UCHWAŁA Nr 448 /06
ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE
z dnia 10 października 2006 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167 poz. 1759) uchwala się
POWIATOWEGO ZARZĄDU DRÓG W KOSZALINIE
§ 1. Regulamin organizacyjny Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie, zwanego dalej PZD, określa jego strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań.
§ 2. PZD działa na podstawie :
1) ustawy z dn. 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)
2) ustawy z dn. 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.)
3) ustawy z dn. 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)
4) ustawy z dn. 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)
5) statutu Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie wprowadzonego uchwałą Nr XXV/295/06 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 27 czerwca 2006 r.
§ 3.1. PZD jest jednostką budżetową Powiatu Koszalińskiego, wykonującą z upoważnienia Zarządu Powiatu zarząd drogami powiatowymi w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, zgodnie z postanowieniami ustawy o drogach publicznych.
2. Siedzibą PZD jest Koszalin, a terenem działania Powiat Koszaliński.
ROZDZIAŁ II
ZAKRES I PRZEDMIOT DZIAŁANIA PZD
§ 4. Do zakresu działania PZD należy wykonywanie zadań zarządcy dróg powiatowych na obszarze Powiatu Koszalińskiego, a w szczególności:
1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
2) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
3) pełnienie funkcji inwestora,
4) utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów
inżynierskich, urządzeń związanych z drogą,
5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
6) przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
7) koordynacja robót w pasie drogowym,
8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
9) prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom, a także sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
10) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych
obiektów inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich
wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
11) wykonywanie robót interwencyjnych, utrzymaniowych i
zabezpieczających,
12) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
13) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska,
mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub
utrzymania dróg,
14) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych
obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów
drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie
bezpieczeństwa osób lub mienia,
15) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
16) utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie
drzew oraz krzewów,
17) nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i
gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych
nieruchomości,
18) nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt 17 na
potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach
posiadanego do nich prawa,
19) wydawanie decyzji administracyjnych w imieniu zarządcy drogi
oraz w ustalonym zakresie do załatwiania spraw ,
20) zawieranie umów najmu, dzierżawy i użyczenia gruntów w pasie
drogowym oraz pobieranie z tego tytułu opłat w wysokości
ustalonej w umowie,
21) wstęp na grunty przyległe do pasa drogowego, urządzanie
czasowego przejazdu przez grunty przyległe w razie przerwy w
komunikacji na drodze oraz ustawianie zasłon przeciwśnieżnych
na warunkach przewidzianych ustawą o drogach publicznych.
§ 5.1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania PZD i należytej obsługi ustanawia się strukturę organizacyjną PZD.
2. Schemat struktury organizacyjnej PZD zawiera załącznik do uchwały.
§ 6. 1. Dyrektor kieruje pracą PZD jednoosobowo w ramach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu w Koszalinie.
2. Dyrektora PZD powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu.
3. Dyrektor kieruje PZD przy pomocy zastępcy Dyrektora i Głównego Księgowego.
§ 7.1. Do kompetencji i zadań Dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącymi sprawami PZD,
2) reprezentowanie PZD na zewnątrz,
3) składanie oświadczeń woli w imieniu PZD,
4) zatrudnianie i zwalnianie pracowników oraz prowadzenie polityki kadrowej,
5) odpowiedzialność za całokształt prac w zakresie bhp i p.poż.
6) przedkładanie opracowań (analiz, wniosków, programów) Zarządowi Powiatu,
7) wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
8) nadzór nad organizacją pracy sekretariatu,
9) wydawanie zarządzeń pokontrolnych i poleceń służbowych.
2. Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
1) Zastępcy Dyrektora,
2) Głównego Księgowego,
3) Radcy prawnego,
4) Specjalisty ds. kadrowo-płacowych w zakresie spraw kadrowych
oraz bhp i p.poż.,
5) Referenta ds. kancelaryjnych.
§ 8. 1. Zastępca Dyrektora podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD,
wykonuje jego polecenia oraz zastępuje podczas jego nieobecności,
z wyłączeniem spraw kadrowych i organizacyjnych.
2. Zastępca Dyrektora ponosi odpowiedzialność za pracę podległych
sobie komórek organizacyjnych, a w szczególności :
1) nadzoruje sprawy związane z programami rozwoju sieci drogowej na terenie Powiatu Koszalińskiego,
2) opracowuje projekty planów budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich ,
3) prowadzi działania zmierzające do poprawy warunków i bezpieczeństwa ruchu na drogach,
4) nadzoruje zadania wynikające z przyjętych planów rzeczowych i finansowych PZD, dotyczące:
a) robót prowadzonych przez Sekcję Służba Drogowa,
b) robót zleconych,
c) przebudowy, remontów dróg oraz inżynierskich obiektów drogowych,
d) budowy nowych dróg,
e) przygotowania planów oraz prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg,
5) nadzoruje sprawy związane z tworzeniem i utrzymaniem
zaplecza technicznego oraz utrzymaniem urządzeń
zabezpieczających ruch.
