Część opisowa do sprawozdania z wykonania Budżetu Powiatu Koszalińskiego za rok 2003
WSTĘP
Zarząd Powiatu Koszalińskiego wypełniając swój ustawowy obowiązek wynikający z art. 136 ustawy o finansach publicznych, przedstawia Radzie Powiatu w Koszalinie – sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Koszalińskiego za rok 2003.
Sprawozdanie za 2003 rok dotyczy piątego roku funkcjonowania samorządu powiatowego.
Realizacja zadań określonych w budżecie powiatu na przestrzeni całego roku była trudniejsza niż w latach poprzednich.
Dokończenie inwestycji w DPS w Nowych Bielicach, a także przeprowadzenie remontu w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie w następstwie katastrofy budowlanej, spowodowało konieczność uruchomienia kredytu obrotowego w wysokości 700.000,-
Podjęte przez Zarząd Powiatu działania przyniosły zamierzone efekty w postaci prawidłowej realizacji zadań określonych w budżecie zarówno pod względem finansowym jak i rzeczowym.
Zrealizowane dochody w 2003 roku 37.786.426,- stanowią 101% planu, a poniesione wydatki 38.957.370,- tj. 99,2% planu.
Zaplanowany deficyt budżetowy na kwotę 1.831.097,- został zmniejszony o kwotę 660.153,- i na dzień 31 grudnia 2003 wyniósł 1.170.944,-
Pokrycia deficytu w wysokości 1.170.944,-:
· nadwyżką budżetową z lat poprzednich – 932.198,-
· pożyczką WFOŚiGW w wysokości – 15.808,-
pozostała wielkość deficytu w kwocie 222.938,-zostanie pokryta w 2004 z dochodów własnych.
A. DOCHODY
I. plan dochodów
Dochody budżetu powiatu na 2003 rok zostały określone w Uchwale Rady Powiatu III/31/2002 z dnia 20 grudnia 2002 roku w sprawie uchwalenia budżetu na 2003 rok, w wysokości 34.117.935,-
W ciągu roku budżetowego plan dochodów został zwiększony o kwotę 3.314.108,- osiągając na koniec roku budżetowego wielkość planowaną w wysokości 37.432.043,-
Zwiększenie planu dochodów o kwotę 3.314.108,- było wynikiem zmian planu dochodów polegających na zmniejszeniach i zwiększeniach.
Zwiększenie planu dochodów w roku 2003 wyniosło 3.580.765,- a dotyczyło następujących źródeł:
- Dotacji na zadania własne i rządowe o kwotę 1.699.777,-
- Dochodów własnych jednostek o kwotę 1.049.620,-
- Środków otrzymanych z innych źródeł o kwotę 831.368,-
Zmniejszenie planu dochodów w roku 2003 wyniosło 266.657,- a dotyczyło następujących źródeł:
- 1% udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę 11.717,-
- subwencji ogólnej o kwotę 254.940,-
Zmiany w planie dochodów wg działów klasyfikacji budżetowej przedstawia poniższe zestawienie:
1.Zmniejszenie planu dochodów wyniosło 266.657,- a dotyczyło:
a/. W dziale 756 – dochody od osób fizycznych stanowiących 1% udziału powiatu o kwotę 11.717,-
b/. w dziale 758 – różne rozliczenia o kwotę 254.940,- a dotyczące korekty subwencji ogólnej dla powiatu w stosunku do wielkości projektowej w rozbiciu na:
- część drogową w wysokości 70.615
- część wyrównawczą w wysokości 20.799,-
- część oświatowa w wysokości 163.526,-
( korekta części oświatowej w związku z likwidacją progów dla powiatów w pierwszym etapie zmian wyniosła 773.665,-, a na przestrzeni roku na podstawie złożonych przez Zarząd Powiatu stosownych wniosków uległa zwiększeniu o kwotę 610.139,-)
2. zwiększenie planu dochodów wyniosło 3.580.765,- i dotyczyło:
a/ w dziale 010 – rolnictwo i łowiectwo, o kwotę 174.000,- z przeznaczeniem na pokrycie kosztów realizacji programu „Modernizacja ewidencji gruntów i budynków z obszaru powiatu koszalińskiego – przekształcenie analogowych map ewidencji gruntów i budynków w mapy cyfrowe,
b/ w dziale 020 – leśnictwo o kwotę 65.000,-z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie na wypłatę ekwiwalentów za wyłączenie gruntów z upraw rolnych i prowadzenie upraw leśnych,
c/ w dziale 600 – transport i łączność o kwotę 399.435,- w tym; zwiększenia dotyczyły dochodów własnych jednostki PZD w wysokości 70.000,- z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w wysokości 23.000,- na dofinansowanie kosztów modernizacji drogi dojazdowej do gruntów rolnych Wierzchomino – Smolne,
z samorządu Województwa Zachodniopomorskiego kwotę 245.435,- w ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich, na modernizację drogi powiatowej Łazy-Osieki-Sucha Koszalińska,
z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwotę 61.000,- z przeznaczeniem na poprawę gospodarki wodnej na terenach przyległych do pasów drogowych kwota 30.000,- i 31.000,- na dofinansowanie zakupu rozdrabniacza gałęzi.
