Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr 469 /06 w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.

UCHWAŁA Nr   469  /06

ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE

z dnia 21 listopada 2006 r.

 

w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie

 

 

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.                       o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568;             z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167 poz. 1759) i § 4 ust.                               1  Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837) uchwala się:

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W MIELNIE

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

            § 1.1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i szczegółowe zasady działania Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Mielnie.

 

§ 2.1. Dyrektor dokonuje czynności prawnych w imieniu pracodawcy i wszystkich pracowników Domu.

2. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:

1)       zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji zadań Domu,

2)       kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,

3)       zapewnienie mieszkańcom respektowania ich praw osobistych.

3. Podczas nieobecności Dyrektora kierowanie Domem przejmuje Główny Księgowy lub osoba pisemnie upoważniona przez Dyrektora.

 

            § 3.1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dyrektor powołuje zespół terapeutyczno-opiekuńczy. Zespołem kieruje Kierownik.

2. Zadaniem zespołu wymienionego w ust. 1 jest w szczególności opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca oraz wspólna z mieszkańcem Domu ich realizacja i okresowa weryfikacja.

 

            § 4.1. Pracownicy Domu odpowiadają przed Dyrektorem za prawidłowe i terminowe realizowanie zadań i obowiązków określonych w zakresach czynności.

2. Do podstawowych obowiązków pracowników Domu należy                          w szczególności:

1)       rzetelne, sumienne i staranne wykonywanie pracy,

2)       stosowanie się do poleceń pracodawcy oraz przełożonych, które dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa pracy                    i umowy o pracę,

3)       przestrzeganie Regulaminu Pracy, porządku oraz ustalonego czasu pracy,

4)       znajomość przepisów prawnych obowiązujących na zajmowanym stanowisku,

5)       przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,

6)       dbałość o dobro Domu, chronienie jego mienia oraz zachowywanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę i mieszkańców na szkodę,

7)       przestrzeganie zasad współżycia społecznego,

8)       podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo                 w szkoleniach,

9)       kształtowanie prawidłowych relacji pracownik – mieszkaniec Domu w celu tworzenia atmosfery poszanowania godności osobistej, szacunku i wzajemnego zaufania,

10)   tworzenie warunków do wzajemnego współdziałania                       i współpracy przy wykonywaniu obowiązków służbowych.

 

           

ROZDZIAŁ II

ZADANIA I OBOWIĄZKI DOMU

 

            § 5. Do podstawowych zadań i obowiązków  Domu należy:

1)  zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich

     niezbędnych potrzeb bytowych, społecznych, religijnych                        i kulturalnych,

2)  tworzenie właściwych warunków socjalno-bytowych gwarantujących

     mieszkańcom poszanowanie godności osobistej, poczucie  bezpieczeństwa,  intymności i rozwoju osobowości.

                                         

            § 6. Pracownikom zatrudnionym w Domu zakresy czynności ustala Dyrektor Domu na podstawie zadań wynikających ze Statutu                           i z niniejszego Regulaminu oraz obowiązujących przepisów prawa pracy.

 

            § 7.1.  Do wyłącznych uprawnień Dyrektora należy:

     1)  podpisywanie korespondencji do jednostek nadrzędnych,

     2)  podpisywanie opracowań, analiz, wniosków, programów i planów

           kierowanych do jednostek nadrzędnych,

     3)  wydawanie zarządzeń wewnętrznych,

     4)  podpisywanie pism w sprawach pracowniczych,

     5) ustalanie szczegółowego zakresu czynności i regulaminów   określających wewnętrzną organizację pracy,

     6) podpisywanie pism dotyczących finansów oraz zatwierdzanie dokumentów finansowych i księgowych,       

     7)  podpisywanie delegacji służbowych pracowników Domu,

     8)  podpisywanie odpowiedzi na skargi i wnioski.

2. Dyrektor   może    upoważnić    pisemnie    pracownika    Domu    do podejmowania w swoim imieniu wymienionych w upoważnieniu czynności, z  wyłączeniem spraw kadrowych.

 

§ 8.1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Domu                       i należytej obsługi jego mieszkańców ustanawia się w strukturze organizacyjnej Domu:

1) Dział Księgowości i Planowania Ekonomicznego,

2) Dział Socjalno – Opiekuńczy,

3) Dział Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia,

4) Zespół Pracy Socjalnej,

5) stanowisko ds. Kadr i Administracji,

6) stanowisko ds. BHP,

2. Działami Socjalno – Opiekuńczym i Obsługi Technicznej                              i Zaopatrzenia kierują Kierownicy Działów, zaś Działem Księgowości                i Planowania Ekonomicznego kieruje Główny Księgowy.

