Nr XX/203/08 w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego za 2008 rok.
UCHWAŁA Nr XX/203/08
RADY POWIATU W KOSZALINIE
z dnia 30 grudnia 2008 roku
w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego za 2008 rok.
Na podstawie art. 12 pkt 11 i art. 38b pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806 z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z 2004 Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1759 z 2007 r. Nr 173, poz. 1218 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1111) uchwala się, co następuje:
§ 1. Rada Powiatu w Koszalinie przyjmuje sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego za 2008 rok stanowiące załącznik do uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Dariusz Kalinowski
UZASADNIENIE
do uchwały Nr XX/203/08 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 30 grudnia 2008 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego za 2008 rok.
Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok ubiegły składa Radzie Powiatu Starosta nie później niż do końca stycznia następnego roku kalendarzowego na podstawie art. 38b ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806 z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z 2004 r. Nr 102, poz.1055 i Nr 167, poz.1759 z 2007 r. Nr 173, poz.1218 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1111).
Sprawozdanie Starosty ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Wojewody Zachodniopomorskiego.
Załącznik do uchwały
Nr XX/203/08 Rady Powiatu w Koszalinie
z dnia 30 grudnia 2008 r.
SPRAWOZDANIE
Z DZIAŁALNOŚCI KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA
I PORZĄDKU DLA
MIASTA KOSZALINA I POWIATU KOSZALIŃSKIEGO
ZA 2008 ROK
I. Pierwsze posiedzenie Komisji w roku 2008 odbyło się 31 stycznia. Posiedzeniu Komisji przewodniczył Starosta Koszaliński.
W trakcie posiedzenia realizowano zagadnienia:
1. Przedstawiono „Plan pracy Komisji na 2008 rok” zawierający kalendarium oraz zadania do realizacji przez Komisję. Plan został przez Komisję omówiony i przyjęty do realizacji.
2. Zaprezentowano „Harmonogram zamierzeń na rzecz poprawy bezpieczeństwa podczas wypoczynku w okresie zimowym pn. „Bezpieczne Ferie Zimowe 2008” na terenie miasta Koszalina.
Burmistrzowie miast i gmin, wójtowie gmin przedstawili stopień przygotowania gmin do zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży na terenie powiatu koszalińskiego.
Harmonogram został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję.
3. Przedstawiono „Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego za 2007 rok”. Główne działania w 2007 r. koncentrowały się na opracowaniu „Regulaminu pracy Komisji” orazprogramów: „Powiatowy Program Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2007 – 2011” i „Program Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego iBezpieczeństwa Obywateli na lata 2007 – 2010 pt. „Bezpieczny Koszalin”.
Powyższe sprawozdanie zostało przez Komisję przyjęte.
4. Rozpatrzono zapisy określone w „Arkuszu kierunkowych informacji o pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego” opracowany przez Departament Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA.
Po jego omówieniu postanowiono przesłać wypełniony - wspólny dla miasta Koszalina i powiatu koszalińskiego arkusz - do MSWiA.
5. Komisja omówiła stopień realizacji przedsięwzięć organizacyjnych wynikających z programu „Bezpieczny Koszalin” w 2007 r.
Omówiono spójne działania w tym zakresie KM Policji, KM PSP, Straży Miejskiej, Pełnomocnika Prezydenta ds. Uzależnień, Wydziału Edukacji UM w Koszalinie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Stacji Pogotowia Ratunkowego, Powiatowego lekarza Weterynarii, Wydziału Kultury i Spraw Społecznych oraz Koszalińskiej Biblioteki Publicznej.
Realizację zadań ujętych w programie „Bezpieczny Koszalin” oceno dobrze.
6. Przeprowadzono dyskusje w kwestiach dotyczących:
a) Sposobu używania ogólnodostępnych środków pirotechnicznych przy różnych okazjach.
Opowiedziano się za:
- dystrybucją środków pirotechnicznych przez specjalistyczne firmy posiadające stosowne uprawnienia;
- bezwzględnym egzekwowaniem sprzedaży środków pirotechnicznych tylko i wyłącznie osobom dorosłym i trzeźwym;
- używaniem środków pirotechnicznych tylko w wyznaczone dni w roku określone przez prawo miejscowe.
b) Ograniczenia i minimalizowania skutków nielegalnych gier hazardowych na terenach i w trakcie trwania „giełdy” w Koszalinie.
Przedstawiciel Policji i komendant SM zobowiązali się do przeprowadzania częstszych kontroli targowiska przez podległych funkcjonariuszy.
c) Rozbudowy miejsc parkingowych oraz ograniczanie zastawiania osiedlowych dróg ewakuacyjnych przez pojazdy mechaniczne, które utrudniają dojazd służb ratunkowych do miejsc zdarzeń.
