody i kary

 

§ 38

 

1. Słuchacza nagradza się za:

a)             rzetelną naukę i pracę społeczną,

b)             wzorową frekwencję,

c)             wybitne osiągnięcia.

2.         Rodzaje nagród:

a)             słuchacz Centrum, który osiągnie najwyższą średnią ocen w danym semestrze jest zwolniony z opłaty za kolejny semestr na Radę Słuchaczy,

b)             słuchacze, którzy osiągnęli najwyższą średnią ocen w całym cyklu nauki
w Centrum, na jej zakończenie otrzymują nagrodę rzeczową. Do nagrody tej typowana jest jedna osoba z danego semestru.

3.                Słuchacza karze się za nieprzestrzeganie Statutu Centrum.

4.       Skreśla się słuchacza z listy za:

a)             niszczenie mienia szkolnego,

b)             spożywanie alkoholu na terenie szkoły

c)             palenie papierosów w miejscach niedozwolonych,

d)             zachowanie zagrażające zdrowiu i życiu innych osób na terenie szkoły,

e)             używanie narkotyków na terenie szkoły,

f)               przebywanie na terenie szkoły będąc pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających,

g)             kradzież mienia

h)             za wysoka nieusprawiedliwioną absencje na zajęciach.

5.                   Od decyzji w sprawie kary przysługuje słuchaczowi odwołanie do Dyrektora Centrum. Odwołanie powinno być złożone w terminie 7 dni od daty ogłoszenia decyzji.

6.                   Decyzje w sprawie nagród i kar podejmują: Dyrektor Centrum w porozumieniu z Radą Słuchaczy i Radą Pedagogiczną

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 11

 

Szkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy

 

§ 39

 

Zasady wewnątrzszkolnego oceniania w Szkołach dla Dorosłych w formie stacjonarnej

1.                Ocenianie wewnątrzszkolne w szkołach stacjonarnych dla dorosłych jest realizowane poprzez:

a)       nauczyciel na początku roku szkolnego informuje słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu,

b)       określa zakres wiedzy do opanowania przez słuchaczy w danym semestrze poprzez:

-          obowiązkowe zajęcia edukacyjne (lekcje),

-          obowiązkowe konsultacje, ćwiczenia,

-          samokształcenie.

c)       podaje źródła wiedzy (podręczniki, zbiory, atlasy, słowniki, poradniki, zeszyty),

d)       zapoznaje z obowiązującymi formami sprawdzania wiedzy i umiejętności,

e)       zapoznaje z kryteriami oceniania z przedmiotu. Kryteria przedstawia w formie pisemnej.

2.                 Słuchaczom nie ustala się ocen z zachowania.

3.                 W szkole stacjonarnej obowiązują następujące formy sprawdzania wiedzy:

a)       sprawdziany pisemne (testy, sprawdziany, prace klasowe, opracowania),

b)       odpowiedzi ustne,

c)       różne formy aktywności (pracy) na lekcjach,

d)       zadania domowe.

4.       W szkole  stacjonarnej obowiązują następujące zasady oceniania:

a)       ocenia się przyrost wiedzy i umiejętności wg kryteriów przedmiotowych,

b)       w jaki sposób sprawdzamy i oceniamy:

-          odpowiedzi ustne,

-          prace pisemne (testy, sprawdziany, prace klasowe, opracowania),

-          zadania domowe,

-          aktywność na lekcjach

c)       określa się częstotliwość i różnorodność oceniania w semestrze (liczba prac klasowych, sprawdzianów, odpowiedzi ustnych, zadań domowych),

d)       każda praca klasowa jest zapowiedziana i poprzedzona konsultacją utrwalającą,  która określi treść i umiejętności objęte późniejszą diagnozą,

e)       określa się terminy oddawania prac pisemnych,

f)         jawność i umotywowanie każdej oceny,

g)       zawarcie umowy – kiedy słuchacz ma prawo nie przygotować się do zajęć lekcyjnych,

h)       określa się zasady poprawiania wyników niekorzystnych.

