Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr VIII/87/2003 w sprawie nadania Statutu Zespołowi Szkół Specjalnych w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie

UCHWAŁA NR VIII/ 87 /2003
RADY POWIATU w KOSZALINIE
z dnia 29 października 2003r.

w sprawie nadania Statutu Zespołowi Szkół Specjalnych w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie.

Na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001r. Nr 111, poz.1194 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683, z 2003r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176 i Nr 137, poz. 1304) i art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806) uchwala się, co następuje:

§ 1. Nadać pierwszy Statut Zespołowi Szkół Specjalnych w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Wykonane uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Powiatu
Zdzisław Pawłowski




Załącznik
do uchwały Nr VIII/87/2003
Rady Powiatu w Koszalinie
z dnia 29 października 2003 roku.

S T A T U T
ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH
w POGOTOWIU OPIEKUŃCZYM
w POLANOWIE

Rozdział I
Postanowienia ogólne.

§ 1

  1. Zespół Szkół Specjalnych przeznaczony jest dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania - umieszczonych w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie na podstawie prawomocnego postanowienia Sądu.
  2. Pełna nazwa Zespołu Szkół Specjalnych brzmi : "Zespół Szkół Specjalnych w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie"
  3. W skład Zespołu Szkół Specjalnych, zwanego dalej "Zespołem Szkół" wchodzą:
    1. Szkoła Podstawowa Specjalna,
    2. Gimnazjum Specjalne.
  4. Zespół Szkół realizuje programy nauczania, zgodnie z podstawami programowymi kształcenia ogólnego i z ramowymi planami nauczania przewidzianymi dla danego typu szkoły szkolnictwa specjalnego, odpowiedniego do rodzaju zaburzeń i odchyleń rozwojowych uczniów z uwzględnieniem zajęć terapeutycznych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych.
  5. Siedzibą Zespołu Szkół jest Pogotowie Opiekuńcze w Polanowie przy ulicy Janusza Korczaka 4.

§ 2

  1. Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, zwanej dalej "Ustawą". ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329) szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół są szkołami publicznymi.
  2. Organem prowadzącym Zespół Szkół jest Powiat Koszaliński, którego zadania i kompetencje wykonują odpowiednio: Rada Powiatu, Zarząd Powiatu i Starosta Koszaliński.
  3. Nadzór pedagogiczny nad Zespołem Szkół sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie zwany dalej "organem nadzoru".

§ 3

  1. Uczniami Zespołu Szkół są wychowankowie Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie skierowani do placówki przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie.
  2. Uczniami Zespołu Szkół mogą być wychowankowie podlegający obowiązkowi szkolnemu, umieszczeni w placówce interwencyjnie - jeżeli okres ich pobytu jest dłuższy niż 7 dni kalendarzowych.
  3. Zespół Szkół jest bezobwodową placówką oświatową, obejmującą w przypadku uczniów skierowanych - teren województwa zachodniopomorskiego, w przypadku uczniów umieszczonych interwencyjnie - teren kraju.

