UCHWAŁA Nr 87/07
ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE
z dnia 26.09.2007 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167 poz. 1759) i § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837) uchwala się:
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W MIELNIE
§ 1.1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i szczegółowe zasady działania Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Mielnie.
§ 2.1. Dyrektor dokonuje czynności prawnych w imieniu pracodawcy i wszystkich pracowników Domu.
2. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
<!--[if !supportLists]-->1) <!--[endif]-->zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji zadań Domu,
<!--[if !supportLists]-->2) <!--[endif]-->kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,
<!--[if !supportLists]-->3) <!--[endif]-->zapewnienie mieszkańcom respektowania ich praw osobistych.
3. Podczas nieobecności Dyrektora kierowanie Domem przejmuje Główny Księgowy lub osoba pisemnie upoważniona przez Dyrektora.
§ 3.1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dyrektor powołuje zespół terapeutyczno-opiekuńczy. Zespołem kieruje Kierownik.
2. Zadaniem zespołu wymienionego w ust. 1 jest w szczególności opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca oraz wspólna z mieszkańcem Domu ich realizacja i okresowa weryfikacja.
§ 4.1. Pracownicy Domu odpowiadają przed Dyrektorem za prawidłowe i terminowe realizowanie zadań i obowiązków określonych w zakresach czynności.
2. Do podstawowych obowiązków pracowników Domu należy w szczególności:
<!--[if !supportLists]-->1) <!--[endif]-->rzetelne, sumienne i staranne wykonywanie pracy,
<!--[if !supportLists]-->2) <!--[endif]-->stosowanie się do poleceń pracodawcy oraz przełożonych, które dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa pracy i umowy o pracę,
<!--[if !supportLists]-->3) <!--[endif]-->przestrzeganie Regulaminu Pracy, porządku oraz ustalonego czasu pracy,
<!--[if !supportLists]-->4) <!--[endif]-->znajomość przepisów prawnych obowiązujących na zajmowanym stanowisku,
<!--[if !supportLists]-->5) <!--[endif]-->przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
<!--[if !supportLists]-->6) <!--[endif]-->dbałość o dobro Domu, chronienie jego mienia oraz zachowywanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę i mieszkańców na szkodę,
<!--[if !supportLists]-->7) <!--[endif]-->przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
<!--[if !supportLists]-->8) <!--[endif]-->podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w szkoleniach,
<!--[if !supportLists]-->9) <!--[endif]-->kształtowanie prawidłowych relacji pracownik – mieszkaniec Domu w celu tworzenia atmosfery poszanowania godności osobistej, szacunku i wzajemnego zaufania,
<!--[if !supportLists]-->10) <!--[endif]-->tworzenie warunków do wzajemnego współdziałania i współpracy przy wykonywaniu obowiązków służbowych.
ZADANIA I OBOWIĄZKI DOMU
§ 5. Do podstawowych zadań i obowiązków Domu należy:
1) zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich
niezbędnych potrzeb bytowych, społecznych, religijnych i kulturalnych,
2) tworzenie właściwych warunków socjalno-bytowych gwarantujących
mieszkańcom poszanowanie godności osobistej, poczucie bezpieczeństwa, intymności i rozwoju osobowości.
§ 6. Pracownikom zatrudnionym w Domu zakresy czynności ustala Dyrektor Domu na podstawie zadań wynikających ze Statutu i z niniejszego Regulaminu oraz obowiązujących przepisów prawa pracy.
§ 7.1. Do wyłącznych uprawnień Dyrektora należy:
1) podpisywanie korespondencji do jednostek nadrzędnych,
2) podpisywanie opracowań, analiz, wniosków, programów i planów
kierowanych do jednostek nadrzędnych,
3) wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
4) podpisywanie pism w sprawach pracowniczych,
5) ustalanie szczegółowego zakresu czynności i regulaminów określających wewnętrzną organizację pracy,
6) podpisywanie pism dotyczących finansów oraz zatwierdzanie dokumentów finansowych i księgowych,
7) podpisywanie delegacji służbowych pracowników Domu,
8) podpisywanie odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Dyrektor może upoważnić pisemnie pracownika Domu do podejmowania w swoim imieniu wymienionych w upoważnieniu czynności, z wyłączeniem spraw kadrowych.
§ 8.1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Domu i należytej obsługi jego mieszkańców ustanawia się w strukturze organizacyjnej Domu:
1) Dział Księgowości i Planowania Ekonomicznego,
2) Dział Socjalno – Opiekuńczy,
3) Dział Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia,
4) Zespół Pracy Socjalnej,
5) stanowisko ds. Kadr i Administracji,
6) stanowisko ds. BHP,
2. Działami Socjalno – Opiekuńczym i Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia kierują Kierownicy Działów, zaś Działem Księgowości i Planowania Ekonomicznego kieruje Główny Księgowy.
