UCHWAŁA Nr 472 /06
ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE
z dnia 21 listopada 2006 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167 poz. 1759) i § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837) uchwala się:
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.1. Regulamin organizacyjny zwany dalej „Regulaminem’’ określa organizację i szczegółowe zasady działania Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach.
§ 2.1. Dyrektor dokonuje czynności prawnych w imieniu pracodawcy i jest przełożonym wszystkich pracowników Domu.
2. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji zadań Domu,
2) kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,
3) zapewnienie mieszkańcom respektowania ich praw osobistych.
3. Podczas nieobecności Dyrektora kierowanie Domem przejmuje Kierownik Działu Adminitsracyjno - Gospodarczego lub osoba pisemnie upoważniona przez Dyrektora.
§ 3.1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dyrektor powołuje zespół terapeutyczno – opiekuńczy.
2. Zadaniem zespołu wymienionego w ust. 1 jest w szczególności
opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca oraz wspólna z mieszkańcem Domu ich realizacja i okresowa weryfikacja.
§ 4.1. Pracownicy Domu odpowiadają przed Dyrektorem za prawidłowe i terminowe realizowanie zadań i obowiązków określonych w zakresach czynności.
2. Do podstawowych obowiązków pracowników Domu należy w szczególności:
1) rzetelne, sumienne i staranne wykonywanie pracy,
2) stosowanie się do poleceń pracodawcy oraz przełożonych, które dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa pracy i umowy o pracę,
3) przestrzeganie Regulaminu Pracy, porządku oraz ustalonego czasu pracy,
4) znajomość przepisów prawnych obowiązujących na zajmowanym stanowisku,
5) przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
6) dbałość o dobro Domu, chronienie jego mienia oraz zachowywanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę i mieszkańców na szkodę,
7) przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
8)podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w szkoleniach,
9) kształtowanie prawidłowych relacji pracownik – mieszkaniec Domu w celu tworzenia atmosfery poszanowania godności osobistej, szacunku i wzajemnego zaufania,
10) tworzenie warunków do wzajemnego współdziałania i współpracy przy wykonywaniu obowiązków służbowych.
§ 5. Do podstawowych zadań i obowiązków Domu należy:
1) zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich
niezbędnych potrzeb bytowych, społecznych, edukacyjnych, religijnych i kulturalnych,
2) tworzenie właściwych warunków socjalno-bytowych gwarantujących
mieszkańcom poszanowanie godności osobistej, poczucie bezpieczeństwa, intymności i rozwoju osobowości.
§ 6. Pracownikom zatrudnionym w Domu zakresy czynności ustala Dyrektor Domu na podstawie zadań wynikających ze Statutu i z niniejszego Regulaminu oraz obowiązujących przepisów prawa pracy.
§ 7.1. Do wyłącznych uprawnień Dyrektora należy:
1) podpisywanie korespondencji do jednostek nadrzędnych,
2) podpisywanie opracowań, analiz, wniosków, programów i planów
kierowanych do jednostek nadrzędnych,
3) wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
4) podpisywanie pism w sprawach pracowniczych,
5) ustalanie szczegółowego zakresu czynności i regulaminów określających wewnętrzną organizację pracy,
6) podpisywanie pism dotyczących finansów oraz zatwierdzanie dokumentów finansowych i księgowych,
7) podpisywanie delegacji służbowych pracowników Domu,
8) podpisywanie odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Dyrektor może upoważnić pisemnie pracownika Domu do podejmowania w swoim imieniu wymienionych w upoważnieniu czynności, z wyłączeniem spraw kadrowych.
§ 8. 1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Domu i należytej obsługi jego mieszkańców ustanawia się w strukturze organizacyjnej Domu:
1) Dział Ekonomiczny,
2) Dział Opiekuńczej Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi Mieszkańców,
3) Dział Administracyjno-Gospodarczy,
4) Dział Żywienia,
5) Zespół pracy socjalnej,
6) stanowisko ds. pracowniczych.
2. Działami Opiekuńczej, Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi Mieszkańców i Administracyjno-Gospodarczym kierują Kierownicy działów, zaś Działem Ekonomicznym kieruje Główny Księgowy.
