UCHWAŁA Nr VIII/77/11
RADY POWIATU W KOSZALINIE
z dnia 29 czerwca 2011 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie.
Na podstawie art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071; z 2001 r. Nr 49, poz. 509; z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387; z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660; z 2004 r. Nr 162, poz. 1692; z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682, Nr 181, poz. 1524; z 2008 r. Nr 229, poz. 1539; z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 182, poz. 1228 i Nr 254, poz. 1700; z 2011 r. Nr 6, poz. 18, Nr 34, poz. 173), po uprzednim zbadaniu skargi przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu w Koszalinie, uchwala się, co następuje:
§ 1.1. Uznaje się za bezzasadną skargę Pani Zofii Żuczkowskiej zamieszkałej w Koszalinie z 25 maja 2011 roku na działalność Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie.
2. Uzasadnienie stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Dariusz Kalinowski
Załącznik do uchwały Nr VIII/77/11
z dnia 29 czerwca 2011 r.
UZASADNIENIE
do uchwały Nr VIII/77/11 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 29 czerwca 2011 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie
W dniu 25 maja 2011 r. wpłynęła skarga Pani Zofii Żuczkowskiej na działalność Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie.W skardze Skarżąca poinformowała o groźbach kierowanych pod jej adresem przez jednego z uczestników Centrum oraz zakwestionowała wysokość otrzymywanych świadczeń, nieprofesjonalne podejście pracowników CIS do uczestników (wymuszanie na Skarżącej pisemnej rezygnacji z uczestnictwa w CIS), jak również frekwencję i aktywność uczestników Centrum.
W celu zbadania zasadności skargi Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Koszalinie przeprowadziła postępowanie wyjaśniające – zapoznała się z wyjaśnieniami pisemnymi Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie oraz innymi dokumentami dotyczącymi przedmiotu skargi.
W oparciu o zgromadzone dokumenty i złożone wyjaśnienia Komisja Rewizyjna uznała, że skarga wniesiona przez Panią Zofię Żuczkowską jest bezzasadna.
Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Koszalinie w toku postępowania wyjaśniającego ustaliła, że:
1. Zasady tworzenia centrów integracji społecznej i ich działalności oraz zasady kierowania i uczestnictwa w Centrum określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 43, poz. 225).
2. Decyzją Wojewody Zachodniopomorskiego PS.3.9131-2/10-1[AW] z dnia 12 października 2010 r. status Centrum Integracji Społecznej na okres od 15 listopada 2010 r. do 14 listopada 2015 r. uzyskało Koło Koszalińskie Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta w Koszalinie ul. Mieszka I 16.
3. Zgodnie z art. 6 ust. 1 w/w ustawy w przypadku niezrealizowania przez Centrum założeń przyjętych we wniosku o przyznanie statusu Centrum, w stopniu uniemożliwiającym wykonywanie usług określonych w art. 3 przedmiotowej ustawy lub w razie stwierdzenia nieprawidłowości rozliczeń finansowych przewidzianych ustawą, mających wpływ na wynik finansowy, to wojewoda wydaje decyzję o utracie statusu Centrum z urzędu lub na wniosek marszałka województwa, wójta burmistrza lub prezydenta miasta przyznających dotacje Centrum lub instytucji tworzącej Centrum.
4. W dniu 31 stycznia 2011 r. podpisane zostało Porozumienie Nr 1/2011 dotyczące jedynie współpracy w zakresie refundacji świadczeń integracyjnych oraz składek na ubezpieczenie społeczne od tych świadczeń przyznanych na podstawie ustawy o zatrudnieniu socjalnym, pomiędzy Stowarzyszeniem Koło Koszalińskie Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta – Koszalińskim Centrum Integracji Społecznej „Tacy Sami” w Koszalinie a Powiatem Koszalińskim. Z treści § 5, § 6 ust. 1 i § 7 w/w porozumienia wynika, że świadczenie integracyjne jest wypłacane przez Centrum. Starosta zobowiązuje się jedynie do refundacji ze środków Funduszu Pracy kwot wypłaconych świadczeń pieniężnych w wysokości:
a) w okresie próbnym refundacja nie może przekroczyć 50% kwoty zasiłku dla bezrobotnych (do końca maja br. była to kwota 371,05 zł).