5.                Ocenianie z poszczególnych obowiązkowych przedmiotów nauczania dokonywane jest na podstawie systematycznego sprawdzania i analizowania przez nauczycieli tych przedmiotów osiąganych przez słuchacza wiadomości i umiejętności określonych
w programach nauczania.

6.                Każdy semestr kończy się wystawieniem przez nauczycieli ocen semestralnych
z przedmiotów obowiązkowych objętych planem nauczania.

7.                Oceny semestralne są ocenami klasyfikacyjnymi i stanowią podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.

 

§40

Zasady wewnątrzszkolnego oceniania w szkołach zaocznych

 

1.                 Nauczyciel na początku semestru informuje słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu:

a)       określa zakres wiedzy do opanowania przez słuchaczy w danym semestrze poprzez:

-    obowiązkowe konsultacje, wykłady, ćwiczenia, samokształcenie

-    podaje źródła wiedzy (podręczniki, zbiory, atlasy, słowniki, poradniki, zeszyty)

-    określa tematykę prac kontrolnych i podaje terminy ich realizacji na podstawie planu pracy dydaktycznego szkoły,

-    zapoznaje z obowiązującymi formami sprawdzania wiedzy i umiejętności

-    zapoznaje z kryteriami oceniania z przedmiotu.

2.                 W szkole obowiązują następujące formy sprawdzania wiedzy:

a)       pisemne: prace kontrolne, ćwiczenia i prace egzaminacyjne (semestralne
i poprawkowe),

b)       ustne: egzaminy semestralne, poprawkowe i wypowiedzi słuchaczy określane

jako aktywność na zajęciach edukacyjnych.

3.                 W szkole ocenia się przyrost wiedzy i umiejętności według kryteriów oceniania. Na ocenę semestralną, która jest oceną klasyfikacyjną, składają się oceny cząstkowe z:

a)       prac pisemnych: kontrolnych i egzaminacyjnych (Tematyka prac kontrolnych jest omawiana na pierwszych konsultacjach, na których nauczyciel określa treści i umiejętności objęte późniejszą diagnozą. Oceny są jawne i umotywowane. Określa się zasady poprawiania wyników negatywnych),

b)       odpowiedzi ustnych: aktywność na konsultacjach, ćwiczeniach, odpowiedzi ustne egzaminacyjne.

4.                 Każdy semestr kończy się wystawieniem przez nauczycieli ocen semestralnych, które są ocenami klasyfikacyjnymi z przedmiotów obowiązkowych objętych planem nauczania.

5.                 Liczba semestralnych prac kontrolnych przypadających na jednego słuchacza nie może przekroczyć liczby przedmiotów określonych w planie nauczania szkoły dla odpowiedniego semestru.

6.                 Oceny semestralne są ocenami klasyfikacyjnymi i stanowią podstawę do promowania słuchaczy na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.

 

§41

 

Egzaminy semestralne w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej

 

 

