Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr XXXVII/377/10 w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie

UCHWAŁA Nr XXXVII/377/10
RADY POWIATU w KOSZALINIE
z dnia 16 września 2010 r.
 
w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego            w Koszalinie.
 
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku                            o samorządzie powiatowym (Dz.  U.  z  2001  r.  Nr  142,  poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153,
poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162,
poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 , z 2007 r. Nr 173 poz. 1218,
z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92,
poz. 753, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 106, poz. 675)uchwala się, co następuje:
 
Regulamin Organizacyjny
Starostwa Powiatowego w Koszalinie
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
 
      § 1. Regulamin Organizacyjny, zwany w dalszej treści Regulaminem, określa organizację i zasady funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Koszalinie
 
      § 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1)    Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Koszaliński,
2)    Radzie lub Zarządzie - należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Powiatu w Koszalinie lub Zarząd Powiatu w Koszalinie,
3)    Staroście, Wicestaroście, Sekretarzu i Skarbniku - należy przez to rozumieć odpowiednio Starostę Koszalińskiego, Wicestarostę Koszalińskiego, Sekretarza Powiatu Koszalińskiego oraz Skarbnika Powiatu Koszalińskiego,
4)    Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Starostwa,
5)    Statucie - należy przez to rozumieć Statut Powiatu Koszalińskiego,
6)    Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe                     w Koszalinie,
7)    wydziałach - należy przez to rozumieć Wydziały Starostwa Powiatowego w Koszalinie oraz równorzędne komórki organizacyjne,
8)    dyrektorach – należy przez to rozumieć Dyrektorów Wydziałów oraz kierowników równorzędnych komórek organizacyjnych.
 
      § 3. Starostwo wykonuje zadania powiatowe z zakresu administracji publicznej określone ustawami, uchwałami Rady i Zarządu, a także zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz zadania powierzone na podstawie porozumień zawartych przez Powiat.
 
      § 4. Siedziba Starostwa mieści się w Koszalinie przy ulicy Racławickiej 13.
 
      § 5. 1.  Starostwo  jest   pracodawcą   dla   zatrudnionych   w   nim pracowników w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
      2. Obowiązki pracowników Starostwa, za­sady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Regulamin Pracy Sta­rostwa Powiatowego w Koszalinie.
 
Rozdział II
Zasady funkcjonowania Starostwa
 
      § 6. W   swych   działaniach  Starostwo   kieruje   się   zasadami praworządności, sprawiedliwości, gospodarności i współdziałania ze społecznością lokalną.
 
      § 7. Funkcjonowanie Starostwa opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
 
      § 8. Zasady postępowania oraz standardy zachowania pracowników Starostwa związane z wykonywaniem przez nich obowiązków służbowych określa Kodeks Etyki pracowników samorządowych Starostwa Powiatowego w Koszalinie.
 
      § 9. Zasady i tryb postępowania ze sprawami wniesionymi do Starostwa regulują w szczególności przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, instrukcji kancelaryjnej oraz przepisy szczególne dotyczące prowadzenia określonych spraw.
 
      § 10. 1. Klienci przyjmowani są bez ograniczeń od poniedziałku do piątku w pełnym wymiarze czasu pracy Starostwa t.j. w godzinach 7:30 – 15:30, z zastrzeżeniem ust. 2.
      2. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności ze względu na specyfikę zadań w danej komórce organizacyjnej Starostwa, Starosta może wyrazić zgodę na przyjmowanie klientów w ograniczonym wymiarze ustalonego czasu pracy Starostwa.
 
      § 11. Archiwizację akt  przeprowadza się na zasadach określonych w Instrukcji archiwalnej w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego oraz zasad i trybu postępowania z dokumentacją w Starostwie Powiatowym w Koszalinie.
 
      § 12. 1. Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw Starostwo zapewnia każdemu dostęp do informacji publicznej związanej z jego działalnością i działalnością organów Powiatu.
      2. Podstawą informacji o działalności Starostwa i organów Powiatu jest Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Koszalinie.
      3. Procedury załatwiania indywidualnych spraw klientów określające sposób załatwiania sprawy, termin, opłaty oraz środki odwoławcze opisane są w kartach usług umieszczonych w Biuletynie Informacji Publicznej.
 
      § 13. Starostwo prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek budżetowych w oparciu o ustawę o finansach publicznych, uchwały Rady i Zarządu.
 
Rozdział III
 Organizacja Starostwa
 
      § 14. Starostwo działa w organizacyjnej strukturze wydziałów, referatów, biur i wyodrębnionych stanowisk pracy, które kompleksowo realizują zadania, do wykonywania których zostały powołane.
 
      § 15. 1. W skład Starostwa wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy oznakowaniu spraw używają symboli:
a)    Wydział Finansowy  - FN
b)    Wydział Architektury i Budownictwa - AB
c)    Wydział Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa -
d)    Wydział Geodezji i Kartografii - GK
e)    Wydział Rozwoju i Promocji - WR
f)     Wydział Administracyjno - Inwestycyjny - WI
g)    Wydział Komunikacji i Dróg - KD
h)    Wydział Organizacyjno - Społeczny  - OR
i)      Referat  Gospodarki i Zarządzania Nieruchomościami  - GN
j)      Referat Zarządzania Kryzysowego - ZK
k)     Referat Prawny - RP
l)      Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności - PN
m)    Audytor Wewnętrzny - A
n)    Biuro Kontroli Zarządczej - BK
o)    Biuro Rady Powiatu - BR
p)    Powiatowy Rzecznik Konsumentów - RK
q)    Rzecznik Prasowy - R
r)     Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych - PO
s)    Służba BHP - BHP
      2. Schemat organizacyjny Starostwa stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu.
 
      § 16. W celu realizacji zadań o złożonym charakterze, wymagających współpracy komórek organizacyjnych Starostwa lub współpracy z jednostkami organizacyjnymi Powiatu Starosta może tworzyć spośród pracowników Starostwa zespoły do określonych spraw.
 