d/ w dziale 700 – gospodarka mieszkaniowa o kwotę 43.786,- z czego dotacja celowa z przeznaczeniem na uregulowanie odszkodowania za przejęte nieruchomości gruntowe pod drogę publiczną – powiatową w wysokości 40.786,- oraz dotacja celowa w wysokości 3.000,- z przeznaczeniem na gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa i przygotowanie nieruchomości do sprzedaży,
e/ w dziale 710 – działalność usługowa o kwotę 44.187,- z czego dotacja w wysokości 14.387,- dla Nadzoru Budowlanego na bieżącą działalność oraz na zakup komputera oraz dotacja celowa wysokości 29.800,- na prace geodezyjne i kartograficzne związane z aktualizacją użytków w bazie danych ewidencji gruntów oraz na opracowanie projektów modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków oraz na doposażenie w sprzęt komputerowy potrzebny do prowadzenia baz danych ewidencji gruntów oraz na zakup nowego systemu do prowadzenia baz,
f/ w dziale 750 - administracja publiczna o kwotę 302.023,- dochody- własne w Starostwie w wysokości 190.420,- dotacja na organizację w ramach promocji powiatu przedsięwzięcia pn.”Europowiat – Tu i Teraz” z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w wysokości 56.329,- oraz z Woj. Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 4.000,- i darowizna Przedsiębiorstwa Zbożowo-Młynarskiego w Stoisławiu w wysokości 2.000,- inne zwiększenia planu dochodów w tym dziale dotyczą dotacji z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 40.380,-z przeznaczeniem na opracowanie Powiatowego Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Koszalin i Powiatu Koszalińskiego w wysokości 35.380,- oraz na zakup kserokopiarki – 5.000,- z Urzędu Marszałkowskiego kwotę 5.451,- na zakup komputera wraz z oprogramowaniem do prowadzenia spraw ochrony gruntów rolnych. W ramach tego działu zwiększenie planu dotyczyło dotacji na dofinansowanie zadań z zakresu wykonywania specjalistycznych badań w pracach komisji poborowej – kwota 3.443,-
g/ w dziale 801 – oświata i wychowanie o kwotę 16.524,-,- w tym: dochody własne jednostek – 7.000,- dotacja na fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów nauczycieli – 4.616,-; dotacja dla pracodawców u których realizowane są praktyki zawodowe oraz prace komisji kwalifikacyjnej związanej z awansem zawodowym nauczycieli na łączną kwotę – 4.908.-
h/ w dziale ochrona zdrowia w wysokości 1.479,-dotacja z przeznaczeniem na składki zdrowotne dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku,
i/ w dziale 853 – opieka społeczna, o kwotę 2.186.742,- w tym:
dotacje:
· na prace zespołu ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności – 9.000,-
· dla rodzin zastępczych – 849.000,-;
· na bieżącą działalność domów pomocy społecznej – 178.967,-;
· na bieżącą działalność PUP – 90.000,-
· na bieżącą działalność placówek opiekuńczo-wychowawczych – 5.838,-
· na bieżącą działalność administracji rządowej - PCPR – 3.500,-,
· dla placówek opiekuńczo wychowawczych z tytułu wdrożenia III etapu reformy-wynagrodzenie dla nauczycieli oraz na fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów – 235.245,-
· na pokrycie kosztów przejazdu repatrianta i członków jego rodziny do Polski, zagospodarowanie i bieżące utrzymanie oraz pokrycie kosztów związanych z podjęciem nauki przez niepełnoletniego członka rodziny repatrianta – 12.372,-;
· na prowadzenie ośrodka adopcyjnego kwota – 5.000,-
dochody własne
placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej oraz PUP z tytułu m.in. odpłatności mieszkańców za pobyt, refundacji; kwota – 675.400,-pozyskane środki
w ramach programu „Kangur” dla Domu Dziecka w wysokości 25.000, oraz dla PCPR w wysokości 24.000,- na utworzenie „klubu rodzin zastępczych” ponadto Zarząd Powiatu w ramach pomocy między jednostkami samorządu terytorialnego z Urzędu Marszałkowskiego uzyskał kwotę 20.000,- na remont w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie, a z Agencji Nieruchomości Rolnej w Szczecinie kwotę 33.420,- z przeznaczeniem na zakup wyposażenia szkolnego również w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie; z PFOŚiGW dla dps-ów: w Parsowie kwota 10.000,- z przeznaczeniem na urządzenie i utrzymanie zieleni parkowej oraz modernizację obiektów małej retencji wodnej na terenie parku, oraz w Cetuniu kwota 10.000,- z przeznaczeniem na opracowanie projektu technicznego zmiany systemu ogrzewania
j/.w dziale 854 – edukacyjna opieka wychowawcza o kwotę – 347.589,- w tym: dotacja w ramach programu-wyrównywanie szans edukacyjnych –stypendia w wysokości 39.000,-; środki w wysokości 197.200,-uzyskane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Bobolicach na dofinansowanie systemu grzewczego; dotacja z przeznaczeniem na sfinansowanie z kredytu Banku Światowego wydatków na realizację komponentu „B2 Edukacja”, na remont świetlicy w SOSzW w Warninie w wysokości 9.153,- oraz dochody własne jednostek w wysokości 102.236,-
2. wykonanie dochodów
