z dnia 31 grudnia 2003 r.
W sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 , z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113 poz. 984,Nr 153, poz.1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin Organizacyjny Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie , stanowiący załącznik do niniejszej uchwały .
§ 2.Traci moc uchwała Nr 12/99 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 27 stycznia 1999 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
STAROSTA KOSZALIŃSKI
Powiatowy Zarząd Dróg w Koszalinie zwany dalej Zarządem działa na podstawie :
1) uchwały nr 8 /99 Zarządu Powiatu z dnia 6 stycznia 1999 roku.
2) rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 12 1998 r. w sprawie dostosowania organizacji Dyrekcji Okręgowych Dróg Publicznych oraz będących ich częściami zarządów drogowych i drogowej służy liniowej do organizacji publicznej, określonej przepisami o reformie administracji publicznej (Dz.U. nr 156, poz. 1027)
3) ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( Dz.U. nr 14 poz. 60 z późniejszymi zmianami)
4) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.jedn.z 2001 r. Dz.U. nr 142 poz. 1592 z późn. zm.).
5) postanowień niniejszego regulaminu.
§ 2
1. Zarząd jest jednostką budżetową finansowaną przez Powiat Koszaliński, wykonującą z upoważnienia Zarządu Powiatu zarząd drogami powiatowymi w zakresie planowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony tych dróg i zgodnie z postanowieniami ustawy o drogach publicznych.
2. Siedzibą Zarządu jest miasto Koszalin a teren działania Powiat Koszaliński z możliwością świadczenia usług poza terenem Powiatu.
Rozdział II
ZAKRES I PRZEDMIOT DZIAŁANIA ZARZĄDU
§ 3
Do zakresu działania Zarządu należy wykonywanie zadań zarządcy dróg powiatowych na obszarze powiatu koszalińskiego, w szczególności:
1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
2) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
3) pełnienie funkcji inwestora,
4) utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń związanych z drogą,
5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
6) przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
7) koordynacja robót w pasie drogowym,
8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
9) prowadzenie ewidencji dróg , obiektów mostowych , tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom , a także sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
10) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych , ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
11) wykonywanie robót interwencyjnych , robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
12) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
13) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska , mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
14) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
15) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
16) utrzymywanie zieleni przydrożnej , w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
17) nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości,
18) nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt. 17 na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa,
19) wydawanie decyzji administracyjnych w imieniu zarządcy drogi oraz w ustalonym zakresie do załatwiania spraw ,
20) zawieranie umów najmu , dzierżawy i użyczenia gruntów w pasie drogowym oraz pobierać z tego tytułu opłaty w wysokości ustalonej w umowie,
21) wstępu na grunty przyległe do pasa drogowego, urządzania czasowego przejazdu przez grunty, przyległe oraz ustawiania zasłon przeciwśnieżnych na warunkach przewidzianych ustawą o drogach publicznych.
§ 4
Strukturę organizacyjną Zarządu stanowią:
1) kierownictwo:
a) dyrektor - DN
b) zastępca dyrektora – DT
c) główny księgowy - GK
2) piony:
a) pion głównego księgowego
b) pion zastępcy dyrektora:
- sekcja techniczna – ST
- sekcja utrzymania dróg i mostów –SUDIM
- służba drogowa - SD, w skład której wchodzi Obwód drogowy w Manowie.
§ 5
Strukturę organizacyjną Zarządu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do regulaminu.
Rozdział IV
§ 6
1. Dyrektor zarządza Zarządem jednoosobowo, zgodnie z przepisami prawa , postanowieniami regulaminu, w ramach pełnomocnictwa , udzielonego przez Zarząd Powiatu Koszalińskiego.
§ 7
1) realizację polityki kadrowej,
2) realizację polityki finansowej i realizację budżetu,
3) planowanie inwestycji i remontów,
4) zgodną z planem realizację zadań.
1) reprezentowanie Zarządu na zewnętrz,
2) składanie oświadczeń woli w imieniu Zarządu,
3) zatrudnianie i zwalnianie pracowników,
4) przedkładanie opracowań (analiz, wniosków, programów) Zarządowi Powiatu,
5) wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
6) wydawanie zarządzeń pokontrolnych i poleceń służbowych.
1) zastępcy Dyrektora,
2) Głównego Księgowego,
3) w zakresie spraw kadrowych oraz BHP i Ppoż.
§ 8
1. Zastępca Dyrektora podlega bezpośrednio Dyrektorowi Zarządu , wykonuje jego polecenia oraz zastępuje podczas jego nieobecności, wyłączając sprawy kadrowe i organizacyjne.
