Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

UCHWAŁA Nr VII/66/11

RADY POWIATU W KOSZALINIE

z dnia 26 maja 2011 r.

w sprawie utworzenia Zespołu Placówek Specjalnych w Bobolicach

 

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167, poz. 1759; z 2007 r. Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 92, poz. 753, Nr 157, poz. 1241: z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675), art. 5 ust. 2 pkt 1) i ust 5a, art. 58 ust. 1 i 6, art. 62 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 69, poz. 624, Nr 109, poz. 1161, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781; z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104; z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658; z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280, Nr 181, poz. 1292; z 2008 r. Nr 70, poz. 416,  Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370, Nr 235, poz. 1618; z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241, Nr 219, poz. 1705; z 2010 r. Nr 44 poz. 250, Nr 54 poz. 320, Nr 148 poz. 991, Nr 127 poz. 857) oraz art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240; z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578, Nr 257, poz. 1726), uchwala się, co następuje:

 

§ 1. 1. Z dniem 1 września 2011 r. tworzy się przez połączenie

Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Nikifora Krynickiego w Bobolicach, ul. Pocztowa 15, 76-020 Bobolice i Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Bobolicach, ul. Pocztowa 15, 76-020 Bobolice

Zespół Placówek Specjalnych, zwany dalej „Zespołem”.

2. Siedziba Zespołu mieści się w Bobolicach, ul. Pocztowa 15,

76-020 Bobolice.

 

§ 2. 1. Zespół przejmuje wszystkie należności i zobowiązania jednostek wchodzących w skład Zespołu. Majątek jednostek staje się w całości majątkiem Zespołu.

2. Pracownicy  Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego  i Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii stają się pracownikami Zespołu.

§ 3. 1. Zespołowi nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

2.W zakresie uregulowanym odmiennie w Statucie Zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych placówek.

 

§ 4. Niniejsza uchwała jest aktem założycielskim Zespołu Placówek Specjalnych w Bobolicach.  

 

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie.  

 

§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

      Przewodniczący Rady

Dariusz Kalinowski

 

UZASADNIENIE

do uchwały Nr VII/66/11 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie utworzenia Zespołu Placówek Specjalnych w Bobolicach

Z dniem 1 maja 2011 r. został założony Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Bobolicach zgodnie z uchwałą Nr VI/58/11 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie założenia Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Bobolicach, ul. Pocztowa 15,

76-020 Bobolice. Powstał na bazie i majątku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bobolicach.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący placówki różnych typów może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców i samorządów uczniowskich poszczególnych placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Utworzenie zespołu następuje w trybie art. 58 cytowanej ustawy, z tym że akt założycielski wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne obu placówek.

Połączenie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego z Młodzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii:

- stworzy lepsze warunki do racjonalnego zarządzania wspólnym obiektem,

- zsynchronizuje działania w zakresie remontów, utrzymania porządku i spraw BHP,

- zabezpieczy pracę nauczycielom, pracownikom administracji, obsługi i pozwoli na uniknięcie ewentualnej redukcji etatów związanej z coraz mniejszym naborem uczniów w SOSW,

- zlikwiduje konieczność wzajemnego rozliczania kosztami ogrzewania, wody, energii elektrycznej, itp.,

- zlikwiduje konieczność podwójnego zarządzania (dwóch dyrektorów, podwójna administracja, itp.),

- umożliwi utrzymywanie stałego naboru uczniów do MOS,

- ułatwi sprawną organizację pracy obu placówek.

Zespół przejmie wszystkie należności i zobowiązania likwidowanych jednostek. Majątek likwidowanych jednostek stanie się w całości majątkiem Zespołu. Pracownicy likwidowanych jednostek staną się pracownikami Zespołu.

Dyrektor Zespołu, powołany w drodze konkursu, będzie organizatorem pracy obu placówek odpowiedzialnym za sprawy ekonomiczno-finansowe oraz wykonującym zadania pracodawcy w stosunku do wszystkich osób tam zatrudnionych.

Utworzenie Zespołu zostało pozytywnie zaopiniowane przez rady pedagogiczne MOS i SOSW dnia 17 i 18 maja 2011.

 

 

Załącznik do uchwały Nr VII/66/11

Rady Powiatu w Koszalinie

z dnia 26 maja 2011 r.

 

STATUT ZESPOŁU PLACÓWEK SPECJALNYCH W BOBOLICACH

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1. 1.Zespół Placówek Specjalnych w Bobolicach, zwany
w dalszej części Statutu Zespołem jest publiczną placówką dla dzieci
i młodzieży upośledzonej umysłowo i zagrożonej niedostosowaniem społecznym, wymagającej specjalnej organizacji, metod pracy
i wychowania.

2.Siedziba i adres Zespołu: ul. Pocztowa 15, 76-020 Bobolice.

3. Organem prowadzącym Zespół jest Powiat Koszaliński.

4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty.

5. Posługując się nazwą Zespołu nie używa się skrótów.

 

            § 2. Zespół jest jednostką budżetową, posiada rachunek bankowy i prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 3. 1. W skład Zespołu wchodzi:

1)     Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Nikifora Krynickiego w Bobolicach w skład którego wchodzą:

a)     Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

b)     Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

c)     Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

d)     Grupy wychowawcze,

e)     Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze organizowane na terenie Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci, 76-020 Bobolice,
ul. Pionierów 3 dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu głębokim.

2)     Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Bobolicach w skład którego wchodzą:

a)     Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym w normie intelektualnej i z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

b)     Grupy wychowawcze.

3. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Nikifora Krynickiego, określany jest w dalszej części Statutu jako SOSW,
a Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii jako MOS.

 

§ 4. 1. Dyrektor Zespołu, w porozumieniu z organem prowadzącym i po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty oraz opinii powiatowej rady zatrudnienia, ustala zawody, w których kształcą zasadnicze szkoły zawodowe wchodzące w skład Zespołu.

       2. Kształcenie może odbywać się również w klasach wielozawodowych, w których praktyczna nauka zawodu organizowana jest przez pracodawców.

 

            § 5. W szkole przysposabiającej do pracy nauka odbywa się
w blokach tematycznych, które mogą być modyfikowane zgodnie
z potrzebami wychowanków.

 

                     § 6. 1. W zależności od rodzaju deficytów rozwojowych wychowanków Zespół organizuje formy kształcenia i wychowania usprawniające zaburzone funkcje oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.

