UCHWAŁA NR 63/11
ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE
z dnia 24 sierpnia 2011 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558 i Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 oraz Nr 200, poz. 1688, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 162 poz. 1568; z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 167 poz. 1759, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753, Nr 157, poz. 1241, z 2010 Nr 28, poz.142 i poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106 poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113) uchwala się :
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY W KOSZALINIE
§ 1. Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu, a w szczególności
a) strukturę organizacyjną Urzędu,
b) zakres działania komórek organizacyjnych Urzędu.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu
w Koszalinie,
2) Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Koszalińskiego,
3) PUP - należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy
w Koszalinie,
4) Dyrektorze PUP – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie,
5) Z-cach Dyrektora PUP – należy przez to rozumieć Zastępców Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie,
6) Komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć działy, centra, referaty, zespoły i samodzielne stanowiska,
7) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004r
8) PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
9) EFS – należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Społeczny,
10) EURES –należy przez to rozumieć europejskie służby zatrudnienia realizujące działania obejmujące w szczególności pośrednictwo pracy wraz z doradztwem w zakresie mobilności na rynku pracy we współpracy ze związkami zawodowymi
i organizacjami pracodawców,
11) CAZ – należy przez to rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
§ 3. 1.PUP jest jednostką organizacyjną Powiatu Koszalińskiego
wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej,
wykonującą zadania z zakresu samorządu powiatowego
wynikające z ustawy lub rozporządzeń wykonawczych,
finansowaną w formie jednostki budżetowej.
2.Siedzibą PUP jest Miasto Koszalin, będące Miastem na prawach
powiatu.
3.Obszarem działania PUP jest miasto Koszalin i Powiat
Koszaliński
4.Zakres właściwości terytorialnej określa porozumienie zawarte w
dniu 27 marca 2006 roku pomiędzy Powiatem Koszalińskim
a Miastem Koszalin.
5.Nadzór nad PUP sprawuje Zarząd Powiatu w Koszalinie.
§ 4. PUP działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Regulaminu oraz aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora PUP, Zarząd Powiatu lub Starostę, a w szczególności:
1) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Tekst jednolity z 9 kwietnia 2008 Dz. U. z 2008 Nr 69, poz. 415 z późn. zm.),
2) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Tekst jednolity Dz. U. z 2008 Nr 14, poz. 92, z późn. zm.)
3) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
4) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.),
5) ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Tekst jednolity z 8 stycznia 2007, Dz. U. z 2007r., Nr 11, poz. 73 i 74, z późn. zm.),
6) ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.),
7) ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Tekst jednolity z 17 czerwca 2008 r. Dz. U. Nr 115, poz. 728 z późn. zm.),
8) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych (t.j. Dz. U.
z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.),
§ 5. 1. W ramach zadań określonych w art. 9 ust.1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, PUP wykonuje zadania samorządu powiatowego, do których należy w szczególności:
1) opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, o której mowa
w odrębnych przepisach;
2) pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy;
3) udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej
w ustawie;
4) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe i informację zawodową oraz pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy;
5) udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy oraz poradnictwo zawodowe i informację zawodową;
6) rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
7) inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy;
8) inicjowanie i wspieranie metodyczne tworzenia klubów pracy działających w innych niż powiatowy urząd pracy instytucjach
i organizacjach;
9) inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych
10) opracowywanie analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych, oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia;
11) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
12) współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
13) współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów;
14) współpraca z wojewódzkimi urzędami pracy w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu
i aktualizacji informacji zawodowych oraz innych zasobów informacji dotyczących lokalnego rynku pracy przydatnych w poszukiwaniu pracy;
15) przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia;
16) wydawanie decyzji o:
a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych z Funduszu Pracy,
d) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego
z Funduszu Pracy, należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków, oraz innych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
17)realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym wydawanie decyzji, zaświadczeń
i rozpatrywanie wniosków,
18) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, w szczególności przez:
a) realizowanie zadań sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców,
b) realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw;
19) realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;
20) badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku
z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca;
21) organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy;
22) opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania;
23) realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia
i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy;
24) organizacja i realizowanie programów specjalnych;
25) udostępnianie informacji o osobach zarejestrowanych, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie, innym instytucjom rynku pracy lub podmiotom, o których mowa w art. 24 ust. 1 oraz innym podmiotom publicznym albo podmiotom niebędącym podmiotami publicznymi, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji;
26) współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia rejestrów centralnych zawierających dane dotyczące rynku pracy, instytucji rynku pracy, projektów, udzielonej pomocy
i świadczeń oraz dane dotyczące poszukujących pracy, bezrobotnych, pracodawców i ofert pracy,
27) inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych.
