Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr 448 /06 w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie.

UCHWAŁA Nr   448  /06

ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE

z dnia  10 października   2006 r.

 

 

w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie

 

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167 poz. 1759) uchwala się

 

 

REGULAMIN   ORGANIZACYJNY

POWIATOWEGO  ZARZĄDU  DRÓG  W  KOSZALINIE

 

 

ROZDZIAŁ  I

POSTANOWIENIA  OGÓLNE

 

 

 

            § 1. Regulamin organizacyjny Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie, zwanego dalej PZD, określa jego strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań.

 

            § 2. PZD działa  na podstawie :

1)    ustawy z dn.  5 czerwca 1998 r. o samorządzie  powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)

2)    ustawy z dn. 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.)

3)    ustawy z dn. 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)

4)    ustawy z dn. 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

5)    statutu Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie wprowadzonego uchwałą Nr XXV/295/06 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 27 czerwca 2006 r.

 

            § 3.1. PZD jest  jednostką  budżetową   Powiatu  Koszalińskiego, wykonującą z upoważnienia Zarządu Powiatu zarząd drogami powiatowymi w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, zgodnie z postanowieniami ustawy o drogach  publicznych.

2.    Siedzibą PZD  jest  Koszalin, a terenem  działania Powiat Koszaliński.

 

 

ROZDZIAŁ  II

ZAKRES  I  PRZEDMIOT  DZIAŁANIA   PZD

 

            § 4. Do  zakresu działania  PZD należy  wykonywanie zadań  zarządcy dróg  powiatowych na obszarze Powiatu Koszalińskiego, a w  szczególności:

1)       opracowywanie projektów planów  rozwoju sieci  drogowej  oraz bieżące  informowanie  o tych  planach  organów  właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania  przestrzennego,

2)       opracowywanie  projektów  planów  finansowania  budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz  drogowych  obiektów  inżynierskich,

3)       pełnienie  funkcji inwestora,

4)       utrzymanie  nawierzchni  drogi, chodników, drogowych  obiektów

     inżynierskich, urządzeń  związanych  z drogą,

5)       realizacja zadań  w zakresie  inżynierii ruchu,

6)       przygotowywanie infrastruktury  drogowej  dla potrzeb obronnych  oraz  wykonywanie  innych  zadań  na rzecz  obronności kraju,

7)       koordynacja  robót  w  pasie  drogowym,

8)       wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz  pobieranie  opłat i kar pieniężnych,

9)       prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów oraz  udostępnianie  ich  na żądanie  uprawnionym organom, a także  sporządzanie  informacji o drogach  publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,

10)   przeprowadzanie okresowych kontroli  stanu dróg  i drogowych

         obiektów  inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem  ich  

         wpływu  na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,

11)               wykonywanie  robót  interwencyjnych, utrzymaniowych i 

         zabezpieczających,

12)               przeciwdziałanie  niszczeniu dróg  przez ich użytkowników,

13)               przeciwdziałanie  niekorzystnym przeobrażeniom środowiska,

         mogącym powstać  lub powstającym w następstwie  budowy lub

         utrzymania dróg,

14)               wprowadzanie  ograniczeń  lub zamykanie  dróg  i drogowych

         obiektów  inżynierskich  dla ruchu  oraz  wyznaczanie objazdów

         drogami różnej kategorii, gdy  występuje bezpośrednie  zagrożenie

         bezpieczeństwa osób lub mienia,

15)               dokonywanie okresowych pomiarów  ruchu drogowego,

16)               utrzymywanie zieleni  przydrożnej, w  tym  sadzenie  i usuwanie

         drzew oraz  krzewów,

17)               nabywanie  nieruchomości  pod pasy drogowe dróg publicznych  i

         gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych

         nieruchomości,

18)               nabywanie  nieruchomości innych  niż  wymienione w pkt 17 na

         potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach

         posiadanego do nich  prawa,

19)               wydawanie  decyzji administracyjnych w imieniu zarządcy drogi

         oraz w ustalonym zakresie do  załatwiania spraw ,

20)               zawieranie umów najmu, dzierżawy i użyczenia gruntów w pasie

         drogowym oraz pobieranie z tego tytułu opłat w wysokości

         ustalonej w umowie,

21)               wstęp na grunty przyległe do pasa  drogowego, urządzanie

         czasowego  przejazdu przez  grunty przyległe w razie przerwy w 

         komunikacji na drodze oraz  ustawianie zasłon  przeciwśnieżnych     

         na warunkach przewidzianych  ustawą o drogach publicznych.

