Część opisowa do sprawozdania z wykonania Budżetu
Powiatu Koszalińskiego
za rok 2005
Wstęp
Zarząd Powiatu Koszalińskiego wypełniając swój ustawowy obowiązek wynikający z art. 199 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, przedstawia Radzie Powiatu w Koszalinie.
· Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Koszalińskiego za rok 2005.
Sprawozdanie za 2005 rok dotyczy siódmego roku funkcjonowania samorządu powiatowego.
Realizacja zadań określonych w budżecie powiatu na przestrzeni całego roku przebiegała bez większych zakłóceń. Sytuacja finansowa powiatu była stabilna, co sprzyjało realizacji przyjętych zamierzeń.
Zrealizowane dochody w 2005 roku w wysokości – 50.842.419 zł, stanowią 109,2% planu, a poniesione wydatki – 52.599.169 zł tj. 97,8% planu.
W stosunku do roku 2004 zrealizowano dochody o 14.1% wyższe tj. o 6,3 mln zł, a wydatki były większe o 20,2% tj. o 8,8 mln zł.
Uchwałą Nr XVI/158/2004 Rady Powiatu, z dnia 29 grudnia 2004 r. przyjęto do realizacji budżet, w którym ustalono dochody na poziomie 39.568.628zł i wydatki 44.768.628 zł.
- deficyt budżetowy na poziomie 5.200.000 zł.
W ciągu roku budżetowego poprzez wprowadzone zmiany deficyt budżetowy ustalono na poziomie 7.251.396 zł.
Deficyt planowano pokryć:
· nadwyżką budżetową z lat ubiegłych w kwocie 233.696 zł;
· kredytem długoterminowym zaciągniętym w bankach krajowych w kwocie 2.737.824 zł;
· pożyczką na prefinansowanie w kwocie 4.104.576 zł;
· pożyczką preferencyjną wieloletnią w kwocie 175.300 zł.
Wykonanie zadań budżetowych za 2005 rok zakończono deficytem w kwocie 1.756.750 zł, a wysokość zobowiązań za dostawy towarów i usług wymagająca zapłaty w 2006 roku wyniosła 64.368 zł, (w tym 27.780 zł Polanów roszczenie sporne).
Uwzględniając uzyskane przychody (dodatkowe źródła finansowania) oraz rozchody w 2005 roku wypracowano nadwyżką środków w kwocie 3.442.800 zł, z tego na pokrycie deficytu budżetowego przechodzą środki w kwocie 1.756.750 zł, a kwota 1.686.050 zł, to wolne środki.
Wolne środki przeznacza się na:
· spłatę kredytów i pożyczek w 2006 roku, w kwocie 678.997 zł, zgodnie z prognozą długu publicznego przyjętą Uchwałą Rady Powiatu XXII/246/05 z dnia 28 grudnia 2005 r.
· pozostała kwota w wysokości 1.007.053 zł pozostaje do zagospodarowania i wykorzystania na zadania powiatu w 2006 roku.
A. DOCHODY
I. PLAN DOCHODÓW
Dochody budżetu powiatu na 2005 rok zostały określone w Uchwale Rady Powiatu w wysokości 39.568.628 zł.
W ciągu roku budżetowego plan dochodów został zwiększony o kwotę 6.987.202 zł – osiągając na koniec roku budżetowego wielkość planowaną w wysokości 46.555.830 zł.
Zwiększenie planu dochodów o kwotę 6.987.202 zł było wynikiem zmian planu dochodów polegającym na zmniejszeniach i zwiększeniach.
Zwiększenie planu dochodów w roku 2005 wyniosło 6.992.990zł, a dotyczyło następujących źródeł:
· dotacji na zadania własne powiatu i zadania rządowe
- o kwotę 1.704.094 zł;
· subwencji ogółem - o kwotę 1.253.574 zł;
w tym: subwencja oświatowa - o kwotę 928.993 zł;
· dochodów własnych zrealizowanych przez jednostki
organizacyjne powiatu - o kwotę 2.995.574 zł;
· środków otrzymanych z innych źródeł – o kwotę 1.017.797 zł;
(pozyskane z zewnątrz)
· podatku PIT - o kwotę 21.951 zł.
Zmniejszenie planu dochodów w 2005 roku wyniosło 5.788 zł, a dotyczyło korekty składki zdrowotnej dla PUP
II. Zwiększenie planu dochodów w kwocie 6.992.990 zł, dotyczyło takich działów jak:
a) w dziale 020 – leśnictwo - wzrost o 10.422 zł na:
- wypłatę ekwiwalentu za wyłączenie gruntu z upraw rolnych.
b) w dziale 600 – transport i łączność – wzrost o kwotę 913.985 zł w tym:
- kwota 293.456 zł pozyskana od Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych dla Powiatowego Zarządu Dróg na modernizację drogi.
(Szczegóły przedstawia załącznik Nr 1f)
– kwota 207.300 zł, z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na regulację stanów wodnych służących poprawie gospodarki wodnej na terenach przyległych do pasów drogowych i dofinansowanie do zakupu solarki;
- kwota 413.229 zł z tytułu zwiększonych dochodów własnych w tym 185.200 zł z tytułu refundacji wynagrodzeń z PUP.
c) w dziale 700 – gospodarka mieszkaniowa – o kwotę 137.358 zł.
· 122.000 zł zwiększone dochody własne z tytułu odpłatnego nabycia praw własności oraz udziału powiatu w realizowanych na rzecz Skarbu Państwa dochodów z tytułu gospodarowania nieruchomościami skarbu państwa;
· 15.358 zł na uregulowanie odszkodowań za nieruchomość zajętą pod drogę publiczną – powiatową oraz za powstałą szkodę w lokalu w Unieście.
d) w dziale 710 – działalność usługowa – o kwotę 71.630 zł z czego:
· dotacje celowe w kwocie 36.750 zł, na zakup samochodu osobowego oraz 5.500 zł na zakup komputera,
· oraz zwiększenie dochodów własnych o 29.380 zł (refundacja wynagrodzeń);
e) w dziale 750 – administracja publiczna o kwotę 964.433 zł:
· dotacja z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwota 4.900 zł na konkurs „Ekołowca – Inwazja” dofinansowanie Powiatowego Dnia Dziecka i na akcję programu „Sprzątamy wokół jezior i rzek”;
· dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwota 6.791 zł na dofinansowanie Powiatowego Dnia Dziecka i akcji „Sprzątamy wokół jezior i rzek”;
· z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych kwota 3.000zł na dofinansowanie zakupu sprzętu komputerowego;
· 7.700 zł z PZU S.A. na dofinansowanie zakupu gaśnic i zamków elektronicznych;
· zwiększone dochody własne w Starostwie w kwocie 942.042 zł w tym:
ze wzrostu opłat komunikacyjnych kwota 750.000 zł.
