UCHWAŁA NR XXIII/269/06
RADY POWIATU w KOSZALINIE
z dnia 22 lutego 2006 r.
w sprawie przyjęcia od Miasta Koszalin zadań z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej.
Na podstawie art. 5 ust. 2 i art. 12 pkt 8a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz.1759) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się do prowadzenia wszystkie należące do właściwości Miasta Koszalin zadania z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej wynikające z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) oraz z art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.).
§ 2. Upoważnia się Zarząd Powiatu w Koszalinie do zawarcia porozumienia w sprawie przyjęcia do prowadzenia oraz finansowania zadań określonych w § 1.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Zdzisław Pawłowski
Podjęcie niniejszej uchwały wynika ze względów formalno-prawnych jak i merytorycznych. W obecnym stanie prawnym przyjęcie zadań publicznych w drodze porozumienia od innej jednostki samorządu terytorialnego wymaga podjęcia uchwały Rady Powiatu (art. 5 ust. 2 i art. 12 pkt 8a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055). Natomiast formalno-prawna i merytoryczna potrzeba podjęcia uchwały wynika z wejścia w życie nowych przepisów dotyczących przeciwdziałania bezrobociu oraz finansowania działalności powiatowych urzędów pracy (ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).
Dotychczasowa realizacja ww. zadań w tym zakresie odbywała się na podstawie zawartego w dniu 31 grudnia 1999r. porozumienia pomiędzy Powiatem Koszalińskim a Miastem Koszalin, w sprawie powierzenia prowadzenia zadań Miasta Koszalin wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu i ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
W związku z przeprowadzoną reformą administracji publicznej z dniem 1 stycznia 2000r. powiatowy urząd pracy wszedł w skład powiatowej administracji zespolonej z mocy prawa, jako odrębna jednostka organizacyjna powiatu.
W ten sposób powiatowe urzędy pracy stały się jednostkami działającymi pod zwierzchnictwem właściwego terytorialnie starosty, jako aparat pomocniczy organu zatrudniania – starosty, będąc jednocześnie jednostką organizacyjną pozostającą poza strukturą starostwa.
Ze względu na funkcjonowanie w Koszalinie powiatowego urzędu pracy obejmującego swoją właściwością dwie jednostki samorządu terytorialnego powiat ziemski i grodzki, podjęto inicjatywę wspólnego wykonywania zadań z zakresu zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu i stosowanie do art. 5 ust.2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (zgodnie z którym powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami samorządu terytorialnego zawarte zostało ww. porozumienie pomiędzy Powiatem Koszalińskim a Miastem Koszalin. W dniu 9 lutego 2000r. podpisano aneks Nr 1 do ww. porozumienia, zgodnie z którym wszelkie środki finansowe przeznaczone na finansowanie zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu gromadzone były bezpośrednio na rachunkach bankowych Powiatu Koszalińskiego.
Do 2003r. środki na funkcjonowanie powiatowych urzędów pracy były przekazywane do samorządów powiatowych jako dotacje celowe od wojewody. Od dnia 1 stycznia 2004r. zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego działalność wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy finansowana była z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego w ramach tzw. subwencji równoważącej (subwencję tę w ograniczonej wysokości otrzymywało bezpośrednio Starostwo Powiatowe).
Z dniem 1 maja 2004r. weszła w życie ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z póź. zm. ) wprowadzająca nowe zadania w zakresie przeciwdziałania bezrobociu : w formie instrumentów rynku pracy oraz usług rynku pracy, a także wspieranie pracy zarobkowej w gospodarstwie domowym, prowadzenie monitorowania zawodów nadwyżkowych, opracowanie i realizacja projektów z zakresu rynku pracy współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i innych funduszy strukturalnych.
W dniu 28 lipca 2005r. dokonana zmiana ww. ustawy, wprowadza art. 9a, zgodnie z którym powiatowy urząd pracy obejmujący obszarem swojego działania kilka powiatów jest współfinansowany od dnia 1 stycznia 2006r. z budżetów tych powiatów.
Dotacja celowa w budżecie Miasta Koszalin na 2006r. dla Powiatu Koszalińskiego na funkcjonowanie PUP wynosi 1.153.472 zł. Kwotę tę Miasto Koszalin otrzymało z budżetu państwa, jako subwencję równoważącą ustaloną dla Powiatu, w którym nie działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny Powiat.
W tej sytuacji zaistniała konieczność zawarcia nowego porozumienia obejmującego przejęcie zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz kwestię współfinansowania działalności PUP.
W związku z tym, uchwała w sprawie przyjęcia od Miasta Koszalin zadań z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej umożliwia zawarcie stosownego porozumienia w tym zakresie, dotyczącego także współfinansowania i funkcjonowania PUP.
Kwoty dofinansowania na lata następne będą ustalane w drodze odrębnych aneksów do porozumienia.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.