      § 17. 1. Starosta w razie potrzeby może powołać pełnomocnika do prowadzenia w jego imieniu wyznaczonych spraw.
      2. Starosta w drodze zarządzenia określa szczegółowy zakres działania pełnomocnika.
 
      § 18. 1. Wydziałami kierują dyrektorzy, referatami kierują kierownicy referatów.  
      2. Dyrektorem Wydziału Geodezji i Kartografii jest Geodeta Powiatowy.
      3. Dyrektorem Wydziału Finansowego jest Główny Księgowy.
      4. Kierownikiem Referatu Prawnego jest radca prawny wyznaczony przez Starostę na koordynatora radców prawnych.
      5. W celu usprawnienia realizacji zadań wydziału Starosta może utworzyć stanowisko zastępcy dyrektora.
             
Rozdział IV
Zakres działania i kompetencje kierownictwa Starostwa
    
      § 19. 1. Starosta jest kierownikiem Starostwa oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
      2. Starosta kieruje bieżącymi sprawami Powiatu i odpowiada za właściwe funkcjonowanie Starostwa.
      3. Starosta kieruje pracą Starostwa przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika.
 
      4. Do kompetencji Starosty należy w szczególności:
1)       organizowanie pracy Zarządu i Starostwa,
2)       kierowanie bieżącymi sprawami Starostwa i reprezentowanie go na zewnątrz,
3)       wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach oraz podejmowanie wszelkich innych działań w sprawach z zakresu administracji publicznej zastrzeżonych dla Starosty,
4)       zapewnienie przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych i informacji niejawnych,
5)       pełnienie funkcji Szefa Obrony Cywilnej Powiatu,
6)       realizowanie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności na obszarze Powiatu Koszalińskiego,
7)       przyjmowanie obywateli w sprawach petycji, skarg i wniosków,
8)       wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Starosty przez przepisy prawa, uchwały Rady i Zarządu.
 
§ 20.  Starosta sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
a) Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika,
b) Wydziału Rozwoju i Promocji, 
c)   Referatu Gospodarki i Zarządzania Nieruchomościami
d) Referatu Prawnego,
f)     Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,
g) Audytora Wewnętrznego,
h) Biura Kontroli Zarządczej,
i)     Powiatowego Rzecznika Konsumentów,
j)     Rzecznika Prasowego,
k)   Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
l)     Służby BHP.
 
      § 21. 1. Wicestarosta zastępuje Starostę w czasie jego nieobecności lub w przypadku niemożności sprawowania przez niego funkcji i kieruje Starostwem poprzez wykonywanie związanych z tym zadań i kompetencji.
      2. Czasowe zastępstwo Starosty nie obejmuje uprawnień pracodawcy wynikających z przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników Starostwa oraz dotyczących zmian w organizacji pracy Starostwa.
 
      § 22. Wicestarosta sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
a)    Wydziału Architektury i Budownictwa,
b)    Wydziału Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,
c)    Wydziału Komunikacji i Dróg,
d)    Wydziału Geodezji i Kartografii.
           
      § 23. 1. Sekretarz zapewnia warunki efektywnego funkcjonowania, sprawnego działania i prawidłowego wykonywania zadań Starostwa.  
      2. Do kompetencji Sekretarza należy w szczególności:
1)       sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji w Starostwie,
2)       inicjowanie i koordynowanie prac związanych z opracowywaniem wewnętrznych regulacji organizacyjno – prawnych,
3)       zapewnienie merytorycznej i techniczno – organizacyjnej obsługi posiedzeń organów Powiatu,
4)       koordynowanie systemem kontroli zarządczej,
5)       koordynowanie i nadzorowanie toku przygotowywania projektów uchwał oraz innych materiałów dla potrzeb Zarządu i Rady,
6)       nadzorowanie załatwiania petycji, skarg i wniosków wpływających do Starostwa,
7)       nadzór nad realizacją zadań związanych z przygotowaniem  i przeprowadzeniem wyborów i referendów
8)       wykonywanie innych zadań w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd i Starostę.
     
      § 24. 1. Sekretarz zastępuje Starostę oraz Wicestarostę w czasie ich nieobecności. W takim przypadku przysługują mu wyłącznie uprawnienia Wicestarosty podczas nieobecności Starosty.
      2. Sekretarz sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
a)    Wydziału Organizacyjno – Społecznego,
b)    Wydziału Administracyjno - Inwestycyjnego
c)    Biura Rady Powiatu.
     
      § 25. W czasie nieobecności Sekretarza obowiązki jego pełni imiennie wyznaczony przez niego pracownik.
 
      § 26. 1. Skarbnik Powiatu jest głównym księgowym budżetu Powiatu.
      2. Do kompetencji Skarbnika należy w szczególności:
1)       zapewnienie realizacji polityki finansowej Powiatu,
2)       nadzorowanie opracowania i realizacji projektu budżetu Powiatu oraz zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonywania,
3)       zapewnienie prawidłowego sporządzania sprawozdawczości budżetowej i finansowej Powiatu,
4)       nadzorowanie prawidłowości opracowywania planów finansowych Powiatu,
5)       kontrolowanie przestrzegania przepisów o rachunkowości   w Starostwie i w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
6)       przygotowywanie projektów uchwał oraz koordynowanie prac związanych z opracowywaniem projektów uchwał Rady, Zarządu oraz wewnętrznych aktów prawa dotyczących budżetu i finansów Powiatu,
7)       kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstaniem zobowiązań majątkowych Powiatu oraz udzielanie upoważnień innym osobom do dokonania kontrasygnaty,
8)       przygotowywanie okresowych analiz, ocen i bieżących informacji  o sytuacji finansowej Powiatu,
      3. Skarbnik sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością Wydziału Finansowego.
 
