Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr 211/2004 w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Domu Dziecka w Mielnie

 

UCHWAŁA NR 211/2004

ZARZĄDU POWIATU w KOSZALINIE

z dnia 22 listopada 2004 r.

w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Domu Dziecka w Mielnie

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. Z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r.     Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1759) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka w Mielnie stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Zarządu Powiatu w Koszalinie Nr 243/2001 z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Domu Dziecka w Mielnie i uchwała Zarządu Powiatu w Koszalinie Nr 373/2002 z dnia 29 października 2002 r. w sprawie zmiany uchwały Nr 243/2001 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 24 lipca 2001 r.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Domu Dziecka w Mielnie.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

STAROSTA KOSZALIŃSKI

RYSZARD OSIOWY

REGULAMIN
DOMU DZIECKA

W

MIELNIE

 

ROZDZIAŁ   I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

 

§1

 

Dom Dziecka  w Mielnie, zwany dalej Domem Dziecka, jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900).

 

§2

 

Dom Dziecka jest budżetową jednostką organizacyjną pomocy społecznej Powiatu Koszalińskiego realizującą zadania na podstawie:

a)            ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),

b)            rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

c)            ustawy z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002r. Nr 11, poz. 109 z późn. zm.),

d)            rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 października 2001 r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnianie, kontynuowanie nauki i integrację ze środowiskiem osobom opuszczającym rodziny zastępcze, niektóre typy placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (Dz.U. Nr 120, poz. 1293),

e)            rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 sierpnia 2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych  (Dz.U. Nr 74, poz. 862 ),

f)              ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 z póź. zm.),

g)            ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z póź. zm.),

h)            ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z póź. zm.),

i)               Konwencja o Prawach Dziecka (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z póź. zm.)

 

§3

 

1.             Dom Dziecka zapewnia całodobową opiekę i wychowanie dzieciom od ich urodzenia do uzyskania pełnoletności lub po uzyskaniu pełnoletności do czasu ukończenia szkoły, w której się uczą (nie dłużej niż do 24 roku życia), całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono opieki zastępczej.

2.             Dom Dziecka zastępuje rodzinę, zapewnia dzieciom opiekę i wychowanie, odpowiednią do ich potrzeb, warunków rozwoju, przygotowuje do samodzielnego życia.

3.             Dom Dziecka współpracuje z rodziną dziecka, zapewnia jej i dziecku pomoc, inicjuje działania niezbędne do unormowania sytuacji rodziny i umożliwia powrót dziecka do rodziny.

 

§4

 

Dom Dziecka zaspokajając potrzeby wychowanków, kieruje się w szczególności:

a)            dobrem dziecka,

b)            poszanowaniem praw dziecka,

c)            potrzebą wyrównania deficytów rozwojowych,

d)            koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych,

e)            potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia,

f)              poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa rodzinnego, w szczególności prawa do kontaktowania się z dzieckiem,

g)            potrzebą odpowiednich działań w celu utrzymywania więzi dziecka z rodziną i umożliwienia jego powrotu do rodziny.

 

 

 

 

 

§5

 

1.             Dom Dziecka, w przypadku posiadania wolnych miejsc, zapewnia doraźną całodobową opiekę i wychowanie w ramach interwencji dla dzieci do 13 lat, pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodziców, znajdujących się w sytuacji kryzysowej.

2.             Czas pracy placówki dostosowany jest do jego zadań i potrzeb wychowanków.

3.             Placówka pełni opiekę całodobową.

 

§6

 

Siedziba Domu Dziecka mieści się w Mielnie przy ul. Chrobrego 45 (tel. 318-90-63).

 

§7

 

Dom Dziecka działa na podstawie decyzji Kuratora Oświaty i Wychowania w Koszalinie nr 4/85 z dnia 1 czerwca 1985 r. o powołaniu placówki.

 

§8

 

Placówka może tworzyć dla swoich wychowanków odpowiednie formy opieki w środowisku, w szczególności rodziny zaprzyjaźnione.

 

§9

 

Organem prowadzącym placówkę jest Powiat Koszaliński. Starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie sprawuje nadzór nad działalnością Domu Dziecka.

                                                          

§10

 

Wydział Polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie sprawuje nadzór pedagogiczny nad Domem Dziecka.

 

§11

 

1.             Dom Dziecka dysponuje 24 miejscami.

2.             Dyrektor Domu Dziecka, jeżeli pozwalają na to warunki i przemawiają za tym okoliczności, może przyjąć do Domu Dziecka większą niż określoną w ust. 1 liczbę wychowanków.

 

 

 

ROZDZIAŁ   II

CELE I ZADANIA

 

§12

 

Dom Dziecka tworzy właściwe dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży warunki wychowawcze, zdrowotne i materialne oraz umożliwia prawidłowy przebieg procesów rozwoju i socjalizacji.

 

§13

 

Dom Dziecka realizuje swoje cele we współpracy z rodzinami wychowanków, sądami rodzinnymi, ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie i innymi jednostkami pomocy społecznej oraz instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.

 

§14

 

1.             Dom Dziecka zapewnia warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego dzieci zaspokajając potrzeby emocjonalne kompensujące brak domu rodzinnego.

2.             Dom Dziecka  w razie potrzeby zapewnia opiekę pielęgnacyjną, konsultacje i opiekę lekarską.

3.             Dom Dziecka prowadzi działalność z wczesną interwencją polegającą na: 

a)            przyjmowaniu dzieci w nagłej sytuacji kryzysowej,

b)            sporządzaniu diagnozy dziecka i rodziny dotyczącej zdrowia, stanu emocjonalnego i związków rodziny,

c)            zaspokajaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych dziecka, umożliwianie mu wyrównania opóźnień szkolnych.

4.      Do zadań Domu  Dziecka należą ponadto:

a)            prowadzenie działalności związanej z poradnictwem rodzinnym,

b)            poszukiwanie rodzin zaprzyjaźnionych dla swoich wychowanków w środowisku lokalnym,

c)            współpraca ze szkołą, ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, rodzinnych i innych,

d)            zapewnienie pomocy i opieki wychowankom w ciąży,

e)            zapewnienie usamodzielnienia wychowankom pełnoletnim w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 października 2001 r. w sprawie udzielania pomocy na kontynuowanie nauki, usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem osobom opuszczającym rodziny zastępcze, niektóre typy placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (Dz. U. Nr 120, poz. 1293).

