Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Część opisowa do sprawozdania z wykonania Budżetu Powiatu Koszalińskiego za rok 2005.

Część opisowa do sprawozdania z wykonania Budżetu

Powiatu Koszalińskiego

za rok 2005

 

Wstęp

 

Zarząd Powiatu Koszalińskiego wypełniając swój ustawowy obowiązek wynikający z art. 199 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, przedstawia Radzie Powiatu w Koszalinie.

·         Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Koszalińskiego                      za rok 2005.

Sprawozdanie za 2005 rok dotyczy siódmego roku funkcjonowania samorządu powiatowego.

Realizacja zadań określonych w budżecie powiatu na przestrzeni całego roku przebiegała bez większych zakłóceń. Sytuacja finansowa powiatu była stabilna, co sprzyjało realizacji przyjętych zamierzeń.

 

Zrealizowane dochody w 2005 roku w wysokości – 50.842.419 , stanowią 109,2% planu, a poniesione wydatki – 52.599.169 tj. 97,8% planu.

W stosunku do roku 2004 zrealizowano dochody o 14.1% wyższe                         tj. o 6,3 mln zł, a wydatki były większe o 20,2% tj. o 8,8 mln zł.

 

Uchwałą Nr XVI/158/2004 Rady Powiatu, z dnia 29 grudnia 2004 r. przyjęto do realizacji budżet, w którym ustalono dochody na poziomie 39.568.628zł  i wydatki 44.768.628 zł.

- deficyt budżetowy na poziomie 5.200.000 zł.

 

W ciągu roku budżetowego poprzez wprowadzone zmiany deficyt budżetowy ustalono na poziomie 7.251.396 zł.

Deficyt planowano pokryć:

·         nadwyżką budżetową z lat ubiegłych w kwocie 233.696 zł;

·         kredytem długoterminowym zaciągniętym w bankach krajowych w kwocie 2.737.824 zł;

·         pożyczką na prefinansowanie w kwocie 4.104.576 zł;

·         pożyczką preferencyjną wieloletnią w kwocie 175.300 zł.

Wykonanie zadań budżetowych za 2005 rok zakończono deficytem                  w kwocie 1.756.750 zł, a wysokość zobowiązań za dostawy towarów                i usług wymagająca zapłaty w 2006 roku wyniosła 64.368 zł, (w tym 27.780 zł Polanów roszczenie sporne).

Uwzględniając uzyskane przychody (dodatkowe źródła finansowania) oraz rozchody w 2005 roku wypracowano nadwyżką środków w kwocie 3.442.800 zł, z tego na pokrycie deficytu budżetowego przechodzą środki w kwocie 1.756.750 zł, a kwota 1.686.050 zł, to wolne środki.

Wolne środki przeznacza się na:

·         spłatę kredytów i pożyczek w 2006 roku, w kwocie 678.997 zł, zgodnie z prognozą długu publicznego przyjętą Uchwałą Rady Powiatu XXII/246/05 z dnia 28 grudnia 2005 r.

·         pozostała kwota w wysokości 1.007.053 zł pozostaje do zagospodarowania i wykorzystania na zadania powiatu w 2006 roku.

 

A.  DOCHODY

 

I. PLAN  DOCHODÓW

 

Dochody budżetu powiatu na 2005 rok zostały określone w Uchwale            Rady Powiatu w wysokości 39.568.628 zł.

 

W ciągu roku budżetowego plan dochodów został zwiększony o kwotę 6.987.202 zł – osiągając na koniec roku budżetowego wielkość planowaną   w wysokości 46.555.830 zł.

 

Zwiększenie planu dochodów o kwotę 6.987.202 zł było wynikiem zmian planu dochodów polegającym na zmniejszeniach i zwiększeniach.

 

Zwiększenie planu dochodów w roku 2005 wyniosło 6.992.990zł,                        a dotyczyło następujących źródeł:

 

·         dotacji na zadania własne powiatu i zadania rządowe

- o kwotę                                                                                       1.704.094 zł;

·         subwencji ogółem - o kwotę                                                1.253.574 zł;

w tym: subwencja oświatowa - o kwotę                                   928.993 zł;

·         dochodów własnych zrealizowanych przez jednostki

     organizacyjne powiatu - o kwotę                                           2.995.574 zł;

·         środków otrzymanych z innych źródeł – o kwotę                   1.017.797 zł;

      (pozyskane z zewnątrz)

·         podatku PIT - o kwotę                                                                         21.951 zł.

 

 

Zmniejszenie planu dochodów w 2005 roku wyniosło 5.788 zł, a dotyczyło korekty składki zdrowotnej dla PUP

 

II. Zwiększenie planu dochodów w kwocie 6.992.990 zł, dotyczyło takich działów jak:

 

a) w dziale 020 – leśnictwo  - wzrost o 10.422 zł na:

- wypłatę ekwiwalentu za wyłączenie gruntu z upraw rolnych.

b) w dziale 600 – transport i łączność – wzrost o kwotę 913.985 zł              w tym:

- kwota 293.456 zł pozyskana od Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych dla Powiatowego Zarządu Dróg na modernizację drogi.

(Szczegóły przedstawia załącznik Nr 1f)

– kwota 207.300 zł, z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na regulację stanów wodnych służących poprawie gospodarki wodnej na terenach przyległych do pasów drogowych i dofinansowanie do zakupu solarki;

- kwota 413.229 zł z tytułu zwiększonych dochodów własnych w tym 185.200 zł z tytułu refundacji wynagrodzeń z PUP.

 

c) w dziale 700 – gospodarka mieszkaniowa – o kwotę 137.358 zł.

·         122.000 zł zwiększone dochody własne z tytułu odpłatnego nabycia praw własności oraz udziału powiatu w realizowanych na rzecz Skarbu Państwa dochodów z tytułu gospodarowania nieruchomościami skarbu państwa;

·         15.358 zł na uregulowanie odszkodowań za nieruchomość zajętą pod drogę publiczną – powiatową oraz za powstałą szkodę w lokalu w Unieście.

 

d) w dziale 710 – działalność usługowa – o kwotę 71.630 zł z czego:

·             dotacje celowe w kwocie 36.750 zł, na zakup samochodu osobowego oraz 5.500 zł na zakup komputera, 

·             oraz zwiększenie dochodów własnych o 29.380 zł (refundacja wynagrodzeń);

 

 

 

e) w dziale 750 – administracja publiczna o kwotę         964.433 zł:

·                 dotacja z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska         i Gospodarki Wodnej kwota 4.900 zł na konkurs „Ekołowca – Inwazja” dofinansowanie Powiatowego Dnia Dziecka i na akcję programu „Sprzątamy wokół jezior  i rzek”;

·                 dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwota 6.791 zł na dofinansowanie Powiatowego Dnia Dziecka i akcji  „Sprzątamy wokół jezior i rzek”;

·                 z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych kwota 3.000zł na dofinansowanie zakupu sprzętu komputerowego;

·                 7.700 zł z PZU S.A. na dofinansowanie zakupu gaśnic            i zamków elektronicznych;

·                 zwiększone dochody własne w Starostwie w kwocie 942.042 zł w tym:  

ze wzrostu opłat komunikacyjnych          kwota 750.000 zł.        