§ 4

  1. Szkoła Podstawowa wchodząca w skład Zespołu Szkół kształci uczniów w cyklu sześcioletnim w dwóch oddziałach w systemie klas łączonych I-III oraz IV- VI, przy czym w przypadku braku uczniów w którymś z oddziałów jego działalność zostaje czasowo zawieszona. Liczba uczniów w poszczególnych oddziałach nie może być większa niż 16.
  2. Gimnazjum wchodzące w skład Zespołu Szkół jest szkołą opartą na podbudowie szkoły podstawowej kształcącą uczniów w cyklu trzy letnim w dwóch oddziałach w systemie klas łączonych I - II i III, lub klasa I i II - III, w zależności od liczby wychowanków przebywających aktualnie w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie. Liczba uczniów w poszczególnych oddziałach nie może być większa niż 16. Zasadą tworzenia oddziałów jest przeważająca liczba uczniów na danym poziomie kształcenia, przy czym w przypadku braku uczniów w którymś z oddziałów jego działalność zostaje czasowo zawieszona.
  3. Uczniom - wychowankom, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zapewnia się:
    1. realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
    2. odpowiednie warunki do nauki oraz dostępność otoczenia;
    3. realizację programów nauczania dostosowanych do możliwości psychofizycznych i potrzeb edukacyjnych;
    4. prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych lub resocjalizacyjnych, w zależności od potrzeb.
  4. Zajęcia, o których mowa w pkt 4 prowadzą nauczyciele ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym, odpowiednim do rodzaju zaburzeń i odchyleń rozwojowych dzieci i młodzieży oraz specjaliści prowadzący zajęcia terapeutyczne, socjoterapeutyczne lub resocjalizacyjne tj.:
    1. rozpoznają potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów - wychowanków oraz wspomagają ich w procesie kształcenia;
    2. współorganizują zajęcia edukacyjne i proces wychowawczy;
    3. wspólnie wybierają lub opracowują programy nauczania;
    4. przygotowują programy wychowawcze Zespołu Szkół;
    5. dostosowują programy nauczania do indywidualnych możliwości psychofizycznych i potrzeb uczniów;
    6. przygotowują, w zależności od potrzeb, indywidualne programy terapeutyczne, socjoterapeutyczne lub resocjalizacyjne.

Rozdział 2
Cele i zadania Zespołu Szkół

§ 5

  1. Zespół Szkół realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz w niniejszym Statucie.
  2. Celem Zespołu Szkół - Szkoły Podstawowej jest:
    1. nabywanie i rozwijania umiejętności czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia,
    2. umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesów oraz dążeń do osiągania celów,
    3. rozwijanie wrażliwości moralnej,
    4. rozwijanie wrażliwości estetycznej,
    5. wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej i etnicznej dziecka,
    6. rozwijanie umiejętności poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego doświadczeniu dziecka,
  3. Celem Zespołu Szkół - Gimnazjum jest:
    1. wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności stosownie do ich rozwoju i zdolności,
    2. rozbudzanie potrzeb korzystania z dzieł myśli ludzkiej i dóbr kultury, rozwijanie wrażliwości estetycznej i zdolności twórczego myślenia, zachęcanie uczniów do samokształcenia,
    3. umożliwianie poznania języka metodologii dziedzin wiedzy,
    4. ułatwianie rozumienia i poznawania samego siebie, znajdowania swego miejsca w społeczeństwie, przyjmowania odpowiedzialności za siebie i innych,
    5. ułatwianie uczestnictwa w kulturze, sztuce, kulturze fizycznej i sporcie,
    6. rozwijanie wrażliwości moralnej, otwartości na poglądy i potrzeby innych ludzi,
    7. ukształtowanie racjonalnego podejścia do problemów życiowych, w tym do kryzysów okresu dojrzewania i umiejętności ich rozwiązywania.
  4. Zadaniem Zespołu Szkół - Szkoły Podstawowej jest:
    1. zapewnienie opieki i wspomagania rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku, poczuciu więzi z rodziną,
    2. uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans,
    3. stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
    4. stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych dzieci,
    5. stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
    6. inspirowanie aktywności badawczej oraz wyrażania myśli i przeżyć,
    7. zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań pro zdrowotnych.
  5. Zadaniem Zespołu Szkół - Gimnazjum jest:
    1. stworzenie uczniom warunków do nabywania i utrwalania wiedzy i umiejętności,
    2. kształtowanie postawy dociekliwości i refleksyjności,
    3. zapewnienie młodzieży możliwości korzystania z technologii informatycznej i komunikacyjnej na lekcjach różnych przedmiotów i zajęciach pozalekcyjnych,
    4. poszerzanie wiedzy i kształtowanie umiejętności związanych ze zdrowymi stylami życia i profilaktyką zaburzeń głównie patologii społecznej (alkoholizmu, narkomanii, agresji, niedostosowaniu społecznemu).
  6. Zadania określone w ust. 1 Zespół Szkół wypełnia organizując edukację w ramach przyjętych programów wychowawczych oraz planów nauczania określonych właściwymi przepisami Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
  7. Zespół Szkół udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć socjoterapeutycznych, nauczania indywidualnego oraz zajęć wyrównawczych.
  8. Zespół Szkół realizuje specjalne działania opiekuńczo wychowawcze w następujących formach:
    1. indywidualnych programów terapeutycznych i resocjalizacyjnych,
    2. zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów /np. czytelniczych, plastycznych, teatralnych, wokalno-muzycznych/,
    3. gier, zabaw oraz zajęć sportowych, turystycznych i krajoznawczych.