  1. W szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
  2. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.
  3. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania. W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela, drugą pracę kontrolną.
  4. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej może być również dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
  5. Egzaminy semestralne przeprowadza się z obowiązkowych przedmiotów objętych planem nauczania danego semestru.
  6. Słuchacz zostaje dopuszczony do sesji egzaminacyjnej, jeżeli uczestniczył co najmniej w połowie w obowiązkowych konsultacjach oraz wykonał i uzyskał co najmniej oceny dopuszczające z przewidzianych planem nauczania ćwiczeń i prac kontrolnych. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę niedostateczną z pracy kontrolnej, obowiązany jest wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela, drugą pracę kontrolną.
  7. Do egzaminu semestralnego z obowiązkowych przedmiotów nauczania w określonym semestrze może być również dopuszczony słuchacz, który nie mógł uczęszczać z uzasadnionych przyczyn na obowiązkowe konsultacje, pod warunkiem że wykonał i uzyskał oceny co najmniej dopuszczające z obowiązujących go ćwiczeń i prac kontrolnych.
  8. Słuchacz, który z usprawiedliwionych przyczyn nie mógł przystąpić do egzaminów semestralnych, składa te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez Dyrektora Centrum.
  9. Terminy dodatkowe powinny być wyznaczone po zakończeniu semestru jesiennego najpóźniej do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego odpowiednio do 15 września.
  10. Słuchacza obowiązują w każdym semestrze egzaminy semestralne pisemne z języka polskiego, języka obcego i matematyki oraz egzaminy ustne ze wszystkich obowiązkowych przedmiotów przewidzianych w planie nauczania.
  11. W szkole zasadniczej i zasadniczej szkole zawodowej dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej, słuchacz zdaje w I i II semestrze egzaminy semestralne w formie pisemnej z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych – z dwóch przedmiotów zawodowych.
  12. W średnich szkołach ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe w formie zaocznej, z zastrzeżeniem ust. 8, słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin semestralny w formie pisemnej z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych – z dwóch przedmiotów zawodowych.
  13. W szkole policealnej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne w formie pisemnej z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla danego zawodu, zgodnie z planem nauczania.
  14. Wyboru przedmiotów zawodowych na egzamin pisemny dokonuje Rada Pedagogiczna. Decyzję w tej sprawie należy podać do wiadomości słuchaczy na konsultacji instruktażowej rozpoczynającej semestr
  15. Słuchacz może być zwolniony przez nauczyciela – egzaminatora z ustnego egzaminu semestralnego, jeśli w ciągu semestru był aktywny na obowiązkowych zajęciach, otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą z egzaminu semestralnego pisemnego i uzyskał z ćwiczeń i prac kontrolnych odnotowanych w dzienniku zajęć, oceny uznane za pozytywne.
  16. Zwolnienie jest równoznaczne ze złożeniem egzaminu semestralnego z wynikiem co najmniej bardzo dobrym i uzyskaniem co najmniej bardzo dobrej oceny semestralnej z danego przedmiotu.
  17. Egzaminy semestralne pisemne i ustne przeprowadzają nauczyciele określonych przedmiotów, uczący w danym oddziale (semestrze). W uzasadnionym przypadku Dyrektor Centrum może wyznaczyć na egzaminatora innego nauczyciela danego przedmiotu.
  18. Tematy semestralnego egzaminu pisemnego lub ustnego z materiału nauczania obowiązującego w danym semestrze opracowuje nauczyciel uczący danego przedmiotu i przedkłada je Dyrektorowi Centrum do zatwierdzenia najpóźniej miesiąc przed egzaminem semestralnym, egzaminem poprawkowym.
  19. Egzaminy semestralne powinny odbywać się w terminach ustalonych według następujących zasad:

a) termin egzaminów semestralnych powinien być podany do wiadomości słuchacza przez Dyrektora Centrum co najmniej na dwa tygodnie przed egzaminem,

b)   terminy egzaminów semestralnych planuje Dyrektor Centrum,

c)  na każdy z pisemnych egzaminów semestralnych przeznacza się dwie godziny lekcyjne (po 45 minut),

d)  w ciągu jednego dnia słuchacz może zdawać egzaminy pisemne lub ustne najwyżej z dwóch przedmiotów.

  1. Treść tematów, zadań, pytań na egzaminie semestralnym pisemnym powinna obejmować materiał nauczania przedmiotu w danym semestrze.
  2. Wszystkie egzaminacyjne prace pisemne wykonuje słuchacz na arkuszach papieru opatrzonych podłużną pieczęcią Szkoły.
  3. Na egzaminie semestralnym pisemnym słuchacz może korzystać z tablic matematycznych, kalkulatorów, słowników języków obcych oraz innych pomocy ustalonych przez egzaminatora.
  4. Słuchacz, który zakończył pracę, oddaje ją egzaminatorowi i opuszcza salę.
  5. Ocenione i zatwierdzone egzaminacyjne prace pisemne przechowywane są w Szkole przez cztery semestry.
  6. Egzamin ustny składa się z trzech pytań problemowych lub zadań do rozwiązania zawartych w zestawie egzaminacyjnym, który słuchacz otrzymuje w drodze losowania.
  7. Zamiana wylosowanej karty jest niedozwolona. Słuchaczowi przysługuje 15 minut na przygotowanie się do odpowiedzi i 20 minut na jej udzielenie.
  8. Liczba zestawów egzaminacyjnych powinna być większa niż liczba zdających (o 2 więcej).
  9. Egzaminator wpisuje oceny egzaminacyjne do arkusza ocen, indeksu słuchacza i dziennika lekcyjnego.
  10. Kontrolę nad prawidłowością przeprowadzania egzaminów semestralnych lub końcowych pisemnych i ustnych sprawuje Dyrektor Centrum.

