Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Część opisowa do Uchwały Rady Powiatu Nr XI/115/04

Część opisowa do sprawozdania z wykonania Budżetu Powiatu Koszalińskiego za rok 2003

 

WSTĘP

 

Zarząd Powiatu Koszalińskiego wypełniając swój ustawowy obowiązek wynikający z art. 136 ustawy o finansach publicznych, przedstawia Radzie Powiatu w Koszalinie – sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Koszalińskiego za rok 2003.

Sprawozdanie za 2003 rok dotyczy piątego roku funkcjonowania samorządu powiatowego.

Realizacja zadań określonych w budżecie powiatu na przestrzeni całego roku była trudniejsza niż w latach poprzednich.

Dokończenie inwestycji w DPS w Nowych Bielicach, a także przeprowadzenie remontu w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie w następstwie katastrofy budowlanej, spowodowało konieczność uruchomienia kredytu obrotowego w wysokości 700.000,-

Podjęte przez Zarząd Powiatu działania przyniosły zamierzone efekty w postaci prawidłowej realizacji zadań określonych w budżecie zarówno pod względem finansowym jak i rzeczowym.

Zrealizowane dochody w 2003 roku                37.786.426,- stanowią 101% planu, a poniesione wydatki        38.957.370,- tj. 99,2% planu.

Zaplanowany deficyt budżetowy na kwotę 1.831.097,- został zmniejszony o kwotę 660.153,- i na dzień 31 grudnia 2003 wyniósł                 1.170.944,-

Pokrycia deficytu w wysokości        1.170.944,-:

·         nadwyżką budżetową z lat poprzednich – 932.198,-

·         pożyczką WFOŚiGW w wysokości – 15.808,-

pozostała wielkość deficytu w kwocie 222.938,-zostanie pokryta w 2004 z dochodów własnych.

A.            DOCHODY

 

 

I.             plan dochodów

 

Dochody budżetu powiatu na 2003 rok zostały określone w Uchwale Rady Powiatu III/31/2002 z dnia 20 grudnia 2002 roku w sprawie uchwalenia budżetu na 2003 rok, w wysokości             34.117.935,-

W ciągu roku budżetowego plan dochodów został zwiększony o kwotę 3.314.108,- osiągając na koniec roku budżetowego wielkość planowaną w wysokości    37.432.043,-

Zwiększenie planu dochodów o kwotę           3.314.108,- było wynikiem zmian planu dochodów polegających na zmniejszeniach i zwiększeniach.

 

Zwiększenie planu dochodów w roku 2003 wyniosło 3.580.765,- a dotyczyło następujących źródeł:

 

-          Dotacji na zadania własne i rządowe o kwotę       1.699.777,-

-          Dochodów własnych jednostek o kwotę               1.049.620,-

-          Środków otrzymanych z innych źródeł o kwotę   831.368,-

 

Zmniejszenie planu dochodów w roku 2003 wyniosło                266.657,- a dotyczyło następujących źródeł:

 

-          1% udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę 11.717,-

-          subwencji ogólnej o kwotę                               254.940,-

 

Zmiany w planie dochodów wg działów klasyfikacji budżetowej przedstawia poniższe zestawienie:

 

1.Zmniejszenie planu dochodów wyniosło   266.657,- a dotyczyło:

 

a/. W dziale 756 – dochody od osób fizycznych stanowiących 1% udziału powiatu o kwotę            11.717,-

b/. w dziale 758 – różne rozliczenia o kwotę   254.940,- a dotyczące korekty subwencji ogólnej dla powiatu w stosunku do wielkości projektowej w rozbiciu na:

-          część drogową w wysokości            70.615

-          część wyrównawczą w wysokości   20.799,-

-          część oświatowa w wysokości         163.526,-

( korekta części oświatowej w związku z likwidacją progów dla powiatów w pierwszym etapie zmian wyniosła 773.665,-, a na przestrzeni roku na podstawie złożonych przez Zarząd Powiatu stosownych wniosków uległa zwiększeniu o kwotę   610.139,-)

 

 

2. zwiększenie planu dochodów wyniosło    3.580.765,-  i dotyczyło:

 

a/ w dziale 010 – rolnictwo i łowiectwo, o kwotę           174.000,- z przeznaczeniem na pokrycie kosztów realizacji programu „Modernizacja ewidencji gruntów i budynków z obszaru powiatu koszalińskiego – przekształcenie analogowych map ewidencji gruntów i budynków w mapy cyfrowe,

b/ w dziale 020 – leśnictwo o kwotę                65.000,-z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie na wypłatę ekwiwalentów za wyłączenie gruntów z upraw rolnych i prowadzenie upraw leśnych,

c/ w dziale 600 – transport i łączność o kwotę               399.435,- w tym; zwiększenia dotyczyły dochodów własnych jednostki PZD w wysokości 70.000,- z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w wysokości 23.000,- na dofinansowanie kosztów modernizacji drogi dojazdowej do gruntów rolnych Wierzchomino – Smolne,

z samorządu Województwa Zachodniopomorskiego kwotę       245.435,- w ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich, na modernizację drogi powiatowej Łazy-Osieki-Sucha Koszalińska,

z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwotę       61.000,- z przeznaczeniem na poprawę gospodarki wodnej na terenach przyległych do pasów drogowych kwota 30.000,- i 31.000,- na dofinansowanie zakupu rozdrabniacza gałęzi.