f) w dziale 756 – dochody od osób prawnych, od osób fizycznych
kwota 21.951 zł;
· dochody własne z tytułu zwiększonych wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych;
g) w dziale 758 – różne rozliczenia kwota 1.291.574 zł z tego:
· zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej kwota 928.993 zł, z przeznaczeniem na realizację,
- zwiększenie subwencji ogólnej (korekta części oświatowej subwencji ogólnej powiatu) o kwotę 376.463 zł w związku ze zmianą wysokości standardu na 2005 rok,
· kwota 50.000 zł dla Miasta i Gminy Polanów z przeznaczeniem dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowie,
· kwota 76.824 zł dla Zespołu Szkół im. W. Witosa w Boninie na likwidację szkód wywołanych zdarzeniami losowymi (wymiana pokrycia dachowego),
· na uzupełnienie wydatków nowo utworzonego Młodzieżowego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Polanowie oraz na poprawę warunków termoizolacyjnych stropodachu w Boninie – łączna kwota 425.706 zł,
· na zwiększenie subwencji równoważącej kwota 1.000 zł,
· na zwiększenie subwencji ogólnej kwota 323.581 zł
· kwota 38.000 zł zwiększenie dochodów własnych, na obsługę odsetek od kredytów .
h) w dziale 801- oświata i wychowanie o kwotę 133.900 zł;
· z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwota 3.600 zł na utylizację odpadów chemicznych w Zespole Szkół w Boninie,
· z ZPORR kwota 123.300 zł na dofinansowanie w Zespole Szkół w Boninie poprawy warunków termoizolacyjnych stropodachu i dachu oraz poprawa warunków technicznych i użytkowych w budynku głównym,
· kwota 7.000 zł z Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży z siedzibą w Warszawie na projekt „Równać szanse 2005 – Małe Granty Regionalne” realizowane przez Zespół Szkół w Boninie.
i) w dziale 803 – szkolnictwo wyższe kwota 119.224 zł – środki z budżetu na realizację „Programu stypendialnego dla studentów”
j) w dziale 851 – ochrona zdrowia o kwotę 158.000 zł – dotacja celowa z przeznaczeniem na składki zdrowotne dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku;
k) w dziale 852 – pomoc społeczna o kwotę 2.485.540 zł – w tym:
dotacje na:
· bieżącą działalność Domów Pomocy Społecznej kwota 387.905 zł;
· realizację programów naprawczych w Domach Pomocy Społecznej kwota 569.760 zł,
inne źródła
· ze środków PERON dla DPS w Cetuniu i w Nowych Bielicach kwota 271.550 zł, na dofinansowanie zadań związanych z potrzebami osób niepełnosprawnych (montaż windy w Cetuniu, dofinansowanie do remontu dachu w Nowych Bielicach),
· PFOŚ i GW kwota 14.000 zł na dofinansowanie podłączenia kanalizacji ściekowej w Sarbinowie.
· zakup wyprawek szkolnych, imprezy rekreacyjno – sportowe dla dzieci – kwota 10.000 zł. z Zakładu Energetycznego.
dochody własne
· z tytułu zwiększonych wpływów z odpłatności mieszkańców, z refundacji wynagrodzeń kwota 1.232.325 zł,
l) w dziale 853 – pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej kwota 139.000 zł;
· dochody własne z refundacji wynagrodzeń przeznaczone dla Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie,
ł) w dziale 854 – edukacyjna opieka wychowawcza
kwota 540.473 zł
· środki z ZPORR w ramach działania 2.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych” poprzez programy stypendialne – pomoc materialną dla uczniów – kwota 340.241 zł,
· dochody własne kwota 103.232 zł,
· ze ZPORR dla Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie kwota 47.000 zł,
· z kontraktu Wojewódzkiego na poprawę warunków technicznych i użytkowych w budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Warninie kwota 50.000 zł.
m) w dziale 926 – kultura fizyczna i sport kwota 5.500 zł
· z Departamentu Kultury, Edukacji i Sportu z przeznaczeniem na zajęcia sportowe i naukę pływania dla SOSzW w Warninie.
III Wykonanie dochodów
Plan dochodów po zmianach na koniec roku budżetowego w wysokości 46.555.830 zł, został zrealizowany w kwocie 50.842.419 zł, tj. 9,2% ponad plan – kwotowo 4.286.589 zł;
a) zrealizowane dochody ponad plan:
· kwota 4.104.488 przekroczenia planu dochodów, to uzyskanie w 2005 roku środków z funduszy strukturalnych z przeznaczeniem na przebudowę drogi powiatowej I etap Dobre – Mścice, oraz II etap Łazy – Osieki, Sucha Koszalińska,
· wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych wykonano w 103,7% tj. o 121.953 zł więcej,
· zwiększone wpływy z tytułu refundacji wynagrodzenia o 5,3% tj. o kwotę 74.013 zł,
· wpływy z najmu i dzierżawy składników majatku o kwotę 54.047 zł,
· zwiększone wpływy z usług o kwotę 157.876 zł (między innymi z odpłatności mieszkańców),
· odsetki od środków pieniężnych na rachunkach bankowych o kwotę 61.624 zł
· zwiększone wpływy za realizację zadań bieżących powiatu na podstawie porozumień o kwotę 29.602 zł,
· wpływy z innych źródeł na realizację zadań bieżących kwota 79.160 zł.
b) nie zrealizowano dochodów z takich tytułów jak:
· udział powiatu w podatku dochodowym od osób prawnych, został zrealizowany w 54,7% tj. o kwotę 49.823 zł mniej niż zakładał plan;
· planowane wpływy z tytułu odpłatności nabycia praw własności nieruchomości w 84,5% - kwota 72.211 zł,
· nie wykorzystano środków otrzymanych na stypendia dla uczniów w wysokości 89.429 zł,
· nie otrzymano planowanej kwoty z PFRON dla DPS Nowe Bielice oraz z kontraktów Wojewódzkich.
c) zrealizowane dochody w 100% dotyczą:
· dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu,
· dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej,
· subwencji ogólnej z budżetu państwa,
· dotacji otrzymanych z funduszy celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
B. Wydatki
I. Wykonanie wydatków
Na ogólną kwotę zaplanowanych wydatków po zmianach planu na 2005 rok w wysokości 53.807.226 zł, zrealizowano wydatki w wysokości 52.599.169 zł tj. 97,7% czyli o 1.208.057 zł mniej w stosunku do planu. W roku 2004 wydatki wynosiły 43.777.626 zł.
Mniejsze wykonanie wydatków dotyczyło między innymi:
a) wydatków w Powiatowym Zarządzie Dróg – z uwagi na procedury przetargowe , nie wydatkowano środków przeznaczonych na zakupy usług remontowych (kwota 80 tys. z PFOŚ i GW na poprawę gospodarki wodnej gruntów przy pasach drogowych), oraz 30 tys. na zakup samochodu.
W miesiącu grudniu 2005 r uzyskano z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych kwotę 140.356 zł (częściowy zwrot kosztów) za przebudowę drogi Świeszyno – Jarzyce kwota ta, nie została w 2005 roku wydatkowana.
b) Zespołu Szkół im. W. Witosa w Boninie
- nie wykorzystano środków na stypendia dla uczniów w kwocie 111 tys. zł.
c) w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Bobolicach nie wydatkowano kwoty 135 tys. w związku z brakiem zatrudnienia psychologa szkolnego oraz przesunięciem przejścia na emeryturę 3 pracowników.
d) w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Warninie nie wydatkowano pełnej kwoty na poprawę warunków technicznych i użytkowych w budynku ośrodka (63 tys.), oraz wystąpiły oszczędności w wynagrodzeniach osobowych pracowników (53 tys.).
e) w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Polanowie nie wydatkowano 68 tys. zaplanowanych, na ocieplenie budynku – ponieważ nie uzyskano dofinansowania zewnętrznego.
f) w Domu Pomocy Społecznej Nowe Bielice nie wydatkowano pełnego zakresu planowanych remontów (wymiana okien - kwota 58 tys.).
