Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr 87/07 w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.

UCHWAŁA Nr 87/07

ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE

z dnia 26.09.2007 r.

 

w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie

 

 

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.                       o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568;             z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167 poz. 1759) i § 4 ust.                               1  Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837) uchwala się:

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W MIELNIE

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

            § 1.1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i szczegółowe zasady działania Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Mielnie.

 

§ 2.1. Dyrektor dokonuje czynności prawnych w imieniu pracodawcy i wszystkich pracowników Domu.

2. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:

<!--[if !supportLists]-->1)     <!--[endif]-->zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji zadań Domu,

<!--[if !supportLists]-->2)     <!--[endif]-->kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,

<!--[if !supportLists]-->3)     <!--[endif]-->zapewnienie mieszkańcom respektowania ich praw osobistych.

3. Podczas nieobecności Dyrektora kierowanie Domem przejmuje Główny Księgowy lub osoba pisemnie upoważniona przez Dyrektora.

 

            § 3.1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dyrektor powołuje zespół terapeutyczno-opiekuńczy. Zespołem kieruje Kierownik.

2. Zadaniem zespołu wymienionego w ust. 1 jest w szczególności opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca oraz wspólna z mieszkańcem Domu ich realizacja i okresowa weryfikacja.

 

            § 4.1. Pracownicy Domu odpowiadają przed Dyrektorem za prawidłowe i terminowe realizowanie zadań i obowiązków określonych w zakresach czynności.

2. Do podstawowych obowiązków pracowników Domu należy                          w szczególności:

<!--[if !supportLists]-->1)     <!--[endif]-->rzetelne, sumienne i staranne wykonywanie pracy,

<!--[if !supportLists]-->2)     <!--[endif]-->stosowanie się do poleceń pracodawcy oraz przełożonych, które dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa pracy                    i umowy o pracę,

<!--[if !supportLists]-->3)     <!--[endif]-->przestrzeganie Regulaminu Pracy, porządku oraz ustalonego czasu pracy,

<!--[if !supportLists]-->4)     <!--[endif]-->znajomość przepisów prawnych obowiązujących na zajmowanym stanowisku,

<!--[if !supportLists]-->5)     <!--[endif]-->przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,

<!--[if !supportLists]-->6)     <!--[endif]-->dbałość o dobro Domu, chronienie jego mienia oraz zachowywanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę i mieszkańców na szkodę,

<!--[if !supportLists]-->7)     <!--[endif]-->przestrzeganie zasad współżycia społecznego,

<!--[if !supportLists]-->8)     <!--[endif]-->podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo                 w szkoleniach,

<!--[if !supportLists]-->9)     <!--[endif]-->kształtowanie prawidłowych relacji pracownik – mieszkaniec Domu w celu tworzenia atmosfery poszanowania godności osobistej, szacunku i wzajemnego zaufania,

<!--[if !supportLists]-->10)  <!--[endif]-->tworzenie warunków do wzajemnego współdziałania                       i współpracy przy wykonywaniu obowiązków służbowych.

 

           

ROZDZIAŁ II

ZADANIA I OBOWIĄZKI DOMU

 

            § 5. Do podstawowych zadań i obowiązków  Domu należy:

1)  zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich

     niezbędnych potrzeb bytowych, społecznych, religijnych                        i kulturalnych,

2)  tworzenie właściwych warunków socjalno-bytowych gwarantujących

     mieszkańcom poszanowanie godności osobistej, poczucie  bezpieczeństwa,  intymności i rozwoju osobowości.

                                              

            § 6. Pracownikom zatrudnionym w Domu zakresy czynności ustala Dyrektor Domu na podstawie zadań wynikających ze Statutu                           i z niniejszego Regulaminu oraz obowiązujących przepisów prawa pracy.

 

            § 7.1.  Do wyłącznych uprawnień Dyrektora należy:

     1)  podpisywanie korespondencji do jednostek nadrzędnych,

     2)  podpisywanie opracowań, analiz, wniosków, programów i planów

           kierowanych do jednostek nadrzędnych,

     3)  wydawanie zarządzeń wewnętrznych,

     4)  podpisywanie pism w sprawach pracowniczych,

     5) ustalanie szczegółowego zakresu czynności i regulaminów   określających wewnętrzną organizację pracy,

     6) podpisywanie pism dotyczących finansów oraz zatwierdzanie dokumentów finansowych i księgowych,       

     7)  podpisywanie delegacji służbowych pracowników Domu,

     8)  podpisywanie odpowiedzi na skargi i wnioski.