Rozdział V
Zadania Dyrektorów wydziałów
 
      § 27. 1. Dyrektorzy zapewniają właściwe funkcjonowanie podległych im komórek organizacyjnych oraz zgodne z prawem wykonywanie przypisanych komórkom zadań i w tym zakresie ponoszą odpowiedzialność przed Starostą.
      2. Do zadań Dyrektorów należy w szczególności :
1) zapewnianie prawidłowego i terminowego wykonywania zadań wydziału,
2) opracowywanie planów finansowych do projektu budżetu w części dotyczącej zadań wydziału,
3) zapewnienie właściwych warunków pracy podległym pracownikom oraz nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników postanowień regulaminu pracy Starostwa, przepisów bhp i p.poż., ustaw o ochronie informacji niejawnych oraz ochronie danych osobowych,
4) usprawnianie organizacji pracy wydziału,
5) przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji dotyczących realizacji zadań wydziału,
6) wykonywanie zadań przypisanych Zarządzeniami Starosty oraz uchwałami Zarządu i Rady.
 
      § 28. 1.Dyrektorzy przygotowują opisy stanowisk pracy, które zawierają w szczególności   zakres czynności , posiadane upoważnienia i pełnomocnictwa oraz zakres odpowiedzialności pracownika.
      2. W przypadku zmiany zakresu, charakteru i treści zadań wydziału oraz sposobu ich realizacji, dyrektorzy dokonują odpowiednich zmian w opisach stanowisk pracy.
 
Rozdział VI
Zadania wspólne komórek organizacyjnych
 
      § 29. Do wspólnych zadań wydziałów należy w szczególności:
1)       przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, materiałów, sprawozdań, porozumień, analiz i informacji na sesje Rady, posiedzenia komisji Rady, posiedzenia Zarządu, dla potrzeb Starosty oraz organów nadzoru w zakresie swojej działalności,
2)       realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu oraz zarządzeń Starosty,
3)       współdziałanie ze Skarbnikiem i Głównym Księgowym w zakresie realizacji planu finansowego Starostwa w części dotyczącej działalności danej komórki organizacyjnej,
4)       rozpatrywanie i załatwianie w porozumieniu z Biurem Rady Powiatu interpelacji i wniosków radnych,
5)       przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, wnioski
i dezyderaty posłów do Sejmu RP, senatorów i radnych oraz udzielanie im wszechstronnej pomocy  w realizacji ich zadań,
6)       współdziałanie przy rozpatrywaniu skarg i wniosków,
7)       prowadzenie zbioru aktów prawnych związanych z pracą wydziału,
8)       realizacja zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa,
9) współpraca przy tworzeniu strony internetowej Powiatu oraz dostarczanie danych i informacji publikowanych w sieci teleinformatycznej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej,
 
Rozdział VII
Podstawowe zakresy działania komórek organizacyjnych
 
      § 30. 1. Wydział Finansowyprowadzi sprawy związane                              z opracowywaniem projektu budżetu Powiatu, zapewnia obsługę finansowo-księgową Starostwa, organizuje i nadzoruje prawidłowość prowadzenia rachunkowości przez powiatowe jednostki organizacyjne, sporządza analizy i sprawozdania z realizacji budżetu.
      2. Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
1)       opracowanie projektu budżetu Powiatu oraz układu wykonawczego budżetu,
2)       zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu Powiatu,
3)       opracowywanie planu finansowego Starostwa i jego realizacja,
4)       sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości z realizacji budżetu Powiatu oraz opracowywanie okresowych analiz wynikających                     z przepisów prawa i bieżących potrzeb,
5)       prowadzenie ksiąg rachunkowych dla Starostwa i budżetu Powiatu,
6)       dystrybucja środków finansowych budżetu dla podległych jednostek,
7)       lokowanie wolnych środków na rachunkach bankowych,
8)       prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego, innej dokumentacji związanej z wynagrodzeniami oraz rozliczeń w tym zakresie z instytucjami publiczno – prawnymi,
9)       prowadzenie obsługi księgowej Międzyzakładowej Kasy Zapomogowo – Pożyczkowej,
10)    prowadzenie ewidencji ilościowo - wartościowej majątku Starostwa oraz rozliczanie inwentaryzacji,
11)    prowadzenie rejestru zakupu i sprzedaży podatku VAT oraz składanie deklaracji,
12)    prowadzenie rozliczeń w ramach otrzymanych dotacji i subwencji, oraz dotacji udzielanych z budżetu Powiatu,
13)    prowadzenie windykacji należności Skarbu Państwa i Powiatu w zakresie niezastrzeżonym dla Referatu Prawnego, odraczanie terminów płatności należności Skarbu Państwa,
14)    prowadzenie obsługi księgowej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie prowadzenia ewidencji, sporządzania zapotrzebowań i sporządzania sprawozdań
finansowo - rzeczowych.
 
      § 31. 1. Wydział Architektury i Budownictwa realizuje zadania organu administracji architektoniczno-budowlanej, wynikające z ustawy prawo budowlane, przepisów wykonawczych oraz innych ustaw.
      2. Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności :
1)       prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji dotyczących pozwolenia na budowę (rozbiórkę), zgłoszenia budowy, rozbiórki, wykonywania robót budowlanych, zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego, a także innych procesów inwestycyjnych,
2)       prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem zgłoszeń o zamiarze budowy, rozbiórki lub wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę oraz zgłoszeń o zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
3)       wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokali oraz zaświadczeń potwierdzających powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne domów jednorodzinnych,
4)       koordynowanie wykonywania zadań Starosty wynikających z ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
    