     2. Czas trwania cyklu kształcenia wynosi:

1)     w zasadniczej szkole zawodowej – 2 lub 3 lata,

2)     w szkole przysposabiającej do pracy - 3 lata.

3)     w uzupełniającym liceum ogólnokształcącym – 2 lata

     3. Istnieje możliwość wydłużenia okresu nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych.

 

§ 7. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno -wychowawczej Zespołu są:

1)     obowiązkowe zajęcia lekcyjne,

2)     obowiązkowe praktyki zawodowe w szkole zawodowej lub zakładach pracy,

3)     przysposobienie do pracy,

4)     zajęcia opiekuńczo-wychowawcze,

5)     zajęcia resocjalizacyjne,

6)     zajęcia pozalekcyjne.

 

Rozdział II

Zasady rekrutacji dzieci i młodzieży do Zespołu

 

                     § 8.1. Do Zespołu przyjmowane są dzieci i młodzież
z deficytami rozwojowymi - z upośledzeniem umysłowym oraz z tzw. grup ryzyka - zagrożone niedostosowaniem społecznym wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i specjalnych metod pracy.

            § 9. Do SOSW uczniowie, wychowankowie przyjmowani są na rok szkolny, etap edukacyjny lub okres nauki w szkole wskazany
w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego - na wniosek rodzica/opiekuna prawnego.

 

            § 10.1. Do MOS przyjmowani są wychowankowie skierowani przez Starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, a w przypadku braku miejsca zamieszkania – Starostę właściwego ze względu na miejsce pobytu:

1) na wniosek rodziców/opiekunów prawnych na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej,

2) nieletni wobec których sąd rodzinny orzekł o umieszczaniu w młodzieżowym ośrodku socjoterapii.

2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, należy dołączyć:

1) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

2) odpis skrócony aktu urodzenia,

3) potwierdzenie zameldowania,

4) ostatnie świadectwo szkolne,

5) aktualny odpis arkusza ocen, wykaz ocen cząstkowych,

6) opinię pedagoga szkolnego lub wychowawcy,

7) dokumenty dotyczące stanu zdrowia – kartę zdrowia, kartę szczepień, nr ubezpieczenia, nazwę funduszu zdrowia.

3. Szczegółowe zasady kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu wychowanków, o których mowa w ust. 1 pkt. 2 określają odrębne przepisy.

Rozdział III

Cele i zadania Zespołu

 

§ 11. 1. Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie
o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności zespół zapewnia uczniom i wychowankom rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości psychofizycznych, w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

 

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy

 

§ 12. 1.SOSW jest prowadzony dla dzieci i młodzieży, która wymaga stosowania specjalnych oddziaływań wychowawczych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych ze względu na występujące niepełnosprawności.

2.Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy umożliwia udział w:

1)      indywidualnych lub grupowych zajęciach profilaktyczno-wychowawczych, rewalidacyjnych i usprawniających ruchowo, przygotowujących dzieci i młodzież do samodzielności w życiu społecznym,

2)      zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno-oświatowych.,

3)     zajęciach rozwijających zainteresowania i szczególne uzdolnienia.

 

§ 13 SOSW realizuje zadania o których mowa w § 11 w :

1)     Uzupełniającym Liceum Ogólnokształcącym Specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

2)     Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

3)     Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi,

4)     Zespołach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych na terenie Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci, 76-020 Bobolice,
ul. Pionierów 3 dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu głębokim.

 

Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne

 

§ 14. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne przygotowuje ucznia do poszukiwania wiedzy przydatnej do funkcjonowania we współczesnym świecie.

Jego głównymi celami są:

1)     wyposażenie ucznia w podstawowy kanon wiedzy ogólnej i przygotowanie do egzaminu maturalnego

2)     przygotowanie ucznia do życia w społeczności lokalnej,

3)     przygotowanie ucznia do życia w demokratycznym państwie i zjednoczonej Europie,

4)     kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów,

5)     wyposażenie w umiejętność poruszania się po rynku pracy,

6)     kształtowanie u ucznia umiejętności komunikowania się,

7)     kształtowanie umiejętności pracy w zespole i prezentacji wyników.

 

Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna

 

§ 15. Zasadnicza szkoła zawodowa przygotowuje ucznia do wykonywania określonego zawodu, poszukiwania wiedzy przydatnej do funkcjonowania we współczesnym świecie oraz kształtuje odpowiednie postawy poprzez propagowanie zasad i norm współżycia w dzisiejszym społeczeństwie.

Głównymi celami szkoły są:

1)     wyposażenie ucznia w podstawowy kanon wiedzy ogólnej i zawodowej,

2)     przygotowanie ucznia do życia w rodzinie,

3)     przygotowanie ucznia do życia w społeczności lokalnej,

4)     kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów,

5)     wyposażenie w umiejętność poruszania się po rynku pracy,

6)     kształtowanie u ucznia umiejętności komunikowania się,

7)     kształtowanie umiejętności pracy w zespole i prezentacji wyników,

8)     kształtowanie odpowiedniej postawy ucznia takiej jak uczciwość, solidność i odpowiedzialność.

 

Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy

 

            § 16. 1. Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy rozwija autonomię uczniów, tzn. wspiera ich w osiągnięciu niezależności
w zakresie zaspokajania własnych potrzeb i zaradności w życiu codziennym oraz przygotowuje do podjęcia aktywności zawodowej lub
„parazawodowej” w warunkach pracy chronionej, warsztatach terapeutycznych lub we własnym gospodarstwie domowym.

       2. Podstawowe zadania szkoły to:

1)     wyposażenie uczniów w odpowiednie umiejętności i wiadomości, tak aby mogli samodzielnie podejmować i organizować swoją aktywność w szkole, w domu oraz szerszym środowisku społecznym,

2)     przekazanie określonego zasobu wiedzy teoretycznej w zakresie bloku humanistyczno – społecznego, matematyczno - przyrodniczego, specjalizacji zawodowej.

3. Przygotowanie do zawodu obejmuje:

1)     zasady i techniki pracy - poznanie, opanowanie,

2)     umiejętność organizacji pracy,

3)     umiejętność pracy w zespole: planowanie, kontrola realizacji działań, podział czynności, współdziałanie w realizacji,

4)     przyswojenie norm i postaw związanych z etyką pracy: wytrwałość, dokładność, konsekwencja w działaniu, odpowiedzialność za realizację.

 

Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze

 

§ 17. Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim organizowane są
w oparciu o odrębne przepisy.