2. PUP wykonuje zadania wynikające z innych ustaw,
a w szczególności:
1) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne;
2) opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne za osoby bezrobotne;
3) opracowywanie powiatowych programów pomocy w realizacji zadań na rzecz osób niepełnosprawnych;
4) pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych, ich szkolenie oraz przekwalifikowanie;
5) kierowanie osób niepełnosprawnych, które wymagają specjalistycznego programu szkolenia oraz rehabilitacji leczniczej
i społecznej do specjalistycznego ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjnego lub innej placówki szkoleniowej;
6) współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym
z odrębnych przepisów;
7) współpraca z organami administracji rządowej i organizacjami jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi i fundacjami w zakresie zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
8) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób.
Rozdział III
Zasady kierowania Powiatowym Urzędem Pracy
§ 6. 1. Całokształtem działalności PUP kieruje – zgodnie z zasadą
jednoosobowego kierownictwa – Dyrektor PUP i ponosi za nią
odpowiedzialność przed Starostą.
2.Dyrektora PUP, wyłonionego w drodze konkursu spośród
kandydatów spełniających warunki art. 9 ust. 5 ustawy, zgodnie
z treścią Porozumienia z dnia 13 lutego 2007r. powołuje
i odwołuje Starosta Koszaliński i Prezydent Miasta Koszalina.
3.Dyrektor PUP kieruje działalnością PUP przy pomocy z-ców
dyrektora oraz kierowników komórek organizacyjnych.
4.Zastępców dyrektora PUP powołuje i odwołuje Dyrektor PUP.
5.Dyrektor PUP realizuje zadania PUP na podstawie upoważnienia
udzielonego przez Zarząd Powiatu w Koszalinie.
6.Dyrektor PUP na czas swojej nieobecności może udzielić
pełnomocnictwa z-com dyrektora do podejmowania czynności
w zakresie kierowania Urzędem na mocy upoważnienia
udzielonego mu przez Zarząd. Upoważnienie z-ców dyrektora nie
obejmuje decyzji kadrowych.
7.Dyrektor PUP składa raz w roku sprawozdanie z działalności
PUP Zarządowi.
8.Dyrektor PUP wydaje w indywidualnych sprawach w zakresie
określonym upoważnieniem Starosty decyzje administracyjne,
postanowienia oraz zaświadczenia.
9.Dyrektor PUP kieruje Urzędem poprzez wydawanie zarządzeń
oraz poleceń służbowych.
10.Urząd jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
Dyrektor PUP zatrudnia i zwalnia pracowników PUP.
11. Funkcję Administratora Bezpieczeństwa Informacji /ABI/ pełni
zastępca, wyznaczony przez Dyrektora.
12.Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji podlega
bezpośrednio Administrator Systemów Informatycznych /ASI/
w zakresie bezpieczeństwa informatycznego.
§ 7. Dyrektor PUP ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
Rozdział IV
Gospodarka majątkowa i finansowa
§ 8. PUP zarządza powierzonym mu mieniem, zapewnia jego ochronę
i należyte wykorzystanie.
1. Podstawą gospodarki finansowej jednostki jest zatwierdzony plan finansowy obejmujący dochody i wydatki.
2. Za zgodność gospodarki finansowej z przepisami prawa oraz racjonalną, celową i oszczędną gospodarkę środkami finansowymi odpowiada Dyrektor PUP oraz pracownicy, którym powierzono zadania związane z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej wydatkowania środków publicznych.
3. PUP prowadzi obsługę finansowo – księgową realizowanych przez siebie zadań.
4. Nadzór nad prowadzoną przez PUP gospodarką finansową sprawuje Zarząd.
Rozdział V
Organizacja Powiatowego Urzędu Pracy
§ 9. Powiatowy Urząd Pracy składa się z następujących działów, centrów, referatów, zespołów i samodzielnych stanowisk oznaczonych symbolami:
1) Centrum Aktywizacji Zawodowej, /CAZ/
w skład którego wchodzi :
a) Dział Pośrednictwa Pracy, Doradztwa Zawodowego
i Szkoleń /DPD/
b) Dział Instrumentów Rynku Pracy, /DRP/
2) Dział Finansowo – Księgowy, /DFK/
3) Dział Organizacyjno – Administracyjny, /DOA/
4) Dział Informacji, Ewidencji i Świadczeń, /DIE/
5) Referat obsługi zamiejscowej w Bobolicach, /RZB/
6) Referat obsługi zamiejscowej w Polanowie, /RZP/
7)Samodzielne stanowisko ds. obsługi osób bezrobotnych
w Biesiekierzu,
8) Zespół ds. Programów, /ZP/
9)Zespół ds. Postępowań Administracyjnych, /ZA/
§ 10. W PUP mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1) centrum aktywizacji zawodowej
2) działy,
3) referaty,
4) zespoły,
5) samodzielne stanowiska pracy.