§ 6

  1. Zespół Szkół organizuje w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii dla uczniów, których rodzice (opiekunowie prawni) wyrazili takie życzenie.
  2. Życzenie, o którym mowa w ust. 1 wyrażane jest w formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym. Oświadczenie może zostać zmienione w każdym czasie.
  3. Tygodniowy wymiar godzin i sposób organizacji nauki religii odbywa się na zasadach określonych w porozumieniu między Zespołem Szkół, a biskupem diecezji Kościoła Katolickiego lub władz innych kościołów i związków wyznaniowych, chyba, że Ustawa stanowi inaczej.
  4. Na wniosek rodziców, Zespół Szkół może organizować naukę etyki.
  5. Zasady organizacji nauki etyki ustala Dyrektor, chyba, że odrębne przepisy stanowią inaczej.
  6. Ocena z religii lub etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  7. Ocena z religii (etyki) nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.
  8. Uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują 3 dni zwolnienia z zajęć w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych.

Rozdział 3
Organy Zespołu Szkół

§ 7

  1. Organami Zespołu Szkół są:
    1. Dyrektor,
    2. Rada Pedagogiczna,
    3. Samorząd Uczniowski.
  2. Organy wymienione w ust. 1, pkt 2 i 3 działają w oparciu o własne regulaminy.
  3. Zespół Szkół zapewnia warunki dla właściwego współdziałania organów wymienionych w ust. 1, a w szczególności zapewnia każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty, niniejszym statucie oraz w regulaminach własnych,
  4. Zespół Szkół zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami zespołu o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach poprzez:
    1. wydawanie zarządzeń Dyrektora,
    2. posiedzenia Rady Pedagogicznej,
    3. spotkania z Radą Pedagogiczną w miarę potrzeb,
    4. zebrania ogólne i klasowe rodziców (opiekunów prawnych),
    5. spotkania z Samorządem Uczniowskim,
    6. inne formy kontaktów doraźnych (telefon, list, poczta elektroniczna).
  5. Zespół Szkół zapewnia warunki umożliwiając rozwiązywanie sytuacji konfliktowych pomiędzy organami na podstawie obowiązujących przepisów przy arbitrażu Dyrektora Zespołu Szkół.
  6. Sytuacje konfliktowe, w których stroną jest Dyrektor, rozstrzyga:
    1. organ sprawujący nadzór pedagogiczny - w sprawach właściwych dla tego organu;
    2. organ prowadzący - w sprawach właściwych dla tego organu.

§ 8

  1. Dyrektorem Zespołu Szkół jest Dyrektor Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie.
  2. Dyrektor kieruje działalnością Zespołu Szkół i reprezentuje go na zewnątrz:
    1. sprawuje nadzór pedagogiczny,
    2. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego ich rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro zdrowotne,
    3. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
    4. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu Szkół i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
    5. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący Zespół Szkół oraz organ prowadzący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym Zespół Szkół uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
    6. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
  3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole Szkół nauczycieli. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli,
    2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych,
    3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń i innych wyróżnień.
  4. Dyrektor Zespołu Szkół w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.
  5. W przypadku nieobecności Dyrektora Zespołu Szkół zastępuje go z-ca dyrektora Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie.

§ 9

  1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1. uchwalanie Statutu Zespołu Szkół lub jego zmian,
    2. zatwierdzanie planów pracy Zespołu Szkół,
    3. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
  2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
    2. wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
    3. propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  3. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  4. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
  5. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich opiekunów prawnych, a także nauczycieli Zespołu Szkół oraz pracowników Pogotowia Opiekuńczego.