  

§15

 

Dom Dziecka utrzymuje kontakt z rodzicami lub innymi członkami rodziny wychowanków w celu tworzenia warunków ich powrotu do rodziny, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnej opiece zastępczej.

 

§16

 

Dom Dziecka współpracuje z ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi oraz z rodzinami zastępczymi.

 

§17

 

1.             W organizacji prawidłowego procesu opiekuńczo-wychowawczego biorą udział wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy  i pracownicy socjalni.

2.             Szczegółową organizację wychowawczą opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez Dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący.

 

§18

 

1.             Podstawowymi formami działalności opiekuńczo-wychowawczej w Domu Dziecka są:

a)            zajęcia tematyczne i  dydaktyczne prowadzone w poszczególnych grupach,

b)            zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne organizowane dla wychowanków mających trudności w nauce, wspomagające ich rozwój,

c)            zajęcia higieniczno-porządkowe,

d)            zajęcia socjalizacyjne, resocjalizacyjne, terapeutyczne rekompensujące brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujące do życia w społeczeństwie.

2.             Dom Dziecka zapewnia swoim wychowankom pomoc w nauce, w odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeb udział w zajęciach wyrównawczych.

 

§19

 

1.             W Domu Dziecka organizuje się opiekę w porze nocnej pomiędzy godzinami 21:00 – 6:30 dla dzieci w wieku od 3 do 18 lat.

2.             Opiekę w porze nocnej sprawują pracownicy z przygotowaniem pedagogicznym.               

 

 

ROZDZIAŁ  III

ORGANIZACJA  PLACÓWKI

 

§20

1.             Strukturę organizacyjną Domu Dziecka w Mielnie obejmuje:

 

a) D.Dz.D                        Dyrektor,

 

Stały Zespół ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka:

                   b) D.Dz.PS                                   Pracownik socjalny, Pedagog, Psycholog

c) D.Dz.W                         Wychowawcy

 

Samodzielni pracownicy administracji:

d) D.Dz.FnI                                   Główny księgowy

e) D.Dz.SP                                   Specjalista ds. administracji

f) D.Dz.FnII                                   Specjalista ds. księgowości

 

                    Pracownicy obsługi:

                   g) D.Dz.PP                                   Pracownicy kuchni

                   h) D.Dz.PP                                   Kierowca-konserwator

                   i) D.Dz.PP                        Robotnik wysokokwalifikowany

 

2.             Strukturę organizacyjną Domu Dziecka w Mielnie określa schemat przedstawiony w załączniku nr 1 do Regulaminu.

3.             Wskaźnik zatrudnienia w Domu Dziecka w Mielnie określa § 41 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000 roku w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz.U. Nr 80, poz. 900) przedstawiony w załączniku nr 2 do Regulaminu.

4.             Szczegółowy zakres działania i kompetencji pracowników Domu Dziecka ustala Dyrektor w imiennych zakresach czynności.

 

§21

 

Domem Dziecka kieruje Dyrektor zatrudniony przez Zarząd Powiatu, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.

 

§22

 

Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników, określa zakres ich czynności i kompetencji zgodnie z obowiązującymi przepisami i potrzebami placówki.

 

§23

 

1.             Dyrektor kieruje bieżącymi sprawami Domu Dziecka, a w szczególności działalnością dydaktyczną, wychowawczo-opiekuńczą, finansowo-menedżerską oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz.

2.             Dyrektor organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Domu Dziecka.

3.             Dyrektor dysponuje środkami finansowymi Domu Dziecka i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

4.             Dyrektor dba i odpowiada za powierzone mienie placówki, realizuje zadania wynikające z przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

5.             W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z ogółem pracowników placówki.

6.             Dyrektor Domu Dziecka w szczególności:

a)            sprawuje nadzór pedagogiczny, wychowawczo-opiekuńczy i czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny pracy,

b)            sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki dla ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

c)            realizuje wnioski ogółu pracowników,

d)            występuje do powiatu z wnioskiem o przeniesienie dziecka do innej placówki,

e)            opracowuje dokumenty programowo – organizacyjne placówki (plan pracy opiekuńczo-wychowawczej, arkusz organizacyjny),

f)              opracowuje zakres obowiązków wychowawców oraz pracowników niepedagogicznych placówki,

g)            informuje sąd rodzinny o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny,

h)            podejmuje starania zmierzające do umieszczenia dziecka w rodzinie przysposabiającej, rodzinie zastępczej lub w placówce rodzinnej,

i)               występuje do właściwego powiatu z wnioskiem o przeniesienie dziecka do innej placówki,

j)               przyjmuje wychowanków oraz prowadzi ich sprawy w oparciu o właściwe przepisy,

k)            organizuje pracę wolontariuszy,

l)               na wniosek wolontariusza wydaje opinię o jego pracy na rzecz Domu Dziecka,

m)          wykonuje inne zadania wynikające z przepisów.

 

§24

 

1.             Dyrektor Domu Dziecka ma prawo do:

a)            wydawania poleceń służbowych pracownikom placówki,

b)            zatrudniania i zwalniania pracowników,

c)            decydowania w sprawie przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom placówki,

d)            występowania z wnioskiem o nadanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień podległym mu pracownikom,

e)            wprowadzania innowacji  w celu usprawnienia pracy w placówce,

f)              decydowania o wewnętrznej organizacji pracy placówki i jej bieżącym funkcjonowaniu,

g)            przeprowadzania okresowej kontroli pracy w Domu Dziecka.

2.      Dyrektor odpowiada za:

a)            standard uzyskiwanych przez placówkę wyników wychowania oraz za opiekę nad wychowankami,

b)            zgodność funkcjonowania placówki z przepisami i niniejszym regulaminem,

c)            bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie i podczas zajęć organizowanych przez placówkę oraz za stan sanitarny i ochrony przeciwpożarowej obiektów placówki,

d)            celowe wykorzystanie środków zapewnionych na działalność placówki,

e)            zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i wychowanków, właściwe zabezpieczenie pieczęci i druków ścisłego zarachowania.

 

 

§25

 

1.             W Domu Dziecka działa Stały Zespół ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka zwany dalej Zespołem.

2.             W skład Zespołu wchodzą:

a)          Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,

b)         pedagodzy i psycholodzy,

c)          pracownicy socjalni,

d)         wychowawcy grup bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka.