§11.1.Kierownicy komórek organizacyjnych określają ich strukturę
wewnętrzną oraz zakres działania i przedstawiają Dyrektorowi
PUP do zatwierdzenia.
2.Kierownicy komórek organizacyjnych mają prawo łączyć zadania,
przewidziane w schemacie organizacyjnym dla wielu stanowisk,
w jedno stanowisko.
§ 12. 1.Centrum Aktywizacji Zawodowej jest wyspecjalizowaną komórką
organizacyjną Urzędu realizującą zadania w zakresie usług
rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy.
2.Centrum aktywizacji kieruje kierownik w randze zastępcy
dyrektora.
§ 13. 1.Dział jest podstawową komórką organizacyjną, zajmującą się
określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy
lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami, których realizację
w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe
zarządzanie.
2.Działem kieruje kierownik działu.
3.Na czas nieobecności kierownika działu funkcję zastępcy pełni
wyznaczony pracownik.
§ 14. 1.Referat jest minimum trzyosobową komórką organizacyjną
realizującą jednolite zagadnienia merytoryczne.
2.Referatem, który może być tworzony w ramach działu lub jako
komórka samodzielna, kieruje kierownik referatu.
§ 15. 1.Zespół jest minimum dwuosobową komórką organizacyjną
realizującą jednolite zagadnienia merytoryczne.
2.Zespół może być tworzony w ramach działu lub jako komórka
samodzielna .
§ 16. Samodzielne stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki nie uzasadniającego powołania większej komórki organizacyjnej –zespołu, referatu. Samodzielne stanowisko pracy może być tworzone w ramach działu lub referatu lub jako komórka samodzielna.
§ 17. Wewnętrzna organizacja każdej komórki obejmuje:
1) zakres działania określony w regulaminie organizacyjnym,
2) wykaz stanowisk służbowych,
3) zakresy zadań pracowników.
§ 18.1.W pionie Dyrektora PUP występują następujące komórki
organizacyjne:
1/ Dział Finansowo – Księgowy,
2/ Dział Organizacyjno – Administracyjny,
3/ Zespół ds. Programów.
2. W pionie Zastępcy Dyrektora – kierownika Centrum Aktywizacji Zawodowej występuje Centrum Aktywizacji Zawodowej, w skład którego wchodzi:
1) Dział Pośrednictwa Pracy, Doradztwa Zawodowego i Szkoleń
2) Dział Instrumentów Rynku Pracy.
3. W pionie Zastępcy Dyrektora ds. Ewidencji i Świadczeń występują następujące komórki organizacyjne:
1/ Dział Informacji, Ewidencji i Świadczeń,
2/ Referat obsługi zamiejscowej w Bobolicach
3/ Referat obsługi zamiejscowej w Polanowie
4/ Stanowisko ds. obsługi osób bezrobotnych w Biesiekierzu,
5/ Zespół ds. Postępowań Administracyjnych.
Rozdział VI
Zadania kierownictwa Powiatowego Urzędu Pracy
§ 19. 1. Do kompetencji Dyrektora PUP należy w szczególności:
1) realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
2) kierowanie PUP i reprezentowanie go na zewnątrz,
3) organizowanie pracy Urzędu,
4) wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników PUP,
5) zatrudnianie, zwalnianie i ocenianie pracowników PUP;
6) planowanie i dysponowanie środkami budżetu PUP;
7) planowanie i dysponowanie, w ramach upoważnień, środkami Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego, środkami pochodzącymi z funduszy unijnych i środkami PFRON,
8) współpraca z organami samorządów lokalnych, Powiatową Radą Zatrudnienia, władzami szkolnymi, instytucjami szkolącymi
i ośrodkami pomocy społecznej;
9) wydawanie zarządzeń i poleceń służbowych i decyzji administracyjnych;
10) wnioskowanie do Zarządu Powiatu o nadanie Regulaminu Organizacyjnego,
11) ustalanie struktury organizacyjnej PUP,
12) wnioskowanie o zmianę przepisów z zakresu działania PUP,
13) inicjowanie programów specjalnych;
14) zatwierdzenie regulaminu, programu działania i nadzór finansowy nad działalnością Klubu Pracy,
15) wykorzystanie danych zawartych w arkuszu oceny jako jedno
z narzędzi służących do oceny funkcjonowania PUP;
16) ustalanie wynagrodzeń pracowników, przyznawanie nagród
i udzielanie kar,
17) zawieranie umów i porozumień wynikających z upoważnienia Starosty,
18) promocja usług PUP.