 

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii

 

§ 18. 1.MOS jest placówką dla dzieci i młodzieży, która z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń
w funkcjonowaniu społecznym jest zagrożona niedostosowaniem społecznym i wymaga stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i socjoterapii.

2. Do zdań Ośrodka należy eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.

3. Zadania Ośrodka są realizowane w szczególności przez

1) organizowanie zajęć resocjalizacyjnych, terapeutycznych oraz profilaktyczno-wychowawczych umożliwiających nabywanie umiejętności życiowych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie
w środowisku rodzinnym i społecznym,

2) organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

3) pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych i zainteresowań wychowanków,

4) udzielanie pomocy rodzicom/opiekunom prawnym w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju dzieci i młodzieży, w szczególności w zakresie rozwijania potencjalnych możliwości psychofizycznych oraz unikania zachowań ryzykownych.

4.W realizacji swoich zdań ośrodek współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz , w zależności od potrzeb, z właściwymi instytucjami
w szczególności z:

1)      sądami rodzinnymi,

2)      kuratorami sądowymi,

3)      powiatowymi centrami pomocy rodzinie i ośrodkami pomocy społecznej, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców/prawnych opiekunów wychowanka,

4)      innymi instytucjami, które statutowo zajmują się pomocą rodzinie.

5. Ośrodek umożliwia wychowankom:

1)     udział w indywidualnych lub grupowych zajęciach profilaktyczno-wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, specjalistycznych oraz innych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej określonych w § 4,

2)     udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno-oświatowych,

3)     udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i zdolności,

4)     udział w zajęciach organizowanych na świeżym powietrzu
w wymiarze co najmniej jednej godziny dziennie, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne.

 

§ 19 MOS realizuje zadania o których mowa w § 11 w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym w normie intelektualnej i z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, o której mowa w § 15.

 

Opieka całodobowa w Zespole

 

§ 20. 1. Zespół zapewnia wychowankom opiekę całodobową na zasadach internatu.

2. MOS jest przeznaczony dla chłopców zagrożonych niedostosowaniem społecznym w normie intelektualnej i z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, którzy ukończyli gimnazjum i realizują obowiązek nauki do 18 roku życia - posiada 32 miejsca.

3. MOS prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Na potrzeby remontów oraz innych niezbędnych działań organizacyjnych, można wykorzystać okresy wolne od zajęć szkolnych poprzez urlopowanie wychowanków.

4.Opiekę w porze nocnej w MOS sprawuje wychowawca grupy wychowawczej który ma do pomocy co najmniej jednego pracownika Zespołu.

5. SOSW jest przeznaczony dla dziewcząt i chłopców z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym – posiada 50 miejsc.

6. SOSW prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.

7.Opiekę w porze nocnej w SOSW sprawuje wychowawca grupy wychowawczej.

 

§ 21. Zespół realizuje Program Wychowawczy i Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 22 W zakresie nauczania Zespół umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły oraz wyboru zawodu, w tym

w szczególności:

1)     naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,

2)     poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie wiedzy umożliwiającej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,

3)     rozwijanie zdolności dostrzegania związków i zależności w trakcie zdobywania wiedzy,

4)     rozwijanie zdolności myślenia konkretnego, analitycznego i syntetycznego,

5)     wdrażanie zdobytych wiadomości do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,

6)     poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,

7)     poznawanie dziedzictwa narodowego postrzeganego w perspektywie kultury europejskiej,

8)     usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji rozwoju, zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.

 

§ 23. W zakresie kształcenia umiejętności Zespół:

1)     stwarza warunki do wykorzystywania zdobytej wiedzy w celu przygotowania do pracy i życia w warunkach współczesnego świata,

2)     wdraża do samodzielności,

3)     kształci i rozwija umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,

4)     uczy planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się i przyjmowania większej odpowiedzialności za własną naukę,

5)     uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi,

6)     uczy efektywnego współdziałania w zespole, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,

7)     uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się zdobyczami techniki i technologią informacyjną,

8)     uczy wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce,

9)     uczy skutecznych sposobów funkcjonowania w życiu społecznym.

 

§ 24. 1.W Zespole organizuje się i udziela uczniom i ich rodzicom pomoc psychologiczno - pedagogiczną polegającą w szczególności na:

1)     diagnozowaniu środowiska ucznia,

2)     rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwieniu ich zaspokojenia,

3)     rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych,

4)     organizowaniu zajęć: dydaktyczno - wyrównawczych, wychowawczo-terapeutycznych, korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, terapii pedagogicznej,

5)     podejmowaniu działań profilaktyczno-wychowawczych,

6)     prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i ich rodziców,

7)     wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

8)     podejmowaniu działań mediacyjnych w sytuacjach kryzysowych,

2. Zespół umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów przez:

1)     organizowanie zajęć pozalekcyjnych w miarę możliwości finansowych i wolontariatu,

2)     organizowanie konkursów dydaktycznych, poszerzających wiedzę ogólną uczniów, sportowych, udział w imprezach szkolnych, powiatowych, wojewódzkich, ogólnopolskich.

3. Zespół kształtuje postawy patriotyczne, poczucie tożsamości narodowej, językowej, religijnej i postawy proeuropejskie.

 

Rozdział IV

Organy Zespołu

 

§ 25.1.Organami Zespołu są:

1)     Dyrektor Zespołu,

2)     Rada Pedagogiczna,

3)     Rada Rodziców w SOSW,

4)     Samorząd Uczniowski.

2. Zespół zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą.

3. W Zespole powołuje się zgodnie z odrębnymi przepisami następujące stanowiska kierownicze:

1) wicedyrektora Zespołu do spraw pedagogicznych,

2) wicedyrektora Zespołu do spraw wychowawczych.

 

Dyrektor Zespołu

 

§ 26. 1. Dyrektor Zespołu w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej Zespołu i jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

2.Do kompetencji dyrektora w szczególności należy:

1)      kierowanie działalnością Zespołu oraz reprezentowanie go na zewnątrz,

2)     sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3)     sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

4)     realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,

5)     dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Zespołu i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

6)     organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Zespołu,

7)     wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Zespół,

8)     wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

3. W czasie nieobecności Dyrektora Zespołu zastępuje go upoważniona osoba.

 

Wicedyrektorzy Zespołu

 

§ 27. 1.Wicedyrektor Zespołu do spraw pedagogicznych pełni nadzór nad szkołami w MOS i SOSW, w szczególności odpowiada za:

1)     prawidłowy przebieg pracy dydaktyczno-wychowawczej,

2)     nadzór pedagogiczny i doskonalenie zawodowe nauczycieli zatrudnionych w szkołach,

3)     przygotowanie dokumentów programowo-organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem szkół.