§ 10

  1. W Zespole Szkół może działać Samorząd Uczniowski, zwany dalej "samorządem".
  2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Zespołu Szkół.
  3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny za statutem Zespołu Szkół.
  5. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie w sprawach Zespołu Szkół, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:
    1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
    2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
    3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
    4. prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
    5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
    6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

Rozdział 4
Organizacja Zespołu Szkół

§ 11

  1. Szczegółową organizację pracy określa corocznie arkusz organizacyjny Zespołu Szkół, który wraz ze szkolnym planem nauczania oraz planami pracy i tygodniowym rozkładem zajęć stanowi podstawę pracy Zespołu Szkół.
  2. Początek i koniec roku szkolnego, terminy ferii świątecznych oraz innych dni wolnych od zajęć określają odrębne przepisy.
  3. W szczególnych przypadkach Dyrektor w porozumieniu z Radą pedagogiczną, może ustalić dzień wolny od zajęć, na zasadach określonych w Ustawie i przepisach wykonawczych.

§ 12

  1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu Szkół jest oddział.
  2. Liczba uczniów Zespołu Szkół uzależniona jest od liczby wychowanków Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie, których ilość określa Regulamin Organizacyjny.
  3. Oddział składa się z uczniów, którzy w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych i nadobowiązkowych określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla każdej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego lub autorskim wewnątrzszkolnym programem zgodnym z podstawami programowymi.
  4. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Zespołu Szkół na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony i higieny pracy.
  5. Podstawową formą pracy Zespołu Szkół są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze i opiekuńcze prowadzone systemem klasowo - lekcyjnym.
  6. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  7. W szczególnych przypadkach Dyrektor Zespołu Szkół ma prawo zmienić czas trwania godziny lekcyjnej.
  1. Rada pedagogiczna, może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej /nie dłużej niż 1 godzina zegarowa/ zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

§ 13

  1. Oddział należy dzielić na grupy:
    1. w nauczaniu języków obcych oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia przez uczniów ćwiczeń laboratoryjnych, praktycznych.
    2. zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach, liczących nie więcej niż 26 uczniów zgodnie z przyjętym programem nauczania.
  2. Dyrektor Zespołu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np. zajęć wyrównawczych, specjalistycznych, artystycznych, warsztatowych, terapeutycznych, rekreacyjno-sportowych, nauczania języków obcych, elementów informatyki, aktywizacji zawodowej, kół zainteresowań i innych, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych.

§ 14

  • W Zespole Szkół nauczane są przedmioty ujęte w ramowym planie nauczania dla szkoły podstawowej i gimnazjum według programów i zasad ujętych w podstawach programowych kształcenia ogólnego - określanych przez ministra oświaty i wychowania.
  • Programy wybrane z listy programów dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra oświaty i wychowania lub opracowane samodzielnie przez nauczyciela, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 1, tworzą szkolny zestaw programów nauczania - określony dla całego etapu edukacyjnego.

      § 15

      Zespół Szkół ocenia, klasyfikuje i promuje uczniów oraz przeprowadza egzaminy i sprawdziany zgodnie z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów obowiązującymi w szkołach publicznych, a ustalonymi przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz w oparciu o wewnątrz szkolny system oceniania.

      § 16

      1. W czasie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych organizowanych przez Zespół Szkół uczniowie pozostają pod nadzorem osób do tego upoważnionych.
      2. Przy wyjściu z uczniami poza teren szkolny lub przy wyjeździe Zespół Szkół zapewnia opiekę uczniom zgodnie z obowiązującymi przepisami.
      3. Urządzenia sportowe oraz sprzęt stanowiący wyposażenie sali gimnastycznej i boiska szkolnego powinny zapewnić bezpieczne użytkowanie.
      4. W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
      5. Udział uczniów w pracach na rzecz Zespołu Szkół i środowiska może mieć miejsce po zaopatrzeniu ich w odpowiednie urządzenia i sprzęt oraz zapewnieniu właściwej opieki i bezpiecznych warunków pracy.