d/ w dziale 700 – gospodarka mieszkaniowa  o kwotę 43.786,- z czego dotacja celowa z przeznaczeniem na uregulowanie odszkodowania za przejęte nieruchomości gruntowe pod drogę publiczną – powiatową w wysokości 40.786,- oraz dotacja celowa w wysokości                3.000,- z przeznaczeniem na gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa i przygotowanie nieruchomości do sprzedaży,

e/ w dziale 710 – działalność usługowa o kwotę           44.187,- z czego dotacja w wysokości           14.387,- dla Nadzoru Budowlanego na bieżącą działalność oraz na zakup komputera oraz dotacja celowa wysokości 29.800,- na prace geodezyjne i kartograficzne związane z aktualizacją użytków w bazie danych ewidencji gruntów oraz na opracowanie projektów modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków oraz na doposażenie w sprzęt komputerowy potrzebny do prowadzenia baz danych ewidencji gruntów oraz na zakup nowego systemu do prowadzenia baz,

f/ w dziale 750 - administracja publiczna o kwotę 302.023,- dochody- własne w Starostwie w wysokości 190.420,- dotacja na organizację w ramach promocji powiatu przedsięwzięcia pn.”Europowiat – Tu i Teraz” z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w wysokości 56.329,- oraz z Woj. Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości          4.000,- i darowizna   Przedsiębiorstwa Zbożowo-Młynarskiego w Stoisławiu w wysokości      2.000,- inne zwiększenia planu dochodów w tym dziale dotyczą dotacji z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 40.380,-z przeznaczeniem na opracowanie Powiatowego Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Koszalin i Powiatu Koszalińskiego w wysokości 35.380,- oraz na zakup kserokopiarki – 5.000,- z Urzędu Marszałkowskiego kwotę 5.451,- na zakup komputera wraz z oprogramowaniem do prowadzenia spraw ochrony gruntów rolnych. W ramach tego działu zwiększenie planu dotyczyło dotacji na dofinansowanie zadań z zakresu wykonywania specjalistycznych badań w pracach komisji poborowej – kwota 3.443,-

g/ w dziale 801 – oświata i wychowanie o kwotę          16.524,-,- w tym: dochody własne jednostek – 7.000,- dotacja na fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów nauczycieli – 4.616,-; dotacja dla pracodawców u których realizowane są praktyki zawodowe oraz prace komisji kwalifikacyjnej związanej z awansem zawodowym nauczycieli na łączną kwotę – 4.908.-

h/ w dziale ochrona zdrowia w wysokości     1.479,-dotacja z przeznaczeniem na składki zdrowotne dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku,

i/ w dziale 853 – opieka społeczna, o kwotę   2.186.742,- w tym:

dotacje:

·         na prace zespołu ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności – 9.000,-

·         dla rodzin zastępczych – 849.000,-;

·         na bieżącą działalność domów pomocy społecznej – 178.967,-;

·         na bieżącą działalność PUP – 90.000,-

·         na bieżącą działalność placówek opiekuńczo-wychowawczych – 5.838,-

·         na bieżącą działalność administracji rządowej - PCPR – 3.500,-,

·         dla placówek opiekuńczo wychowawczych z tytułu wdrożenia III etapu reformy-wynagrodzenie dla nauczycieli oraz na fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów – 235.245,-

·         na pokrycie kosztów przejazdu repatrianta i członków jego rodziny do Polski, zagospodarowanie i bieżące utrzymanie oraz pokrycie kosztów związanych z podjęciem nauki przez niepełnoletniego członka rodziny repatrianta – 12.372,-;

·         na prowadzenie ośrodka adopcyjnego kwota – 5.000,-

 

 dochody własne

placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej oraz PUP z tytułu m.in. odpłatności mieszkańców za pobyt, refundacji; kwota – 675.400,-pozyskane środki

w ramach programu „Kangur” dla Domu Dziecka w wysokości 25.000, oraz dla PCPR  w wysokości 24.000,- na utworzenie „klubu rodzin zastępczych” ponadto Zarząd Powiatu w ramach pomocy między jednostkami samorządu terytorialnego z Urzędu Marszałkowskiego uzyskał kwotę 20.000,- na remont w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie, a z Agencji Nieruchomości Rolnej w Szczecinie kwotę 33.420,- z przeznaczeniem na zakup wyposażenia szkolnego również w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie; z PFOŚiGW dla dps-ów: w Parsowie kwota 10.000,- z przeznaczeniem na urządzenie i utrzymanie zieleni parkowej oraz modernizację obiektów małej retencji wodnej na terenie parku, oraz w Cetuniu kwota 10.000,- z przeznaczeniem na opracowanie projektu technicznego zmiany systemu ogrzewania

 

j/.w dziale 854 – edukacyjna opieka wychowawcza o kwotę – 347.589,- w tym: dotacja w ramach programu-wyrównywanie szans edukacyjnych –stypendia w wysokości 39.000,-; środki w wysokości 197.200,-uzyskane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Bobolicach na dofinansowanie systemu grzewczego; dotacja z przeznaczeniem na sfinansowanie z kredytu Banku Światowego wydatków na realizację komponentu „B2 Edukacja”, na remont świetlicy w SOSzW w Warninie w wysokości 9.153,- oraz dochody własne jednostek w wysokości    102.236,-

 

 

 

2.            wykonanie dochodów

 

 