 

§ 28. Wicedyrektor Zespołu do spraw wychowawczych pełni nadzór nad grupami wychowawczymi w MOS i SOSW, a szczególności odpowiada za:

1)     prawidłowy przebieg pracy opiekuńczo-wychowawczej,

2)     nadzór pedagogiczny i doskonalenie zawodowe nauczycieli zatrudnionych w grupach wychowawczych,

3)     przygotowanie dokumentów programowo-organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem grup wychowawczych

 

Rada Pedagogiczna

 

§ 29. 1. Rada Pedagogiczna, zwana dalej Radą, jest kolegialnym organem Zespołu. W jej skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni.

2. Rada w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacją placówki.

3. Przewodniczącym Rady jest Dyrektor Zespołu.

4. Posiedzenia Rady Pedagogicznej organizuje się

1)     przed rozpoczęciem roku szkolnego,

2)     w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów,

3)     po zakończeniu zajęć szkolnych i praktyk zawodowych,

4)     w miarę bieżących potrzeb.

5. Posiedzenia Rady są protokołowane w księdze protokołów.

 

§ 30. Do kompetencji stanowiących Rady należy:

1)     zatwierdzanie planów pracy Zespołu,

2)     podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3)     podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole,

4)     podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,

5)     uchwalanie szkolnych regulaminów o charakterze wewnętrznym,

6)     ustalanie szczegółowych kryteriów oceny z zachowania, trybu i zasad jej ustalania oraz trybu odwoławczego po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Samorządu Wychowanków,

7)     przyjmowanie i zatwierdzanie wniosków wychowawców klas i innych pracowników Zespołu w sprawie przyznawania uczniom nagród, wyróżnień oraz udzielania kar.

 

§ 31 . Rada Pedagogiczna Zespołu opiniuje:

1)     organizację pracy Zespołu, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz przydział godzin,

2)     projekt planu finansowego Zespołu,

3)     wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4)     propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

5)     kandydatury na stanowiska kierownicze w Zespole.,

6)     plan doskonalenia zawodowego nauczycieli.

 

§ 32. Głosowania odbywają się w sposób jawny. Na zgłoszony przez członka rady wniosek, Rada może zdecydować o utajnieniu głosowania zwykłą większością głosów.

 

§ 33. Przewodniczący Rady Pedagogicznej ma za zadanie:

1)     zwoływanie posiedzeń Rady;

2)     realizację uchwał Rady;

3)     tworzenie atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady w podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego Zespołu,

4)     oddziaływanie na postawę nauczycieli, wychowawców pobudzanie ich do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

5)     zapoznanie Rady z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz omawianie trybu i form ich realizacji,

6)     analizowanie stopnia realizacji uchwał Rady.

 

§ 34. 1. Z zebrań Rady sporządza się protokół i w terminie do 14 dni od daty zebrania wpisuje się go do księgi protokołów, będącej podstawowym dokumentem działalności Rady.

2. Protokół zebrania Rady wraz z listą obecności jej członków podpisuje przewodniczący i protokolant.

3.Członkowie Rady mają obowiązek zapoznania się z treścią protokołu i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu w terminie do 14 dni od chwili jego sporządzenia.

4. Rada na następnym posiedzeniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.

 

§ 35. W okresie pomiędzy posiedzeniami Rady Pedagogicznej - Dyrektor Zespołu informuje pracowników o istotnych sprawach dotyczących bieżącej pracy w formie ogłoszeń na tablicy w pokoju nauczycielskim/ wychowawców oraz wydaje zarządzenia w formie pisemnej.

 

Rada Rodziców

 

§ 36. 1.W SOSW działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów i wychowanków. W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej siedmiu przedstawicieli wybranych w tajnym głosowaniu przez zebranie rodziców.

2. Rady Rodziców nie tworzy się w MOS zgodnie rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2007 r. w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców (Dz. U. z 2007 r. Nr 157, poz. 1101 z póź. zm.).

3. Rada Rodziców podejmuje działania wspomagające działalność SOSW.

4. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

1)     występowanie do Dyrektora i innych organów Zespołu, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich spraw związanych z SOSW,

2)     uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego oraz programu profilaktyki,

3)     opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania

4)     opiniowanie projektu planu finansowego,

5)     delegowani przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora Zespołu,

6)     pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych, współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,

5. Rada Rodziców opracowuje regulamin swojej działalności który nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem.

 

Samorząd Uczniowski

 

§ 37. 1. W Zespole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą uczniowie Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego
i Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej.

2. Zasady działania i zadania samorządu określa regulamin.

 

Rozdział V

Zasady współdziałania organów Zespołu

 

§ 38. 1. Wszystkie organy Zespołu współpracują ze sobą w oparciu o zasadę tolerancji i wzajemnego szacunku umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji.

2. Wnioski i opinie są rozpatrywane przez Dyrektora Zespołu
w terminie 7 dni, a przez Radę Pedagogiczną na najbliższym posiedzeniu.

3.Organy Zespołu informują się wzajemnie o efektach swojej pracy i planowanych działaniach nie rzadziej niż 2 razy w roku.

 

§ 39. 1 Wszystkie organy Ośrodka współpracują w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji.

2. Podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w sprawach spornych między działającymi w Ośrodku organami należy do Dyrektora Ośrodka.

3.Jeżeli Dyrektor jest również stroną sporu, to rozstrzygnięcie sporu w zależności od przedmiotu, należy do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

 

Rozdział VI

Organizacja Zespołu

 

§ 40. 1 Szczegółową organizację działania Zespołu w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki, opracowany przez dyrektora w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący.

2. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych, ferii określają przepisy
w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

§ 41. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział w: uzupełniającym liceum ogólnokształcącym, zasadniczej szkole zawodowej, szkole przysposabiającej do pracy oraz grupa wychowawcza. W szczególnych przypadkach organizuje się nauczanie indywidualne i zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze w warunkach domowych.

2. Liczba uczniów w oddziale wynosi odpowiednio: od 10 do 16 uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, zagrożonych niedostosowaniem społecznym a od 6 do 8 uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym.