3. Pracę Zespołu Pracy Socjalnej koordynuje straszy pracownik socjalny.

 

§ 9. Do zadań Działu Księgowości i Planowania Ekonomicznego należy w szczególności:

1)       racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wykonywanie zadań wynikających z planu finansowego,

2)       opracowywanie  planów  finansowych  i  wniosków  w  sprawie zmiany tych planów na rok bieżący oraz ich realizacja,

3)       koordynacja w zakresie planowania i realizacji planu finansowo - rzeczowego przez komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy Domu,

4)       dokonywanie rocznej analizy ekonomicznej i tematycznych analiz ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się kosztów wg miejsc ich powstawania oraz przedstawianie wniosków wynikających z tych analiz,

5)       prowadzenie księgowości, likwidatury, kasy, ewidencji analitycznej, ewidencji ilościowo - wartościowej składników majątkowych,

6)       organizowanie i sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej,

7)       sporządzanie sprawozdawczości wykonania planów finansowych,

8)       sporządzanie list płac  pracowników Domu oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej,

9)       prowadzenie rozliczeń w zakresie: ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych pracowników oraz funduszu pracy, prowadzenie stosownej dokumentacji rozliczeniowej,

10)naliczanie zgodnie z przepisami i potrącanie podatku od  

      wynagrodzeń oraz prowadzenie stosownej dokumentacji,

11)wnioskowanie składu komisji inwentaryzacyjnej, rozliczanie

      inwentaryzacji,

12)naliczanie i windykacja należności,

13)prowadzenie ewidencji depozytów pieniężnych mieszkańców i ich

      wypłata,

14)przechowywanie  i  zabezpieczanie  ksiąg  i  dowodów 

księgowych oraz  przestrzeganie właściwego obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującą instrukcją,

15)organizowanie przetargów zgodnie z ustawą o zamówieniach

publicznych oraz odpowiedzialność za stronę formalno-prawną dokonywanych zakupów i prowadzonych remontów i inwestycji.

 

§ 10. Do zadań Działu Socjalno – Opiekuńczego należy                w szczególności:

     1) zapewnienie mieszkańcom Domu opieki pielęgniarskiej i lekarskiej,

     2) stała opieka i nadzór w celu zapewnienia bezpieczeństwa

mieszkańcom,

     3) organizowanie konsultacji, leczenia specjalistycznego oraz

rehabilitacji  leczniczej,

     4) zaopatrzenie mieszkańców w leki, środki pomocnicze, artykuły sanitarne i opatrunkowe zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz szczepienie ochronne mieszkańców i pracowników,

     5) planowanie prawidłowego żywienia z uwzględnieniem diet zaleconych przez lekarza,

6) zapewnienie  całodobowej  pielęgnacji  mieszkańcom  w  zakresie:     

     mycia, kąpania, ubierania, golenia, pieluchowania, karmienia itp.,

7) utrzymanie właściwego stanu higieniczno-sanitarnego w salach    

oraz zmiana bielizny pościelowej, osobistej i odzieży mieszkańcom według potrzeb,

8) dbanie o estetyczny wygląd zewnętrzny i higienę osobistą

mieszkańców,

     9) pozytywne oddziaływanie na zachowanie się mieszkańca,

    10)aktywizowanie mieszkańców w kierunku samoobsługi,

11)usprawnianie psychoruchowe mieszkańców poprzez terapię   

zajęciową dostosowaną do ich możliwości oraz organizowanie im czasu wolnego,

12) szkolenie  pracowników   przygotowujące   do   właściwej  pracy z   

      mieszkańcami,

13)     poznanie przyzwyczajeń, zainteresowań i możliwości mieszkańca,

14)     otaczanie nowoprzybyłych mieszkańców szczególną troską, udział w adaptacji mieszkańca do nowych warunków życia,

15)     realizacja zadań wynikających z indywidualnych planów wspierania mieszkańców,

16)     prowadzenie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych,

17)     utrzymywanie kontaktu z rodzicami lub opiekunami mieszkańców,

18)     dbanie o przestrzeganie interesów mieszkańców w instytucjach, sądach, urzędach, zakładach opieki zdrowotnej oraz w zakresie przysługujących im świadczeń pieniężnych,