      § 17

      1. W czasie przerw międzylekcyjnych, wyznaczeni nauczyciele pełnią dyżury na korytarzach oraz terenie przyszkolnym.
      2. Dyżury pełnione są również przed lekcjami, przy czym nauczyciele dyżurni przyjmują obowiązki 15 minut przed rozpoczęciem pierwszej lekcji.
      3. Dyżurni nauczyciele odpowiadają za porządek oraz bezpieczeństwo młodzieży.
      4. Uczniowie dyżurni podlegają bezpośrednio nauczycielowi dyżurnemu.

      § 18

      Do realizacji zadań statutowych Zespół Szkół posiada następujące pomieszczenia:

      1. pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
      2. bibliotekę i czytelnię,
      3. zespół urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
      4. wspólne z Pogotowiem Opiekuńczym - pomieszczenia administracyjno-gospodarcze i ogólnego użytku.

      § 19

      1. Zespół Szkół może wydawać publikacje związane ze swoją działalnością, autorstwa nauczycieli.
      2. Publikacje, o których mowa w ust. 1, za zgodą zainteresowanych, oznaczane są nazwą i symbolem Zespołu Szkół.
      3. Zespół może wydawać materiały informacyjne i promocyjne.
      4. Decyzje w sprawach ujętych w ust. 1-3 podejmuje Dyrektor.

      § 20

      1. W pomieszczeniach szkolnych działa biblioteka - służąca uczniom i pracownikom.
      2. Biblioteka szkolna służy zaspokajaniu realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, w szczególności:
        1. udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
        2. umożliwianie korzystania z zasobów internetowych,
        3. udzielanie informacji o możliwości uzyskania poszukiwanych publikacji w innych placówkach,
        4. pośrednictwo w pozyskiwaniu niezbędnych pozycji z innych bibliotek,
        5. tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
        6. rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie w nich nawyku czytania i uczenia się,
        7. organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
      3. Za realizację wymienionych w ust. 2 zadań odpowiada wychowawca bibliotekarz, który działa we współpracy z nauczycielami, wychowawcami i uczniami, spełniając - w ramach możliwości technicznych i finansowych - zgłaszane postulaty i projekty przedsięwzięć i koordynując prace z tym związane.

      Rozdział 5
      Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu Szkół

      § 21

      1. Pracownikami pedagogicznymi Zespołu Szkół są: Dyrektor (z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2 ustawy), oraz nauczyciele.
      2. Nauczycieli do pracy w szkole przyjmuje Dyrektor. Nauczyciele muszą posiadać kwalifikacje zgodne z obowiązującymi przepisami.
      3. Nauczycieli religii kieruje do pracy biskup, ordynariusz diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej lub odpowiedni zwierzchnik innych kościołów i związków wyznaniowych. Katecheci, w zakresie wykonywania zawodu nauczycielskiego, podlegają przepisom prawa oświatowego i niniejszego Statutu.
      4. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą ujętą w szkolnym zestawie programów nauczania, programie wychowawczym, programie profilaktyki i rocznym planie pracy Zespołu Szkół oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa powierzonych jego opiece uczniów.
      5. Zakres zadań nauczycieli określa Karta Nauczyciela i obejmuje:
        1. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w trakcie zajęć szkolnych oraz wycieczek i imprez organizowanych przez szkołę,
        2. prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
        3. dbałość o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny,
        4. wspieranie rozwoju psychofizycznego, ich zdolności oraz zainteresowań,
        5. bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniu wszystkich uczniów,
        6. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych - zgodnie z rozpoznanymi potrzebami uczniów,
        7. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
      6. Nauczyciel zobowiązany jest w szczególności do:
        1. realizowania zajęć dydaktycznych zgodnie z zatwierdzonym programem do danej klasy, wchodzącym w skład szkolnego zestawu programów nauczania,
        2. przygotowywania konspektu zajęć dydaktycznych do czasu uzyskania pierwszej oceny pracy,
        3. bieżącego wypełniania dziennika lekcyjnego, arkusza ocen i innej dokumentacji nauczania,
        4. systematycznego i obiektywnego oceniania wiedzy i umiejętności ucznia zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu.
        5. poinformowania na początku roku szkolnego uczniów, w miarę możliwości opiekunów prawnych oraz wychowawców grup wychowawczych Pogotowia Opiekuńczego o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, a także udzielania informacji o bieżących, śródrocznych i końcowo rocznych wynikach w nauce,
        6. uczestniczenia w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i realizowania jej uchwał,
        7. uczestniczenia w posiedzeniach Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka działającym w strukturach Pogotowia Opiekuńczego,
        8. poinformowanie ucznia, a poprzez wychowawcę także jego opiekunów prawnych, o przewidywanej dla ucznia ocenie klasyfikacyjnej - najpóźniej na trzy tygodnie przed końcowo rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady,
        9. poinformowania ucznia na tydzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej o przewidywanej dla niego ocenie klasyfikacyjnej śródrocznej,
        10. ustalenia, na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, ocen klasyfikacyjnych.

