Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

BR.0002.9.2011.AM

PROTOKÓŁ  Nr XI/11

Z  XI  SESJI  RADY  POWIATU  W  KOSZALINIE

z dnia   26 października  2011 roku

 

 

Ad. 1. Otwarcie obrad.

W siedzibie Starostwa Powiatowego w Koszalinie ul. Racławicka 13, w sali konferencyjnej nr 409 Przewodniczący Rady Dariusz Mirosław Kalinowski o godzinie 1000 otworzył sesję słowami „Otwieram obrady XI sesji Rady Powiatu w Koszalinie w dniu 26 października 2011 roku”.

 

Ad. 2. Stwierdzenie quorum.

Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził quorum, co oznacza, że Rada posiada zdolność do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad. Poinformował, że na 19. radnych obecnych jest 18. Nieobecny – Radny Kamil Sebastian Jesionowski.  Rada obraduje w składzie 18. radnych.

Lista obecności radnych stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady powitał gości przybyłych na XI sesję Rady Powiatu w Koszalinie, radnych oraz lokalne media  obecne na sali obrad XI sesji Rady Powiatu w Koszalinie.

Lista gości stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad. 3. Przedstawienie przez Przewodniczącego Rady porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że Rada otrzymała, wraz z projektami uchwał, porządek obrad XI sesji Rady Powiatu w Koszalinie. Następnie zwrócił się do radnych, czy są  uwagi lub wnioski do proponowanego porządku obrad. Uwag ani też wniosków do porządku obrad nie wniesiono. Wobec powyższego, Przewodniczący Rady przeszedł do realizacji porządku obrad.

Porządek obrad stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad. 4. Przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Powiatu z dnia 2 września 2011 r. 

 

Przewodniczący Rady przeszedł do pkt 4 porządku obrad, tj. przyjęcia protokołu z IX sesji Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 2 września 2011 r.  W/w poinformował, że protokół z IX sesji był dostępny do wglądu publicznego w Biurze Rady Powiatu. Został również wyłożony do wglądu przed sesją. Następnie zwrócił się do radnych, czy są uwagi do przedmiotowego protokołu.  Uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie protokół z IX sesji Rady Powiatu. 

W głosowaniu udział wzięło 18. radnych.

Wynik głosowania:

za – 18 radnych,

przeciw – 0,

wstrzymało się – 0.

 

Protokół Nr IX/11 z IX sesji Rady Powiatu w Koszalinie z dnia  2 września 2011 r. został przyjęty przez Radę jednogłośnie.

 

Ad. 5. Przyjęcie protokołu z X sesji Rady Powiatu z dnia 29 września 2011 r. 

 

Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad, tj. przyjęcia protokołu z X sesji Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 29 września 2011 r. W/w poinformował, że protokół z X sesji był dostępny do wglądu publicznego w Biurze Rady Powiatu. Został również wyłożony do wglądu przed sesją. Następnie zwrócił się do radnych, czy są uwagi do przedmiotowego protokołu.  Uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie protokół z X sesji Rady Powiatu. 

W głosowaniu udział wzięło 18. radnych.

Wynik głosowania:

za – 18 radnych,

przeciw – 0,

wstrzymało się – 0.

 

Protokół Nr X/11 z X sesji Rady Powiatu w Koszalinie z dnia  29 września 2011 r. został przyjęty przez Radę jednogłośnie.

 

Ad. 6. Sprawozdanie Starosty z działania Zarządu w okresie między sesjami.

 

Przewodniczący Rady poinformował radnych, że w materiałach na sesję otrzymali sprawozdanie Starosty z działania Zarządu w okresie między sesjami wraz z uzupełnieniem.

 

Starosta Koszaliński Roman Szewczyk poinformował o pomyłce jaka zaistniałą w pkt 4.3 w/w sprawozdania (posiedzenie Zarządu Powiatu w dniu 21 września 2011 r.), za którą radnych przeprosił. W/w poinformował, że w przedmiotowym punkcie zamiast drogi Nr 11 winna być wpisana droga Nr 6.  

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są uwagi lub zapytania do przedmiotowego sprawozdania. Uwag ani też pytań nie wniesiono.

 

Rada Powiatu w Koszalinie przyjęła sprawozdanie Starosty z działania Zarządu w okresie między sesjami.

W/w sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad. 7. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady powierzonych do wykonania Zarządowi z  IX sesji.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady powierzonych do wykonania Zarządowi z IX sesji. Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są uwagi lub zapytania do niniejszego sprawozdania.  Zapytań ani  też uwag nie wniesiono.

 

Rada Powiatu w Koszalinie przyjęła sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady powierzonych do wykonania Zarządowi z IX sesji.

W/w sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad. 8. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady powierzonych do wykonania Zarządowi z X sesji.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady powierzonych do wykonania Zarządowi z X sesji. Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są uwagi lub zapytania do niniejszego sprawozdania.  Zapytań ani  też uwag nie wniesiono.