3. W sytuacji występowania niepełnosprawności sprzężonych liczba uczniów/ wychowanków może być zmniejszona o 2 .

4. Oddział dzieli się na grupy, jeżeli zajęcia wymagają specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

5. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami
w MOS jest grupa wychowawcza. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi od 8 do 12. Grupą wychowawczą opiekuje się co najmniej dwóch wychowawców.

6. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami
w SOSW jest grupa wychowawcza. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej odpowiada liczbie uczniów w oddziale odpowiedniego rodzaju szkoły specjalnej, określonej w przepisach w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca.

 

§ 42. 1. Godzina lekcyjna trwa 45minut.

2. Przerwy między lekcjami nie mogą być krótsze niż 10 minut.

 

§ 43. 1. Dyrektor może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez Dyrektora na wniosek zespołu.

 

§ 44. 1.Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi/wychowankowi jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem powołanego w oparciu o przepisy w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2.Zespół tworzy Dyrektor i wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu. Pracę kilku zespołów może koordynować także jedna osoba.

3. Do zadań zespołu należy:

1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne,

2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,

3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji,

4) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych
w sytuacjach kryzysowych,

5) dokonanie oceny zasadności dalszego pobytu wychowanka w placówce,

6) ustalenie, na wniosek rodziców wychowanka, zakresu współpracy MOS i SOSW z wychowankiem i jego rodziną po opuszczeniu przez wychowanka placówki.

4. Wychowawca grupy wychowawczej realizuje z wychowankiem indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny , o którym mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży, niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach
i oddziałach oraz ośrodkach.

 

§ 45. 1. Wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe nauczycieli odbywa się w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (WDN), którego organizację określa zarządzenie Dyrektora. Zespołem kieruje lider WDN powoływany na wniosek dyrektora przez radę pedagogiczną.

 

Rozdział VII

Formy opieki i pomocy dla uczniów

 

§ 46. Zespół sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała lub doraźna pomoc materialna lub rzeczowa poprzez:

1)     współdziałanie z MOPS i GOPS,

2)     pozyskiwanie od sponsorów środków finansowych i rzeczowych
w celu udzielania uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej pomocy w formie dożywiania, dofinansowania wyjazdów do teatru, kina, itp.,

3)     wypożyczanie podręczników z biblioteki szkolnej w miarę ich posiadania,

4)     kontakty i współpracę z instytucjami środowiskowymi,

5)     prowadzenie akcji zimowego i letniego wypoczynku dla uczniów
z rodzin ubogich i objętych opieką całkowitą,

6)     okresową analizę stanu zdrowia uczniów.

 

§ 47. W ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej Zespół :

1)     prowadzi obserwację możliwości poznawczych uczniów,

2)     opracowuje diagnozy i prognozy pracy wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej,

3)     utrzymuje kontakty z rodzicami,

4)     utrzymuje kontakty z poradnią psychologiczną – pedagogiczną,

5)     udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, stwarzając szansę wyrównania braków poprzez :

a) możliwość korzystania z indywidualnej pomocy nauczycieli i wychowawców,

b) organizowanie samopomocy koleżeńskiej w klasach i grupach wychowawczych,

c) indywidualizację procesu nauczania,

d) różnicowanie zadań i prac domowych,

e) stosowanie form i metod pracy z uwzględnieniem możliwości uczniów,

f) pozytywne motywowanie uczniów,

g) utrzymywanie kontaktów z rodzicami i udzielanie rodzicom indywidualnych wskazówek dotyczących pracy z dzieckiem,

6)     prowadzi obserwację zachowań uczniów i analizuje na bieżąco sytuacje wychowawczą.

 

Rozdział VIII

Zasady współdziałania Zespołu z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki

 

§ 48. 1. Zespół zapewnia rodzicom prawo do:

1)     znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych,

2)     znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,

3)     znajomości zasad wystawiania i poprawy ocen zachowania i ocen klasyfikacyjnych,

4)     znajomości zasad wnioskowania o przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,

5)     uzyskiwania rzetelnej informacji na temat zachowania, postępów w nauce, przyczyn trudności w nauce,

6)     uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia,

7)     przedstawienia wniosków, uwag i propozycji do planu pracy Zespołu

8)     znajomości statutu szkoły i wnioskowania o wprowadzenie zmian,

9)     znajomości regulaminów obowiązujących w Zespole.

 

2. Formy współdziałania:

1)     organizowanie zebrań klasowych w każdym semestrze wg harmonogramów,

2)     organizowanie zebrań ogólnych z nauczycielami i dyrektorem Zespołu,

3)     konsultacje indywidualne z wychowawcą klasy,

4)     prowadzenie korespondencji i rozmów telefonicznych,

5)     organizowanie spotkań z rodzicami z okazji imprez i uroczystości szkolnych.

 

Rozdział IX

Zasady bezpieczeństwa

 

            § 49. 1.Zespół zapewnia uczniom bezpieczne i higieniczne warunki w czasie organizowanych zajęć.

2. Podczas prowadzonych zajęć – osobą bezpośrednio odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów /wychowanków jest nauczyciel /wychowawca prowadzący dane zajęcia.

3. W czasie przerw odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel dyżurujący.

4. Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów przygotowujących się do wychowania fizycznego, rozbierających się, ubierających się oraz ćwiczących jest nauczyciel wychowania fizycznego.

5. W salach gimnastycznych i na boiskach nauczyciel prowadzący zajęcia:

1)     sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć,

2)     dostosowuje wymagania i formę zajęć do możliwości fizycznych uczniów,

3)     asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządach,

6. Zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe oraz inne dodatkowe nie mogą odbywać się bez opieki i nadzoru nauczyciela,

7. Każdy opiekun pracowni, klasy, sali, boiska, w której odbywają się zajęcia z dziećmi sprawdza przed rozpoczęciem zajęć stan danego pomieszczenia i urządzeń pod kątem bhp, a zauważone usterki niezwłocznie zgłasza przełożonemu,

8.W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku każdy prowadzący zajęcia dba o bezwzględne przestrzeganie zasad bhp.

9.Opiekun pracowni opracowuje regulamin pracowni i zapoznaje
z nim uczniów.

10. Każdy nauczyciel/ wychowawca kontroluje obecność uczniów na swojej lekcji/ zajęciach.

11. Zabronione jest pozostawianie uczniów/wychowanków w czasie trwania zajęć bez opieki. W szczególnych sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia - nauczyciel/wychowawca może opuścić pomieszczenie pozostawiając uczniów/wychowanków pod opieką nauczyciela/wychowawcy z najbliżej położonej klasy/ sali na czas potrzebny do podjęcia działań zmierzających do ratowania zdrowia, życia.