      § 22

      1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.
      2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez Dyrektora przewodniczący zespołu.
      3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
        1. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania i podręczników,
        2. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
        3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
        4. współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnieniu ich wyposażenia,
        5. wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

      § 23

      1. W rocznym planie pracy Dyrektor może powierzyć nauczycielowi obowiązki wychowawcy klasy. Uwzględniając potrzebę ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczność, obowiązki wychowawcy powierza się w zasadzie na cały okres kształcenia w szkole.
      2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
        1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
        2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
        3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
      3. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:
        1. planuje i organizuje wspólnie z uczniami i wychowawcami Pogotowia Opiekuńczego różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki integrujące zespół uczniowski,
        2. ustala treść i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
        3. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
        4. utrzymuje kontakt z wychowawcami Pogotowia Opiekuńczego oraz, w razie możliwości, z opiekunami prawnymi uczniów.
      4. Wychowawca zobowiązany jest w szczególności do:
        1. prowadzenia dokumentacji uczniów danego oddziału,
        2. kontroli wpisów w dokumentach dotyczących klasy i jej uczniów,
        3. kontroli frekwencji na lekcjach,
        4. śródrocznych i końcowo rocznego zestawienia i obliczania wyników statystycznych (oceny, frekwencja itp.),
        5. wypisywania świadectw w końcu roku szkolnego oraz, przygotowania wszystkich dokumentów potrzebnych do wystawienia świadectw końcowych,
        6. niezwłocznego powiadomienia wychowawców Pogotowia Opiekuńczego o przewidywanych ocenach niedostatecznych ucznia lub nieklasyfikowania.
        7. poinformowania na początku roku szkolnego uczniów, opiekunów prawnych, wychowawców o zasadach oceniania zachowania,
        8. ustalenia uczniowi oceny zachowania - po zasięgnięciu opinii nauczycieli prowadzących zajęcia i samorządu klasowego.
      5. Wychowawca klasy ma prawo korzystać w swej pracy ze stałej pomocy merytorycznej i metodycznej Dyrektora, pedagoga, psychologa, nauczycieli oraz wychowawców.

      § 24

      1. Do opieki psychologiczno-pedagogicznej nad uczniami Zespołu Szkół zatrudniony jest w Pogotowiu Opiekuńczym psycholog i pedagog.
      2. Pedagog i psycholog odpowiada za realizację i koordynację zadań Zespołu Szkół związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną, realizację programu wychowawczego i programu profilaktyki, doradztwem związanym z wyborem kierunku kształcenia oraz wszelkimi działaniami organów Zespołu mającymi na celu wspieranie rozwoju uczniów.
      3. Zespół Szkół umożliwia uczniom korzystanie z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz innych placówek i osób działających na rzecz młodzieży.
      4. Za zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiada Dyrektor oraz wychowawca klasy.