 

Rada Powiatu w Koszalinie przyjęła sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady powierzonych do wykonania Zarządowi z X sesji.

W/w sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad. 9. Informacja Przewodniczącego Rady Powiatu na temat składanych oświadczeń majątkowych przez radnych.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że wszyscy radni złożyli oświadczenia majątkowe w wyznaczonym terminie, tj. do 30 kwietnia 2011 r. W/w dodał, że w toku analizy oświadczeń majątkowych za 2010 r. nie stwierdził nieprawidłowości.

W/w informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto, Przewodniczący Rady poinformował, że w dniu 17 października 2011 r. z Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęło pismo dotyczące oświadczenia majątkowego złożonego przez Starostę Koszalińskiego i Przewodniczącego Rady. W/w nadmienił, że  przedmiotowe pismo zawiera informację, o tym, iż Starosta Koszaliński oraz Przewodniczący Rady:

1)     złożyli oświadczenia majątkowe w ustawowym terminie, tj. do 30 kwietnia 2011 r. (według stanu na dzień 31 grudnia 2010 r.);

2)     wypełnili oświadczenia majątkowe z należytą starannością, w sposób zupełny, z zachowaniem formuły „nie dotyczy” przewidzianej we wskazówkach zawartych we wzorze oświadczenia opatrzonych zwrotem ”uwaga”.

 

Ad. 10.  Informacja Starosty Koszalińskiego na temat składanych oświadczeń majątkowych przez członków zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu Starosty.

 

Starosta Koszaliński Roman Szewczyk poinformował, że wszystkie osoby zobowiązane do złożenia oświadczeń majątkowych złożyły je w wyznaczonym terminie, tj. do 30 kwietnia 2011 r., a następnie odczytał treść przedmiotowej informacji, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu. 

 

Ad. 11. Informacja z realizacji „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2007 – <metricconverter productid="2011”" w:st="on">2011”</metricconverter> w 2011 roku.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że informację z realizacji „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2007 – <metricconverter productid="2011”" w:st="on">2011”</metricconverter> w 2011 roku przygotował Kierownik Referatu Zarządzania Kryzysowego Pan Eugeniusz Urbanowicz. W/w dodał, że radni otrzymali w materiałach na sesję przedmiotową informację, do której Komisja ds. Społecznych wydała pozytywną opinię – 4 „za”. Następnie zwrócił się do radnych, czy są uwagi lub zapytania do w/w informacji. Uwag, ani też zapytań nie wniesiono.   

 

Starosta Koszaliński Roman Szewczyk na ręce Kierownika Referatu Zarządzania Kryzysowego Pana Eugeniusza Urbanowicza złożył wyrazy  podziękowania pracownikom Referatu za zaangażowanie w uruchomienie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz umiejętne pozyskiwanie środków na finansowanie własnej działalności, co sprawia, że Referat jest jednym z najlepiej doposażonych w województwie zachodniopomorskim. 

 

Przewodniczący Rady, w imieniu Rady, również przyłączył się do podziękowań Starosty. W/w dodał, że 109 akcji ratowniczych przeprowadzonych przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe z pewnością przyczyniło się do uratowania niejednego życia ludzkiego. Jednocześnie zwrócił się do Starosty o złożenie podziękowań wszystkim samorządom, które swoim działaniem przyczyniły się do sfinansowania  tak ważnego przedsięwzięcia jakim jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.  

 

Rada Powiatu w Koszalinie przyjęła informację z realizacji „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2007 – <metricconverter productid="2011”" w:st="on">2011”</metricconverter> w 2011 roku, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.  

 

Ad. 10.  Wystąpienia obywatelskie.

Brak wystąpień obywatelskich.

 

Ad. 11. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

 

1) przyjęcia rocznego programu współpracy Powiatu Koszalińskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że w materiałach na sesję Rada otrzymała projekt uchwały w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Powiatu Koszalińskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012. Jednocześnie nadmienił, że Komisja ds. Rozwoju wydała pozytywną opinię do w/w projektu uchwały, jednakże z adnotacją, by uszczegółowić program o rozszerzenie zapisów w § 10 poprzez zamieszczenie informacji o środkach jakie są zaplanowane dla poszczególnych priorytetów określonych w § 8 ust. 1. 

 

W powyższej kwestii głos zabrał Starosta Koszaliński Roman Szewczyk, który poinformował, że nie ma podstaw prawnych, by dokonać zmiany tej uchwały. Natomiast jeżeli chodzi o podział środków, to znajdują się one w budżecie, w którym jest widoczne jakie środki przeznaczone są na poszczególne działania. Jednocześnie nadmienił, że Radca Prawny Starostwa Pani Elżbieta Berkowska wyjaśni dlaczego brak jest podstaw do zmiany w/w ustawy.

