Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr 472 /06 w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach.

UCHWAŁA Nr  472   /06

ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE

z dnia 21 listopada 2006 r.

 

w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach

 

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167 poz. 1759) i § 4 ust. 1  Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837) uchwala się:

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W NOWYCH BIELICACH

                       

 

ROZDZIAŁ 1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

            § 1.1.  Regulamin organizacyjny zwany dalej „Regulaminem’’ określa organizację i szczegółowe zasady działania Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach.

2.  Ilekroć w regulaminie jest mowa o Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach.

 

            § 2.1. Dyrektor dokonuje czynności prawnych w imieniu pracodawcy              i jest przełożonym wszystkich pracowników Domu.

2. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:

    1) zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji zadań Domu,

    2) kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,

    3) zapewnienie mieszkańcom respektowania ich praw osobistych.

3. Podczas  nieobecności   Dyrektora   kierowanie   Domem   przejmuje   Kierownik Działu Adminitsracyjno - Gospodarczego  lub osoba pisemnie upoważniona przez Dyrektora.

 

            § 3.1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dyrektor powołuje zespół  terapeutyczno – opiekuńczy.

2.  Zadaniem   zespołu    wymienionego w ust. 1 jest  w  szczególności

     opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca oraz   wspólna z mieszkańcem Domu ich realizacja i okresowa weryfikacja.   

           

§  4.1. Pracownicy Domu odpowiadają przed Dyrektorem za prawidłowe i terminowe realizowanie zadań i obowiązków określonych w zakresach czynności.

2. Do podstawowych obowiązków pracowników Domu należy                        w    szczególności:

     1) rzetelne, sumienne i staranne wykonywanie pracy,

     2) stosowanie się do poleceń pracodawcy oraz przełożonych, które        dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa pracy i umowy o pracę, 

     3) przestrzeganie Regulaminu Pracy, porządku oraz ustalonego czasu pracy,

     4) znajomość przepisów prawnych obowiązujących na zajmowanym stanowisku,

     5) przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także   przepisów przeciwpożarowych,

     6) dbałość o dobro Domu, chronienie jego mienia oraz zachowywanie                w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę  i mieszkańców na szkodę,

     7) przestrzeganie zasad współżycia społecznego,

     8)podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo                          w  szkoleniach,

     9) kształtowanie prawidłowych relacji pracownik – mieszkaniec Domu             w celu tworzenia atmosfery poszanowania godności osobistej, szacunku i  wzajemnego zaufania,

    10) tworzenie warunków do wzajemnego współdziałania i współpracy         przy    wykonywaniu obowiązków służbowych.

 

ROZDZIAŁ   II

ZADANIA   I   OBOWIĄZKI   DOMU

 

            § 5. Do podstawowych zadań i obowiązków  Domu należy:

1)  zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich

     niezbędnych potrzeb bytowych, społecznych, edukacyjnych, religijnych         i kulturalnych,

2)  tworzenie właściwych warunków socjalno-bytowych gwarantujących

     mieszkańcom poszanowanie godności osobistej, poczucie  bezpieczeństwa,  intymności i rozwoju osobowości.

                                         

            § 6. Pracownikom zatrudnionym w Domu zakresy czynności ustala Dyrektor Domu na podstawie zadań wynikających ze Statutu                           i z niniejszego Regulaminu oraz obowiązujących przepisów prawa pracy.

 

            § 7.1.  Do wyłącznych uprawnień Dyrektora należy:

     1)  podpisywanie korespondencji do jednostek nadrzędnych,

     2)  podpisywanie opracowań, analiz, wniosków, programów i planów

           kierowanych do jednostek nadrzędnych,

     3)  wydawanie zarządzeń wewnętrznych,

     4)  podpisywanie pism w sprawach pracowniczych,

     5) ustalanie szczegółowego zakresu czynności i regulaminów   określających wewnętrzną organizację pracy,

     6) podpisywanie pism dotyczących finansów oraz zatwierdzanie dokumentów finansowych i księgowych,       

     7)  podpisywanie delegacji służbowych pracowników Domu,

     8)  podpisywanie odpowiedzi na skargi i wnioski.