      § 32. 1. Wydział Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwazajmuje się realizacją zadań z zakresu ochrony środowiska, ochrony przyrody, rolnictwa, gospodarki odpadami, prawa wodnego i geologicznego, gospodarki leśnej, rybactwa śródlądowego i prawa łowieckiego oraz ochroną gruntów rolnych.
      2. Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności :
1)     sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
2)     prowadzenie spraw związanych z przeznaczeniem gruntów rolnych do zalesienia,
3)     wydawanie zezwoleń na odłów zwierzyny,
4)     wydawanie zezwoleń w zakresie transportu, zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów oraz zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
5)     wydawanie koncesji na rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, zatwierdzanie projektów prac geologicznych oraz prowadzenie innych spraw wynikających z prawa geologicznego i górniczego,
6)     wydawanie kart wędkarskich, zaświadczeń o rejestracji sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb,
7)     rejestracja zwierząt należących do gatunków podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej,
8)     prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gmin,
9)     uzgodnienia projektów decyzji o warunkach zabudowy dla planowanych przedsięwzięć na terenie gmin powiatu w zakresie ochrony gruntów rolnych,
10) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,
11) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem kierunku rekultywacji i zagospodarowania terenu,
12) ustalanie linii brzegu dla wód,
13) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, cofaniem, wygaszaniem i ograniczaniem pozwoleń wodnoprawnych w zakresie przewidzianym ustawą prawo wodne oraz ustalaniem wysokości odszkodowania, jeżeli szkoda jest następstwem pozwolenia wodnoprawnego,
14) przygotowywanie decyzji nakazujących usuniecie drzew lub krzewów z wałów przeciwpowodziowych oraz innych decyzji w sprawach ochrony wałów przeciwpowodziowych.
15) wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich,
16) wydawaniem decyzji w sprawach odłowu lub odstrzału redukcyjnego zwierzyny oraz wyrażanie zgody na chwytanie i przetrzymywanie zwierzyny,
17) wydawanie decyzji dotyczących przekazywania gruntów pokrytych powierzchniowymi wodami płynącymi do zasobu nieruchomości i przekazywanie wód płynących oraz gruntów pokrytych wodami w trwały zarząd
18) wydawaniem zezwoleń na posiadanie, hodowle i utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców.
19) prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie.
 
      § 33. 1. Wydział Geodezji i Kartografiizajmuje się realizacją zadań               z zakresu geodezji i kartografii.
      2. Do podstawowych zadań wydziału należy szczególności:
1)       prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
a)     przyjmowanie opracowań do zasobu, gromadzenie oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym,
b)    prowadzenie ewidencji gruntów i budynków,
c)     prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
d)    prowadzenie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
2)       koordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
3)       zakładanie osnów szczegółowych,
4)       ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
5)       tworzenie, prowadzenie i udostępnianie powiatowych baz danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej.
 
      § 34. 1. Wydział Rozwoju i Promocjirealizuje zadania związane z rozwojem Powiatu i jego promowaniem w kraju oraz za granicą, organizacją i upowszechnianiem imprez kulturalno – sportowych oraz  współpracą z organizacjami pozarządowymi.
      2. Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
1)       tworzenie i realizacja Strategii Rozwoju Powiatu,
2)       przygotowywanie projektów i opracowywanie wniosków o dofinansowanie projektów zarządzanych przez Wydział oraz udzielanie wsparcia merytorycznego pracownikom wydziałów Starostwa oraz jednostek organizacyjnych Powiatu w powyższym zakresie,
3)       upowszechnianie informacji dotyczących możliwości wykorzystania środków pochodzących z budżetuUnii Europejskiejoraz z innych źródeł,
4)       koordynacja współpracy zagranicznej Powiatu,
5)       planowanie i realizacja przedsięwzięć związanych z promocją i rozwojem Powiatu, w tymorganizacja powiatowych imprez i wydarzeń,
6)       gromadzenie, opracowywanie i rozpowszechnianie informacji o atrakcjach turystycznych Powiatu, jego zabytkach, ważnych obiektach i wydarzeniach,
7)       realizacja zadań związanych z sektorem pozarządowym,
8)       prowadzenie spraw związanych z działalnością stowarzyszeń oraz uczniowskich klubów sportowych z siedzibą na terenie Powiatu
9)       redagowanie i aktualizowanie strony internetowej Powiatu,
10)    realizacja zadań określonych przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami należących do właściwości Powiatu, z wyłączeniem udzielania dotacji.
 
      § 35. 1. Wydział Administracyjno-Inwestycyjny prowadzi sprawy związane z planowaniem i realizacją inwestycji, udzielaniem i realizowaniem zamówień publicznych oraz informatyzacją.
      2. Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
1)       planowanie i koordynowanie działań w zakresie prowadzenia remontów i inwestycji  w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
2)       nadzór i kontrola nad realizacją inwestycji i remontów realizowanych  w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
3)       dokonywanie przeglądów nieruchomości Powiatu i ocena ich stanu technicznego,
4)       prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w tym przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań, opracowywanie i aktualizacja planu zamówień publicznych oraz kontrola realizacji zawartych umów,
5)       sprawdzenie i opisywanie faktur, rachunków pod kątem prawidłowości dokonanych zakupów zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych,
6)       administrowanie budynkami Starostwa oraz prowadzenie książki obiektów budowlanych Starostwa,
7)       prowadzenie spraw związanych z ubezpieczaniem majątku Powiatu,
8)       prowadzenie biura rzeczy znalezionych,
9)       prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych w używaniu,
10)    zaopatrzenie Starostwa w materiały biurowe, dokonywanie zakupów środków trwałych,
11)    prowadzenie spraw związanych z zakupem, wdrożeniem, eksploatacją sprzętu informatycznego i aktualizacją oprogramowania,
12)    koordynowanie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa teleinformatycznego,
13)    administrowanie i aktualizowanie Biuletynu Informacji Publicznej,
14)     administrowanie systemem informatycznym Starostwa, ochrona baz danych.
 
      § 36. 1.Wydział Komunikacji i Drógzałatwia sprawy związane                    z rejestracją pojazdów, wydawaniem i zatrzymywaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami oraz zezwoleniami na zarobkowy przewóz osób.
      2. Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
1)       prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów,
2)       wydawanie dokumentów potwierdzających posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdami,
3)       nadzór nad stacjami kontroli pojazdów,
4)       nadzór nad szkoleniem kandydatów na kierowców,
5)       udzielanie licencji i zezwoleń w transporcie drogowym,
6)       koordynacja oraz uzgadnianie rozkładów jazdy przewoźników,
7)       koordynowanie wykonywania zadań Zarządu wynikających z ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
 
