Protokół Nr 10/07 z X sesji Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 30 sierpnia 2007 roku
Protokół Nr 10/07
z X sesji Rady Powiatu w Koszalinie
z dnia 30 sierpnia 2007 roku
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski o godz. 12 00 w sali 409 Starostwa Powiatowego w Koszalinie otworzył Sesję słowami: „otwieram obrady X sesji Rady Powiatu w Koszalinie”.
Na podstawie listy obecności stwierdził quorum. Poinformował, że na ogólny stan 19 radnych obecnych na sesji jest 17. Dwóch nieobecnych usprawiedliwionych. Wobec powyższego stwierdził prawomocność obrad. Lista obecności radnych stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie powitał radnych oraz zaproszonych gości, a w szczególności Przewodniczących Rad Miast i Gmin. Panią Kazimierę Janowicz Przewodniczącą Rady Miejskiej w Sianowie, Pana Jana Lacha Przewodniczącego Rady Gminy w Biesiekierzu, Pana Józefa Rutkowskiego Przewodniczącego Rady Gminy w Świeszynie, Panią Halinę Sajewską-Tkaczyk Skarbnika Powiatu, Panią Agnieszkę Maślińską Sekretarza Powiatu, Pana Romana Szewczyka Starostę Koszalińskigo, Pana Wiesława Tyla Komendanta Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie, Pana Romana Budynka Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Koszalinie, Pana dr Jerzego Kamińskiego Kierownika Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie Delegatura w Koszalinie, Panią Beatę Prusińską Dyrektora Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie, Pana Eugeniusza Urbanowicza koordynatora Referatu Zarządzania Kryzysowego. Przewodniczący Rady przywitał również przybyłego na salę obrad Pana Piotra Garnickiego Przewodniczącego Rady Gminy w Mielnie oraz przedstawicieli mediów.
Następnie Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski przeszedł do kolejnego 3 punktu porządku obrad. Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski poinformował, że radni otrzymali porządek obrad i w związku z tym, zapytał ich czy mają uwagi, jeżeli tak to poprosił o ich zgłoszenie. Uwag nie było. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski poinformował zebranych, że chciałby do porządku obrad wnieść trzy projekty uchwał. Pierwszy projekt w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2007 rok. Zmiany dotyczą zwiększenia planu dochodów i wydatków o kwotę 15.000 zł. Są to środki pozyskane od Stowarzyszenia „Wspólnota Polska „Oddział w Koszalinie z przeznaczeniem dla Zespołu Szkół im. W. Witosa w Boninie na wymianę młodzieży polsko-litewskiej (20 uczniów i 2 wychowawców). Młodzież przebywać będzie w dniach 10-15.IX.2007 r. w ramach współpracy szkół partnerskich ze Szkołą Rolniczą z Białej Waki na Litwie - przyjazd młodzieży jest realizacjąpodpisanej umowy o współpracy pomiędzy tymi placówkami. Pobyt młodzieży finansuje głównie Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” Oddział w Koszalinie.
Drugi projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2007 – 2011”.
Trzeci projekt uchwały w sprawie powołania Komisji ds. Infrastruktury i Rolnictwa Rady Powiatu w Koszalinie. W związku z wejściem w życie z dniem 28 sierpnia 2007 roku Statutu Powiatu Koszalińskiego została zmieniona nazwa Komisji.
Przewodniczący Rady zapytał radnych, czy mają uwagi do przedstawionego porządku obrad. Ponieważ nie było uwag poddał porządek pod głosowanie.
za – 17
przeciw – 0
wstrzymało się - 0
Porządek obrad przyjęto jednogłośnie.
Na wstępie Przewodniczący Rady poinformował, że przed dzisiejszą sesją poprosił radnego Zenona Dropko aby podczas głosowań obecnej sesji liczył głosy. Prośba ta ma na celu uniknięcie niejasności jakie miały miejsce na ostatniej sesji w dniu 28 czerwca 2007 roku.
Następnie Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski przeszedł do kolejnego 4 punktu porządku obrad tj. do przyjęcia protokołu z IX sesji z dnia 28 czerwca 2007 roku Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski poinformował, że przed sesją oraz w biurze Rady Powiatu był dostępny protokół z IX sesji Rady Powiatu z dnia 28 czerwca 2007 roku. W związku z tym, że nie było uwag poddał protokół pod głosowanie.
za – 17
przeciw – 0
wstrzymało się - 0
Rada Powiatu protokół Nr 9/07 z dnia 28 czerwca 2007 roku przyjęła jednogłośnie.
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski przeszedł do 5 punktu porządku obrad i poinformował, że radni otrzymali w materiałach sprawozdanie Starosty z prac Zarządu między sesjami. W związku z powyższym, zapytał radnych, czy mają uwagi do otrzymanego materiału. Uwag nie wniesiono. Informacja z prac Zarządu Powiatu w Koszalinie między sesjami stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski przeszedł do kolejnego 6 punktu porządku obrad tj. do informacji Starosty o wykonaniu uchwał Rady z IX sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że radni taką informację otrzymali w materiałach sesyjnych, w związku z tym czy mają uwagi do otrzymanej informacji. Do informacji uwag nie wniesiono. Informacja ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego 7 punktu porządku obrad tj. do trybuny obywatelskiej. Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski poinformował, że w punkcie tym niektóre osoby chciały zabrać głos. W związku z powyższym poprosił, aby wypowiedzi trwały nie dłużej niż 5 minut.
Następnie poprosił o zabranie głosu pierwszego mówcę, prosząc jednocześnie o przedstawienie swojej osoby.
Jako pierwszy wystąpił Pan Jerzy Orylski mieszkaniec Gąsek.
Pan Jerzy Orylski poruszył problem stanu nawierzchni ul. Nabrzeżnej, który na dzień dzisiejszy po sezonie jest fatalny.