3. Pracę Zespołu Pracy Socjalnej koordynuje straszy pracownik socjalny.
§ 9. Do zadań Działu Księgowości i Planowania Ekonomicznego należy w szczególności:
<!--[if !supportLists]-->1) <!--[endif]-->racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wykonywanie zadań wynikających z planu finansowego,
<!--[if !supportLists]-->2) <!--[endif]-->opracowywanie planów finansowych i wniosków w sprawie zmiany tych planów na rok bieżący oraz ich realizacja,
<!--[if !supportLists]-->3) <!--[endif]-->koordynacja w zakresie planowania i realizacji planu finansowo - rzeczowego przez komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy Domu,
<!--[if !supportLists]-->4) <!--[endif]-->dokonywanie rocznej analizy ekonomicznej i tematycznych analiz ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się kosztów wg miejsc ich powstawania oraz przedstawianie wniosków wynikających z tych analiz,
<!--[if !supportLists]-->5) <!--[endif]-->prowadzenie księgowości, likwidatury, kasy, ewidencji analitycznej, ewidencji ilościowo - wartościowej składników majątkowych,
<!--[if !supportLists]-->6) <!--[endif]-->organizowanie i sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej,
<!--[if !supportLists]-->7) <!--[endif]-->sporządzanie sprawozdawczości wykonania planów finansowych,
<!--[if !supportLists]-->8) <!--[endif]-->sporządzanie list płac pracowników Domu oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej,
<!--[if !supportLists]-->9) <!--[endif]-->prowadzenie rozliczeń w zakresie: ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych pracowników oraz funduszu pracy, prowadzenie stosownej dokumentacji rozliczeniowej,
10)naliczanie zgodnie z przepisami i potrącanie podatku od
wynagrodzeń oraz prowadzenie stosownej dokumentacji,
11)wnioskowanie składu komisji inwentaryzacyjnej, rozliczanie
inwentaryzacji,
12)naliczanie i windykacja należności,
13)prowadzenie ewidencji depozytów pieniężnych mieszkańców i ich
wypłata,
14)przechowywanie i zabezpieczanie ksiąg i dowodów
księgowych oraz przestrzeganie właściwego obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującą instrukcją,
15)nadzorowanie działań dotyczących prawidłowości dokumentacji
i realizacji umów zgodnie z Ustawą z dnia 24.01.2004 roku Prawo
Zamówień Publicznych /Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm./
§ 10. Do zadań Działu Socjalno – Opiekuńczego należy w szczególności:
1) zapewnienie mieszkańcom Domu opieki pielęgniarskiej i lekarskiej,
2) stała opieka i nadzór w celu zapewnienia bezpieczeństwa
mieszkańcom,
3) organizowanie konsultacji, leczenia specjalistycznego oraz
rehabilitacji leczniczej,
4) zaopatrzenie mieszkańców w leki, środki pomocnicze, artykuły sanitarne i opatrunkowe zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz szczepienie ochronne mieszkańców i pracowników,
5) planowanie prawidłowego żywienia z uwzględnieniem diet zaleconych przez lekarza,
6) zapewnienie całodobowej pielęgnacji mieszkańcom w zakresie:
mycia, kąpania, ubierania, golenia, pieluchowania, karmienia itp.,
7) utrzymanie właściwego stanu higieniczno-sanitarnego w salach
oraz zmiana bielizny pościelowej, osobistej i odzieży mieszkańcom według potrzeb,
8) dbanie o estetyczny wygląd zewnętrzny i higienę osobistą
mieszkańców,
9) pozytywne oddziaływanie na zachowanie się mieszkańca,
10)aktywizowanie mieszkańców w kierunku samoobsługi,
11)usprawnianie psychoruchowe mieszkańców poprzez terapię
zajęciową dostosowaną do ich możliwości oraz organizowanie im czasu wolnego,
12) szkolenie pracowników przygotowujące do właściwej pracy z
mieszkańcami,
<!--[if !supportLists]-->13) <!--[endif]-->poznanie przyzwyczajeń, zainteresowań i możliwości mieszkańca,
<!--[if !supportLists]-->14) <!--[endif]-->otaczanie nowoprzybyłych mieszkańców szczególną troską, udział w adaptacji mieszkańca do nowych warunków życia,
<!--[if !supportLists]-->15) <!--[endif]-->realizacja zadań wynikających z indywidualnych planów wspierania mieszkańców,
<!--[if !supportLists]-->16) <!--[endif]-->prowadzenie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych,
<!--[if !supportLists]-->17) <!--[endif]-->utrzymywanie kontaktu z rodzicami lub opiekunami mieszkańców,
<!--[if !supportLists]-->18) <!--[endif]-->dbanie o przestrzeganie interesów mieszkańców w instytucjach, sądach, urzędach, zakładach opieki zdrowotnej oraz w zakresie przysługujących im świadczeń pieniężnych,
<!--[if !supportLists]-->19) <!--[endif]-->integracja mieszkańców ze środowiskiem poprzez udział w spartakiadach, zawodach, imprezach kulturalnych oraz organizowanie im świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek itp.,
<!--[if !supportLists]-->20) <!--[endif]-->odpowiedzialność za dysponowanie depozytami mieszkańców, dokonywanie zakupów dla mieszkańców z ich pieniędzy (za zgodą opiekunów prawnych) oraz prowadzenie szczegółowej dokumentacji tych zakupów (leków, środków pomocniczych, artykułów sanitarnych i opatrunkowych, odzieży i innych przedmiotów wyposażenia ).