 

f) w dziale 756 – dochody od osób prawnych, od osób fizycznych

kwota 21.951 zł;

·             dochody własne z tytułu zwiększonych wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych;

 

g) w dziale 758 – różne rozliczenia  kwota 1.291.574 zł z tego:

·         zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej kwota 928.993 zł, z przeznaczeniem na realizację,

     - zwiększenie subwencji ogólnej (korekta części oświatowej subwencji ogólnej powiatu) o kwotę 376.463 zł w związku ze zmianą wysokości standardu na 2005 rok,

·         kwota 50.000 zł dla Miasta i Gminy Polanów                                 z przeznaczeniem dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowie,

·         kwota 76.824 zł dla Zespołu Szkół im. W. Witosa                w Boninie na likwidację szkód wywołanych zdarzeniami losowymi (wymiana pokrycia dachowego),

·         na uzupełnienie wydatków nowo utworzonego Młodzieżowego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego            w Polanowie oraz na poprawę warunków termoizolacyjnych stropodachu w Boninie – łączna kwota 425.706 zł,

·         na zwiększenie subwencji równoważącej kwota 1.000 zł,

·         na zwiększenie subwencji ogólnej kwota 323.581 zł

·         kwota 38.000 zł zwiększenie dochodów własnych, na obsługę odsetek od kredytów .

 

h) w dziale 801- oświata i wychowanie o kwotę 133.900 zł;

·         z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska                       i Gospodarki Wodnej kwota 3.600 zł na utylizację odpadów chemicznych w Zespole Szkół w Boninie,

·         z ZPORR kwota 123.300 zł na dofinansowanie w Zespole Szkół w Boninie poprawy warunków termoizolacyjnych  stropodachu i dachu oraz poprawa warunków technicznych i użytkowych w budynku głównym,

·         kwota 7.000 zł z Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży z siedzibą w Warszawie na projekt „Równać szanse 2005 – Małe Granty Regionalne” realizowane przez Zespół Szkół w Boninie.

 

 

i) w dziale 803 – szkolnictwo wyższe kwota 119.224 zł – środki                     z budżetu na realizację „Programu stypendialnego dla studentów”

 

j) w dziale 851 – ochrona zdrowia o kwotę 158.000 zł – dotacja       celowa z przeznaczeniem na składki zdrowotne dla osób bezrobotnych bez   prawa do zasiłku;

 

k) w dziale 852 – pomoc społeczna o kwotę 2.485.540 zł – w tym:

   dotacje na:

·         bieżącą działalność Domów Pomocy Społecznej kwota 387.905 zł;

·         realizację programów naprawczych w Domach Pomocy Społecznej kwota 569.760 zł,

   inne źródła

·        ze środków PERON dla DPS w Cetuniu i w Nowych Bielicach kwota 271.550 zł, na dofinansowanie zadań związanych                 z potrzebami osób niepełnosprawnych (montaż windy                 w  Cetuniu, dofinansowanie do remontu dachu w Nowych Bielicach),

·        PFOŚ i GW kwota 14.000 zł na dofinansowanie podłączenia kanalizacji ściekowej w Sarbinowie.

·         zakup wyprawek szkolnych, imprezy rekreacyjno – sportowe dla dzieci – kwota 10.000 zł. z Zakładu Energetycznego.

 

dochody własne

·         z tytułu zwiększonych wpływów z odpłatności mieszkańców,                   z refundacji wynagrodzeń kwota 1.232.325 zł,

 

 

l)  w dziale 853 – pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej         kwota 139.000 zł;

·         dochody własne z refundacji wynagrodzeń przeznaczone dla Powiatowego Urzędu Pracy  w Koszalinie,

 

ł) w dziale 854 – edukacyjna opieka wychowawcza

kwota 540.473 zł

·         środki z ZPORR w ramach działania 2.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych” poprzez programy stypendialne – pomoc materialną dla uczniów – kwota 340.241 zł,

·         dochody własne kwota 103.232 zł,

·         ze ZPORR dla Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie kwota 47.000 zł,

·         z kontraktu Wojewódzkiego na poprawę warunków technicznych i użytkowych w budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Warninie kwota 50.000 zł.

 

m) w dziale 926 – kultura fizyczna i sport kwota 5.500 zł

·         z Departamentu Kultury, Edukacji i Sportu z przeznaczeniem na zajęcia sportowe i naukę pływania dla SOSzW w Warninie.

 

III  Wykonanie dochodów

Plan dochodów po zmianach na koniec roku budżetowego w wysokości 46.555.830 zł, został zrealizowany w kwocie 50.842.419 zł, tj. 9,2% ponad plan – kwotowo 4.286.589 zł;

 

a) zrealizowane dochody ponad plan:

·         kwota 4.104.488 przekroczenia planu dochodów, to uzyskanie    w 2005 roku środków z funduszy strukturalnych                               z przeznaczeniem na przebudowę drogi powiatowej I etap Dobre – Mścice, oraz II etap Łazy – Osieki, Sucha Koszalińska,

·          wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych wykonano w 103,7% tj. o 121.953 zł więcej,

·         zwiększone wpływy z tytułu refundacji wynagrodzenia o 5,3% tj. o kwotę 74.013 zł,

·         wpływy z najmu i dzierżawy składników majatku o kwotę 54.047 zł,

·         zwiększone wpływy z usług o kwotę 157.876 zł (między innymi z odpłatności mieszkańców),

·         odsetki od środków pieniężnych na rachunkach bankowych         o kwotę 61.624 zł

·         zwiększone wpływy za realizację zadań bieżących powiatu na podstawie porozumień o kwotę 29.602 zł,

·         wpływy z innych źródeł na realizację zadań bieżących kwota 79.160 zł.

 

b) nie zrealizowano dochodów z takich tytułów jak:

·         udział powiatu w podatku dochodowym od osób prawnych, został zrealizowany w 54,7% tj. o kwotę 49.823 zł mniej niż zakładał plan;

·         planowane wpływy z tytułu odpłatności nabycia praw własności nieruchomości w 84,5% - kwota 72.211 zł,

·         nie wykorzystano środków otrzymanych na stypendia dla uczniów w wysokości 89.429 zł,

·         nie otrzymano planowanej kwoty z PFRON dla DPS Nowe Bielice oraz z kontraktów Wojewódzkich.

 

 

c) zrealizowane dochody w 100% dotyczą:

·         dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu,

·         dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej,

·         subwencji ogólnej z budżetu państwa,

·         dotacji otrzymanych z funduszy celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

 

B.  Wydatki

 

I. Wykonanie wydatków

Na ogólną kwotę zaplanowanych wydatków po zmianach planu na 2005 rok w wysokości 53.807.226 zł, zrealizowano wydatki w wysokości 52.599.169 zł   tj. 97,7% czyli o 1.208.057 zł  mniej w stosunku do planu. W roku 2004 wydatki wynosiły 43.777.626 zł.

 

Mniejsze wykonanie wydatków dotyczyło między innymi:

a) wydatków w Powiatowym Zarządzie Dróg –  z uwagi na procedury przetargowe , nie wydatkowano środków przeznaczonych na zakupy usług remontowych (kwota 80 tys. z PFOŚ i GW na poprawę gospodarki wodnej gruntów przy pasach drogowych), oraz 30 tys. na zakup samochodu.

W miesiącu grudniu 2005 r uzyskano z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych kwotę 140.356 zł (częściowy zwrot kosztów) za przebudowę drogi Świeszyno – Jarzyce kwota ta, nie została w 2005 roku wydatkowana.

b) Zespołu Szkół im. W. Witosa w Boninie

          - nie wykorzystano środków na stypendia dla uczniów w kwocie             111 tys. zł.

c) w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Bobolicach nie wydatkowano kwoty 135 tys. w związku z brakiem zatrudnienia psychologa szkolnego oraz przesunięciem przejścia na emeryturę 3 pracowników.

d) w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Warninie nie wydatkowano pełnej kwoty na poprawę warunków technicznych i użytkowych w budynku ośrodka (63 tys.), oraz wystąpiły oszczędności w wynagrodzeniach osobowych pracowników (53 tys.).

e) w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Polanowie nie wydatkowano 68 tys. zaplanowanych, na ocieplenie budynku – ponieważ nie uzyskano dofinansowania zewnętrznego.

f)  w Domu Pomocy Społecznej Nowe Bielice nie wydatkowano pełnego zakresu planowanych remontów (wymiana okien - kwota 58 tys.).