Jego zdaniem „Mieszkańcy Gąsek w tej sprawie wystosowali pismo do Pana Starosty i do Wójta Gminy Mielno. Mieszkańcy otrzymali w tej sprawie odpowiedź, która jest dla nich niezadowalająca, nie wyczerpuje tematu oraz tego co zostało zawarte w tym piśmie. Pan Orylski odczytał treść pisma skierowanego do Starosty i Wójta Gminy Mielno. Pismo to dotyczyło naprawy drogi i poboczy oraz udrożnienia zanieczyszczonych rowów i drenaży do których spływają zanieczyszczenia w postaci traw, gałęzi, zgniłych szczątków roślin powodując zablokowanie odpływów a tym samym zalewanie tej ulicy. Mieszkańcy otrzymali pismo w tej sprawie od Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie z którego wynika, że pas drogowy tej drogi to niewielki odcinek drogi powiatowej, który nie może zagrażać zalaniom, ponieważ woda odprowadzana jest czterema kolektorami do morza i system melioracji jest drożny. Rowy były oczyszczane w miesiącu czerwcu i lipcu br. zdaniem PZD to mieszkańcy powinni dbać o czystość rowów. Brud spływa do kolektorów i je zanieczyszcza. Zabronione jest przepompowywanie wody do rowów. PZD stoi na stanowisku, że nie może odpowiadać za niesprawny system melioracji. Pan Orylski stwierdził, iż mieszkańcy nie zgadzają się z tym stanowiskiem. Droga i system melioracji który istnieje w Gąskach od kilkunastu lat jest drożny. Mieszkańcy sami dokonują czyszczenia tych rowów i systemu melioracji podziemnej. Problem jest taki, że ilość spływającej wody nie mieści się w tym systemie który jest na dzień dzisiejszy. Są rozwiązania inne, aby woda mogła w sposób bezkolizyjny być odprowadzana do morza obecnym systemem melioracji, albo poprzez wykonanie nowych systemów. To, że woda zalega w rowach, nie jest spowodowane tym, że mieszkańcy ich nie czyszczą. Wynika to z tego, że duże ilości zanieczyszczeń spływają z rowów przydrożnych w postaci trawy, gałęzi, zgniłych szczątków roślin, śmieci i zatykają system melioracyjny powodując jego niedrożność i zalewanie. Wynika to z braku konserwacji i czyszczenia rowów przydrożnych. To co zostało zrobione w miesiącu czerwcu i lipcu tj. oczyszczono ok. 40 m rowów tego problemu nie rozwiązuje. Według mieszkańców oczyszczenie rowów spowodowało, że droga zaczyna się „rozjeżdżać”, gdyż rów zrobiono za głęboki i bez umocnienia a przy takim natężeniu ruchu jaki jest w sezonie w Gąskach droga ta zaczyna się rozjeżdżać. Jeszcze może rok czy dwa, a droga w Gąskach przestanie istnieć.
Pan Orylski zwrócił się z prośbą, aby w planach inwestycyjnych w budżecie Powiatu na rok przyszły uwzględnić naprawę drogi w Gąskach. Drogi są dwie, czyli Gąski gospodarstwo do miejscowości Gąski latarnia, a druga to droga wzdłuż ul. Nadbrzeżnej. Obecnie nie można zrobić chodników, ponieważ infrastruktura w Gąskach będzie w jakiś sposób rozbudowywana. Natomiast poprosił o wyrównanie poboczy, załatanie dziur, wyrównanie obrzeży asfaltu tak aby można było spokojnie przejść lub przejechać wózkiem z dziećmi - chodzi tu o wczasowiczów, a to można z powodzeniem zrobić”.
Przewodniczący Rady podziękował Panu Orylskiemu, poinformował że więcej zgłoszeń w Trybunie Obywatelskiej nie było.
W związku z tym, że w kolejnym punkcie będzie prezentacja multimedialna ogłosił 5 minutową przerwę w celu jej przygotowania.
Po przerwie Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski wznowił obrady i przeszedł do kolejnego 8 punktu porządku obrad tj. do informacji o stanie środowiska na obszarze województwa zachodniopomorskiego ze szczególnym uwzględnieniem Powiatu Koszalińskiego za 2006 rok. W związku z tym, poprosił Pana dr Jerzego Kamińskiego – kierownika Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Szczecinie, Delegatury w Koszalinie o przedstawienie powyższej informacji.
Pan dr Jerzy Kamiński omówił pokrótce stan środowiska w powiecie koszalińskim w 2006 roku. Poinformował, że Wojewódzka Inspekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie co roku wydaje raport o stanie środowiska w województwie zachodniopomorskim. Ostatni raport był wydany za okres 2004 – 2005. Raport taki został przekazany do Starostwa. Oprócz raportu wykonywane są różnego rodzaju opracowania które są dostępne na stronie internetowej. Opracowano pięcioletni plan oceny jakości powietrza za lata 2001 – 2005 na terenie województwa zachodniopomorskiego. Również co roku do końca maja wykonywane są badania oceny powietrza. Poinformował, że raport za 2006 rok jest w trakcie opracowywania i będzie dostępny dopiero w przyszłym roku. Pan Jerzy Kamiński omówił następujące zagadnienia - jakość powierza w powiecie koszalińskim, przedstawił wyniki pomiarów metodą pasywną stężeń SO2, NO2 i benzenu w powiecie i mieście Koszalin. Przedstawił wyniki monitoringu rzek w powiecie koszalińskim (ogólną ocenę jakości wód rzek w tym, ocenę zawartości azotanów i stopnia eutrofizacji rzek, ocenę przydatności wód do bytowania ryb na obszarze powiatu koszalińskiego, wyniki badań makrozoobentosu w wodach rzeki Radwi. Przedstawił również wyniki badanych jezior na terenie powiatu koszalińskiego w latach 1995-2005. Pan Jerzy Kamiński stwierdził, że jezioro Jamno i Lubiatowskie znajduje się poza kategorią podatności na degradację, natomiast jezioro Nicemino znajduje się w III kategorii a jeziora Piekiełko I i Szare (Pniewko) znajduje się w II kategorii. Poinformował jak wygląda zagospodarowanie odpadów przemysłowych w powiecie koszalińskim. Zagospodarowanie to przedstawia się w następujący sposób: ogólnie wytworzono odpadów 31435,2 ton w tym: magazynowane jest 152,6 ton, odzyskano 30569,1 ton, unieszkodliwiono poza składowaniem 83,6 ton, unieszkodliwiono przez składowanie 629,9 ton. Pan Jerzy Kamiński przedstawił jakość wód podziemnych badanych na terenie powiatu Koszalińskiego w 2005 roku. Poinformował, że dokonano pobrania próbek wód z czterech miejsc tj. w Bobolicach, Świeszynie – m. Włoki. Badano wody wgłębne natomiast pobór wód gruntowych był dokonany w Polanowie i Boninie – m. Manowo. Pan Jerzy Kamiński poinformował, że w 2003 roku obszar rzeki Parsęty objęty był realizacją projektu pt. „Wdrażanie Ramowej Dyrektywy Wodnej w Polsce. Pomoc dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie”. Projekt ten był finansowany z Duńskiego Funduszu na rzecz współpracy w dziedzinie Ochrony Środowiska Europy Środkowej i Wschodniej – DANCEE. Pan Jerzy Kamiński poinformował, że wszelkie informacje i opracowania są dostępne na stronie internetowej Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie.