§ 37. 1. Wydział Organizacyjno - Społeczny zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie Starostwa, organizuje przyjmowanie obywateli w sprawie petycji, skarg i wniosków, udostępnia obywatelom informacje dotyczące działań Starostwa, prowadzi sprawy kadrowe  pracowników Starostwa i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, a także sprawy z zakresu oświaty, kultury i ochrony zdrowia.
            2. Do podstawowych zadań Wydziału należy w szczególności:
1)       załatwianie spraw z zakresu petycji, skarg i wniosków,
2)       prowadzenie spraw dot. przyjmowania, przekazywania, analizowania i publikowania oświadczeń majątkowych składanych przez osoby do tego zobowiązane,
3)       zapewnienie obsługi technicznej i administracyjnej posiedzeń Zarządu.
4)       prowadzenie rejestrów:
a)    pełnomocnictw i upoważnień,
b)    zarządzeń Starosty,
c)    porozumień zawieranych przez Powiat i Starostę,
d)    umów zawieranych przez Starostę,
e)    umów zawieranych przez Powiat,
f)     wniosków kierowanych na Zarząd,
g)    uchwał Zarządu.
5)     realizowanie zadań wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych należących do właściwości Powiatu.
6)       prowadzenie spraw kadrowych pracowników Starostwa oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych,
7)     sprawowanie nadzoru finansowo – administracyjnego nad działalnością publicznych i niepublicznych szkół i placówek oświatowych dla których Powiat jest organem prowadzącym lub dotującym,
8)       prowadzenie ewidencji publicznych i niepublicznych placówek oświatowych,
9)       przygotowywanie wniosków do odznaczeń dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych Powiatu,
10) prowadzenie Systemu Informacji Oświatowej,
11) realizacja zadań z zakresu organizowania i prowadzenia biblioteki powiatowej,
12) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zabytków                  i opiece nad zabytkami w zakresie udzielania dotacji,
13) realizacja zadań z zakresu ochrony zdrowia,
14) prowadzenie ewidencji wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
15) prowadzenie kancelarii ogólnej i archiwum zakładowego Starostwa,
16)    bieżąca obsługa sekretariatu Starostwa,
17)    wykonywanie zadań związanych z wyborami,
18)    koordynowanie informacji umieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa.
 
§ 38. 1. Referat Gospodarki i Zarządzania Nieruchomościami zapewnia realizację zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu oraz wywłaszczaniem nieruchomości.
      2. Do podstawowych zadań referatu należy w szczególności:
1)       prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem, najmem, oddawaniem w użytkowanie wieczyste, oddawaniem w trwały zarząd, sprzedażą, darowizną nieruchomości stanowiącymi własność Skarbu Państwa i Powiatu,
2)       prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wysokości, terminów zapłaty, bonifikat i aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu,
3)       prowadzenie postępowań scaleniowych i wymiennych,
4)       przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
5)       wywłaszczanie nieruchomości, zwrot wywłaszczonych nieruchomości,
6)       realizacja zadań związanych z ujawnianiem w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego,
 
§ 39. 1. Referat Zarządzania Kryzysowego realizuje zadania z zakresu bezpieczeństwa, obronności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
      2. Do podstawowych zadań Referatu należy w szczególności:
1)       planowanie oraz analizowanie przygotowania Powiatu do realizacji przedsięwzięć z zakresu spraw bezpieczeństwa, obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
2)       gromadzenie informacji o zagrożeniach, ich monitorowanie oraz koordynowanie działaniami związanymi z planowaniem przeciwdziałania, reagowania i usuwania skutków zagrożeń na terenie Powiatu,
3)       zapewnienie obsługi Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i funkcjonowania Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz innych zespołów powoływanych przez Starostę, wykonujących zadania zgodnie z właściwością referatu,
4)       przygotowanie i zapewnienie działania na obszarze Powiatu systemu wykrywania i alarmowania oraz powiatowego systemu łączności radiotelefonicznej,
5)       uzgadnianie projektów budowlanych pod kątem uwzględniania w nich wymagań obrony cywilnej w zakresie planowania budownictwa obronnego i zapewnienia funkcjonowania powszechnego systemu ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach nadzwyczajnych,
6)       współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
7)       przygotowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z przeprowadzaniem kwalifikacji wojskowej,
8)     prowadzenie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego i magazynu sprzętu obrony cywilnej.  
 
§ 40. 1. Referat Prawnyzapewnia obsługę prawną organów Powiatu, komórek organizacyjnych Starostwa oraz jednostek organizacyjnych Powiatu, na zasadach określonych przez Zarząd.
2. Do podstawowych zadań referatu należy w szczególności:
1)       opiniowanie pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych Rady, Zarządu, Starosty oraz projektów umów i porozumień zawieranych przez Powiat,
2)       opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Starostę i Zarząd,
3)       udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Rady, Zarządu, Starosty, powiatowych jednostek organizacyjnych oraz komórek organizacyjnych Starostwa,
4)       udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez Powiat,
5)       wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądem w sprawach dotyczących działania Zarządu, Starosty oraz powiatowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w sprawach przekraczających zakres pełnomocnictw udzielonych tym jednostkom), z wyłączeniem tych jednostek, których kierownicy występują jako pracodawcy,
6)       wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności Skarbu Państwa i Powiatu oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności                      w zakresie postępowania egzekucyjnego,
 
§ 41. 1. Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności realizuje zadania z zakresu orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
2. Do podstawowych zadań Zespołu należy w szczególności:
1) wydawanie orzeczeń o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności,
2)     wydawanie orzeczeń o wskazaniach do ulg i uprawnień,
3)     wydawanie legitymacji osobom niepełnosprawnym,
4)     wydawanie kart parkingowych.
      § 42. 1. Audytor Wewnętrznywykonuje audyt wewnętrzny, wspierający Starostę w realizacji celów i zadań poprzez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.
      2. Do podstawowych zadań audytora należy przeprowadzanie audytu wewnętrznego w Starostwie i powiatowych jednostkach organizacyjnych, a w szczególności:
1)       planowanie audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania                z wykonania planu audytu,
2)       przeprowadzenie audytu wewnętrznego na podstawie rocznego planu audytu, a w uzasadnionych przypadkach poza planem audytu,
3)       systematyczne ocenianie kontroli zarządczej pod względem adekwatności, efektywności i skuteczności,
4)       czynności doradcze, w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki,
5)       prowadzenie ewidencji kontroli zewnętrznych i wewnętrznych oraz książki kontroli, gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z przeprowadzonymi kontrolami.
 