2. Do kompetencji Zastępcy Dyrektora – kierownika Centrum Aktywizacji Zawodowej należy w szczególności:
1) planowanie, wytyczanie kierunków działania i organizacja pracy podległych komórek organizacyjnych;
2) koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań objętych zakresem działania w podległym pionie;
3) podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;
4) wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie upoważnienia Starosty;
5) prowadzenie kontroli wystawianych decyzji;
6) opiniowanie doboru obsady stanowisk kierowników nadzorowanych komórek oraz wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań oraz nagród i kar;
7) promocja usług PUP;
8) bieżąca współpraca z organami, organizacjami i instytucjami
w zakresie wynikającym z realizacji zadań wykonywanych
w podległym pionie;
9) przedkładanie Dyrektorowi PUP propozycji dotyczących organizacji programów specjalnych;
10) przedkładanie Dyrektorowi PUP wniosków wynikających z analizy sytuacji na rynku pracy.
3. Do kompetencji Zastępcy Dyrektora ds. Ewidencji i Świadczeń należy w szczególności :
1) planowanie, wytyczanie kierunków działania i organizacja prac podległych komórek organizacyjnych;
2) koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań objętych zakresem
działania w podległym pionie;
3) podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających
z zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;
4) wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie upoważnienia Starosty;
5) prowadzenie kontroli wystawianych decyzji administracyjnych;
6) opiniowanie doboru obsady stanowisk kierowników nadzorowanych
komórek organizacyjnych oraz wnioskowanie wysokości wynagrodzenia,
przeszeregowań oraz nagród i kar:
7) promocja usług PUP;
8) bieżąca współpraca z organami, organizacjami i instytucjami
w zakresie wynikającym z realizacji zadań wykonywanych
w podległym pionie;
9) przedkładanie Dyrektorowi PUP wniosków wynikających z analizy
sytuacji na rynku pracy;
10) przedkładanie programu działania Klubu Pracy
§ 20. Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień wspólnych dla kierowników komórek organizacyjnych należy:
1) koordynowanie i nadzorowanie pracy podległych komórek organizacyjnych, zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonywania zadań wynikających z niniejszego regulaminu przez podległe komórki organizacyjne;
2) podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej;
3) szczegółowe zaznajamianie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej w PUP oraz ustaleniami kierownictwa
i przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych;
4) dbałość o rozwój zawodowy podległych pracowników,
a w szczególności umożliwianie pracownikom kierowanej komórki organizacyjnej uczestnictwa w szkoleniach organizowanych dla służb zatrudnienia;
5) udzielanie pomocy pracownikom podległej komórki organizacyjnej w opracowywaniu procedur i wytycznych realizacji zadań stałych;
6) wykonywanie kontroli pracy komórki organizacyjnej z punktu widzenia merytorycznego i formalnego;
7) opracowywanie projektów zarządzeń Dyrektora PUP oraz realizacja wydanych zarządzeń,
8) dokonywanie okresowych ocen przydatności zawodowej pracowników, w szczególności nowo przyjętych,
9) sporządzanie wniosków na nabór pracowników podległej komórki organizacyjnej, wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla podległych pracowników;
10) prawo żądania od innych komórek organizacyjnych PUP materiałów, informacji i opinii potrzebnych do wykonywania zadań;
11) podpisywanie korespondencji wewnętrznej i parafowanie pism wychodzących przed ich podpisaniem przez Dyrektora PUP lub
z-cę dyrektora PUP;
12) ustalanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników;
13) powierzanie, podległym pracownikom w uzasadnionej konieczności wykonywanie czynności i zadań dodatkowych, nie objętych zakresem czynności;
14) sporządzanie analiz i statystyk oraz innych opracowań dotyczących pracy komórki organizacyjnej
15) dbałość o kompetentną i kulturalną obsługę bezrobotnych
i poszukujących pracy,
16) udzielanie wyjaśnień w sprawach skarg i wniosków;
17) usprawnianie organizacji, metod i form pracy podległych komórek organizacyjnych,
18) nadzór nad ochroną danych osobowych,
19) współdziałanie z Państwowa Inspekcją Pracy, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Kontroli Skarbowej, Policją oraz z innymi organami w zakresie kontroli.