 

Charakterystyka i struktura wydatków budżetu powiatu w 2005 roku:

 

1.       wynagrodzenia osobowe i pochodne – kwota 23.807.288 zł                                   tj. 45,2%;

2.       wydatki bieżące (rzeczowe) – kwota 17.720.343 zł tj. 33,7%;

3.       wydatki inwestycyjne 8.248.839 zł tj. 15,7%; (znaczny wzrost                 w stosunku do 2004 r – o 5,9 mln zł);

4.       dotacje udzielone z budżetu powiatu – kwota 2.822.699 zł tj 5,4%

 

<v:shapetype id=_x0000_t75 stroked="f" filled="f" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" o:preferrelative="t" o:spt="75" coordsize="21600,21600"><v:stroke joinstyle="miter"></v:stroke><v:formulas><v:f eqn="if lineDrawn pixelLineWidth 0"></v:f><v:f eqn="sum @0 1 0"></v:f><v:f eqn="sum 0 0 @1"></v:f><v:f eqn="prod @2 1 2"></v:f><v:f eqn="prod @3 21600 pixelWidth"></v:f><v:f eqn="prod @3 21600 pixelHeight"></v:f><v:f eqn="sum @0 0 1"></v:f><v:f eqn="prod @6 1 2"></v:f><v:f eqn="prod @7 21600 pixelWidth"></v:f><v:f eqn="sum @8 21600 0"></v:f><v:f eqn="prod @7 21600 pixelHeight"></v:f><v:f eqn="sum @10 21600 0"></v:f></v:formulas><v:path o:connecttype="rect" gradientshapeok="t" o:extrusionok="f"></v:path></v:shapetype><v:shape id=_x0000_i1025 style="WIDTH: 515.25pt; HEIGHT: 338.25pt" type="#_x0000_t75" o:ole=""><v:imagedata o:title="" src="file:///C:/DOCUME%7E1/xxx/USTAWI%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_image001.emz"></v:imagedata></v:shape>ad 1) wielkość wydatków na wynagrodzenia i pochodne w 2005 roku.

Struktura wydatków w jednostkach budżetowych wynika ze specyfiki jak            i zadań nałożonych na te jednostki. Udział wynagrodzeń i pochodnych szczegółowo prezentuje załącznik Nr 5.

W roku 2004 wynagrodzenia i pochodne stanowiły 51% wydatków, w 2005 roku 45,3%.

 

ad 2) wydatki bieżące (rzeczowe) stanowią 33,7% ogółu wydatków budżetu powiatu  

Rodzajowo wydatki te, są realizowane w zależności od zadań i tak;

 

A) Powiatowy Zarząd Dróg – wydatki bieżące – rzeczowe wyniosły 

     1.251.106 zł i były przeznaczone na:

 

 

 - utrzymanie dróg – w ramach podstawowych wydatków dotyczących utrzymania dróg (§ 4210,4300), wydatkowano kwotę 1.019.068 zł           w tym: na zimowe utrzymanie dróg kwotę 455,5 tys. zł,

-  w 2005 roku wykonane zostały prace remontowe dróg polegające na regulacji gospodarki wodnej na terenach przyległych do pasów drogowych – na ten cel wydatkowano 50,7 tys. zł. Dzięki temu przedsięwzięciu nastąpiła poprawa funkcjonowania odpływu wód opadowych z korpusu niżej wymienionych dróg:

        - Świeszyno – Włoki

        - Wyszewo – Wiewiórowo

        - Łopienica – Łasin

        - Będzino – Dobrzyca i Dobrzyca – Smolne

        - Wierzchomino – Smolne

        - Dąbrowa – Grabówko

        - Popowo – Parnowo

W ramach remontów wydatkowano również 93 tys. zł, na remonty środków transportu, maszyn i urządzeń oraz na konserwację maszyn;

-  pozostałe wydatki w kwocie 88,3 tys. dotyczą pozostałych wydatków związanych z funkcjonowaniem jednostki (np. zakup materiałów biurowych, odpisy na ZFŚS, zakup usług zdrowotnych itd..)

Powiatowy Zarząd Dróg posiada własne zaplecze sprzętowo – osobowe i szereg prac wykonuje we własnym zakresie. W okresie 2005 roku wykonano:

·         remont cząstkowy dróg powiatowych o powierzchni 36 817 m2;

·         remont masą asfaltową na zimno i gruzami przy zużyciu 1005 ton masy;

·         wycinkę zakrzaczeń i drzew przydrożnych (386 szt.);

·         pielęgnację  drzew ( podkrzesywanie) w ilości 3 883 szt.;

·         oznakowania pionowe w ilości 168 szt. znaków drogowych ;

·         koszenie traw na powierzchni  763 000 m2;

 

B) jednostki oświatowe – wydatki bieżące – rzeczowe wyniosły:

 3.671.556 zł, z przeznaczeniem na:

- koszty eksploatacyjne jednostek takie jak: energia, usługi pocztowe, konserwacje i naprawy, usługi komunalne, telefoniczne, środki czystości, żywności, opał, pomoce dydaktyczne, meble, zakup paliwa, artykułów biurowych, szkolenie kadry, dodatki mieszkaniowe, dodatki wiejskie;

- w jednostkach oświatowych w ramach wydatków bieżących dokonano zakupu sprzętu i remontów i tak:

a) w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Bobolicach wykonano malowanie sal , łazienek, korytarza, dokonano drobnych napraw za łaczną kwotę 18,2 rys. zł,

b) w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Warninie – bieżące naprawy sprzętu i konserwacje ksero i drukarki wykonano za kwotę 6,8 tys. zł,

c) w Zespole Szkół im. W. Witosa w Boninie wykonano remont dachu          warsztatów szkolnych i internatu oraz drobne remonty sprzętu                 i  wyposażenia na kwotę 116,6 tys. zł,

d) w Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej                           w Koszalinie wydatkowano kwotę 297,8 tys. zł, w tym                          292,2 tys. na remont budynku przy ul. Kościuszki oraz 5,6 tys. na konserwcję centrali telefonicznej i sprzętu komputerowego.

e) w Zespole Szkół w MOW w Polanowie wydatkowano 2,7 tys. zł na bieżącą konserwację.

 

C) Domy Pomocy Społecznej – wydatki bieżące, rzeczowe w pięciu domach wyniosły 5.342.246 zł z przeznaczeniem na;

·             zakup materiałów i wyposażenia                            1.220.044 zł;

·             zakup środków żywności                                      1.265.021 zł;

·             zakup leków i materiałów medycznych                    78.121 zł;

·             zakup energii                                                       1.282.954 zł;

·             zakup pozostałych usług                                     1.101.513 zł;

w tym: remontowych                                                       715.763 zł;

·             inne wydatki                                                           394.593 zł

w tym odpisy na ZFŚS - 272.479 zł

 

Na zakup usług remontowych wydatkowano znaczącą kwotę 715.763 zł,          i były to:

a) w DPS w Cetuniu kwota 229,9 tys. zł w tym:

·         remont pomieszczeń poddasza nieużytkowego                                 z przeznaczeniem na salkę rehabilitacyjną 44,7 tys. zł (16 tys. dofinansowano z PERON)

·         remont pomieszczeń strychowych na magazyny, pokoje mieszkalne, biura – 168,5 tys. zł (program standaryzacyjny)

·         kwotę 16,7 tys. wydatkowano na bieżącą konserwację,

 

b) w DPS Nowe Bielice kwota 224,8 tys. zł - w tym;

·         drobne naprawy i konserwacje 22,4 tys. zł,

·         roboty remontowo – budowlane 202,4 tys.

 takie jak:

- remont schodów

- remont pomieszczeń terapii – zajęciowej,

- sala doświadczenia – światła

- wymiana pokrycia dachowego

- bezprzewodowy system przywoławczy

Kwota remontów obejmuje zakup robocizny – na powyższe remonty zakupiono również materiały na kwotę 115,0 tys. zł.

c) DPS Parsowo kwotę 144,2 tys. zł wydatkowano na:

·         drobne naprawy i konserwacje 16,5 tys. zł,

·         dostosowanie łazienek do potrzeb osób niepełnosprawnych kwota 127,7 tys. zł (wymiana wanien na kabiny, wymiana i poszerzanie drzwi)

Zakupiono również łóżka rehabilitacyjne z materacami oraz szafki za kwotę 45,2 tys. zł, ujęte w poz. zakup materiałów                                 i wyposażenia.

d) DPS Mielno kwotę 82,1 tys. zł wydatkowano na

·         remont zaplecza kuchenno – magazynowego 31,4 tys.