2. Dyrektor może upoważnić pisemnie pracownika Domu do podejmowania w swoim imieniu wymienionych w upoważnieniu czynności, z wyłączeniem spraw kadrowych.

 

§ 8. 1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Domu i należytej obsługi jego mieszkańców ustanawia się w strukturze organizacyjnej Domu:

1)        Dział Ekonomiczny,

2)        Dział Opiekuńczej Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi Mieszkańców,

3)        Dział Administracyjno-Gospodarczy,

4)        Dział Żywienia,

5)        Zespół pracy socjalnej,

6)        stanowisko ds. pracowniczych.

2. Działami Opiekuńczej, Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi Mieszkańców i Administracyjno-Gospodarczym kierują Kierownicy działów, zaś Działem Ekonomicznym kieruje Główny Księgowy.

3. Działem Żywienia kieruje Kierownik Zespołu Kuchni i jest bezpośrednim przełożonym pracowników tego działu.

 

            § 9. Do zadań Działu Ekonomicznego należy w szczególności:

   1)  obsługa finansowo-księgowa Domu,

2)    opracowanie planów dochodów i wydatków budżetowych Domu                     i dochodów własnych,

3)    sporządzanie analiz finansowych w zakresie realizacji planów ekonomiczno-finansowych i innych spraw w tym zakresie,

4)    opracowanie projektów decyzji i zarządzeń w zakresie planowania                 i  realizacji planu finansowego jednostki,

    5) ścisłe przestrzeganie realizacji zadań wynikających z przepisów prawa

        budżetowego oraz przepisów wykonawczych w tym zakresie,

6)       opracowanie sprawozdań finansowych miesięcznych, okresowych                 i rocznych oraz bilansu zgodnie z obowiązującymi przepisami                        i instrukcjami jednostek nadrzędnych,

    7)  bieżąca analiza funduszu wynagrodzeń w zakresie jego wykorzystania,

8)     dokonywanie kontroli wewnętrznych (w zakresie gospodarki  materiałowej, żywieniowej, magazynowej, inwentarzowej),

9) należyte przechowanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych,

ksiąg rachunkowych, spisów inwentaryzacyjnych oraz sprawozdań           finansowych (archiwizacja dokumentacji),

10) bieżące i prawidłowe prowadzenie dokumentacji, wydawanie instrukcji

         i zaleceń w zakresie ochrony mienia będącego w posiadaniu jednostki,

11) nadzorowanie działań dotyczących prawidłowości dokumentowania          oraz realizacji umów zgodnie z Ustawą z dnia 29.01.2004 r. Prawo          zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164 poz. 1163),

12) terminowa i rzetelna realizacja zaleceń pokontrolnych dotyczących           pracy działu.

 

            § 10. Do zadań Działu Opiekuńczej, Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi Mieszkańców należy w szczególności:

     1)  przyjmowanie nowo przybyłych mieszkańców Domu, zapoznanie ich z

 obowiązującymi regulaminami i rozkładem dnia oraz przedstawienie pozostałym mieszkańcom (stosowanie procedury wstępnej wobec nowo przybyłego mieszkańca Domu),

2)        prowadzenie spraw związanych z zameldowaniem, uzyskiwaniem dokumentów tożsamości, kontaktów z rodzinami lub opiekunami                    i kuratorami oraz spraw emerytalno–rentowych,

3)      pomoc mieszkańcom w zaspokajaniu ich potrzeb i zapewnienie im         ochrony prawnej (sprawy spadkowe, ubezwłasnowolnienia),

4)      prowadzenie szczegółowej dokumentacji personalnej i ewidencji mieszkańców Domu,

5)  przygotowanie i opracowanie materiałów w zakresie doposażenia     

mieszkańców Domu w ubrania, obuwie, bieliznę osobistą i inne       przedmioty,

6)      organizowanie zajęć w ramach terapii zajęciowej dla mieszkańców  Domu,

    7)  organizowanie imprez okolicznościowych w ramach pracy kulturalno-

rekreacyjnej ( wieczorki taneczne, spotkania z dziećmi i młodzieżą,       występy artystyczne, czytelnictwo i inne ),

    8)   organizowanie spraw związanych z zaspokojeniem potrzeb religijnych       

           mieszkańców,

9)       prowadzenie spraw związanych z procesem zaspokajania potrzeb     społecznych i edukacyjnych mieszkańców Domu.