§ 21. 1.Główny Księgowy kieruje Działem Finansowo – Księgowym.
2.Obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego określają
odrębne przepisy.
3.W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny Księgowy
podlega bezpośrednio Dyrektorowi PUP.
4.Postanowienia § 21 mają zastosowanie odpowiednio do
Głównego Księgowego.
Rozdział VII
Zakres zadań komórek organizacyjnych Powiatowego Urzędu Pracy
§ 22. 1. Do podstawowych zadań Centrum Aktywizacji Zawodowej należą działania z zakresu:
- usług rynku pracy,
- instrumentów rynku pracy.
2.Do podstawowych zadań Działu Instrumentów Rynku Pracy należy:
1) przyjmowanie i ocena wniosków oraz realizacja umów
o sfinansowanie prac interwencyjnych;
2) przyjmowanie i ocena wniosków oraz realizacja umów
o sfinansowanie robót publicznych;
3) przyjmowanie i ocena wniosków oraz realizacja umów
o sfinansowanie staży,
4) przygotowanie dokumentacji do refundacji kosztów przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych, prac społecznie użytecznych lub odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego;
5) przygotowanie dokumentacji do sfinansowania kosztów zakwaterowania w miejscu pracy osobie, która podjęła zatrudnienie lub inną prace zarobkową, staż lub przygotowanie zawodowe dorosłych;
6) przyjmowanie i ocena wniosków oraz realizacja umów
o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla bezrobotnych;
7) przyjmowanie, ocena i realizacja wniosków o przyznanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej
w tym na pokrycie koszów pomocy prawnej, konsultacji
i doradztwa dotyczących tej działalności;
8) przyjmowanie i ocena wniosków oraz realizacja umów
o refundowanie części kosztów, składek na ubezpieczenie społeczne skierowanych do pracodawcy osób bezrobotnych;
9) przyjmowanie, ocena i realizacja wniosków o refundację poniesionych kosztów opieki nad dzieckiem, dziećmi lub osobą zależną,
10) przyjmowanie i ocena wniosków oraz realizacja porozumień dotyczących prac społecznie użytecznych,
11) realizacja zadań wynikających z innych przepisów i programów mających na celu aktywizację zawodową osób bezrobotnych,
12) prowadzenie kontroli podmiotów i osób uzyskujących dotacje
z Funduszu Pracy,
13) realizacja zadań określonych w innych przepisach mających na celu aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych, zarejestrowanych w Urzędzie Pracy jako:
- bezrobotne,
- poszukujące pracy, nie pozostające w zatrudnieniu.
3. Do podstawowych zadań Działu Pośrednictwa Pracy, Doradztwa Zawodowego i Szkoleń należy:
1) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy
w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia, miejsca stażu lub przygotowania do wykonywania zawodu u pracodawcy;
2) udzielanie pomocy osobom bezrobotnym i poszukującym pracy
w aktywnym poszukiwaniu pracy poprzez:
- prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
- prowadzenie zajęć aktywizacyjnych,
- udostępnienie elektronicznych baz danych z ofertami pracy,
3) udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników
o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych;
4) pozyskiwanie ofert pracy;
5) kierowanie osób bezrobotnych do wykonywania pracy, wykonywania stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych;
6) informowanie bezrobotnych lub poszukujących pracy
o przysługujących im prawach i obowiązkach;
7) współpraca i informowanie partnerów rynku pracy w zakresie aktualnej i przewidywanej sytuacji na lokalnym rynku pracy;
8) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia;
9) udzielanie pomocy pracodawcom w doborze kandydatów do pracy na stanowiskach wymagających szczególnych predyspozycji psychofizycznych,
10) udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach
szkolenia i kształcenia;
11) kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej;
12) inicjowanie, organizowanie i prowadzenie indywidualnych oraz grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
13) prowadzenie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego dla osób niepełnosprawnych;
14) realizacja międzynarodowego pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES, a w szczególności:
- informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy o możliwości zatrudnienia w krajach UE
- informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy o warunkach życia i pracy w krajach Unii Europejskiej,
- informowanie polskich pracodawców o możliwości zatrudniania obywateli państw UE,
- przekazywanie materiałów informacyjnych o działaniach sieci EURES i możliwościach korzystania ze stron internetowych EURES;
15) marketing usług oferowanych przez PUP,
16) wyznaczanie terminów wizyt bezrobotnych w celu przedstawienia propozycji aktywizacji zawodowej,
17) wydawanie zaświadczeń potwierdzających aktywizację zawodową,
18) przyjmowanie od osób bezrobotnych oraz osób poszukujących pracy wniosków na organizowane przez PUP szkolenia
i przekwalifikowania,
19) inicjowanie i organizacja miejsc przygotowania zawodowego
dorosłych i prowadzenie dokumentacji dotyczącej realizacji umów
o to przygotowanie;
20) inicjowanie i organizacja szkoleń dla osób bezrobotnych oraz osób poszukujących pracy;
21) współpraca z instytucjami szkoleniowymi;
22) ocena efektywności szkoleń;
23) przyjmowanie i ocena wniosków oraz realizacja umów
o sfinansowanie kosztów studiów podyplomowych;
24) przyjmowanie i ocena wniosków oraz realizacja umów o pożyczkę szkoleniową;
25) przyjmowanie, ocena i realizacja wniosków o refundację kosztów szkolenia dla pracodawców tworzących „fundusz szkoleniowy”,
26) prowadzenie postępowań związanych z realizacją zamówień publicznych w zakresie określonym w Zarządzeniu Dyrektora PUP i Regulaminie zamówień publicznych obowiązującym w PUP.