      § 43. 1. Biuro Kontroli Zarządczejprowadzi kontrole wewnętrzne w Starostwie i powiatowych jednostkach organizacyjnych.
      2. Do podstawowych zadań biura należy w szczególności:
1)       opracowywanie rocznych planów kontroli,
2)       organizowanie i przeprowadzanie kontroli,
3)       ustalanie przyczyn i skutków nieprawidłowości oraz wskazywanie pracowników odpowiedzialnych za powstałe nieprawidłowości,
4)       wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości,
5)       współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej.
      § 44. 1.Biuro Rady Powiatuzapewnia obsługę techniczną                         i administracyjną Rady i komisji.
      2. Do podstawowych zadań biura należy  w szczególności:
1)      organizacyjno-techniczna obsługa Rady, komisji i klubów,
2)       przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady,
3)       udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego,
4)       prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, przekazywaniem, analizowaniem i publikowaniem oświadczeń majątkowych radnych,
5)       przekazywanie aktów prawa miejscowego stanowionych przez Radę do publikacji.                           
6)       prowadzenie spraw związanych z petycjami, skargami i wnioskami, których rozpatrzenie należy do kompetencji Rady Powiatu,
7)       prowadzenie spraw związanych z nadawaniem medalu „Za zasługi dla Powiatu Koszalińskiego”,
8)       prowadzenie rejestrów:
a)    uchwał Rady,
b)    wniosków i opinii komisji Rady,
c)    zapytań, postulatów, interpelacji i wniosków radnych,
d)    dotacji udzielonych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
e)    skarg i wniosków wpływających do Rady.   
 
      § 45. 1. Powiatowy Rzecznik Konsumentówrealizuje zadania na podstawie przepisów dotyczących ochrony konsumentów i konkurencji.
      2.Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy w szczególności:
1)       zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej,
2)       występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw                    i interesów konsumentów,
3)       wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów,
4)       wstępowanie za zgodą konsumentów do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę ich interesów,
5)       korzystanie z prawa występowania przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji,
6)       występowanie z wnioskami o wszczęcie postępowania antymonopolowego.
 
      § 46. Rzecznik Prasowyrealizuje zadania wynikające z przepisów prawa prasowego, a w szczególności:
1)       zapewnia obsługę prasową Rady, Zarządu i Starosty,
2)       współdziała z przedstawicielami środków masowego przekazu oraz informuje ich o polityce, działalności i zamierzeniach Rady, Zarządu          i Starosty,
3)       organizuje konferencje prasowe Starosty,
4)       prowadzi sprawy związane z wydawaniem „Gazety Ziemskiej”,
5)       współpracuje przy organizacji uroczystości i imprez powiatowych.
 
      § 47. 1.Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnychodpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych. Pełnomocnik ochrony kieruje pionem ochrony w Starostwie.
      2. Do podstawowych zadań Pełnomocnika należy w szczególności:
1)       zapewnianie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej,
2)       przeprowadzanie kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji w Starostwie,
3)       opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Starostwie              i nadzorowanie jego realizacji,
4)       szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
5)       sprawowanie nadzoru nad pracą kancelarii tajnej Starostwa,
6)       prowadzenie spraw związanych z ewidencją, wydawaniem oraz kontrolą użytkowania pieczęci urzędowych i nagłówkowych,
      3. Kancelaria tajna odpowiada za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie uprawnionym osobom dokumentów, zawierających informacje niejawne.
 
      § 48. 1. Służba BHP realizuje kontrole i zadania na podstawie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
      2. Do zadań Służby BHP w szczególności należy:
1)       przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w Starostwie,
2)       bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń oraz sporządzanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
3)       prowadzenie spraw związanych z wypadkami przy pracy, w drodze do lub z pracy oraz zachorowań na choroby zawodowe, 
4)       prowadzenie spraw związanych z oceną ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach pracy,
5)       prowadzenie spraw związanych z profilaktyczną ochroną zdrowia pracowników,
6)       przeprowadzanie szkoleń pracowników z zakresu bhp.
 
Rozdział VIII
Upoważnienia do załatwiania spraw
 
      § 49. 1. Starosta może upoważnić Wicestarostę, poszczególnych członków Zarządu, Sekretarza, Skarbnika, dyrektorów wydziałów, kierowników referatów, pozostałych pracowników Starostwa oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych do załatwiania spraw w jego imieniu, w tym do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Powiatu lub Starosty, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
      2. Upoważnień do prowadzenia spraw i wydawania decyzji administracyjnych oraz innych upoważnień Starosta udziela w formie pisemnej.
 
      § 50.  1. Projekty upoważnień pracowników Starostwa i dokonywanie w nich zmian opracowują ich przełożeni.
      2. Zbiór upoważnień prowadzi Wydział Organizacyjno - Społeczny.
      3. Odpis upoważnienia umieszcza się w aktach osobowych.
 
Rozdział IX
System kontroli zarządczej
 
      § 51. 1. Starosta zapewnia funkcjonowanie skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
      2. Kontrola zarządcza obejmuje :
1) zgodność działalności z przepisami prawa,
2) skuteczność i efektywność działania,
3) wiarygodność sprawozdań finansowych,
4) ochronę zasobów,
5) przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania,
6) efektywność i skuteczność przepływu informacji,
7) zarządzanie ryzykiem.
 
      § 52. System kontroli zarządczej jest zintegrowanym zespołem elementów i czynności obejmujących :
1) samokontrolę,
2) kontrolę instytucjonalną,
3) kontrolę funkcjonalną.
 
      § 53. Samokontrola to kontrola, do której zobowiązany jest każdy pracownik bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy. Polega na bieżącym kontrolowaniu prawidłowości wykony­wania własnej pracy, z uwzględnieniem obowiązków wynikających                          z posiadanego zakresu czynności.
 