·         montaż systemu przyzywowego 27,6 tys.

·         remont posadzki  w stołówce 6,4 tys.

·         konserwacje i drobne naprawy 16,7 tys.

e) DPS Żydowo kwota 34,7 tys. zł - w tym:

·         dokumentacja na modernizację pralni 17,9 tys.

·         konserwacja i naprawy 16,8 tys.

Zadania remontowe w DPS dotyczyły głównie zadań standaryzacyjnych określonych w Rozporządzeniu MP i PS z dnia 15.09.2000 rok,                   w sprawie DPS zmienionego Rozporządzeniem MPS z dnia 19.10.2005 r.

 

D) Placówki Opiekuńczo – Wychowawcze – Dom Dziecka w Mielnie – wydatki bieżące rzeczowe to kwota – 272.9 tys. w tym:

·         zakup materiałów i wyposażenia                      53,5 tys.

·         zakup środków żywności                                 47,3 tys.

·         zakup energii                                                  32,5 tys.

·         zakup usług remontowych                               22,1 tys.

·         odpisy na ZFŚS                                                          22,6 tys.

·         zakup usług pozostałych                                 94,9 tys.

Remonty to głównie konserwacje i naprawy (10,7 tys.) oraz połączenie kanalizacji ściekowej w Sarbinowie 11,4 tys.

Placówka działa jako jednostka wielofunkcyjna – na podstawie Uchwały Rady powiatu Nr XVIII/204/05 z dnia 26.04.2005 r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Mielnie w Wielofunkcyjną Placówkę Opiekuńczo Wychowawczą dom Dziecka w Mielnie.

W 2005 roku przybyło do placówki 37 dzieci, natomiast 15 opuściło placówkę ( 2 do domu rodzinnego, 7 do rodzin zastępczych, 2 usamodzielniono, 4 przeszło do innych placówek).

 

 

E) Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie - realizuje zadania                              w następujących rozdziałach:

·         85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze w wysokości 69.218 zł   z przeznaczeniem na:

1.       świadczenia na kontynuowanie

      nauki dla wychowanków (7 osób)                                                    38.904 zł;

2.       jednorazowe usamodzielnienie (dla 4 osób)                          22.694zł                    3.pomoc rzeczową na zagospodarowanie (dla 2 osób)                    7.428 zł

4. opłaty pocztowe                                                                                    192 zł.

 

·         85204 – rodziny zastępcze kwota  1.577.431 zł na:

1.       świadczenia miesięczne na częściowe pokrycie utrzymania dzieci                    w rodzinach zastępczych (151 dzieci)                              1.207.836 zł;

2.       świadczenia miesięczne na kontynuowanie nauki        201.495 zł;

3.       pogotowia rodzinne (umowa zlecenie wraz z wypłatą świadczeń dla dzieci przebywających w pogotowiu)                                           96.730 zł;

4.       rodzina specjalistyczna działająca od 13.VII.05r.               21.531 zł;

5.       pomoc rzeczowa dla 2 osób                                                       9.696 zł;

6. opłaty pocztowe                                                                                      1.162 zł.

·         85301 – zespoły ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności- jest to zadanie rządowe zlecone powiatom do realizacji.

 

Zadanie to realizowane było na podstawie umowy 122/2004 z dnia 16.12.2004 r. zawartej pomiędzy Starostą, a Wojskową Specjalistyczną Przychodnią Lekarską – Samodzielnym Publicznym ZOZ w Koszalinie.

Do dnia 31.XII.2005 wydanych zostało 746 orzeczeń i wydatkowano kwotę 59.598 zł

 

·     85218 – PCPR wysokość wydatków bieżących – rzeczowych, wynosiła 78.156 zł - i były to koszty dotyczące zakupu materiałów i wyposażenia, odpisy na ZFŚS oraz pozostałe koszty funkcjonowania jednostki powołanej do wykonywania powyżej przedstawionych zadań oraz sprawowania nadzoru nad placówkami z zakresu pomocy społecznej.

 

F) Powiatowy Urząd Pracy

- wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem jednostki, pozwoliły zabezpieczyć niezbędne środki na pokrycie kosztów usług telefonicznych, materiałów biurowych, ubezpieczeń majątkowych oraz naprawy maszyn, konserwacje i odpisy na ZFŚS – kwota 175.388 zł.

 

Jednostka realizuje zadanie administracji rządowej w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku, zarejestrowanych w PUP i nie objętych ubezpieczeniem z innego tytułu. Wydatek ten realizowany jest z dotacji celowej jako zadanie rządowe z budżetu państwa. Przyznana dotacja na ten cel wyniosła 3.095.000 zł i została zrealizowana w 100%.

Średniomiesięcznie ubezpieczeniem tym objętych było w 2005 roku

15 036 osób.

Z otrzymanej dotacji uregulowano:

·         zobowiązania za XII/ 2004                                                       158.225 zł;

·         składkę pełną  za 11 m-cy 2005 r.                           2. 883.574 zł.

·         część składki za XII/05                                                                         53.201 zł.

Pozostało zobowiązanie niewymagalne w kwocie 193.463 zł.

Ponadto PUP wypłaca za środków budżetowych stypendia dla uprawnionych studentów w ramach programu pn. „Program Stypendialny dla studentów Powiatu Koszalińskiego 04/05”. W roku 2005 wydatkowano 119.224 zł tj. 100% otrzymanych środków.

 

G) Starostwo Powiatowe – realizuje wydatki w ramach zadań własnych jak i zadań zleconych – rządowych.

 

Wydatki bieżące związane są przede wszystkim z takimi zadaniami jak: rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo, gospodarka mieszkaniowa, prace geodezyjne i kartograficzne, nadzór budowlany, działalność Rady Powiatu i komisji poborowej, promocji powiatu, kultury i ochrony Dziedzictwa Narodowego, kultury Fizycznej i Sportu, a także wydatki związane                z funkcjonowaniem jednostki – Starostwa Powiatowego.

Wydatki bieżące rzeczowe w rozdziale 75020 – Starostwo Powiatowe dotyczą głównie:

·         zakupu materiałów i wyposażenia                                           627.154 zł  

w tym:

a) zakup materiałów biurowych,                                                         51.014 zł;

b) prenumerata prasy, wydawnictw fachowych,        

    druki akcydensowe                                                                                   25.014 zł;

c) zakup mebli i wyposażenia,                                                                    37.677 zł;

d) druki dla Wydziału Komunikacji,                                          375.948 zł;

e) materiały do remontów budynku i bieżących napraw,            63.268 zł;

f) paliwo do samochodu                                                                              11.250 zł.

g) pozostałe materiały (monitory, drukarki,

oprogramowanie)                                                                      58.324 zł.