10)  organizowanie zadań związanych z pracą  „pracownika pierwszego          kontaktu’’ i prowadzenie dokumentacji dotyczącej mieszkańca,

11) utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach sypialnych,         węzłach sanitarnych, pomieszczeniach ogólnego użytku i ciągach         komunikacyjnych oraz dbanie o właściwy stan sanitarno-higieniczny          Domu,

12) prowadzenie opieki pielęgnacyjnej polegającej na karmieniu, ubieraniu,         myciu i kąpieli osób, które nie mogą samodzielnie wykonywać tych         czynności,

  13)  opracowywanie programu opieki indywidualnej i wdrażanie jej w życie z

zachowaniem nadrzędności takich wartości jak: poczucie          bezpieczeństwa, intymność, godność osobista, rozwój osobowości i           wolności,

   14) przyjmowanie zgłoszeń od osób chorych oraz prowadzenie obserwacji

          stanu zdrowia mieszkańców Domu,

   15)  opieka nad mieszkańcami udającymi się w grupach zorganizowanych

          transportem  na badanie lekarskie do lokalnego ZOZ-u lub przychodni

          specjalistycznej,

16)          prowadzenie spraw związanych z ewidencjonowaniem urlopów            

mieszkańców oraz prowadzenie rozliczeń finansowych z tego            wynikających,

17)  prowadzenie spraw związanych z depozytami wartościowymi i          dbałością o prawidłowe ich zabezpieczenie zgodnie z przepisami,

     18) organizowanie spotkań Dyrektora Domu i jego kierownictwa z             

           mieszkańcami,

19)  opracowanie programów szkolenia i prowadzenie szkoleń           wewnętrznych ukierunkowanych na pogłębienie wiedzy i praktyki w           zakresie czynności opiekuńczych,

20)  przygotowanie pogrzebów osób zmarłych oraz otoczenie opieką          grobów byłych mieszkańców Domu,

21) przeciwdziałanie izolacji mieszkańca Domu (utrzymanie kontaktu           

      mieszkańca z rodziną, znajomymi oraz środowiskiem lokalnym),

22) rozwiązywanie konfliktów międzyludzkich w środowisku Domu oraz            

      określenie reguł indywidualnego postępowania z osobami trudnymi,

    23) inicjowanie współpracy ze środowiskiem poza Domem (pozyskiwanie

           sponsorów, współpraca kulturalna, itp.),

    24) prowadzenie sprawozdawczości z „ruchu” mieszkańców,

25)  prowadzenie kroniki Domu, gazetki, tablicy ogłoszeń dla    mieszkańców.

26) opracowanie projektów zarządzeń, instrukcji, itp. dotyczących          

merytorycznej działalności podległego personelu (niezbędnych do            zabezpieczenia prawidłowej organizacji wyników pracy).

 

            § 11. Do zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy           w szczególności:

1)    prowadzenie spraw związanych z całokształtem zagadnień inwestycyjnych oraz remontów, zabezpieczeń i zaopatrzenia technicznego, środków transportu, ochrony środowiska, bhp i p. poż., dozoru technicznego i nadzorem sanitarnym,

2)      bezpośredni nadzór nad działalnością zaopatrzenia, obsługi technicznej i gospodarczej,

3)     nadzór w zakresie bieżącej konserwacji obiektów i sprzętu,        wyposażenia technicznego, w tym maszyn i urządzeń, oraz         organizowanie działalności kontrolno – instruktażowej w zakresie bhp              i p. poż., oraz zaopatrzenia materiałowo – technicznego, środków            i wyposażenia,

    4) nadzór nad prawidłowym prowadzeniem gospodarki środkami trwałymi,

 modernizacją, legalizacją, remontami, upłynnieniem, złomowaniem,         paszportyzacją,