3. Działem Żywienia kieruje Kierownik Zespołu Kuchni i jest bezpośrednim przełożonym pracowników tego działu.
§ 9. Do zadań Działu Ekonomicznego należy w szczególności:
1) obsługa finansowo-księgowa Domu,
2) opracowanie planów dochodów i wydatków budżetowych Domu i dochodów własnych,
3) sporządzanie analiz finansowych w zakresie realizacji planów ekonomiczno-finansowych i innych spraw w tym zakresie,
4) opracowanie projektów decyzji i zarządzeń w zakresie planowania i realizacji planu finansowego jednostki,
5) ścisłe przestrzeganie realizacji zadań wynikających z przepisów prawa
budżetowego oraz przepisów wykonawczych w tym zakresie,
6) opracowanie sprawozdań finansowych miesięcznych, okresowych i rocznych oraz bilansu zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami jednostek nadrzędnych,
7) bieżąca analiza funduszu wynagrodzeń w zakresie jego wykorzystania,
8) dokonywanie kontroli wewnętrznych (w zakresie gospodarki materiałowej, żywieniowej, magazynowej, inwentarzowej),
9) należyte przechowanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych,
ksiąg rachunkowych, spisów inwentaryzacyjnych oraz sprawozdań finansowych (archiwizacja dokumentacji),
10) bieżące i prawidłowe prowadzenie dokumentacji, wydawanie instrukcji
i zaleceń w zakresie ochrony mienia będącego w posiadaniu jednostki,
11) nadzorowanie działań dotyczących prawidłowości dokumentowania oraz realizacji umów zgodnie z Ustawą z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164 poz. 1163),
12) terminowa i rzetelna realizacja zaleceń pokontrolnych dotyczących pracy działu.
§ 10. Do zadań Działu Opiekuńczej, Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi Mieszkańców należy w szczególności:
1) przyjmowanie nowo przybyłych mieszkańców Domu, zapoznanie ich z
obowiązującymi regulaminami i rozkładem dnia oraz przedstawienie pozostałym mieszkańcom (stosowanie procedury wstępnej wobec nowo przybyłego mieszkańca Domu),
2) prowadzenie spraw związanych z zameldowaniem, uzyskiwaniem dokumentów tożsamości, kontaktów z rodzinami lub opiekunami i kuratorami oraz spraw emerytalno–rentowych,
3) pomoc mieszkańcom w zaspokajaniu ich potrzeb i zapewnienie im ochrony prawnej (sprawy spadkowe, ubezwłasnowolnienia),
4) prowadzenie szczegółowej dokumentacji personalnej i ewidencji mieszkańców Domu,
5) przygotowanie i opracowanie materiałów w zakresie doposażenia
mieszkańców Domu w ubrania, obuwie, bieliznę osobistą i inne przedmioty,
6) organizowanie zajęć w ramach terapii zajęciowej dla mieszkańców Domu,
7) organizowanie imprez okolicznościowych w ramach pracy kulturalno-
rekreacyjnej ( wieczorki taneczne, spotkania z dziećmi i młodzieżą, występy artystyczne, czytelnictwo i inne ),
8) organizowanie spraw związanych z zaspokojeniem potrzeb religijnych
mieszkańców,
9) prowadzenie spraw związanych z procesem zaspokajania potrzeb społecznych i edukacyjnych mieszkańców Domu.
10) organizowanie zadań związanych z pracą „pracownika pierwszego kontaktu’’ i prowadzenie dokumentacji dotyczącej mieszkańca,
11) utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach sypialnych, węzłach sanitarnych, pomieszczeniach ogólnego użytku i ciągach komunikacyjnych oraz dbanie o właściwy stan sanitarno-higieniczny Domu,
12) prowadzenie opieki pielęgnacyjnej polegającej na karmieniu, ubieraniu, myciu i kąpieli osób, które nie mogą samodzielnie wykonywać tych czynności,
13) opracowywanie programu opieki indywidualnej i wdrażanie jej w życie z
zachowaniem nadrzędności takich wartości jak: poczucie bezpieczeństwa, intymność, godność osobista, rozwój osobowości i wolności,
14) przyjmowanie zgłoszeń od osób chorych oraz prowadzenie obserwacji
stanu zdrowia mieszkańców Domu,
15) opieka nad mieszkańcami udającymi się w grupach zorganizowanych
transportem na badanie lekarskie do lokalnego ZOZ-u lub przychodni
specjalistycznej,
16) prowadzenie spraw związanych z ewidencjonowaniem urlopów
mieszkańców oraz prowadzenie rozliczeń finansowych z tego wynikających,
17) prowadzenie spraw związanych z depozytami wartościowymi i dbałością o prawidłowe ich zabezpieczenie zgodnie z przepisami,
18) organizowanie spotkań Dyrektora Domu i jego kierownictwa z
mieszkańcami,
19) opracowanie programów szkolenia i prowadzenie szkoleń wewnętrznych ukierunkowanych na pogłębienie wiedzy i praktyki w zakresie czynności opiekuńczych,
20) przygotowanie pogrzebów osób zmarłych oraz otoczenie opieką grobów byłych mieszkańców Domu,
21) przeciwdziałanie izolacji mieszkańca Domu (utrzymanie kontaktu
mieszkańca z rodziną, znajomymi oraz środowiskiem lokalnym),
22) rozwiązywanie konfliktów międzyludzkich w środowisku Domu oraz
określenie reguł indywidualnego postępowania z osobami trudnymi,
23) inicjowanie współpracy ze środowiskiem poza Domem (pozyskiwanie
sponsorów, współpraca kulturalna, itp.),
24) prowadzenie sprawozdawczości z „ruchu” mieszkańców,
25) prowadzenie kroniki Domu, gazetki, tablicy ogłoszeń dla mieszkańców.