19)     integracja mieszkańców ze środowiskiem poprzez udział w spartakiadach, zawodach, imprezach kulturalnych oraz organizowanie im świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek itp.,

20)     odpowiedzialność za dysponowanie depozytami mieszkańców, dokonywanie zakupów dla mieszkańców z ich pieniędzy (za zgodą opiekunów prawnych) oraz prowadzenie szczegółowej dokumentacji tych zakupów (leków, środków pomocniczych, artykułów sanitarnych i opatrunkowych, odzieży i innych przedmiotów wyposażenia ).

 

            § 11. Do zadań Działu Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia należy w szczególności:

1)    zapewnienie zaopatrzenia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania Domu, a w szczególności zaopatrzenia w artykuły spożywcze, środki czystości i piorące, środki higieny osobistej,  pościel, bieliznę pościelową, sprzęt, meble itp.,

2)    utrzymanie w pełnej sprawności urządzeń i instalacji będących na

wyposażeniu Domu (urządzeń energetycznych, instalacji elektrycznej, sieci wodno – kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania,kotłowni), sprzętu techniczno-gospodarczego (urządzeń kuchni i pralni oraz sprzętu gospodarstwa domowego).

    3) pranie odzieży, dezynfekcja bielizny i odzieży mieszkańców,

    4) szycie i reperacja uszkodzonej bielizny i odzieży mieszkańców

        oraz odzieży ochronnej pracowników,

    5) przygotowywanie i wydawanie posiłków dla mieszkańców, w tym

        posiłków dietetycznych według zaleceń,

6)    utrzymanie środków transportu w należytej sprawności technicznej

oraz czystości,

    7) wykonywanie napraw budowlanych i prac malarskich,

8)    zabezpieczenie czystości i porządku na terenie obiektów otoczenia

Domu oraz parku,

9)    zabezpieczenie pomieszczeń i mienia przed kradzieżą oraz

pożarem,

  10)     obsługa techniczna sekretariatu,

  11)             prowadzenie zadań związanych ze sprawami pracowniczymi           

(akt osobowych, dyscypliny pracy i działalności w zakresie           gospodarki środkami zakładowego funduszu świadczeń               socjalnych),

   12) sprawy organizacyjne w zakresie uaktualniania regulaminów ,

            statutów i zarządzeń wewnętrznych,

13) organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń             

          wewnętrznych,

14) współpraca z Działem  Socjalno- Opiekuńczym, Działem Pracy

  Socjalnej i Działem Księgowości i Planowania Ekonomicznego.

           

            § 12. Do zadań Zespołu Pracy Socjalnej należy w szczególności:

1)       prowadzenie  akt (dokumentacji)  osobowych  mieszkańców oraz wszystkich spraw  administracyjnych związanych z ich pobytem w Domu,

2)        utrzymywanie osobistego lub korespondencyjnego kontaktu z rodzicami lub opiekunami mieszkańców, informowanie o istotnych zmianach w stanie zdrowia, skierowaniu do szpitala, odpłatności za pobyt itp.,

3)       współpraca z Urzędami Gminy i GOPS  oraz  ZUS  w  zakresie

świadczeń pieniężnych mieszkańców oraz innymi instytucjami zajmującymi się pomocą społeczną,

    4) reprezentowanie   interesów   mieszkańców  Domu   przed      

        sądami, w urzędach, instytucjach, zakładach opieki zdrowotnej,

5)       zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny,

6)       współudział w organizowaniu mieszkańcom świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek oraz zaopatrzenie w odzież, obuwie i inne przedmioty niezbędne mieszkańcom,

7)       ustalanie sytuacji socjalno - bytowej osoby skierowanej do Domu (przed przyjęciem do placówki) w jej miejscu zamieszkania lub pobytu oraz udzielenie informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania Domu,

8)       współpraca z Działem  Socjalno -Opiekuńczym

        

        § 13. Do zadań pracownika na stanowisku ds. Kadr                           i Administracji należy w szczególności:     

1)    obsługa techniczno – biurowa i kancelaryjna sekretariatu

2)    prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami pracowniczymi (akt osobowych, dyscypliny pracy i działalności                w zakresie gospodarki środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych),