 

§42

 

Wewnątrzszkolny System Oceniania w szkołach dla dorosłych

 

 

1.      Poziom opanowania przez słuchacza wiedzy i umiejętności, który wyrażają oceny semestralne, które ocenia się w stopniach szkolnych.

a)          Oceny uzyskane w ciągu semestru z różnych form aktywności słuchacza wyraża się w stopniach według następującej skali:

1)                 niedostateczny  1

2)                 dopuszczający 2

3)                 dostateczny                  3

4)                 dobry                           4

5)                 bardzo dobry     5

6)                 celujący                       6

b)          Ocena semestralna ustalana jest w skali stopni szkolnych:

1)                 niedostateczny 1

2)                 dopuszczający 2

3)                 dostateczny                  3

4)                 dobry                           4

5)                 bardzo dobry     5

6)                 celujący                       6

2.             Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:

a)                 cząstkowe uzyskane w ciągu semestru z różnych form aktywności słuchacza,

b)                 określające poziom wiedzy i umiejętności ze zrealizowanej części programu nauczania

c)                 semestralne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności słuchacza

3.             Określono następujące kryteria ocen wymienionych w ustępie 1:

a)       „niedostateczny”: słuchacz nie spełnia nawet wymagań koniecznych z danych zajęć edukacyjnych, ma braki w wiedzy na tyle duże, że nie rokują one nadziei na ich usunięcie nawet przy pomocy nauczyciela, uczeń nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania prostych umiejętności, nie opanował określonego minimum materiału, co uniemożliwia mu kontynuację nauki na wyższym poziomie edukacji.

b)       „dopuszczający”: słuchacz spełnia konieczne wymagania edukacyjne z danych zajęć edukacyjnych, ma poważne braki wiedzy, które można jednak usunąć w dłuższym okresie czasu, braki te nie przekreślają możliwości dalszej nauki, przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste polecenia nauczyciela, wymagające zastosowania podstawowych umiejętności.

c)       „dostateczny”: słuchacz spełnia konieczne i podstawowe wymagania edukacyjne z danych zajęć edukacyjnych opanował podstawowe elementy wiadomości umiejętności zawarte w podstawie programowej, pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień, potrafi wykonywać proste zadania, wykazuje się aktywnością na lekcjach w stopniu zadowalającym.

d)       „dobry”: słuchacz spełnia konieczne, podstawowe i rozszerzające wymagania
z danych zajęć edukacyjnych, opanował wiadomości i umiejętności zawarte
w podstawie programowej w stopniu zadowalającym, zna najważniejsze pojęcia, wiadomości i posiada podstawowe umiejętności, samodzielnie rozwiązuje typowe zadania, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje pod kierunkiem nauczyciela, jest aktywny w czasie lekcji.

e)       „bardzo dobry”: słuchacz spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające z danych zajęć edukacyjnych, opanował cały materiał przewidziany programem nauczania, samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania postawione przez nauczyciela posługując się nabytymi umiejętnościami.

f)         „celujący” słuchacz spełnia konieczne, podstawowe, rozszerzające, dopełniające i wykraczające wymagania edukacyjne z danych zajęć edukacyjnych, posiada wiedzę znacznie wykraczającą poza zakres materiału samodzielnie zdobywa wiadomości, jest samodzielny w rozwiązywaniu zadań i problemów. Wykazuje się dużą aktywnością w czasie lekcji.