      Rozdział 6
      Uczniowie

      § 25

      1. Do Zespołu Szkół przyjmuje się uczniów wg zasad określonych w rozdziale I, § 3 ust. 1 i 2. niniejszego Statutu
      2. Do klasy programowo wyższej przyjmuje się ucznia na podstawie świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej oraz niepublicznej, o uprawnieniach szkoły publicznej, a także opisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł.
      3. Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
      4. Nauka w Zespole Szkół jest obowiązkowa do 18 roku życia.
      5. W przypadku ukończenia 18 roku życia na wniosek opiekuna prawnego, wychowawcy i wyrażeniu zgody przez organ nadzoru Zespołu Szkół, Dyrektor może wyrazić zgodę na uczęszczanie do Szkoły, uczniowi, który nie sprawiał problemów wychowawczych oraz pozostało mu do zakończenia roku szkolnego nie więcej niż 30 dni kalendarzowych.

      § 26

      1. Uczeń ma prawo do:
        1. uzyskania informacji na początku roku szkolnego na temat programu nauczania i wymagań z poszczególnych przedmiotów,
        2. wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi,
        3. przedstawiania wychowawcy, dyrektorowi i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskiwania od innych pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień,
        4. jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły, nie może to jednak naruszać dobra innych osób,
        5. uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
        6. reprezentowania Zespołu Szkół w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,
        7. odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych: na okres przerw świątecznych i ferii nie zadaje się prac domowych,
        8. korzystania z opieki lekarskiej,
        9. korzystania z obozów, wycieczek i innych imprez organizowanych przez szkołę,
        10. przeprowadzanej regularnie i na bieżąco oceny swojej wiedzy i umiejętności: oceny z poszczególnych przedmiotów przyznawane są wyłącznie za wiadomości i umiejętności w sposób jawny; zachowanie w szkole i poza nią ocenia się odrębnie,
        11. powiadamiania go z dwutygodniowym wyprzedzeniem o terminie i pisemnych sprawdzianów wiadomości; w ciągu dnia może się odbyć tylko jeden sprawdzian, w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy; bez zapowiedzi mogą być przeprowadzane tzw. kartkówki obejmujące materiał dwóch ostatnich tematów,
        12. poprawy pisemnego sprawdzianu, jeżeli jego wynik jest niedostateczny dla ponad 50% uczniów w klasie,
        13. otrzymania w terminie dwóch tygodni informacji o wynikach pisemnego sprawdzianu wiedzy, chyba, że w tym okresie nie odbywają się zajęcia z przyczyn niezależnych od nauczyciela szkoły,
        14. zgłoszenia nie przygotowania do lekcji jeden raz w semestrze; w pozostałych przypadkach usprawiedliwienie pozostawia się decyzji nauczyciela,
        15. zwolnienia na 14 dni przed klasyfikacją z wszelkich pisemnych form sprawdzania wiadomości.
      2. Uczeń, który uważa, że jego prawa są w szkole naruszone, może złożyć skargę w tej sprawie do Dyrektora - za pośrednictwem wychowawcy klasy lub pedagoga szkolnego. Złożenie skargi nie może pociągać żadnych negatywnych konsekwencji wobec ucznia. Skargę, o której mowa, mogą złożyć również - bezpośrednio - rodzice (opiekunowie prawni ) ucznia oraz Samorząd uczniowski.
      3. Uczeń ma obowiązek:
        1. godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno polszczyzny,
        2. systematycznego przygotowywania się do zajęć szkolnych, uczestniczenia w obowiązkowych i wybranych przez siebie zajęciach,
        3. bezwzględnego podporządkowania się zaleceniom Dyrektora, Rady pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom Samorządu uczniowskiego lub klasowego,
        4. przestrzegania zasad współżycia społecznego, a w szczególności:
          1. okazywania szacunku dorosłym i kolegom,
          2. przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności,
          3. szanowania godności osobistej, poglądów i przekonań innych ludzi,
          4. dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów,
        5. nieulegania nałogom; uczeń nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających,
        6. dbania o czystość i schludny wygląd zewnętrzny; uczeń do szkoły ubiera się skromnie, w kolorach tradycyjnych szkolnych, nie używa makijażu, nie nosi biżuterii, ma czyste, w naturalnych kolorach, zadbane włosy,
        7. troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, utrzymywania porządku na korytarzu i w pomieszczeniach, nie niszczenia ścian, elewacji budynku i sprzętu; za zniszczone mienie uczeń ponosi odpowiedzialność materialną,
        8. przebywania na terenie Zespołu Szkół w czasie zajęć,
        9. punktualnego przybywania na lekcje i inne zajęcia,
        10. usprawiedliwiania nieobecności na lekcjach; opuszczenie pojedynczej lekcji musi być poprzedzone zgodą wychowawcy i nauczyciela danego przedmiotu.