 

Pani Elżbieta Berkowska Kierownik Referatu Prawnego w niniejszej sprawie stwierdziła, że, cyt.: „Ustawa o wolontariacie, na którą powołuje się projekt przedmiotowej uchwały określa wyraźnie kompetencje zarówno organu stanowiącego, tj. Rady, jak również organów wykonawczych, a w szczególności Zarządu, który wykonuje  uchwałę podjętą przez organ stanowiący”. W/w nadmieniła, że, cyt.: „Art. 5a, który stanowi podstawę do podjęcia przedmiotowej uchwały wyraźnie określa, iż program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 zawiera w szczególności: cel główny, cele współpracy, zakres przedmiotowy oraz wysokość środków przeznaczonych na realizację programu. Oznacza to, że Rada, jako organ stanowiący, określa wyraźnie w uchwale całość środków w budżecie, które winny być przeznaczone na realizację programu. I w taki też sposób kwota została określona w w/w projekcie uchwały. Czyli jest to wyraźnie zgodne z treścią art. <metricconverter productid="5 a" w:st="on">5 a</metricconverter> ust. 4 pkt <metricconverter productid="8”" w:st="on">8”</metricconverter>. W/w dodała również, że, cyt.: „Z przepisów wykonawczych do ustawy o wolontariacie wynika jednoznacznie, że w zakresie realizacji tego zadania organ wykonawczy, tj. zarząd określa szacunkową kalkulację kosztu realizacji zadania, w momencie gdy ogłasza konkurs na realizację zadania. Czyli zarząd określa wyraźnie, w ramach tej uchwały, jakie chce środki przeznaczyć, na jakie zadanie, oczywiście w ramach kryteriów określonych przez uchwałę Rady. Czyli wykonując zadanie publiczne Zarząd wykonuje postanowienia określone uchwałą. Do kompetencji Zarządu należy określenie, już na podstawie kryteriów określonych przez Radę, konkretnie celu, środków, jaki ma być to konkurs, na jakie zadanie, kalkulacji kosztów w ramach zadania, na które środki te chce przeznaczyć. Powyższe oznacza, że Rada umocowana jest do określenia ogólnej puli środków. Natomiast w ramach ogólnej puli środków zadanie to realizuje Zarząd. Zgodnie z przepisami o wolontariacie i pożytku publicznym projekt przedmiotowej uchwały jest zgodny z przepisami”. 

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do członków Komisji ds. Rozwoju Rady Powiatu w Koszalinie, czy chcieliby odnieść się do wyjaśnień Radcy Prawnego Pani Elżbiety Berkowskiej.

 

Radny Tomasz Marcin Tesmer stwierdził, że nie kwestionuje argumentów przedstawionych przez Radcę Prawnego Panią Elżbietę Berkowską i zdaje sobie sprawę z tego, że program zawiera pewne elementy, ale też ustawa o wolontariacie nie zakazuje wpisania kwot przeznaczanych na poszczególne priorytety. W/w nadmienił, że zdaniem Komisji ds. Rozwoju uzupełnienie w/w uchwały o taki zapis jest zasadne, albowiem wpisana w niej ogólna kwota ok. 1.888.000 zł daje mylny obraz środków jakie przeznaczane są w rzeczywistości na organizacje pozarządowe. Brakuje informacji, że kwota 1.800.000 zł przeznaczana jest na pomoc społeczną. Radny Tomasz Marcin Tesmer stwierdził, że rozumie argumentację Pani Mecenas, ale jest zdania, że jeżeli już nie w tym roku, to w roku 2013 takie informacje winny się znaleźć.        

 

Na salę obrad, o godzinie 10.20, przybył dotychczas nieobecny Radny Kamil Sebastian Jesionowski. Rada Powiatu w Koszalinie obraduje w składzie 19. radnych.

 

Pani Elżbieta Berkowska Kierownik Referatu Prawnego w odpowiedzi na wątpliwości Radnego Tomasza Marcina Tesmera nadmieniła, że  zgodnie z ustawą Zarząd Powiatu przedkłada organowi stanowiącemu sprawozdanie z realizacji programu współpracy. A zatem i tak Rada będzie musiała mieć wiedzę, na postawie sprawozdania Zarządu, w jakim zakresie środki zostały wykorzystane, na jaki program i w jakiej wysokości.

 

Radny Tomasz Marcin Tesmer stwierdził, że prawdą jest to o czym mówi Pani Mecenas, ale, cyt.: „Chodzi o środki, o które mają wstępować organizacje pozarządowe (…). Nie wszystkie organizacje są tak biegłe, nie mają prawników u siebie, być może nie umieją czytać budżetu i nie będą wiedziały jakie środki są przeznaczone na poszczególne zadania. W takim programie, wydaje się nam zasadne, że taka informacja powinna się znaleźć, co nie stoi w sprzeczności z samą ustawą”.