      § 54. 1. Kontrola instytucjonalna jest niezależną funkcją oceniającą, będącą jednym z mechanizmów kontrolnych realizowanych w ramach systemu kontroli wewnętrznej w Starostwie.
      2. Kontrolę instytucjonalną przeprowadza Biuro Kontroli Zarządczej.
 
      § 55. 1. Kontrola funkcjonalna wykonywana jest przez pracowników na stanowiskach kierowniczych oraz na stanowiskach nie kierowniczych, w komórkach biorących udział w realizacji określonych zadań, operacji, procesów, itp., których obowiązki wykonywania kontroli funkcjonalnej zostały określone w zakresach czynności służbowych, bądź którzy do wykonywania tej kontroli zostali odrębnie upoważnieni.
      2. Kontrolę funkcjonalną przeprowadzają:
1)       Wydział Organizacyjno - Społeczny - w sprawach organizacji                     i funkcjonowania oraz dyscypliny pracy,
2)       Wydział Finansowy - w zakresie spraw finansowych,
3)       Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych - w zakresie przestrzegania ustawy o ochronie informacji niejawnych,
4)       dyrektorzy wydziałów w podległych sobie wydziałach,
5)       doraźne zespoły powoływane przez Starostę.
           
      § 56. Starosta w formie zarządzenia określa szczegółowe zasady organizacji i wykonywania kontroli.
Rozdział X
Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu
aktów prawnych organów Powiatu
 
      § 57. 1. Do zadań wydziałów Starostwa należy przygotowywanie                          w zakresie swego działania projektów:
1)       uchwał Rady,
2)       uchwał Zarządu,
3)       zarządzeń Starosty.
      2. Projekty aktów prawnych winny być przygotowane zgodnie                   z powszechnie stosowanymi zasadami techniki legislacyjnej.
      3. Treść projektów aktów prawnych powinna być jasna, zwięzła, poprawna pod względem językowym i powszechnie zrozumiała.
      4. Akty prawne przygotowywane są wg zasad ustalonych przez Starostę dla zarządzeń Starosty oraz zasad ustalonych przez Zarząd dla uchwał Rady i Zarządu.
     
      § 58. 1. Projekt aktu prawnego powinien zawierać w szczególności tytuł, podstawę prawną, przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem danego aktu prawnego i uzasadnienie.
      2. Tytuł aktu prawnego powinien zawierać:
1)       oznaczenie rodzaju aktu (uchwała, zarządzenie),
2)       numer aktu,
3)       oznaczenie organu wydającego akt,
4)       datę podjęcia aktu (dzień, miesiąc, rok),
5)       określenie przedmiotu aktu.
      3. W treści aktu należy:
1)       określić podstawę prawną z powołaniem się na konkretne przepisy upoważniające organ do określonego działania i dokładnie wskazać źródło publikacji (pełna podstawa prawna z zacytowaniem wszystkich zmian przepisów do danej ustawy, rozporządzenia, uchwały, zarządzenia),
2)       podać zwięźle istotne postanowienia aktu ujęte w paragrafy, ustępy, punkty, litery i tirety,
3)       wskazać termin realizacji,
4)       określić podmioty odpowiedzialne za wykonanie lub nadzorujące realizację aktu,
5)       określić sposób wejścia w życie aktu,
6)       podać pełne tytuły aktów, które tracą moc,
7)       umieścić klauzulę o ogłoszeniu w przypadku, jeżeli przewidują to przepisy.
      4. W uzasadnieniu należy w szczególności wskazać potrzebę podjęcia aktu, oczekiwane skutki społeczne oraz ewentualne skutki finansowe,
z jednoczesnym wskazaniem źródła ich pokrycia.
     
      § 59. 1. Przygotowanie projektu należy do dyrektora wydziału,                   z którego właściwością rzeczową związane są sprawy będące przedmiotem regulacji aktu.
      2. Projekt aktu prawnego po dokonaniu niezbędnych uzgodnień podlega kontroli pod względem redakcyjnym i prawnym przez Referat Prawny. Kontrola przeprowadzana jest na zasadach określonych               w odrębnych przepisach.
      3. W przypadku stwierdzenia uchybień formalno-prawnych radca prawny zwraca projekt aktu projektodawcy w celu usunięcia wad,                   z pouczeniem o obowiązku przedstawienia poprawionych projektów do ponownego zaopiniowania.
      4. Prawidłowo sporządzone projekty aktów prawnych, podpisane przez dyrektora wydziału merytorycznie odpowiedzialnego za przygotowanie projektu i pracownika przygotowującego projekt oraz zaparafowane przez radcę prawnego na każdej stronie dokumentu, kierowane są do Rady, Zarządu lub Starosty.
       
      § 60. Szczegółowy tryb i zasady wnoszenia oraz rozpatrywania wniosków i projektów uchwał na posiedzenia Zarządu oraz wnoszenia uchwał Rady określa uchwała Zarządu.
 
Rozdział XI
Zasady podpisywania pism
 
      § 61. 1. Do podpisu Starosty zastrzeżone są  pisma w sprawach należących do kompetencji Starosty wynikających z przepisów prawa oraz pisma kierowane do :
1)       naczelnych, centralnych i wojewódzkich organów władzy, administracji i wymiaru sprawiedliwości,
2)       organów kontroli oraz kierowników służb, inspekcji i straży.
3)       posłów i senatorów,
4)       starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów.
      2. Starosta podpisuje:
1)       pisma związane z reprezentowaniem Powiatu na zewnątrz,
2)       pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności Starostwa,
3)       wnioski o nadanie orderów lub odznaczeń,
4)       decyzje z zakresu administracji publicznej, do których wydawania Starosta nie upoważnił innych osób,
5)       decyzje w sprawach kadrowych,
6)       odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne organów kontroli,
7)       upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych,
8)       pełnomocnictwa do prowadzenia spraw w jego imieniu (w tym pełnomocnictwa procesowe),
9)       odpowiedzi na skargi i wnioski.
     
      § 62. Wicestarosta, Sekretarz oraz Skarbnik podpisują pisma na podstawie udzielonych przez Starostę upoważnień oraz inne pisma wynikające z zakresu ich działania.
 