Plan dochodów po zmianach na koniec roku budżetowego w wysokości 37.432.043,- został zrealizowany w kwocie 37.786.426,- tj. o 354.383,- ponad plan,
a/.zrealizowane dochody w 100% dotyczą:
- dotacji celowej na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej;
- dotacji celowych otrzymywanych z budżetu państwa na realizację zadań własnych;
- subwencji ogólnej w części wyrównawczej, oświatowej, drogowej;
b/. niezrealizowane dochody:
- Planowany 1% udział powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych został zrealizowany w 92,9% tj. o kwotę 20.855,- mniejszą niż zakładał plan po zmianach
- Planowane wielkości dochodów pozyskanych z innych źródeł zostały zrealizowane do faktycznych wydatków zgodnie z celem ich przeznaczenia zabezpieczając pełne wykonanie poszczególnych zadań, na plan 831.368,- wykonane zostały w wysokości 783.151,- tj. w 94,2% ; (załącznik nr 1f)
c/. zrealizowane dochody ponad plan:
- Plan dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu po zmianach wynosił 5.734.319,- a wykonanie 6.158.040,- zatem plan został przekroczony o kwotę 423.721,-, a uzyskane ponad plan dochody dotyczą:
a/ najmu i dzierżawy składników majątkowych kwota 24.821,- ponad plan /źródłem tych dochodów są wpływy z tytuł czynszu za mieszkania i garaże, okazjonalne wynajęcie pomieszczeń np. na wesela, dzierżawienie pomieszczeń starostwa dla innych podmiotów itp./
b/ wpływów z usług zrealizowanych ponad plan o kwotę 272.194,- z odpłatności mieszkańców za pobyt w domach i uczniów za pobyt w placówkach oświatowych,
c/ wpływów z różnych dochodów zrealizowane w kwocie 96.473,- ponad wielkość planowaną źródłem tych dochodów były m.in.: refundacja wynagrodzeń przez PUP na podstawie zawartych umów, zwrot kosztów sądowych i egzekucyjnych, wpływy z tyt. wynagrodzeń dla płatników, wynajem samochodu ze sprzedaży odpadów konsumpcyjnych i inne,
d/ odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych jak i od rozłożonych na raty spłat z tytułu sprzedaży nieruchomości kwota 30.233,-
Na ogólną kwotę zaplanowanych wydatków na 2003 rok – 39.263.140,- zrealizowano w wysokości 38.957.370,- tj. w 99,2% czyli o 305.770,- mniej w stosunku do planu.
Mniejsze wykonanie wydatków dotyczyło m.in.:
A/ wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami w SOSzW w Bobolicach i Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie – wydatki zostały zrealizowane w wysokości poniesionych kosztów, które w efekcie końcowym były niższe od planowanych o kwotę 258.002,-
B/ wydatków na zakupy inwestycyjne w Starostwie o kwotę 35.381,- związanych z Powiatowym Programem Ochrony Środowiska, których realizacja przeszła na rok 2004,
C/ wydatków remontowych w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie o kwotę 29.940,- z uwagi na przedłużenie się prac – realizacja nastąpi w 2004 roku
D/ innych wydatków w łącznej kwocie 17.553,- których realizacja nastąpiła do wysokości potrzeb.
Charakterystyka i struktura wydatków budżetu powiatu w 2003 roku:
1.wynagrodzenia osobowe i pochodne 53,6 %
2.wydatki bieżące / rzeczowe / 35,2 %
3.wydatki inwestycyjne 5,3 %
4.dotacje udzielone z budżetu powiatu 5,9 %
ad.1 wielkość wydatków na wynagrodzenia i pochodne w 2003 roku
Struktura wydatków w jednostkach budżetowych wynika ze specyfiki jak i zadań nałożonych na te jednostki; i tak udział wynagrodzeń i pochodnych szczegółowo prezentuje załącznik nr 5.
ad.2 wydatki bieżące /rzeczowe/ stanowią 35,1% ogółu wydatków budżetu powiatu, a rodzajowo wydatki te są realizowane w zależności od zadań i tak:
a/ Powiatowy Zarząd Dróg- wydatki bieżące rzeczowe wyniosły 889.312,-z przeznaczeniem na:
- zimowe utrzymanie dróg - kwota 293.543,- z tego: na zakup materiałów do zwalczania śliskości 84.849,- oraz kwota 208.694,- wydatkowana na usługi związane z zimowym utrzymaniem dróg
- letnie utrzymanie dróg - kwota 146.019,- z tego na: remont cząstkowy nawierzchni bitumicznej masą na gorąco 20.076,-;roboty ziemne (ścianka pobocza, zebranie nadmiaru ziemi) przy drodze Koszalin-Giezkowo-Niedalino, kwota 4.133,-;drewniana kładka dla pieszych w Mielnie kwota 14.196,-;profilowanie dróg gruntowych kwota 2.231,-;remont pobocza drogi Zegrze-Krępa kwota 2.215,-; koszenie poboczy dróg powiatowych kwota 8.670,-; wzmocnienie drogi żużlowej metodą remiksingu wgłębnego w Karniszewicach kwota 64.882,-; remont przepustu w Popowie kwota 8.833,-; odnowienie oznakowania poziomego na drogach powiatowych w pasie nadmorskim kwota 5,896,-; jednostronne odwodnienie drogi 0354 poprzez ścięcie zawyżonego pobocza kwota 2.033,-; obustronne odwodnienie drogi z Nowych Bielic poprzez zdjęcie zawyżonego pobocza, kwota 6.420,-;usunięcie awarii przepustu oraz przegląd szczegółowy mostu przez rzekę Czarną na drodze z Popowo-Parnowo-Laski-Dunowo kwota 4.184,-; przegląd podstawowy obiektów mostowych kwota 2.250,-;
- pozostałe w wydatki bieżące w wysokości 449.750,- dotyczą wszystkich pozostałych wydatków związanych m.in. z zakupem materiałów do utrzymania dróg jak i innych wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie jednostki.
Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje wiele prac we własnym zakresie opierając się na posiadanym zapleczu osobowym i sprzętowym.
Dokonując zestawienia prac wykonywanych przez obwody drogowe w 2003 roku oraz sporządzając kosztorys inwestorski do przedłożonych obmiarów wg stawek i cenników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nie uwzględniając cen materiałów uzyskano wartość robót w wysokości 2.283.178,- zakres robót wykonanych we własnym zakresie obejmował m.in.: prace przy ścince, usuwaniu, pielęgnacji drzew i krzewów, koszenie traw, remont nawierzchni, prace związane z oznakowaniem pionowym, produkcja mieszanki solno-piaskowej, naprawa i konserwacja piaskarek, wykonanie ścieków w poboczu, porządkowanie pasa drogowego, czyszczenie przepustów, studzienek kanalizacyjnych, profilowanie dróg gruntowych, ułożenie chodnika z kostki brukowej, itp.
- b/ jednostki oświatowe – wydatki bieżące rzeczowe wyniosły – 1.483.175,- z przeznaczeniem na:
- - koszty eksploatacyjne jednostek takie jak: energie, usługi pocztowe, konserwacje i naprawy, usługi komunalne, telefoniczne, środki czystości żywność, opał, pomoce dydaktyczne, meble, zakup usług zdrowotnych, zakup paliwa, art. biurowych, druków, przeglądy, techniczne, szkolenie kadry pedagogicznej, dodatki mieszkaniowe, dodatki wiejskie, wyżywienie kucharek itp.
- - w placówkach oświatowych z uwagi na wykonanie szeregu prac remontowych w 2002 roku, w 2003 przeprowadzono remonty tylko w niewielkim zakresie na ogólną kwotę 54.568,- i tak w SOSzW w Warninie przeprowadzono remont świetlicy w wysokości 23.791,- z czego 9.153,- dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego, pozostałe wydatki dotyczyły bieżących prac remontowych w placówkach.
c/ domy pomocy społecznej- wydatki bieżące rzeczowe w pięciu domach wyniosły – 4.209.788,- z przeznaczeniem na:
zakup materiałów – 1.150.152,- takich jak: m.in. środki czystości, opał, paliwo, bielizna, pościel, odzież, materiały biurowe, części zamienne do środków transportu
- żywność – 1.167.489,-
- leki - 64.104,-
- energie - 834.426,-
- zakup usług remontowych 183.436,- dotyczące napraw i konserwacji urządzeń,
- inne wydatki – 810.181,- m.in. opłaty pocztowe, usługi telekomunikacyjne, komunalne, szkolenia, ochrona obiektu, usługi zdrowotne, odszkodowania, świadczenia dla pracowników wynikających z przepisów bhp, ubezpieczenia majątkowe, usługi informatyczne, i inne,
d/ placówki opiekuńczo-wychowawcze – Pogotowie Opiekuńcze w Polanowie i Dom Dziecka w Mielnie, wydatki bieżące rzeczowe w tych placówkach to koszty eksploatacyjne takie jak: energie, konserwacja sprzętu, zakup żywności, paliwa, kieszonkowe wychowanków, koszty wypoczynku zimowego i letniego, książki i przybory szkolne, bilety komunikacji, odzież, oraz inne wydatki,
Dom Dziecka w Mielnie jest placówką dysponującą 24 miejscami. W trakcie roku 2003 dwoje dzieci odeszło do rodzin zastępczych, jedno wróciło do rodziny biologicznej, stan liczebny na koniec roku wynosił 24 wychowanków.
Dom Dziecka realizował wydatki w rozdziale – pozostała działalność w wysokości 30.427,- są to środki uzyskane w formie dotacji na program „Kangur” kwota 25.000,- oraz na odpisy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla emerytów-nauczycieli kwota 5.427,-
Pogotowie Opiekuńcze w Polanowie jest placówką interwencyjną na 52 miejsca, dzieci objęte są opieką całodobową.
Przy Pogotowiu Opiekuńczym funkcjonuje Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum. Działalność w zakresie oświaty finansowana jest z subwencji oświatowej zaś działalność pogotowia finansowana jest z dotacji celowej.
W 2003 roku w wyniku katastrofy budowlanej tj. zawalenia się stropu w budynku wystąpiła konieczność przeprowadzenia w placówce remontu łazienek i wymiany więźby dachowej wraz z dokumentacją i audytem energetycznym łączny koszt remontu wyniósł 207.716,- inne drobne remonty na kwotę 29.939,-takie jak: naprawa kserokopiarki, samochodu itp.