3.             Do udziału w posiedzeniach Zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele właściwych Sądów Rodzinnych, powiatowych centrów pomocy rodzinie, ośrodków pomocy społecznej, instytucji oświatowych, ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, organizacji społecznych zajmujących się problematyką rodziny i dziecka oraz Policji i Służby Zdrowia.

4.             Zebranie Zespołu zwoływane jest na każdy pisemny lub ustny wniosek członka Zespołu.

5.             Zebranie Zespołu przygotowuje i prowadzi Dyrektor lub inny członek Zespołu przez niego upoważniony.

6.             Dyrektor umożliwia członkom Zespołu zapoznanie się przed posiedzeniem z porządkiem obrad, ustalonym przez Dyrektora.

7.             Uchwały Zespołu zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków Zespołu.

8.             Zebrania Zespołu są protokołowane.

9.             Członków Zespołu i osoby biorące udział w posiedzeniu Zespołu obowiązuje zakaz ujawniania treści i przebiegu posiedzeń.

 

§26

 

1.             Podstawą do okresowej oceny sytuacji dziecka przez Zespół stanowią w szczególności:

opinia wychowawcy dziecka, informacje i dokumenty ze szkoły, do której uczęszcza wychowanek,

opinia pedagoga lub psychologa, pracownika socjalnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub specjalistycznej,

wywiad środowiskowy,

karta pobytu dziecka.

2.             Do zadań Zespołu należy:

a)            analiza karty pobytu dziecka,

b)            okresowa ocena  sytuacji dziecka,

c)            ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka,

d)            analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,

e)            modyfikowanie indywidualnego planu pracy,

f)              ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce,

g)            opiniowanie wniosków wychowawców, Dyrektora, w sprawie przeniesienia wychowanka do innej placówki,

h)            przygotowanie diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dziecka oraz diagnozy jego sytuacji rodzinnej na potrzeby sądu,

i)               przydzielanie wychowawcy do wychowanków,

j)               formułowanie wniosków i opinii dotyczących pracy specjalistów,

k)            zatwierdzanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem przygotowywanych przez właściwego wychowawcę,

l)               formułowanie pisemnych wniosków dotyczących zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce, powrotu do domu czy też umieszczenia dziecka w rodzinie adopcyjnej, zastępczej lub w placówce rodzinnej,

m)          wykonywanie innych powierzonych przez Dyrektora zadań.

 

§27

 

Dyrektor o podjętych przez Zespół decyzjach i wnioskach dotyczących pobytu wychowanków w Domu Dziecka informuje właściwe Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie oraz sądy rodzinne, które postanawiają o ewentualnej zmianie formy zakresu opieki. 

  

§28

 

1.             Zespół jest organem opiniującym i doradczym Dyrektora Domu Dziecka.

2.             W tym zakresie do zadań Zespołu należy:

a)            opiniowanie rocznego planu pracy,

b)            opiniowanie decyzji o zmianach placówki,

c)            opiniowanie decyzji o skierowaniu wychowanków do szkół,

d)            omawianie wyników nauczania wychowanków,

e)            opiniowanie decyzji o skreśleniu wychowanka z listy wychowanków,

f)              planowanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników,

g)            wyrażanie opinii w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

h)            opiniowanie projektu planu finansowego placówki,

i)               opiniowanie innych spraw przedłożonych przez Dyrektora.

3.             Dyrektor nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia Zespołowi ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.

 

§29

 

1.       Wychowawca kieruje procesem wychowawczym dziecka.

2.       Do zadań wychowawcy należy w szczególności:

a)            organizowanie pracy wychowawczej w grupie,

b)            praca indywidualna z dzieckiem,

c)            realizacja zadań wynikających z indywidualnego planu pracy,

d)            współdziałanie z opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi,

e)            wypełnianie karty pobytu dziecka i innej dokumentacji zleconej przez Dyrektora, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

f)              dbanie o wystrój i urządzenie grupy – mieszkania w oparciu o wzory życia rodzinnego,

g)            współdziałanie z Zespołem i innymi specjalistami,

h)            realizacja innych zadań powierzonych przez Dyrektora lub Zespół.

3.       Wychowawca ponosi odpowiedzialność za stan i poziom pracy wychowawczej grupy:

a)            stosuje różnorodne formy zajęć zgodnie z celami pedagogiki opiekuńczej,

b)            dba o przestrzeganie przez wychowanków regulaminu placówki,

c)            nie stosuje środków wychowawczych poniżających godność wychowanka,

d)             czuwa nad postępami w nauce i poprawnym sprawowaniem wychowanków.

4.             Wychowawcy nie wolno pozostawić grupy bez opieki.

5.             Wychowawcy zabrania się palenia tytoniu w pomieszczeniach na terenie placówki.

6.             Wychowawca w czasie posiłków wychowanków przebywa wraz z nimi.

7.             Wychowawca realizuje plan przydzielonych uroczystości według kalendarza imprez.

 

 

§30

 

1.             Wychowawcy dla swoich podopiecznych opracowują indywidualne plany pracy.

2.             Indywidualny plan pracy opracowany jest przez wychowawców w porozumieniu z pedagogiem, psychologiem, pracownikiem socjalnym oraz z innymi specjalistami.

3.             Indywidualny plan pracy opracowany jest na podstawie informacji dotyczących życia dziecka zawartych w dokumentach osobistych wychowanków, o których mowa w §62, analizy procesu zmian rozwoju psychicznego i fizycznego w trakcie pobytu w placówce oraz oceny efektów pracy socjalnej prowadzonej z jego rodzicami.

4.             Indywidualny plan pracy uwzględnia w szczególności wiek, możliwości psychofizyczne dziecka, jego sytuację rodzinną i przebieg procesu przygotowania dziecka do usamodzielnienia.

5.             Indywidualny plan pracy jest modyfikowany w zależności od zmieniającej się sytuacji dziecka.

 

§31

 

1.             Wychowawca odpowiedzialny jest za:

a)            bezpieczeństwo, higienę i zdrowie powierzonej mu grupy,

b)            higieniczne warunki i systematyczną kontrolę czystości osobistej wychowanków,

c)            wyjście poza teren placówki wychowanków, wpisując ich do specjalnych zeszytów,

d)            przestrzeganie przepisów BHP dla młodzieży,

e)            majątek grupy i placówki.

2.             W dni wolne od zajęć szkolnych, w godzinach indywidualnych wyjść wychowanków do miasta wychowawcy nie są zwolnieni od odpowiedzialności za wychowanków.