 

 

ROZDZIAŁ   III

STRUKTURA  ORGANIZACYJNA  PZD

I ZADANIA  KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

 

            § 5.1.  Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania PZD i należytej obsługi ustanawia się strukturę organizacyjną PZD.

2. Schemat struktury organizacyjnej PZD zawiera załącznik do uchwały.

 

            § 6. 1. Dyrektor kieruje pracą PZD  jednoosobowo w ramach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu w Koszalinie.

2.    Dyrektora PZD powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu.

3.    Dyrektor kieruje  PZD przy pomocy  zastępcy Dyrektora i Głównego Księgowego.

 

                        § 7.1. Do kompetencji i zadań Dyrektora należy w szczególności:

1)    kierowanie bieżącymi sprawami PZD,

2)    reprezentowanie PZD na zewnątrz,

3)    składanie oświadczeń woli w imieniu PZD,

4)    zatrudnianie i zwalnianie pracowników oraz prowadzenie polityki kadrowej,

5)    odpowiedzialność za całokształt prac w zakresie bhp i p.poż.

6)    przedkładanie opracowań  (analiz, wniosków, programów) Zarządowi Powiatu,

7)    wydawanie zarządzeń  wewnętrznych,

8)    nadzór nad organizacją pracy sekretariatu,

9)    wydawanie  zarządzeń  pokontrolnych i poleceń  służbowych.

2.    Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:

1) Zastępcy Dyrektora,

2)    Głównego Księgowego,

3)    Radcy prawnego,

4)    Specjalisty ds. kadrowo-płacowych w zakresie spraw kadrowych     

    oraz bhp i p.poż.,

5) Referenta ds. kancelaryjnych.

 

     § 8. 1. Zastępca Dyrektora podlega  bezpośrednio Dyrektorowi PZD,     

   wykonuje  jego polecenia  oraz  zastępuje podczas jego  nieobecności,

       z  wyłączeniem  spraw  kadrowych  i organizacyjnych.

2. Zastępca Dyrektora  ponosi odpowiedzialność  za pracę  podległych

sobie komórek organizacyjnych, a w szczególności :

1)       nadzoruje  sprawy  związane  z programami  rozwoju sieci drogowej na terenie  Powiatu Koszalińskiego,

2)       opracowuje projekty planów budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów  inżynierskich ,

3)       prowadzi działania zmierzające do poprawy warunków i bezpieczeństwa ruchu na drogach,

4)       nadzoruje zadania wynikające  z  przyjętych  planów rzeczowych i finansowych  PZD, dotyczące:

a) robót prowadzonych przez Sekcję Służba Drogowa,

b) robót   zleconych,

c) przebudowy, remontów dróg oraz inżynierskich  obiektów drogowych,

d) budowy nowych dróg,

e) przygotowania planów oraz prowadzenia akcji  zimowego  utrzymania   dróg,

         5) nadzoruje  sprawy związane z tworzeniem  i utrzymaniem

         zaplecza technicznego oraz utrzymaniem urządzeń

         zabezpieczających  ruch.

3.  Zastępca  Dyrektora  sprawuje  bezpośredni  nadzór  nad pracą:

     1) Sekcji Technicznej,

     2) Sekcji Utrzymania  Dróg i Mostów,

     3) Sekcji Służba Drogowa.

 

            § 9.1. Główny Księgowy  podlega  bezpośrednio Dyrektorowi PZD.

2.    Do obowiązków Głównego Księgowego należy w szczególności:

1)    prowadzenie rachunkowości PZD zgodnie z obowiązującymi przepisami,

2)    wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

3)    dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

4)    dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,

5)    terminowe ściąganie i dochodzenie należności,

6)    opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora PZD, dotyczących prowadzenia rachunkowości, szczególnie planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,

7)    opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz,

8)    opracowywanie projektów planów finansowych PZD,

 9) prowadzenie spraw w zakresie ubezpieczenia majątku

 

            § 10. 1. Sekcją  Techniczną  kieruje  kierownik, który ponosi odpowiedzialność za prawidłową organizację i realizację jej  zadań.

