Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Uchwała Nr 136/2012
Zarządu Powiatu w Koszalinie

z dnia 30 marca 2012 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalania Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie 

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558 i Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 162 poz. 1568; z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 167 poz. 1759, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753, z 2010 r. Nr 28 poz. 142, Nr 28 poz. 146, z 2010 r. Nr 106 poz. 675, z 2011 Nr 21 poz. 113, Nr 217 poz. 1281, Nr 149 poz. 887) uchwala się, co następuje : 

§ 1. W Regulaminie Organizacyjnym Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie wprowadzonym Uchwałą Nr 309/10 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 18 stycznia 2010 roku wprowadza się następujące zmiany : 

1) § 4 otrzymuje brzmienie : 

„§ 4. PCPR działa w szczególności na podstawie wymienionych niżej aktów prawnych: 

1) Uchwały Nr IV/28/99 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 20 stycznia 1999 roku w sprawie powołania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie; 

2) Uchwały Nr XXV/288/06 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie nadania statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie , zmienionej Uchwałą Nr XXXI/315/10 z dnia 25 lutego 2010 r. i Uchwałą Nr XV/119/12 z dnia 21 lutego 2012 r. 

3) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175 poz. 1362 z późn. zm.); 

4) Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149 poz. 887 z późn. zm.); 

5) Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180 poz. 1493 z późn. zm.); 

6) Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 2011 r. Nr 127 poz. 721 z późn. zm.); 

7) Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.); 

8) Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231 poz. 1375 z późn. zm.); 

9) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.); 

10) Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz. 1223 z późn. zm.); 

11) Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223 poz. 1458 z późn. zm.); 

12) Statutu Powiatu Koszalińskiego; 

13) Niniejszego Regulaminu Organizacyjnego; 

14) Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.;”;

2) w § 12 ust. 3 otrzymuje brzmienie : 

„3. W skład Zespołu Pomocy Instytucjonalnej oraz Wsparcia Dziecka i Rodziny (PIDR) wchodzą następujące sekcje : Sekcja ds. pieczy zastępczej, Sekcja ds. świadczeń, Sekcja ds. Pomocy Instytucjonalnej i Poradnictwa Specjalistycznego. 

– Do podstawowych zadań Zespołu Pomocy Instytucjonalnej oraz Wsparcia Dziecka i Rodziny (PIDR) należy w szczególności : w zakresie pomocy stacjonarnej i środowiskowej 

1) zapewnienie usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej, placówkach opiekuńczo – wychowawczych oraz wydawanie skierowań do placówek opiekuńczo – wychowawczych oraz decyzji o umieszczeniu w domach pomocy społecznej; 

2) ustalanie odpłatności za pobyt w domach pomocy społecznej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych; 

3) prowadzenie rejestru osób oczekujących na miejsce w domach pomocy społecznej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych; 

4) prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka; 

5) prowadzenie rejestru danych o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzących rodzinny dom dziecka; 

6) nadzór nad realizacją zleconych przez Powiat innym podmiotom zadań z zakresu pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, pieczy zastępczej; 

7) sprawowanie nadzoru nad działalnością powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej; 

8) organizowanie i prowadzenie mieszkań chronionych; 

9) doradztwo metodyczne dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych; 

10) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych ; 

11) nadzór i obsługa Punktu Interwencji Kryzysowej oraz mieszkań chronionych 

– w zakresie pomocy dziecku 

12) przygotowywanie dokumentacji celem wypłacania świadczeń z tytułu częściowego pokrycia kosztów związanych z pobytem dziecka w pieczy zastępczej; 

13) przygotowywanie dokumentacji celem wypłacania wynagrodzenia z tytułu świadczonej opieki nad dzieckiem pozostającym w pieczy zastępczej; 

14) sporządzanie i aktualizowanie porozumień między powiatami dotyczącymi przyjęcia dziecka oraz warunków pobytu i wysokości wydatków na jego opiekę i wychowanie w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo – wychowawczych; 

15) występowanie do gmin w celu partycypacji w kosztach związanych z pobytem dziecka w pieczy zastępczej; 

16) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnianie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze, niektóre typy placówek opiekuńczo – wychowawczych, schroniska i zakłady poprawcze; 

17) wspieranie dorosłych wychowanków rodzin zastępczych i placówek instytucjonalnych poprzez tworzenie programów usamodzielnienia; 

18) prowadzenie naboru, kwalifikowanie oraz organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka; 

19) wydawanie zaświadczeń ukończenia szkolenia; opinii o spełnianiu warunków oraz dokonywanie oceny predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej; 

20) zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą; 

21) dokonywanie okresowej oceny dziecka przebywającego w pieczy zastępczej; 