3.             W przypadku samowolnego opuszczenia placówki przez wychowanka wychowawca zgłasza ten fakt policji i niezależnie od tego w ciągu 24 godzin opracowuje pisemnie zawiadomienie do rodziców (opiekunów prawnych), komendy policji w miejscu zamieszkania rodziców, a w przypadku wychowanka z postanowieniem sądowym również do Sądu.

4.             O powrocie wychowanka wychowawca zawiadamia wszystkie określone w ust. 3 instytucje.

5.             Doprowadzenie wychowanka z „ucieczki” należy do wychowawcy opiekującego się danym wychowankiem. Wychowawca sporządza specjalną informację wyjaśniającą  samowolne opuszczenie placówki.

6.             Wychowawca tworzy serdeczną atmosferę, sprzyjającą rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych.

7.             Wychowawcy sprawują bezpośredni nadzór nad pracą woluntariuszy.

8.             Wychowawca zobowiązany jest do:

a)            utrzymania indywidualnego kontaktu z wychowankami,

b)            wdrażania wychowanków do przestrzegania higieny osobistej oraz porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych,

c)            współdziałania z lekarzem i pielęgniarką   w zakresie utrzymania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieki w czasie choroby,

d)            współpracy ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie oraz udzielania lub organizowania pomocy w nauce,

e)            zaopatrywania wychowanków w odpowiednią odzież i inne przedmioty osobistego użytku,

f)              przygotowania wychowanków do samodzielnego życia od momentu umieszczenia w placówce,

g)            sporządzania w dni wolne od zajęć szkolnych oraz w okresie wakacyjnym imiennej listy wychowanków, za których odpowiada podczas dyżuru

h)            w przypadku wycieczki, spaceru itp. wychowawca danej grupy – jeżeli pozostawia w placówce część swoich wychowanków, przekazywania ich listy pozostałym wychowawcom pełniącym w danym dniu dyżur,

i)               utrzymania kontaktu z rodzinami wychowanków,

j)               utrzymania kontaktu z usamodzielnionymi wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia,

k)            zabezpieczenia warunków materialno-bytowych wychowankom,

l)               troszczenia się o odzież, obuwie, bieliznę, materiały niezbędne do utrzymania higieny oraz pomoce szkolne,

m)          analizowania okoliczności strat i zniszczeń spowodowanych przez wychowanków,

n)            współpracy z pracownikiem socjalnym i pedagogiem w celu powrotu dziecka do domu rodzinnego, uregulowania jego sytuacji prawnej.

 

§32

 

1.       Pedagodzy wspierają proces wychowawczy dzieci.

2.       Do zadań pedagogów należy:

a)            przeprowadzanie wszechstronnych badań pedagogicznych,

b)            rozpoznawanie sytuacji wychowawczej , opiekuńczej i prawnej wychowanka,

c)            organizowanie i przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, kontakty z domem rodzinnym, szkołą, sądami, policją, opieką społeczną, samorządami, ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi oraz podejmowanie innych działań zmierzających do wszechstronnego poznania wychowanka oraz jego środowiska,

d)            podejmowanie działań związanych z uregulowaniem sytuacji prawnej wychowanków,

e)            przygotowanie warunków powrotu wychowanka do rodziny we współpracy z pracownikiem socjalnym,

f)              udzielanie pomocy wychowankom w rozwiązywaniu szczególnie trudnych problemów życiowych,

g)            pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i życiowych wychowanka,

h)            interesowanie się losami i wspieranie usamodzielnionych wychowanków,

i)               współdziałanie w sprawach wychowanka z sądami rodzinnymi i innymi instytucjami zajmującymi się problemami dzieci i młodzieży,

j)               poradnictwo pedagogiczne oraz utrzymywanie kontaktów z rodziną dziecka,

k)            współuczestniczenie w diagnozowaniu dziecka,

l)               poradnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce,

m)          wspieranie rodzin zaprzyjaźnionych w sprawowanej funkcji,

n)            ustalanie treści opinii kwalifikacyjnych, orzeczeń i wniosków.

3.             Pedagog prowadzi zajęcia specjalistyczne.

4.             Zajęcia specjalistyczne grupowe lub indywidualne organizuje się w wymiarze od 2 do 6   godzin tygodniowo dla grupy wychowawczej.

5.             Zajęcia specjalistyczne prowadzi się w wymiarze nie przekraczającym 1 wymiaru czasu pracy.

6.             Pedagog nie prowadzi grupy wychowawczej.

 

§33

 

1.   Psycholodzy wspierają proces wychowawczy dziecka.

2.   W miarę możliwości proces wychowawczy dziecka  wspiera ten sam psycholog.

3.   Do obowiązków psychologów należy:

a)            prowadzenie badań psychologicznych służących poznaniu wychowanka,

b)            nawiązywanie kontaktów z rodziną wychowanka,

c)            praca z rodziną wychowanka w celu dokonania korzystnych zmian w jego sytuacji życiowej,

d)            ukierunkowywanie zakresu obserwacji wychowanka prowadzonej przez wychowawcę lub nauczyciela,

e)            opracowywanie orzeczeń psychologicznych, opinii kwalifikacyjnych i wniosków,

f)              prowadzenie specjalistycznych zajęć terapeutycznych,

g)            współpraca z sądami rodzinnymi, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, rejonowymi ośrodkami diagnostycznymi,

h)            współpraca z innymi specjalistami,

i)               poradnictwo psychologiczne dla rodziców i opiekunów prawnych dzieci przebywających w Domu Dziecka,

j)               wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora lub Zespół.

 

§34

 

1.         Pracownik socjalny w placówce odpowiedzialny jest za:

           a)          pracę z rodziną dziecka

           b)          rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka

                  c)         utrzymywanie kontaktów z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka

           d)          inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny dziecka

e)         inicjowanie działań umożliwiające powrót dziecka do rodziny

f)          prowadzenie odpłatności za pobyt dziecka w placówce

g)         prowadzenie spraw związanych z meldowaniem i wymeldowaniem wychowanków

h)         współpracę z kuratorami sądowymi, opiekunami prawnymi, pedagogiem, psychologiem, wychowawcami w celu pełnego zabezpieczenia potrzeb wychowanków placówki

i)          załatwianie wszystkich spraw wychowanków w zależności od potrzeb

 

§ 35

 

1.             Działalność Domu Dziecka jest uzupełniana pracą wolontariuszy.

2.             Celem pracy woluntariuszy w Domu Dziecka są:

a)            rozszerzenie zakresu opieki nad wychowankami,

b)            wsparcie pracy wychowawców poprzez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności wychowanków,

c)            zapoznanie środowiska lokalnego z problemami placówki,

d)            promocja idei wolontariatu.