Komisja zaproponowała oznaczanie dróg osiedlowych, jako „Strefa Zamieszkania” i tym sposobem poszerzenie działań prewencyjnych dla Policji i Straży Miejskiej w tym rejonie.
II. Drugie posiedzenie Komisji odbyło się 30 czerwca br.
Posiedzeniu Komisji przewodniczył Prezydent Miasta Koszalina.
W trakcie posiedzenia omówiono problematykę:
1. Zaprezentowano „Harmonogramy organizacji działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego w okresie wakacji 2008 r. - „BEZPIECZNE WAKACJE 2008” na terenie powiatu koszalińskiego oraz miasta Koszalina.
W dyskusji omówiono szereg problemów dotyczących:
- wsparcia etatowego dla posterunku w Mielnie w okresie wakacji,
- najczęściej występujących zagrożeń w pasie nadmorskim w okresie wakacji,
- funkcjonowania policyjnych patroli rowerowych,
- hałasów w miejscowościach nadmorskich,
- uruchomienia szynobusu,
- udzielania koncesji na sprzedaż piwa,
- stanu bezpieczeństwa placów zabaw dla dzieci,
- stanu sanitarnohigienicznego dworca w Koszalinie.
Komisja przedstawione Harmonogramy zaopiniowała pozytywnie.
2. Przedstawiono sytuację zabezpieczenia ratownictwa medycznego w sezonie letnim 2008 r. ze szczególnym uwzględnieniem działalności Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie oraz Bazy Sezonowej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Poinformowano zebranych o tym, że od dnia 1 kwietnia 2008 r. Stacja Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie działa w nowych strukturach
wchodząc w skład Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie. Przekazano informację, iż w okresie wakacji zostaną wydzielone 2 dodatkowe ambulanse (jeden w Mielnie a drugi w Ustroniu Morskim).
Komisja wskazała, iż po zmianach organizacyjnych Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie - organizatorzy imprez masowych muszą występować po wymaganą ustawą opinię na ich organizowanie w zakresie bezpieczeństwa medycznego do Dyrektora Pogotowia ratunkowego
w Szczecinie, co znacznie wydłuża czas jej uzyskania. W związku z powyższym celowym byłaby konieczność wyznaczenia osoby w Koszalinie, która miałaby stosowne upoważnienie do wydawania ww. opinii.
Stwierdzono, iż w zakresie uruchomienia sezonowej Bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego prowadzone są wspólne działania, miasta Koszalina i powiatu koszalińskiego, w celu uzyskania stałej bazy naziemnej.
Starosta Koszaliński stwierdził, iż będzie ten problem rozpatrywany poprzez wpisanie tego zagadnienia do studium wykonalności. Szacunkowa kalkulacja uruchomienia w/w bazy to koszt ok. 4,5 mln zł.
Dyrektor SP ZOZ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego przekazał informację, że istnieje możliwość otrzymania nowoczesnego śmigłowca, gdy warunki jego stacjonowania będą spełniać odpowiednie wymagania lokalowe, sanitarne itp.
Starosta koszaliński poinformował o pełnym poparciu Konwentu Starostów w działaniach uruchomienia w 2009 r. stałej Bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
3. Ustalono, iż w szkoleniu członków Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego udział wezmą członkowie komisji w ilości po 3 osoby z każdego samorządu, w tym obowiązkowo 2 przedstawicieli Policji.
Imienny wykaz osób wytypowanych do szkolenia zostanie przedstawiony na kolejnym posiedzeniu Komisji.
4. Przedstawiono zebranym ocenę organizowanych przez Politechnikę Koszalińską Dni Kultury Studenckiej oraz omówiono problemy wynikłe w tym zakresie w 2008 r. oraz wnioski nasuwające się na przyszłe lata.
Komisja stwierdziła, że imprezy masowe organizowane przez Studentów, – których przeprowadzenie wymagało zezwolenia Prezydenta Miasta - przebiegały prawidłowo bez zakłóceń będąc kontrolowane przez przedstawicieli Urzędu Miejskiego.
Natomiast na terenach wewnętrznych uczelni gdzie prowadzono konkursy, zawody, rozgrywki itp. – za bezpieczeństwo odpowiadał samorząd uczelniany.
W związku z przedstawionymi wnioskami dotyczącymi organizacji Dni Kultury Studenckiej - zaproponowano wystosowanie pisma do Rektora uczelni z prośbą o przeanalizowanie oraz rozważenie możliwości zastosowania zaproponowanych rozwiązań w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Przedstawiono również propozycję wspólnego spotkania przedstawicieli Politechniki Koszalińskiej i służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny w mieście w celu omówienia przygotowania przyszłorocznych Juwenaliów w sposób profesjonalny, gwarantujący bezpieczeństwo zarówno uczestnikom – studentom, jak i mieszkańcom miasta.