12.W razie nieszczęśliwego wypadku podczas lekcji, innych zajęć lub przerwy nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik, który zauważył wypadek udziela pomocy poszkodowanemu, a następnie organizuje potrzebną pomoc.

13. Zabronione jest karanie uczniów poleceniem wyjścia z klasy, sali, w której odbywają się zajęcia.

14. Zespół zapewnia uczniom /wychowankom bezpieczeństwo podczas wyjść, wyjazdów poza teren placówki.

15.W Zespole powołuje się koordynatora ds. bezpieczeństwa.

 

§ 50. 1. Przez ucieczkę rozumie się każde samowolne opuszczenie placówki przez wychowanka.

2. Każdą ucieczkę należy zanotować w „Zeszycie ucieczek”. Wpisu obowiązany jest dokonać wychowawca lub nauczyciel, który jako pierwszy stwierdził fakt ucieczki.

 

§ 51. Zespół zapewnia uczniom dojeżdżającym i dochodzącym możliwość spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce.

 

Rozdział X

Biblioteka Zespołu

§ 52. 1. Zespół prowadzi bibliotekę, która jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb nauczania, rozwijaniu zainteresowań uczniów oraz doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli.

2. Godziny pracy biblioteki ustala się na dany rok szkolny,
w zależności od potrzeb organizacyjnych.

3. Biblioteka znajduje się w odrębnym pomieszczeniu, które umożliwia gromadzenie i opracowywanie zbiorów, korzystanie ze zbiorów i wypożyczanie ich poza bibliotekę, prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego.

4. Do zadań nauczyciela – bibliotekarza należy:

1)     udostępnianie książek i innych źródeł informacji,

2)     tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania
i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

3)     rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów, wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

4)     organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,

5)     udzielanie pomocy w przeprowadzaniu różnych form zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

6)     informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowanie analiz stanu czytelnictwa na posiedzenia rady pedagogicznej

7)     zakup książek, czasopism, pomocy audiowizualnych
i edukacyjnych programów komputerowych w miarę posiadanych środków,

8)     ewidencjonowanie i opracowywanie zbiorów bibliotecznych.

9)     współpraca z innymi bibliotekami – organizowanie wycieczek, spotkań, itp.

Rozdział XI

Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu

§ 53. 1.W Zespole zatrudnia się nauczycieli, psychologa, pedagoga wychowawców grup wychowawczych oraz innych specjalistów
w zależności od potrzeb.

2. Zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1 dokonuje dyrektor Ośrodka w oparciu o odrębne przepisy.

3. W Zespole zatrudnia się pracowników administracji i obsługi
w ilości zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie placówki zgodnie z jej celami oraz gwarantujące wychowankom odpowiednie warunki socjalno-bytowe w oparciu o odrębne przepisy.

Nauczyciele

§ 54. Do podstawowych obowiązków nauczyciela należy:

1)     przestrzeganie zapisów statutowych,

2)     podnoszenie i aktualizowanie wiedzy oraz umiejętności pedagogicznych,

3)     stosowanie aktywnych metod pracy i obowiązujących programów nauczania,

4)     stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi w ośrodku kryteriami, biorąc pod uwagę możliwości psychofizyczne uczniów,

5)     bezstronność w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe ich traktowanie,

6)     kontrolowanie obecności uczniów na każdej lekcji,

7)     dbanie o poprawność językową uczniów,

8)     wzbogacanie warsztatu pracy i dbałość o powierzone pomoce
i sprzęt,

9)     kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich
i prospołecznych oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa
w życiu szkoły, rodziny, środowiska lokalnego,

10)  pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem,

11)  systematyczna współpraca z rodzicami/opiekunami uczniów,

12)  systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy, używanie podczas prowadzonych zajęć tylko sprawnego sprzętu,

13)  znajomość przyczyn niepowodzeń szkolnych ucznia,

14)  ustalanie aktualnego poziomu wiedzy i umiejętności oraz opóźnień i braków w zakresie nauczanego przedmiotu u nowo przybyłych uczniów, organizowanie i udzielanie pomocy uczniom
w czasie zajęć lekcyjnych,

15)  systematyczne prowadzenie dokumentacji,

16)  współpraca z wychowawcami grup wychowawczych, pedagogiem, psychologiem i innymi pracownikami Zespołu.

 

Wychowawca grupy wychowawczej

§ 55. 1. Do obowiązków wychowawcy grupy wychowawczej należy:

1)     systematyczne prowadzenie obserwacji wychowanków powierzonej grupy, konsultowanie własnych spostrzeżeń
o wychowankach z pedagogiem, psychologiem, nauczycielami
i innymi pracownikami zajmującymi się wychowankami tej grupy,
w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,

2)     organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczej, opiekuńczej w powierzonej grupie wychowanków w tym:

a) kształtowanie kompetencji społecznych,

b) kształtowanie osobowości wychowanków,

d) troska o zdrowie i bezpieczeństwo oraz o rozwój fizyczny
i motoryczny wychowanków,

e) aktualizowanie informacji o rodzinie i środowisku wychowanków grupy, oddziaływanie pedagogiczne na rodziny wychowanków, przygotowanie wychowanków do powrotu do rodziny lub usamodzielniania,

f) sporządzanie opinii o wychowankach powierzonej grupy,

3)     systematyczne prowadzenie odpowiedniej dokumentacji: dziennik grupy wychowawczej, zeszyt obserwacji, zeszyt wyjść, karty wychowanka,

4)     współpraca z rodzicami i opiekunami dziecka,

5)     przestrzeganie godzin pracy ustalonych w tygodniowym rozkładzie zajęć,

6)     doskonalenie swojego warsztatu pracy.