3.       Wolontariuszem w placówce może być osoba, która:

a)            jest pełnoletnia, nie karana,

b)            została poinformowana o specyfice pracy wychowawczej i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w placówce,

c)            została ubezpieczona przez Dyrektora od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe podczas pracy.

4.             Wolontariusz wykonuje pracę pod nadzorem Dyrektora lub wychowawcy wyznaczonego przez Dyrektora.

5.             Wolontariusz wykonuje swoje obowiązki na podstawie umowy zawartej z Dyrektorem.

 

 

ROZDZIAŁ   I V

TRYB PRZYJMOWANIA DZIECI DO PLACÓWKI

 

§36

 

1.             Wychowankowie kierowani są do Domu Dziecka przez Powiat Koszaliński.

2.             Jeżeli właściwy powiat nie może skierować dziecka do placówki z powodu braku placówki określonego typu lub z powodu braku miejsca w placówce niepublicznej tego typu na jego terenie, zwraca się do innego powiatu w granicach województwa z wnioskiem o skierowanie dziecka do odpowiedniej placówki.

3.             Wraz ze skierowaniem organ kierujący przesyła:

a)            odpis aktu urodzenia, oraz akty zgonów rodziców, jeżeli nie żyją,

b)            książeczkę zdrowia, orzeczenie o stanie zdrowia dziecka,

c)            dokumenty szkolne,

d)            aktualny wywiad środowiskowy wraz ze szczegółowym opisem sytuacji dziecka oraz dokumentacją dotychczasowych działań podjętych wobec dziecka i rodziny.

 

§37

 

1.              W uzasadnionych przypadkach pobyt dziecka w Domu Dziecka może nastąpić na wniosek dziecka, jego rodziców lub opiekuna prawnego.

2.              Dom Dziecka przyjmuje dzieci, o których mowa w ust.1 w miarę posiadania wolnych miejsc.

3.              O przyjęciu do placówki dziecka na jego wniosek Dyrektor informuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.

4.              Zespół niezwłocznie dokonuje oceny sytuacji dziecka przyjętego do placówki w trybie określonym w ust. 1.

 

 

§38

 

1.             Przyjmowanie dziecka do placówki odbywa się o każdym czasie.

2.             Placówka obowiązana jest przyjąć każde dziecko w wieku poniżej 13 lat bez skierowania oraz bez uzyskania zgody przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu i zapewnić mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki na polecenie sędziego, doprowadzone przez policję, szkoły lub osoby stwierdzające porzucenie dziecka, zagrożenie jego życia i zdrowia.

3.             W przypadkach określonych w ust.2 Dyrektor obowiązany jest powiadomić nie później niż w ciągu 24 godzin właściwy Sąd Rodzinny oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.

 

§39

 

1.             W miarę posiadanych miejsc, jednakże w liczbie nie większej niż 4, Dyrektor może przyjąć celem objęcia opieką całodobową dzieci na ich wniosek lub na wniosek ich rodziców.

2.             Jeżeli rodzice małoletniego składającego wniosek, o którym mowa w ust. 1, sprawują nad nim chociażby ograniczoną władzę rodzicielską, niezbędna jest ich pisemna zgoda na objęcie opieką określoną w ust. 1.

3.             Zespół niezwłocznie dokonuje oceny sytuacji dziecka przyjętego do placówki w trybie określonym w ust. 1.

 

§40

 

1.             Doprowadzenie do placówki małoletniego i nieletniego, skierowanego na podstawie orzeczenia sądu, regulują odrębne przepisy.

2.             Przewiezienie wychowanka z Domu Dziecka do innych placówek należy do obowiązków Domu Dziecka.

 

 

§41

 

1.              Pobyt dziecka w Domu Dziecka ustaje w przypadku:

a)            powrotu dziecka do rodziców,

b)            zakwalifikowania dziecka do innej formy opieki,

c)            usamodzielnienia się dziecka,

d)            orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w placówce.

2.              W przypadku samowolnego opuszczenia placówki przez wychowanka lub nie zgłoszenia się w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności Dyrektor placówki:

a)            przeprowadza postępowanie wyjaśniające,

b)            o fakcie powiadamia w ciągu 24 godzin rodziców, opiekuna prawnego, policję, właściwy Sąd Rodzinny i właściwe powiatowe centrum pomocy rodzinie,

c)            kieruje do Zespołu wniosek o przeniesienie wychowanka do innej placówki.

3.              W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka Zespół ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka w placówce i kieruje sprawę do właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie lub Sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu w placówce.

4.               Osobę, która ukończyła 18 rok życia, w przypadku samowolnego opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w placówce, Dyrektor może wykreślić z ewidencji oraz odmówić ponownego przyjęcia.

 

 

ROZDZIAŁ  V

WYCHOWANKOWIE DOMU DZIECKA

 

§42

 

Wychowankowie są współgospodarzami Domu Dziecka i powinni być wdrażani do pracy na jej rzecz stosownie do ich wieku i możliwości.

 

§43

 

1.             Dom Dziecka jest placówką koedukacyjną.

2.             Wychowankowie placówki podzieleni są na dwie grupy wychowawcze po 12 osób.

3.             Rodzeństwa kierowane do placówki nie powinny być rozdzielane.

 

 

 

§44

 

1.             Ciąża małoletniej nie może być powodem odmowy przyjęcia do placówki chyba, że Dom Dziecka nie dysponuje odpowiednio przygotowanym wolnym miejscem.

2.             Dom Dziecka ma obowiązek zapewnić małoletniej matce i jej dziecku opiekę do czasu umieszczenia jej razem z dzieckiem w innej odpowiedniej wyspecjalizowanej do tego typu opieki placówce.

3.             W związku z brakiem odpowiednich warunków zabezpieczających potrzeby wychowanek będących w ciąży Dom Dziecka podejmuje starania o skierowania takiej wychowanki do domu dla małoletnich matek z dziećmi i kobiet w ciąży.

4.             Stosownie do sytuacji prawnej małoletniej wychowanki w ciąży Dyrektor powiadamia o stanie ciąży małoletniej wychowanki jej rodziców, opiekuna prawnego lub sąd rodzinny.