2. Dyrektor   może    upoważnić    pisemnie    pracownika    Domu    do podejmowania w swoim imieniu wymienionych w upoważnieniu czynności, z  wyłączeniem spraw kadrowych.

 

§ 8.1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Domu                       i należytej obsługi jego mieszkańców ustanawia się w strukturze organizacyjnej Domu:

1) Dział Księgowości i Planowania Ekonomicznego,

2) Dział Socjalno – Opiekuńczy,

3) Dział Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia,

4) Zespół Pracy Socjalnej,

5) stanowisko ds. Kadr i Administracji,

6) stanowisko ds. BHP,

2. Działami Socjalno – Opiekuńczym i Obsługi Technicznej                              i Zaopatrzenia kierują Kierownicy Działów, zaś Działem Księgowości                i Planowania Ekonomicznego kieruje Główny Księgowy.

3. Pracę Zespołu Pracy Socjalnej koordynuje straszy pracownik socjalny.

 

§ 9. Do zadań Działu Księgowości i Planowania Ekonomicznego należy w szczególności:

<!--[if !supportLists]-->1)     <!--[endif]-->racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wykonywanie zadań wynikających z planu finansowego,

<!--[if !supportLists]-->2)     <!--[endif]-->opracowywanie  planów  finansowych  i  wniosków  w  sprawie zmiany tych planów na rok bieżący oraz ich realizacja,

<!--[if !supportLists]-->3)     <!--[endif]-->koordynacja w zakresie planowania i realizacji planu finansowo - rzeczowego przez komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy Domu,

<!--[if !supportLists]-->4)     <!--[endif]-->dokonywanie rocznej analizy ekonomicznej i tematycznych analiz ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się kosztów wg miejsc ich powstawania oraz przedstawianie wniosków wynikających z tych analiz,

<!--[if !supportLists]-->5)     <!--[endif]-->prowadzenie księgowości, likwidatury, kasy, ewidencji analitycznej, ewidencji ilościowo - wartościowej składników majątkowych,

<!--[if !supportLists]-->6)     <!--[endif]-->organizowanie i sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej,

<!--[if !supportLists]-->7)     <!--[endif]-->sporządzanie sprawozdawczości wykonania planów finansowych,

<!--[if !supportLists]-->8)     <!--[endif]-->sporządzanie list płac  pracowników Domu oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej,

<!--[if !supportLists]-->9)     <!--[endif]-->prowadzenie rozliczeń w zakresie: ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych pracowników oraz funduszu pracy, prowadzenie stosownej dokumentacji rozliczeniowej,

10)naliczanie zgodnie z przepisami i potrącanie podatku od  

      wynagrodzeń oraz prowadzenie stosownej dokumentacji,

11)wnioskowanie składu komisji inwentaryzacyjnej, rozliczanie

      inwentaryzacji,

12)naliczanie i windykacja należności,

13)prowadzenie ewidencji depozytów pieniężnych mieszkańców i ich

      wypłata,

14)przechowywanie  i  zabezpieczanie  ksiąg  i  dowodów 

księgowych oraz  przestrzeganie właściwego obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującą instrukcją,

15)nadzorowanie działań dotyczących prawidłowości dokumentacji

     i realizacji umów zgodnie z Ustawą z dnia 24.01.2004 roku Prawo

     Zamówień Publicznych /Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm./

 

 

§ 10. Do zadań Działu Socjalno – Opiekuńczego należy                w szczególności:

 

 

     1) zapewnienie mieszkańcom Domu opieki pielęgniarskiej i lekarskiej,

     2) stała opieka i nadzór w celu zapewnienia bezpieczeństwa

mieszkańcom,

     3) organizowanie konsultacji, leczenia specjalistycznego oraz

rehabilitacji  leczniczej,

     4) zaopatrzenie mieszkańców w leki, środki pomocnicze, artykuły sanitarne i opatrunkowe zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz szczepienie ochronne mieszkańców i pracowników,

