Nr IX/75/07 w sprawie Statutu Powiatu Koszalińskiego.
UCHWAŁA Nr IX/75/07
RADY POWIATU w KOSZALINIE
z dnia 28 czerwca 2007 r.
w sprawie Statutu Powiatu Koszalińskiego.
Na podstawie art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1759) uchwala się, co następuje:
STATUT POWIATU KOSZALIŃSKIEGO
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. 1. Powiat Koszaliński, zwany dalej Powiatem, stanowi lokalną wspólnotę samorządową, tworzoną przez mieszkańców Powiatu oraz terytorium obejmujące gminy: Będzino, Biesiekierz, Bobolice, Manowo, Mielno, Polanów, Sianów, Świeszyno.
2. Granice Powiatu określone są na mapie stanowiącej załącznik do Statutu Powiatu Koszalińskiego, zwanego dalej Statutem.
§ 2. Siedzibą władz Powiatu jest miasto Koszalin.
§ 3. 1. Powiat ma osobowość prawną.
2. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 4. 1. Powiat posiada herb i flagę, których wizerunki i opisy określa odrębna uchwała.
2. Rada Powiatu w Koszalinie, zwana dalej Radą przyznaje medal pamiątkowy „Za zasługi dla Powiatu Koszalińskiego” na podstawie regulaminu uchwalonego przez Radę.
§ 5. 1. Do zakresu działania Powiatu należy:
1) wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym,
2) zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
3) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, jeżeli ustawy określają te sprawy jako należące do zakresu działania powiatu.
§ 6. 1.W celu wykonywania zadań Powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
§ 7. 1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz innych sprawach ważnych dla Powiatu mogą być przeprowadzone na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami Powiatu.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Powiatu określa odrębna uchwała Rady.
§ 8. 1. Mieszkańcy Powiatu podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym – poprzez wybory i referendum powiatowe – lub za pośrednictwemorganów Powiatu.
2. Organami Powiatu są:
1) Rada Powiatu w Koszalinie,
2) Zarząd Powiatu w Koszalinie.
§ 9. 1.Działalność organów Powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów Powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Powiatu i komisji Rady.
3. Zawiadomienie o terminach i porządku obrad sesji Rady i posiedzeniach komisji Rady podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lub w formie obwieszczenia na tablicy ogłoszeń w Starostwie Powiatowym w Koszalinie, zwanym dalej Starostwem.
4. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 10. W posiedzeniach Zarządu Powiatu w Koszalinie, zwanego dalej Zarządem, mogą brać udział, oprócz członków Zarządu, osoby zaproszone do uczestnictwa przez prowadzącego posiedzenie.
§ 11. 1. Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatu, jest udostępniana na wniosek.
2. Dokumenty zawierające informację publiczną dostępne są do publicznego wglądu w Starostwie lub w innych właściwych powiatowych jednostkach organizacyjnych w godzinach ich pracy.
3. Z dokumentów określonych w ust. 2 można sporządzać notatki lub odpisy lub odpłatnie otrzymać kserokopie dokumentów lub protokołów.
4. Powiatowe jednostki organizacyjne udostępniające informacje publiczne:
1) prowadzą rejestry wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
2) analizują, czy udostępnienie wnioskowanej informacji publicznej nie podlega ograniczeniom w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych,
3) ponoszą odpowiedzialność za treść udostępnionych informacji publicznych.
5. Informacje publiczne udostępniają upoważnieni pracownicy powiatowych jednostek organizacyjnych, a ponadto radnym Rady – Sekretarz Powiatu w Koszalinie, zwany dalej Sekretarzem.
ROZDZIAŁ II
RADA POWIATU
§ 12. 1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym.
2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
§ 13. 1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady Powiatu w Koszalinie, zwany dalej Przewodniczącym Rady.
2. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady i dwóch Wiceprzewodniczących Rady bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. Funkcji tych nie można łączyć z członkostwem w Zarządzie.