22) opracowywanie i realizacja planów pracy z rodzinami zastępczymi oraz prowadzącymi rodzinne domy dziecka; 

23) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w rodzinach zastępczych, u rodziców biologicznych dzieci oraz usamodzielnianych wychowanków otrzymujących świadczenia na podstawie Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, przeprowadzanie wywiadów na zlecenie; 

24) pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających rodziny zastępcze, zakłady karne oraz niektóre rodzaje placówek opiekuńczo – wychowawczych; 

25) sporządzanie na potrzeby sądu sprawozdań dotyczących sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej; 

26) doradztwo metodyczne dla usamodzielniających się wychowanków placówek, rodzin zastępczych, kandydatów na rodziny zastępcze; 

27) tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie; 

28) wspieranie rodzin w pełnieniu przez nie funkcji opiekuńczo – wychowawczych; 

29) poszukiwanie miejsc dla dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i rodzinach zastępczych na terenie województwa i kraju; 

30) prowadzenie i realizacja zadań wynikających z Powiatowego Programu Wsparcia Dziecka i Rodziny oraz Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Koszalińskim 

– w zakresie pracy z rodziną 

31) realizacja i monitoring 3 – letniego Powiatowego Programu dotyczącego rozwoju pieczy zastępczej; 

32) realizacja i koordynacja zadań wynikających z Powiatowego Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie oraz Powiatowych Programów Profilaktycznych; 

33) realizacja i koordynacja zadań wynikających z Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Koszalińskim, Powiatowego Programu Wsparcia Dziecka i Rodziny; 

34) prowadzenie i uaktualnianie bazy programu Rodziny Zastępcze; 

35) prowadzenie i uaktualnianie bazy programu Wspieranie Rodziny i Piecza Zastępcza; 

36) prowadzenie poradnictwa rodzinnego; 

37) propagowanie prawidłowego wizerunku rodziny w środkach masowego przekazu; 

38) diagnozowanie środowisk rodzinnych; 

39) informowanie ośrodków adopcyjnych o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną; 

40) opracowywanie i realizacja programów z zakresu pomocy społecznej, w szczególności: 

- programów wsparcia dziecka i rodziny; 

- udzielanie pomocy uchodźcom; 

- realizacja i koordynacja systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Powiatowe i Gminne Zespoły Interdyscyplinarne); 

- współpraca z sądem, policją, organizacjami społecznymi i innymi instytucjami w zakresie pomocy dziecku i rodzinie; 

- kierowanie osób potrzebujących pomocy – stosownie do ich potrzeb - do miejsc pomocy i placówek specjalistycznych; 

- interwencje w środowisku osób potrzebujących pomocy przy współpracy z kuratorami, ośrodkami pomocy społecznej, policją i innymi instytucjami; 

- praca socjalna z rodzinami dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i rodzinach zastępczych; 

- prowadzenie działalności diagnostyczno – konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie kandydatów na pełnienie funkcji rodzin zastępczych; 

– Inne zadania 

41) sporządzanie niezbędnej sprawozdawczości i opracowań statystycznych dotyczących placówek pomocy społecznej, rodzin zastępczych i innych zadań z zakresu pomocy społecznej oraz pieczy zastępczej; 

42) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem rodzin zastępczych i prowadzących rodzinny dom dziecka; 

43) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia; 

44) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizowanie programów osłonowych; 

45) sporządzanie powiatowej oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej oraz sporządzanie bilansu potrzeb powiatu na realizacje zadań z zakresu pomocy społecznej i pieczy zastępczej ; 

46) prowadzenie i obsługa programów informatycznych z zakresu zadań realizowanych przez Zespół; 

47) doradztwo metodyczne dla pracowników pomocy społecznej i innych instytucji; 

48) organizowanie szkoleń i warsztatów dla pracowników pomocy społecznej; 

49) promowanie za pośrednictwem lokalnych mediów działań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną; 

50) przygotowywanie projektów aktów prawnych związanych z pracą Zespołu. 

– Zespół w zakresie swoich zadań współpracuje w szczególności z : 

- samorządami lokalnymi; 

- szkołami; 

- Powiatową Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną; 

- sądami; 

- kuratorami sądowymi; 

- policją; 

- jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej; 

- ośrodkami adopcyjnymi; 

- organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.”.

§ 2. Wykonanie Uchwały powierza się Dyrektorowi PCPR. 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 

 

 

 

 

                                                                                     STAROSTA

                                                                             Roman  Szewczyk

 

Uzasadnienie

do Uchwały Nr  136/2012  Zarządu Powiatu w Koszalinie 

dnia  30 marca  2012 r. 

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wprowadziła szereg nowych regulacji dotyczących organizacji, tworzenia i zasad finansowania pieczy zastępczej. 

W związku z powyższym konieczne jest wprowadzenie zmian do Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.