     5) planowanie prawidłowego żywienia z uwzględnieniem diet zaleconych przez lekarza,

6) zapewnienie  całodobowej  pielęgnacji  mieszkańcom  w  zakresie:     

     mycia, kąpania, ubierania, golenia, pieluchowania, karmienia itp.,

7) utrzymanie właściwego stanu higieniczno-sanitarnego w salach    

oraz zmiana bielizny pościelowej, osobistej i odzieży mieszkańcom według potrzeb,

8) dbanie o estetyczny wygląd zewnętrzny i higienę osobistą

mieszkańców,

     9) pozytywne oddziaływanie na zachowanie się mieszkańca,

    10)aktywizowanie mieszkańców w kierunku samoobsługi,

11)usprawnianie psychoruchowe mieszkańców poprzez terapię   

zajęciową dostosowaną do ich możliwości oraz organizowanie im czasu wolnego,

12) szkolenie  pracowników   przygotowujące   do   właściwej  pracy z    

      mieszkańcami,

<!--[if !supportLists]-->13)    <!--[endif]-->poznanie przyzwyczajeń, zainteresowań i możliwości mieszkańca,

<!--[if !supportLists]-->14)    <!--[endif]-->otaczanie nowoprzybyłych mieszkańców szczególną troską, udział w adaptacji mieszkańca do nowych warunków życia,

<!--[if !supportLists]-->15)    <!--[endif]-->realizacja zadań wynikających z indywidualnych planów wspierania mieszkańców,

<!--[if !supportLists]-->16)    <!--[endif]-->prowadzenie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych,

<!--[if !supportLists]-->17)    <!--[endif]-->utrzymywanie kontaktu z rodzicami lub opiekunami mieszkańców,

<!--[if !supportLists]-->18)    <!--[endif]-->dbanie o przestrzeganie interesów mieszkańców w instytucjach, sądach, urzędach, zakładach opieki zdrowotnej oraz w zakresie przysługujących im świadczeń pieniężnych,

<!--[if !supportLists]-->19)    <!--[endif]-->integracja mieszkańców ze środowiskiem poprzez udział w spartakiadach, zawodach, imprezach kulturalnych oraz organizowanie im świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek itp.,

<!--[if !supportLists]-->20)    <!--[endif]-->odpowiedzialność za dysponowanie depozytami mieszkańców, dokonywanie zakupów dla mieszkańców z ich pieniędzy (za zgodą opiekunów prawnych) oraz prowadzenie szczegółowej dokumentacji tych zakupów (leków, środków pomocniczych, artykułów sanitarnych i opatrunkowych, odzieży i innych przedmiotów wyposażenia ).

 

            § 11. Do zadań Działu Obsługi Technicznej i Zaopatrzenia należy w szczególności:

<!--[if !supportLists]-->1)   <!--[endif]-->zapewnienie zaopatrzenia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania Domu, a w szczególności zaopatrzenia w artykuły spożywcze, środki czystości i piorące, środki higieny osobistej,  pościel, bieliznę pościelową, sprzęt, meble itp.,

<!--[if !supportLists]-->2)   <!--[endif]-->utrzymanie w pełnej sprawności urządzeń i instalacji będących na

wyposażeniu Domu (urządzeń energetycznych, instalacji elektrycznej, sieci wodno – kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, kotłowni), sprzętu techniczno-gospodarczego (urządzeń kuchni i pralni oraz sprzętu gospodarstwa domowego).