2. Kierownik Sekcji  podlega bezpośrednio zastępcy Dyrektora.

3.Sekcja Techniczna realizuje zadania w zakresie planowania,

   zamówień  publicznych, a w szczególności:

1)        przygotowuje projekty, plany, koncepcje rozwoju, budowy lub przebudowy dróg i drogowych obiektów inżynierskich współdziałając z Sekcją Utrzymania Dróg i Mostów  oraz Sekcją Służba Drogowa, polegające na :

a) przygotowaniu  dokumentacji  technicznej,

b) dokonywaniu uzgodnień ZUD, geodezyjnych,

c)    pełnieniu  funkcji inwestorskich,

d) uzyskiwaniu  pozwoleń na budowę,

e) rozliczaniu  oraz  odbiorze robót,

f) sprawdzaniu pod względem merytorycznym    

   dokumentacji z wykonanych robót,

g) uzgadnianiu  planów  zagospodarowania

    przestrzennego,

2) stosowaniu procedur zamówień publicznych przy zlecaniu usług, dostaw i  robót budowlanych,

3) przygotowywaniu oraz sporządzaniu wniosków do instytucji zewnętrznych o dofinansowanie inwestycji planowanych przez PZD,  tj:

a) prowadzi  ewidencję  instytucji pomocowych  oraz pozyskuje informacje na temat  programów  oraz  możliwości  i źródeł finansowania,

b) współpracuje z instytucjami  finansowymi,

             c) prowadzi  wymaganą sprawozdawczość i ją przechowuje.

2.       Sekcja Techniczna określa  normy zużycia paliwa oraz rozlicza  i prowadzi  dokumentację  w tym zakresie.

3.       Sekcja Techniczna prowadzi nadzór nad stanem technicznym  sprzętu, urządzeń  i budynków.

4.       Sekcja Techniczna  prowadzi księgi inwentarzowe środków trwałych, niskocennych składników majątku (środków trwałych o niskiej wartości) oraz wartości niematerialnych i prawnych.

 

 

            §  11.1. Sekcją Utrzymania Dróg i Mostów  kieruje kierownik, który ponosi odpowiedzialność za prawidłową organizację i realizację zadań.

2.     Kierownik Sekcji podlega bezpośrednio zastępcy dyrektora.

3.    Do zadań Sekcji należy prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z utrzymaniem inżynierskich obiektów drogowych i sieci dróg powiatowych, a w szczególności :

1)       prowadzenie ewidencji dróg, drogowych obiektów inżynierskich oraz ewidencji nieruchomości,

2)       dokonywanie przeglądu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz oceny ich stanu technicznego oraz sporządzanie i przechowywanie dokumentacji w tym zakresie,

         3)  planowanie oraz koordynacja utrzymania dróg, tj.:

a)       sporządzanie planów robót bieżącego utrzymania,

b)       sporządzanie planów rzeczowo-finansowych,

c)       wnioskowanie zmian techniczno – organizacyjnych dotyczących realizacji zadań drogowych,

d)       utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,

e)       wydawanie opinii dotyczących lokalizacji przystanków komunikacji zbiorowej,

f)         organizowanie i prowadzenie prac zimowego utrzymania dróg,

g)       dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego.

          4)   prowadzenie spraw związanych z  bezpieczeństwem ruchu

                drogowego, tj. :

a)       przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,

b)       wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób i mienia,

c)       obsługa przejazdów nienormatywnych,

d)       obsługa spraw związanych z utrzymaniem oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń zabezpieczających ruch drogowy,

e)       udział w pracach komisji przygotowującej materiały do podejmowania decyzji zarządzających ruchem, wykorzystywania dróg w sposób szczególny.

           5)   prowadzenie całokształtu spraw związanych z zajęciem

                 pasa drogowego, tj.:

a)       prowadzenie postępowania administracyjnego w celu wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w drodze decyzji administracyjnej,

b)       przygotowanie decyzji o wymierzeniu kar pieniężnych za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia,

c)       sporządzanie i przechowywanie umów dzierżawy, najmu i użyczenia gruntów w pasie drogowym,

d)       uzgadnianie dokumentacji na roboty prowadzone w pasie drogowym,

6) bieżący nadzór nad remontami, przebudową oraz

                inwestycjami, a także udział w odbiorze tych robót,

           7) przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb

               obronnych oraz wykonywanie zadań na rzecz obronności,

           8) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości, analiz i

               informacji dotyczących utrzymania dróg i drogowych

               obiektów inżynierskich, współpraca z Sekcją Techniczną 

               i Sekcją Służba Drogowa.

           9) prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości.

 

            § 12.1. Sekcję Służba Drogowa tworzy Obwód Drogowy w Manowie i Brygada Drogowa w Polanowie.

2.    Pracą Sekcji Służba Drogowa kieruje kierownik.

3.    Kierownik podlega bezpośrednio zastępcy Dyrektora PZD.

4.    Sekcja Służba Drogowa  zajmuje się sprawami związanymi z :

1)       kontrolą stanu technicznego dróg i mostów,

2)       określaniem potrzeb robót  utrzymaniowych  na drogach, mostach, wykonawstwem robót oraz nadzorem nad pracami zleconymi,

3)       działaniem na rzecz bezpieczeństwa drogowego,

4)       czuwaniem nad przestrzeganiem przepisów porządkowych na drogach przez osoby zajmujące pas drogowy,

5)       ochroną dróg i mostów,

6)       koordynowaniem zimowego utrzymania dróg,

7)       właściwą eksploatacją sprzętu i środków transportu.

