UCHWAŁA Nr 469 /06
ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE
z dnia 21 listopada 2006 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167 poz. 1759) i § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837) uchwala się:
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W MIELNIE
§ 1.1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i szczegółowe zasady działania Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Mielnie.
§ 2.1. Dyrektor dokonuje czynności prawnych w imieniu pracodawcy i wszystkich pracowników Domu.
2. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji zadań Domu,
2) kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,
3) zapewnienie mieszkańcom respektowania ich praw osobistych.
3. Podczas nieobecności Dyrektora kierowanie Domem przejmuje Główny Księgowy lub osoba pisemnie upoważniona przez Dyrektora.
§ 3.1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dyrektor powołuje zespół terapeutyczno-opiekuńczy. Zespołem kieruje Kierownik.
2. Zadaniem zespołu wymienionego w ust. 1 jest w szczególności opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca oraz wspólna z mieszkańcem Domu ich realizacja i okresowa weryfikacja.
§ 4.1. Pracownicy Domu odpowiadają przed Dyrektorem za prawidłowe i terminowe realizowanie zadań i obowiązków określonych w zakresach czynności.
2. Do podstawowych obowiązków pracowników Domu należy w szczególności:
1) rzetelne, sumienne i staranne wykonywanie pracy,
2) stosowanie się do poleceń pracodawcy oraz przełożonych, które dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa pracy i umowy o pracę,
3) przestrzeganie Regulaminu Pracy, porządku oraz ustalonego czasu pracy,
4) znajomość przepisów prawnych obowiązujących na zajmowanym stanowisku,
5) przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
6) dbałość o dobro Domu, chronienie jego mienia oraz zachowywanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę i mieszkańców na szkodę,
7) przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
8) podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w szkoleniach,
9) kształtowanie prawidłowych relacji pracownik – mieszkaniec Domu w celu tworzenia atmosfery poszanowania godności osobistej, szacunku i wzajemnego zaufania,
10) tworzenie warunków do wzajemnego współdziałania i współpracy przy wykonywaniu obowiązków służbowych.
ZADANIA I OBOWIĄZKI DOMU
§ 5. Do podstawowych zadań i obowiązków Domu należy:
1) zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich
niezbędnych potrzeb bytowych, społecznych, religijnych i kulturalnych,
2) tworzenie właściwych warunków socjalno-bytowych gwarantujących
mieszkańcom poszanowanie godności osobistej, poczucie bezpieczeństwa, intymności i rozwoju osobowości.
§ 6. Pracownikom zatrudnionym w Domu zakresy czynności ustala Dyrektor Domu na podstawie zadań wynikających ze Statutu i z niniejszego Regulaminu oraz obowiązujących przepisów prawa pracy.
§ 7.1. Do wyłącznych uprawnień Dyrektora należy:
1) podpisywanie korespondencji do jednostek nadrzędnych,
2) podpisywanie opracowań, analiz, wniosków, programów i planów
kierowanych do jednostek nadrzędnych,
3) wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
4) podpisywanie pism w sprawach pracowniczych,
5) ustalanie szczegółowego zakresu czynności i regulaminów określających wewnętrzną organizację pracy,
6) podpisywanie pism dotyczących finansów oraz zatwierdzanie dokumentów finansowych i księgowych,
7) podpisywanie delegacji służbowych pracowników Domu,
8) podpisywanie odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Dyrektor może upoważnić pisemnie pracownika Domu do podejmowania w swoim imieniu wymienionych w upoważnieniu czynności, z wyłączeniem spraw kadrowych.
§ 8.1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Domu i należytej obsługi jego mieszkańców ustanawia się w strukturze organizacyjnej Domu:
1) Dział Księgowości i Planowania Ekonomicznego,
2) Dział Socjalno – Opiekuńczy,
3) Dział Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia,
4) Zespół Pracy Socjalnej,
5) stanowisko ds. Kadr i Administracji,
6) stanowisko ds. BHP,
2. Działami Socjalno – Opiekuńczym i Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia kierują Kierownicy Działów, zaś Działem Księgowości i Planowania Ekonomicznego kieruje Główny Księgowy.