    3) pranie odzieży, dezynfekcja bielizny i odzieży mieszkańców,

    4) szycie i reperacja uszkodzonej bielizny i odzieży mieszkańców

        oraz odzieży ochronnej pracowników,

    5) przygotowywanie i wydawanie posiłków dla mieszkańców, w tym

        posiłków dietetycznych według zaleceń,

<!--[if !supportLists]-->6)   <!--[endif]-->utrzymanie środków transportu w należytej sprawności technicznej

oraz czystości,

    7) wykonywanie napraw budowlanych i prac malarskich,

<!--[if !supportLists]-->8)   <!--[endif]-->zabezpieczenie czystości i porządku na terenie obiektów otoczenia

Domu oraz parku,

<!--[if !supportLists]-->9)   <!--[endif]-->zabezpieczenie pomieszczeń i mienia przed kradzieżą oraz

pożarem,

  10)     obsługa techniczna sekretariatu,

  11)     prowadzenie zadań związanych ze sprawami pracowniczymi           

(akt osobowych, dyscypliny pracy i działalności w zakresie           gospodarki środkami zakładowego funduszu świadczeń               socjalnych),

   12) sprawy organizacyjne w zakresie uaktualniania regulaminów ,

            statutów i zarządzeń wewnętrznych,

13) organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń             

          wewnętrznych,

<!--[if !supportLists]-->14) <!--[endif]-->współpraca z Działem  Socjalno- Opiekuńczym, Działem Pracy

  Socjalnej i Działem Księgowości i Planowania Ekonomicznego.

15)organizowanie przetargów zgodnie z ustawą o zamówieniach

publicznych oraz odpowiedzialność za stronę formalno-prawną dokonywanych zakupów i prowadzonych remontów i inwestycji.

 

            § 12. Do zadań Zespołu Pracy Socjalnej należy w szczególności:

<!--[if !supportLists]-->1)     <!--[endif]-->prowadzenie  akt (dokumentacji)  osobowych  mieszkańców oraz wszystkich spraw  administracyjnych związanych z ich pobytem w Domu,

<!--[if !supportLists]-->2)     <!--[endif]--> utrzymywanie osobistego lub korespondencyjnego kontaktu z rodzicami lub opiekunami mieszkańców, informowanie o istotnych zmianach w stanie zdrowia, skierowaniu do szpitala, odpłatności za pobyt itp.,

<!--[if !supportLists]-->3)     <!--[endif]-->współpraca z Urzędami Gminy i GOPS  oraz  ZUS  w  zakresie

świadczeń pieniężnych mieszkańców oraz innymi instytucjami zajmującymi się pomocą społeczną,

    4) reprezentowanie   interesów   mieszkańców  Domu   przed      

        sądami, w urzędach, instytucjach, zakładach opieki zdrowotnej,

<!--[if !supportLists]-->5)     <!--[endif]-->zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny,

<!--[if !supportLists]-->6)     <!--[endif]-->współudział w organizowaniu mieszkańcom świąt, uroczystości okolicznościowych, wycieczek oraz zaopatrzenie w odzież, obuwie i inne przedmioty niezbędne mieszkańcom,

<!--[if !supportLists]-->7)     <!--[endif]-->ustalanie sytuacji socjalno - bytowej osoby skierowanej do Domu (przed przyjęciem do placówki) w jej miejscu zamieszkania lub pobytu oraz udzielenie informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania Domu,

<!--[if !supportLists]-->8)     <!--[endif]-->współpraca z Działem  Socjalno -Opiekuńczym

        

        § 13. Do zadań pracownika na stanowisku ds. Kadr                           i Administracji należy w szczególności:     

<!--[if !supportLists]-->1)   <!--[endif]-->obsługa techniczno – biurowa i kancelaryjna sekretariatu

<!--[if !supportLists]-->2)   <!--[endif]-->prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami pracowniczymi (akt osobowych, dyscypliny pracy i działalności                w zakresie gospodarki środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych),

<!--[if !supportLists]-->3)   <!--[endif]-->prowadzenie rocznych planów urlopowych i ewidencji kart urlopowych,

<!--[if !supportLists]-->4)   <!--[endif]-->prowadzenie spraw gospodarczo – administracyjnych w zakresie uaktualniania regulaminów, statutów i zarządzeń wewnętrznych,