Z zaplanowanej kwoty na remonty w wysokości 241.518,- nie zostały zrealizowane wydatki w wysokości 29.939,- z uwagi na brak odbioru robót końcowych, jednostka zwróciła niewykorzystane środki na rachunek powiatu, a dokończenie i rozliczenie robót nastąpi w 2004 roku.
e/ PCPR – realizuje zadania w następujących rozdziałach:
· 85301 – placówki opiekuńczo - wychowawcze w wysokości 46.031,- z przeznaczeniem na::
świadczenia na kontynuowanie nauki dla 4 osób opuszczających placówki, kwota 21.576,-
jednorazowe usamodzielnienia 6 osób, kwota 23.415,-oraz koszty obsługi kwota 140,-
· 85304 – rodziny zastępcze kwota 1.676534,- z przeznaczeniem na:
zobowiązania roku 2002 kwota 75.979,-
świadczenia miesięczne dla dzieci 1.092.765,-
jednorazowa pomoc dla nowych rodzin 7.054,-
świadczenia miesięczne na kontynuowanie nauki 190.653,-
jednorazowe usamodzielnienia dla 34 osób 150.753,-
jednorazowe zagospodarowanie w formie rzeczowej dla 6 osób 17.542,-
pogotowia rodzinne utworzone w 2003 roku, które funkcjonują na podstawie umów i są finansowane jako wynagrodzenia wraz z należnymi składkami społecznymi łączna kwota wydatków / świadczenia dla dzieci, wynagrodzenie i pochodne dla opiekunów/ wyniosła 129.119,-
szkolenia rodzin zastępczych 10.500,-
opłaty pocztowe 2.169,-7
· 83321 zespoły do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności – jest to zadanie rządowe zlecone powiatom do wykonania, dotacja wyniosła 60.000,- Zadanie to jest realizowane przez WSP Samodzielny Publiczny ZOZ na podstawie zawartej umowy. W 2003 roku Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności wydał ogółem 833 orzeczenia w tym: dla osób po 16 roku życia 556, a dla osób przed 16 rokiem życia 277.
· 85395 pozostała działalność – kwota 24.500,- w ramach tych wydatków zrealizowano program – „Powiatowy Klub Rodzin Zastępczych – Plastelina”, w ramach tych środków wyremontowano i wyposażono pomieszczenie, które służy rodzinom zastępczym.
· 85318 PCPR wysokość wydatków bieżących rzeczowych wynosi 59.377,-- jako koszty funkcjonowania jednostki, powołanej do wykonywania powyższych zadań i do sprawowania nadzoru nad placówkami z zakresu pomocy społecznej
f/ Powiatowy Urząd Pracy –
wydatki bieżące rzeczowe związane z funkcjonowaniem jednostki, pozwoliły zabezpieczyć niezbędne koszty: usług telekomunikacyjnych, naprawy maszyn biurowych, materiałów biurowych, innych drobnych wydatków, a ponadto w 2003 roku wymieniono 12 szt. okien, w trzech pokojach zamontowano funkcjonalne szafy ścienne na akta.
Jednostka realizuje zadanie administracji rządowej w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku, zarejestrowanych w PUP i nie objętych ubezpieczeniem z innego tytułu. Wydatek ten realizowany jest z dotacji celowej jako zadanie rządowe z budżetu państwa. Przyznana dotacja na ten cel wyniosła 1.810.642,-,- i została zrealizowana w 100 % , natomiast niezbędna kwota na opłacenie składek winna być w wysokości 3.084.228,- co spowodowało, że na dzień 31 grudnia wystąpiły zobowiązania w wysokości 1.273.586,- w tym wymagalne w wysokości 1.072.205,-,-
g/ Starostwo Powiatowe – realizuje wydatki w wielu działach w ramach zadań własnych jak i zadań zleconych rządowych.
Wydatki bieżące związane są przede wszystkim z zadaniami takimi jak: rolnictwo i łowiectwo, leśnictwo, gospodarka mieszkaniowa, nadzór budowlany, rada powiatu, komisje poborowe, promocja powiatu, kultura i ochrona Dziedzictwa Narodowego, Kultura Fizyczna i Sportu także wydatki związane z funkcjonowaniem jednostki.