2. Zastępca Dyrektora ponosi odpowiedzialność za pracę podległych sobie komórek organizacyjnych, a w szczególności :
1) nadzoruje sprawy związane z programami rozwoju sieci drogowej na terenie powiatu koszalińskiego,
2) opracowuje projekty planów budowy, przebudowy, remontów, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich ,
3) prowadzi działania zmierzające do poprawy warunków i bezpieczeństwa ruchu na drogach ,
4) nadzoruje zadania wynikające z przyjętych planów rzeczowych i finansowych Zarządu, dotyczące:
- robót prowadzonych przez służbę drogową,
- robót prowadzonych systemem zleconym,
- przebudowy, remontów dróg oraz inżynierskich obiektów drogowych,
- budowy nowych tras drogowych,
- przygotowania planów oraz prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg,
5) nadzoruje sprawy związane z tworzeniem i utrzymaniem zaplecza technicznego oraz utrzymaniem urządzeń zabezpieczających ruch.
3. Zastępca Dyrektora sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
1) sekcji technicznej,
2) sekcji utrzymania dróg i mostów,
3) służby drogowej.
§ 9
GŁÓWNY KSIĘGOWY
1. Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi Zarządu.
2. Główny Księgowy ponosi odpowiedzialność za pracę kierowanego pionu , w skład którego wchodzą stanowiska ds. kadrowo – księgowych oraz administracji (sekretariat).
3. Do obowiązków Głównego Księgowego należy:
1. Prowadzenie rachunkowości Zarządu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające zwłaszcza na:
1) zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu i archiwizowania dokumentów w sposób zapewniający:
- właściwy przebieg operacji gospodarczych,
- ochronę mienia będącego w posiadaniu Zarządu,
- sporządzania kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
2) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:
- terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,
- ochronę mienia oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych,
- prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
2.Prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającymi zwłaszcza na:
1) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji,
2) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Zarząd,
3) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
4) zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
3.Dokonywanie wstępnej i szczegółowej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.
4. Dokonywanie wstępnej i szczegółowej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
5. Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych, wydawanych przez dyrektora Zarządu, dotyczących prowadzenia rachunkowości, szczególnie planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
6. Kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian.
7. Opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz.
8. Opracowywania projektów planów finansowych Zarządu, uwzględniając limity ustalone przez Zarząd Powiatu.
9. Współpraca z ZUS i US oraz bankiem obsługującym Zarząd.
10. W sprawach administracyjnych i kadrowych:
1) przygotowywanie oraz prowadzenie ewidencji umów na dostawę mediów (tj. wody, energii, gazu i innych), kontrola realizacji warunków, zawartych umów i terminowe aktualizowanie,
2) organizowanie zaopatrzenia w materiały i urządzenia biurowe, gospodarka magazynowa,
3) prowadzenie obsługi kancelaryjnej, archiwizowanie dokumentów,
4) prowadzenie spraw kadrowych, socjalnych oraz archiwum akt osobowych,
5) sporządzanie wymaganej sprawozdawczości,
6) sporządzanie planów zatrudnienia,
7) nadzorowanie przestrzegania zasad ochrony tajemnicy służbowej i państwowej.
Rozdział V
ZAKRES DZIAŁANIA SEKCJI PIONU DT
§ 10
Sekcja techniczna ST
1. ST kieruje kierownik sekcji, który ponosi odpowiedzialność za prawidłową organizację i skuteczną realizację zadań.
2. Kierownik podlega bezpośrednio zastępcy Dyrektora.
3. ST realizuje zadania w zakresie: planowania , zamówień publicznych oraz inwestora w szczególności:
1) przygotowania projektów , planów , koncepcji rozwoju, budowy lub przebudowy dróg i drogowych obiektów inżynierskich współdziałając z sekcją SUDIM oraz SD tj.
- przygotowuje dokumentację techniczną,
- dokonuje uzgodnień ZUD , geodezyjnych,
- nabywa nieruchomości pod budowę,
- pełni funkcje inwestorskie,
- uzyskuje pozwolenia na budowę,
- rozlicza oraz odbiera roboty,
- sprawdza pod względem merytorycznym dokumentacje z wykonanych robót,
- uzgadnia plany przestrzennego zagospodarowania,
2) stosowania procedur zamówień publicznych przy zlecaniu usług, dostaw i robót budowlanych,
3) przygotowania oraz sporządzania wniosków do instytucji rządowych i pozarządowych o dofinansowanie inwestycji planowanych przez Zarząd tj:
- prowadzenia ewidencji instytucji pomocowych oraz gromadzenia wiedzy na temat prowadzonych programów oraz możliwości źródeł finansowania,
- utrzymywanie bieżącego kontaktu oraz współpracy z instytucjami finansowymi,
- inicjowania przedsięwzięć w tym zakresie.
4) prowadzenia wymaganej sprawozdawczości i jej przechowywania.
4.ST prowadzi sprawy BHP i Ppoż dotyczące:
1) okresowej kontroli urządzeń zabezpieczających , higieniczno – sanitarnych i Ppoż,
2) instruktażu stanowiskowego oraz prowadzenia okresowych szkoleń ,
3) zgłaszania wniosków w zakresie BHP i Ppoż oraz warunków pracy,
4) sporządzania i przechowywania sprawozdawczości w/w zakresie,
5) zaopatrzenia w odzież roboczą , narzędzia oraz środki BHP i Ppoż.
5.ST prowadzi zaopatrzenie.
6.ST określa normy zużycia paliwa oraz rozlicza i prowadzi dokumentację w tym zakresie.