3. Zadaniem Przewodniczącego Rady jest wyłącznie organizowanie prac Rady oraz prowadzenie jej obrad.
4. Przewodniczący Rady może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego Rady.
5. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady i niewyznaczenia Wiceprzewodniczącego Rady, zadania Przewodniczącego Rady wykonuje Wiceprzewodniczący Rady najstarszy wiekiem obecny na sesji.
6. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących Rady zadania Przewodniczącego Rady wykonuje radny najstarszy wiekiem obecny na sesji.
§ 14. 1. Rada działa zgodnie z uchwalonym rocznym planem pracy.
2. W razie potrzeby, Rada może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy, a w uzasadnionych przypadkach może rozstrzygać w sprawach nie objętych planem pracy.
SESJE RADY
§ 15. 1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesje Rady.
2. O sesji zawiadamia się wszystkich radnych, co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:
1) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,
2) porządek obrad,
3) projekty uchwał oraz niezbędne dokumenty będące przedmiotem sesji.
3. Materiały na sesję, których przedmiotem jest budżet Powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym, co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji.
4. Na wniosek co najmniej 1 ustawowego składu Rady, a także na wniosek Zarządu, Przewodniczący Rady jest zobowiązany zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
5. W przypadku zwoływania sesji w trybie określonym w ust. 4 terminy doręczenia zawiadomień o terminie sesji oraz materiałów na sesję nie muszą być zachowane.
6. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru Przewodniczącego, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
§ 16. 1. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
2. Na wniosek Starosty Koszalińskiego, zwanego dalej Starostą, Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.
3. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w § 15 ust. 4 stosuje się przepis ust. 1, z tymże dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
§ 17. 1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w innych przepisach.
2. Rada, w formie uchwał, wyraża opinię, zajmuje stanowisko, składa oświadczenia oraz przyjmuje sprawozdania w sprawach związanych z realizacją jej kompetencji stanowiących i kontrolnych.
§ 18. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawowe stanowią inaczej.
§ 19. 1. Przed każdą sesją Przewodniczący ustala listę gości zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą, z głosem doradczym, Sekretarz i Skarbnik Powiatu w Koszalinie, zwany dalej Skarbnikiem.
3. W sesjach Rady mogą uczestniczyć kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, kierownicy powiatowych jednostek organizacyjnych oraz dyrektorzy wydziałów Starostwa.
§ 20. 1. Porządek obrad sesji Rady powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu.
2. Rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu obrad zgodnie z ust. 2, Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie podejmowanie uchwał.
4. W protokole obrad Rady odnotowuje się przerwanie obrad, o którym mowa w ust. 2, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.
§ 21. 1. Rada rozpoczyna obrady w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady:
1) stwierdza na podstawie listy obecności zdolność Rady do podejmowania uchwał,
2) przedstawia porządek obrad,
3) poddaje pod głosowanie wnioski w sprawie zmian w porządku obrad.
3. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.
§ 22. 1. Przewodniczący Rady otwiera, prowadzi i zamyka sesję Rady.
2. Rada obraduje na sesji zgodnie z porządkiem obrad.
3. Porządek obrad sesji powinien obejmować w szczególności:
a) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,
b) sprawozdania Starosty z działania Zarządu w okresie między sesjami, z wykonania uchwał Rady powierzonych do wykonania Zarządowi,
c) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
d) zapytania, interpelacje i postulaty radnych,
e) wnioski i oświadczenia radnych,
f) wystąpienia obywatelskie.
4. Otwarcie sesji Rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram obrady (Nr …) sesji Rady Powiatu w Koszalinie“.
5. Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
6. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
7. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdej chwili obrad.
8. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję Rady.
9. Na wniosek klubu radnych lub radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie klubu radnych lub radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 23. 1. Starosta przedkłada Radzie na każdej sesji pisemne sprawozdania z wykonania uchwał Rady oraz z działania Zarządu w okresie między sesjami, a na zapytania radnych udziela ustnych odpowiedzi dotyczących przedłożonych sprawozdań.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy sesji zwoływanych w trybie §15 ust. 4.