Wydatki bieżące rzeczowe w rozdziale 75020 – starostwo powiatowe dotyczą m.in.:
- zakup materiałów i wyposażenia kwota 433.600,-takich jak: druki do wydziału komunikacji – 302.448,- materiały biurowe – 44.095,-,prasa, druki akcydensowe – 15.377,- inne wydatki / paliwo, wyposażenie biurowe, gaśnice i szafki na gaśnice, sprzęt komputerowy itp./ - 35.866,- oraz materiały eksploatacyjne m.in. materiały do remontu budynku i innych napraw – 35,814,-
- energie / c.o, woda, energia elektryczna/ - 151.918,-
- zakup usług remontowych kwota 88.369,- wydatki związane drobnymi remontami i naprawami w budynku Starostwa i tak: remont drzwi, naprawa sieci elektrycznej, wymiana okien w łączniku, montaż drzwi aluminiowych cyklinowanie parkietu i inne,
- zakup usług pozostałych – 528.146,- wydatki w tym paragrafie to przede wszystkim usługi telefoniczne i pocztowe – 214.745,- zakup tablic rejestracyjnych – 80.863,- usługi sprzątania i konserwacji – 99.323,- inne wydatki takie jak: prowizje od kredytu, usługi informatyczne, ogłoszenia w prasie, szkolenia wyrób pieczątek, wywóz nieczystości, elektroniczna ochrona obiektu, operaty szacunkowe, dorabianie kluczy– 133.215,-
- różne opłaty i składki – 60.124,- m.in. ubezpieczenie budynku i mienia, opłata składek członkowskich na rzecz Banku Żywności, Związku Powiatów Polskich oraz Związku Celowego Powiatów Województwa Zachodniopomorskiego i Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego
w rozdziale 75095 - pozostała działalność realizowana jest promocja powiatu.
Wydatki w wysokości 151.379,- zabezpieczyły wykonanie takich jak:
· wydawanie „Gazety Ziemskiej”
· współorganizacja imprez powiatowych (spotkanie noworoczne, dożynki, Siemionalia, Dni Województwa Zachodniopomorskiego i inne)
· przedsięwzięcie pn, „Europa Tu i Teraz”
· zakup materiałów promocyjnych
a/ zadania inwestycyjne w wysokości 1.854.948,- takie jak:
· w Powiatowym Zarządzie Dróg zadanie inwestycyjne w wysokości 888.523,- z tego:
-modernizacja drogi powiatowej 17414 Łazy-Osieki-Sucha Koszalińska” koszt zadania wyniósł 818.117,-
-dokumentacja II etapu zadania „Modernizacja drogi powiatowej 0354 kwota 20.000,-
-dokumentacja techniczna zadania I etap Mścice – Dobre kwota 15.328,-
-modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych Wierzchomino – Smolne 35.078,-
§ w Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu dokumentacja techniczna dotycząca zmiany systemu ogrzewania kwota 12.000,-
§ w Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach zakończono budowę domu rodzinnego dla dzieci i młodzieży koszt 2003 roku to kwota 291.245,-
§ w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczy w Bobolicach modernizacja kotłowni opalanej paliwem stałym na kotłownię gazową wraz z przebudową ogrzewania w budynkach szkoły, internatu, sali gimnastycznej, zaplecza, koszt całkowity 289.853,-
§ w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie modernizacja gospodarki cieplnej koszt inwestycji 292.260,-
§ w Starostwie Powiatowym przebudowa wejścia do budynku oraz budowa pochylni dla osób niepełnosprawnych kwota 81.067,-
b/ wydatki na zakupy inwestycyjne wyniosły 193.329,-
§ w Powiatowym Zarządzie Dróg kwota 94.831,- z przeznaczeniem na:
samochód osobowy 22.500,-
przyczepa rolnicza 11.500,-
kosiarka bijakowa 21.000,-
zestaw do cięcia asfaltu 5.120,-
zestaw do podkrzesywania gałęzi 3.511,-
rębak – rozdrabiacz gałęzi 31.200,-
§ w Powiatowej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej zakup kserokopiarki kwota 4.502,-
§ w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej zakup zestawów komputerowych kwota 17.200,-
§ w Starostwie Powiatowym kwota wydatków związanych z zakupami inwestycyjnymi wyniosła 76.796,-
- dla Powiatowego Nadzoru Budowlanego zakup komputera –kwota 4.000,-
- dla promocji powiatu – zakup komputera kwota 6.320,-
- dla Starostwa – zakup komputerów, zakup programów antywirusowego i LEX, zakup serwera – kwota 66.476,-
Ad.4 dotacje udzielane z budżetu powiatu na zadania wykonywane przez inne podmioty oraz organizacje pozarządowe
a/ dotacje udzielane z budżetu państwa:
dla szkól niepublicznych o uprawnieniach szkól publicznych 218.550,-
dla Miasta i Gminy Polanów na podstawie porozumienia o przekazaniu zadań oświatowych-dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowie 447.276,-
dla DPS w Bobolicach i Gąskach 1.484.823,-
dla Gminy Sianów na podstawie porozumienia o przekazaniu zadań – Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Iwięcinie 5.000,-
dla TPD na prowadzenie ognisk środowiskowych 134.000,-
dla TPD na prowadzenie ośrodka adopcyjnego 24.000,-
b/ dotacje, które udzieliła Rada Powiatu:
w dziale 853 – opieka społeczna, dla TPD na realizację programu pn. „Szlakiem zranionych gniazd” – budowa powiatowego systemu pomocy ofiarom kryzysu i przemocy 5.000,-
w dziale 851 – ochrona zdrowia, dla Stowarzyszenia „Kardiopuls” na dofinansowanie zakupu aparatury 5.000,-
w dziale 921 - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kwota 13.000,- na renowację zabytkowego kościoła w Dobrzycy 2.000,-
dla miasta Koszalina w ramach umowy o przekazaniu zadań związanych z działalności biblioteki powiatowej 11.000,-
DYSPONOWANIE REZERWĄ BUDŻETOWĄ
W budżecie 2003 roku utworzono rezerwę ogólną na nie nieprzewidziane wydatki w wysokości 129.575,- oraz rezerwę celową – oświatową w wysokości 15.000,-
Rezerwy uruchomiono i wykorzystano w całości po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji d.s Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, z przeznaczeniem na:
a/ zgodnie z celem dla placówek oświatowych na nagrody dla nauczycieli, 11.000,- oraz 4.000,- dla Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie na bieżące utrzymanie placówki
a/ dla Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie kwota 112.575,- na bieżące utrzymanie placówki,-
b/ dla Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego kwota 13.000,- na bieżące funkcjonowanie jednostki
c/ dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na nagrody kwota 4.000,-
C. GOSPODARSTWO POMOCNICZE
Przy Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej funkcjonuje gospodarstwo pomocnicze pod nazwą „Pracownia informatyczna”.