<!--[if !supportLists]-->5)   <!--[endif]-->organizacja kontroli wewnętrznej zgodnie z regulaminem i innymi

    aktami,

6) prowadzenie spraw związanych z obsługą techniczną i eksploatacją

    łączności i bieżące ich rozliczanie,

7) prowadzenie gospodarki pieczęciami urzędowymi i służbowymi oraz

    gospodarki drukami ścisłego zarachowania, dbałość o ich

    prawidłowe zabezpieczenie,

8) organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń            

        wewnętrznych,

    9) przyjmowanie skarg i wniosków oraz ich załatwienie i rozpatrywanie

     zgodnie z posiadanymi kompetencjami,

10) archiwizacja dokumentów w zakresie prowadzonych spraw,

11) przyjmowanie poczty i przekazów pieniężnych z UPT Mielno oraz     

      doręczeń kurierskich,

12) prowadzenie nadzoru przydziału środków ochrony indywidualnej  

       oraz odzieży roboczej i obuwia roboczego,

13) uczestniczenie w szkoleniach wewnątrzzakładowych w zakresie   

      organizacji i prowadzenie dokumentacji,

14) przygotowanie wniosków emerytalno–rentowych, obsługa                       

i prowadzenie dokumentacji w zakresie Funduszu Świadczeń Socjalnych

 

            § 14. Do zadań pracownika na stanowisku ds. BHP należy             w szczególności:

1)  czuwanie     nad     bezpieczeństwem   i   higieną     pracy   oraz   ochroną   przeciwpożarową w Domu,

2) przeprowadzanie okresowych   kontroli    warunków    pracy    oraz przestrzegania  przez pracowników przepisów bhp i ppoż.

3) dokonywanie   systematycznych   przeglądów    stanowisk  pracy i przedstawianie wyników przeglądu Dyrektorowi Domu,

<!--[if !supportLists]-->4)                <!--[endif]-->dokonywanie przeglądu zabezpieczenia przeciwpożarowego Domu,

5) opracowywanie  harmonogramów  przydziałów odzieży     

    ochronnej i obuwia dla  pracowników  oraz prowadzenie   

    indywidualnych kartotek przydziału środków ochrony osobistej,

6) udział w badaniu przyczyn  i  okoliczności wypadków przy

    pracy, w drodze do i z pracy oraz prowadzenie dokumentacji   

    powypadkowych,

7) prowadzenie  rejestru   zwolnień   lekarskich  wydanych                z powodu choroby zawodowej lub wypadku przy pracy,

8)  wstępne  ogólne szkolenie  nowo przyjmowanych pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

<!--[if !supportLists]-->9)                <!--[endif]-->organizowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny

  pracy.

 

 

ROZDZIAŁ III

SKARGI I WNIOSKI

           

            § 15.1.  Skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor Domu w każdy czwartek od 1330  do 1500.   

2. W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski w jego imieniu             przyjmuje osoba go zastępująca.  

3. Skargi i wnioski wnoszone na piśmie przyjmuje w sekretariacie pracownik na stanowisku ds. kadr i administracji i ewidencjonuje            w „Książce ewidencji skarg i wniosków”.

 

 

ROZDZIAŁ IV

KONTROLE WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE

 

            § 16. 1. Kontrolę wewnętrzną w Domu wykonują:

     1)  Dyrektor Domu,

     2)  Główny księgowy,

     3)  Kierownicy Działów,   

<!--[if !supportLists]-->2.   <!--[endif]-->Kontrole zewnętrzne działalności Domu mogą być prowadzone przez jednostkę nadrzędną lub inne upoważnione organy kontrolne.

<!--[if !supportLists]-->3.   <!--[endif]-->Z kontroli sporządza się protokół lub notatkę służbową ujmując w nich uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonej kontroli.

<!--[if !supportLists]-->4.   <!--[endif]-->Protokół lub notatkę z przeprowadzonej kontroli podpisuje osoba kontrolująca lub przewodniczący zespołu kontrolującego i Dyrektor Domu. Każda kontrola przeprowadzona przez przedstawiciela jednostki nadrzędnej, z jej upoważnienia lub innych upoważnionych do kontroli organów, musi być odnotowana w prowadzonej przez Dom „Książce kontroli”.

 

ROZDZIAŁ V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

            § 17. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonane w formie przewidzianej dla jego ustalenia.

 

            § 18. Traci moc uchwała nr 469/2006 Zarządu Powiatu                    w Koszalinie z dnia 21 listopada  2006 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Mielnie.

 

            § 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

                                                                       Starosta Koszaliński

 

                                                                             Roman Szewczyk