Uchwała Nr 152/2012
Zarządu Powiatu w Koszalinie
z dnia 11 czerwca 2012 r.
w sprawie wprowadzenia "Instrukcji postępowania w zakresie zapobiegania przestępstwom prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu w Starostwie Powiatowym w Koszalinie oraz w jednostkach organizacyjnych Powiatu Koszalińskiego" oraz ustanowienia koordynatora ds. współpracy z GIIF
Na podstawie art. 15 a ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2009 r., Nr 166, poz. 1317) uchwala się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się "Instrukcję postępowania w zakresie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu w Starostwie Powiatowym w Koszalinie oraz w jednostkach organizacyjnych Powiatu Koszalińskiego" stanowiącą załącznik do niniejszej Uchwały.
§ 2. 1. Ustanawia się koordynatora ds. współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w Ministerstwie Finansów w osobie Pani Haliny Popowicz.
2. Podczas nieobecności osoby wymienionej w ust. 1 funkcję koordynatora pełni Pani Agnieszka Mróz.
§ 3. Nadzór nad wykonaniem Uchwały powierza się Sekretarzowi Powiatu.
§ 4. Traci moc Uchwała Nr 218/2008 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 30 grudnia 2008 roku w sprawie wprowadzenia "Instrukcji w zakresie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu".
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
STAROSTA
Roman Szewczyk
Załącznik do Uchwały Nr 152/2012
Zarządu Powiatu w Koszalinie
z dnia 11 czerwca 2012 r.
Instrukcji postępowania w zakresie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu w jednostkach organizacyjnych Powiatu Koszalińskiego
§ 1. Instrukcję opracowano na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz wypracowanych i sprawdzonych przez praktykę rozwiązań w zakresie organizacji, kontroli wewnętrznej, a w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146 z późn. zm.)
2) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.)
3) ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2009 r., Nr 166, poz. 1317)
4) ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88. poz. 553 z późn. zm.)
§ 2. Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa o:
- ustawie - dotyczy to ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2009 r., Nr 166, poz. 1317)
- ustawie o finansach publicznych - dotyczy to ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146 z późn. zm.)
- kodeksie karnym - dotyczy to ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88. poz. 553 z późn. zm.),
- urzędzie - oznacza to Starostwo Powiatowe w Koszalinie,
- Staroście - oznacza to Starostę Koszalińskiego,
- jednostce - oznacza to wszystkie jednostki organizacyjne Powiatu,
- kierowniku jednostki - oznacza to dyrektorów jednostek organizacyjnych Powiatu,
- GIIF - oznacza to Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
§ 3. Pracownicy urzędu oraz jednostek w trakcie wykonywania obowiązków służbowych obowiązani są do zwracania uwagi na:
1) nietypowe transakcje związane z nabyciem majątku komunalnego,
2) umowy i transakcje związane z wykonywaniem przez inne podmioty zadań publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego, realizowane na warunkach odbiegających od istniejących standardów,
3) nietypowe zachowania i czynności podejmowane przez uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, polegające między innymi na oferowaniu przez nich warunków wykonania zamówienia, rażąco odbiegającego od oferowanych przez innych klientów,
4) przypadki dokonywania nadpłat i ewentualnego ich wycofania,
5) udział kontrolowanych jednostek w nietypowych przedsięwzięciach, szczególnie finansowych z udziałem kapitału zagranicznego,
6) dokonywanie wpłat znacznych kwot gotówką, np. tytułem zapłaty za nabyte mienie komunalne,
7) dokonywanie wpłaty należności gotówką w ratach (kilkakrotnie), w tym samym dniu.
§ 4. 1. Pracownicy jednostki obowiązani są:
1) dokonywać analizy i oceny realizowanych transakcji w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, w którym występują symptomy wskazujące na możliwości wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,
2) sporządzać potwierdzone kopie dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, ze mają one związki z popełnieniem przestępstw, o których mowa w art. 299 kodeksu karnego,
3) zebrać dostępne informacje o osobach przeprowadzających te transakcje,
4) dokonać opisu transakcji, o których mowa wyżej wraz z uzasadnieniem, że zachodzą okoliczności wskazane w art. 15 a ust. 1 i istnieje uzasadniona potrzeba powiadomienia o tym GIIF przedkładając projekt jego powiadomienia.
2. Kierownik jednostki obowiązany jest do sporządzania odpowiedniej notatki służbowej oraz projektu powiadomienia GIIF i przekazania jej koordynatorowi ds. współpracy z GIIF w przypadku stwierdzania, że zachodzą podstawy do zawiadomienia GIIF o zagrożeniu popełnienia przestępstwa, o których mowa w art. 299 Kodeksu karnego.
3. Wzór powiadomienia GIIF stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej Instrukcji.
§ 5. 1. Koordynator ds. współpracy z GIFF, uznając zasadność podjęcia działań wnioskowanych przez kierownika jednostki, przedstawia Zarządowi Powiatu projekt powiadomienia GIIF, zawierający opis ujawnionych okoliczności wraz z przyczynami, dla których uznano, że mogą wskazywać na dokonanie działań mających na celu wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnego lub nieujawnionego źródła. W przypadku stwierdzenia braku zasadności powiadomienia GIIF - koordynator sporządza uzasadnieni swojego stanowiska i przedstawienie Zarządowi Powiatu, celem podjęcia odpowiedniej decyzji.
2. Kopie powiadomienia GIIF wraz z dokumentacją oraz projekty powiadomień są ewidencjonowane w prowadzonym przez koordynatora rejestrze, którego wzór stanowi Załącznik Nr 2 do niniejszej Instrukcji.
3. Dostęp do rejestru i dokumentacji w sprawie powiadomienia GIIF mają:
1) Zarząd Powiatu,
2) Sekretarz Powiatu,
3) Skarbnik Powiatu.
§ 6. Wzór oświadczenia o zapoznaniu się z treścią Instrukcji stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej Instrukcji.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.