3. Starosta może przedłożone sprawozdania ustnie zreferować na sesji lub je uzupełnić.
§ 24. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu w kolejności zgłoszeń.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:
a) sprawdzenia kworum,
b) ograniczenia czasu wystąpień mówców,
c) zakończenia wystąpień,
d) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
e) zarządzenia przerwy,
f) odesłania projektu uchwały do komisji,
g) przeliczenia głosów,
h) przestrzegania dyscypliny obrad,
i) zmiany porządku obrad,
j) odroczenia sesji i wyznaczenia nowego terminu jej odbycia,
k) przerwania obrad,
l) komisji Rady.
§ 25. 1. Przewodniczący Rady zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby, Przewodniczący Rady może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji, klubowi radnych lub Zarządowi, zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie głosowania.
3. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam obrady (Nr …) sesji Rady Powiatu w Koszalinie”.
UCHWAŁY RADY POWIATU
§ 26. 1. Z inicjatywą podjęcia uchwały mogą wystąpić:
1) co najmniej 5 radnych,
2) Przewodniczący Rady,
3) klub radnych,
4) komisja Rady,
5) Zarząd.
2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady.
3. Projekty uchwał zgłaszane przez wnioskodawców, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - 4, wymagają zaopiniowania przez Zarząd.
4. Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i Zarządowi.
5. Projektodawca może zgłosić poprawkę do zgłoszonego przez siebie projektu uchwały (autopoprawkę), aż do momentu rozpoczęcia głosowania nad tym projektem.
6. W przypadku określonym w ust. 5 Rada rozstrzyga o projekcie uchwały zmienionym w drodze autopoprawki.
§ 27. 1. Projekt uchwały powinien zawierać:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia będące przedmiotem uchwały,
4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5) określenie terminu wejścia w życie uchwały.
2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności:
1) wskazanie potrzeby podjęcia uchwały,
2) oczekiwane skutki społeczne,
3) skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.
3. Uzasadnienia nie wymagają projekty uchwał w sprawach o charakterze formalnym oraz w sprawach personalnych.
§ 28. 1. Uchwały podejmowane przez Radę podpisuje Przewodniczący Rady.
2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący Rady lub radny, prowadzący sesję.
3. Oryginały uchwał opieczętowuje się pieczęcią urzędową Rady.
§ 29. 1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji Rady danej kadencji, arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.
2. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje się wraz z protokołami sesji Rady. Rejestr uchwał prowadzi Starostwo.
3. Przekazywanie i ogłaszanie uchwał regulują odrębne przepisy.
§ 30. 1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady i oblicza oddzielnie wszystkie głosy za, przeciw i wstrzymujące się.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący Rady może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.
5. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
6. Rada może postanowić o głosowaniu jawnym imiennym. W takim wypadku każdy radny po wywołaniu jego nazwiska głosuje: za, przeciw lub wstrzymuje się. Radnych wyczytuje się według listy alfabetycznej.
§ 31. 1. Przewodniczący Rady przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór, co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący Rady.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 32. 1. Jeśli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, Rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały, następuje według ich kolejności.
3. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
§ 33. 1. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
2. Przed zarządzeniem głosowania za przyjęciem uchwały Przewodniczący Rady odczytuje projekt uchwały z pominięciem numerów promulgacyjnych, w których opublikowano przepisy stanowiące podstawę podjęcia uchwały.
3. Przewodniczący Rady może zaniechać odczytania całego projektu uchwały, jeżeli projekt był doręczony wraz z zawiadomieniem o sesji, do projektu Rada nie wniosła poprawek, a żaden z radnych nie sprzeciwił się nie odczytaniu projektu.
§ 34. 1. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady.
2. Przed przystąpieniem do głosowania należy zapewnić warunki umożliwiające tajność głosowania.
3. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez Radę spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji spośród swoich członków.
4. Kart do głosowania przygotowuje się tyle, ilu jest radnych obecnych na sesji.
5. Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.
6. Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
§ 35. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów „za”. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał, co najmniej o jeden głos więcej „za” od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
§ 36. 1. Z przebiegu sesji Rady sporządza się protokół.
2. Protokół z sesji Rady powinien zawierać w szczególności:
1) określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół,
2) stwierdzenie prawomocności obrad,
3) odnotowanie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,
4) uchwalony porządek obrad,
5) przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,
6) przebieg głosowania i jego wyniki,
7) podpis Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.
3. Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez Radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski nie wygłoszone przez radnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
4. Protokół poprzedniej sesji Rady jest przyjmowany na następnej sesji. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do czasu głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji Rady.
§ 37. Obsługę Rady i jej komisji zapewnia Starostwo.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 38. 1. Rada kontroluje działalność Zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady, oraz będących członkami Zarządu.
3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Powiatu i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
4. Komisja rewizyjna przyjmuje, analizuje i prowadzi postępowania wyjaśniające w sprawach petycji, skarg i wniosków, których rozpatrzenie należy do właściwości Rady.
5. Komisja rewizyjna opiniuje wniosek o odwołanie Starosty z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium.
6. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania w zakresie kontroli, zlecane przez Radę lub ustalone w planie kontroli.
7. Przepis ust. 6 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez Radę.
8. W sprawach nieuregulowanych do komisji rewizyjnej mają zastosowanie odpowiednie postanowienia Statutu dotyczące pozostałych komisji.
§ 39. 1. Pracą komisji rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.
2. Do komisji rewizyjnej Rada wybiera co najmniej 5 radnych, w tym przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
3. Komisja rewizyjna działa na podstawie rocznego planu pracy i kontroli uchwalonego przez Radę.
4. Komisja rewizyjna przedstawia Radzie projekt planu, o którym mowa w ust. 3, do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan. Komisja przedkłada pierwszy plan pracy Radzie nowej kadencji w ciągu dwóch miesięcy od dnia jej powołania.
5. Na podstawie odrębnej uchwały Rada może zlecić komisji rewizyjnej przeprowadzenie kontroli w zakresie i terminie nieprzewidzianym w rocznym planie kontroli.
6. Komisja rewizyjna przedstawia Radzie sprawozdania z:
1) realizacji rocznego planu kontroli,
2) kontroli zleconych przez Radę,
3) wyników kontroli realizacji oraz wykonania budżetu Powiatu,
4) postępowań w sprawach petycji, skarg i wniosków.
7. Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo raz na pół roku.
§ 40. 1. Członek komisji rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
2. Członek komisji rewizyjnej może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwość, co do jego bezstronności.
3. O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisja rewizyjna uzasadniając na piśmie powód wyłączenia.
§ 41. 1. Komisja rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej składu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Komisja rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.
§ 42. 1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność Zarządu i powiatowych jednostek organizacyjnych, biorąc pod uwagę kryteria: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
2. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych, przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z co najmniej trzech członków komisji. Przewodniczący Rady udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając w nim zakres i termin kontroli.
3. Przewodniczący Rady uprzedza pisemnie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz Zarząd o zakresie i terminie planowanej kontroli.
4. Członkowie zespołu kontrolnego przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki właściwe upoważnienie.
5. Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.
6. Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.
7. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
§ 43. 1. Zespół kontrolny, w terminie 14 dni od zakończenia kontroli sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki.
2. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo odmówić podpisania protokołu, składając w ciągu 3 dni roboczych od daty jego otrzymania, pisemne wyjaśnienie co do przyczyn tej odmowy.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić wyjaśnienia na piśmie w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu.
4. Komisja rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki wystąpienie pokontrolne, zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie. Wystąpienie pokontrolne przekazuje się Zarządowi do wiadomości.
5. Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić komisję rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie.
6. W przypadku odmowy wykonania zaleceń pokontrolnych kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 7 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do Rady. Rozstrzygnięcie Rady jest ostateczne.