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski podziękował Panu Jerzemu Kamińskiemu za przedstawienie informacji. Następnie zwrócił się do radnych, czy mają pytania do przedstawionego materiału. Pytań nie było. Informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski ogłosił 5 minutową przerwę.
Poinformował, że na salę obrad o godz. 12 30 przybył radny Marek Gil. W związku z tym, Rada obraduje w składzie 18 radnych. Przewodniczący Rady przywitał przybyłego Pana Romana Budynka Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Koszalinie, Pana Andrzeja Lesisza Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie oraz inne osoby przybyłe na dzisiejszą sesję Rady Powiatu.
Po przerwie Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski wznowił obrady.
Następnie przeszedł do 9 punktu porządku obrad. Poinformował, że radni otrzymali w materiałach informację z wykonania budżetu Powiatu Koszalińskiego za I półrocze 2007 roku. Następnie Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają uwagi lub pytania do otrzymanego materiału. Jeśli tak to proszę o kierowanie ich do Pani Skarbnik i Pana Starosty. Przewodniczący Rady poinformował, że Komisja ds. Budżetu Rady Powiatu w Koszalinie pozytywnie zaopiniowała ww. informację. Również Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie ww. informację zaopiniowała pozytywnie. Przewodniczący Rady odczytał uchwałę Nr XCVII/224/Z/2007 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 23 sierpnia 2007 roku w sprawie wydania opinii o informacji Zarządu Powiatu w Koszalinie z przebiegu wykonania budżetu w I półroczu 2007 roku. Skład Orzekający pozytywnie zaopiniował przedłożoną przez Zarząd Powiatu w Koszalinie informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2007 roku. Uchwała RIO stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ponieważ uwag ani pytań nie było Przewodniczący stwierdził, iż Rada przyjmuje do wiadomości przedstawioną informację o przebiegu wykonania budżetu Powiatu za I półrocze 2007 roku do wiadomości. Informacja ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie poinformował, że zakończyła się część informacyjna i przystępujemy do punktu 10 tj. podjęcia uchwał Rady.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok. W związku z tym, zapytał czy są uwagi.
„Radny Ireneusz Kozłowski stwierdził, że radni otrzymali dwa projekty uchwał w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok. W związku z tym, która jest pierwsza. Pytanie drugie rozumiem, że to co zostało nam przedłożone na sesji i to co wcześniej, czy tych dwóch uchwał nie można było razem głosować jako jednej zmiany w budżecie. Pytanie trzecie to chodzi o zmiany w budżecie wydatkowania dotyczącego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowie. Kiedy Starostwo przekazało ten Zespół Szkół Ponadgimnazjalny dla Gminy Polanów. Wiąże się to z tym, że za uczniem idzie subwencja, czy te pieniądze są właściwie wydatkowane w tym momencie”.
Przewodniczący Rady podziękował radnemu, następnie zapytał, czy są jeszcze inne pytania. Pytań więcej nie było w związku z tym, Przewodniczący rady poprosił Panią Skarbnik o udzielenie odpowiedzi radnemu.
Pani Skarbnik odpowiedziała na pytanie. W okresie wakacyjnym były przerwy w posiedzeniach Zarządu i uchwały te były rozpatrywane na dwóch odrębnych Zarządach. Pierwszą uchwałą do podjęcia jest uchwała w której zwiększa się dochody i wydatki Powiatu na 2007 rok o kwotę 289.419 zł. Na posiedzeniu Zarządu Powiatu w dniu 1 sierpnia br. Zarząd rozpatrywał ten projekt uchwały jako pierwszy. Zarząd podjął ponadto decyzję, iż przekaże z rezerwy budżetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej tzw. 0,6 % - kwotę 22.565 zł o które Miasto i Gmina Polanów wnioskowała do MEN z przeznaczeniem na remont w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych. Są to środki dodatkowe z rezerwy celowej przeznaczone na zadania losowe.
Przewodniczący Rady uzupełnił wypowiedź Pani Skarbnik w tej kwestii. „Poinformował, że zgodnie z ustawą o systemie oświaty prowadzenie szkół ponadgimnazjalnych należy do Powiatu. Natomiast między jednostkami typu gmina – powiat, powiat – samorząd wojewódzki może być zawarte porozumienie w sprawie przekazania zadania na prowadzenie szkoły. W tym przypadku wszystkie finanse, które otrzymuje szkoła muszą przejść przez budżet powiatu - w inny sposób Ministerstwo nie może dofinansowywać danej szkoły. Takie porozumienie zostało zawarte w 2002 roku pomiędzy Powiatem Koszalińskim a Miastem i Gminą Polanów. Środki finansowe na prowadzenie szkół ponadgimnazjalnych i ośrodków specjalnych przechodzą więc przez budżet powiatu. Kwota w wysokości 22.565 zł jest przeznaczona na remont sanitariatów w tej szkole”.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że powiat jest tylko przekaźnikiem środków, a kwota ta jest przekazana z rezerwy oświatowej Ministerstwa.
„Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski poinformował, że istnieje w Ministerstwie Edukacji Narodowej tzw. rezerwa budżetowa 0,6 % z przeznaczeniem na zdarzenia typu losowego pożary, wichury itp. Przewidziane są również w tym remonty konieczne wynikające z zaleceń Inspekcji Pracy albo Sanepidu. Poinformował, że Starostwo jest tylko przekaźnikiem środków finansowych. W związku z tym, że obiekt znajduje się w złej sytuacji bytowej był nakaz Sanepidu, aby przeprowadzić remont sanitariatów. Miasto i Gmina Polanów wnioskowała do Ministerstwa o 66.000 zł. Otrzymano 1/3 wnioskowanej kwoty – „był to standard” w podziale środków finansowych przez MEN. Pozostała kwota musi być pokryta przez jednostkę zainteresowaną, ze środków własnych”.
Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają inne pytania. Więcej pytań nie było.
W związku z tym, Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok. Przewodniczący poinformował, że Komisja ds. Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. W związku z tym, że uwag nie było poddano projekt uchwały pod głosowanie.
za – 18
przeciw – 0
wstrzymało się – 0
Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok. Uchwała Nr X/85/07 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady przystąpił do kolejnego projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok. Dotyczy to projektu uchwały w którym zwiększa się dochody i wydatki powiatu o kwotę 318.100 zł. Przewodniczący Rady poinformował, że Komisja ds. Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Przewodniczący Rady zapytał o ewentualne uwagi do ww. projektu uchwały. W związku z tym, że uwag nie było poddano projekt uchwały pod głosowanie.
za – 18
przeciw – 0
wstrzymało się - 0
Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok. Uchwała Nr X/86/07 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i podziału środków Powiatowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych na rok 2007. Radni otrzymali ww. projekt uchwały w materiałach. Przewodniczący Rady poinformował, że Komisja ds. Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący zapytał radnych, czy mają ewentualne uwagi do otrzymanego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwał. Następnie poddano projekt uchwały pod głosowanie.
za- 18,
przeciw- 0
wstrzymało się – 0
Rada jednogłośnie przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zadań i podziału środków Powiatowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych na rok 2007. Uchwała Nr X/87/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady przystąpił do kolejnego projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok dot. zwiększenia dochodów i wydatków powiatu na 2007 rok o kwotę 15.000 zł. Radni w dniu dzisiejszym otrzymali powyższy projekt uchwały. Przewodniczący Rady zapytał o ewentualne uwagi do ww. projektu uchwały. Przewodniczący Rady poinformował, że Komisja ds. Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały W związku z tym, że uwag nie było poddano projekt uchwały pod głosowanie.
za – 18
przeciw – 0
wstrzymało się - 0
Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok. Uchwała Nr X/88/07 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady przystąpił do kolejnego projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2007-2011”. Przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali obszerny materiał w tej sprawie. Materiał w wersji pierwotnej został w niewielkiej części zmieniony.
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski poprosił Pana Eugeniusza Urbanowicza pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych o omówienie ww. materiału i informacją w jakiej części zmiany te wystąpiły i czego dotyczyły.
Pan Eugeniusz Urbanowicz poinformował,
„że przyjęcie tego programu wynika z ustawy o samorządzie powiatowym. Program ten składa się z kilku części: pierwsza część to wstęp, który zawiera główne zadania i warunki realizacji, druga część to ogólna charakterystyka i ocena zagrożenia na terenie powiatu koszalińskiego, analiza graficzna dotycząca zagrożeń z zakresu bezpieczeństwa publicznego i pożarowego za lata 2001 – 2006 oraz najważniejsza część do realizacji to, harmonogram działań i przedsięwzięć uwzględniający główne tezy Ogólnokrajowego Programu Razem Bezpieczni. Ten program jest realizowany w kraju od dwóch lat. W harmonogramie dokonano zmian wynikających po pierwsze z wejściem w życie z dniem 21 sierpnia br. ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Głównie w nazewnictwie np. kiedyś kryzysowy zespół reagowania kryzysowego teraz jest powiatowy zespół zarządzania kryzysowego dotyczy to głównie gmin. Następny zapis zmieniający to, utworzenie do 2010 roku stałej bazy lotniczego pogotowia ratunkowego na lotnisku Zegrze Pomorskie. Pan Urbanowicz poinformował, że jutro kończy swoją działalność lotnicze pogotowie ratunkowe. Funkcjonuje ono od trzech lat i są efekty tego działania. Następne zmiany to, zmiany w zakresie koordynacji dot. zmiany nazewnictwa komórek organizacyjnych po wprowadzeniu regulaminu organizacyjnego Starostwa oraz zapis o analizie realizacji programu, który był dwa razy do roku. Wystarczy aby był raz do roku przez Komisje Bezpieczeństwa i Porządku omawiany tj. na koniec roku w czwartym kwartale. To są zmiany jeżeli chodzi o harmonogram. Starostwo Powiatowe oraz Komisja Bezpieczeństwa i Porządku pełni rolę koordynacyjną, ponieważ wiele przedsięwzięć będzie realizowane przy współpracy z gminami, miastem Koszalin oraz służbami specjalistycznymi.
Program ten nie jest programem zamkniętym, każda nowa inicjatywa w postaci sformułowanego programu może być przyjęta i wdrożona do realizacji. W tym roku robiliśmy trzy dodatkowe programy dla bezpieczeństwa publicznego na kwotę 45.000 zł. Programy te nie zostały zaakceptowane przez Komisję Urzędu Wojewódzkiego, ale to nie znaczy że nie będziemy takich programów realizować. W ramach programu proponuje się wdrożenie realizacji przedsięwzięć profilaktycznych w odniesieniu do konkretnych zagrożeń. Nie koncentrujemy się wyłącznie na bezpieczeństwie publicznym ale również zagrożeniami dnia codziennego. Ze względu na duży zakres przedsięwzięć zawartych w programie i na jego długofalowość, program ten należy traktować jako zadanie ciągłe rozłożone na kolejne lata do 2011 roku. Natomiast jeżeli chodzi o finansowanie to, program powinien być finansowany z budżetu Państwa, ponieważ jest taka możliwość. W tej chwili w tym Programie Razem Bezpieczni co roku wydziela się dużą kwotę na ten cel ale również musi być zaplanowana kwota w budżecie powiatu. Tak jak wspomniałem jesteśmy koordynatorem w stosunku do gmin i będziemy realizować ten program i one również powinny mieć zarezerwowane środki na ten cel. Programy celowe powinny być opracowywane z uwzględnieniem jak największej liczby stowarzyszeń. Należy również uwzględnić pozyskiwanie środków ze sponsoringu w postaci firm ubezpieczeniowych. Pan Urbanowicz poinformował, że program ten był w dniu 8 czerwca 2007 roku rozpatrywany przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku. Komisja ww. program zaopiniowała pozytywnie i skierowała wniosek do Rady o podjęcie uchwały i uchwalenie tego programu”.
Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają pytania odnośnie ww. programu. Pytań nie było. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady podziękował Panu Urbanowiczowi za przedstawienie ww. programu a następnie odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2007-2011”. W związku z tym, że uwag nie było, poddano projekt uchwały pod głosowanie.
za – 18
przeciw – 0
wstrzymało się - 0
Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2007-2011”. Uchwała Nr X/89/07 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady przystąpił do kolejnego projektu uchwały w sprawie powołania Komisji ds. Infrastruktury i Rolnictwa Rady Powiatu w Koszalinie. W związku z tym, że z dniem 28 sierpnia 2007 roku zaczął obowiązywać nowy Statut Powiatu Koszalińskiego w którym to dokonano zmiany nazwy jednej Komisji. Do tej pory Komisja ta nosiła nazwę ds. Infrastruktury Rady Powiatu w Koszalinie. Obecnie zgodnie ze Statutem nosi ona nazwę ds. Infrastruktury i Rolnictwa Rady Powiatu w Koszalinie. W związku z tym, musimy zmienić skład tej Komisji i jeżeli Rada pozwoli to, chciałbym zaproponować aby członkowie Komisji ds. Infrastruktury w tym samym składzie tworzyli Komisję ds. Infrastruktury i Rolnictwa. Przewodniczący Rady przypomniał skład poprzedniej Komisji, której udział brali następujący radni: Pan Edward Grębski, Pan Sławomir Jóźwiak, Pan Zenon Zawiejski, Pan Karol Józef Banaśkiewicz i Pan Zbigniew Tomasz Grabarek. Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o zgłaszanie innych propozycji do składu Komisji. Innych zgłoszeń nie było. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady zapytał Pana Edwarda Grębskiego, czy wyraża zgodę na udział w pracach tej Komisji, radny odpowiedział, że tak. Przewodniczący zapytał Pana Sławomira Jóźwiak, czy wyraża zgodę na udział w pracach tej Komisji, radny odpowiedział, że tak. Przewodniczący Rady zapytał Pana Zenona Zawiejskiego, czy wyraża zgodę na udział w pracach tej Komisji, radny odpowiedział, że tak. Przewodniczący Rady zapytał Pana Karola Józefa Banaśkiewicza, czy wyraża zgodę na udział w pracach tej Komisji, radny odpowiedział, że tak. Przewodniczący Rady zapytał Pana Zbigniewa Tomasza Grabarka, czy wyraża zgodę na udział w pracach tej Komisji, radny odpowiedział, że tak.
Radca Prawny Maciej Flens poinformował, że zgodnie z zapisem § 46 ust. 4 Statutu Powiatu Koszalińskiego Rada powołuje przewodniczącego komisji.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłoszenie propozycji.
Radny Zenon Dropko zaproponował, aby skład Komisji był taki jak w poprzedniej Komisji. Ponieważ poprzednia Komisja ukonstytuowała się i wybrała z pośród siebie przewodniczącego którym był radny Zbigniew Tomasz Grabarek. Dlatego też, zaproponował aby w tej komisji również on był przewodniczącym.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje. Innych propozycji nie było. W związku z powyższym Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie powołania Komisji ds. Infrastruktury i Rolnictwa Rady Powiatu w Koszalinie wraz z uzupełnionym składem Komisji. Przewodniczący Zbigniew Tomasz Grabarek, członek Edward Grębski, członek Sławomir Jóźwiak, członek Zenon Zawiejski, członek Karol Józef Banaśkiewicz. Następnie poddano projekt uchwały pod głosowanie.
za – 18,
przeciw – 0
wstrzymało się – 0
Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie powołania Komisji ds. Infrastruktury i Rolnictwa Rady Powiatu w Koszalinie. Uchwała Nr X/90/07 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady poinformował, że zakończyła się część uchwałodawcza i przeszedł do kolejnego 11 punktu porządku obrad tj. do interpelacji i zapytań radnych.
Radna Barbara Zwolak poprosiła o wyjaśnienie przez obecną na dzisiejszej sesji panią dyrektor Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie sytuacji jaka panuje w jednostce. W związku z licznymi artykułami prasowymi, które są niepokojące radni chcieliby wiedzieć jaka jest sytuacja w Stacji.
Następnie głos zabrał radny Ireneusz Kozłowski poinformował, że
„na ostatnim zebraniu Komisji ds. Rozwoju byli obecni pan Przewodniczący, panowie Starostowie i na wiele pytań które Komisja zadawała panom starostom otrzymaliśmy odpowiedź mniej lub bardziej zadawalającą ale jak sobie obiecaliśmy pewnych rzeczy nie będziemy wyciągali na forum jeżeli są one dla nas satysfakcjonujące. Prosiłem pana Starostę o wytłumaczenie pewnych rzeczy związanych z zakupem dla Starostwa Powiatowego tj. samochodu osobowego marki SKODA SUPER tychże informacji nie otrzymałem. Jednakże myślałem, że w trakcje składania sprawozdania przez pana Starostę z prac Zarządu wyjaśni tę kwestię. Jednak Pan Starosta tej kwestii nie wyjaśnił, w dniu dzisiejszym podczas składania sprawozdania dlatego zadaję pytania. Pierwsze pytanie dostaliśmy jako Komisja wyciąg z protokołu posiedzenia Zarządu z dnia 30 maja 2007 r. gdzie m.in. jest zapis Pani Skarbnik poinformowała, że w związku z przekazaniem samochodu osobowego ze Starostwa Powiatowego do Powiatowego Urzędu Pracy zaplanowano kwotę 60 tys. zł itd. To jest 30 maja br. – czynność dokonana. Natomiast protokół z przebiegu prac Zarządu Powiatu w Koszalinie od 28 czerwca 2007 r. do 8 sierpnia 2007 r. w posiedzeniu Zarządu w dniu 18 lipca 2007 r. pkt 7 Zarząd wyraził zgodę na przekazanie samochodu osobowego marki Citroen C-5, rok produkcji 2004 r. o Nr rejestracyjnym ZK 30800 ze Starostwa Powiatowego do Powiatowego Urzędu Pracy. Pytanie numer jeden, czy przekazano jakiś inny samochód, czy zapisy dotyczą tego samego samochodu. Dlaczego jeden kilka miesięcy wcześniej jest w trybie dokonanym a drugi mówi się, że się przekaże. Drugie pytanie, Komisja ds. Rozwoju dostała materiały związane z tym zapytaniem ofertowym, protokół z zapytania ofertowego oraz załączniki. Odnośnie tego zapytania załączników jest trzy. W związku z tym, jaka jest kolejność logiczna tychy załączników. Załącznik Nr 6 dot. wydania zgody na rozpoczęcie postępowania, zał. Nr 7 zaproszenie do złożenia oferty, zał. Nr 8 protokół z przeprowadzonego zapytania. Czyli rozumiem jakiś ciąg logiczny jest, a dokumenty są kompletne. W związku z tym, proszę o podanie jaki jest roku produkcji zakupionego samochodu marki SKODA SUPER dla Starostwa. Moje spostrzeżenia i wręcz zdziwienie budzi fakt, że na to zadanie Starostwo przekazało kwotę 74.900 zł a wygrała firma za 74.800 zł, czyli idealnie się wstrzeliła w cenę. Jak również fakt przykry dla Komisji, bo Komisja na swoje pytania czekała na odpowiedź od Pana Starosty prawie pół roku jak na przykład koncepcję drogi Łabusz – Osieki. Natomiast tą procedurę przeprowadzono w trybie prawie błyskawicznym. Wniosek na rozpoczęcie postępowania wydano 4 lipca 2007 r., wynik postępowania 12 lipiec 2007 r. W związku z tym, mam dwa pytania, czy protokoły z posiedzeń Zarządu dotyczą tego samego samochodu, ponieważ w wcześniejszym protokole mówi się w trybie dokonanym a w późniejszym w trybie przyszłym oraz jaki jest rok produkcji tego samochodu kupionego dla Starostwa”.