5. Sekcja Służba Drogowa  współpracuje z Sekcją Techniczną, Sekcją

Utrzymania Dróg i Mostów w zakresie konsultowania, uzgadniania przedsięwzięć oraz udostępniania informacji i materiałów niezbędnych w ich pracach.

 

§  13. 1. Radca prawny podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.

2. Do podstawowych zadań radcy prawnego należy:

1)    opiniowanie pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym     projektów uchwał Rady Powiatu, Zarządu Powiatu oraz zarządzeń  Dyrektora,

2)    opiniowanie pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym umów i porozumień zawieranych przez PZD lub Powiat Koszaliński,

3)    udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb PZD,

4)    udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez  PZD lub Powiat Koszaliński

5)    wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądem,

6) wykonywanie nadzoru prawnego w zakresie postępowania    

    egzekucyjnego,

         7) wykonywanie innych zadań, zgodnie z ustawą z dnia 6 lipca     

             1982 r. o radcach prawnych.

 

            §  14. 1. Specjalista ds. kadr i płac podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.

2.    Do podstawowych zadań specjalisty ds. kadr i płac należy:

1)       sporządzanie list płac, dokonywanie rozliczeń składek ZUS oraz podatku dochodowego,

2)       rozliczanie wynagrodzeń i czasu pracy oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,

3)       prowadzenie dokumentacji związanej z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników oraz  akt osobowych,

4)       współpraca z Urzędem Pracy w zakresie zawierania i rozliczania umów o refundację wynagrodzeń,

5)       prowadzenie ewidencji majątku trwałego jednostki,

6)       prowadzenie całokształtu spraw z zakresu BHP i P.poż.

                  

            §  15. 1. Referent ds. kancelaryjnych podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.

2. Do podstawowych zadań referenta ds. kancelaryjnych należy:

1) prowadzenie sekretariatu,

2) kierowanie ruchem klientów w PZD,

3) obsługa komputerowa w zakresie pisania pism zleconych przez     

    Dyrektora PZD,

4) przyjmowanie i ekspedycja korespondencji należącej do właściwości

    Dyrektora PZD,

5) prowadzenie archiwum oraz archiwizowanie dokumentów,

6) rozliczanie paliwa i sporządzanie zestawień w tym zakresie,

7)    ewidencja druków ścisłego zarachowania.

 

ROZDZIAŁ  IV

POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

 

            §  16. Zasady wykonywania kontroli wewnętrznej oraz obiegu dokumentacji określa Dyrektor w drodze zarządzeń wewnętrznych.

 

            § 17. Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

 

            § 18. Traci moc uchwała Nr 112/2003 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 31 grudnia 2003 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie.

 

            § 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie do uchwały

 

 

Wprowadzenie nowego Regulaminu Organizacyjnego PZD w Koszalinie wynika głównie z przesunięć pracowników zatrudnionych w jednostce, konieczności dostosowania do zmian w obowiązujących przepisach – między innymi w związku wprowadzonym Statutem jednostki oraz

z weryfikacji treści  regulaminu  dotychczas obowiązującego.

 

 

Zmiany obejmują :

  1. zmiana podległości służbowej referenta ds. kancelaryjnych,
  2. dostosowanie nazewnictwa komórek organizacyjnych i etatów do Rozporządzenia Rady  Ministrów  z dnia  2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz.1222 z póżn. zm.)
  3. Utworzenie stanowiska pracy – Referent w Sekcji Utrzymania Dróg i Mostów.

Pozyskiwanie  środków  z funduszy unijnych, prowadzenie spraw geodezyjnych i wywłaszczeniowych gruntów pod drogami a także troska o bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz bieżąca kontrola treści Biuletynu Informacji Publicznej to główne zadania pracownika zatrudnionego od grudnia 2004 r. w ramach robót publicznych a następnie interwencyjnych.

Umowa o zatrudnienie w ramach w/w prac rozwiązuje się z końcem 2006 r.

Kontynuacja i prawidłowe wykonywanie wymienionych zadań powodują konieczność przeszkalania kolejnych osób, co wiąże się z ponoszeniem znacznych kosztów. W  wypadku braku  stałego  etatu  wydatki takie stają  się  nieuzasadnione, natomiast duża ilość obowiązków i zadań wskazują  na potrzebę  utworzenia wymienionego stanowiska pracy.

 

DP

 

Schemat organizacyjny