      § 63. 1. Dyrektorzy wydziałów:
1)       przygotowują i parafują pisma w sprawach zastrzeżonych dla Starosty, Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika,
2)       podpisują pisma w sprawach niezastrzeżonych dla Starosty, Wicestarosty, Sekretarza, a należących do zakresu działania wydziału,
3)       podpisują pisma i decyzje na podstawie upoważnień udzielonych przez Starostę w tym również pisma w toku załatwiania spraw z upoważnienia Starosty.
 
      § 64. 1. Pracownicy komórek organizacyjnych opracowujący pisma, parafują je swoim podpisem.
            2. Pracownicy komórek organizacyjnych podpisują pisma i decyzje na podstawie upoważnień udzielonych przez Starostę, w tym również pisma w toku załatwiania spraw z upoważnienia Starosty.
 
Rozdział XII
Tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków
 
      § 65. 1. Skargi i wnioski składane przez obywateli osobiście przyjmuje Starosta, Wicestarosta lub Sekretarz w każdy czwartek w godz. 1300 – 1600.
      2. Skargi i wnioski przyjmowane są również w Wydziale Organizacyjno – Społecznym i Biurze Rady Powiatu w godzinach pracy Starostwa.
 
      § 66. 1.Rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz przepisach wykonawczych.
      2. Szczegółowe zasady przyjmowania i załatwiania skarg, wniosków i petycji reguluje procedura wewnętrzna wprowadzona zarządzeniem Starosty.
 
      § 67. 1. Skargi dotyczące zadań lub działalności Zarządu w sprawach należących do zadań z zakresu administracji rządowej rozpatruje Wojewoda.
      2. Skargi dotyczące działalności Zarządu, Starosty oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych rozpatruje Rada,                              z zastrzeżeniem ust.1.
      3. Skargi i wnioski dotyczące zadań lub działalności wszystkich pracowników komórek organizacyjnych Starostwa rozpatruje Starosta.
 
      § 68. 1. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, pocztą elektroniczną, a także ustnie do protokołu.
      2. Skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko, nazwę oraz adres wnoszącego, pod rygorem pozostawienia ich bez rozpoznania w przypadku braku tych danych.
      3. Jeżeli skarga lub wniosek nie zostały złożone na piśmie osoba przyjmująca skargę lub wniosek sporządza protokół przyjęcia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
     
      § 69. Rejestr skarg i wniosków, których rozpatrzenie należy do właściwości Rady prowadzi Biuro Rady Powiatu, rejestr pozostałych skarg i wniosków prowadzi Wydział Organizacyjno - Społeczny.
 
      § 70. 1. Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje Sekretarz, który:
a)    nadzoruje terminowość rozpatrywania skarg i wniosków,
b)    udziela obywatelom zgłaszającym się w sprawach skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwiania sprawy,
c)    kieruje obywatela do właściwego wydziału lub organizuje przyjęcie obywateli przez Starostę lub właściwego członka Zarządu,
d)    prowadzi kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania                            i rozpatrywania skarg i wniosków.
      2. Dyrektorzy wydziałów odpowiedzialni są za niezwłoczne przekazywanie do Wydziału Organizacyjno - Społecznego oraz Biura Rady Powiatu wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnych do rozpatrzenia skarg i wniosków.
Rozdział XIII
Postanowienia końcowe
 
§ 71. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie.
 
§ 72. Traci moc uchwała Nr XVIII/182/08 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 23 października 2008 roku w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie zmieniona uchwałą Nr XXVI/275/09 z dnia 10 września 2009 roku oraz uchwałą
Nr XXVII/269/09 z dnia 29 października 2009 roku.
 
      § 73. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2010 roku.
 
  
 
 
 
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr XXXVII/377/10 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia
16 września 2010 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie.
 
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) organizację i zasady funkcjonowania Starostwa Powiatowego określa Regulamin Organizacyjny uchwalany przez Radę Powiatu na wniosek Zarządu Powiatu.
Wprowadzone zmiany, w stosunku do Uchwały Nr XVIII/182/08 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 23 października 2008 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie zmienionej uchwałą Nr XXVI/275/09 z dnia 10 września 2009 r. oraz uchwałą Nr XXVII/269/09 z dnia 29 października 2009 r. dotyczą w szczególności :
1)     zmiany nazwy Biura Kontroli na Biuro Kontroli Zarządczej oraz określenia jego zadań zgodnie ze zmianami wprowadzonymi ustawą o finansach publicznych,
2)     połączenia Wydziału Administracyjnego z Wydziałem Inwestycji 
i Zamówień Publicznych w celu kompleksowej realizacji zadań związanych z zakupami, gospodarowaniem środkami trwałymi, zarządzaniem budynkami Starostwa,
3)     przekazania części zadań Wydziału Administracyjnego
do Wydziału Organizacyjno – Społecznego (zdania kancelarii ogólnej, sekretariatu Starosty), w celu usprawnienia organizacji przepływu informacji,
4)     utworzenia Referatu Gospodarki i Zarządzania Nieruchomościami co związane jest ze złożonością i ilością spraw związanych
z gospodarowaniem i zarządzaniem nieruchomościami stanowiącymi mienie Powiatu oraz Skarbu Państwa,
5)     uogólnienia zakresu zadań wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne w związku z szerokim zakresem i dużą częstotliwością zmian w aktach prawnych, na podstawie których wykonywane są zadania w poszczególnych Wydziałach/Referatach Starostwa w celu zapewnienia jak najdłuższego okresu aktualności zapisów w Regulaminie, unikania jego częstych zmian. Wprowadzone w Starostwie karty opisu poszczególnych stanowisk pracy w sposób szczegółowy określają zadania przypisane każdemu pracownikowi.
Ze względu na wprowadzone zmiany w stosunku do obowiązującego Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie, których wprowadzenie naruszałoby konstrukcję oraz spójność Regulaminu, uzasadnionym jest uchwalenie nowego aktu. 

Załącznik do Uchwały Nr XXXVII/377/10 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 16 września 2010 r.

45 KBPobierz