Radny Marek Gil zapytał, czy Pani dyrektor Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie omówi ogólną sytuację w Pogotowiu, czy mamy zadawać pytania.
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski odpowiedział, że Pani dyrektor wystąpi i przedstawi sytuację Pogotowia a jeżeli będzie potrzeba zadawania pytań, to wówczas będzie je można zadawać.
Więcej zapytań i interpelacji nie było, w związku z powyższym, Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad tj. punktu 12 sprawy organizacyjne.
Przewodniczący Rady poinformował, że następna zwyczajna sesja planowana jest na 25 października 2007 roku, na której będą przedstawione m.in. informacje o oświadczeniach majątkowych. Na ostatniej sesji prosiłem o informację zwrotną o którą się również zwracał radny Marek Gil na temat sesji, które odbywają się w gminach. Nikt z Państwa radnych nie złożył takiej informacji to znaczy, że przyjmuję do wiadomości, że sesje Rady Powiatu mogą się odbywać w tych dniach w których zostały zaplanowane, ponieważ nie kolidują z sesjami odbywającymi się na terenie ośmiu gmin znajdujących się na terenie powiatu koszalińskiego.
Przewodniczący Rady zapytał, czy radni chcieliby zabrać głos w sprawach organizacyjnych. Nikt się nie zgłosił w związku z tym, Przewodniczący Rady poinformował, że chciałyby w punkcie wolne wnioski skierować apel do Państwa radnych. Prośba do osób, które uczestniczą w imprezach organizowanych przez Powiat, aby Państwo radni uczestniczyli w tych imprezach, uroczystościach dla których organizatorem jest zwłaszcza Powiat Koszaliński.. W związku z tym, że są takie oczekiwania zwracam się do Państwa radnych z apelem i prośbą jeżeli jest to możliwe, to proszę o uczestniczenie w imprezach, uroczystościach organizowanych przez Powiat Koszaliński. Najbliższą imprezą, która nas czeka to Dożynki Powiatowe, które odbędą się 15 września 2007 roku. Materiały, znaczki związane z tymi dożynkami mogli Państwo obejrzeć wchodząc na salę obrad dzisiejszej sesji.
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski przeszedł do kolejnego punktu 13 porządku obrad tj. odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady poprosił Panią Dyrektor Beatę Prusińską o przedstawienie sytuacji jaka panuje w Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie o której ostatnio często się pisze w prasie lokalnej.
Pani Beata Prusińska poinformowała, że
„w ostatnich tygodniach w Stacji Pogotowia Ratunkowego doszło do wykrycia nieprawidłowości polegających na fałszowaniu dokumentacji zakładowej. Część załogi podpisywała się za drugą część załogi na listach obecności jak również na dokumentacji medycznej. Sprawę zgłosiłam do Prokuratury i w związku z tym, zwolniłam sześć osób dyscyplinarnie. Chciałam zapewnić, że Stacja Pogotowia Ratunkowego pracuje bez zakłóceń, wszyscy pacjenci mają zapewnione wszystkie świadczenia tak jak należy zgodnie z ustawą o państwowym ratownictwie medycznym oraz z umową z Narodowym Funduszem Zdrowia. Pani Beata Prusińska zwróciła się do radnych o pytania dotyczące Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie”.
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski poprosił radnych o zadawanie pytań. Pan Przewodniczący poinformował, że poprosił Panią Dyrektor i Pana Starostę o przygotowanie informacji na temat sytuacji w Stacji Pogotowia Ratunkowego wiedząc, że jest to temat bieżący dlatego jest okazja aby ewentualne problemy i wątpliwości wyjaśnić. Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście w tej sprawie.
Pan Roman Szewczyk Starosta Koszaliński poinformował,
„że Pani Prusińska przyszła do niego w sprawie nieprawidłowości w Stacji dot. fałszowania dokumentacji. Odkrycie tych nieprawidłowości miało miejsce podczas podpisywania urlopów. Wówczas wyszło na jaw, że grupa osób podpisywała się za innych. Wspólnie z panią dyrektor podjąłem decyzję, że skierujemy tą sprawę do Prokuratury. Tak jak pani dyrektor powiedziała, że miejsce miało fałszowanie dokumentacji nie tylko tej o której wspomniała ale również i innych. Dla dobra śledztwa nie mogę powiedzieć jakie. Odbyło się przesłuchanie w Policji w którym uczestniczyła pani dyrektor. Odbyło się również spotkanie ze Związkami Zawodowymi i Przewodniczącym Związku panem Missokiem. Pan Missok twierdzi, że nic się nie dzieje że jeden za drugiego podpisuje, jest to normalną rzeczą. Jest Kodeks Pracy, który obowiązuje wszystkich, również pracowników Stacji Pogotowia Ratunkowego. Pracownicy twierdzą, że jest to mała szkodliwość czynu bo nikt nie umarł i nic się nie dzieje. Na dzień dzisiejszy pani dyrektor wystąpiła do Związków Zawodowych o zwolnienie jeszcze pięć pielęgniarek i jednego ratownika. Związki Zawodowe zaoponowały, że nie wyrażają zgody na zwolnienie tych pracowników. Od czwartku czyli od dzisiaj jest kontrola w Stacji Pogotowia Ratunkowego przeprowadzona przez Panią Agnieszkę Kowalską audytora wewnętrznego Starostwa pod względem badania kadr jak również wyjazdu karetek, świadczenia usług medycznych płatnych”.