 

Pedagog

 

§ 56. Do obowiązków pedagoga należy:

1)     przeprowadzanie i aktualizowanie wywiadów środowiskowych,

2)     współdziałanie w sprawach wychowanków z sądami, instytucjami, organizacjami, zakładami pracy, policją,

3)     podejmowanie działań zmierzających do uregulowania sytuacji prawnej, majątkowej i mieszkaniowej wychowanków,

4)     nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z rodzicami wychowanków,

5)     nadzór i kontrolna osobista lub za pośrednictwem odpowiednich instytucji lub organizacji nad wychowankami urlopowanymi,

6)     opieka osobista nad wychowankami w czasie ich wyjazdu i pobytu poza ośrodkiem w związku z rozprawą sadową, przeniesieniem do innej placówki itp.,

7)     załatwianie spraw związanych z umieszczeniem wychowanka
w innych placówkach wychowawczych lub leczniczych,

8)     udzielanie pomocy wychowankom usamodzielnianym
w załatwieniu spraw związanych z zatrudnieniem, uzyskaniem mieszkania, zabezpieczeniem wyżywienia, uzyskaniem odpowiednich dokumentów osobistych itp. we współpracy
z odpowiednimi instytucjami,

9)     sporządzanie opinii pedagogicznych,

10)  udział w opracowaniu programu wychowawczego i profilaktycznego ośrodka,

11)  udział w pracy zespołów wychowawczych i ds. bezpieczeństwa.

 

Psycholog

 

§ 57. Opiekę psychologiczną nad uczniami sprawuje psycholog szkolny, do obowiązków którego należy w szczególności:

1)     prowadzenie badań diagnostycznych uczniów,

2)     diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia oraz określania form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

3)     organizowanie rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców, nauczycieli,

4)     zapewnienie uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,

5)     sporządzanie opinii psychologicznych,

6)     udział w opracowaniu programu wychowawczego
i profilaktycznego,

7)     okresowa analiza sytuacji wychowawczej wspólnie z zespołem wychowawczym,

8)     organizowanie różnych form terapii dla uczniów i wychowanków,

9)     udział w pracach zespołów wychowawczych i ds. bezpieczeństwa,

10)  współdziałanie z instytucjami, organizacjami
i stowarzyszeniami opiekuńczo – wychowawczymi, poradnią psychologiczno – pedagogiczną i innymi placówkami zajmującymi się uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

Rozdział XII

Wychowankowie Zespołu i zasady rekrutacji do szkół w Zespole

 

§ 58. Do szkół w Zespole uczęszczają uczniowie posiadający odpowiednio:

1)     orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

2)     skierowanie na podstawie postanowienia sądu o umieszczeniu w MOS - zasadnicza szkoła zawodowa specjalna.

 

§ 59. 1. Składanie dokumentów i podań o przyjęcie do szkół odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Dyrektor Zespołu może przedłużyć termin składania podań
o przyjęcie do szkół, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza niż liczba wolnych miejsce, którymi dysponuje placówka.

3.Uczniowie/wychowankowie mogą być przyjmowani do Zespołu także w trakcie roku szkolnego, jeśli będą wolne miejsca.

4. Ust. 1, 2, 3 nie dotyczy wychowanków kierowanych do MOS na podstawie postanowienia sądu. Wychowankowie kierowani są na podstawie odrębnych przepisów.

 

§ 60. 1. Zespół udziela wychowankom pomocy w nawiązaniu kontaktów z rodzicami, opiekunami prawnymi, krewnymi.

2.Ciąża wychowanki nie wykluczają jej dalszego pobytu w Zespole.

 

§ 61. W sprawach wychowanków skierowanych do Zespołu na podstawie orzeczenia sądu o ewentualnej zmianie formy i zakresu opieki stanowi sąd.

 

Rozdział XIII

Prawa i obowiązki ucznia i wychowanka Zespołu

 

§ 62. 1.Uczeń i wychowanek Zespołu ma prawo do:

1)     informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,

2)     posiadania pełnej wiedzy na temat kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania,

3)     korzystania z ustalonych zasad sprawdzania wiedzy i umiejętności,

4)     tygodniowego rozkładu zajęć zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,

5)     własnej aktywności w poszerzaniu wiedzy i umiejętności, rozwijania zainteresowań i zdolności,

6)     uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań,

7)     dodatkowej pomocy nauczyciela lub wychowawcy,

8)     odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych,

9)     swobody wygłaszania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,

10)  życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

11)  bezpiecznych warunków pobytu w Zespole,

12)  ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem,

13)  korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem,

14)  reprezentowania Zespołu w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych zgodnie ze swoimi możliwościami
i umiejętnościami.

 

§ 63. Uczniowie/wychowankowie Zespołu mają obowiązek:

1)     udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie,

2)     usprawiedliwienia, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,

3)     właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników Zespołu oraz pozostałych uczniów,

4)     dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju,

5)     informowania o konieczności zwolnienia się z lekcji i opuszczania terenu placówki,

6)     przestrzegania ustalonych zasad bezpieczeństwa dotyczących korzystania z urządzeń sanitarnych, elektrycznych, ciągów komunikacyjnych,

7)     ponoszenia materialnej odpowiedzialność za wszelkie szkody wyrządzone świadomie,

8)     rzetelnego wykonywania zadań zleconych przez samorząd, wychowawcę, nauczyciela, dyrekcję,

9)     przestrzegania zakazu samowolnego przebywania
w pomieszczeniach internatu w czasie lekcji i przerw międzylekcyjnych,

10)  przestrzegania regulaminów wewnętrznych internatu.

 

Rozdział XIV

Nagrody, wyróżnienia, kary.

 

§ 64. 1.Uczeń/wychowanek ma prawo do nagrody za:

1)     rzetelną naukę i pracę na rzecz klasy, grupy, Zespołu,

2)     wzorową i koleżeńską postawę,

3)     osiąganie dobrych wyników w konkursach, zawodach,

4)     aktywny udział w życiu szkoły i zajęciach pozalekcyjnych,

5)     reprezentowanie placówki w środowisku lokalnym.

 

§ 65. 1. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów /wychowanków:

1)     pochwała udzielona przez wychowawcę klasy, grupy,

2)     pochwała udzielona przez dyrekcję Zespołu wobec społeczności uczniowskiej,

3)     list pochwalny wychowawcy, rady pedagogicznej lub dyrekcji do rodziców/opiekunów prawnych,

4)     dyplom uznania,

5)     nagrody rzeczowe,

6)     indywidualne korzystanie z rozrywek kulturalnych i sportowych na zewnątrz placówki.

2. Rada Pedagogiczna w porozumieniu z innymi organami Zespołu może ustanowić dla wyróżniających się uczniów inne nagrody i określić warunki ich przyznawania.

 

§ 66. 1. Za niepodporządkowanie się ustalonym normom zachowania uczeń/wychowanek  może zostać ukarany. Ustala się następujące rodzaje kar:

1)     upomnienie lub nagana udzielona przez wychowawcę,

2)     upomnienie lub nagana udzielona przez dyrekcję placówki,

3)     ustne lub pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,

4)     zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,

5)     przeniesienie do innego pokoju (grupy),

6)     powiadomienie rodziców/opiekunów lub sądu o niewłaściwym zachowaniu  ucznia/ wychowanka,

7)     zakaz opuszczenia Zespołu z zastrzeżeniem ust. 2.