5)     nadzór techniczny nad organizowaniem kontroli w zakresie        eksploatacji obiektów, systematyczności konserwacji posiadanych          urządzeń technicznych, sieci, sprzętu, budynków i budowli,

6)    nadzorowanie pracy komórek organizacyjnych Domu w zakresie        

przestrzegania warunków bhp i p. poż. oraz organizowanie szkoleń              w tym zakresie,

7)    systematyczne analizowanie uzyskiwanych efektów i wyników pracy          

    w zakresie spraw związanych z nadzorowanymi pionami (prowadzenie          

        analiz technicznych oraz właściwej eksploatacji urządzeń i maszyn),

 8) czuwanie nad właściwym wykorzystaniem i eksploatacją taboru oraz

         utrzymanie pojazdów w sprawności technicznej,

9)      nadzorowanie i organizowanie całokształtu spraw związanych z          gospodarką materiałową i zaopatrzeniem,

10) opracowanie dokumentacji związanych z realizacja zadań          remontowych, inwestycyjnych i zaopatrzeniowych zgodnie z Ustawą z           dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. Z 2006 r. Nr          164 poz. 1163),

11) nadzór nad działaniami na rzecz ochrony środowiska oraz stanem            

      sanitarnohigienicznym Domu i jego otoczenia,

12) prowadzenie spraw z eksploatacją urządzeń i wyposażenia oraz          dokonywanie ich kasacji i fizycznej likwidacji,

    13) prowadzenie gospodarki energetyczno –cieplnej, utrzymanie w stałej

 sprawności technicznej urządzeń grzewczych i dostosowanie               parametrów grzewczych do warunków atmosferycznych,

14)  prowadzenie spraw związanych z praniem bielizny pościelowej,           bielizny osobistej oraz ubrań mieszkańców  i odzieży ochronnej            personelu kuchennego i personelu opiekuńczego,

    15) prowadzenie robót remontowo –budowlanych oraz konserwacyjnych w

 obiektach Domu z wykorzystaniem pracowników służb techniczno –           gospodarczych,

15) prowadzenie spraw związanych  z całodobowym dozorem mienia          

      zakładowego i zabezpieczenie go przed kradzieżą lub zniszczeniem,

16) Utrzymanie terenów zielonych oraz prowadzenie robót

      pielęgnacyjnych.      

 

            § 12. Do zadań Działu Żywienia należy w szczególności:

1)    przygotowywanie jadłospisów z uwzględnieniem gramatury                             i kaloryczności posiłków zgodnie z zarządzeniem żywienia dietetycznego        i żywienia osób chorych,

2)     przygotowywanie posiłków zgodnie z ustalonym jadłospisem                           i  recepturą,

    3) wydawanie posiłków w ustalonym czasie zgodnie z przyjętą procedurą,

4)  prowadzenie bieżącej ewidencji osób żywionych (mieszkańców i

     pracowników),

5)  zgłaszanie potrzeb w zakresie szkoleń wewnątrzzakładowych i     

     specjalistycznych (min. sanitarne),

6)      współpraca z opiekunami Domu, nadzorowanie i przestrzeganie   stosowania diet zaleconych przez lekarzy dla mieszkańców.

7)  pobieranie próbek żywności,

 8)  utrzymywanie czystości w kuchni i pomieszczeniach kuchennych oraz

 czystości sprzętu i urządzeń kuchennych,

9)      wykorzystanie sprzętu i urządzeń kuchennych zgodnie z ich  przeznaczeniem,

10) realizowanie programów zapewniających oczekiwaną formę oraz    jakość usług żywieniowych oraz usług zaopatrzeniowych dotyczących     żywienia,

    11) planowanie zadań w dziale związanych ze sprzedażą usług,

12)  wdrażanie systemu, który identyfikuje, ocenia i kontroluje zagrożenia

          istotne dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – HACCP.