3)    prowadzenie rocznych planów urlopowych i ewidencji kart urlopowych,

4)    prowadzenie spraw gospodarczo – administracyjnych w zakresie uaktualniania regulaminów, statutów i zarządzeń wewnętrznych,

5)    organizacja kontroli wewnętrznej zgodnie z regulaminem i innymi

    aktami,

6) prowadzenie spraw związanych z obsługą techniczną i eksploatacją

    łączności i bieżące ich rozliczanie,

7) prowadzenie gospodarki pieczęciami urzędowymi i służbowymi oraz

    ich prawidłowe zabezpieczenie,

8) organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń            

        wewnętrznych,

    9) przyjmowanie skarg i wniosków oraz ich załatwienie i rozpatrywanie

     zgodnie z posiadanymi kompetencjami,

10) archiwizacja dokumentów w zakresie prowadzonych spraw,

11) przyjmowanie poczty i przekazów pieniężnych z UPT Mielno oraz     

      doręczeń kurierskich,

12) prowadzenie nadzoru przydziału środków ochrony indywidualnej  

       oraz odzieży roboczej i obuwia roboczego,

13) uczestniczenie w szkoleniach wewnątrzzakładowych w zakresie   

      organizacji i prowadzenie dokumentacji,

14) przygotowanie wniosków emerytalno–rentowych, obsługa                       

i prowadzenie dokumentacji w zakresie Funduszu Świadczeń Socjalnych

 

            § 14. Do zadań pracownika na stanowisku ds. BHP należy             w szczególności:

1)  czuwanie     nad     bezpieczeństwem   i   higieną     pracy   oraz   ochroną   przeciwpożarową w Domu,

2) przeprowadzanie okresowych   kontroli    warunków    pracy    oraz przestrzegania  przez pracowników przepisów bhp i ppoż.

3) dokonywanie   systematycznych   przeglądów    stanowisk  pracy i przedstawianie wyników przeglądu Dyrektorowi Domu,

4)                  dokonywanie przeglądu zabezpieczenia przeciwpożarowego Domu,

5) opracowywanie  harmonogramów  przydziałów odzieży     

    ochronnej i obuwia dla  pracowników  oraz prowadzenie   

    indywidualnych kartotek przydziału środków ochrony osobistej,

6) udział w badaniu przyczyn  i  okoliczności wypadków przy

    pracy, w drodze do i z pracy oraz prowadzenie dokumentacji   

    powypadkowych,

7) prowadzenie  rejestru   zwolnień   lekarskich  wydanych                z powodu choroby zawodowej lub wypadku przy pracy,

8)  wstępne  ogólne szkolenie  nowo przyjmowanych pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

9)                  organizowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny

  pracy.

 

 

ROZDZIAŁ III

SKARGI I WNIOSKI

           

            § 15.1.  Skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor Domu w każdy czwartek od 1330  do 1500.   

2. W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski w jego imieniu             przyjmuje osoba go zastępująca.  

3. Skargi i wnioski wnoszone na piśmie przyjmuje w sekretariacie pracownik na stanowisku ds. kadr i administracji i ewidencjonuje            w „Książce ewidencji skarg i wniosków”.

 

 

ROZDZIAŁ IV

KONTROLE WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE

 

            § 16. 1. Kontrolę wewnętrzną w Domu wykonują:

     1)  Dyrektor Domu,

     2)  Główny księgowy,

     3)  Kierownicy Działów,   

2.    Kontrole zewnętrzne działalności Domu mogą być prowadzone przez jednostkę nadrzędną lub inne upoważnione organy kontrolne.

3.    Z kontroli sporządza się protokół lub notatkę służbową ujmując w nich uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonej kontroli.

4.    Protokół lub notatkę z przeprowadzonej kontroli podpisuje osoba kontrolująca lub przewodniczący zespołu kontrolującego i Dyrektor Domu. Każda kontrola przeprowadzona przez przedstawiciela jednostki nadrzędnej, z jej upoważnienia lub innych upoważnionych do kontroli organów, musi być odnotowana w prowadzonej przez Dom „Książce kontroli”.

 

ROZDZIAŁ V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

            § 17. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonane w formie przewidzianej dla jego ustalenia.

 

            § 18. Traci moc uchwała nr 267/2005 Zarządu Powiatu                    w Koszalinie z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.

 

            § 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

                                                                       Starosta Koszaliński

 

                                                                             Ryszard Osiowy