§ 23. Do podstawowych zadań działu Informacji, Ewidencji i Świadczeń należy:
1) informowanie klientów o wszystkich formach usług świadczonych przez PUP;
2) kierowanie klientów do odpowiednich komórek organizacyjnych PUP;
3) informowanie klientów o wymaganych dokumentach niezbędnych do załatwiania spraw w PUP;
4) informowanie o podstawowych prawach i obowiązkach bezrobotnych i poszukujących pracy;
5) rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy;
6) wprowadzanie danych bezrobotnych i poszukujących pracy do bazy komputerowej oraz ich uaktualnianie;
7) ustalanie statusu i sporządzanie oraz wydawanie decyzji administracyjnych i zaświadczeń;
8) obsługa bezrobotnych i poszukujących pracy w zakresie ewidencji
i świadczeń pieniężnych
9) współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym
z odrębnych
przepisów,
10)archiwizacja dokumentów dotyczących bezrobotnych
i poszukujących pracy,
§ 24. Do podstawowych zadań Działu Finansowo – Księgowego należy:
1) planowanie środków budżetowych;
2) planowanie wydatkowania środków Funduszu Pracy, PFRON, EFS i innych środków pochodzących z funduszy unijnych,
3) przestrzeganie i kontrola dyscypliny finansów publicznych dotyczących środków budżetowych;
4) przestrzeganie i kontrola dyscypliny wydatków z Funduszu Pracy, PFRON, EFS i innych środków pochodzących z funduszy unijnych;
5) rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych dotyczących środków budżetowych;
6) rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych z Funduszu Pracy; PFRON, EFS i innych środków pochodzących z funduszy unijnych,
7) obsługa kasowa budżetu, Funduszu Pracy, PFRON, EFS i innych środków pochodzących z funduszy unijnych;
8) odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne
i ubezpieczenie zdrowotne bezrobotnych oraz obsługa programu Płatnik w zakresie dokumentacji rozliczeniowej;
9) nadzór nad prawidłowością naliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych zasiłków i świadczeń
z Funduszu Pracy oraz odprowadzanie ich do Urzędu Skarbowego;
10) analiza ponoszonych wydatków budżetowych i z Funduszu Pracy oraz sporządzanie miesięcznych i rocznych sprawozdań finansowych.
11) naliczanie zasiłków i innych świadczeń przewidzianych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
12) dokonywanie zgłoszeń do ubezpieczenia zdrowotnego
i ubezpieczeń społecznych,
13) obsługa systemu bankowości elektronicznej
14) prowadzenie postępowań związanych z realizacją zamówień publicznych w zakresie określonym w Zarządzeniu Dyrektora PUP i Regulaminie zamówień publicznych obowiązującym w PUP.
15) Prowadzenie windykacji nienależnie pobranych świadczeń.
