ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE
z dnia 13 sierpnia 2008 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie
Na podstawie art. 36 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r..
o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm. ) uchwala się :
POWIATOWEGO ZARZĄDU DRÓG W KOSZALINIE
§ 1. Regulamin organizacyjny Powiatowego Zarządu Dróg
w Koszalinie, zwanego dalej PZD, określa jego strukturę organizacyjną
i szczegółowy zakres zadań.
§ 2. PZD działa na podstawie :
1) ustawy z dn. 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.)
2) ustawy z dn. 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
( Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz.115 z późn. zm.)
3) ustawy z dn. 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz.2104 z późn. zm.)
4) ustawy z dn. 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1593 z późn. zm.)
5) uchwały Nr XXV/295/06 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie nadania statutu Powiatowemu Zarządowi Dróg w Koszalinie.
6) niniejszego regulaminu.
§ 3. 1. PZD jest jednostką budżetową Powiatu Koszalińskiego, wykonującą z upoważnienia Zarządu Powiatu zarząd drogami powiatowymi w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, zgodnie z ustawą o drogach publicznych.
2. Siedzibą PZD jest Koszalin, a terenem działania Powiat Koszaliński.
ROZDZIAŁ II
ZAKRES I PRZEDMIOT DZIAŁANIA PZD
§ 4. Do zakresu działania PZD należy wykonywanie zadań zarządcy dróg powiatowych na obszarze Powiatu Koszalińskiego, a w szczególności:
1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
2) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
3) pełnienie funkcji inwestora,
4) utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń związanych z drogą,
5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
6) przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
7) koordynacja robót w pasie drogowym,
8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
9) prowadzenie ewidencji dróg , obiektów mostowych, przepustów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom , a także sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
10) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
11) wykonywanie robót interwencyjnych , robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
12) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
13) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska, mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
14) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
15) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
16) utrzymywanie zieleni przydrożnej , w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
17) nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości,
18) nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt 17 na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa,
19) wydawanie decyzji administracyjnych w imieniu zarządcy drogi oraz w ustalonym zakresie do załatwiania spraw ,
20) zawieranie umów najmu, dzierżawy i użyczenia gruntów
w pasie drogowym na cele związane z potrzebami zarządzania
drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz potrzebami obsług
i użytkowników ruchu,
21) wstęp na grunty przyległe do pasa drogowego jeżeli jest to niezbędne do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem i ochroną dróg,
22) urządzania czasowego przejazdu przez grunty przyległe do pasa drogowego w razie przerwy w komunikacji na drodze,
23) ustawiania na gruntach przyległych do pasa drogowego zasłon przeciwśnieżnych.
§ 5. 1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania PZD i należytej obsługi ustanawia się strukturę organizacyjną PZD.
2. Strukturę organizacyjną PZD określa załącznik do regulaminu.
§ 6. 1. Stanowisko Kierownika Sekcji tworzy się przy podległości minimum 5 pracowników.
2. W przypadku utworzenia stanowiska Kierownika Sekcji pracownicy danej sekcji podlegają bezpośrednio jej kierownikowi.
3. Kierownik Sekcji kieruje jej pracami i jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań.
§ 7. 1. Dyrektor kieruje pracą PZD jednoosobowo w ramach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu.
2. Dyrektor kieruje PZD przy pomocy Głównego Księgowego.
3. Dyrektora PZD zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu.
§ 8. 1. Do kompetencji i zadań Dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącymi sprawami PZD,
2) reprezentowanie PZD na zewnętrz,
3) składanie oświadczeń woli w imieniu PZD,
4) zatrudnianie i zwalnianie pracowników oraz prowadzenie polityki kadrowej,
5) odpowiedzialność za całokształt prac w zakresie bhp i p.poż.
6) przedkładanie opracowań (analiz, wniosków, programów) Zarządowi Powiatu,
7) wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
8) wydawanie zarządzeń pokontrolnych i poleceń służbowych,
9) nadzór spraw związanych z programami rozwoju sieci
drogowej na terenie Powiatu Koszalińskiego,
10) prowadzenie działań zmierzających do poprawy warunków
i bezpieczeństwa ruchu na drogach,
11) nadzór zadań wynikających z przyjętych planów rzeczowych
i finansowych PZD,
12) nadzór spraw związanych z tworzeniem zaplecza technicznego
oraz utrzymaniem urządzeń zabezpieczających ruch.
2. Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad pracownikami zatrudnionymi na stanowiskach:
1) Głównego Księgowego,
2) Kierownika Sekcji,
3) Stanowisku ds. kadrowo-płacowych w zakresie spraw kadrowych oraz bhp i p.poż.,
4) Stanowisku ds. kancelaryjnych,
5) Stanowiskach pracy w poszczególnych Sekcjach,
w przypadku gdy Sekcją nie kieruje kierownik.
§ 9. 1. Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.
2. Do obowiązków Głównego Księgowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości PZD zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
4) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
5) terminowe ściąganie i dochodzenie należności,
6) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora PZD, dotyczących prowadzenia rachunkowości, planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji, itp.
7) opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego i ich analiz,
8) opracowywanie projektów planów finansowych PZD,
9) prowadzenie spraw w zakresie ubezpieczenia majątku.
§ 10. 1. Sekcja Techniczna realizuje zadania w zakresie planowania , zamówień publicznych, a w szczególności:
1. przygotowania projektów, planów, koncepcji rozwoju, budowy lub przebudowy dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz remontów współdziałając z Sekcją Utrzymania Dróg i Mostów oraz Sekcją Służba Drogowa polegające na :
a) przygotowaniu dokumentacji technicznej,
b) uzgadnianiu ZUD , geodezyjnych,
c) pełnieniu funkcji inwestorskich,
d) uzyskiwaniu pozwolenia na budowę,
e) rozliczaniu oraz odbiorze robót,
f) sprawdzaniu pod względem merytorycznym dokumentacji z wykonanych robót,
g) uzgadnianiu planów zagospodarowania przestrzennego,
2) stosowania procedur ustawy Prawo zamówień publicznych przy
zlecaniu usług, dostaw i robót budowlanych,
3) przygotowaniu oraz sporządzaniu wniosków do instytucji
zewnętrznych o dofinansowanie inwestycji planowanych przez
PZD, tj.:
a) prowadzenia ewidencji instytucji pomocowych, pozyskiwanie informacji na temat programów oraz możliwości źródeł finansowania,
b) współpraca z instytucjami finansowymi,
c) prowadzenia wymaganej sprawozdawczości i jej
przechowywanie.
2. Sekcja Techniczna określa normy zużycia paliwa oraz rozlicza i prowadzi dokumentację w tym zakresie.
3. Nadzór zadań wynikających z przyjętych planów rzeczowo-finansowych PZD w zakresie :
a) robót zleconych,
b) przebudowy, remontów dróg oraz inżynierskich obiektów
drogowych,
c) budowy nowych dróg,
d) uzgadniania dokumentacji na roboty prowadzone w pasie
drogowym.
4. Sekcja Techniczna prowadzi nadzór nad stanem technicznym sprzętu, urządzeń i budynków.
5. Sekcja Techniczna prowadzi księgi inwentarzowe środków trwałych.
§ 11.1 Do zadań Sekcji Utrzymania Dróg i Mostów należy prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z utrzymaniem inżynierskich obiektów drogowych i sieci dróg powiatowych, a w szczególności :
1) prowadzenie ewidencji dróg, drogowych obiektów inżynierskich oraz ewidencja gospodarki nieruchomościami,
2) dokonywanie przeglądu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz ocena stanu technicznego, tj.
a) wnioskowanie o dokonanie przeglądów dróg,
b) sporządzanie i przechowywanie dokumentacji w tym zakresie,
3) planowanie oraz koordynacja utrzymania dróg, tj.:
a) sporządzanie planów robót bieżącego utrzymania,
b) sporządzanie planów rzeczowo-finansowych,
c) wnioskowanie zmian techniczno – organizacyjnych dotyczących realizacji zadań drogowych,
d) utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
e) wydawanie opinii dotyczących lokalizacji przystanków komunikacji zbiorowej,
f) sporządzanie planów, organizowanie i prowadzenie prac zimowego utrzymania dróg,
g) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego.
4) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem ruchu
drogowego, tj. :
a) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
b) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób i mienia,
c) obsługa przejazdów pojazdów nienormatywnych,
d) obsługa spraw związanych z utrzymaniem oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń zabezpieczających ruch drogowy,
e) udział w pracach komisji przygotowującej materiały do podejmowania decyzji zarządzających ruchem, wykorzystywania dróg w sposób szczególny.
5) prowadzenie całokształtu spraw związanych z zajęciem
pasa drogowego, tj.:
a) prowadzenie postępowania administracyjnego w celu wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w drodze decyzji administracyjnej,
b) prowadzenie postępowania administracyjnego w celu wydania decyzji o wymierzeniu kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia,
c) sporządzanie umów dzierżawy, najmu i użyczenia gruntów w pasie drogowym,
6) bieżący nadzór nad remontami, przebudową oraz
inwestycjami, a także udział w odbiorze tych robót.
7) przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb
obronnych oraz wykonywanie zadań na rzecz obronności,
8) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości, analiz i
informacji dotyczących utrzymania dróg i drogowych
obiektów inżynierskich - współpraca z Sekcją Techniczną
i Sekcją Służba Drogowa.
9) prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości,
10) weryfikacja ksiąg budowy prowadzonych przez Sekcję Służba
Drogowa.
§ 12. 1. Sekcję Służba Drogowa tworzy się w Manowie.
2. Sekcja Służba Drogowa zajmuje się sprawami związanymi z :
1) kontrolą stanu technicznego dróg i mostów,
2) określaniem potrzeb robót utrzymaniowych na drogach, mostach, wykonawstwem robót oraz nadzorem nad pracami zleconymi,
3) działaniem na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego,
4) czuwaniem nad przestrzeganiem przepisów porządkowych na drogach przez osoby zajmujące pas drogowy,
5) ochroną dróg i mostów,
6) koordynowaniem zimowego utrzymania dróg,
7) właściwą eksploatacją sprzętu, środków transportu i utrzymaniem zaplecza.
3. Sekcja Służba Drogowa współpracuje z Sekcją Techniczną , Sekcją
Utrzymania Dróg i Mostów w zakresie konsultowania, uzgadniania
przedsięwzięć oraz udostępniania informacji i materiałów
niezbędnych w ich pracach.
§ 13.1 Stanowisko ds. kadr i płac podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.
2. Do podstawowych zadań pracownika na stanowisku ds. kadr i płac należy :
1) sporządzanie list płac, dokonywanie rozliczeń składek ZUS oraz podatku dochodowego,
2) rozliczanie wynagrodzeń i czasu pracy oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,
3) prowadzenie dokumentacji związanej z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników oraz akt osobowych,
4) współpraca z Urzędem Pracy w zakresie zawierania i rozliczania umów o refundację wynagrodzeń,
5) prowadzenie ewidencji majątku trwałego jednostki,
6) prowadzenie całokształtu spraw z zakresu BHP I P.poż.
§14.1 Stanowisko ds. kancelaryjnych podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.
2. Do podstawowych zadań pracownika na stanowisku ds. kancelaryjnych należy :
1) prowadzenie sekretariatu,
2) kierowanie ruchem klientów w PZD,
3) obsługa komputerowa w zakresie pisania pism zleconych przez Dyrektora PZD,
4) przyjmowanie i ekspedycja korespondencji należącej do właściwości Dyrektora PZD,
5) prowadzenie archiwum oraz archiwizowanie dokumentów,
6) rozliczanie paliwa i sporządzanie zestawień w tym zakresie,
7) ewidencja druków ścisłego zarachowania.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 15. Zasady wykonywania kontroli wewnętrznej oraz obiegu dokumentacji określa Dyrektor w drodze zarządzeń wewnętrznych.
§ 16. Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
§ 17. Traci moc Uchwała nr 448/06 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 10 października 2006 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie, za wyjątkiem §7 ust. 2 pkt 3 i §13, które tracą moc z dniem 30 września 2008 r.
§ 18. Dotychczasowe przepisy wewnętrzne wydane na podstawie Regulaminu Organizacyjnego, o którym mowa w § 17, obowiązują do czasu wydania nowych uregulowań, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2008 r.
§ 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.