8)     publiczne przeproszenie poszkodowanego,

9)     zakaz oglądania telewizji /filmu, programów rozrywkowych/,

10)  wstrzymanie otrzymanych przywilejów,

11)  wystąpienie z wnioskiem o skierowanie do innej placówki,

12)  przeniesienie ucznia do innego oddziału lub innej szkoły 
(zgodnie z przepisami).

2. Zakaz opuszczania Zespołu nie może ograniczać prawa wychowanka do kontaktu z rodziną.

3. W Zespole nie wolno stosować kar naruszających nietykalność
i godność osobistą uczniów.

4. Wyżej wymienione kary należy stopniować, jednakże
w wyjątkowych okolicznościach (wnoszenie alkoholu, narkotyków, brutalne pobicie, wandalizm, stwarzanie sytuacji uniemożliwiających normalną pracę szkoły, internatu, demoralizację innych uczniów) pomija się kolejność stosowania kar.

 

§ 67. 1.Wykonanie kary może być zawieszone na czas próbny (nie dłuższy niż 2 tygodnie), jeżeli uzasadnia to przypuszczenie, że zachowanie ucznia /wychowanka mimo niewykonania kary ulegnie poprawie. Jeżeli w okresie zawieszania kary uczeń/ wychowanek sprawuje się nienagannie, zawieszona kara zostaje darowana.

2.Decyzję w sprawach zawieszenia lub odstąpienia od wymierzenia kary podejmuje wymierzający karę.

3. Kary mogą być stosowane tylko indywidualnie, za jedno przewinienie, a także za kilka przewinień rozpatrywanych łącznie, karze się jeden raz.

 

§ 68.1.Uczeń może być przeniesiony z SOSW do innej placówki za:

1)     stosowanie przemocy,

2)     spożywanie alkoholu na terenie szkoły, wycieczkach, biwakach oraz imprezach organizowanych przez placówkę,

3)     posiadanie i rozprowadzanie i zażywanie środków odurzających,

4)     rażące nieprzestrzeganie statutu Zespołu, w tym łamanie norm etycznych w stosunku do nauczycieli i innych pracowników ośrodka,

5)     nieprzestrzeganie przyjętych w Zespole regulaminów,

6)     nagminne opuszczanie godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia,

2. Przeniesienie ucznia z SOSW może nastąpić, jeżeli podejmowanie wcześniej środki wychowawcze nie przyniosły pozytywnych rezultatów.

3. Wychowawca ma obowiązek wysłania do rodziców/ opiekunów prawnych pisemnego zawiadomienia o zagrożeniu przeniesieniem
z SOSW do innej placówki.

4. Przeniesienie nieletniego z MOS do innego ośrodka następuje
w oparciu o odrębne przepisy.

 

§ 69. 1. Skreślenie ucznia /wychowanka z listy SOSW może nastąpić w przypadku:

1)     nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia /wychowanka SOSW w szkole, trwającej ponad 6 tygodni – licząc od daty powiadomienia rodziców/ opiekuna prawnego wychowanka,

2)     rezygnacji z dalszej nauki zgłoszonej w formie pisemnej przez ucznia /wychowanka SOSW pełnoletniego lub ustawowego przedstawiciela ucznia /wychowanka SOSW niepełnoletniego posiadającego pełną władzę rodzicielską,

3)     skierowania ucznia /wychowanka do innej szkoły /placówki.

2. Skreślenie wychowanka z listy MOS następuje na podstawie odrębnych przepisów.

 

§ 70. 1.Skreślenie ucznia/wychowanka pełnoletniego z listy SOSW może nastąpić również w przypadku wielokrotnego rażącego naruszania obowiązków ucznia /wychowanka:

1)     stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej wobec innych osób,

2)     spożywanie alkoholu,

3)     używanie środków odurzających,

4)     uporczywe niszczenie mienia szkoły,

5)     wulgarne zachowywanie się demoralizujące innych uczniów,

6)     narażanie zdrowia i życia własnego i innych na niebezpieczeństwo,

7)     popełnienie przestępstwa.

2. Decyzję o skreśleniu pełnoletniego ucznia/wychowanka z listy wydaje Dyrektor Zespołu.

 

Rozdział XV

Postanowienia końcowe

 

§ 71. Regulaminy określające działalność organów Zespołu, a w szczególności wynikające z nich cele i zadania nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu.

 

§ 72. Zespół może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał.

 

§ 73. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie
z odrębnymi przepisami.

 

§ 74. 1.W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki budynek Zespołu jest pod nadzorem kamer.

2.Budynek oznaczony jest tablicą z napisem „obiekt monitorowany”.

 

           § 75. Zespół prowadzi następującą dokumentację dodatkową:

1)     zeszyt wyjazdów obejmuje wyjazdy wychowanków poza teren miasta Bobolice z wyjątkiem wyjazdów do lekarzy, na konsultacje, badania itp., do rejestru wpisuje się nazwisko i imię wychowanka, datę i godzinę zwolnienia oraz przewidywanego i faktycznego powrotu, cel wyjazdu, nazwisko i imię zwalniającego i podpis osoby stwierdzającej powrót,

2)     zeszyt wyjść prowadzi się dla każdej grupy wpisując wychowanków zwolnionych z Zespołu w celu wyjścia w teren wpisując: nazwisko
i imię wychowanka, cel wyjścia, czas zwolnienia, godz. powrotu, podpis wychowawcy,

3)     do zeszytu samowolnych opuszczeń placówki wpisuje się: nazwisko i imię wychowanka, datę i godz. opuszczenia placówki, okoliczności, datę zgłoszenia na policję, do sądu i inne podjęte działania oraz nazwisko i imię dokonującego wpisu
i potwierdzającego powrót wychowanka,

4)     zeszyt chorych obejmuje: nazwisko i imię wychowanka, datę
i godz., objawy choroby, podane lekarstwa. podpis wpisującego.

 

§ 76. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

 

§ 77. Zespół używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

            § 78.    1.Prawo zgłaszania poprawek i zmian do Statutu przysługuje wszystkim organom Zespołu.

           2. Zmiany Statutu zatwierdza Rada Pedagogiczna Zespołu
w drodze uchwały.