Plan dochodów po zmianach na koniec roku budżetowego w wysokości 37.432.043,- został zrealizowany w kwocie                37.786.426,- tj. o 354.383,- ponad plan,

 

a/.zrealizowane dochody w 100% dotyczą:

 

-          dotacji celowej na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej;

-          dotacji celowych otrzymywanych z budżetu państwa na realizację zadań własnych;

-          subwencji ogólnej w części wyrównawczej, oświatowej, drogowej;

 

b/. niezrealizowane dochody:

 

-          Planowany 1% udział powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych został zrealizowany w 92,9% tj. o kwotę 20.855,- mniejszą niż zakładał plan po zmianach

-          Planowane wielkości dochodów pozyskanych z innych źródeł zostały zrealizowane do faktycznych wydatków zgodnie z celem ich przeznaczenia zabezpieczając pełne wykonanie poszczególnych zadań, na plan 831.368,- wykonane zostały w wysokości 783.151,- tj. w 94,2% ;                 (załącznik nr 1f)

 

 

c/. zrealizowane dochody ponad plan:

 

-              Plan dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu po zmianach wynosił 5.734.319,- a wykonanie 6.158.040,- zatem plan został przekroczony o kwotę         423.721,-, a uzyskane ponad plan dochody dotyczą:

 

a/ najmu i dzierżawy składników majątkowych              kwota 24.821,- ponad plan /źródłem tych dochodów są wpływy z tytuł czynszu za mieszkania i garaże, okazjonalne wynajęcie pomieszczeń np. na wesela, dzierżawienie pomieszczeń starostwa dla innych podmiotów itp./

b/ wpływów z usług zrealizowanych ponad plan o kwotę 272.194,- z odpłatności mieszkańców za pobyt w domach i uczniów za pobyt w placówkach oświatowych,

c/ wpływów z różnych dochodów  zrealizowane w kwocie         96.473,- ponad wielkość planowaną źródłem tych dochodów były m.in.: refundacja wynagrodzeń przez PUP na podstawie zawartych umów, zwrot kosztów sądowych i egzekucyjnych, wpływy z tyt. wynagrodzeń dla płatników, wynajem samochodu  ze sprzedaży odpadów konsumpcyjnych i inne,

d/ odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych jak i od rozłożonych na raty spłat z tytułu sprzedaży nieruchomości                 kwota 30.233,-

 

 

 

B.                  WYDATKI

 

I              wykonanie wydatków

 

Na ogólną kwotę zaplanowanych wydatków na 2003 rok – 39.263.140,- zrealizowano w wysokości              38.957.370,- tj. w 99,2% czyli o                 305.770,- mniej w stosunku do planu.

Mniejsze wykonanie wydatków dotyczyło m.in.:

A/ wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami w SOSzW w Bobolicach i Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie – wydatki zostały zrealizowane w wysokości poniesionych kosztów, które w efekcie końcowym były niższe od planowanych o kwotę                 258.002,-

B/ wydatków na zakupy inwestycyjne w Starostwie o kwotę 35.381,- związanych z Powiatowym Programem Ochrony Środowiska, których realizacja przeszła na rok 2004,

C/ wydatków remontowych w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie o kwotę 29.940,- z uwagi na przedłużenie się prac – realizacja nastąpi w 2004 roku

D/ innych wydatków w łącznej kwocie 17.553,- których realizacja nastąpiła do wysokości potrzeb.

 

Charakterystyka i struktura wydatków budżetu powiatu w 2003 roku:

 

                1.wynagrodzenia osobowe i pochodne                          53,6 %

                2.wydatki bieżące / rzeczowe /                                                         35,2 %

                3.wydatki inwestycyjne                                                                      5,3 %

                4.dotacje udzielone z budżetu powiatu                             5,9 %

 

 

ad.1 wielkość wydatków na wynagrodzenia i pochodne w 2003 roku

 

 

Struktura wydatków w jednostkach budżetowych wynika ze specyfiki jak i zadań nałożonych na te jednostki; i tak udział wynagrodzeń i pochodnych szczegółowo prezentuje załącznik nr 5.

 

 

ad.2 wydatki bieżące /rzeczowe/ stanowią 35,1% ogółu wydatków budżetu powiatu, a rodzajowo wydatki te są realizowane w zależności od zadań i tak:

 

                a/ Powiatowy Zarząd Dróg- wydatki bieżące rzeczowe wyniosły 889.312,-z przeznaczeniem na:

-          zimowe utrzymanie dróg - kwota      293.543,- z tego: na zakup materiałów do zwalczania śliskości                 84.849,- oraz kwota 208.694,- wydatkowana na usługi związane z zimowym utrzymaniem dróg

-          letnie utrzymanie dróg - kwota         146.019,- z tego na: remont cząstkowy nawierzchni bitumicznej masą na gorąco                 20.076,-;roboty ziemne (ścianka pobocza, zebranie nadmiaru ziemi) przy drodze Koszalin-Giezkowo-Niedalino, kwota             4.133,-;drewniana kładka dla pieszych w Mielnie kwota         14.196,-;profilowanie dróg gruntowych kwota              2.231,-;remont pobocza drogi Zegrze-Krępa kwota 2.215,-; koszenie poboczy dróg powiatowych kwota   8.670,-; wzmocnienie drogi żużlowej metodą remiksingu wgłębnego w Karniszewicach kwota         64.882,-; remont przepustu w Popowie kwota               8.833,-; odnowienie oznakowania poziomego na drogach powiatowych w pasie nadmorskim kwota   5,896,-; jednostronne odwodnienie drogi 0354 poprzez ścięcie zawyżonego pobocza kwota                2.033,-; obustronne odwodnienie drogi z Nowych Bielic poprzez zdjęcie zawyżonego pobocza, kwota            6.420,-;usunięcie awarii przepustu oraz przegląd szczegółowy mostu przez rzekę Czarną na drodze z Popowo-Parnowo-Laski-Dunowo kwota     4.184,-; przegląd podstawowy obiektów mostowych kwota      2.250,-;

-          pozostałe w wydatki bieżące w wysokości    449.750,- dotyczą wszystkich pozostałych wydatków związanych m.in. z zakupem materiałów do utrzymania dróg jak i innych wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie jednostki.

Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje wiele prac we własnym zakresie opierając się na posiadanym zapleczu osobowym i sprzętowym.

Dokonując zestawienia prac wykonywanych przez obwody drogowe w 2003 roku oraz sporządzając kosztorys inwestorski do przedłożonych obmiarów wg stawek i cenników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nie uwzględniając cen materiałów uzyskano wartość robót w wysokości 2.283.178,- zakres robót wykonanych we własnym zakresie obejmował m.in.: prace przy ścince, usuwaniu, pielęgnacji drzew i krzewów, koszenie traw, remont nawierzchni, prace związane z oznakowaniem pionowym, produkcja mieszanki solno-piaskowej, naprawa i konserwacja piaskarek, wykonanie ścieków w poboczu, porządkowanie pasa drogowego, czyszczenie przepustów, studzienek kanalizacyjnych, profilowanie dróg gruntowych, ułożenie chodnika z kostki brukowej, itp.

-          b/ jednostki oświatowe – wydatki bieżące rzeczowe wyniosły – 1.483.175,- z przeznaczeniem na:

-          - koszty eksploatacyjne jednostek takie jak: energie, usługi pocztowe, konserwacje i naprawy, usługi komunalne, telefoniczne, środki czystości żywność, opał, pomoce dydaktyczne, meble, zakup usług zdrowotnych, zakup paliwa, art. biurowych, druków, przeglądy, techniczne, szkolenie kadry pedagogicznej, dodatki mieszkaniowe, dodatki wiejskie, wyżywienie kucharek itp.

-          - w placówkach oświatowych z uwagi na wykonanie szeregu prac remontowych w 2002 roku, w 2003 przeprowadzono remonty tylko w niewielkim zakresie na ogólną kwotę 54.568,- i tak w SOSzW w Warninie  przeprowadzono remont świetlicy w wysokości 23.791,- z czego 9.153,- dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego, pozostałe wydatki dotyczyły bieżących prac remontowych w placówkach.

 

c/ domy pomocy społecznej- wydatki bieżące rzeczowe w pięciu domach wyniosły – 4.209.788,- z przeznaczeniem na:

        zakup materiałów – 1.150.152,- takich jak: m.in. środki czystości, opał, paliwo, bielizna, pościel, odzież, materiały biurowe, części zamienne do środków transportu

-          żywność – 1.167.489,-

-          leki         - 64.104,-

-          energie - 834.426,-

-          zakup usług remontowych                183.436,- dotyczące napraw i konserwacji urządzeń,

-          inne wydatki – 810.181,- m.in. opłaty pocztowe, usługi telekomunikacyjne, komunalne, szkolenia, ochrona obiektu, usługi zdrowotne, odszkodowania, świadczenia dla pracowników wynikających z przepisów bhp, ubezpieczenia majątkowe, usługi informatyczne, i inne,

 

 

d/ placówki opiekuńczo-wychowawcze – Pogotowie Opiekuńcze w Polanowie i Dom Dziecka w Mielnie, wydatki bieżące rzeczowe w tych placówkach to koszty eksploatacyjne takie jak: energie, konserwacja sprzętu, zakup żywności, paliwa, kieszonkowe wychowanków, koszty wypoczynku zimowego i letniego, książki i przybory szkolne, bilety komunikacji, odzież, oraz inne wydatki,

Dom Dziecka w Mielnie jest placówką dysponującą 24 miejscami. W trakcie roku 2003 dwoje dzieci odeszło do rodzin zastępczych, jedno wróciło do rodziny biologicznej, stan liczebny na koniec roku wynosił 24 wychowanków.

Dom Dziecka realizował wydatki w rozdziale – pozostała działalność w wysokości      30.427,- są to środki uzyskane w formie dotacji na program „Kangur” kwota 25.000,- oraz na odpisy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla emerytów-nauczycieli kwota   5.427,-

Pogotowie Opiekuńcze w Polanowie jest placówką interwencyjną na 52 miejsca, dzieci objęte są opieką całodobową.

Przy Pogotowiu Opiekuńczym funkcjonuje Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum. Działalność w zakresie oświaty finansowana jest z subwencji oświatowej zaś działalność pogotowia finansowana jest z dotacji celowej.

W 2003 roku w wyniku katastrofy budowlanej tj. zawalenia się stropu w budynku wystąpiła konieczność przeprowadzenia w placówce remontu łazienek i wymiany więźby dachowej wraz z dokumentacją i audytem energetycznym łączny koszt remontu wyniósł                                             207.716,- inne drobne remonty na kwotę 29.939,-takie jak: naprawa kserokopiarki, samochodu itp.