4.                 Ocenę wiedzy i umiejętności słuchacza w zakresie danego przedmiotu nauczania ustala nauczyciel tego przedmiotu w sposób zgodny z kryteriami określonymi Przedmiotowym Systemie Oceniania

5.                 Wszystkie oceny słuchacza są ocenami jawnymi.

6.                 Ocena ustalona przez nauczyciela zgodnie z postanowieniami Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania nie może być uchylona ani zmieniona decyzją administracyjną.

 

 

§ 43

 

Semestralne klasyfikowanie słuchaczy.

 

 

1.                   Semestralne klasyfikowanie słuchaczy obejmuje:

a)       ustalenie listy słuchaczy klasyfikowanych i nie klasyfikowanych w danym semestrze ze wszystkich lub niektórych obowiązkowych przedmiotów nauczania,

b)       wyznaczenie i przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych dla słuchaczy nie klasyfikowanych lub egzaminów poprawkowych dla słuchaczy, którzy otrzymali oceny niedostateczne,

c)       zatwierdzenie wyników klasyfikacji słuchaczy.

2.             Słuchacz jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich obowiązkowych przedmiotów nauczania.

3.             Słuchacz szkoły dla dorosłych może być nie klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych przedmiotów nauczania, jeżeli z powodu nieobecności w szkole, co najmniej połowy czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania, brak jest podstaw do ustalenia jego ocen semestralnych z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów.

4.             Rada Pedagogiczna na prośbę słuchacza nie klasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych wyznacza termin egzaminu klasyfikacyjnego, a z przyczyn nieusprawiedliwionych może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Termin egzaminu klasyfikacyjnego stosuje się odpowiednio jak egzaminu poprawkowego.

5.             Termin egzaminu klasyfikacyjnego z materiału programowego zrealizowanego w danym semestrze powinien być ustalony w porozumieniu ze słuchaczem.

6.             Z przeprowadzonych egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych sporządza się protokół, który stanowi załącznik do arkusza ocen słuchacza. Protokół zawiera odpowiednio: imię i nazwisko nauczyciela przeprowadzającego egzamin klasyfikacyjny, zadania egzaminacyjne, termin i wynik egzaminu oraz ustaloną dla słuchacza, ocenę z przeprowadzonego egzaminu.

7.             W przypadku wskazujących na możliwość poprawienia w terminie dodatkowym semestralnej oceny niedostatecznej z jednego przedmiotu Rada Pedagogiczna w postępowaniu klasyfikacyjnym wyznacza słuchaczowi egzamin poprawkowy z tego przedmiotu.

8.             Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do dnia 15 września.

9.             Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono, zgodnie ust. 16, dodatkowy termin egzaminu, oraz zajęć, z których przystępuje on do egzaminu klasyfikacyjnego.

10.         Słuchacz szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

11.         Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzane po każdym semestrze.

12.         Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do 15 września.

13.         Słuchacz składa egzamin poprawkowy pisemny i ustny z języka polskiego, języka obcego i matematyki oraz z wyznaczonych przedmiotów zawodowych. Z pozostałych przedmiotów obowiązuje tylko egzamin ustny.

14.         Nauczyciele poszczególnych przedmiotów, co najmniej na miesiąc przed wyznaczonym terminem rozpoczęcia klasyfikacji semestralnej, informują słuchaczy szkoły stacjonarnej o przewidywanych przez siebie ocenach semestralnych lub końcowych.

15.         Zakres wymagań egzaminacyjnych poprawkowych z danego przedmiotu ustala nauczyciel uczący, musi on być zgodny z podstawą programową. Słuchacz zdaje egzamin poprawkowy na ocenę minimum dopuszczającą.

16.         Słuchacz, który z ważnych nagłych przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Centrum.

17.         Ustalona ocena w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna.

18.         Słuchaczowi powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się przedmioty nauczania, z których uzyskał poprzednio ocenę semestralną co najmniej dopuszczającą i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na zajęcia z tego przedmiotu.

19.         Słuchaczowi, który w okresie 3 lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzamin eksternistyczny z programu nauczania przedmiotu występującego w planie nauczania, zalicza się ten przedmiot i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na zajęcia z tego przedmiotu.