26) opracowanie projektów zarządzeń, instrukcji, itp. dotyczących
merytorycznej działalności podległego personelu (niezbędnych do zabezpieczenia prawidłowej organizacji wyników pracy).
§ 11. Do zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z całokształtem zagadnień inwestycyjnych oraz remontów, zabezpieczeń i zaopatrzenia technicznego, środków transportu, ochrony środowiska, bhp i p. poż., dozoru technicznego i nadzorem sanitarnym,
2) bezpośredni nadzór nad działalnością zaopatrzenia, obsługi technicznej i gospodarczej,
3) nadzór w zakresie bieżącej konserwacji obiektów i sprzętu, wyposażenia technicznego, w tym maszyn i urządzeń, oraz organizowanie działalności kontrolno – instruktażowej w zakresie bhp i p. poż., oraz zaopatrzenia materiałowo – technicznego, środków i wyposażenia,
4) nadzór nad prawidłowym prowadzeniem gospodarki środkami trwałymi,
modernizacją, legalizacją, remontami, upłynnieniem, złomowaniem, paszportyzacją,
5) nadzór techniczny nad organizowaniem kontroli w zakresie eksploatacji obiektów, systematyczności konserwacji posiadanych urządzeń technicznych, sieci, sprzętu, budynków i budowli,
6) nadzorowanie pracy komórek organizacyjnych Domu w zakresie
przestrzegania warunków bhp i p. poż. oraz organizowanie szkoleń w tym zakresie,
7) systematyczne analizowanie uzyskiwanych efektów i wyników pracy
w zakresie spraw związanych z nadzorowanymi pionami (prowadzenie
analiz technicznych oraz właściwej eksploatacji urządzeń i maszyn),
8) czuwanie nad właściwym wykorzystaniem i eksploatacją taboru oraz
utrzymanie pojazdów w sprawności technicznej,
9) nadzorowanie i organizowanie całokształtu spraw związanych z gospodarką materiałową i zaopatrzeniem,
10) opracowanie dokumentacji związanych z realizacja zadań remontowych, inwestycyjnych i zaopatrzeniowych zgodnie z Ustawą z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. Z 2006 r. Nr 164 poz. 1163),
11) nadzór nad działaniami na rzecz ochrony środowiska oraz stanem
sanitarnohigienicznym Domu i jego otoczenia,
12) prowadzenie spraw z eksploatacją urządzeń i wyposażenia oraz dokonywanie ich kasacji i fizycznej likwidacji,
13) prowadzenie gospodarki energetyczno –cieplnej, utrzymanie w stałej
sprawności technicznej urządzeń grzewczych i dostosowanie parametrów grzewczych do warunków atmosferycznych,
14) prowadzenie spraw związanych z praniem bielizny pościelowej, bielizny osobistej oraz ubrań mieszkańców i odzieży ochronnej personelu kuchennego i personelu opiekuńczego,
15) prowadzenie robót remontowo –budowlanych oraz konserwacyjnych w
obiektach Domu z wykorzystaniem pracowników służb techniczno – gospodarczych,
15) prowadzenie spraw związanych z całodobowym dozorem mienia
zakładowego i zabezpieczenie go przed kradzieżą lub zniszczeniem,
16) Utrzymanie terenów zielonych oraz prowadzenie robót
pielęgnacyjnych.
§ 12. Do zadań Działu Żywienia należy w szczególności:
1) przygotowywanie jadłospisów z uwzględnieniem gramatury i kaloryczności posiłków zgodnie z zarządzeniem żywienia dietetycznego i żywienia osób chorych,
2) przygotowywanie posiłków zgodnie z ustalonym jadłospisem i recepturą,
3) wydawanie posiłków w ustalonym czasie zgodnie z przyjętą procedurą,
4) prowadzenie bieżącej ewidencji osób żywionych (mieszkańców i
pracowników),
5) zgłaszanie potrzeb w zakresie szkoleń wewnątrzzakładowych i
specjalistycznych (min. sanitarne),
6) współpraca z opiekunami Domu, nadzorowanie i przestrzeganie stosowania diet zaleconych przez lekarzy dla mieszkańców.