 

§45

 

1.             Wystrój i urządzenie placówki winien być  zbliżony do wyglądu domu rodzinnego.

2.             Poszczególne grupy wychowawcze mają do dyspozycji pokoje mieszkalne, pomieszczenia do zabawy i nauki, pomieszczenia do samodzielnego przygotowania i spożywania posiłków, pomieszczenia sanitarne.

3.             W działalności wychowawczej placówka stara się zapewnić wychowankom najlepsze warunki wszechstronnego rozwoju poprzez integrację ze środowiskiem, zapewnienie stosownie do wieku dostępu do sprzętów i urządzeń gospodarstwa domowego w celu przygotowania do samodzielnego życia.

4.             Wychowankowie placówki – w zależności od wieku – uczęszczają do odpowiednich szkół lub zdobywają kwalifikacje w innych formach kształcenia.

5.             Opiekę medyczną nad dziećmi sprawuje lekarz do którego są przydzieleni wychowankowie we właściwych  Niepublicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej

 

§46

 

Dom Dziecka zobowiązany jest przechowywać dokumenty, przedmioty osobiste i wartościowe wychowanków.

 

 

 

 

§47

 

1.             Teren Domu Dziecka  wolno opuszczać wychowankowi tylko po uzyskaniu zgody wychowawcy.

2.             Powrót wychowanka musi się odbyć zgodnie z ustalonym terminem.

3.             Wychowankowie mogą wyjeżdżać na ferie oraz dni wolne od nauki do rodziców (opiekunów prawnych) lub rodzin zaprzyjaźnionych.

4.             Dzieci do lat 13 mogą wyjeżdżać tylko pod opieką rodziców (opiekunów prawnych).

5.             Młodzież powyżej 13 lat może samodzielnie wyjeżdżać do osób określonych w ust. 3 na pisemną prośbę rodziców (opiekunów prawnych) lub rodzin zaprzyjaźnionych.

6.             Dzieci kierowane przez Sąd mogą być urlopowane po wcześniejszym uzyskaniu zgody Sądu.

 

§48

 

Wychowankowie mogą być członkami organizacji dziecięcych i młodzieżowych uprawnionych do działalności na terenie szkół i placówek oświatowo – wychowawczych.

 

§49

 

1.             W Domu Dziecka wychowankowie mogą tworzyć samorząd.

2.             Zasady wyboru i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez dzieci przebywające w Domu Dziecka.

3.             Opiekuna samorządu wybierają wychowankowie spośród pracowników zatrudnionych w Domu Dziecka.

4.             Samorząd może przedstawiać Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Domu Dziecka.

 

§50

 

Wychowanek ma prawo do:

a)            wszechstronnego rozwoju zgodnie z Kartą Praw Dziecka,

b)            opieki wychowawczej,

c)            ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania,

d)            wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących,

e)            swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w placówce, a także światopoglądowych i religijnych,

f)              uznania i poszanowania osobistych przekonań religijnych,

g)            życzliwego traktowania przez wychowawców oraz innych pracowników Domu Dziecka,

h)            wyposażenia odzieżowego w przypadku zmiany placówki,

i)               rozwijania swoich zdolności i zainteresowań w trakcie procesu dydaktycznego i wychowawczego,

j)               systematycznej, jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swojej wiedzy, umiejętności i zachowania,

k)            korzystania ze wszystkich pomieszczeń dydaktycznych, rekreacyjno – sportowych, terapeutycznych oraz sprzętu sportowego, środków dydaktycznych, księgozbioru na zasadach określonych poprzez system wychowawczy i regulaminy obowiązujące w placówce,

l)               składania skarg i wniosków do Dyrektora,

m)          pokrycia przez Dom Dziecka kosztów przejazdu do miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką i z powrotem,

n)            otrzymywania drobnych kwot na własne wydatki (jeżeli objęci są całkowitą opieką) w wysokości ustalonej przez Dyrektora na podstawie odpowiednich przepisów,

o)            prawidłowego przygotowania do samodzielnego życia,

p)            otrzymywania różnego rodzaju nagród i wyróżnień jeśli na nie zasługuje,

q)            bezpłatnej opieki lekarskiej i bezpłatnych  leków,

r)              uczestniczenia w kołach zainteresowań na terenie miasta, szkoły,

s)            oglądania programów telewizyjnych zgodnie z potrzebami i dostosowanych do wieku,

t)              przyjmowania odwiedzin rodziców, krewnych i znajomych,

 

§51

 

Wychowanek ma obowiązek:

a)            przestrzegania postanowień zawartych w regulaminie Domu Dziecka,

b)            uznawania godności i podmiotowości innych osób,

c)            dbałości o życie i zdrowie, higienę oraz rozwój własny oraz kolegów i koleżanek,

d)            dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w Domu Dziecka,

e)            systematycznego uczęszczania na wszystkie zajęcia szkolne, a w przypadku zaistniałej nieobecności dostarczania usprawiedliwienia,

f)              przestrzegania planu dnia w Domu Dziecka,

g)            do wszystkich zwracać się z szacunkiem,

h)            przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego,

i)               świadomego i rzetelnego wykonywania poleceń i zarządzeń Dyrektora, wychowawcy i innych pracowników placówki,

j)               zabierania ze sobą legitymacji szkolnej przy opuszczaniu terenu placówki,

k)            punktualnego powrotu do domu,

l)               szanowania dobra społecznego,

m)          dbania o sprzęt, wyposażenie, urządzenia, czystość i porządek pomieszczeń oraz terenów wokół placówki,

n)            poszanowania podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu,

o)            sumiennego pełnienia dyżurów i wykonywania prac z zakresu samoobsługi,

p)            nienagannego zachowania w miejscach publicznych,

q)            przechowywania swoich oszczędności w depozycie u wychowawcy lub w księgowości.

 

§52

 

1.             Wychowankowie mogą być nagrodzeni za:

a)            rzetelną naukę, pracę społeczną i rozwój osobisty,

b)            wzorową postawę,

c)            wybitne osiągnięcia.

2.             Za szczególne osiągnięcia wychowanek może uzyskać następujące nagrody:

a)            wyróżnienie wobec grupy przez wychowawcę lub Dyrektora,

b)            wyróżnienie wobec wszystkich wychowanków,

c)            pochwała z wpisem do akt wychowanka,

d)            list pochwalny do rodziców lub opiekunów prawnych,

e)            rzeczowe w postaci odzieży, sprzętu sportowego, przedmiotów osobistego użytku, itp.