Przewodniczący Rady podziękował Panu Staroście za wyjaśnienia i poprosił o uzupełnienie wypowiedzi panią dyrektor Stacji.
Pani Beata Prusińska Dyrektor Stacji Pogotowia Ratunkowego poinformowała, że „pozornie wydaje się że jest to mała szkodliwość tych czynów zarzucanych pracownikom tj. pielęgniarkom i ratownikowi. Chciałam dać przykład jak niefrasobliwość pracowników może doprowadzić do katastrofy. Mam na myśli niedawno wypadek karetki. Niestety ubezpieczyciel nie chce nam pokryć za naprawę tej karetki. Dlatego, że jedna z pracownic zatrudniona (już w tej chwili nie pracuje w Stacji Pogotowia Ratunkowego) nie dopełniła swoich obowiązków nie było robionych od 2004 roku badań lekarskich niektórych pracowników. Badań lekarskich nie mieli robionych a powinni je mieć dot. tu również kierowców. W związku z tym, chciałabym zwrócić Państwu uwagę w przypadku kiedy dochodzi do fałszowania dokumentacji np. medycznej gdzie są nieprawdziwe podpisy na kartach wyjazdowych chcę przypomnieć, że od 1 stycznia br. zakres czynności wykonywanych przez kadrę medyczną średniego szczebla mam tu na myśli panów ratowników, panie pielęgniarki a w szczególności ratowników jest dużo szerszy. Mogą wykonywać niektóre czynności medyczne zarezerwowane wcześnie wyłącznie dla lekarzy. W związku z tym, istnieje duże ryzyko w przypadku jakiegokolwiek roszczenia złożonego przez pacjenta może dojść do bardzo poważnych trudności w udowodnieniu, że ta sama osoba która złożyła podpis to była ta osoba która wykonała daną czynność medyczną. Wówczas możemy mieć duże kłopoty w sądzie ale nie znaczy że musi tak być ale może być. Biorąc to pod uwagę i to, że jestem odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie Stacji nie mogę dopuścić do tego, żeby dochodziło do takich nieprawidłowości i stąd moje postępowanie”.
Przewodniczący Rady podziękował Pani Prusińskiej za wypowiedź.
Radna Barbara Zwolak zapytała,
„czy pielęgniarki zatrudnione są na umowach kodeksowych. W związku z tym, że nie miały aktualnych badań lekarskich aby wykonywać swoje zadania, kto za te badania odpowiada aby były realizowane w czasie”.
Pani Beata Prusińska odpowiedziała,
„że mówiła o kierowcach a nie o pielęgniarkach. To kierowcy nie mieli aktualnych badań lekarskich. Osoba która była za to odpowiedzialna już nie pracuje w Stacji. Osoba ta była odpowiedzialna za sprawdzanie dokumentacji i prowadzenie jej podczas zatrudniania pracownika. Chodzi tu o kierownika działu kadr”.
Radny Marek Gil poinformował, że przeczytał pismo które pracownicy skierowali do Starosty i w związku z tym, interesuje mnie jedna rzecz o której napisał Pan Missok a mianowicie, że Pani dyrektor „(…) zatajania przez nią samą faktu nie jeżdżącej karetki oraz czerpania korzyści z karetek zakontraktowanych z Narodowego Funduszu Zdrowia na ratownictwo, które wykonują nielegalne transporty, z prywatnymi włącznie.”(…). Radny poprosił o komentarz Panią dyrektor”.
Pani Beata Prusińska odpowiedziała,
„że nie wie o co chodziło Panu Przewodniczącemu Missokowi, o jakie konkretnie wyjazdy chodzi. Nie potrafię tego skomentować. Stacja pracuje prawidłowo, wyjazdy są realizowane. Jeśli Pan Missok wie o konkretnych przypadkach, to proszę je wykazać”.
Starosta Koszaliński Roman Szewczyk poinformował,
„ że rozmawiał z Panem Missokiem. Związki Zawodowe również mają prawo zgłosić o nieprawidłowościach, to dlaczego tego nie zrobili”.
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski poinformował, że jeśli ktoś z Państwa chce zabrać głos, to proszę o podniesienie dłoni.
Radny Marek Gil stwierdził, że chciał uzyskać tylko informację na ten temat od Pani dyrektor. Zapis ten jest tylko stwierdzeniem.
Przewodniczący Rady poinformował, że w piśmie o którym mówił radny Marek Gil jest przedstawione bardzo wiele informacji na temat działalności Stacji i nie potrafi w sposób rozsądny się do nich odnieść. Dlatego, że ostateczny wniosek mija się z tym co Pogotowie ma wykonywać i dlatego tego nie komentuje.
Radny Zenon Dropko stwierdził,
„że zaczynamy wchodzić w szczegóły. Od tego jest Prokurator i niech on się tym zajmie. Natomiast te wszystkie perturbacje o których mówiła Pani dyrektor, które dotyczą bieżącej pracy Stacji nie zakłóciły rytmu pracy Stacji Pogotowia Ratunkowego i cały zespół pomimo zwolnień funkcjonuje prawidłowo. Pełna opieka medyczna jest zapewniona. Dlatego to wszystko mnie satysfakcjonuje, że wszelkie te działania nie zaszkodziły w funkcjonowaniu Stacji Pogotowia Ratunkowego”.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Henrykowi Kuriacie.