§ 11. Do zadań Działu Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia należy w szczególności:
<!--[if !supportLists]-->1) <!--[endif]-->zapewnienie zaopatrzenia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania Domu, a w szczególności zaopatrzenia w artykuły spożywcze, środki czystości i piorące, środki higieny osobistej, pościel, bieliznę pościelową, sprzęt, meble itp.,
<!--[if !supportLists]-->2) <!--[endif]-->utrzymanie w pełnej sprawności urządzeń i instalacji będących na
wyposażeniu Domu (urządzeń energetycznych, instalacji elektrycznej, sieci wodno – kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, kotłowni), sprzętu techniczno-gospodarczego (urządzeń kuchni i pralni oraz sprzętu gospodarstwa domowego).
3) pranie odzieży, dezynfekcja bielizny i odzieży mieszkańców,
4) szycie i reperacja uszkodzonej bielizny i odzieży mieszkańców
oraz odzieży ochronnej pracowników,
5) przygotowywanie i wydawanie posiłków dla mieszkańców, w tym
posiłków dietetycznych według zaleceń,
<!--[if !supportLists]-->6) <!--[endif]-->utrzymanie środków transportu w należytej sprawności technicznej
oraz czystości,
7) wykonywanie napraw budowlanych i prac malarskich,
<!--[if !supportLists]-->8) <!--[endif]-->zabezpieczenie czystości i porządku na terenie obiektów otoczenia
Domu oraz parku,
<!--[if !supportLists]-->9) <!--[endif]-->zabezpieczenie pomieszczeń i mienia przed kradzieżą oraz
pożarem,
10) obsługa techniczna sekretariatu,
11) prowadzenie zadań związanych ze sprawami pracowniczymi
(akt osobowych, dyscypliny pracy i działalności w zakresie gospodarki środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych),
12) sprawy organizacyjne w zakresie uaktualniania regulaminów ,
statutów i zarządzeń wewnętrznych,
13) organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń
wewnętrznych,
<!--[if !supportLists]-->14) <!--[endif]-->współpraca z Działem Socjalno- Opiekuńczym, Działem Pracy
Socjalnej i Działem Księgowości i Planowania Ekonomicznego.
15)organizowanie przetargów zgodnie z ustawą o zamówieniach
publicznych oraz odpowiedzialność za stronę formalno-prawną dokonywanych zakupów i prowadzonych remontów i inwestycji.
§ 12. Do zadań Zespołu Pracy Socjalnej należy w szczególności:
<!--[if !supportLists]-->1) <!--[endif]-->prowadzenie akt (dokumentacji) osobowych mieszkańców oraz wszystkich spraw administracyjnych związanych z ich pobytem w Domu,
<!--[if !supportLists]-->2) <!--[endif]--> utrzymywanie osobistego lub korespondencyjnego kontaktu z rodzicami lub opiekunami mieszkańców, informowanie o istotnych zmianach w stanie zdrowia, skierowaniu do szpitala, odpłatności za pobyt itp.,
<!--[if !supportLists]-->3) <!--[endif]-->współpraca z Urzędami Gminy i GOPS oraz ZUS w zakresie
świadczeń pieniężnych mieszkańców oraz innymi instytucjami zajmującymi się pomocą społeczną,
4) reprezentowanie interesów mieszkańców Domu przed
sądami, w urzędach, instytucjach, zakładach opieki zdrowotnej,
<!--[if !supportLists]-->5) <!--[endif]-->zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny,
<!--[if !supportLists]-->6) <!--[endif]-->współudział w organizowaniu mieszkańcom świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek oraz zaopatrzenie w odzież, obuwie i inne przedmioty niezbędne mieszkańcom,
<!--[if !supportLists]-->7) <!--[endif]-->ustalanie sytuacji socjalno - bytowej osoby skierowanej do Domu (przed przyjęciem do placówki) w jej miejscu zamieszkania lub pobytu oraz udzielenie informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania Domu,
<!--[if !supportLists]-->8) <!--[endif]-->współpraca z Działem Socjalno -Opiekuńczym
§ 13. Do zadań pracownika na stanowisku ds. Kadr i Administracji należy w szczególności:
<!--[if !supportLists]-->1) <!--[endif]-->obsługa techniczno – biurowa i kancelaryjna sekretariatu
<!--[if !supportLists]-->2) <!--[endif]-->prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami pracowniczymi (akt osobowych, dyscypliny pracy i działalności w zakresie gospodarki środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych),