Z zaplanowanej kwoty na remonty w wysokości 241.518,- nie zostały zrealizowane wydatki w wysokości 29.939,- z uwagi na brak odbioru robót końcowych, jednostka zwróciła niewykorzystane środki na rachunek powiatu, a dokończenie i rozliczenie robót nastąpi w 2004 roku.

 

 

e/ PCPR – realizuje zadania w następujących rozdziałach:

·         85301 – placówki opiekuńczo - wychowawcze w wysokości 46.031,- z przeznaczeniem na::

świadczenia na kontynuowanie nauki dla 4 osób opuszczających placówki, kwota             21.576,-

jednorazowe usamodzielnienia 6 osób, kwota 23.415,-oraz koszty obsługi kwota                 140,-

·         85304 – rodziny zastępcze kwota             1.676534,- z przeznaczeniem na:

zobowiązania roku 2002 kwota                         75.979,-

świadczenia miesięczne dla dzieci    1.092.765,-

jednorazowa pomoc dla nowych rodzin         7.054,-

świadczenia miesięczne na kontynuowanie nauki        190.653,-

jednorazowe usamodzielnienia         dla 34 osób                           150.753,-

jednorazowe zagospodarowanie w formie rzeczowej dla 6 osób               17.542,-

pogotowia rodzinne utworzone w 2003 roku, które funkcjonują na podstawie umów i są finansowane jako wynagrodzenia wraz z należnymi składkami społecznymi łączna kwota wydatków / świadczenia dla dzieci, wynagrodzenie i pochodne dla opiekunów/ wyniosła                                129.119,-

                                               szkolenia rodzin zastępczych            10.500,-

opłaty pocztowe  2.169,-7

·         83321 zespoły do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności – jest to zadanie rządowe zlecone powiatom do wykonania, dotacja wyniosła 60.000,- Zadanie to jest realizowane przez WSP Samodzielny Publiczny ZOZ na podstawie zawartej umowy. W 2003 roku Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności wydał ogółem 833 orzeczenia w tym: dla osób po 16 roku życia 556, a dla osób przed 16 rokiem życia 277.

·         85395 pozostała działalność – kwota 24.500,- w ramach tych wydatków zrealizowano program – „Powiatowy Klub Rodzin Zastępczych – Plastelina”, w ramach tych środków wyremontowano i wyposażono pomieszczenie, które służy rodzinom zastępczym.

·         85318 PCPR wysokość wydatków bieżących rzeczowych wynosi 59.377,-- jako koszty funkcjonowania jednostki, powołanej do wykonywania powyższych zadań i do sprawowania nadzoru nad placówkami z zakresu pomocy społecznej

 

f/ Powiatowy Urząd Pracy

wydatki bieżące rzeczowe związane z funkcjonowaniem jednostki, pozwoliły zabezpieczyć niezbędne koszty: usług telekomunikacyjnych, naprawy maszyn biurowych, materiałów biurowych, innych drobnych wydatków, a ponadto w 2003 roku wymieniono 12 szt. okien, w trzech pokojach zamontowano funkcjonalne szafy ścienne na akta.

Jednostka realizuje zadanie administracji rządowej w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku, zarejestrowanych w PUP  i nie objętych ubezpieczeniem z innego tytułu. Wydatek ten realizowany jest z dotacji celowej jako zadanie rządowe z budżetu państwa. Przyznana dotacja na ten cel wyniosła 1.810.642,-,- i została zrealizowana w 100 % , natomiast niezbędna kwota na opłacenie składek winna być w wysokości 3.084.228,- co spowodowało, że na dzień 31 grudnia wystąpiły zobowiązania w wysokości 1.273.586,- w tym wymagalne w wysokości         1.072.205,-,-

 

g/ Starostwo Powiatowe – realizuje wydatki w wielu działach w ramach zadań własnych jak i zadań zleconych rządowych.

Wydatki bieżące związane są przede wszystkim z zadaniami takimi jak: rolnictwo i łowiectwo, leśnictwo, gospodarka mieszkaniowa, nadzór budowlany, rada powiatu, komisje poborowe, promocja powiatu, kultura i ochrona Dziedzictwa Narodowego, Kultura Fizyczna i Sportu także wydatki związane z funkcjonowaniem jednostki.

Wydatki bieżące rzeczowe w rozdziale 75020 – starostwo powiatowe dotyczą m.in.:

        - zakup materiałów i wyposażenia    kwota 433.600,-takich jak: druki do wydziału komunikacji – 302.448,- materiały biurowe – 44.095,-,prasa, druki akcydensowe – 15.377,- inne wydatki / paliwo, wyposażenie biurowe, gaśnice i szafki na gaśnice, sprzęt komputerowy itp./ - 35.866,- oraz materiały eksploatacyjne m.in. materiały do remontu budynku i innych napraw – 35,814,-

-          energie / c.o, woda, energia elektryczna/ - 151.918,-

-          zakup usług remontowych kwota 88.369,- wydatki związane drobnymi remontami i naprawami w budynku Starostwa i tak: remont drzwi, naprawa sieci elektrycznej, wymiana okien w łączniku, montaż drzwi aluminiowych cyklinowanie parkietu i inne,

-          zakup usług pozostałych – 528.146,- wydatki w tym paragrafie to przede wszystkim usługi telefoniczne i pocztowe – 214.745,- zakup tablic rejestracyjnych – 80.863,- usługi sprzątania i konserwacji – 99.323,- inne wydatki takie jak: prowizje od kredytu, usługi informatyczne, ogłoszenia w prasie, szkolenia wyrób pieczątek, wywóz nieczystości, elektroniczna ochrona obiektu, operaty szacunkowe, dorabianie kluczy– 133.215,-

-          różne opłaty i składki – 60.124,- m.in. ubezpieczenie budynku i mienia, opłata składek członkowskich na rzecz Banku Żywności, Związku Powiatów Polskich oraz Związku Celowego Powiatów Województwa Zachodniopomorskiego i Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego

 

w rozdziale 75095 - pozostała działalność realizowana jest promocja powiatu.