 

§53

 

1.             W przypadku szczególnie negatywnego zachowania Dyrektor ma prawo ukarać wychowanka.

2.             W przypadku wyrządzonych szkód wychowanek zobowiązany jest do pokrycia wyrządzonych strat lub naprawić szkodę.

3.             Za naruszenie obowiązków zawartych w regulaminie i norm współżycia społecznego wychowanek może otrzymać:

a)       upomnienie wobec grupy,

b)            upomnienie wobec wszystkich wychowanków,

c)            naganę ustną wobec wszystkich wychowanków,

d)            naganę z wpisaniem do akt wychowanka,

e)            naganę wobec ogółu pracowników placówki,

f)              okresowe zawieszenie prawa do korzystania z imprez o charakterze rozrywkowym,

g)            okresowe zawieszenie prawa do częściowego kieszonkowego.

4.             Kary określone w ust. 3 lit. a i b może stosować także wychowawca.

5.             Wychowanek ma prawo odwołać się do Dyrektora od kary, którą uważa za niesłuszną.

6.             Czas rozpatrzenia odwołania nie może być dłuższy niż 7 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach 14 dni.

 

 

ROZDZIAŁ  V I

STANDARDY WYCHOWANIA I OPIEKI

STANDARDY USŁUG ŚWIADCZONYCH W PLACÓWCE

 

§54

 

1.              Dom Dziecka realizując standardy wychowania i opieki zobowiązuje się do:

a)            tworzenia wychowankom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,

b)            poszanowania podmiotowości wychowanka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania wychowanka o podejmowanych wobec niego działaniach,

c)            zapewnienia poczucia bezpieczeństwa,

d)            dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych wychowanka z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami zarówno spoza Domu Dziecka, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w Domu Dziecka,

e)            uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,

f)              uczenia poszanowania tradycji, ciągłości kulturowej,

g)            uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku wychowanka,

h)            uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,

i)               kształtowania u wychowanków nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych,

j)               przygotowywania wychowanków do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu,

k)            wyrównywania deficytów rozwojowych wychowanków,

l)               uzgadniania istotnych decyzji dotyczących wychowanka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.

2.              Po opuszczeniu Domu Dziecka jego wychowankowie mają prawo do korzystania przez okres 3 lat z porad specjalistów pracujących w Domu Dziecka.

 

§55

 

1.             Dom Dziecka realizuje swoje działania umożliwiając wychowankom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi, z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych kontaktów z wychowankiem.

2.             Dom Dziecka realizuje swoje zadania przez współpracę w szczególności z:

a)     powiatowymi centrami pomocy rodzinie i ośrodkami pomocy społecznej, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców wychowanków,

b)     ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, prowadzącymi poradnictwo i terapię dla rodziców wychowanków,

c)     szkołami, do których uczęszczają, i szkołami, do których uczęszczali wychowankowie przed umieszczeniem ich w Domu Dziecka,

d)     sądami rodzinnymi,

e)     kuratorami sądowymi,

f)       organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działającymi w środowisku rodziców wychowanków,

g)     właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania oraz deklarowaną przynależność wyznaniową rodziców i siedzibę Domu Dziecka parafiami Kościoła Katolickiego i jednostkami organizacyjnymi innych kościołów i związków wyznaniowych.

 

 

 

§56

 

1.             W sytuacji bezskutecznych działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny Dom Dziecka podejmuje starania o umieszczeniu go w rodzinnej opiece zastępczej lub rodzinie przysposabiającej.

 

2.             W celu umieszczenia dziecka w rodzinnej opiece zastępczej Dom Dziecka współpracuje z:

a)            Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie,

b)            ośrodkami adopcyjno – opiekuńczymi,

c)            właściwym Sądem Rodzinnym.

 

§57

 

1.              Dom Dziecka zapewnia standard świadczonych usług i zapewnia wychowankom:

a)            wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych,

b)            wyposażenie w:

-                 odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb,

-                 zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,

-                 środki higieny osobistej.

c)            zaopatrzenie w:

-                 leki,

-                 podręczniki i przybory szkolne.

d)            miesięcznie określoną, drobna kwotę do własnego dysponowania, o której mowa w § 50 lit. n Regulaminu.

2.              Podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje powinny być dostępne w Domu Dziecka przez całą dobę.

3.              Dom Dziecka zapewnia wychowankom ponadto:

a)            realizację obowiązku szkolnego oraz warunki do dalszego kształcenia się gwarantującego zdobycie kwalifikacji zawodowych, zgodnych z uzdolnieniami i zainteresowaniami,

b)            pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych,

c)            opłatę za pobyt w bursie lub w internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się placówka,

d)            organizację działalności kulturalnej i rekreacyjnej, uwzględniającej święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów,

e)            możliwość zdobywania umiejętności pożytecznego spędzania czasu wolnego, rozwijającego zainteresowania i uzdolnienia,

f)              możliwość zdobywania niezbędnej wiedzy w zakresie przygotowania do życia w rodzinie, prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz poznania wzorów życia rodzinnego,

g)            wyposażenie w podstawowe wiadomości i umiejętności niezbędne do samodzielnej organizacji gospodarstwa domowego,

h)            pomoc w uzyskaniu pracy i  mieszkania,

i)               pomoc w racjonalnym wykorzystaniu środków przysługujących wychowankom usamodzielnionym na zagospodarowanie oraz przyznawanej im pomocy pieniężnej,

j)               udzielanie możliwej pomocy prawnej, socjalnej, porad specjalistów w okresie niezbędnym do faktycznego usamodzielnienia nie krótszym niż 3 lata od opuszczenia placówki.

4.              Dom Dziecka, organizując działalność kulturalną i rekreacyjną, uwzględnia święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów.

 

§58

 

Placówka zapewnia dzieciom ochronę zdrowia, a w tym:

a)            ponosi koszty ubezpieczenia zdrowotnego dzieci,

b)            opiekę lekarską oraz w razie potrzeby opiekę lekarzy specjalistów,

c)            w miarę możliwości stałą opiekę pielęgniarską wg zasad określonych przez dyrektora właściwego zakładu opieki zdrowotnej w porozumieniu z Dyrektorem Domu Dziecka.

 

§59

 

1.             Dom Dziecka zapewnia wychowankom:

a)            zamieszkanie w pokojach maksymalnie 2 – osobowych, właściwie oświetlonych i wyposażonych w:

-                 łóżka lub tapczany,

-                 szafki i lampki nocne,

-                 szafy lub miejsca w szafie na przechowanie rzeczy osobistych,

-                 zabawki.

b)            łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych,

c)            toalety umożliwiające korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny,

d)            pomieszczenia do wypoczynku wyposażone w stoliki, krzesła, telewizor, gry, zabawki, książki,

e)            miejsce do cichej nauki.