Charakterystyka i struktura wydatków budżetu powiatu w 2005 roku:
1. wynagrodzenia osobowe i pochodne – kwota 23.807.288 zł tj. 45,2%;
2. wydatki bieżące (rzeczowe) – kwota 17.720.343 zł tj. 33,7%;
3. wydatki inwestycyjne 8.248.839 zł tj. 15,7%; (znaczny wzrost w stosunku do 2004 r – o 5,9 mln zł);
4. dotacje udzielone z budżetu powiatu – kwota 2.822.699 zł tj 5,4%
<v:shapetype id=_x0000_t75 stroked="f" filled="f" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" o:preferrelative="t" o:spt="75" coordsize="21600,21600"><v:stroke joinstyle="miter"></v:stroke><v:formulas><v:f eqn="if lineDrawn pixelLineWidth 0"></v:f><v:f eqn="sum @0 1 0"></v:f><v:f eqn="sum 0 0 @1"></v:f><v:f eqn="prod @2 1 2"></v:f><v:f eqn="prod @3 21600 pixelWidth"></v:f><v:f eqn="prod @3 21600 pixelHeight"></v:f><v:f eqn="sum @0 0 1"></v:f><v:f eqn="prod @6 1 2"></v:f><v:f eqn="prod @7 21600 pixelWidth"></v:f><v:f eqn="sum @8 21600 0"></v:f><v:f eqn="prod @7 21600 pixelHeight"></v:f><v:f eqn="sum @10 21600 0"></v:f></v:formulas><v:path o:connecttype="rect" gradientshapeok="t" o:extrusionok="f"></v:path></v:shapetype><v:shape id=_x0000_i1025 style="WIDTH: 515.25pt; HEIGHT: 338.25pt" type="#_x0000_t75" o:ole=""><v:imagedata o:title="" src="file:///C:/DOCUME%7E1/xxx/USTAWI%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_image001.emz"></v:imagedata></v:shape>ad 1) wielkość wydatków na wynagrodzenia i pochodne w 2005 roku.
Struktura wydatków w jednostkach budżetowych wynika ze specyfiki jak i zadań nałożonych na te jednostki. Udział wynagrodzeń i pochodnych szczegółowo prezentuje załącznik Nr 5.
W roku 2004 wynagrodzenia i pochodne stanowiły 51% wydatków, w 2005 roku 45,3%.
ad 2) wydatki bieżące (rzeczowe) stanowią 33,7% ogółu wydatków budżetu powiatu
Rodzajowo wydatki te, są realizowane w zależności od zadań i tak;
A) Powiatowy Zarząd Dróg – wydatki bieżące – rzeczowe wyniosły
1.251.106 zł i były przeznaczone na:
- utrzymanie dróg – w ramach podstawowych wydatków dotyczących utrzymania dróg (§ 4210,4300), wydatkowano kwotę 1.019.068 zł w tym: na zimowe utrzymanie dróg kwotę 455,5 tys. zł,
- w 2005 roku wykonane zostały prace remontowe dróg polegające na regulacji gospodarki wodnej na terenach przyległych do pasów drogowych – na ten cel wydatkowano 50,7 tys. zł. Dzięki temu przedsięwzięciu nastąpiła poprawa funkcjonowania odpływu wód opadowych z korpusu niżej wymienionych dróg:
- Świeszyno – Włoki
- Wyszewo – Wiewiórowo
- Łopienica – Łasin
- Będzino – Dobrzyca i Dobrzyca – Smolne
- Wierzchomino – Smolne
- Dąbrowa – Grabówko
- Popowo – Parnowo
W ramach remontów wydatkowano również 93 tys. zł, na remonty środków transportu, maszyn i urządzeń oraz na konserwację maszyn;
- pozostałe wydatki w kwocie 88,3 tys. dotyczą pozostałych wydatków związanych z funkcjonowaniem jednostki (np. zakup materiałów biurowych, odpisy na ZFŚS, zakup usług zdrowotnych itd..)
Powiatowy Zarząd Dróg posiada własne zaplecze sprzętowo – osobowe i szereg prac wykonuje we własnym zakresie. W okresie 2005 roku wykonano:
· remont cząstkowy dróg powiatowych o powierzchni 36 817 m2;
· remont masą asfaltową na zimno i gruzami przy zużyciu 1005 ton masy;
· wycinkę zakrzaczeń i drzew przydrożnych (386 szt.);
· pielęgnację drzew ( podkrzesywanie) w ilości 3 883 szt.;
· oznakowania pionowe w ilości 168 szt. znaków drogowych ;
· koszenie traw na powierzchni 763 000 m2;
B) jednostki oświatowe – wydatki bieżące – rzeczowe wyniosły:
3.671.556 zł, z przeznaczeniem na:
- koszty eksploatacyjne jednostek takie jak: energia, usługi pocztowe, konserwacje i naprawy, usługi komunalne, telefoniczne, środki czystości, żywności, opał, pomoce dydaktyczne, meble, zakup paliwa, artykułów biurowych, szkolenie kadry, dodatki mieszkaniowe, dodatki wiejskie;
- w jednostkach oświatowych w ramach wydatków bieżących dokonano zakupu sprzętu i remontów i tak:
a) w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Bobolicach wykonano malowanie sal , łazienek, korytarza, dokonano drobnych napraw za łaczną kwotę 18,2 rys. zł,
b) w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Warninie – bieżące naprawy sprzętu i konserwacje ksero i drukarki wykonano za kwotę 6,8 tys. zł,
c) w Zespole Szkół im. W. Witosa w Boninie wykonano remont dachu warsztatów szkolnych i internatu oraz drobne remonty sprzętu i wyposażenia na kwotę 116,6 tys. zł,
d) w Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Koszalinie wydatkowano kwotę 297,8 tys. zł, w tym 292,2 tys. na remont budynku przy ul. Kościuszki oraz 5,6 tys. na konserwcję centrali telefonicznej i sprzętu komputerowego.
e) w Zespole Szkół w MOW w Polanowie wydatkowano 2,7 tys. zł na bieżącą konserwację.
C) Domy Pomocy Społecznej – wydatki bieżące, rzeczowe w pięciu domach wyniosły 5.342.246 zł z przeznaczeniem na;
· zakup materiałów i wyposażenia 1.220.044 zł;
· zakup środków żywności 1.265.021 zł;
· zakup leków i materiałów medycznych 78.121 zł;
· zakup energii 1.282.954 zł;
· zakup pozostałych usług 1.101.513 zł;
w tym: remontowych 715.763 zł;
· inne wydatki 394.593 zł
w tym odpisy na ZFŚS - 272.479 zł
Na zakup usług remontowych wydatkowano znaczącą kwotę 715.763 zł, i były to:
a) w DPS w Cetuniu kwota 229,9 tys. zł w tym:
· remont pomieszczeń poddasza nieużytkowego z przeznaczeniem na salkę rehabilitacyjną 44,7 tys. zł (16 tys. dofinansowano z PERON)
· remont pomieszczeń strychowych na magazyny, pokoje mieszkalne, biura – 168,5 tys. zł (program standaryzacyjny)
· kwotę 16,7 tys. wydatkowano na bieżącą konserwację,
b) w DPS Nowe Bielice kwota 224,8 tys. zł - w tym;
· drobne naprawy i konserwacje 22,4 tys. zł,
· roboty remontowo – budowlane 202,4 tys.