§ 44. Członkowie komisji rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
§ 45. 1. Do trybu pracy komisji rewizyjnej w postępowaniach w sprawach petycji, skarg i wniosków stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego i odpowiednio przepisy Statutu dotyczące trybu prowadzenia kontroli.
2. Protokół z postępowania w sprawie petycji, skargi lub wniosku komisja rewizyjna przekazuje wraz z projektami wystąpienia pokontrolnego i odpowiedzą na petycję, skargę lub wniosek na posiedzenie Rady, celem rozpatrzenia w drodze uchwały Rady.
3. Starostwo prowadzi rejestr petycji, skarg i wniosków, do których rozpatrzenia właściwa jest Rada.
4. Petycje, skargi, wnioski oraz wystąpienia pokontrolne i odpowiedzi na petycje, skargi lub wnioski przekazuje się do wiadomości Zarządu.
POZOSTAŁE KOMISJE
§ 46. 1. Rada powołuje następujące komisje stałe:
1) ds. Budżetu,
2) ds. Społecznych,
3) ds. Infrastruktury i Rolnictwa,
4) ds. Rozwoju.
2. Rada, w drodze uchwały, określa przedmiot działania oraz skład osobowy komisji, o których mowa w ust. 1.
3. Komisje podlegają Radzie w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.
4. Pracą komisji kieruje jej przewodniczący powoływany i odwoływany przez Radę. Komisja może powołać ze swojego składu wiceprzewodniczącego.
5. W przypadku nieobecności przewodniczącego i wiceprzewodniczącego pracami komisji kieruje wyznaczony na posiedzeniu członek komisji.
6. Radny może być członkiem nie więcej niż 2 komisji stałych, a przewodniczącym tylko 1 komisji stałej.
§ 47. 1. Do zadań komisji stałych należy:
1) opiniowanie projektów uchwał Rady,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą, w tym przygotowywanie projektów uchwał,
3) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie swojego działania,
4) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd lub inne komisje.
2. Komisja stała działa zgodnie z rocznym planem pracy uchwalonym przez komisję. Rada może dokonywać zmian w planie pracy komisji.
3. Rada może zlecić komisji wykonanie określonego zadania poza rocznym planem działania.
4. Komisja jest obowiązana przedstawić Radzie sprawozdanie ze swojej działalności, co najmniej raz w roku oraz w każdym czasie – na żądanie Rady.
5. Dla realizacji zadań należących do właściwości więcej niż jednej komisji mogą być zwołane wspólne posiedzenia komisji. Posiedzenia takie zwołuje Przewodniczący Rady na wniosek zainteresowanej komisji.
6. Komisje wydają opinie w formie uchwał na temat przedłożonych im spraw.
7. Przewodniczący komisji przekazuje uchwały komisji Przewodniczącemu Rady, który przekazuje je do wiadomości Zarządowi.
8. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu.
9. Po przyjęciu protokołu przez komisję podpisuje go osoba prowadząca posiedzenie komisji.
§ 48. 1. Komisja obraduje w obecności, co najmniej połowy swojego składu.
§ 49. 1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:
1) ustala terminy i porządek posiedzeń,
2) nadzoruje przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,
3) zwołuje posiedzenia komisji,
4) kieruje obradami komisji.
2. Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek Rady, co najmniej 1/3 członków komisji, Zarządu lub Przewodniczącego Rady.
§ 50. 1. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji Rady przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.
§ 51. 1. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej.
2. Komisja doraźna ulega rozwiązaniu z chwilą wykonania powierzonych jej zadań.
RADNI
§ 52.1. Radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie: „Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej powiatu i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
2. Radny nieobecny na pierwszej sesji Powiatu oraz radny, który uzyskał mandat w czasie trwania kadencji, składa ślubowanie na pierwszej sesji, na której jest obecny.
3. Z chwilą złożenia ślubowania radny nabywa swoje uprawnienia ustawowe.
4. Wykonując swój mandat radny posługuje się legitymacją służbową, której wzór ustala odrębną uchwałą Rada.
§ 53. 1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Powiatu.