5. W ostatnim punkcie posiedzenia omówiono problem trudności dojazdów pojazdów specjalnych do budynków w poszczególnych osiedlach mieszkaniowych oraz wskazano sposoby jego rozwiązania. Zwrócono uwagę, iż zatarasowane przez samochody osobowe drogi i ulice powodują wydłużenie czasu dojazdu do miejsca zdarzenia pojazdów wszelkich służb.
III. Trzecie posiedzenie Komisji odbyło się 30 września br.
Posiedzeniu Komisji przewodniczył Starosta Koszaliński.
W trakcie posiedzenia realizowano kolejne zagadnienia.
1. Dyrektor regionalny SP ZOZ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego przedstawił informację z działalności Bazy w sezonie letnim 2008 r.
Wskazał na potrzebę utworzenia stałej bazy naziemnej na lotnisku Zegrze Pomorskie oraz na dobrą współpracę z dyspozytorami Stacji Pogotowia Ratunkowego oraz dyspozytorem HEMS. W okresie funkcjonowania Bazy Sezonowej zespół wykonał 94 loty ratunkowe w tym 75% do wypadków drogowych.
Komisja jednogłośnie zadeklarowała poparcie, jakiego udzieli dyrektorowi SP ZOZ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w staraniach w sprawie utworzenia stałej bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w regionie koszalińskim oraz ewentualnym pozyskaniu unijnych finansowych środków niezbędnych na uruchomienie stałej bazy.
2. Przedstawiono wnioski wynikające z przeprowadzonego ćwiczenia ewakuacyjnego DPS Cetuń.
Jako największe zagrożenie wskazano piętrową zabudowę DPS oraz zbyt małą liczę personelu do przeprowadzenia akcji ratowniczej. Zwrócono uwagę, aby DPS były rozmieszczane w nowych parterowych budynkach, gdyż dzisiejsza lokalizacja w historycznych budynkach nie zapewnia należytego bezpieczeństwa pensjonariuszom szczególnie w zakresie ewakuacji.
3. Omówiono działanie służb w warunkach braku dostaw wody w świetle zaistniałych sytuacji w tym zakresie.
Komendant KM PSP wskazał brak koordynacji działań służb gminnych (Mścice, Łazy) oraz niewykorzystanie ustaleń ujętych w planach dostaw wody w warunkach specjalnych opracowanych przez wszystkie gminy powiatu.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wskazał na racjonalne wykorzystanie ograniczonych zasobów wody przez właścicieli obiektów wypoczynkowych w gminie Mielno gdzie zgromadzono zapasy wody i wydawano posiłki w naczyniach jednorazowych.
Zadeklarowano uwzględnienie użycia Gminnych i Powiatowych Zespołów Zarządzania Kryzysowego w podobnych ćwiczeniach w roku 2009.
4. Przedstawiono informacje z realizacji programu „Bezpieczne Wakacje 2008” na terenie powiatu koszalińskiego i na terenie miasta Koszalina.
Komisja zwróciła uwagę na problemy związane z nadużywaniem alkoholu przez młodzież oraz zanieczyszczeniem mechanicznym plaż na terenie gminy Mielno.
5. W dalszej części posiedzenia zostały omówione zagadnienia dotyczące:
- Ewentualnego zatrudnienia „koronera” stwierdzającego zgon osób szczególnie przyjezdnych gdzie nie można wezwać lekarza rodzinnego
w sytuacji, gdy Pogotowie Ratunkowe odmawia podjęcia działań w tej sprawie.
- Dotacji dla Policji z Samorządów na realizację dodatkowych 200 służb patrolowych w okresie świąteczno – noworocznym w mieście Koszalinie
i powiecie koszalińskim.
- Poprawy bezpieczeństwa na giełdzie samochodowej.
6. Pozytywnie zaopiniowano wnioski Urzędu Miejskiego w Polanowie o dotacje w ramach programu „Razem Bezpieczniej”:
- „Bezpieczna Gmina Polanów”;
- „Bezpieczna Droga”.
7. Ustalono imienny skład uczestników szkolenia w Wyższej szkole Oficerskiej Policji w Szczytnie w dniach 27 – 29 października.
Do szkolenia wytypowano imiennie 6 osób w tym: po 2 przedstawicieli powiatu koszalińskiego, miasta Koszalina i Policji – będących członkami wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego.
REZYDENT MIASTA KOSZALINA STAROSTA KOSZALIŃSKI
Mirosław MIKIETYŃSKI Roman SZEWCZYK