Wydatki w wysokości 151.379,- zabezpieczyły wykonanie takich jak:

·         wydawanie „Gazety Ziemskiej”

·         współorganizacja imprez powiatowych (spotkanie noworoczne, dożynki, Siemionalia, Dni Województwa Zachodniopomorskiego i inne)

·         przedsięwzięcie pn, „Europa Tu i Teraz”

·         zakup materiałów promocyjnych

 

 

Ad. 3  wydatki inwestycyjne

 

Wydatki na inwestycje w powiecie koszalińskim wyniosły 2.048.277,- z tego

 

 

a/ zadania inwestycyjne  w wysokości 1.854.948,- takie jak:

·         w Powiatowym Zarządzie Dróg zadanie inwestycyjne w wysokości 888.523,- z tego:

-modernizacja drogi powiatowej 17414 Łazy-Osieki-Sucha Koszalińska” koszt zadania wyniósł               818.117,-

-dokumentacja II etapu zadania „Modernizacja drogi powiatowej 0354 kwota              20.000,-

-dokumentacja techniczna zadania I etap Mścice – Dobre kwota 15.328,-

-modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych Wierzchomino – Smolne            35.078,-

 

§         w Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu dokumentacja techniczna dotycząca zmiany systemu ogrzewania kwota         12.000,-

§         w Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach zakończono budowę domu rodzinnego dla dzieci i młodzieży koszt 2003 roku to kwota 291.245,-

§         w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczy w Bobolicach modernizacja kotłowni opalanej paliwem stałym na kotłownię gazową wraz z przebudową ogrzewania w budynkach szkoły, internatu, sali gimnastycznej, zaplecza, koszt całkowity      289.853,-

§         w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie modernizacja gospodarki cieplnej koszt inwestycji    292.260,-

§         w Starostwie Powiatowym przebudowa wejścia do budynku oraz budowa pochylni dla osób niepełnosprawnych kwota        81.067,-

b/ wydatki na zakupy inwestycyjne wyniosły              193.329,-

 

§         w Powiatowym Zarządzie Dróg kwota 94.831,- z przeznaczeniem na:

samochód osobowy   22.500,-

przyczepa rolnicza       11.500,-

kosiarka bijakowa        21.000,-

zestaw do cięcia asfaltu             5.120,-

zestaw do podkrzesywania gałęzi            3.511,-

rębak – rozdrabiacz gałęzi          31.200,-

§         w Powiatowej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej zakup kserokopiarki kwota              4.502,-

§         w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej zakup zestawów komputerowych kwota  17.200,-

§         w Starostwie Powiatowym kwota wydatków związanych z zakupami inwestycyjnymi wyniosła 76.796,-

- dla Powiatowego  Nadzoru Budowlanego zakup komputera –kwota                     4.000,-

- dla promocji powiatu – zakup komputera kwota         6.320,-

- dla Starostwa – zakup komputerów, zakup programów antywirusowego i LEX, zakup serwera – kwota       66.476,-

 

Ad.4 dotacje udzielane z budżetu powiatu na zadania wykonywane przez inne podmioty oraz organizacje pozarządowe

 

 

                a/ dotacje udzielane z budżetu państwa:

 

 

dla szkól niepublicznych o uprawnieniach szkól publicznych                   218.550,-

dla Miasta i Gminy Polanów na podstawie porozumienia o przekazaniu zadań oświatowych-dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowie             447.276,-

dla DPS w Bobolicach i Gąskach                                                                    1.484.823,-

dla Gminy Sianów na podstawie porozumienia o przekazaniu zadań – Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Iwięcinie                                                                                 5.000,-

dla TPD na prowadzenie ognisk środowiskowych                                      134.000,-

dla TPD na prowadzenie ośrodka adopcyjnego                                                          24.000,-

 

 

 

 

 

                b/ dotacje, które udzieliła Rada Powiatu:

 

 

w dziale 853 – opieka społeczna, dla TPD na realizację programu pn. „Szlakiem zranionych gniazd” – budowa powiatowego systemu pomocy ofiarom kryzysu i przemocy              5.000,-

w dziale 851 – ochrona zdrowia, dla Stowarzyszenia „Kardiopuls” na dofinansowanie zakupu aparatury       5.000,-

w dziale 921 - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kwota 13.000,- na renowację zabytkowego kościoła w Dobrzycy                       2.000,-

dla miasta Koszalina w ramach umowy o przekazaniu zadań związanych z działalności biblioteki powiatowej               11.000,-

 

 

 

DYSPONOWANIE  REZERWĄ  BUDŻETOWĄ

 

W budżecie 2003 roku utworzono rezerwę ogólną na nie nieprzewidziane wydatki w wysokości      129.575,- oraz rezerwę celową – oświatową w wysokości        15.000,-

Rezerwy uruchomiono i wykorzystano w całości po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji d.s Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, z przeznaczeniem na:

 

  1. rezerwa celowa – oświatowa

 

a/ zgodnie z celem dla placówek oświatowych na nagrody dla nauczycieli,           11.000,- oraz 4.000,- dla Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie na bieżące utrzymanie placówki

 

  1. rezerwa ogólna

 

a/ dla Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie kwota   112.575,- na bieżące utrzymanie placówki,-

b/ dla Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego kwota 13.000,- na bieżące funkcjonowanie jednostki

c/ dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na nagrody kwota   4.000,-

 

 

C.                  GOSPODARSTWO  POMOCNICZE

 

 

Przy Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej funkcjonuje gospodarstwo pomocnicze pod nazwą „Pracownia informatyczna”.