§ 25. Do podstawowych zadań Działu Organizacyjno – Administracyjnego należy:
1) nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego;
2) nadzór nad rozwojem i eksploatacją oprogramowania;
3) administrowanie siecią komputerową i bazą danych;
4) archiwizacja dokumentów dotyczących bezrobotnych;
5) archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem PUP;
6) administrowanie majątkiem PUP;
7) zaopatrzenie pracowników PUP w środki techniczno – biurowe oraz transport;
8) prowadzenie spraw związanych z inwestycjami i remontami siedziby PUP;
9) opracowywanie projektów regulaminów wewnętrznych PUP;
10) obsługa sekretariatu;
11) obsługa kancelaryjna PUP;
12) prowadzenie spraw osobowych pracowników PUP;
13) zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników;
14) naliczanie płac i innych wynagrodzeń pracowników PUP,
15) odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne
i ubezpieczenie zdrowotne pracowników PUP oraz obsługa programu Płatnik w zakresie dokumentacji rozliczeniowej;
16) naliczanie i odprowadzanie do Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników PUP;
17) kontrola dyscypliny pracy;
18) prowadzenie spraw związanych z przeglądem kadrowym
i ocenami kwalifikacyjnymi;
19) organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów;
20) prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniami
i awansowaniem pracowników;
21) prowadzenie postępowań związanych z realizacją zamówień publicznych w zakresie określonym w Zarządzeniu Dyrektora PUP i Regulaminie zamówień publicznych obowiązującym w PUP.
22) organizowanie kursów i szkoleń dla pracowników PUP;
23) realizacja ustawy o ochronie danych osobowych przez administratora bezpieczeństwa informacji i pracowników PUP;
24) tworzenie bazy danych statystycznych;
25) przygotowywanie danych i ich analiza dla potrzeb rynku pracy;
26) ewidencjonowanie i koordynowanie załatwiania skarg i wniosków,
27) prowadzenie spraw z zakresu przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
28) kompletowanie dokumentów płacowych pracowników
29) sporządzanie list płac, naliczanie płac i prowadzenie miesięcznej karty wynagrodzeń pracownika.
30) wystawianie i sporządzanie pracownikom informacji o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobieranych zaliczkach na podatek dochodowy do Urzędu Skarbowego,
31) obsługa Powiatowej Rady Zatrudnienia.
§ 26. Do podstawowych zadań Zespołu ds. Programów należy:
1) przygotowanie programów i projektów umożliwiających pozyskanie z Europejskiego Funduszu Społecznego, rezerwy Ministra Pracy
i Polityki Społecznej, Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego oraz innych źródeł, środków finansowych na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy.
2) realizacja przygotowanych programów i projektów z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej.
3) ocena efektów zrealizowanych programów oraz projektów.
4) współpraca z organizacjami pozarządowymi.
5) przygotowanie programów i projektów umożliwiających pozyskanie środków ze źródeł innych niż fundusze unijne.
§ 27. Do podstawowych zadań Zespołu ds. Postępowań Administracyjnych należy:
1)dokonywanie analizy wniesionych odwołań od decyzji wydawanych przez PUP z upoważnienia Starosty Koszalińskiego
i ich przekazywanie do Wojewody Zachodniopomorskiego,
2)prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie
w ich toku postanowień i decyzji.
§ 28. 1.Do podstawowych zadań Administratora Bezpieczeństwa Informacji /ABI/ należy:
1) ochrona i bezpieczeństwo danych osobowych zawartych
w zbiorach systemów informatycznych Urzędu,
2) podejmowanie stosownych działań zgodnie z „Polityką bezpieczeństwa” obowiązującą w PUP w przypadku wykrycia nieuprawnionego dostępu do bazy danych lub naruszenia zabezpieczenia danych znajdujących się w systemie informatycznym,
3) nadzoru i kontroli systemów informatycznych służących do przetwarzania danych osobowych i osób przy nim zatrudnionych.
2. Administrator Bezpieczeństwa Informacji podlega bezpośrednio
Dyrektorowi PUP. Funkcję tę pełni osoba wyznaczona przez
Dyrektora PUP.
3. Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji podlega bezpośrednio
Administrator Systemów Informatycznych.
§ 29. 1.Do podstawowych zadań Administratora Systemów Informatycznych /ASI/ należy:
1) ochrona i bezpieczeństwo danych osobowych zawartych
w zbiorach systemów informatycznych Urzędu,
2) przyznawanie identyfikatora (identyfikator użytkownika) oraz nadzorowanie wprowadzenia haseł do systemu informatycznego,
3) zmiana haseł użytkowników systemu w przypadkach szczególnych ,
4) tworzenie kopii awaryjnych oraz kopii bezpieczeństwa danych osobowych,
5) usuwania kopii awaryjnych po ustaniu ich użyteczności,
6) sprawdzania systemu pod kątem obecności wirusów komputerowych i zasadności korzystania z sieci internetowej.
2. Funkcję Administratora Systemów Informatycznych pełni osoba wyznaczona przez Dyrektora PUP.
§ 30. Wykazy zadań szczegółowych dla poszczególnych komórek organizacyjnych określają zakresy czynności pracowników.