      § 27

      1. Ucznia nagradza się za:
        1. rzetelną naukę i pracę społeczną,
        2. wzorową postawę,
        3. wybitne osiągnięcia,
        4. dzielność i odwagę,
        5. wzorową frekwencję.
      2. Rodzaje nagród:
        1. pochwała wychowawcy wobec klasy,
        2. pochwała Dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
        3. nagroda rzeczowa,
        4. świadectwo z wyróżnieniem,
        5. dyplom honorowy.
      3. Ucznia karze się za nieprzestrzeganie niniejszego Statutu.
      4. Rodzaje kar:
        1. upomnienie wychowawcy klasy,
        2. nagana Dyrektora,
        3. powiadomienie właściwego Sądu Rodzinnego i Nieletnich,
        4. wystąpienie do właściwego Sądu Rodzinnego i Nieletnich z wnioskiem o zmianę środka wychowawczego,
        5. skreślenie z listy uczniów w przypadku uporczywego naruszania postanowień statutu, przy jednoczesnym osiągnięciu 18 roku życia.
      5. Przy wymierzaniu kar obowiązuje zasada gradacji, z wyjątkiem sytuacji ujętych w § 29 ust. 3 pkt. 5 oraz takich, które zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu ucznia lub innych osób.
      6. W przypadku stwierdzenia poważnego naruszenia statutu - wobec ucznia, który dopuścił się takiego naruszenia - Dyrektor może, do czasu wymierzania kary, zastosować tymczasowe zawieszenie w prawach ucznia, nie dłużej niż na 7 dni.
      7. Kara może ulec zawieszeniu na czas próby (nie dłużej jak za pół roku), jeżeli uczeń uzyska poręczenie wychowawcy lub Samorządu uczniowskiego. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dyrektor.
      8. Zespół Szkół ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
      9. Od decyzji w sprawie kary przysługuje uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym) odwołanie do Dyrektora. Odwołanie powinno być złożone w terminie trzech dni od daty ogłoszenia decyzji.

      Rozdział 7
      Postanowienia końcowe

      § 28

      1. Zespół Szkół posiada własną pieczęć w następującym brzmieniu:
        1. "Zespół Szkół w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie, Szkoła Podstawowa",
        2. "Zespół Szkół w Pogotowiu Opiekuńczym w Polanowie, Gimnazjum".
      2. Zespół Szkół używa pieczęcie i stosuje stemple zgodnie z odrębnymi przepisami.
      3. Zespół Szkół może posiadać własny sztandar.
      4. Tablice umieszczone na budynku Zespołu Szkół zawierają pełną nazwę z wyłączeniem członu - specjalne.
      5. Zespół Szkół prowadzi i przechowuje pełną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

      § 29

      1. Zespół Szkół jest jednostką budżetową.
      2. Zasady prowadzenia przez Zespół Szkół gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

      § 30

      1. Zmiany w Statucie uchwala Rada Pedagogiczna w sposób określony w Ustawie.
      2. Informację o planowanych zmianach w Statucie podaje Dyrektor członkom Rady Pedagogicznej, na co najmniej 10 dni przed jej posiedzeniem.

      umieścił: Rafał Winiarczyk

      zatwierdził: Jerzy Banasiak