·         zakup energii (co, woda, energia elektryczna)                                  194.411 zł;

·         zakup usług remontowych                                                                51.432 zł;

 w tym:

      zmiana sposobu zabezpieczenia instalacji CO,

      w budynku Starostwa                                                                                   27.049 zł

     

·         zakup pozostałych usług                                                                            637.080 zł;

w tym:

a) zakup tablic rejestracyjnych                                              185.475 zł;

b) usługi pocztowe                                                                 145.498 zł;

c) usługi telefoniczne                                                               51.139 zł;

d)  usługi informatyczne                                                           39.701 zł;

      e)szkolenia pracowników                                                       13.568 zł;

      f) usługi sprzątania obiektu                                                             117.123 zł

 

 

·         podróże krajowe i zagraniczne                                                                    22.617 zł;

·         różne opłaty i składki                                                               125.551 zł;

w tym:

a) ubezpieczenie mienia powiatu                                            87.897 zł;

b)opłaty na rzecz Banku Żywności i Stowarzyszenia              32.657 zł;

·         odpisy na ZFŚS                                                                               67.923 zł;

 

W rozdziale 75095 – pozostała działalność realizowane jest zadanie powiatu dotyczące promocji. Wydatki w wysokości 145.064zł - zabezpieczyły między innymi:

·             druk gazety ziemskiej                                                   36.051 zł;

·             artykuły do gazety ziemskiej                                                          6.525 zł;

·             zakup materiałów promocyjnych                                  24.413 zł;

·             organizowanie lub współorganizowanie imprez (Dzień Dziecka, Targi  Zawodoznawcze, Spotkanie Noworoczne)                        27.666 zł;

·             udział w konkursie ekologicznym                                   2.989 zł;

·             organizacja akcji proekologicznych                                4.838 zł;

·             współorganizacja Dożynek 2005 r.                                 7.000 zł;                    

·             zakup opracowania dotyczącego strategii

 rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2005 - 20015      15.000 zł.

                                                  

ad 3) Wydatki na inwestycje w powiecie koszalińskim w 2005 roku wyniosły 8.248.839 zł (szczegóły w załączniku Nr 6),

 

 

A) Zadania inwestycyjne § 6050 , § 6058, § 6059 wyniosły – 7.556.620 zł          i były to:

·             w Powiatowym Zarządzie Dróg inwestycje w wysokości 6.693.882 zł;

1) – przebudowa drogi 0354 Z Łazy – Osieki – Sucha Koszalińska II etap

– 3.538.262 zł;

 2) przebudowa drogi 0375 Z Stare Bielice – Mścice

I etap Dobre – Mścice                                                                          - 2.520.846 zł;

 

3) przebudowa drogi gruntowej 0381 Z Świeszyno – Jarzyce

-     567.862 zł;

4) przygotowanie dokumentacji technicznej do

II etapu przebudowy drogi 0354 Z Łazy – Osieki

– Sucha Koszalińska oraz na uzgodnienia techniczne

 i mapy geodezyjne                                                        kwota        -      66.912 zł;

 

Środki pozyskane z funduszy strukturalnych na realizację zadania ujęte          w pkt 1 i 2 to kwota 4.104.488 zł – stanowi to 67,7% kosztów inwestycji.

Zadanie 3 było dofinansowane z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych         w kwocie 264.921 zł, tj. 46,7% kosztów realizowanego zadania.

·             w Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu kwota 374.876 zł,

1) montaż windy dla niepełnosprawnych między parterem,                     a II piętrem (projekty budowlane, kosztorysy itd.)    - 227.025 zł;

2) instalacja kotłowni olejowej                                                       - 142.727 zł;

3) audyt energetyczny                                                                  -     5.124 zł.

 

Zadanie dotyczące montażu windy zostało dofinansowane z PFRON            w kwocie 113.310 zł tj. w 50%.

Na realizację zadania „instalacja kotłowni” pozyskano niskoprocentową pożyczkę z  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości – 125.489,32 zł.

·             Dom Pomocy Społecznej Parsowo kwota  252.075 zł;

1) wykonanie dwóch platform schodowych do transportu osób niepełnosprawnych kwota 97.913 zł;

2) montaż dźwigu przystosowanego do transportu osób niepełnosprawnych oraz dokumentacja kwota 154.162 zł.

Całość została wykonana ze środków DPS Parsowo.

 

·             Dom Pomocy Społecznej Żydowo kwota  92.965 zł.

     1) remont dachu na bloku „D” kwota 50.934 zł;

     2) remont dachu na budynku administracyjno-pralniczym kwota      41.421zł;

     3) oferta efektu ekologicznego  kwota 610zł.

 

·             Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Warninie - kwota           76.581 zł.

     - poprawa warunków technicznych i użytkowych w budynku SOSzW.

 Zadanie powyższe zostało dofinansowane z Urzędu                         Marszałkowskiego w ramach kontraktu w wysokości 44.925,80 zł                     tj. 58,7%.

·              Zespół Szkół im. W. Witosa w Boninie  – kwota 8.296 zł

    - wydatki dotyczą wykonania dokumentacji projektowej termoizolacji budynku internatu.

 

·         Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo Wychowawcza Dom Dziecka             w Mielnie kwota  19.612 zł,

      - wydatki dotyczą opracowania dokumentacji technicznej dla budynku w Sarbinowie i sali terapeutycznej w Mielnie.

Zadania powyższe w kwocie 11.395 zł zostało dofinansowane                          z  PFOŚ i GW.

 

·         W starostwie Powiatowym kwota 38.333 zł,

1) rozbudowa sieci komputerowej w budynku Starostwa parter i III    piętro kwota 10.612 zł;

2) przebudowa pomieszczeń na parterze (sala obsługi interesanta) kwota 17.839 zł;

3) opracowanie dokumentacji projektowo – kosztowej elewacji budynku starostwa kwota 9.882 zł.

 

B) Zakupy inwestycyjne § 6060 wyniosły 660.219 zł i dotyczyły:

 

·         w Powiatowym Zarządzie Dróg kwota 96.524 zł – zakupiono

1) pług odśnieżny                                 8.540 zł,

2) solarkę                                                    79.300 zł,

3) agregat spawalniczy              8.684 zł

zadanie Nr 2 – zakup solarki został dofinansowany  z PFOŚ i GW        w kwocie 77.300 zł tj. 97,5%.

 

·         w DPS Cetuń kwota 5.307 zł, zakupiono zmywarkę i doposażono   kuchenkę. Wydatek w całości został zrefundowany przez PUP Koszalin (zatrudnienie osoby po 50-tym roku życia)

 

·         w DPS Żydowo kwota 132.106 zł, zakupiono:

1) pralnicę                                                                                                       21.400 zł,

2) dostawa i montaż platformy przychodowej                              67.933 zł,

3) dostawa i montaż poręczy dla osób niepełnosprawnych 8.954 zł,

4) zakup patelni elektrycznej i maszyny wieloczynnościowej

33.819 zł.

 

·         Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie kwota 12.480 zł, zakupiono       trzy zestawy komputerowe.

·         w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Koszalinie kwota 36.500 zł,

- zakupiono samochód osobowy SKODA FABIA.

 

·         w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Bobolicach kwota 13.960 zł,

- zakupiono sprzęt komputerowy.

 

·         w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Warninie kwota 15.380 zł,

- zakupiono dwie pralki przemysłowe i jedną zmywarkę.

 

·         W zespole Szkół w Boninie  zakupiono dwa zestawy komputerowe za kwotę 8.616 zł.