2.              Dom Dziecka posiada:

a)            kuchnię,

b)            jadalnię dla wszystkich dzieci,

c)            aneksy kuchenne przeznaczone do zajęć kulinarnych i przyrządzania śniadań i kolacji dla każdej grupy,

d)            boisko do zajęć sportowych,

e)            pokój socjalny (dla pedagoga),

f)              gabinet pielęgniarski,

g)            pokój dla dzieci chorych,

h)            pralnię i suszarnię,

i)               pomieszczenie do spotkań z osobami odwiedzającymi.

 

 

ROZDZIAŁ   VII

DOKUMENTACJA PLACÓWKI

 

§60

 

1.             Podstawowym dokumentem związanym z pobytem wychowanka w Domu Dziecka jest karta pobytu dziecka.

2.             Wzór karty pobytu dziecka stanowi załącznik, o którym mowa w §70 lit. f Regulaminu.

3.             Dom Dziecka prowadzi ponadto dokumentację dotyczącą pobytu wychowanków obejmującą:

a)            akta osobowe wychowanków,

b)            księgę ewidencji wychowanków,

c)            indywidualne plany pracy z dzieckiem,

d)            karty wyposażenia wychowanków,

e)            zeszyty spostrzeżeń wychowanków,

f)              dzienniki zajęć grup,

g)            semestralne plany pracy opiekuńczo – wychowawczej w grupach,

h)            dzienniki raportów nocnych.

4.             Kartę wyposażenia prowadzi wychowawca grupy sprawujący opiekę nad danym wychowankiem.

5.             Dom Dziecka prowadzi następującą dokumentację dotyczącą działalności placówki:

a)            protokoły z posiedzeń Zespołu,

b)            akta osobowe pracowników,

c)            dokumentację finansową.

 

§61

 

1.             Dla każdej grupy wychowawczej Dom Dziecka prowadzi dziennik zajęć wychowawczych.

2.             W dzienniku zajęć wychowawczych odnotowuje się przebieg zajęć wychowawczych w danym roku szkolnym.

3.             Dziennik zajęć wychowawczych zakłada wychowawca grupy, opatrując kartę tytułową dziennika pieczęcią placówki, wpisując województwo, nazwę placówki, adres, oznaczenie grupy, rok szkolny, imiona i nazwiska wychowawców grupy.

4.             Do dziennika zajęć wychowawczych wychowawcy grup wpisują:

a)            alfabetyczny wykaz wychowanków,

b)            datę i miejsce urodzenia,

c)            szkołę, klasę,

d)            nazwisko i adres rodziców (opiekuna prawnego),

e)            semestry,

f)              przedmioty nauczania,

g)            uwagi o wychowankach,

h)            datę przybycia i opuszczenia placówki.

5. W dzienniku zajęć wychowawczych odnotowuje się:

a)            zajęcia w dniach nauki,

b)            plan pracy,

c)            kontakty z rodziną wychowanka,

d)            kontakty z pedagogiem,

e)            kontakty z wychowawcą klasy,

f)              stopnie semestralne uzyskane przez wychowanków z poszczególnych przedmiotów,

g)            hospitacje i wizytacje z podaniem nazwy zajęć i osoby prowadzącej (fakt   przeprowadzenia zajęć hospitacji i wizytacji potwierdza się podpisem).

 

 

 

§62

 

1.             Dom Dziecka w łącznych aktach prowadzi dokumentację osobistą wychowanka.

2.             Dokumentacja osobista wychowanka obejmuje:

a)            skierowanie,

b)            wyciąg z aktu urodzenia,

c)            orzeczenie sądu,

d)            odpisy aktu zgonu rodziców, jeżeli nie żyją,

e)            dokumenty meldunkowe,

f)              korespondencję w sprawach wychowanka,

g)            dokumenty szkolne,

h)            orzeczenie lub opinię kwalifikacyjną,

i)               wnioski i wskazania dotyczące opieki,

j)               zeszyty spostrzeżeń,

k)            aktualny wywiad środowiskowy,

l)               indywidualne plany pracy z dzieckiem,

m)          kartę pobytu dziecka,

n)            osobistą dokumentację zdrowotną,

 

 

§63

 

Każdorazowe wyjście grupy poza teren placówki wychowawca wpisuje do dziennika zajęć wychowawczych.

 

§64

 

1.             Zasady znakowania akt określa instrukcja kancelaryjna według symboliki określonej w §20 ust. 1 Regulaminu

2.             Akta spraw zakończonych gromadzone są w Archiwum Zakładowym, działającym zgodnie z instrukcją archiwalną

 

 

 

 

ROZDZIAŁ   VIII

PRZEPISY KOŃCOWE

 

§65

 

Pracownicy Domu Dziecka zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy służbowej.                                                                   

§66

 

Zasady prowadzenia przez placówkę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

 

§67

 

Odpłatność za pobyt dziecka korzystającego z opieki całkowitej w placówce opiekuńczo-wychowawczej ustala Starosta Koszaliński, bądź dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie w zakresie udzielonego przez Starostę upoważnienia, w oparciu o dokumentację potwierdzającą sytuację materialno–dochodową i rodzinną osób zobowiązanych do odpłatności.

 

§68

 

Regulamin został przygotowany przez Dyrektora w porozumieniu z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie

 

§69

 

Dom Dziecka używa pieczęci o treści:

 

D o m  D z i e c k a

76-032 Mielno

ul. Chrobrego 45 tel. 318-90-63

 

§70

Zmiany do niniejszego regulaminu będą wprowadzane w drodze uchwał Zarządu Powiatu w Koszalinie.

 

§71

 

Niniejszy regulamin wchodzi w życie w dniu uchwalenia przez Zarząd Powiatu w Koszalinie.

 

§72

 

Załączniki do niniejszego regulaminu stanowią:

1.       schemat struktury organizacyjnej placówki,

2.       wskaźnik zatrudnienia w placówce,

3.       regulamin pracy,

4.       regulamin wynagradzania,

5.       regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

6.       regulamin przyznawania kieszonkowego wychowankom,

7.       regulamin urlopowania wychowanków,

8.       wzór karty pobytu wychowanka w placówce.