Przedmiotem działania Pracowni jest wykonywanie czynności materialno-technicznych związanych z:

-          prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego

-          prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie

-          uzgadnianiem przez inwestorów usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu

-          prowadzeniem spraw organizacyjnych

Prace powyższe wykonywane są w ramach zawartych umów z PODGiK.

 

Przychody na dzień 31 grudnia 2003 roku wyniosły    309.514,-

Wydatki na dzień 31 grudnia 2003 roku wyniosły                        309.514,-

na wynagrodzenia i pochodne 10 etatów gospodarstwa.

 

 

 

D.                  FUNDUSZE

 

 

1.                Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym tworzony jest ze sprzedaży materiałów takich jak reprodukcje, mapy drukowane oraz świadczenia usług z tytułu udostępnienia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego jak również z odsetek bankowych oraz ze sprzedaży środków trwałych.

Przychody w 2003 roku wyniosły                              685.945,-

a wydatkowano                             648.041,-.

Z uzyskanych wpływów zakupiono: materiały eksploatacyjne do drukarek i kserokopiarek, materiały biurowe, komputery, drukarki, klimatyzator, zasilacz, monitor, licencje, oprogramowanie i drukarki. Pokryto koszty konserwacji kserokopiarek, a także wykonano prace związane z porządkowaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego jak również opracowano numeryczną mapę ewidencji gruntów i budynków w systemie EWMAPA. Odprowadzono 20% wpływów do Funduszu Wojewódzkiego i Centralnego.

 

2.                Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej tworzony jest z odpisów Wojewódzkiego Funduszu, a przeznaczony jest na finansowanie gospodarki odpadami.

W 2003 roku z uzyskanych wpływów w wysokości 143.357,- wydatkowano kwotę       102.918,- zgodnie z planem na:

A/ dotacje – kwota       102.600,- z przeznaczeniem ;

·         Dla Urzędu Gminy w Mielnie na urządzenie terenów zielonych i zadrzewień – kwota   5.000,0

·         Dla Urzędy Gminy w Świeszynie  na zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów – kwota          7.000,-

·         Dla DPS w Cetuniu na dofinansowanie projektu technicznego zmiany systemu ogrzewania – kwota      10.000,-

·         Dla DPS w Parsowie na dofinansowanie zadania mającego na celu poprawę gospodarki wodnej na terenach przyległych – kwota   10.000,-

·         Dla PZD w Koszalinie na zakup rozdrabniacza gałęzi oraz zestawu do podkrzesywania drzew oraz na dofinansowanie zadań mających na celu poprawę gospodarki wodnej na terenach przyległych do pasów drogowych – kwota ogólna 61.000,- z tego zwrot w wysokości 145,-

·         Dla Starostwa na zakup kserokopiarki dla potrzeb Wydziału Ochrony Środowiska – kwota      5.000,-

·         Oraz na edukację ekologiczną i konkursy ekologiczne – kwota 4.600,-

 

 

B/ wydatki bieżące w wysokości               463,- na zakup literatury fachowej.

 

E.                   ŚRODKI  SPECJALNE

 

 

W Powiecie Koszalińskim funkcjonują środki specjalne utworzone na podstawie:

 

1.                obowiązujących ustaw:

w Powiatowym Zarządzie Dróg zgodnie z art.40 ustawy o drogach publicznych powołano środek specjalny, którego źródłem przychodów są opłaty za zajęcie pasa drogowego i za umieszczanie w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem dróg.

Wpływy na podstawie wydanych decyzji o zajęciu pasa drogowego w 2003 roku wyniosły     63.129,- z tego za zajęcie pasa drogowego   54.873,- oraz z tytułu wypłaty odszkodowania za utracone mienie (kradzież w Manowie) kwota        8.256,-

z wpływów dokonano wydatków na kwotę           48.053,-

§         zakupu materiałów – piasek, emulsja, kostka brukowa, krawężnik mieszanka kruszywa, kwota     30.754,-

§         remontów cząstkowych nawierzchni dróg oraz zakupiono usługi transportowe związane z przewozem materiałów, kwota          9.073,-

§         zakupu związanych z odtworzeniem skradzionego majątku tj. szlifierkę kątową, 2 pilarki Stihl, podkrzesywarkę, prowadnice oraz łańcuchy tnące kwota     8.226,-

 

2.                powołanych uchwałą Rady Powiatu:

 

w Domu Dziecka w Mielnie wpłaty z tytułu nawiązek sądowych wyniosły    103.091,- co pozwoliło zrealizować następujące wydatki: kieszonkowe wychowanków, zakup odzieży, obuwia, środków spożywczych, leków i materiałów medycznych, podręczników szkolnych, naprawy i konserwacje, wypoczynek zimowy i letni itp.