7) pobieranie próbek żywności,
8) utrzymywanie czystości w kuchni i pomieszczeniach kuchennych oraz
czystości sprzętu i urządzeń kuchennych,
9) wykorzystanie sprzętu i urządzeń kuchennych zgodnie z ich przeznaczeniem,
10) realizowanie programów zapewniających oczekiwaną formę oraz jakość usług żywieniowych oraz usług zaopatrzeniowych dotyczących żywienia,
11) planowanie zadań w dziale związanych ze sprzedażą usług,
12) wdrażanie systemu, który identyfikuje, ocenia i kontroluje zagrożenia
istotne dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – HACCP.
§ 13. Do zadań pracowników Zespołu pracy socjalnej należy w szczególności:
1) prowadzenie akt (dokumentacji) osobowych mieszkańców oraz wszystkich spraw administracyjnych związanych z ich pobytem w Domu,
2) utrzymywanie osobistego lub korespondencyjnego kontaktu z rodzicami lub opiekunami mieszkańców, informowanie o istotnych zmianach w stanie zdrowia, skierowaniu do szpitala, odpłatności za pobyt itp.,
3) współpraca z Urzędami Gminy i GOPS oraz ZUS w zakresie świadczeń pieniężnych mieszkańców oraz innymi instytucjami zajmującymi się pomocą społeczną,
4) reprezentowanie interesów mieszkańców Domu przed sądami, w urzędach, instytucjach, zakładach opieki zdrowotnej,
5) zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny,
6) współudział w organizowaniu mieszkańcom świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek oraz zaopatrzenie w odzież, obuwie i inne przedmioty niezbędne mieszkańcom,
7) ustalanie sytuacji socjalno - bytowej osoby skierowanej do Domu (przed przyjęciem do placówki) w jej miejscu zamieszkania lub pobytu oraz udzielenie informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania Domu,
§ 14. Do zadań pracownika na stanowisku ds. pracowniczych należy w szczególności:
1) obsługa techniczno – biurowa i kancelaryjna,
2) prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami pracowniczymi (akt osobowych, dyscypliny pracy),
3) prowadzenie rocznych planów urlopowych i ewidencji kart urlopowych,
4) prowadzenie spraw organizacyjno – administracyjnych w zakresie
uaktualnienia regulaminów, statutów i zarządzeń wewnętrznych,
5) prowadzenie spraw związanych z obsługą techniczną i eksploatacją
łączności i bieżące ich rozliczenie,
6) prowadzenie gospodarki pieczęciami urzędowymi i służbowymi oraz
ich prawidłowe zabezpieczenie,
7) organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń
wewnętrznych,
8) przyjmowanie skarg i wniosków o raz ich załatwianie i rozpatrywanie
zgodnie z posiadanymi kompetencjami,
9) archiwizacja dokumentacji w zakresie prowadzonych spraw,
10) przyjmowanie poczty i przekazów pieniężnych z urzędów pocztowych
oraz doręczeń kurierskich,
11) przygotowanie wniosków emerytalno – rentowych,
12) organizacja kontroli wewnętrznej zgodnie z regulaminem zakładowym
i innymi aktami.
SKARGI I WNIOSKI
§ 15. 1. Skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor Domu w czwartki w godz. od 1400 do 1600.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski w jego imieniu
przyjmuje osoba go zastępująca,
3. Skargi i wnioski wnoszone na piśmie przyjmuje w sekretariacie pracownik na stanowisku ds. pracowniczych i ewidencjonuje w „Książce ewidencji skarg i wniosków”,
KONTROLE WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE
§ 16. 1. Kontrolę wewnętrzną w Domu wykonują:
1) Dyrektor Domu,
2) Główny księgowy,
3) Kierownicy Działów,
Kontrole zewnętrzne działalności Domu mogą być prowadzone przez jednostkę nadrzędną lub inne upoważnione organy kontrolne.
1. Z kontroli sporządza się protokół lub notatkę służbową ujmując w nich uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonej kontroli.
2. Protokół lub notatkę z przeprowadzonej kontroli podpisuje osoba kontrolująca lub przewodniczący zespołu kontrolującego i Dyrektor Domu. Każda kontrola przeprowadzona przez przedstawiciela jednostki nadrzędnej, z jej upoważnienia lub innych upoważnionych do kontroli organów, musi być odnotowana w prowadzonej przez Dom „Książce kontroli”.
§ 17. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonane w formie przewidzianej dla jego ustalenia.
§ 18. Traci moc uchwała nr 266/2005 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach.
§ 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Starosta Koszaliński
Ryszard Osiowy
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.