 

                § 13. Do zadań pracowników Zespołu pracy socjalnej należy                w szczególności:

1)       prowadzenie  akt (dokumentacji)  osobowych  mieszkańców oraz wszystkich spraw  administracyjnych związanych z ich pobytem               w Domu,

2)       utrzymywanie osobistego lub korespondencyjnego kontaktu                     z rodzicami lub opiekunami mieszkańców, informowanie o istotnych zmianach w stanie zdrowia, skierowaniu do szpitala, odpłatności za pobyt itp.,

3)    współpraca z Urzędami Gminy i GOPS  oraz  ZUS  w  zakresie świadczeń pieniężnych mieszkańców oraz innymi instytucjami zajmującymi się pomocą społeczną,

4)    reprezentowanie   interesów   mieszkańców  Domu   przed    sądami, w urzędach, instytucjach, zakładach opieki zdrowotnej,

5)    zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny,

6)     współudział  w  organizowaniu mieszkańcom świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek oraz zaopatrzenie w odzież, obuwie            i inne przedmioty niezbędne mieszkańcom,

7)     ustalanie  sytuacji socjalno -  bytowej  osoby  skierowanej do Domu (przed przyjęciem do placówki) w jej miejscu zamieszkania lub pobytu oraz udzielenie informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania Domu,

 

 

§ 14. Do zadań pracownika na stanowisku ds. pracowniczych należy w szczególności:

    1)  obsługa techniczno – biurowa i kancelaryjna,

2)      prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami          pracowniczymi (akt osobowych, dyscypliny pracy),

    3)  prowadzenie rocznych planów urlopowych i ewidencji kart urlopowych,

    4)  prowadzenie spraw organizacyjno – administracyjnych w zakresie

       uaktualnienia regulaminów, statutów i zarządzeń wewnętrznych,

 5)   prowadzenie spraw związanych z obsługą techniczną i eksploatacją

       łączności i bieżące ich rozliczenie,

6)       prowadzenie gospodarki pieczęciami urzędowymi i służbowymi oraz

           ich prawidłowe zabezpieczenie,

    7)   organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń

wewnętrznych,

8)       przyjmowanie skarg i wniosków o raz ich załatwianie i rozpatrywanie

          zgodnie z posiadanymi kompetencjami,

    9)   archiwizacja dokumentacji w zakresie prowadzonych spraw,

10)  przyjmowanie poczty i przekazów pieniężnych z urzędów pocztowych    

          oraz doręczeń kurierskich,

    11) przygotowanie wniosków emerytalno – rentowych,

12) organizacja kontroli wewnętrznej zgodnie z regulaminem zakładowym

    i innymi aktami.

 

 

ROZDZIAŁ IV

SKARGI I WNIOSKI

 

            § 15. 1.  Skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor Domu w czwartki w godz. od 1400  do 1600.   

2.    W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski w jego imieniu

    przyjmuje osoba go zastępująca,

3.    Skargi i wnioski wnoszone na piśmie przyjmuje w sekretariacie pracownik na stanowisku ds. pracowniczych i ewidencjonuje w „Książce ewidencji skarg i wniosków”,

 

ROZDZIAŁ V

KONTROLE WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE

 

     § 16. 1. Kontrolę wewnętrzną w Domu wykonują:

     1)  Dyrektor Domu,

     2)  Główny księgowy,

     3)  Kierownicy Działów,   

Kontrole zewnętrzne działalności Domu mogą być prowadzone przez jednostkę nadrzędną lub inne upoważnione organy kontrolne.

1.    Z kontroli  sporządza  się   protokół   lub   notatkę  służbową ujmując                w  nich uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonej kontroli.

2.    Protokół lub notatkę z przeprowadzonej kontroli podpisuje osoba kontrolująca lub przewodniczący zespołu kontrolującego i Dyrektor Domu. Każda kontrola przeprowadzona przez przedstawiciela jednostki nadrzędnej, z jej upoważnienia lub innych upoważnionych do kontroli  organów,  musi być odnotowana w prowadzonej przez Dom „Książce kontroli”.

 

 

ROZDZIAŁ VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

            § 17. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonane             w formie przewidzianej  dla jego ustalenia.

 

            § 18. Traci moc uchwała nr 266/2005 Zarządu Powiatu w Koszalinie             z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach.

 

            § 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

                                                                   Starosta Koszaliński

 

                                                                       Ryszard Osiowy