Uchwała Nr 136/2012
Zarządu Powiatu w Koszalinie
z dnia 30 marca 2012 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalania Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558 i Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 162 poz. 1568; z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 167 poz. 1759, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753, z 2010 r. Nr 28 poz. 142, Nr 28 poz. 146, z 2010 r. Nr 106 poz. 675, z 2011 Nr 21 poz. 113, Nr 217 poz. 1281, Nr 149 poz. 887) uchwala się, co następuje :
§ 1. W Regulaminie Organizacyjnym Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie wprowadzonym Uchwałą Nr 309/10 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 18 stycznia 2010 roku wprowadza się następujące zmiany :
1) § 4 otrzymuje brzmienie :
„§ 4. PCPR działa w szczególności na podstawie wymienionych niżej aktów prawnych:
1) Uchwały Nr IV/28/99 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 20 stycznia 1999 roku w sprawie powołania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie;
2) Uchwały Nr XXV/288/06 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie nadania statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie , zmienionej Uchwałą Nr XXXI/315/10 z dnia 25 lutego 2010 r. i Uchwałą Nr XV/119/12 z dnia 21 lutego 2012 r.
3) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175 poz. 1362 z późn. zm.);
4) Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149 poz. 887 z późn. zm.);
5) Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180 poz. 1493 z późn. zm.);
6) Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 2011 r. Nr 127 poz. 721 z późn. zm.);
7) Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.);
8) Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231 poz. 1375 z późn. zm.);
9) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.);
10) Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz. 1223 z późn. zm.);
11) Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223 poz. 1458 z późn. zm.);
12) Statutu Powiatu Koszalińskiego;
13) Niniejszego Regulaminu Organizacyjnego;
14) Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.;”;
2) w § 12 ust. 3 otrzymuje brzmienie :
„3. W skład Zespołu Pomocy Instytucjonalnej oraz Wsparcia Dziecka i Rodziny (PIDR) wchodzą następujące sekcje : Sekcja ds. pieczy zastępczej, Sekcja ds. świadczeń, Sekcja ds. Pomocy Instytucjonalnej i Poradnictwa Specjalistycznego.
– Do podstawowych zadań Zespołu Pomocy Instytucjonalnej oraz Wsparcia Dziecka i Rodziny (PIDR) należy w szczególności : w zakresie pomocy stacjonarnej i środowiskowej
1) zapewnienie usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej, placówkach opiekuńczo – wychowawczych oraz wydawanie skierowań do placówek opiekuńczo – wychowawczych oraz decyzji o umieszczeniu w domach pomocy społecznej;
2) ustalanie odpłatności za pobyt w domach pomocy społecznej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
3) prowadzenie rejestru osób oczekujących na miejsce w domach pomocy społecznej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
4) prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
5) prowadzenie rejestru danych o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzących rodzinny dom dziecka;
6) nadzór nad realizacją zleconych przez Powiat innym podmiotom zadań z zakresu pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, pieczy zastępczej;
7) sprawowanie nadzoru nad działalnością powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
8) organizowanie i prowadzenie mieszkań chronionych;
9) doradztwo metodyczne dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych;
10) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych ;
11) nadzór i obsługa Punktu Interwencji Kryzysowej oraz mieszkań chronionych
– w zakresie pomocy dziecku
12) przygotowywanie dokumentacji celem wypłacania świadczeń z tytułu częściowego pokrycia kosztów związanych z pobytem dziecka w pieczy zastępczej;
13) przygotowywanie dokumentacji celem wypłacania wynagrodzenia z tytułu świadczonej opieki nad dzieckiem pozostającym w pieczy zastępczej;
14) sporządzanie i aktualizowanie porozumień między powiatami dotyczącymi przyjęcia dziecka oraz warunków pobytu i wysokości wydatków na jego opiekę i wychowanie w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
15) występowanie do gmin w celu partycypacji w kosztach związanych z pobytem dziecka w pieczy zastępczej;
16) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnianie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze, niektóre typy placówek opiekuńczo – wychowawczych, schroniska i zakłady poprawcze;
17) wspieranie dorosłych wychowanków rodzin zastępczych i placówek instytucjonalnych poprzez tworzenie programów usamodzielnienia;
18) prowadzenie naboru, kwalifikowanie oraz organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
19) wydawanie zaświadczeń ukończenia szkolenia; opinii o spełnianiu warunków oraz dokonywanie oceny predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;
20) zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą;