3. Zastępca Dyrektora sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
1) Sekcji Technicznej,
2) Sekcji Utrzymania Dróg i Mostów,
3) Sekcji Służba Drogowa.
§ 9.1. Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.
2. Do obowiązków Głównego Księgowego należy w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości PZD zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
4) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
5) terminowe ściąganie i dochodzenie należności,
6) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora PZD, dotyczących prowadzenia rachunkowości, szczególnie planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
7) opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz,
8) opracowywanie projektów planów finansowych PZD,
9) prowadzenie spraw w zakresie ubezpieczenia majątku
§ 10. 1. Sekcją Techniczną kieruje kierownik, który ponosi odpowiedzialność za prawidłową organizację i realizację jej zadań.
2. Kierownik Sekcji podlega bezpośrednio zastępcy Dyrektora.
3.Sekcja Techniczna realizuje zadania w zakresie planowania,
zamówień publicznych, a w szczególności:
1) przygotowuje projekty, plany, koncepcje rozwoju, budowy lub przebudowy dróg i drogowych obiektów inżynierskich współdziałając z Sekcją Utrzymania Dróg i Mostów oraz Sekcją Służba Drogowa, polegające na :
a) przygotowaniu dokumentacji technicznej,
b) dokonywaniu uzgodnień ZUD, geodezyjnych,
c) pełnieniu funkcji inwestorskich,
d) uzyskiwaniu pozwoleń na budowę,
e) rozliczaniu oraz odbiorze robót,
f) sprawdzaniu pod względem merytorycznym
dokumentacji z wykonanych robót,
g) uzgadnianiu planów zagospodarowania
przestrzennego,
2) stosowaniu procedur zamówień publicznych przy zlecaniu usług, dostaw i robót budowlanych,
3) przygotowywaniu oraz sporządzaniu wniosków do instytucji zewnętrznych o dofinansowanie inwestycji planowanych przez PZD, tj:
a) prowadzi ewidencję instytucji pomocowych oraz pozyskuje informacje na temat programów oraz możliwości i źródeł finansowania,
b) współpracuje z instytucjami finansowymi,
c) prowadzi wymaganą sprawozdawczość i ją przechowuje.
2. Sekcja Techniczna określa normy zużycia paliwa oraz rozlicza i prowadzi dokumentację w tym zakresie.
3. Sekcja Techniczna prowadzi nadzór nad stanem technicznym sprzętu, urządzeń i budynków.
4. Sekcja Techniczna prowadzi księgi inwentarzowe środków trwałych, niskocennych składników majątku (środków trwałych o niskiej wartości) oraz wartości niematerialnych i prawnych.
§ 11.1. Sekcją Utrzymania Dróg i Mostów kieruje kierownik, który ponosi odpowiedzialność za prawidłową organizację i realizację zadań.
2. Kierownik Sekcji podlega bezpośrednio zastępcy dyrektora.
3. Do zadań Sekcji należy prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z utrzymaniem inżynierskich obiektów drogowych i sieci dróg powiatowych, a w szczególności :
1) prowadzenie ewidencji dróg, drogowych obiektów inżynierskich oraz ewidencji nieruchomości,
2) dokonywanie przeglądu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz oceny ich stanu technicznego oraz sporządzanie i przechowywanie dokumentacji w tym zakresie,
3) planowanie oraz koordynacja utrzymania dróg, tj.:
a) sporządzanie planów robót bieżącego utrzymania,
b) sporządzanie planów rzeczowo-finansowych,
c) wnioskowanie zmian techniczno – organizacyjnych dotyczących realizacji zadań drogowych,
d) utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
e) wydawanie opinii dotyczących lokalizacji przystanków komunikacji zbiorowej,
f) organizowanie i prowadzenie prac zimowego utrzymania dróg,
g) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego.
4) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem ruchu
drogowego, tj. :
a) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
b) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób i mienia,
c) obsługa przejazdów nienormatywnych,
d) obsługa spraw związanych z utrzymaniem oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń zabezpieczających ruch drogowy,
e) udział w pracach komisji przygotowującej materiały do podejmowania decyzji zarządzających ruchem, wykorzystywania dróg w sposób szczególny.
5) prowadzenie całokształtu spraw związanych z zajęciem
pasa drogowego, tj.:
a) prowadzenie postępowania administracyjnego w celu wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w drodze decyzji administracyjnej,
b) przygotowanie decyzji o wymierzeniu kar pieniężnych za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia,
c) sporządzanie i przechowywanie umów dzierżawy, najmu i użyczenia gruntów w pasie drogowym,
d) uzgadnianie dokumentacji na roboty prowadzone w pasie drogowym,
6) bieżący nadzór nad remontami, przebudową oraz
inwestycjami, a także udział w odbiorze tych robót,
7) przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb
obronnych oraz wykonywanie zadań na rzecz obronności,
8) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości, analiz i
informacji dotyczących utrzymania dróg i drogowych
obiektów inżynierskich, współpraca z Sekcją Techniczną
i Sekcją Służba Drogowa.
9) prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości.
§ 12.1. Sekcję Służba Drogowa tworzy Obwód Drogowy w Manowie i Brygada Drogowa w Polanowie.
2. Pracą Sekcji Służba Drogowa kieruje kierownik.
3. Kierownik podlega bezpośrednio zastępcy Dyrektora PZD.
4. Sekcja Służba Drogowa zajmuje się sprawami związanymi z :
1) kontrolą stanu technicznego dróg i mostów,
2) określaniem potrzeb robót utrzymaniowych na drogach, mostach, wykonawstwem robót oraz nadzorem nad pracami zleconymi,
3) działaniem na rzecz bezpieczeństwa drogowego,
4) czuwaniem nad przestrzeganiem przepisów porządkowych na drogach przez osoby zajmujące pas drogowy,
5) ochroną dróg i mostów,
6) koordynowaniem zimowego utrzymania dróg,
7) właściwą eksploatacją sprzętu i środków transportu.
5. Sekcja Służba Drogowa współpracuje z Sekcją Techniczną, Sekcją
Utrzymania Dróg i Mostów w zakresie konsultowania, uzgadniania przedsięwzięć oraz udostępniania informacji i materiałów niezbędnych w ich pracach.
§ 13. 1. Radca prawny podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.
2. Do podstawowych zadań radcy prawnego należy:
1) opiniowanie pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym projektów uchwał Rady Powiatu, Zarządu Powiatu oraz zarządzeń Dyrektora,
2) opiniowanie pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym umów i porozumień zawieranych przez PZD lub Powiat Koszaliński,
3) udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb PZD,
4) udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez PZD lub Powiat Koszaliński
5) wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądem,
6) wykonywanie nadzoru prawnego w zakresie postępowania
egzekucyjnego,
7) wykonywanie innych zadań, zgodnie z ustawą z dnia 6 lipca
1982 r. o radcach prawnych.
§ 14. 1. Specjalista ds. kadr i płac podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.
2. Do podstawowych zadań specjalisty ds. kadr i płac należy:
1) sporządzanie list płac, dokonywanie rozliczeń składek ZUS oraz podatku dochodowego,
2) rozliczanie wynagrodzeń i czasu pracy oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,
3) prowadzenie dokumentacji związanej z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników oraz akt osobowych,
4) współpraca z Urzędem Pracy w zakresie zawierania i rozliczania umów o refundację wynagrodzeń,
5) prowadzenie ewidencji majątku trwałego jednostki,
6) prowadzenie całokształtu spraw z zakresu BHP i P.poż.
§ 15. 1. Referent ds. kancelaryjnych podlega bezpośrednio Dyrektorowi PZD.
2. Do podstawowych zadań referenta ds. kancelaryjnych należy:
1) prowadzenie sekretariatu,
2) kierowanie ruchem klientów w PZD,
3) obsługa komputerowa w zakresie pisania pism zleconych przez
Dyrektora PZD,
4) przyjmowanie i ekspedycja korespondencji należącej do właściwości
Dyrektora PZD,
5) prowadzenie archiwum oraz archiwizowanie dokumentów,
6) rozliczanie paliwa i sporządzanie zestawień w tym zakresie,
7) ewidencja druków ścisłego zarachowania.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16. Zasady wykonywania kontroli wewnętrznej oraz obiegu dokumentacji określa Dyrektor w drodze zarządzeń wewnętrznych.
§ 17. Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
§ 18. Traci moc uchwała Nr 112/2003 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 31 grudnia 2003 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie.
§ 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie do uchwały
Wprowadzenie nowego Regulaminu Organizacyjnego PZD w Koszalinie wynika głównie z przesunięć pracowników zatrudnionych w jednostce, konieczności dostosowania do zmian w obowiązujących przepisach – między innymi w związku wprowadzonym Statutem jednostki oraz
z weryfikacji treści regulaminu dotychczas obowiązującego.
Zmiany obejmują :
Pozyskiwanie środków z funduszy unijnych, prowadzenie spraw geodezyjnych i wywłaszczeniowych gruntów pod drogami a także troska o bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz bieżąca kontrola treści Biuletynu Informacji Publicznej to główne zadania pracownika zatrudnionego od grudnia 2004 r. w ramach robót publicznych a następnie interwencyjnych.
Umowa o zatrudnienie w ramach w/w prac rozwiązuje się z końcem 2006 r.
Kontynuacja i prawidłowe wykonywanie wymienionych zadań powodują konieczność przeszkalania kolejnych osób, co wiąże się z ponoszeniem znacznych kosztów. W wypadku braku stałego etatu wydatki takie stają się nieuzasadnione, natomiast duża ilość obowiązków i zadań wskazują na potrzebę utworzenia wymienionego stanowiska pracy.
DP
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.