3. Pracę Zespołu Pracy Socjalnej koordynuje straszy pracownik socjalny.
§ 9. Do zadań Działu Księgowości i Planowania Ekonomicznego należy w szczególności:
1) racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wykonywanie zadań wynikających z planu finansowego,
2) opracowywanie planów finansowych i wniosków w sprawie zmiany tych planów na rok bieżący oraz ich realizacja,
3) koordynacja w zakresie planowania i realizacji planu finansowo - rzeczowego przez komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy Domu,
4) dokonywanie rocznej analizy ekonomicznej i tematycznych analiz ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się kosztów wg miejsc ich powstawania oraz przedstawianie wniosków wynikających z tych analiz,
5) prowadzenie księgowości, likwidatury, kasy, ewidencji analitycznej, ewidencji ilościowo - wartościowej składników majątkowych,
6) organizowanie i sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej,
7) sporządzanie sprawozdawczości wykonania planów finansowych,
8) sporządzanie list płac pracowników Domu oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej,
9) prowadzenie rozliczeń w zakresie: ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych pracowników oraz funduszu pracy, prowadzenie stosownej dokumentacji rozliczeniowej,
10)naliczanie zgodnie z przepisami i potrącanie podatku od
wynagrodzeń oraz prowadzenie stosownej dokumentacji,
11)wnioskowanie składu komisji inwentaryzacyjnej, rozliczanie
inwentaryzacji,
12)naliczanie i windykacja należności,
13)prowadzenie ewidencji depozytów pieniężnych mieszkańców i ich
wypłata,
14)przechowywanie i zabezpieczanie ksiąg i dowodów
księgowych oraz przestrzeganie właściwego obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującą instrukcją,
15)organizowanie przetargów zgodnie z ustawą o zamówieniach
publicznych oraz odpowiedzialność za stronę formalno-prawną dokonywanych zakupów i prowadzonych remontów i inwestycji.
§ 10. Do zadań Działu Socjalno – Opiekuńczego należy w szczególności:
1) zapewnienie mieszkańcom Domu opieki pielęgniarskiej i lekarskiej,
2) stała opieka i nadzór w celu zapewnienia bezpieczeństwa
mieszkańcom,
3) organizowanie konsultacji, leczenia specjalistycznego oraz
rehabilitacji leczniczej,
4) zaopatrzenie mieszkańców w leki, środki pomocnicze, artykuły sanitarne i opatrunkowe zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz szczepienie ochronne mieszkańców i pracowników,
5) planowanie prawidłowego żywienia z uwzględnieniem diet zaleconych przez lekarza,
6) zapewnienie całodobowej pielęgnacji mieszkańcom w zakresie:
mycia, kąpania, ubierania, golenia, pieluchowania, karmienia itp.,
7) utrzymanie właściwego stanu higieniczno-sanitarnego w salach
oraz zmiana bielizny pościelowej, osobistej i odzieży mieszkańcom według potrzeb,
8) dbanie o estetyczny wygląd zewnętrzny i higienę osobistą
mieszkańców,
9) pozytywne oddziaływanie na zachowanie się mieszkańca,
10)aktywizowanie mieszkańców w kierunku samoobsługi,
11)usprawnianie psychoruchowe mieszkańców poprzez terapię
zajęciową dostosowaną do ich możliwości oraz organizowanie im czasu wolnego,
12) szkolenie pracowników przygotowujące do właściwej pracy z
mieszkańcami,
13) poznanie przyzwyczajeń, zainteresowań i możliwości mieszkańca,
14) otaczanie nowoprzybyłych mieszkańców szczególną troską, udział w adaptacji mieszkańca do nowych warunków życia,
15) realizacja zadań wynikających z indywidualnych planów wspierania mieszkańców,
16) prowadzenie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych,
17) utrzymywanie kontaktu z rodzicami lub opiekunami mieszkańców,
18) dbanie o przestrzeganie interesów mieszkańców w instytucjach, sądach, urzędach, zakładach opieki zdrowotnej oraz w zakresie przysługujących im świadczeń pieniężnych,
19) integracja mieszkańców ze środowiskiem poprzez udział w spartakiadach, zawodach, imprezach kulturalnych oraz organizowanie im świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek itp.,
20) odpowiedzialność za dysponowanie depozytami mieszkańców, dokonywanie zakupów dla mieszkańców z ich pieniędzy (za zgodą opiekunów prawnych) oraz prowadzenie szczegółowej dokumentacji tych zakupów (leków, środków pomocniczych, artykułów sanitarnych i opatrunkowych, odzieży i innych przedmiotów wyposażenia ).