20.         Zwolnienie może dotyczyć semestru, kilku semestrów lub całego cyklu kształcenia.

21.         W przypadku zwolnienia, o którym mowa w punkcie 18 i 19, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia”, ze wskazaniem podstawy prawnej zwolnienia.

22.         Zwolnienie jest równoważne z otrzymaniem przez słuchacza oceny semestralnej lub końcowej z danego przedmiotu zgodnie z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.

 

§ 44

 

Zasady odbywania praktycznej nauki zawodu i praktyki zawodowej

 

 

Procedura zwolnienia słuchacza z praktycznej nauki zawodu i praktyki zawodowej

1.  Dyrektor szkoły dla dorosłych:

1)   zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:

a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie, w którym się kształci,

b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla danego zawodu;

c) w szkołach policealnych słuchacz odbywa praktykę zawodową na zasadach określonych w programach dla danego zawodu,  słuchacz szkoły policealnej jest zwolniony z odbycia praktycznej nauki zawodu.

2)   zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub w części, jeżeli przedłoży on:

a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie pokrewnym do zawodu, w którym się kształci, zawodzie pokrewnym do zawodu, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla zawodu pokrewnego,

b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie pokrewnym.

3)   w szkołach policealnych zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktyki zawodowej w całości lub w części, jeżeli przedłoży on:

a) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie pokrewnym

2.   Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, powinno być przedłożone dyrektorowi szkoły w każdym semestrze, w którym słuchacza obowiązuje odbycie praktycznej nauki zawodu.

3.   Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może nastąpić po stwierdzeniu przez dyrektora szkoły na podstawie przedłożonych dokumentów, że zawód pokrewny odpowiada w zakresie kwalifikacji zawodowych zawodowi, w którym słuchacz się kształci.

4.   Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, zdaje egzamin uzupełniający na zasadach określonych dla egzaminów klasyfikacyjnych. Zakres egzaminu uzupełniającego określa dyrektor szkoły.

5.   W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "zwolniony odpowiednio w całości lub w części z praktycznej nauki zawodu" oraz podstawę prawną zwolnienia

 

Rozdział 12

 

Regulamin dysponowania funduszem Rady Słuchaczy

 

§45

 

1.                Rada Słuchaczy dysponuje funduszem finansowym powstałym z wpłat na Radę Słuchaczy w szkołach stacjonarnych i zaocznych Centrum.

2.                Środki zgromadzone w ramach tego funduszu wpłacane są na konto Rady Słuchaczy i wydatkowane zgodnie z jej preliminarzem na planowaną działalność: kulturalną, sportową i rozrywkową semestru.

3.                Wyliczenie kwoty do dyspozycji Rady Słuchaczy nastąpi po wpłaceniu opłaty semestralnej przez wszystkich Słuchaczy danego semestru.

4.                O wypłacenie środków finansowych zwraca się pisemnie opiekun semestru w imieniu słuchaczy do Rady Słuchaczy Centrum.

5.                Na wydatkowane środki pieniężne należy żądać rachunku lub faktury VAT.

6.                Opiekun semestru powinien rozliczyć się z pobranych środków pieniężnych w terminie jednego tygodnia po zakończeniu imprezy.

 

Rozdział 13

Postanowienia końcowe

§ 46

1.                 Centrum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.                 Centrum stosuje stemple zawierające w nazwie:

Centrum Kształcenia Ustawicznego – Regionalne Centrum Edukacji Wsi w Boninie.

3.                 Centrum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

4.                 Zasady prowadzenia przez Centrum gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.

 

§ 47

 

1.                 Wnioski o dokonanie zmian w Statucie mogą składać: Rada Pedagogiczna, Samorząd Słuchaczy i Dyrektor Centrum.

2.                 Zmiany w Statucie uchwala Rada Pedagogiczna w sposób określony w Ustawie.

3.                 Informację o posiedzeniu Rady Pedagogicznej, na którym będzie uchwalany bądź nowelizowany Statut, Dyrektor podaje co najmniej 10 dni przed posiedzeniem.