W Pogotowiu Opiekuńczym Polanowie wpływy z tytułu nawiązek sądowych wyniosły            9.000,- z przeznaczeniem na potrzeby wychowanków.

 

3.                pochodzących z darowizn – łączna wartość darowizn wyniosła – 85.976,- w tym :

domy pomocy społecznej            28.430,-

SOSzW w Warninie                      3.592,-

Dom Dziecka w Mielnie               26.270,-

Pogotowie Opiekuńcze w Polanowie        27.684,-

 

 

 

 

F.                   FUNDUSZE  PAŃSTWOWE

 

 

W Powiecie Koszalińskim funkcjonują dwa państwowe fundusze:

 

1.               Państwowy Fundusz Pracy.

Wykonując zadania ustawowe Powiatowy Urząd Pracy wydatkował z funduszu w 2003 roku kwotę      67.759.897,- z tego:

 

       a/ na zadania z zakresu administracji rządowej              58.067.260,-

z przeznaczeniem na:

Zasiłki dla bezrobotnych                          23.319.409,-

Zasiłki i świadczenia przedemerytalne    27.044.666,-

Składka ZUS od zasiłków dla bezrobotnych         7.624.752,-

Zasiłki pogrzebowe                                                   78.433,-

 

       b/ na zadania własne samorządu - aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu                                    9.078.236,-

z przeznaczeniem na:

Szkolenie bezrobotnych                                                              389.270,-

Aktywizacja zawodowa absolwentów                    3.501.136,-

Prace interwencyjne                                                                  1.878.606,-

Roboty publiczne                                                                      1.809.501,-

Pożyczki:

dla bezrobotnych na podjęcie działalności gospodarczej           189.000,-

dla pracodawców na utworzenie nowych miejsc pracy               290.000,-

Zatrudnienie młodocianych                                                                                    803.187,-

Pozostałe aktywne                                                                                                    217.536,-

zwrot kosztów dojazdu do pracy na staż, zwrot kosztów badań lekarskich skierowanych na staż absolwentów itp.

 

       c/ pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem funduszu takie jak: prowizje bankowe, opłaty pocztowe, zakup druków i skoroszytów oraz wydatki na informatykę                                                           614.401,-

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Fundusz PFRON

 

 

                w 2003 roku w ramach Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych realizowano następujące zadania:

 

a/ w zakresie rehabilitacji zawodowej na łączną kwotę                381.169,- w tym:

 

·          refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne              238.169,-

·          udzielanie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej         143.000,-

 

b/ w zakresie rehabilitacji społecznej na łączną kwotę                 287.886,-

 

·         - dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych                       158.213,-

w tym dla:

osób dorosłych i ich opiekunów                                                     129.719,-

dzieci i młodzieży i ich opiekunów                                                  28.494,-

·          dofinansowanie do sprzętu ortopedycznego                                              129.673,

 

c/     dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych na wnioski indywidualnych osób niepełnosprawnych                               111.870,-

d/ szkolenia                                                                                                                                       15.018,-

 

 

 

 

 

 

 

C.        UMORZENIE NALEŻNOŚCI BUDŻETOWYCH

 

 

Wartość umorzonych należności w 2003 roku wyniosła 20.929,- a umorzenia dotyczyły :

 

1. Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Warninie – wartość umorzenia         562,-dla uczniów za wyżywienie ze względu na bardzo trudną sytuację finansową i rodzinną tych uczniów.

2. Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Bobolicach            wartość umorzenia              540,- z powodu zgonu dłużnika

3.     Dom Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach – wartość umorzenia

6.792,- na wniosek dyrektora domu Zarząd Powiatu umorzył należność z tytułu odpłatności za pobyt , w wysokości         5.789,- z uwagi na niemożliwość uzyskania należności w postępowaniu egzekucyjnym. Dyrektor jednostki umorzył należność z tytułu odpłatności za pobyt mieszkańca w kwocie 1.003,- ze względu na bardzo trudną sytuację rodzinną.

4         Dom Pomocy Społecznej w Parsowie – wartość umorzenia       3.666,-w tym umorzona należność przez Zarząd Powiatu w wysokości 3.547,- z uwagi na umorzone postępowanie egzekucyjne przez komornika Urzędu Skarbowego, oraz należność umorzona przez kierownika jednostki w wysokości 119,- ze względu na bardzo trudną sytuację rodzinną mieszkańca

5         Dom Pomocy Społecznej w Żydowie – wartość umorzenia        1.458,-,dla 13 dłużników z powodu ich zgonu

6         Pogotowie Opiekuńcze      wartość umorzenia                              1.588,-

dokonane wobec 8 dłużników, z tytułu odpłatności za dzieci przebywające w placówce, z uwagi na bardzo trudną sytuację rodzinną i finansową

7      Powiatowy Zarząd Dróg                    umorzył dla 17 należności za drewno w wysokości      529,- z uwagi na wyższe koszty egzekucji niż należność, a ponadto Zarząd Powiatu umorzył należność z tytułu kary umownej wobec Przedsiębiorstwa Drogowego „EMULEX” z w wysokości 4.753, - z uwagi na uzasadniony interes gospodarczy. Przedsiębiorstwo wykonało w zamian roboty o wartości 17.558,- na drogach powiatowych oraz w środkach specjalnych kwota              1.041,-