§ 11. Do zadań Działu Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia należy w szczególności:
1) zapewnienie zaopatrzenia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania Domu, a w szczególności zaopatrzenia w artykuły spożywcze, środki czystości i piorące, środki higieny osobistej, pościel, bieliznę pościelową, sprzęt, meble itp.,
2) utrzymanie w pełnej sprawności urządzeń i instalacji będących na
wyposażeniu Domu (urządzeń energetycznych, instalacji elektrycznej, sieci wodno – kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania,kotłowni), sprzętu techniczno-gospodarczego (urządzeń kuchni i pralni oraz sprzętu gospodarstwa domowego).
3) pranie odzieży, dezynfekcja bielizny i odzieży mieszkańców,
4) szycie i reperacja uszkodzonej bielizny i odzieży mieszkańców
oraz odzieży ochronnej pracowników,
5) przygotowywanie i wydawanie posiłków dla mieszkańców, w tym
posiłków dietetycznych według zaleceń,
6) utrzymanie środków transportu w należytej sprawności technicznej
oraz czystości,
7) wykonywanie napraw budowlanych i prac malarskich,
8) zabezpieczenie czystości i porządku na terenie obiektów otoczenia
Domu oraz parku,
9) zabezpieczenie pomieszczeń i mienia przed kradzieżą oraz
pożarem,
10) obsługa techniczna sekretariatu,
11) prowadzenie zadań związanych ze sprawami pracowniczymi
(akt osobowych, dyscypliny pracy i działalności w zakresie gospodarki środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych),
12) sprawy organizacyjne w zakresie uaktualniania regulaminów ,
statutów i zarządzeń wewnętrznych,
13) organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń
wewnętrznych,
14) współpraca z Działem Socjalno- Opiekuńczym, Działem Pracy
Socjalnej i Działem Księgowości i Planowania Ekonomicznego.
§ 12. Do zadań Zespołu Pracy Socjalnej należy w szczególności:
1) prowadzenie akt (dokumentacji) osobowych mieszkańców oraz wszystkich spraw administracyjnych związanych z ich pobytem w Domu,
2) utrzymywanie osobistego lub korespondencyjnego kontaktu z rodzicami lub opiekunami mieszkańców, informowanie o istotnych zmianach w stanie zdrowia, skierowaniu do szpitala, odpłatności za pobyt itp.,
3) współpraca z Urzędami Gminy i GOPS oraz ZUS w zakresie
świadczeń pieniężnych mieszkańców oraz innymi instytucjami zajmującymi się pomocą społeczną,
4) reprezentowanie interesów mieszkańców Domu przed
sądami, w urzędach, instytucjach, zakładach opieki zdrowotnej,
5) zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny,
6) współudział w organizowaniu mieszkańcom świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek oraz zaopatrzenie w odzież, obuwie i inne przedmioty niezbędne mieszkańcom,
7) ustalanie sytuacji socjalno - bytowej osoby skierowanej do Domu (przed przyjęciem do placówki) w jej miejscu zamieszkania lub pobytu oraz udzielenie informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania Domu,
8) współpraca z Działem Socjalno -Opiekuńczym
§ 13. Do zadań pracownika na stanowisku ds. Kadr i Administracji należy w szczególności:
1) obsługa techniczno – biurowa i kancelaryjna sekretariatu
2) prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami pracowniczymi (akt osobowych, dyscypliny pracy i działalności w zakresie gospodarki środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych),
3) prowadzenie rocznych planów urlopowych i ewidencji kart urlopowych,
4) prowadzenie spraw gospodarczo – administracyjnych w zakresie uaktualniania regulaminów, statutów i zarządzeń wewnętrznych,