Przedmiotem działania Pracowni jest wykonywanie czynności materialno-technicznych związanych z:
- prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
- prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie
- uzgadnianiem przez inwestorów usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu
- prowadzeniem spraw organizacyjnych
Prace powyższe wykonywane są w ramach zawartych umów z PODGiK.
Przychody na dzień 31 grudnia 2003 roku wyniosły 309.514,-
Wydatki na dzień 31 grudnia 2003 roku wyniosły 309.514,-
na wynagrodzenia i pochodne 10 etatów gospodarstwa.
D. FUNDUSZE
1. Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym tworzony jest ze sprzedaży materiałów takich jak reprodukcje, mapy drukowane oraz świadczenia usług z tytułu udostępnienia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego jak również z odsetek bankowych oraz ze sprzedaży środków trwałych.
Przychody w 2003 roku wyniosły 685.945,-
a wydatkowano 648.041,-.
Z uzyskanych wpływów zakupiono: materiały eksploatacyjne do drukarek i kserokopiarek, materiały biurowe, komputery, drukarki, klimatyzator, zasilacz, monitor, licencje, oprogramowanie i drukarki. Pokryto koszty konserwacji kserokopiarek, a także wykonano prace związane z porządkowaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego jak również opracowano numeryczną mapę ewidencji gruntów i budynków w systemie EWMAPA. Odprowadzono 20% wpływów do Funduszu Wojewódzkiego i Centralnego.
2. Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej tworzony jest z odpisów Wojewódzkiego Funduszu, a przeznaczony jest na finansowanie gospodarki odpadami.
W 2003 roku z uzyskanych wpływów w wysokości 143.357,- wydatkowano kwotę 102.918,- zgodnie z planem na:
A/ dotacje – kwota 102.600,- z przeznaczeniem ;
· Dla Urzędu Gminy w Mielnie na urządzenie terenów zielonych i zadrzewień – kwota 5.000,0
· Dla Urzędy Gminy w Świeszynie na zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów – kwota 7.000,-
· Dla DPS w Cetuniu na dofinansowanie projektu technicznego zmiany systemu ogrzewania – kwota 10.000,-
· Dla DPS w Parsowie na dofinansowanie zadania mającego na celu poprawę gospodarki wodnej na terenach przyległych – kwota 10.000,-
· Dla PZD w Koszalinie na zakup rozdrabniacza gałęzi oraz zestawu do podkrzesywania drzew oraz na dofinansowanie zadań mających na celu poprawę gospodarki wodnej na terenach przyległych do pasów drogowych – kwota ogólna 61.000,- z tego zwrot w wysokości 145,-
· Dla Starostwa na zakup kserokopiarki dla potrzeb Wydziału Ochrony Środowiska – kwota 5.000,-
· Oraz na edukację ekologiczną i konkursy ekologiczne – kwota 4.600,-
B/ wydatki bieżące w wysokości 463,- na zakup literatury fachowej.
E. ŚRODKI SPECJALNE
W Powiecie Koszalińskim funkcjonują środki specjalne utworzone na podstawie:
1. obowiązujących ustaw:
w Powiatowym Zarządzie Dróg zgodnie z art.40 ustawy o drogach publicznych powołano środek specjalny, którego źródłem przychodów są opłaty za zajęcie pasa drogowego i za umieszczanie w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem dróg.
Wpływy na podstawie wydanych decyzji o zajęciu pasa drogowego w 2003 roku wyniosły 63.129,- z tego za zajęcie pasa drogowego 54.873,- oraz z tytułu wypłaty odszkodowania za utracone mienie (kradzież w Manowie) kwota 8.256,-
z wpływów dokonano wydatków na kwotę 48.053,-
§ zakupu materiałów – piasek, emulsja, kostka brukowa, krawężnik mieszanka kruszywa, kwota 30.754,-
§ remontów cząstkowych nawierzchni dróg oraz zakupiono usługi transportowe związane z przewozem materiałów, kwota 9.073,-
§ zakupu związanych z odtworzeniem skradzionego majątku tj. szlifierkę kątową, 2 pilarki Stihl, podkrzesywarkę, prowadnice oraz łańcuchy tnące kwota 8.226,-
2. powołanych uchwałą Rady Powiatu:
w Domu Dziecka w Mielnie wpłaty z tytułu nawiązek sądowych wyniosły 103.091,- co pozwoliło zrealizować następujące wydatki: kieszonkowe wychowanków, zakup odzieży, obuwia, środków spożywczych, leków i materiałów medycznych, podręczników szkolnych, naprawy i konserwacje, wypoczynek zimowy i letni itp.