Radny Henryk Kuriata stwierdził,
„iż na dzisiejszej sesji nie ma obecnych przedstawicieli Związków Zawodowych. Pismo skierowane od Związków Zawodowych Stacji Pogotowia Ratunkowego do Starosty do wiadomości otrzymaliśmy wszyscy radni. O posiedzeniu Rady informowała prasa i Pani dyrektor. Myślę, że gdyby byli ci panowie, którzy składają zarzuty, to byłoby nam łatwiej na ten temat rozmawiać. Radny odczytał fragment pisma dot. „(…) Mamy już dosyć ciągłego patrzenia na ręce kolejnym dyrektorom, którzy mają chęć przekształcić Stację Pogotowia Ratunkowego w prywatną firmę komercyjną, a czynią to w celu osiągania korzyści finansowych”(…). Radny Henryk Kuriata poprosił Panią dyrektor aby ustosunkowała się do tego zapisu. Zapytał czy to jest prawdą, że Pani również chce przekształcić Stację w prywatną działalność”.
Pani Beata Prusińska odpowiedziała,
„że nie można tego zrobić ponieważ wyszło zarządzenie z Ministerstwa Zdrowia mówi, że przez najbliższe dwa lata nie można czegoś takiego zrobić ponieważ nie mamy doświadczenia w funkcjonowaniu ustawy o Ratownictwie Medycznym. Dlatego jakiekolwiek manipulacje przy tego typu działaniach w jednostkach takich jak nasza i przekazywania jej pod większej jednostki takiej jak szpital lub prywatyzacji są niedopuszczalne. Najpierw musimy zobaczyć jak funkcjonuje system, doprowadzić do całkowitego rozwoju, chodzi tu o doprowadzenie monitoringu ruchu karetek w województwie i w całym kraju. Również należy rozwiązać wiele innych problemów w związku z wejściem w życie tej ustawy. Nie można dopuścić do tego żeby jednostki przeszły w inne ręce choćby w prywatne, nie mając wiedzy jak to powinno fachowo wyglądać. Stąd też taka decyzja Ministerstwa. Pani Prusińska stwierdziła, że zastanawia się od drugiej strony tj. załogi, że może to ona chce założyć spółkę pracowniczą i przejąć Stację. Ponieważ nie rozumie działań prowadzonych przez moich podwładnych, które prowadzą niestety do ciągłych perturbacji finansowych i to jest dla mnie bardzo dziwne i zastanawiające. Dlatego odpowiadam na pytanie radnego, że nikt nie ma takich zakusów i nie może mieć takich zakusów aby prywatyzować Stację”.
Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski podziękował Pani dyrektor za wyczerpującą odpowiedź, stwierdził, że na dzień dzisiejszy taka informacja jest wystarczająca. Natomiast w konkretnych sprawach na bieżąco będziemy prosić Panią dyrektor o wyjaśnienia.
Przewodniczący Rady zapytał pana Starostę, czy w odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych chciałyby zabrać głos, czy udzielić odpowiedzi w formie pisemnej.
Pan Roman Szewczyk Starosta Koszaliński poprosił o zabranie głosu w celu udzielenia stosownych wyjaśnień.
Pan Roman Szewczyk odpowiedział,
„że wyjaśnienia jakie złożył na Komisji ds. Rozwoju dotyczące samochodu są wystarczające. Powiatowy Urząd Pracy zaplanował w swoim budżecie kwotę 60.000 zł na zakup samochodu osobowego. Po rozmowach z dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy doszliśmy do wniosku, że za taką kwotę nie można było kupić nowego samochodu dlatego też postanowiłem, że samochód Starostwa Citroen, który nie jest w pełni wykorzystywany przekażemy do PUP a my dokładając pewną kwotę będziemy chcieli kupić samochód dla Starostwa, który będzie spełniał określone standardy. Procedura przetargowa na dzień dzisiejszy została zachowana. Zostało wystosowane zapytanie o cenę do kilku jednostek”.
Pan Wojciech Dyrda dyrektor Wydziału Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami poinformował, „że zapytanie było do kwoty 14.000 euro zgodnie z ustawą prawo o zamówieniach publicznych. W postępowaniu tym brał udział nasz wydział, my w Starostwie mamy swoją wewnętrzną procedurę zapytania o ceną do kwoty 14.000 euro i zgodnie z tym trybem postępowano. W związku z tą procedurą należy wydatkować środki jak najkorzystniej. Zapytanie o cenę zostało skierowane do siedmiu wykonawców i po złożonych ofertach została wybrana najkorzystniejsza. Cała dokumentacja jest jawna i jest do wglądu w naszym wydziale”.
Starosta Roman Szewczyk poinformował,
„że Rada dokonała przesunięcia środków na zakup tego samochodu na poprzedniej sesji. Koszt tego samochodu wyniósł 74.000 zł. Samochód spełnia wszystkie wymogi jakie zawarliśmy w zamówieniu. Samochód ma półtora roku, przebieg licznika 17.000 km. Jest to samochód SKODA SUPER B poj. 1,9 cm3 , silnik TDI 130 tys. koni mechanicznych, zużycie ropy 7,7 l /100 km, czyli samochód ekonomiczny i wygodny.
Pani Skarbnik w uzupełnieniu wypowiedzi poinformowała, że odnośnie zapisu w treści sprawozdania z prac Zarządu i protokołu z posiedzenia Zarządu o których mówił radny Ireneusz Kozłowski dot. skarbnika wystąpił błąd stylistyczny.
Przewodniczący Rady zwrócił się do radnego Ireneusza Kozłowskiego, czy taka odpowiedź jego zadawala.
Radny Ireneusz Kozłowski odpowiedział,
„że nie ponieważ prosił o podanie roku produkcji samochodu”.
Starosta Roman Szewczyk odpowiedział,
„że rok produkcji samochodu to 2005”.
Następnie Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad 14 wolnych wniosków. Poprosił radnych o zgłaszanie wniosków. Nie zgłoszono żadnego wniosku.
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za przybycie po tak długim okresie, bo prawie dwu miesięcznej wakacyjnej przerwie.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Dariusz Kalinowski podziękował wszystkim zebranym za przybycie i zakończył obrady o godz. 14 05 słowami „zamykam obrady X sesji Rady Powiatu w Koszalinie”.
Na tym protokół zakończono.
Protokolant Przewodniczący Rady Powiatu
Anna Rzemieniewska Dariusz Kalinowski