takie jak:
- remont schodów
- remont pomieszczeń terapii – zajęciowej,
- sala doświadczenia – światła
- wymiana pokrycia dachowego
- bezprzewodowy system przywoławczy
Kwota remontów obejmuje zakup robocizny – na powyższe remonty zakupiono również materiały na kwotę 115,0 tys. zł.
c) DPS Parsowo kwotę 144,2 tys. zł wydatkowano na:
· drobne naprawy i konserwacje 16,5 tys. zł,
· dostosowanie łazienek do potrzeb osób niepełnosprawnych kwota 127,7 tys. zł (wymiana wanien na kabiny, wymiana i poszerzanie drzwi)
Zakupiono również łóżka rehabilitacyjne z materacami oraz szafki za kwotę 45,2 tys. zł, ujęte w poz. zakup materiałów i wyposażenia.
d) DPS Mielno kwotę 82,1 tys. zł wydatkowano na
· remont zaplecza kuchenno – magazynowego 31,4 tys.
· montaż systemu przyzywowego 27,6 tys.
· remont posadzki w stołówce 6,4 tys.
· konserwacje i drobne naprawy 16,7 tys.
e) DPS Żydowo kwota 34,7 tys. zł - w tym:
· dokumentacja na modernizację pralni 17,9 tys.
· konserwacja i naprawy 16,8 tys.
Zadania remontowe w DPS dotyczyły głównie zadań standaryzacyjnych określonych w Rozporządzeniu MP i PS z dnia 15.09.2000 rok, w sprawie DPS zmienionego Rozporządzeniem MPS z dnia 19.10.2005 r.
D) Placówki Opiekuńczo – Wychowawcze – Dom Dziecka w Mielnie – wydatki bieżące rzeczowe to kwota – 272.9 tys. w tym:
· zakup materiałów i wyposażenia 53,5 tys.
· zakup środków żywności 47,3 tys.
· zakup energii 32,5 tys.
· zakup usług remontowych 22,1 tys.
· odpisy na ZFŚS 22,6 tys.
· zakup usług pozostałych 94,9 tys.
Remonty to głównie konserwacje i naprawy (10,7 tys.) oraz połączenie kanalizacji ściekowej w Sarbinowie 11,4 tys.
Placówka działa jako jednostka wielofunkcyjna – na podstawie Uchwały Rady powiatu Nr XVIII/204/05 z dnia 26.04.2005 r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Mielnie w Wielofunkcyjną Placówkę Opiekuńczo Wychowawczą dom Dziecka w Mielnie.
W 2005 roku przybyło do placówki 37 dzieci, natomiast 15 opuściło placówkę ( 2 do domu rodzinnego, 7 do rodzin zastępczych, 2 usamodzielniono, 4 przeszło do innych placówek).
E) Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie - realizuje zadania w następujących rozdziałach:
· 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze w wysokości 69.218 zł z przeznaczeniem na:
1. świadczenia na kontynuowanie
nauki dla wychowanków (7 osób) 38.904 zł;
2. jednorazowe usamodzielnienie (dla 4 osób) 22.694zł 3.pomoc rzeczową na zagospodarowanie (dla 2 osób) 7.428 zł
4. opłaty pocztowe 192 zł.
· 85204 – rodziny zastępcze kwota 1.577.431 zł na:
1. świadczenia miesięczne na częściowe pokrycie utrzymania dzieci w rodzinach zastępczych (151 dzieci) 1.207.836 zł;
2. świadczenia miesięczne na kontynuowanie nauki 201.495 zł;
3. pogotowia rodzinne (umowa zlecenie wraz z wypłatą świadczeń dla dzieci przebywających w pogotowiu) 96.730 zł;
4. rodzina specjalistyczna działająca od 13.VII.05r. 21.531 zł;
5. pomoc rzeczowa dla 2 osób 9.696 zł;
6. opłaty pocztowe 1.162 zł.
· 85301 – zespoły ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności- jest to zadanie rządowe zlecone powiatom do realizacji.
Zadanie to realizowane było na podstawie umowy 122/2004 z dnia 16.12.2004 r. zawartej pomiędzy Starostą, a Wojskową Specjalistyczną Przychodnią Lekarską – Samodzielnym Publicznym ZOZ w Koszalinie.
Do dnia 31.XII.2005 wydanych zostało 746 orzeczeń i wydatkowano kwotę 59.598 zł
· 85218 – PCPR wysokość wydatków bieżących – rzeczowych, wynosiła 78.156 zł - i były to koszty dotyczące zakupu materiałów i wyposażenia, odpisy na ZFŚS oraz pozostałe koszty funkcjonowania jednostki powołanej do wykonywania powyżej przedstawionych zadań oraz sprawowania nadzoru nad placówkami z zakresu pomocy społecznej.
F) Powiatowy Urząd Pracy
- wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem jednostki, pozwoliły zabezpieczyć niezbędne środki na pokrycie kosztów usług telefonicznych, materiałów biurowych, ubezpieczeń majątkowych oraz naprawy maszyn, konserwacje i odpisy na ZFŚS – kwota 175.388 zł.
Jednostka realizuje zadanie administracji rządowej w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku, zarejestrowanych w PUP i nie objętych ubezpieczeniem z innego tytułu. Wydatek ten realizowany jest z dotacji celowej jako zadanie rządowe z budżetu państwa. Przyznana dotacja na ten cel wyniosła 3.095.000 zł i została zrealizowana w 100%.
Średniomiesięcznie ubezpieczeniem tym objętych było w 2005 roku
15 036 osób.
Z otrzymanej dotacji uregulowano:
· zobowiązania za XII/ 2004 158.225 zł;
· składkę pełną za 11 m-cy 2005 r. 2. 883.574 zł.
· część składki za XII/05 53.201 zł.
Pozostało zobowiązanie niewymagalne w kwocie 193.463 zł.
Ponadto PUP wypłaca za środków budżetowych stypendia dla uprawnionych studentów w ramach programu pn. „Program Stypendialny dla studentów Powiatu Koszalińskiego 04/05”. W roku 2005 wydatkowano 119.224 zł tj. 100% otrzymanych środków.
G) Starostwo Powiatowe – realizuje wydatki w ramach zadań własnych jak i zadań zleconych – rządowych.
Wydatki bieżące związane są przede wszystkim z takimi zadaniami jak: rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo, gospodarka mieszkaniowa, prace geodezyjne i kartograficzne, nadzór budowlany, działalność Rady Powiatu i komisji poborowej, promocji powiatu, kultury i ochrony Dziedzictwa Narodowego, kultury Fizycznej i Sportu, a także wydatki związane z funkcjonowaniem jednostki – Starostwa Powiatowego.
Wydatki bieżące rzeczowe w rozdziale 75020 – Starostwo Powiatowe dotyczą głównie:
· zakupu materiałów i wyposażenia 627.154 zł
w tym:
a) zakup materiałów biurowych, 51.014 zł;
b) prenumerata prasy, wydawnictw fachowych,
druki akcydensowe 25.014 zł;
c) zakup mebli i wyposażenia, 37.677 zł;
d) druki dla Wydziału Komunikacji, 375.948 zł;
e) materiały do remontów budynku i bieżących napraw, 63.268 zł;
f) paliwo do samochodu 11.250 zł.
g) pozostałe materiały (monitory, drukarki,
oprogramowanie) 58.324 zł.