 

·         W Starostwie powiatowym wydatkowano kwotę 339.346 zł i zakupiono;

1) notebook dla Wydziału Geodezji Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami, w celu obsługi PZG i K za kwotę 5.500 zł,

2) elektroniczną frankownicę oraz wagę pocztową za kwotę 5.978 zł,

3) komputer dla Wydziału Ochrony Środowiska Rolnictwa i Leśnictwa za kwotę 3.584 zł,

4) programy komputerowe antywirusowe i program płacowy za kwotę 9.284 zł,

5) strategię rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2005 -2015 za kwotę 15.000 zł wartości niematerialne i prawne),

6) zakupiono za kwotę 300.000 zł – sprzęt medyczny (dwa aparaty do dializ i jedno urządzenie USG):

      - sprzęt przekazano do używania w Szpitalu Wojewódzkim                   w Koszalinie.

 

C. Dofinansowanie zakupów inwestycyjnych:

·         wpłacono kwotę 32.000 zł na fundusz celowy z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu zgodnie z ustawą             z dnia 06.04.1990 r. o Policji.

 

ad 4) dotacje udzielone z budżetu powiatu na zadania wykonywane przez inne podmioty oraz organizacje pozarządowe,

 

A. Oświata i Wychowanie (dział 801)

  • licea Ogólnokształcące:

a) Zespoł Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowie

- kwota 243.886 zł,

b) Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych  „Nauta”                        w Polanowie                                                 - kwota   32.883 zł,

c) Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych „Nauta”                         w Bobolicach                                       - kwota  63.284 zł,

                 d)  Liceum  Ogólnokształcące dla dorosłych w Tymieniu

- kwota     2.159 zł ,

  • Licea Profilowane

a) dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowie

– kwota 330.576 zł,

b) Liceum Profilowane dla młodzieży „Nauta”  w Bobolicach

- kwota 166.354 zł,

 

  • Szkoły Zawodowe:

a) Średnia Szkoła Zawodowa dla  młodzieży „Nauta”                      w Bobolicach                                        – kwota  43.569 zł.

 

B. Ochrona Zdrowia (dział 851)

  • dla Stowarzyszenia „Kardiopuls”, na dofinansowanie zakupu aparatury do elektrofizjologii             – kwota 26.340 zł.

 

C. Pomoc Społeczna (dział 852)

  • środki na pokrycie kosztów utrzymania dzieci z powiatu koszalińskiego – umieszczanych na terenie innych powiatów.

w tym:

a) w placówkach opiekuńczo wychowawczych

  kwota 185.398 zł,

b) w rodzinach zastępczych                          – kwota    46.284 zł.

 

  • dla DPS w Gąskach i Bobolicach           – kwota 1.366.054 zł.

·         dla TPD na prowadzenie niepublicznego ośrodka adopcyjno – opiekuńczego, szkoleń i doskonalenia zawodowego oraz poradnictwa specjalistycznego – kwota  225.000 zł,

·         dotacja na wsparcie funduszu pożyczkowego służącemu łagodzeniu problemów lokalnego rynku pracy do fundacji dla fundacji funkcjonującej przy KARR Koszalin

- kwota         20.000 zł.

 

D. Edukacyjna Opieka Wychowawcza (dział 854)

·     pomoc materialna dla uczniów (stypendia) szkół niepublicznych                                                              – kwota  43.912 zł.

·     dla Gminy Sianów na prowadzenie „Szkolnego schroniska dla dzieci i młodzieży” w Iwięcinie             – kwota    5.000 zł.

 

F. Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego ( dział 921)

·         dla Urzędu Miasta w Koszalinie na – dofinansowanie działalności Biblioteki publicznej w Koszalinie

      – kwota 12.000 zł.

·        dotacja na ochronę i konserwację zabytków

     – kwota    5.000 zł.

 

G. Kultura Fizyczna i Sport (dział 926)

·         dotacja dla Koszalińskiego Powiatowego Szkolnego Związku Sportowego z przeznaczeniem na zakup nagród                          

      – kwota    5.000 zł.

 

DYSPONOWANIE  REZERWĄ  BUDŻETOWĄ

 

W budżecie 2005 roku utworzono :

·     rezerwę ogólną na nie przewidziane wydatki w wysokości 205.000 zł, którą                  w trakcie roku zwiększono o 210.962 zł do kwoty 415.962 zł

·     rezerwę celową – oświatową w wysokości 15.000 zł.

Zarząd Powiatu uruchamiał i wykorzystywał rezerwy po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Budżetu i Finansów, z przeznaczeniem na:

 

1) rezerwę - celową - oświatową na nagrody dla nauczycieli z okazji Dnia Edukacji Narodowej – kwota 15.000 zł;

 

2) rezerwę – ogólną (rozdysponowano) na niżej wymienione tytuły:

a) dla Kardiopulsu – kwota 15.340 zł, na dofinansowanie zakupu aparatury do elektrofizjologii;

b) dla DPS Cetuń – kwota 10.904 zł, na dokumentację dotyczącą windy i zmiany w dokumentacji kotłowni oraz – kwota 72.413 zł, na zainstalowanie windy osobowej w budynku DPS;

c) dla Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie – kwota 72.000zł, na uzupełnienie wkładu własnego do zgłoszonego wniosku na zadanie pn. „Poprawa warunków termoizolacyjnych                      i estetyzacja”, w budynku głównym Pogotowia Opiekuńczego   w Polanowie;

d)  dla DPS Nowe Bielice – kwota 64.479 zł, na uzupełnienie wkładu własnego zadań ujętych we wniosku do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie robót budowlanych w obiektach służących rehabilitacji oraz kwota 62.265 zł, na naprawę więźby dachowej w budynku pałacowym wraz                z wymianą pokrycia dachowego.

e) dla Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej              w Koszalinie – kwota 22.000 zł, na wydatki związane                      z prowadzonym remontem w budynku przy ul. Kościuszki 5;

f) dla Domu Dziecka w Mielnie – kwota 23.000 zł,                            z przeznaczeniem na opracowanie dokumentacji do przeprowadzenia modernizacji nieruchomości w Sarbinowie;

g) dla Starostwa Powiatowego – kwota 20.000 zł, na wsparcie funduszu pożyczkowego służącemu łagodzeniu problemów lokalnego rynku pracy;

H) dla Zespołu Szkół im. W. Witosa w Boninie na pobyt studentów z Litwy 4.000 zł oraz na wynagrodzenie osobowe dla nauczycieli i zakup żywności kwota 37.561 zł;

i) dla DPS w Mielnie – kwota 12.000 zł, na dofinansowanie kosztów zakupu i montażu bezprzewodowego systemu przywoławczego w ramach standaryzacji jednostki.

           

 

C. Gospodarstwo Pomocnicze

 

Utworzone zostało 01.01.2001 roku przy Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej pod nazwą pod nazwą „Pracownia Informatyczna”.

W związku z likwidacją z dniem 31.01.2005 r. Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej zostało zlikwidowane funkcjonujące przy Ośrodku – gospodarstwo Pomocnicze pod nazwą „Pracownia Informatyczna”. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Koszalinie z dniem 1 lutego 2005 roku został włączony w struktury Starostwa Powiatowego w Koszalinie                     i funkcjonuje jako  Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami.              W miesiącu styczniu 2005 roku gospodarstwo uzyskało przychody                 w wysokości 38.369 zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem gospodarstwa.

Dochody gospodarstwa pochodziły z wpływów z usług związanych z prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjno – kartograficznego, prowadzenia powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.

D. Fundusze

 

1. Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym                          i Kartograficznym  

 

Fundusz tworzony jest głównie ze sprzedaży materiałów takich jak; reprodukcje, mapy drukowane oraz świadczenia usług z tytułu udostępnienia państwowego zasobu geodezyjnego kartograficznego jak również z odsetek bankowych, kar pieniężnych.

 Otrzymano również dotację w ramach przelewów redystrybucyjnych               w wysokości 102.000 zł.

z czego:

·         kwotę 72.000 zł z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na wyposażenie ośrodka                    w urządzenia  i oprzyrządowanie niezbędne do prowadzenia zasobu.