21) dokonywanie okresowej oceny dziecka przebywającego w pieczy zastępczej;
22) opracowywanie i realizacja planów pracy z rodzinami zastępczymi oraz prowadzącymi rodzinne domy dziecka;
23) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w rodzinach zastępczych, u rodziców biologicznych dzieci oraz usamodzielnianych wychowanków otrzymujących świadczenia na podstawie Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, przeprowadzanie wywiadów na zlecenie;
24) pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających rodziny zastępcze, zakłady karne oraz niektóre rodzaje placówek opiekuńczo – wychowawczych;
25) sporządzanie na potrzeby sądu sprawozdań dotyczących sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej;
26) doradztwo metodyczne dla usamodzielniających się wychowanków placówek, rodzin zastępczych, kandydatów na rodziny zastępcze;
27) tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;
28) wspieranie rodzin w pełnieniu przez nie funkcji opiekuńczo – wychowawczych;
29) poszukiwanie miejsc dla dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i rodzinach zastępczych na terenie województwa i kraju;
30) prowadzenie i realizacja zadań wynikających z Powiatowego Programu Wsparcia Dziecka i Rodziny oraz Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Koszalińskim
– w zakresie pracy z rodziną
31) realizacja i monitoring 3 – letniego Powiatowego Programu dotyczącego rozwoju pieczy zastępczej;
32) realizacja i koordynacja zadań wynikających z Powiatowego Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie oraz Powiatowych Programów Profilaktycznych;
33) realizacja i koordynacja zadań wynikających z Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Koszalińskim, Powiatowego Programu Wsparcia Dziecka i Rodziny;
34) prowadzenie i uaktualnianie bazy programu Rodziny Zastępcze;
35) prowadzenie i uaktualnianie bazy programu Wspieranie Rodziny i Piecza Zastępcza;
36) prowadzenie poradnictwa rodzinnego;
37) propagowanie prawidłowego wizerunku rodziny w środkach masowego przekazu;
38) diagnozowanie środowisk rodzinnych;
39) informowanie ośrodków adopcyjnych o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną;
40) opracowywanie i realizacja programów z zakresu pomocy społecznej, w szczególności:
- programów wsparcia dziecka i rodziny;
- udzielanie pomocy uchodźcom;
- realizacja i koordynacja systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Powiatowe i Gminne Zespoły Interdyscyplinarne);
- współpraca z sądem, policją, organizacjami społecznymi i innymi instytucjami w zakresie pomocy dziecku i rodzinie;
- kierowanie osób potrzebujących pomocy – stosownie do ich potrzeb - do miejsc pomocy i placówek specjalistycznych;
- interwencje w środowisku osób potrzebujących pomocy przy współpracy z kuratorami, ośrodkami pomocy społecznej, policją i innymi instytucjami;
- praca socjalna z rodzinami dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i rodzinach zastępczych;
- prowadzenie działalności diagnostyczno – konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie kandydatów na pełnienie funkcji rodzin zastępczych;
– Inne zadania
41) sporządzanie niezbędnej sprawozdawczości i opracowań statystycznych dotyczących placówek pomocy społecznej, rodzin zastępczych i innych zadań z zakresu pomocy społecznej oraz pieczy zastępczej;
42) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem rodzin zastępczych i prowadzących rodzinny dom dziecka;
43) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
44) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizowanie programów osłonowych;
45) sporządzanie powiatowej oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej oraz sporządzanie bilansu potrzeb powiatu na realizacje zadań z zakresu pomocy społecznej i pieczy zastępczej ;
46) prowadzenie i obsługa programów informatycznych z zakresu zadań realizowanych przez Zespół;
47) doradztwo metodyczne dla pracowników pomocy społecznej i innych instytucji;
48) organizowanie szkoleń i warsztatów dla pracowników pomocy społecznej;
49) promowanie za pośrednictwem lokalnych mediów działań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną;
50) przygotowywanie projektów aktów prawnych związanych z pracą Zespołu.
– Zespół w zakresie swoich zadań współpracuje w szczególności z :
- samorządami lokalnymi;
- szkołami;
- Powiatową Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną;
- sądami;
- kuratorami sądowymi;
- policją;
- jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej;
- ośrodkami adopcyjnymi;
- organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.”.
§ 2. Wykonanie Uchwały powierza się Dyrektorowi PCPR.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
STAROSTA
Roman Szewczyk
Uzasadnienie
do Uchwały Nr 136/2012 Zarządu Powiatu w Koszalinie
dnia 30 marca 2012 r.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wprowadziła szereg nowych regulacji dotyczących organizacji, tworzenia i zasad finansowania pieczy zastępczej.
W związku z powyższym konieczne jest wprowadzenie zmian do Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.