· zakup energii (co, woda, energia elektryczna) 194.411 zł;
· zakup usług remontowych 51.432 zł;
w tym:
zmiana sposobu zabezpieczenia instalacji CO,
w budynku Starostwa 27.049 zł
· zakup pozostałych usług 637.080 zł;
w tym:
a) zakup tablic rejestracyjnych 185.475 zł;
b) usługi pocztowe 145.498 zł;
c) usługi telefoniczne 51.139 zł;
d) usługi informatyczne 39.701 zł;
e)szkolenia pracowników 13.568 zł;
f) usługi sprzątania obiektu 117.123 zł
· podróże krajowe i zagraniczne 22.617 zł;
· różne opłaty i składki 125.551 zł;
w tym:
a) ubezpieczenie mienia powiatu 87.897 zł;
b)opłaty na rzecz Banku Żywności i Stowarzyszenia 32.657 zł;
· odpisy na ZFŚS 67.923 zł;
W rozdziale 75095 – pozostała działalność realizowane jest zadanie powiatu dotyczące promocji. Wydatki w wysokości 145.064zł - zabezpieczyły między innymi:
· druk gazety ziemskiej 36.051 zł;
· artykuły do gazety ziemskiej 6.525 zł;
· zakup materiałów promocyjnych 24.413 zł;
· organizowanie lub współorganizowanie imprez (Dzień Dziecka, Targi Zawodoznawcze, Spotkanie Noworoczne) 27.666 zł;
· udział w konkursie ekologicznym 2.989 zł;
· organizacja akcji proekologicznych 4.838 zł;
· współorganizacja Dożynek 2005 r. 7.000 zł;
· zakup opracowania dotyczącego strategii
rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2005 - 20015 15.000 zł.
ad 3) Wydatki na inwestycje w powiecie koszalińskim w 2005 roku wyniosły 8.248.839 zł (szczegóły w załączniku Nr 6),
A) Zadania inwestycyjne § 6050 , § 6058, § 6059 wyniosły – 7.556.620 zł i były to:
· w Powiatowym Zarządzie Dróg inwestycje w wysokości 6.693.882 zł;
1) – przebudowa drogi 0354 Z Łazy – Osieki – Sucha Koszalińska II etap
– 3.538.262 zł;
2) przebudowa drogi 0375 Z Stare Bielice – Mścice
I etap Dobre – Mścice - 2.520.846 zł;
3) przebudowa drogi gruntowej 0381 Z Świeszyno – Jarzyce
- 567.862 zł;
4) przygotowanie dokumentacji technicznej do
II etapu przebudowy drogi 0354 Z Łazy – Osieki
– Sucha Koszalińska oraz na uzgodnienia techniczne
i mapy geodezyjne kwota - 66.912 zł;
Środki pozyskane z funduszy strukturalnych na realizację zadania ujęte w pkt 1 i 2 to kwota 4.104.488 zł – stanowi to 67,7% kosztów inwestycji.
Zadanie 3 było dofinansowane z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w kwocie 264.921 zł, tj. 46,7% kosztów realizowanego zadania.
· w Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu kwota 374.876 zł,
1) montaż windy dla niepełnosprawnych między parterem, a II piętrem (projekty budowlane, kosztorysy itd.) - 227.025 zł;
2) instalacja kotłowni olejowej - 142.727 zł;
3) audyt energetyczny - 5.124 zł.
Zadanie dotyczące montażu windy zostało dofinansowane z PFRON w kwocie 113.310 zł tj. w 50%.
Na realizację zadania „instalacja kotłowni” pozyskano niskoprocentową pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości – 125.489,32 zł.
· Dom Pomocy Społecznej Parsowo kwota 252.075 zł;
1) wykonanie dwóch platform schodowych do transportu osób niepełnosprawnych kwota 97.913 zł;
2) montaż dźwigu przystosowanego do transportu osób niepełnosprawnych oraz dokumentacja kwota 154.162 zł.
Całość została wykonana ze środków DPS Parsowo.
· Dom Pomocy Społecznej Żydowo kwota 92.965 zł.
1) remont dachu na bloku „D” kwota 50.934 zł;
2) remont dachu na budynku administracyjno-pralniczym kwota 41.421zł;
3) oferta efektu ekologicznego kwota 610zł.
· Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Warninie - kwota 76.581 zł.
- poprawa warunków technicznych i użytkowych w budynku SOSzW.
Zadanie powyższe zostało dofinansowane z Urzędu Marszałkowskiego w ramach kontraktu w wysokości 44.925,80 zł tj. 58,7%.
· Zespół Szkół im. W. Witosa w Boninie – kwota 8.296 zł
- wydatki dotyczą wykonania dokumentacji projektowej termoizolacji budynku internatu.
· Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo Wychowawcza Dom Dziecka w Mielnie kwota 19.612 zł,
- wydatki dotyczą opracowania dokumentacji technicznej dla budynku w Sarbinowie i sali terapeutycznej w Mielnie.
Zadania powyższe w kwocie 11.395 zł zostało dofinansowane z PFOŚ i GW.
· W starostwie Powiatowym kwota 38.333 zł,
1) rozbudowa sieci komputerowej w budynku Starostwa parter i III piętro kwota 10.612 zł;
2) przebudowa pomieszczeń na parterze (sala obsługi interesanta) kwota 17.839 zł;
3) opracowanie dokumentacji projektowo – kosztowej elewacji budynku starostwa kwota 9.882 zł.
B) Zakupy inwestycyjne § 6060 wyniosły 660.219 zł i dotyczyły:
· w Powiatowym Zarządzie Dróg kwota 96.524 zł – zakupiono
1) pług odśnieżny 8.540 zł,
2) solarkę 79.300 zł,
3) agregat spawalniczy 8.684 zł
zadanie Nr 2 – zakup solarki został dofinansowany z PFOŚ i GW w kwocie 77.300 zł tj. 97,5%.
· w DPS Cetuń kwota 5.307 zł, zakupiono zmywarkę i doposażono kuchenkę. Wydatek w całości został zrefundowany przez PUP Koszalin (zatrudnienie osoby po 50-tym roku życia)
· w DPS Żydowo kwota 132.106 zł, zakupiono:
1) pralnicę 21.400 zł,
2) dostawa i montaż platformy przychodowej 67.933 zł,
3) dostawa i montaż poręczy dla osób niepełnosprawnych 8.954 zł,
4) zakup patelni elektrycznej i maszyny wieloczynnościowej
33.819 zł.
· Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie kwota 12.480 zł, zakupiono trzy zestawy komputerowe.
· w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Koszalinie kwota 36.500 zł,
- zakupiono samochód osobowy SKODA FABIA.
· w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Bobolicach kwota 13.960 zł,
- zakupiono sprzęt komputerowy.
· w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Warninie kwota 15.380 zł,
- zakupiono dwie pralki przemysłowe i jedną zmywarkę.
· W zespole Szkół w Boninie zakupiono dwa zestawy komputerowe za kwotę 8.616 zł.