·         kwotę 30.000 zł z Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na dofinansowanie prac związanych z uzgodnieniem przebiegu granic administracyjnych powiatu koszalińskiego.

Przychody w 2005 roku wyniosły 824.858 zł  (w roku 2004 - 823.315 zł),              a wydatki 428.118 zł.

 

Z uzyskanych wpływów zakupiono;

·         materiały eksploatacyjne do drukarek i kserokopiarek, papier, folię oraz inne materiały biurowe;

·         4 zasilacze awaryjne i w części sfinansowano zakup netebooka;

·         pokryto koszty szkoleń dla pracowników Wydziału Geodezji itd.., związane z obsługą p z g i k;

·         pokryto koszty konserwacji nadzoru i aktualizacji programów komputerowych;

·         sfinansowano wszystkie koszty związane z utrzymaniem pomieszczeń biurowych;

·         pokryto w części koszty założenia szczegółowej osnowy wysokościowej III klasy na terenie gmin powiatu;

Do Funduszu Wojewódzkiego i Centralnego odprowadzono 20% uzyskanych wpływów za okresy kwartalne.

 

Stan środków na 31 grudnia 2005 roku wynosi 668.324 zł (na 31.12.2004r wynosił 271.584 zł)

 

 

2. Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

 

Tworzony jest z odpisów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej oraz grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych.

W 2005 roku przychody wyniosły 251.240 zł. Stan środków na dzień 01.01.2005 r – to kwota 171.073 zł.

Z uzyskanych kwot przychodów i środków na rachunku bankowym wydatkowano 336.485 zł.

Zgodnie z opracowanym planem zrealizowano następujące wydatki:

 

A. dotacje - kwota - 211.847 zł,  z przeznaczeniem:

·         dla Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie                                  kwota 130.000 zł - na dofinansowanie zadań modernizacyjnych służących gospodarce wodnej, na  terenach przyległych do pasa drogowego – kwota 80.000 zł nie została wykorzystana w 2005 roku;

·         dla Gminy Bobolice, Polanów, Będzino po 15.000 zł dla każdej gminy tj. 45.000 zł na realizację przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami (likwidacja dzikich wysypisk śmieci, zagospodarowanie odpadów z tras turystycznych);

·         dla Gminy i Miasta w Sianowie 15.000 zł, na edukację ekologiczną prowadzoną przez Regionalny Ośrodek                    w Sianowie;

·         dla Gminy Biesiekierz 15.000 zł, na dofinansowanie przedsięwzięcia związanego ze zmianą ogrzewania węglowego na gazowe w dwóch wiejskich klubach w Parsowie i Kraśniku;

·         dotacje dla powiatu koszalińskiego z przeznaczeniem na:

1.       dofinansowanie III akcji „Sprzątamy wokół jezior i rzek”          kwota 1.700 zł – wykorzystano 47 zł,

2.       dofinansowanie zadania II Powiatowy Dzień Dziecka pod hasłem - „Dziecko Przyjacielem Środowiska - Środowisko Przyjacielem Dziecka – kwota 2.000 zł,

3.       konkurs na najlepszego Ekołowcę „Inwazja”– kwota 1.200zł,

ałania zespołów reagowania kryzysowego w sytuacji zaistnienia rozległych skażeń środowiska morskiego – Bałtyk 2004” kwota 1.200 zł;

·         dla Zespołu Szkół im. W. Witosa w Boninie dotacja w kwocie 3.600 zł, na usunięcie odpadów niebezpiecznych z terenu szkoły.

 

B. Dotacje inwestycyjne – kwota 121.300 zł z przeznaczeniem:

 

·         dla Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie dotacja w kwocie 77.300 zł, na zakup solarki do zwalczania śliskości na drogach powiatowych;

·          dla Gminy Świeszyno i Manowo po 15.000 zł tj. 30.000 zł, na dofinansowanie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;

·         dla Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej Dom Dziecka w Mielnie kwota 14.000 zł – dotacja przeznaczona na wykonanie połączenia kanalizacji sanitarnej w Sarbinowie.

 

C. Wydatki bieżące – kwota 3.338 zł na:

 

·         zakup literatury fachowej kwota                           103 zł;

·         zakup komputera                                              3.234 zł;

·         prowizja za przelewy                                                1 zł.

 

 

E. Dochody własne jednostek

 

W 2005 roku w powiecie koszalińskim funkcjonowały dochody własne jednostek (dawniej środki specjalne) z tytułu darowizn i odszkodowań powołane Zarządzeniem Dyrektora jednostki:

a) w Wielofunkcyjnej Placówce Opiekuńczo – Wychowawczej           Dom  Dziecka w Mielnie

- przychody       26.304 zł

- wydatki             8.510 zł

stan środków na dzień 31.12.2005 r                   17.794 zł

b) w Domach Pomocy Społecznej

- przychody       20.836 zł

- wydatki                      17.076 zł

stan środków na dzień 31.12.2005 r                   3.760 zł

c) w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Warninie

- przychody         4.836 zł

- wydatki                        1.332 zł

- stan środków na dzień 31.12.2005 r                 3.504 zł

d) w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Polanowie

- przychody         2.679 zł

- wydatki                        2.668 zł

- stan środków na dzień 31.12.2005 r                      11 zł

 

F. Fundusze Państwowe

W powiecie koszalińskim funkcjonują dwa państwowe fundusze:

 

1. Fundusz Pracy

Wykonując zadania ustawowe Powiatowy Urząd Pracy wydatkował              z funduszu w 2005 roku kwotę 40.838.330 zł z tego:

 

a) na zadania z zakresu administracji rządowej               27.909.850 zł

z przeznaczeniem na:

- zasiłki dla bezrobotnych                                                                     20.736.285 zł

- składki ZUS od zasiłków dla bezrobotnych                                 6.810.516 zł

- dodatki aktywizujące                                                                               608.596 zł

- stypendia za okres nauki                                                                             4.750 zł

- zasiłki i świadczenia przedemerytalne

  pomniejszone o zwroty                                                                   (-)  250.297 zł

 

b) na zadania własne powiatu – aktywne formy

przeciwdziałania bezrobociu                                                              12.037.794 zł

w tym:

- szkolenia                                                                                                      1.039.791 zł

- aktywizacja zawodowa bezrobotnych

  poszukujących pracy                                                                         5.256.480 zł

- stypendia stażowe                                                                          2.816.254 zł

z tego:

- prace interwencyjne                                                                           1.338.156 zł 

- roboty publiczne                                                                                1.791.107 zł

-  dofinansowanie kosztów tworzenia stanowisk pracy

   dla skierowanych bezrobotnych (refundacja kosztów)       761.035 zł

- środki na podjęcie działalności gospodarczej

  przez bezrobotnego (dotacja)                                           1.444.967 zł

- zatrudnienie młodocianych w celu praktycznej nauki

zawodu                                                                                                          158.674 zł

- pozostałe wydatki na aktywne formy

  (badania lekarskie stażystów, koszty dojazdu,

   szkolenie, przygotowanie zawodowe)                                        247.584 zł

 

 

c) pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem

    funduszu takie jak: prowizje bankowe, opłaty pocztowe,

    zakup druków oraz wydatki na informatykę i eksploatację

   systemu informatycznego                                                  890.686 zł.