2. Radny obowiązany jest brać udział w pracach organów Powiatu oraz organach Rady, do których został wybrany.
3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego.
§ 54. 1. Zapytania i interpelacje radnych kieruje się odpowiednio do Zarządu albo komisji Rady, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady.
2. Interpelacje składa się na piśmie w sprawach zasadniczych dla Powiatu.
3. Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.
4. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie, w ciągu 21 dni od daty jej złożenia.
5. Zarząd może zobowiązać kierowników właściwych powiatowych jednostek organizacyjnych lub dyrektorów wydziałów Starostwa do udzielenia odpowiedzi na interpelacje.
§ 55. 1. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów Powiatu, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
2. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się tryb postępowania przewidziany dla interpelacji.
§ 56. 1. Radny utrzymując stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców Powiatu postulaty i przedstawia je organom Powiatu do rozpatrzenia.
2. Do postulatów w zakresie składania i rozpatrywania stosuje się odpowiednio zasady składania i rozpatrywania interpelacji.
§ 57. 1. Radny z tytułu swej pracy i pełnionych funkcji w Radzie lub Zarządzie pobiera dietę oraz otrzymuje zwrot kosztów podróży służbowych, których zasady przyznawania określa odrębna uchwała Rady.
2. Dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka Zarządu.
§ 58. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
KLUBY RADNYCH
§ 59. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2. Klub może utworzyć, co najmniej 3 radnych.
3. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
§ 60. 1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić Przewodniczącemu Rady w ciągu 14 dni od dnia zebrania założycielskiego.
2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
3) nazwę klubu - jeżeli klub ją posiada.
3. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu Powiatu.
4. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Powiatu.
5. Przedstawiciele klubów mogą zgłaszać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.
6. Klub radnych ulega rozwiązaniu z chwilą, gdy liczba członków klubu spadnie poniżej trzech członków.
ROZDZIAŁ III
ZARZĄD POWIATU
§ 61. 1. Zarząd jest organem wykonawczym Powiatu.
2. Zarząd działa z zachowaniem zasady kolegialności. Ograniczenia zasady kolegialności w działaniach Zarządu, dopuszczalne są jedynie w przypadkach określonych w przepisach prawa.
3. W skład Zarządu wchodzą: Starosta jako jego przewodniczący, Wicestarosta Koszaliński, zwany dalej Wicestarostą, oraz trzech członków Zarządu.
4. Członkowie Zarządu mogą być wybierani z poza Rady.
§ 62. 1. Ze Starostą i Wicestarostą nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru.
2. Z członkami Zarządu będącymi radnymi nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru, jeżeli na wniosek Starosty, Rada tak zdecyduje.
3. Pozostali członkowie Zarządu nie będący radnymi zatrudniani są na podstawie umowy o pracę.
§ 63. 1. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania Powiatu określone przepisami prawa.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,
2) wykonywanie uchwał Rady,
3) gospodarowanie mieniem Powiatu,
4) wykonywanie budżetu Powiatu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych.
3. W realizacji zadań Zarząd podlega wyłącznie Radzie.
4. Zarząd wykonuje zadania Powiatu przy pomocy Starostwa oraz powiatowych jednostek organizacyjnych.
§ 64. 1. Członkowie Zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.
2. Zarząd w drodze uchwały może określić szczegółowe zakresy działania dla poszczególnych członków Zarządu.
§ 65. 1. Starosta jest kierownikiem Starostwa oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
2. Starosta sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:
1) powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,
2) zatwierdza programy ich działania,
3) uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,
4) w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,
5) zleca w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie kontroli.
§ 66. 1. Posiedzenia Zarządu zwołuje Starosta.
2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Starosta, a w razie jego nieobecności – Wicestarosta.
3. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą członkowie Zarządu – z głosem stanowiącym, a Sekretarz i Skarbnik – z głosem doradczym.
4. Do udziału w posiedzeniach Zarządu Starosta może zobowiązać pracowników Starostwa, kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, właściwych ze względu na przedmiot obrad.
5. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, w szczególności radni.
§ 67. Szczegółowy tryb i zasady wnoszenia oraz rozpatrywania wniosków i projektów uchwał na posiedzeniach Zarządu określa odrębna uchwała.
§ 68. 1. Zarząd rozstrzyga wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.
2ie uchwał.yzje wyłącznie w forenia oraz rozpatrywania wniosków i projektów uchwał na posiedzeniach Zarządu określa odrębna uchw. Uchwały Zarządu podpisuje osoba, która przewodniczyła posiedzeniu Zarządu.
3. W uchwałach Zarządu będących decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.
§ 69. 1. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.
§ 70. 1. Rejestr uchwał Zarządu prowadzony jest w Starostwie.
2. Rejestr uchwał Zarządu jest jawny.
§ 71. 1. Skarbnik jest głównym księgowym budżetu Powiatu.
2. Zadania Skarbnika jako głównego księgowego budżetu Powiatu określają odrębne przepisy.
3. Skarbnik kontrasygnuje dokumenty, dotyczące czynności prawnych, skutkujące powstaniem zobowiązań finansowych.
§ 72. 1. Sekretarz, w imieniu Starosty sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne Starostwa, a w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego Starostwa i instrukcji kancelaryjnej.
2. Ponadto Sekretarz zapewnia merytoryczną i techniczno – organizacyjną obsługę posiedzeń Rady i Zarządu oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd lub Starostę.
§ 73. Zakres kompetencji Sekretarza i Skarbnika określa Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Koszalinie.
ROZDZIAŁ IV
POWIATOWE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
§ 74. 1. Jednostki organizacyjne Powiatu tworzy się w celu wykonywania zadań powiatu.
2. Do jednostek o których mowa w ust. 1 należą:
1) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie,
2) Dom Pomocy Społecznej w Cetuniu,
3) Dom Pomocy Społecznej w Mielnie,
4) Dom Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach,
5) Dom Pomocy Społecznej w Parsowie,
6) Dom Pomocy Społecznej w Żydowie,
7) Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Polanowie,
8) Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Dom Dziecka w Mielnie,
9) Zespół Szkół im. Wincentego Witosa w Boninie,
10) Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Warninie,
11) Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Bobolicach,
12) Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Koszalinie,
13) Powiatowy Zarząd Dróg w Koszalinie,
14) Powiatowy Urząd Pracy w Koszalinie,
15) Stacja Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie.
3. Jednostki organizacyjne Powiatu tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada.
4. Organizację i zasady funkcjonowania powiatowych jednostek organizacyjnych określają statuty oraz regulaminy organizacyjne, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
5. Szczególne warunki lub zasady powoływania, odwoływania oraz tryb zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu określają odrębne przepisy.
§ 75. Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów, jest bezpośrednio podporządkowany Radzie i ponosi przed nią odpowiedzialność.
2. Powiatowego Rzecznika Konsumentów powołuje i odwołuje Rada oraz określa dla niego warunki płacy i pracy.
3. Czynności z zakresu prawa pracy wobec Powiatowego Rzecznika Konsumentów wykonuje Starosta.
ROZDZIAŁ V
GOSPODARKA FINANSOWA POWIATU
§ 76. 1. Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu Powiatu.
2. Budżet Powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki Powiatu.
3. Budżet Powiatu jest uchwalany przez Radę na rok kalendarzowy zwany dalej “rokiem budżetowym”.
4. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu Powiatu, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji Zarządu.
§ 77. Rada określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności:
1) obowiązki powiatowych jednostek organizacyjnych w projektowaniu budżetu Powiatu,
2) wymaganą przez Radę szczegółowość projektu, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
3) wymagane materiały informacyjne, które Zarząd powinien przedstawić Radzie wraz z projektem uchwały budżetowej,
4) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu Powiatu.
§ 78. 1. Uchwała budżetowa Powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego
2. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust. 1, do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, nie później jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.
3. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet Powiatu najpóźniej do dnia 30 kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.