· W Starostwie powiatowym wydatkowano kwotę 339.346 zł i zakupiono;
1) notebook dla Wydziału Geodezji Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami, w celu obsługi PZG i K za kwotę 5.500 zł,
2) elektroniczną frankownicę oraz wagę pocztową za kwotę 5.978 zł,
3) komputer dla Wydziału Ochrony Środowiska Rolnictwa i Leśnictwa za kwotę 3.584 zł,
4) programy komputerowe antywirusowe i program płacowy za kwotę 9.284 zł,
5) strategię rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2005 -2015 za kwotę 15.000 zł wartości niematerialne i prawne),
6) zakupiono za kwotę 300.000 zł – sprzęt medyczny (dwa aparaty do dializ i jedno urządzenie USG):
- sprzęt przekazano do używania w Szpitalu Wojewódzkim w Koszalinie.
C. Dofinansowanie zakupów inwestycyjnych:
· wpłacono kwotę 32.000 zł na fundusz celowy z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu zgodnie z ustawą z dnia 06.04.1990 r. o Policji.
ad 4) dotacje udzielone z budżetu powiatu na zadania wykonywane przez inne podmioty oraz organizacje pozarządowe,
A. Oświata i Wychowanie (dział 801)
a) Zespoł Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowie
- kwota 243.886 zł,
b) Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych „Nauta” w Polanowie - kwota 32.883 zł,
c) Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych „Nauta” w Bobolicach - kwota 63.284 zł,
d) Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych w Tymieniu
- kwota 2.159 zł ,
a) dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowie
– kwota 330.576 zł,
b) Liceum Profilowane dla młodzieży „Nauta” w Bobolicach
- kwota 166.354 zł,
a) Średnia Szkoła Zawodowa dla młodzieży „Nauta” w Bobolicach – kwota 43.569 zł.
B. Ochrona Zdrowia (dział 851)
C. Pomoc Społeczna (dział 852)
w tym:
a) w placówkach opiekuńczo wychowawczych
– kwota 185.398 zł,
b) w rodzinach zastępczych – kwota 46.284 zł.
· dla TPD na prowadzenie niepublicznego ośrodka adopcyjno – opiekuńczego, szkoleń i doskonalenia zawodowego oraz poradnictwa specjalistycznego – kwota 225.000 zł,
· dotacja na wsparcie funduszu pożyczkowego służącemu łagodzeniu problemów lokalnego rynku pracy do fundacji dla fundacji funkcjonującej przy KARR Koszalin
- kwota 20.000 zł.
D. Edukacyjna Opieka Wychowawcza (dział 854)
· pomoc materialna dla uczniów (stypendia) szkół niepublicznych – kwota 43.912 zł.
· dla Gminy Sianów na prowadzenie „Szkolnego schroniska dla dzieci i młodzieży” w Iwięcinie – kwota 5.000 zł.
F. Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego ( dział 921)
· dla Urzędu Miasta w Koszalinie na – dofinansowanie działalności Biblioteki publicznej w Koszalinie
– kwota 12.000 zł.
· dotacja na ochronę i konserwację zabytków
– kwota 5.000 zł.
G. Kultura Fizyczna i Sport (dział 926)
· dotacja dla Koszalińskiego Powiatowego Szkolnego Związku Sportowego z przeznaczeniem na zakup nagród
– kwota 5.000 zł.
DYSPONOWANIE REZERWĄ BUDŻETOWĄ
W budżecie 2005 roku utworzono :
· rezerwę ogólną na nie przewidziane wydatki w wysokości 205.000 zł, którą w trakcie roku zwiększono o 210.962 zł do kwoty 415.962 zł
· rezerwę celową – oświatową w wysokości 15.000 zł.
Zarząd Powiatu uruchamiał i wykorzystywał rezerwy po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Budżetu i Finansów, z przeznaczeniem na:
1) rezerwę - celową - oświatową na nagrody dla nauczycieli z okazji Dnia Edukacji Narodowej – kwota 15.000 zł;
2) rezerwę – ogólną (rozdysponowano) na niżej wymienione tytuły:
a) dla Kardiopulsu – kwota 15.340 zł, na dofinansowanie zakupu aparatury do elektrofizjologii;
b) dla DPS Cetuń – kwota 10.904 zł, na dokumentację dotyczącą windy i zmiany w dokumentacji kotłowni oraz – kwota 72.413 zł, na zainstalowanie windy osobowej w budynku DPS;
c) dla Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie – kwota 72.000zł, na uzupełnienie wkładu własnego do zgłoszonego wniosku na zadanie pn. „Poprawa warunków termoizolacyjnych i estetyzacja”, w budynku głównym Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie;
d) dla DPS Nowe Bielice – kwota 64.479 zł, na uzupełnienie wkładu własnego zadań ujętych we wniosku do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie robót budowlanych w obiektach służących rehabilitacji oraz kwota 62.265 zł, na naprawę więźby dachowej w budynku pałacowym wraz z wymianą pokrycia dachowego.
e) dla Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Koszalinie – kwota 22.000 zł, na wydatki związane z prowadzonym remontem w budynku przy ul. Kościuszki 5;
f) dla Domu Dziecka w Mielnie – kwota 23.000 zł, z przeznaczeniem na opracowanie dokumentacji do przeprowadzenia modernizacji nieruchomości w Sarbinowie;
g) dla Starostwa Powiatowego – kwota 20.000 zł, na wsparcie funduszu pożyczkowego służącemu łagodzeniu problemów lokalnego rynku pracy;
H) dla Zespołu Szkół im. W. Witosa w Boninie na pobyt studentów z Litwy 4.000 zł oraz na wynagrodzenie osobowe dla nauczycieli i zakup żywności kwota 37.561 zł;
i) dla DPS w Mielnie – kwota 12.000 zł, na dofinansowanie kosztów zakupu i montażu bezprzewodowego systemu przywoławczego w ramach standaryzacji jednostki.
C. Gospodarstwo Pomocnicze
Utworzone zostało 01.01.2001 roku przy Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej pod nazwą pod nazwą „Pracownia Informatyczna”.
W związku z likwidacją z dniem 31.01.2005 r. Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej zostało zlikwidowane funkcjonujące przy Ośrodku – gospodarstwo Pomocnicze pod nazwą „Pracownia Informatyczna”. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Koszalinie z dniem 1 lutego 2005 roku został włączony w struktury Starostwa Powiatowego w Koszalinie i funkcjonuje jako Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami. W miesiącu styczniu 2005 roku gospodarstwo uzyskało przychody w wysokości 38.369 zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem gospodarstwa.
Dochody gospodarstwa pochodziły z wpływów z usług związanych z prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjno – kartograficznego, prowadzenia powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.
D. Fundusze
1. Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
Fundusz tworzony jest głównie ze sprzedaży materiałów takich jak; reprodukcje, mapy drukowane oraz świadczenia usług z tytułu udostępnienia państwowego zasobu geodezyjnego kartograficznego jak również z odsetek bankowych, kar pieniężnych.
Otrzymano również dotację w ramach przelewów redystrybucyjnych w wysokości 102.000 zł.
z czego:
· kwotę 72.000 zł z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na wyposażenie ośrodka w urządzenia i oprzyrządowanie niezbędne do prowadzenia zasobu.
· kwotę 30.000 zł z Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na dofinansowanie prac związanych z uzgodnieniem przebiegu granic administracyjnych powiatu koszalińskiego.
Przychody w 2005 roku wyniosły 824.858 zł (w roku 2004 - 823.315 zł), a wydatki 428.118 zł.