<!--[if !supportLists]-->3) <!--[endif]-->prowadzenie rocznych planów urlopowych i ewidencji kart urlopowych,
<!--[if !supportLists]-->4) <!--[endif]-->prowadzenie spraw gospodarczo – administracyjnych w zakresie uaktualniania regulaminów, statutów i zarządzeń wewnętrznych,
<!--[if !supportLists]-->5) <!--[endif]-->organizacja kontroli wewnętrznej zgodnie z regulaminem i innymi
aktami,
6) prowadzenie spraw związanych z obsługą techniczną i eksploatacją
łączności i bieżące ich rozliczanie,
7) prowadzenie gospodarki pieczęciami urzędowymi i służbowymi oraz
gospodarki drukami ścisłego zarachowania, dbałość o ich
prawidłowe zabezpieczenie,
8) organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń
wewnętrznych,
9) przyjmowanie skarg i wniosków oraz ich załatwienie i rozpatrywanie
zgodnie z posiadanymi kompetencjami,
10) archiwizacja dokumentów w zakresie prowadzonych spraw,
11) przyjmowanie poczty i przekazów pieniężnych z UPT Mielno oraz
doręczeń kurierskich,
12) prowadzenie nadzoru przydziału środków ochrony indywidualnej
oraz odzieży roboczej i obuwia roboczego,
13) uczestniczenie w szkoleniach wewnątrzzakładowych w zakresie
organizacji i prowadzenie dokumentacji,
14) przygotowanie wniosków emerytalno–rentowych, obsługa
i prowadzenie dokumentacji w zakresie Funduszu Świadczeń Socjalnych
§ 14. Do zadań pracownika na stanowisku ds. BHP należy w szczególności:
1) czuwanie nad bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową w Domu,
2) przeprowadzanie okresowych kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przez pracowników przepisów bhp i ppoż.
3) dokonywanie systematycznych przeglądów stanowisk pracy i przedstawianie wyników przeglądu Dyrektorowi Domu,
<!--[if !supportLists]-->4) <!--[endif]-->dokonywanie przeglądu zabezpieczenia przeciwpożarowego Domu,
5) opracowywanie harmonogramów przydziałów odzieży
ochronnej i obuwia dla pracowników oraz prowadzenie
indywidualnych kartotek przydziału środków ochrony osobistej,
6) udział w badaniu przyczyn i okoliczności wypadków przy
pracy, w drodze do i z pracy oraz prowadzenie dokumentacji
powypadkowych,
7) prowadzenie rejestru zwolnień lekarskich wydanych z powodu choroby zawodowej lub wypadku przy pracy,
8) wstępne ogólne szkolenie nowo przyjmowanych pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
<!--[if !supportLists]-->9) <!--[endif]-->organizowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny
pracy.
§ 15.1. Skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor Domu w każdy czwartek od 1330 do 1500.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski w jego imieniu przyjmuje osoba go zastępująca.
3. Skargi i wnioski wnoszone na piśmie przyjmuje w sekretariacie pracownik na stanowisku ds. kadr i administracji i ewidencjonuje w „Książce ewidencji skarg i wniosków”.
§ 16. 1. Kontrolę wewnętrzną w Domu wykonują:
1) Dyrektor Domu,
2) Główny księgowy,
3) Kierownicy Działów,
<!--[if !supportLists]-->2. <!--[endif]-->Kontrole zewnętrzne działalności Domu mogą być prowadzone przez jednostkę nadrzędną lub inne upoważnione organy kontrolne.
<!--[if !supportLists]-->3. <!--[endif]-->Z kontroli sporządza się protokół lub notatkę służbową ujmując w nich uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonej kontroli.
<!--[if !supportLists]-->4. <!--[endif]-->Protokół lub notatkę z przeprowadzonej kontroli podpisuje osoba kontrolująca lub przewodniczący zespołu kontrolującego i Dyrektor Domu. Każda kontrola przeprowadzona przez przedstawiciela jednostki nadrzędnej, z jej upoważnienia lub innych upoważnionych do kontroli organów, musi być odnotowana w prowadzonej przez Dom „Książce kontroli”.
§ 17. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonane w formie przewidzianej dla jego ustalenia.
§ 18. Traci moc uchwała nr 469/2006 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 21 listopada 2006 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.
§ 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Starosta Koszaliński
Roman Szewczyk
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.