 

2. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

W 2005 roku w ramach Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zrealizowano następujące zadania:

 

a) w zakresie rehabilitacji zawodowej na łączną kwotę 140.930 zł;

·         refundacja dla pracodawców wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne należnych od pracodawcy wydatkowano kwotę 90.930 zł, co stanowi 90,79% wykonania planu;

·         pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej wykorzystano 100% środków przeznaczonych na ten cel tj. 50.000 zł;

 

b) w zakresie rehabilitacji społecznej wydatkowano kwotę 599.672 zł,    na    planowaną 630.409 zł w tym na:

·         dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych – kwota 185.237 zł dla 324 osób stanowiło to 98,74% planu. Przeciętna kwota dofinansowania, to 561 zł ;

·         dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i technicznych                                 w komunikowaniu się na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych, wykorzystano środki w kwocie 251.256 zł, co stanowi 95,87% wykonania planu. Z tej formy pomocy skorzystało 58 osób, w tym pięcioro dzieci i młodzieży,

·         dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze – kwota 128.896 zł, tj. 88,04% planu w tym:

a) osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym

kwota 26.389 zł,

- z tej formy pomocy skorzystały 3 - jednostki pozarządowe,

b) osobom fizycznym kwota 102.507 zł – dofinansowano 210 osobom niepełnosprawnym środki na zakup przedmiotów ortopedycznych i pomocniczych.

·         dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych na kwotę 34.283 zł, co stanowi 99,66% planu. W ramach tych środków zostało zawartych 15 umów na dofinansowanie 15 imprez turystycznych, w których udział wzięło 2186 osób.

Poza zadaniami ustawowymi realizowanymi przez PCPR wydatkowano środki PFRON, w ramach:

a) programu wyrównanie różnic między regionami Obszar C kwota 57.455 zł – na wyposażenie miejsca pracy dla osób niepełnosprawnych dla Unitralu w Mielnie i WDW w Unieście,

b) program wyrównywanie różnic między regionami Obszar D kwota 274.000 zł – zakupiono 3 mikrobusy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich (dla gminy Biesiekierz, miasta Polanowa i DPS Bobolice).

 

 

G. Umorzenie, odroczenie spłaty należności

 

1. Wartość umorzonych należności w 2005 roku wyniosła    137.897,30 zł

 

Umorzenia dotyczyły:

a) w Starostwie Powiatowym umorzono kwotę – 118.214,85 zł

w tym:

·         dla Województwa zachodniopomorskiego – w dniu 30.05.2005 roku zawarto ugodę pomiędzy Powiatem Koszalińskim,                  a Województwem Zachodniopomorskim. Przedmiotem ugody było ustalenie zasad spłaty wymagalnych zobowiązań Województwa Zachodniopomorskiego wobec Powiatu Koszalińskiego z tytułu wpływów z opłat za korzystanie ze środowiska Powiatu przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację Spółka z.o.o w Koszalinie,

- dotyczy okresu 01.01.01 do 30.09.04 roku. Na mocy ugody umorzono odsetki ustawowe w kwocie 74.803,07 zł, a należność główną w wysokości 312.407,17 rozłożono na 5-półrocznych rat.

·         W dniu 13.05.2002 r Powiat Koszaliński reprezentowany przez Zarząd Powiatu w Koszalinie wystąpił do Sądu Rejonowego w Koszalinie o zasądzenie należności z tytułu zaległego czynszu dzierżawnego od „Gazeta – kolportaż, Handel Andrzej B, Barbara B” Spółka Jawna w Koszalinie. Nakaz zapłaty został wydany. Wystąpiono do komornika - z uwagi na bezskuteczność egzekucji postępowanie zostało umorzone.

W związku z tym faktem uchwałą 359/05 z dnia 20.12.2005 roku Zarząd Powiatu umorzył w całości wierzytelność w kwocie 43.367,04 zł, w tym 15.194,38 zł,odsetki.

·         oraz umorzono z urzędu wierzytelności w łącznej kwocie    44,74 zł z tytułu odsetek dla 18 wierzycieli (kwota jednostkowa umorzenia od 0,10 zł do 6,48 zł).

 

b) w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym                               w  Warninie 3.911,08 zł;

·         Kwotę 3.911,08 zł umorzono dla 21 wychowanków – brak wpłaty za posiłki w stołówce (umorzenie dotyczyło dzieci pochodzących z rodzin o bardzo niskich dochodach lub, które były na utrzymaniu Ośrodków Pomocy Społecznej bądź Skarbu Państwa).

 

c) w Zespole Szkół im. W. Witosa umorzono 141,30 zł i były to        głównie odsetki w zapłacie od 60 różnych wierzycieli (max 9,58 zł min. 0,10 zł)

 

d) w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie kwota 3.580,67 zł;

·         Kwota 876,80 dotyczyła umorzenia należności od rodziny zastępczej,

·         Kwota 2.703,87 zł dotyczyła wierzytelności cywilno – prawnej byłego pracownika PCPR.

 

e) w Domu Pomocy Społecznej w Parsowie kwota 884,08 zł,               w związku ze stwierdzeniem bezskuteczności egzekucji (Km 1219/04) umorzono wierzytelność dotyczącą osoby fizycznej pobierającej wodę z urządzenia zbiorowego DPS Parsowo.

 

f) w Domu Pomocy Społecznej w Żydowie kwota 1.513,29 zł;

wierzytelność za wpłaty z tytułu pobytu mieszkańców – kwota 1.422,42 – 2 osoby, oraz drobne niedopłaty na kwotę 90,87 zł dla 8 wierzycieli.

 

g) w domu Dziecka w Mielnie kwota 480 zł dotyczy niespłaconej części pożyczki mieszkaniowej z funduszu socjalnego dla byłego pracownika placówki.

 

h) w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Polanowie kwota 8.663,69 zł –umorzono na podstawie 23 decyzji należności za nieopłacony pobyt i za wyżywienie uczniów MOW - wcześniej                     w Pogotowiu Opiekuńczym, a od 01.09.2005 r w MOW                         w Polanowie zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania.

 

i) w Powiatowym Zarządzie Dróg umorzono kwotę 508,34 zł;

·         z tytułu braku wpłaty za zajęcie pasa drogowego kwotę 486,61 zł (nieściągalność wierzytelności)

·         drobne odsetki lub koszty upomnienia (8 wierzytelności na kwotę 21,73 zł).

 

2. W okresie sprawozdawczym tj. w 2005 roku dokonano odroczeń spłat należności na łączną kwotę 11.600,16 zł,

w tym: - spłata jednorazowa (bez rozłożenia na raty) kwota 1286,49 zł;

- rozłożono na raty 10.313,67 zł.

Nadmienić należy, że w roku 2005 spłacono kwotę 452.854,78 zł,               z odroczonych spłat należności dokonanych przed 2005 rokiem,                co stanowiło 91,2% prognozowanych do spłaty wierzytelności.

 

 

Roszczenia sporne

Stan roszczeń spornych na dzień 31grudnia 2005 roku wynosi             27.780 zł i dotyczy Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie.

Jest to zobowiązanie za prace adaptacyjne pomieszczeń gospodarczych na cele socjalne zaplecza sportowego.

Dnia 5 listopada 2003 roku – Komisja Orzekająca w sprawach                    o naruszenie dyscypliny finansów publicznych – Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie, zgodnie z ustawą o finansach publicznych wymierzyła byłemu Dyrektorowi karę upomnienia.

Sąd Rejonowy, wyrokiem z dnia 2 listopada 2004 roku uznał, że nie doszło do zawarcia umowy o prowadzenie robót budowlanych między Powiatem, a Spółdzielnią Rzemieślniczą Rzemiosł Różnych w Miastku –         i wydał wyrok wstępny, co do zasady, że jest to bezpodstawne wzbogacenie. Wskutek apelacji Powiatu Koszalińskiego, Sąd Okręgowy  w Koszalinie  uchylił wyrok Sądu Rejonowego i uznał, że Sąd Rejonowy nie może orzekać ponad roszczenie (powód wywodzi roszczenie                   z umowy). Obecnie jest sprawa w toku przed Sądem Rejonowym                   w Koszalinie. Rozprawa wyznaczona jest na dzień 14 marca 2006 roku.