Z uzyskanych wpływów zakupiono;
· materiały eksploatacyjne do drukarek i kserokopiarek, papier, folię oraz inne materiały biurowe;
· 4 zasilacze awaryjne i w części sfinansowano zakup netebooka;
· pokryto koszty szkoleń dla pracowników Wydziału Geodezji itd.., związane z obsługą p z g i k;
· pokryto koszty konserwacji nadzoru i aktualizacji programów komputerowych;
· sfinansowano wszystkie koszty związane z utrzymaniem pomieszczeń biurowych;
· pokryto w części koszty założenia szczegółowej osnowy wysokościowej III klasy na terenie gmin powiatu;
Do Funduszu Wojewódzkiego i Centralnego odprowadzono 20% uzyskanych wpływów za okresy kwartalne.
Stan środków na 31 grudnia 2005 roku wynosi 668.324 zł (na 31.12.2004r wynosił 271.584 zł)
2. Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Tworzony jest z odpisów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych.
W 2005 roku przychody wyniosły 251.240 zł. Stan środków na dzień 01.01.2005 r – to kwota 171.073 zł.
Z uzyskanych kwot przychodów i środków na rachunku bankowym wydatkowano 336.485 zł.
Zgodnie z opracowanym planem zrealizowano następujące wydatki:
A. dotacje - kwota - 211.847 zł, z przeznaczeniem:
· dla Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie kwota 130.000 zł - na dofinansowanie zadań modernizacyjnych służących gospodarce wodnej, na terenach przyległych do pasa drogowego – kwota 80.000 zł nie została wykorzystana w 2005 roku;
· dla Gminy Bobolice, Polanów, Będzino po 15.000 zł dla każdej gminy tj. 45.000 zł na realizację przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami (likwidacja dzikich wysypisk śmieci, zagospodarowanie odpadów z tras turystycznych);
· dla Gminy i Miasta w Sianowie 15.000 zł, na edukację ekologiczną prowadzoną przez Regionalny Ośrodek w Sianowie;
· dla Gminy Biesiekierz 15.000 zł, na dofinansowanie przedsięwzięcia związanego ze zmianą ogrzewania węglowego na gazowe w dwóch wiejskich klubach w Parsowie i Kraśniku;
· dotacje dla powiatu koszalińskiego z przeznaczeniem na:
1. dofinansowanie III akcji „Sprzątamy wokół jezior i rzek” kwota 1.700 zł – wykorzystano 47 zł,
2. dofinansowanie zadania II Powiatowy Dzień Dziecka pod hasłem - „Dziecko Przyjacielem Środowiska - Środowisko Przyjacielem Dziecka – kwota 2.000 zł,
3. konkurs na najlepszego Ekołowcę „Inwazja”– kwota 1.200zł,
ałania zespołów reagowania kryzysowego w sytuacji zaistnienia rozległych skażeń środowiska morskiego – Bałtyk 2004” kwota 1.200 zł;
· dla Zespołu Szkół im. W. Witosa w Boninie dotacja w kwocie 3.600 zł, na usunięcie odpadów niebezpiecznych z terenu szkoły.
B. Dotacje inwestycyjne – kwota 121.300 zł z przeznaczeniem:
· dla Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie dotacja w kwocie 77.300 zł, na zakup solarki do zwalczania śliskości na drogach powiatowych;
· dla Gminy Świeszyno i Manowo po 15.000 zł tj. 30.000 zł, na dofinansowanie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;
· dla Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej Dom Dziecka w Mielnie kwota 14.000 zł – dotacja przeznaczona na wykonanie połączenia kanalizacji sanitarnej w Sarbinowie.
C. Wydatki bieżące – kwota 3.338 zł na:
· zakup literatury fachowej kwota 103 zł;
· zakup komputera 3.234 zł;
· prowizja za przelewy 1 zł.
E. Dochody własne jednostek
W 2005 roku w powiecie koszalińskim funkcjonowały dochody własne jednostek (dawniej środki specjalne) z tytułu darowizn i odszkodowań powołane Zarządzeniem Dyrektora jednostki:
a) w Wielofunkcyjnej Placówce Opiekuńczo – Wychowawczej Dom Dziecka w Mielnie
- przychody 26.304 zł
- wydatki 8.510 zł
stan środków na dzień 31.12.2005 r 17.794 zł
b) w Domach Pomocy Społecznej
- przychody 20.836 zł
- wydatki 17.076 zł
stan środków na dzień 31.12.2005 r 3.760 zł
c) w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Warninie
- przychody 4.836 zł
- wydatki 1.332 zł
- stan środków na dzień 31.12.2005 r 3.504 zł
d) w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Polanowie
- przychody 2.679 zł
- wydatki 2.668 zł
- stan środków na dzień 31.12.2005 r 11 zł
F. Fundusze Państwowe
W powiecie koszalińskim funkcjonują dwa państwowe fundusze:
1. Fundusz Pracy
Wykonując zadania ustawowe Powiatowy Urząd Pracy wydatkował z funduszu w 2005 roku kwotę 40.838.330 zł z tego:
a) na zadania z zakresu administracji rządowej 27.909.850 zł
z przeznaczeniem na:
- zasiłki dla bezrobotnych 20.736.285 zł
- składki ZUS od zasiłków dla bezrobotnych 6.810.516 zł
- dodatki aktywizujące 608.596 zł
- stypendia za okres nauki 4.750 zł
- zasiłki i świadczenia przedemerytalne
pomniejszone o zwroty (-) 250.297 zł
b) na zadania własne powiatu – aktywne formy
przeciwdziałania bezrobociu 12.037.794 zł
w tym:
- szkolenia 1.039.791 zł
- aktywizacja zawodowa bezrobotnych
poszukujących pracy 5.256.480 zł
- stypendia stażowe 2.816.254 zł
z tego:
- prace interwencyjne 1.338.156 zł
- roboty publiczne 1.791.107 zł
- dofinansowanie kosztów tworzenia stanowisk pracy
dla skierowanych bezrobotnych (refundacja kosztów) 761.035 zł
- środki na podjęcie działalności gospodarczej
przez bezrobotnego (dotacja) 1.444.967 zł
- zatrudnienie młodocianych w celu praktycznej nauki
zawodu 158.674 zł
- pozostałe wydatki na aktywne formy
(badania lekarskie stażystów, koszty dojazdu,
szkolenie, przygotowanie zawodowe) 247.584 zł
c) pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem
funduszu takie jak: prowizje bankowe, opłaty pocztowe,
zakup druków oraz wydatki na informatykę i eksploatację
systemu informatycznego 890.686 zł.
2. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
W 2005 roku w ramach Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zrealizowano następujące zadania:
a) w zakresie rehabilitacji zawodowej na łączną kwotę 140.930 zł;
· refundacja dla pracodawców wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne należnych od pracodawcy wydatkowano kwotę 90.930 zł, co stanowi 90,79% wykonania planu;
· pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej wykorzystano 100% środków przeznaczonych na ten cel tj. 50.000 zł;
b) w zakresie rehabilitacji społecznej wydatkowano kwotę 599.672 zł, na planowaną 630.409 zł w tym na:
· dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych – kwota 185.237 zł dla 324 osób stanowiło to 98,74% planu. Przeciętna kwota dofinansowania, to 561 zł ;
· dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i technicznych w komunikowaniu się na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych, wykorzystano środki w kwocie 251.256 zł, co stanowi 95,87% wykonania planu. Z tej formy pomocy skorzystało 58 osób, w tym pięcioro dzieci i młodzieży,
· dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze – kwota 128.896 zł, tj. 88,04% planu w tym:
a) osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym
kwota 26.389 zł,
- z tej formy pomocy skorzystały 3 - jednostki pozarządowe,
b) osobom fizycznym kwota 102.507 zł – dofinansowano 210 osobom niepełnosprawnym środki na zakup przedmiotów ortopedycznych i pomocniczych.
· dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych na kwotę 34.283 zł, co stanowi 99,66% planu. W ramach tych środków zostało zawartych 15 umów na dofinansowanie 15 imprez turystycznych, w których udział wzięło 2186 osób.
Poza zadaniami ustawowymi realizowanymi przez PCPR wydatkowano środki PFRON, w ramach:
a) programu wyrównanie różnic między regionami Obszar C kwota 57.455 zł – na wyposażenie miejsca pracy dla osób niepełnosprawnych dla Unitralu w Mielnie i WDW w Unieście,
b) program wyrównywanie różnic między regionami Obszar D kwota 274.000 zł – zakupiono 3 mikrobusy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich (dla gminy Biesiekierz, miasta Polanowa i DPS Bobolice).
G. Umorzenie, odroczenie spłaty należności
1. Wartość umorzonych należności w 2005 roku wyniosła 137.897,30 zł
Umorzenia dotyczyły:
a) w Starostwie Powiatowym umorzono kwotę – 118.214,85 zł
w tym:
· dla Województwa zachodniopomorskiego – w dniu 30.05.2005 roku zawarto ugodę pomiędzy Powiatem Koszalińskim, a Województwem Zachodniopomorskim. Przedmiotem ugody było ustalenie zasad spłaty wymagalnych zobowiązań Województwa Zachodniopomorskiego wobec Powiatu Koszalińskiego z tytułu wpływów z opłat za korzystanie ze środowiska Powiatu przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację Spółka z.o.o w Koszalinie,
- dotyczy okresu 01.01.01 do 30.09.04 roku. Na mocy ugody umorzono odsetki ustawowe w kwocie 74.803,07 zł, a należność główną w wysokości 312.407,17 rozłożono na 5-półrocznych rat.
· W dniu 13.05.2002 r Powiat Koszaliński reprezentowany przez Zarząd Powiatu w Koszalinie wystąpił do Sądu Rejonowego w Koszalinie o zasądzenie należności z tytułu zaległego czynszu dzierżawnego od „Gazeta – kolportaż, Handel Andrzej B, Barbara B” Spółka Jawna w Koszalinie. Nakaz zapłaty został wydany. Wystąpiono do komornika - z uwagi na bezskuteczność egzekucji postępowanie zostało umorzone.
W związku z tym faktem uchwałą 359/05 z dnia 20.12.2005 roku Zarząd Powiatu umorzył w całości wierzytelność w kwocie 43.367,04 zł, w tym 15.194,38 zł,odsetki.
· oraz umorzono z urzędu wierzytelności w łącznej kwocie 44,74 zł z tytułu odsetek dla 18 wierzycieli (kwota jednostkowa umorzenia od 0,10 zł do 6,48 zł).
b) w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Warninie 3.911,08 zł;
· Kwotę 3.911,08 zł umorzono dla 21 wychowanków – brak wpłaty za posiłki w stołówce (umorzenie dotyczyło dzieci pochodzących z rodzin o bardzo niskich dochodach lub, które były na utrzymaniu Ośrodków Pomocy Społecznej bądź Skarbu Państwa).
c) w Zespole Szkół im. W. Witosa umorzono 141,30 zł i były to głównie odsetki w zapłacie od 60 różnych wierzycieli (max 9,58 zł min. 0,10 zł)
d) w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie kwota 3.580,67 zł;
· Kwota 876,80 dotyczyła umorzenia należności od rodziny zastępczej,
· Kwota 2.703,87 zł dotyczyła wierzytelności cywilno – prawnej byłego pracownika PCPR.
e) w Domu Pomocy Społecznej w Parsowie kwota 884,08 zł, w związku ze stwierdzeniem bezskuteczności egzekucji (Km 1219/04) umorzono wierzytelność dotyczącą osoby fizycznej pobierającej wodę z urządzenia zbiorowego DPS Parsowo.
f) w Domu Pomocy Społecznej w Żydowie kwota 1.513,29 zł;
wierzytelność za wpłaty z tytułu pobytu mieszkańców – kwota 1.422,42 – 2 osoby, oraz drobne niedopłaty na kwotę 90,87 zł dla 8 wierzycieli.
g) w domu Dziecka w Mielnie kwota 480 zł dotyczy niespłaconej części pożyczki mieszkaniowej z funduszu socjalnego dla byłego pracownika placówki.
h) w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Polanowie kwota 8.663,69 zł –umorzono na podstawie 23 decyzji należności za nieopłacony pobyt i za wyżywienie uczniów MOW - wcześniej w Pogotowiu Opiekuńczym, a od 01.09.2005 r w MOW w Polanowie zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania.
i) w Powiatowym Zarządzie Dróg umorzono kwotę 508,34 zł;
· z tytułu braku wpłaty za zajęcie pasa drogowego kwotę 486,61 zł (nieściągalność wierzytelności)
· drobne odsetki lub koszty upomnienia (8 wierzytelności na kwotę 21,73 zł).
2. W okresie sprawozdawczym tj. w 2005 roku dokonano odroczeń spłat należności na łączną kwotę 11.600,16 zł,
w tym: - spłata jednorazowa (bez rozłożenia na raty) kwota 1286,49 zł;
- rozłożono na raty 10.313,67 zł.
Nadmienić należy, że w roku 2005 spłacono kwotę 452.854,78 zł, z odroczonych spłat należności dokonanych przed 2005 rokiem, co stanowiło 91,2% prognozowanych do spłaty wierzytelności.
Roszczenia sporne
Stan roszczeń spornych na dzień 31grudnia 2005 roku wynosi 27.780 zł i dotyczy Pogotowia Opiekuńczego w Polanowie.
Jest to zobowiązanie za prace adaptacyjne pomieszczeń gospodarczych na cele socjalne zaplecza sportowego.
Dnia 5 listopada 2003 roku – Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych – Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie, zgodnie z ustawą o finansach publicznych wymierzyła byłemu Dyrektorowi karę upomnienia.
Sąd Rejonowy, wyrokiem z dnia 2 listopada 2004 roku uznał, że nie doszło do zawarcia umowy o prowadzenie robót budowlanych między Powiatem, a Spółdzielnią Rzemieślniczą Rzemiosł Różnych w Miastku – i wydał wyrok wstępny, co do zasady, że jest to bezpodstawne wzbogacenie. Wskutek apelacji Powiatu Koszalińskiego, Sąd Okręgowy w Koszalinie uchylił wyrok Sądu Rejonowego i uznał, że Sąd Rejonowy nie może orzekać ponad roszczenie (powód wywodzi roszczenie z umowy). Obecnie jest sprawa w toku przed Sądem Rejonowym w Koszalinie. Rozprawa wyznaczona jest na dzień 14 marca 2006 roku.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.