Po pomyślnym zakończeniu okresu próbnego, kierownik ośrodka pomocy społecznej, na wniosek kierownika Centrum, kwalifikuje uczestnika do uczestnictwa w zajęciach w Centrum.
b) w okresie uczestnictwa refundacja wynosi 100% kwoty zasiłku dla bezrobotnych (do końca maja br. była to kwota 742,10 zł).
Okres uczestnictwa w zajęciach w Centrum może trwać do 11 miesięcy. Jeżeli analiza stanu realizacji programu uzasadnia potrzebę przedłużenia okresu uczestnictwa w zajęciach w Centrum, kierownik Centrum może przedłużyć okres uczestnictwa w zajęciach do 6 miesięcy. W okresie uczestnictwa w zajęciach w Centrum, na wniosek uczestnika, kierownik Centrum przyznaje świadczenie integracyjne w wysokości zasiłku dla bezrobotnych.
c) składek na ubezpieczenie społeczne od tych świadczeń.
Podstawą refundacji jest wniosek (załącznik nr 1 do porozumienia) wraz z imienną listą uczestników programu, który powinien zawierać następujące załączniki:
a) kopię lub uwierzytelnioną kserokopię listy obecności uczestników Centrum,
b) dokument wyjaśniające nieobecność (karta urlopowa, zwolnienie lekarskie, itp.),
c) kopię lub uwierzytelnioną kserokopię listy wypłat świadczeń integracyjnych z potwierdzeniem odbioru przez uczestników Centrum,
d) deklaracja ZUS DRA i RCX wraz z potwierdzeniem opłaconych składek ZUS”
Powyższe oznacza, że Dyrektor PUP w Koszalinie jest zobowiązany jedynie do refundacji świadczeń w wysokości i w sposób zgodny z treścią art. 15 w/w ustawy, jak i treścią przedmiotowego porozumienia, co niniejszym czynił. Natomiast nie posiada kompetencji do ingerowania w działalność Centrum Integracji Społecznej. Komisja Rewizyjna ustaliła, że refundacji dokonywano dopiero w momencie złożenia przez CIS prawidłowo sporządzonych i zawierających komplet załączników wniosków. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości PUP wzywał CIS do złożenia wyjaśnień i uzupełnienia wniosków o informacje niezbędne do ich rozpatrzenia i wypłaty refundacji.
5. Powiatowy Urząd Pracy w Koszalinie nie prowadził, ani też nie uczestniczył w naborze kandydatów na uczestników Centrum Integracji Społecznej.
6. Pani Iwona Berlicka, w opisanej przez Skarżącą sytuacji, występuje nie jako pracownik PUP w Koszalinie, a wyłącznie jako pracownik Centrum Integracji Społecznej. Stąd też Dyrektor PUP w Koszalinie nie jest właściwy do oceny jej działania, ani też do wyciągania ewentualnych konsekwencji. Podobnie nie jest właściwy do analizy frekwencji i aktywności w zajęciach uczestników Centrum.
7. Skarżąca, w kwestii gróźb kierowanych pod jej adresem, winna złożyć zawiadomienie do organów ścigania.
Na podstawie ustaleń faktycznych i prawnych poczynionych przez Komisję Rewizyjną, w trybie określonym przez przepisy Statutu Powiatu Koszalińskiego, Rada Powiatu w Koszalinie uznaje skargę Pani Zofii Żuczkowskiej za bezzasadną, albowiem kwestie przez nią poruszane w skardze nie należą do zakresu kompetencji Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Koszalinie.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.