5) organizacja kontroli wewnętrznej zgodnie z regulaminem i innymi
aktami,
6) prowadzenie spraw związanych z obsługą techniczną i eksploatacją
łączności i bieżące ich rozliczanie,
7) prowadzenie gospodarki pieczęciami urzędowymi i służbowymi oraz
ich prawidłowe zabezpieczenie,
8) organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń
wewnętrznych,
9) przyjmowanie skarg i wniosków oraz ich załatwienie i rozpatrywanie
zgodnie z posiadanymi kompetencjami,
10) archiwizacja dokumentów w zakresie prowadzonych spraw,
11) przyjmowanie poczty i przekazów pieniężnych z UPT Mielno oraz
doręczeń kurierskich,
12) prowadzenie nadzoru przydziału środków ochrony indywidualnej
oraz odzieży roboczej i obuwia roboczego,
13) uczestniczenie w szkoleniach wewnątrzzakładowych w zakresie
organizacji i prowadzenie dokumentacji,
14) przygotowanie wniosków emerytalno–rentowych, obsługa
i prowadzenie dokumentacji w zakresie Funduszu Świadczeń Socjalnych
§ 14. Do zadań pracownika na stanowisku ds. BHP należy w szczególności:
1) czuwanie nad bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową w Domu,
2) przeprowadzanie okresowych kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przez pracowników przepisów bhp i ppoż.
3) dokonywanie systematycznych przeglądów stanowisk pracy i przedstawianie wyników przeglądu Dyrektorowi Domu,
4) dokonywanie przeglądu zabezpieczenia przeciwpożarowego Domu,
5) opracowywanie harmonogramów przydziałów odzieży
ochronnej i obuwia dla pracowników oraz prowadzenie
indywidualnych kartotek przydziału środków ochrony osobistej,
6) udział w badaniu przyczyn i okoliczności wypadków przy
pracy, w drodze do i z pracy oraz prowadzenie dokumentacji
powypadkowych,
7) prowadzenie rejestru zwolnień lekarskich wydanych z powodu choroby zawodowej lub wypadku przy pracy,
8) wstępne ogólne szkolenie nowo przyjmowanych pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
9) organizowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny
pracy.
§ 15.1. Skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor Domu w każdy czwartek od 1330 do 1500.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski w jego imieniu przyjmuje osoba go zastępująca.
3. Skargi i wnioski wnoszone na piśmie przyjmuje w sekretariacie pracownik na stanowisku ds. kadr i administracji i ewidencjonuje w „Książce ewidencji skarg i wniosków”.
§ 16. 1. Kontrolę wewnętrzną w Domu wykonują:
1) Dyrektor Domu,
2) Główny księgowy,
3) Kierownicy Działów,
2. Kontrole zewnętrzne działalności Domu mogą być prowadzone przez jednostkę nadrzędną lub inne upoważnione organy kontrolne.
3. Z kontroli sporządza się protokół lub notatkę służbową ujmując w nich uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonej kontroli.
4. Protokół lub notatkę z przeprowadzonej kontroli podpisuje osoba kontrolująca lub przewodniczący zespołu kontrolującego i Dyrektor Domu. Każda kontrola przeprowadzona przez przedstawiciela jednostki nadrzędnej, z jej upoważnienia lub innych upoważnionych do kontroli organów, musi być odnotowana w prowadzonej przez Dom „Książce kontroli”.
§ 17. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonane w formie przewidzianej dla jego ustalenia.
§ 18. Traci moc uchwała nr 267/2005 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.
§ 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Starosta Koszaliński
Ryszard Osiowy
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.