W Pogotowiu Opiekuńczym Polanowie wpływy z tytułu nawiązek sądowych wyniosły 9.000,- z przeznaczeniem na potrzeby wychowanków.
3. pochodzących z darowizn – łączna wartość darowizn wyniosła – 85.976,- w tym :
domy pomocy społecznej 28.430,-
SOSzW w Warninie 3.592,-
Dom Dziecka w Mielnie 26.270,-
Pogotowie Opiekuńcze w Polanowie 27.684,-
F. FUNDUSZE PAŃSTWOWE
W Powiecie Koszalińskim funkcjonują dwa państwowe fundusze:
1. Państwowy Fundusz Pracy.
Wykonując zadania ustawowe Powiatowy Urząd Pracy wydatkował z funduszu w 2003 roku kwotę 67.759.897,- z tego:
a/ na zadania z zakresu administracji rządowej 58.067.260,-
z przeznaczeniem na:
Zasiłki dla bezrobotnych 23.319.409,-
Zasiłki i świadczenia przedemerytalne 27.044.666,-
Składka ZUS od zasiłków dla bezrobotnych 7.624.752,-
Zasiłki pogrzebowe 78.433,-
b/ na zadania własne samorządu - aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu 9.078.236,-
z przeznaczeniem na:
Szkolenie bezrobotnych 389.270,-
Aktywizacja zawodowa absolwentów 3.501.136,-
Prace interwencyjne 1.878.606,-
Roboty publiczne 1.809.501,-
Pożyczki:
dla bezrobotnych na podjęcie działalności gospodarczej 189.000,-
dla pracodawców na utworzenie nowych miejsc pracy 290.000,-
Zatrudnienie młodocianych 803.187,-
Pozostałe aktywne 217.536,-
zwrot kosztów dojazdu do pracy na staż, zwrot kosztów badań lekarskich skierowanych na staż absolwentów itp.
c/ pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem funduszu takie jak: prowizje bankowe, opłaty pocztowe, zakup druków i skoroszytów oraz wydatki na informatykę 614.401,-
2.Fundusz PFRON
w 2003 roku w ramach Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych realizowano następujące zadania:
a/ w zakresie rehabilitacji zawodowej na łączną kwotę 381.169,- w tym:
· refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne 238.169,-
· udzielanie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej 143.000,-
b/ w zakresie rehabilitacji społecznej na łączną kwotę 287.886,-
· - dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych 158.213,-
w tym dla:
osób dorosłych i ich opiekunów 129.719,-
dzieci i młodzieży i ich opiekunów 28.494,-
· dofinansowanie do sprzętu ortopedycznego 129.673,
c/ dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych na wnioski indywidualnych osób niepełnosprawnych 111.870,-
d/ szkolenia 15.018,-
C. UMORZENIE NALEŻNOŚCI BUDŻETOWYCH
Wartość umorzonych należności w 2003 roku wyniosła 20.929,- a umorzenia dotyczyły :
1. Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Warninie – wartość umorzenia 562,-dla uczniów za wyżywienie ze względu na bardzo trudną sytuację finansową i rodzinną tych uczniów.
2. Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Bobolicach wartość umorzenia 540,- z powodu zgonu dłużnika
3. Dom Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach – wartość umorzenia
6.792,- na wniosek dyrektora domu Zarząd Powiatu umorzył należność z tytułu odpłatności za pobyt , w wysokości 5.789,- z uwagi na niemożliwość uzyskania należności w postępowaniu egzekucyjnym. Dyrektor jednostki umorzył należność z tytułu odpłatności za pobyt mieszkańca w kwocie 1.003,- ze względu na bardzo trudną sytuację rodzinną.
4 Dom Pomocy Społecznej w Parsowie – wartość umorzenia 3.666,-w tym umorzona należność przez Zarząd Powiatu w wysokości 3.547,- z uwagi na umorzone postępowanie egzekucyjne przez komornika Urzędu Skarbowego, oraz należność umorzona przez kierownika jednostki w wysokości 119,- ze względu na bardzo trudną sytuację rodzinną mieszkańca
5 Dom Pomocy Społecznej w Żydowie – wartość umorzenia 1.458,-,dla 13 dłużników z powodu ich zgonu
6 Pogotowie Opiekuńcze wartość umorzenia 1.588,-
dokonane wobec 8 dłużników, z tytułu odpłatności za dzieci przebywające w placówce, z uwagi na bardzo trudną sytuację rodzinną i finansową
7 Powiatowy Zarząd Dróg umorzył dla 17 należności za drewno w wysokości 529,- z uwagi na wyższe koszty egzekucji niż należność, a ponadto Zarząd Powiatu umorzył należność z tytułu kary umownej wobec Przedsiębiorstwa Drogowego „EMULEX” z w wysokości 4.753, - z uwagi na uzasadniony interes gospodarczy. Przedsiębiorstwo wykonało w zamian roboty o wartości 17.558,- na drogach powiatowych oraz w środkach specjalnych kwota 1.041,-
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.