Rozdział VIII
Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji
i aktów normatywnych
§ 31. 1. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego
i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Urzędu podpisują:
1) Dyrektor PUP lub jego Zastępcy jako dysponenci,
2) Główny Księgowy PUP lub jego zastępca upoważniony przez Dyrektora PUP.
2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją.
§ 32. 1. Decyzje administracyjne z upoważnienia Starosty wydają:
1) Dyrektor PUP,
2) Zastępcy Dyrektora PUP,
3) pracownicy PUP wskazani przez Dyrektora zgodnie
z zakresem upoważnienia.
2. Zarządzenia i polecenia służbowe (inne niż wymienione
w punkcie 1) podpisuje Dyrektor PUP lub osoba pisemnie przez
niego upoważniona.
3. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism
i dokumentów określa obowiązująca Instrukcja Kancelaryjna.
4. Kierownicy działów:
1) aprobują wstępnie pisma w sprawach zastrzeżonych oraz
należących do kompetencji Dyrektora PUP,
2) podpisują dokumenty w sprawach dotyczących organizacji
wewnętrznej działu oraz zakresu zadań poszczególnych
pracowników,
3) podpisują decyzje i postanowienia w ramach udzielonych
upoważnień,
4) określają rodzaje pism, do podpisywania których upoważnienie
są pracownicy działu.
5. Pracownicy opracowujący pisma opatrują je swoim podpisem
umieszczonym pod tekstem.
Rozdział IX
Ocena kwalifikacyjna pracowników.
§ 33. 1.Status prawny pracowników PUP określa ustawa o pracownikach
samorządowych.
2.Pracownicy PUP podlegają okresowym ocenom, na zasadach
określonych w ustawie o pracownikach samorządowych.
3.Szczegółową procedurę dokonywania ocen pracowników,
o których mowa w pkt. 1 określa Dyrektor PUP w drodze
odrębnego zarządzenia i „Regulamin dokonywania okresowych
ocen pracowników PUP w Koszalinie”.
Rozdział X
Kontrola przeprowadzana w Urzędzie przez organy kontroli zewnętrznej.
§ 34. 1.W PUP mogą być przeprowadzane kontrole przez uprawnione do
tego organy kontroli zewnętrznej.
2. Dział Organizacyjno – Administracyjny prowadzi ewidencję
i dokumentację z kontroli przeprowadzonej w PUP.
3. Kierownicy działów udzielają wyjaśnień oraz przygotowują projekty odpowiedzi na wnioski i zalecenia pokontrolne organów kontroli zewnętrznej.
4. Odpowiedzi na wnioski i zalecenia pokontrolne udziela Dyrektor PUP.
Rozdział XI
Zasady przyjmowania interesantów.
§ 35. 1. Ustala się czas pracy PUP:
poniedziałek – piątek w godz. 730do 15 30.
2. Dyrektor PUP i jego zastępcy przyjmują interesantów
w sprawach skarg i wniosków w każdy czwartek w godz.
1300 – 1600.
3. Skargi i wnioski przyjmowane są również w Dziale
Organizacyjno– Administracyjnym w godzinach pracy Urzędu.
4. Rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się na zasadach
określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz
przepisach wykonawczych.
5. Szczegółowe zasady przyjmowania i załatwiania skarg
i wniosków reguluje procedura wewnętrzna wprowadzona
zarządzeniem Dyrektora PUP.
6. Skargi dotyczące zadań lub działalności Dyrektora PUP
rozpatruje Rada Powiatu.
Rozdział XII
Postanowienia końcowe.
§ 36. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor PUP.
§ 37. Sprawy nie ujęte szczegółowo w niniejszym regulaminie będą regulowane w formie odrębnych zarządzeń Dyrektora PUP.
§ 38. Zmiany postanowień niniejszego regulaminu mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
§ 39. Traci moc Uchwała Nr 305/2010 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 06 stycznia 2010 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie oraz uchwała nr 17/11 z dnia 28 lutego 2011 r. Zarządu Powiatu w Koszalinie w sprawie zmian do Regulaminu.
§ 40. Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie.
§ 41. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
W związku z art. 9b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69 poz. 415 z późn. zmianami) zaistniała konieczność wprowadzenia zmiany do Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie dotycząca struktury organizacyjnej Urzędu.
Zgodnie ze zmianami funkcję Kierownika Centrum Aktywizacji Zawodowej będzie pełnić zastępca Dyrektora- Kierownik CAZ, a w skład danej komórki organizacyjnej będą wchodzić następujące działy:
- Dział Pośrednictwa Pracy, Doradztwa Zawodowego i Szkoleń,
- Dział Instrumentów Rynku Pracy.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.