7.ST prowadzi nadzór nad stanem technicznym sprzętu , urządzeń i budynków
8. ST prowadzi księgi inwentarzowe środków trwałych , niskocennych składników majątku (środków trwałych o niskiej wartości) oraz wartości niematerialnych i prawnych.
9. ST prowadzi polisy ubezpieczeniowe – majątkowe oraz OC.
§ 11
SEKCJA UTRZYMANIA DRÓG I MOSTÓW SUDIM
1.SUDIM kieruje kierownik , który ponosi odpowiedzialność za prawidłową organizację i skuteczną realizację zadań.
2. Kierownik podlega bezpośrednio zastępcy Dyrektora.
3. Do zadań sekcji należy prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z utrzymaniem inżynierskich obiektów drogowych i sieci dróg powiatowych, a w szczególności:
1) prowadzenie ewidencji dróg , drogowych obiektów inżynierskich oraz ewidencji i gospodarki nieruchomości,
2)dokonywanie przeglądu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz oceny stanu technicznego tj:
- sporządzanie i przechowywanie dokumentacji w tym zakresie,
- wnioskowanie w/w zakresie,
3)planowanie oraz koordynacja utrzymania dróg tj. :
- sporządzanie planów robót bieżącego utrzymanie ,
- sporządzanie planów rzeczowo – finansowych w/w zakresie,
- wnioskowanie zmian techniczno - organizacyjnych dotyczących realizacji zadań drogowych,
- utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
- wydawanie opinii dotyczących lokalizacji przystanków komunikacji zbiorowej,
- organizowanie i prowadzenie prac zimowego utrzymania ,
- dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego.
4) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa ruchu drogowego tj. :
- przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników ,
- wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz wyznaczanie objazdów , gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób i mienia,
-obsługa przejazdów nienormatywnych,
- obsługa spraw związanych z utrzymaniem oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń zabezpieczających ruch drogowy,
- udział w pracach komisji przygotowującej materiały do podejmowania decyzji zarządzających ruchem , wykorzystywania dróg w sposób szczególny
5) prowadzenie całokształtu spraw związanych z zajęciem pasa drogowego tj. :
- przeprowadzenie postępowania administracyjnego w celu wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w drodze decyzji administracyjnej,
- przygotowywanie decyzji o wymierzeniu kar pieniężnych za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia,
- sporządzanie i przechowywanie umów dzierżawy i najmu i użyczenia gruntów w pasie drogowym,
- bieżąca kontrola opłat i kar za zajęcie pasa drogowego oraz ścisła współpraca w tym zakresie z Głównym Księgowym,
- uzgadnianie dokumentacji na roboty prowadzone w pasie drogowym,
6). bieżący nadzór nad remontami , przebudową oraz robotami inwestycyjnymi , a także udział w odbiorze w/w robót.
7) przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie zadań na rzecz obronności.
8) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości , analiz i informacji dotyczących utrzymania dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz współpraca z ST i SD w/w zakresie.
§ 12
1)objazdami i kontrola stanu technicznego dróg i mostów,
2)określeniem potrzeb robót utrzymaniowych na drogach , mostach , wykonawstwem w/w robót oraz nadzorem nad robotami zleconymi,
3) działaniem na rzecz bezpieczeństwa drogowego ,
4)czuwaniem nad przestrzeganiem przepisów porządkowych na drogach przez osoby zajmujące pas drogowy,
5)ochroną dróg i mostów,
6)koordynowaniem zimowego utrzymania dróg .
5. SD zobowiązana jest do współpracy z Sekcją techniczną , Sekcją utrzymania dróg i mostów w zakresie konsultowania , uzgadniania przedsięwzięć oraz udostępniania informacji i materiałów niezbędnych w ich pracach.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13
Sekcje oraz Służba drogowa zobowiązane są do współpracy tj. :
1.) konsultowania i uzgadniania przedsięwzięć wiążących się z działalnością innych zespołów i sekcji.
2.) udostępniania innym zespołom i sekcjom informacji i materiałów niezbędnych w ich pracy .
§ 14
1. Składanie oświadczeń woli w sprawach majątkowych i bieżącej działalności Zarządu wykonuje Dyrektor na podstawie upoważnienia udzielonego przez Zarząd Powiatu.
2. Czynności związane ze zobowiązaniami finansowymi na rzecz jednostki organizacyjnej wymagają także podpisu Głównego Księgowego lub pracownika upoważnionego przez Dyrektora Zarządu.
§ 15
Zarząd prowadzi działalność w oparciu o plan dochodów i wydatków zatwierdzony przez Zarząd Powiatu i preliminarz wydatków , opracowany przez Dyrektora Zarządu.
§ 16
1. Zarząd wyposażony jest w środki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności określonej w niniejszym regulaminie.
2. Mienie Zarządu jest mieniem Powiatu.
§ 17
Zasady wykonania kontroli wewnętrznej , obieg dokumentacji określa Dyrektor w drodze zarządzenia wewnętrznego.
§ 18
Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.