4. W przypadku, gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, Rada może uchwalić prowizorium budżetowe Powiatu na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.
§ 79. 1. Za prawidłowe wykonanie budżetu Powiatu odpowiada Zarząd.
2. Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Powiatu,
5) dysponowania rezerwą budżetu Powiatu,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
ROZDZIAŁ VI
MIENIE POWIATU
§ 80. 1. Mieniem Powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez Powiat lub inne powiatowe osoby prawne.
2. Powiatowymi osobami prawnymi, oprócz Powiatu, są inne samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają taki status, a także te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie ustaw wyłącznie przez Powiat.
3. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia Powiatu nie należącego do innych powiatowych osób prawnych.
§ 81. 1. Oświadczenie woli w sprawach majątkowych w imieniu Powiatu składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.
2. Zarząd może upoważnić pracowników Starostwa, kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Powiatu.
3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 82. Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej. Inne powiatowe osoby prawne nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Powiatu.
§ 83. 1. Zarząd i ochrona mienia Powiatu powinny być wykonywane ze szczególną starannością.
2. Mienie Powiatu zbywane jest w drodze przetargu, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
3. Zbywanie mienia Powiatu w drodze bezprzetargowej wymaga zgody Zarządu, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
ROZDZIAŁ VII
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 84. Traci moc:
1) uchwała Nr III/34/2002 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Koszalińskiego (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2003 r. Nr 7 poz. 117),
2) uchwała Nr IX/96/2003 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 17 grudnia 2003 r. w sprawie uchwalenia zmian w Statucie Powiatu Koszalińskiego (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2004 r. Nr 5 poz. 64),
3) uchwała Nr XVI/160/2004 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia zmian w Statucie Powiatu Koszalińskiego (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2005 r. Nr 4 poz. 83),
4) uchwała Nr XIX/210/05 rady Powiatu w Koszalinie z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie uchwalenia zmian w Statucie Powiatu Koszalińskiego (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2005 r. Nr 75 poz. 1580)
5) uchwała Nr XXII/250/05 rady Powiatu w Koszalinie z dnia 28 grudnia 2005 r. w sprawie uchwalenia zmian w Statucie Powiatu Koszalińskiego (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2006 r. Nr 27 poz. 462).
§ 85. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie.
§ 86. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rad
Dariusz Kalinowski
UZASADNIENIE
Uchwalony w 2002 r. Statut Powiatu Koszalińskiego wymaga aktualizacji w związku ze zmianami ustawy o samorządzie powiatowym i orzecznictwem, jak również obecna forma nie odpowiada aktualnie stosowanej praktyce tworzenia statutów jednostek samorządu terytorialnego.
Dlatego w celu aktualizacji postanowień Statutu i ich dostosowania do obowiązujących przepisów prawa, a także bieżących potrzeb Powiatu i jego organów oraz w celu dostosowania postanowień Statutu do wytycznych wynikających orzecznictwa sądowego podjęto prace nad zmianą dotychczasowego Statutu Powiatu.
Liczba proponowanych zmian spowodowała, iż Zarząd Powiatu w Koszalinie wraz z Komisją Statutową Rady Powiatu w Koszalinie uznały za celowe zaproponowanie Radzie uchwalenia nowego Statutu Powiatu Koszalińskiego.
W większości proponowane zmiany w stosunku do aktualnie obowiązującego Statutu mają charakter redakcyjny i sprowadzają się do wyeliminowania z jego treści norm prawnych zawartych w innych przepisach, w szczególności rangi ustawowej.
Zmiany merytoryczne wynikające z dostosowania Statutu do aktualnych unormowań ustawowych dotyczą w szczególności:
1) zasad i trybu udostępniania informacji publicznej,
2) zmiany formy udziału obywateli w sesjach Rady,
3) usprawnienia trybu i zasad wnoszenia uchwał pod obrady Rady oraz prac Rady i jej organów,
4) zaktualizowania listy jednostek organizacyjnych Powiatu.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały w proponowanym brzmieniu uznaje się za zasadne.