 

Przewodniczący Rady nadmienił, że kwestie, o których mówi Pani Mecenas oraz Radny Tomasz Marcin Tesmer można pogodzić i w przyszłości nad tym popracować oraz uszczegółowić, jeżeli zaistnieje taka potrzeba. W/w dodał, że przede wszystkim najważniejsze jest, by była świadomość na jakie dziedziny i w jakiej wysokości są przeznaczane środki, oprócz wskazania ogólnej kwoty.

 

Radny Witold Piotr Kopera nadmienił, że, cyt.: „Przewodniczący Komisji ds. Rozwoju zasygnalizował uwagi Komisji, albowiem na dzisiejszej sesji odbędzie się głosowanie nad programem współpracy Powiatu z organizacjami pozarządowymi, a projekt budżetu na 2012 jeszcze Radzie nie został przedstawiony. Natomiast, jak powiedział Przewodniczący Komisji, kwota ogólna została wskazana w § 10. My jako radni, mający swoje uwagi co do poszczególnych priorytetów, chcielibyśmy wiedzieć w zapisach, właśnie tego programu, jakie kwoty będą realizowane w ramach danego programu. To jest logiczne. Bo w tej chwili głosując nad tym programem, to ani Przewodniczący, ani żaden z radnych nie wie ile będzie przeznaczone np. na ekologię i ochronę dziedzictwa przyrodniczego. (…). Chodzi tylko o to, by ta ogólna, duża kwota nie przyciemniała obrazu faktycznych możliwości pozyskiwania środków finansowych z budżetu Starostwa przez organizacje pozarządowe, które działają w innych dziedzinach np. sportu, kultury, ekologii. (…). W tym wszystkim chodziło przede wszystkim o ideę przejrzystości tego programu (…).”

 

Przewodniczący Rady nadmienił, że wyjaśnienia i uwagi w powyższej kwestii są czytelne i ma nadzieję, że zostaną one uwzględnione przy projektowaniu budżetu na 2012 r. Ponadto, Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są jeszcze jakieś uwagi merytoryczne do projektu przedmiotowej uchwały. Uwag nie wniesiono. Wobec powyższego,  Przewodniczący Rady odczytał projekt w/w uchwały i poddał pod głosowanie. 

W głosowaniu udział wzięło 19. radnych.

Wynik głosowania:

za – 14 radnych,

przeciw – 0,

wstrzymało się – 5.

 

Rada Powiatu w Koszalinie zwykła większością głosów, przy 5. głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XI/91/11 z dnia 26 października 2011 roku w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Powiatu Koszalińskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012. W/w uchwała wraz z opinią Komisji ds. Rozwoju  stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

2) przyjęcia „Programu opieki nad zabytkami powiatu koszalińskiego na lata 2011 – <metricconverter productid="2015”" w:st="on">2015”</metricconverter>

 

Przewodniczący Rady poprosił Pana Tomasza Hołowatego Dyrektora Wydziału Rozwoju i Promocji o przedstawienie programu opieki nad zabytkami powiatu koszalińskiego na lata 2011 – <metricconverter productid="2015, a" w:st="on">2015, a</metricconverter> następnie strategii rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2011 – 2015. W/w przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej omówił najciekawsze działania w  zakresie programu opieki nad zabytkami powiatu koszalińskiego na lata 2011 – 2015. Dyrektor poinformował, że program jest rezultatem realizacji projektu pn.: „Przyjazny Urząd – Sprawna Administracja”, który był realizowany wspólnie z gminami powiatu koszalińskiego. Dyrektor nadmienił, że opracowanie programu jest obowiązkiem ustawowym, choć nie wszystkie samorządy ten obowiązek wypełniają. Powiat Koszaliński jest drugim powiatem w województwie zachodniopomorskim, który taki program opracował.  Ponadto, dodał, że program ten:

- kataloguje i systematyzuje działania, które już są podejmowane przez Powiat. Mimo braku programu opieki nad zabytkami Powiat i tak dbał o zabytki znajdujące się na jego terenie. Ponadto, promował je poprzez wydanie kalendarza oraz albumu „Magiczne miejsca powiatu koszalińskiego”,

- opisuje potencjał rozwoju turystyki i rozwoju gospodarczego powiatu koszalińskiego, który warto wykorzystywać,

- zawiera spis wszystkich zabytków ruchomych i nieruchomych.    

Pan Hołowaty poinformował, że program ten będzie również pomocny w działaniach gmin oraz podmiotów prywatnych, albowiem jest to pierwszy dokument, który tak kompleksowo gromadzi informacje i wiedzę na temat zabytków w powiecie koszalińskim. W/w poinformował, że samo przyjęcie programu nie spowoduje znaczącego zwiększenia środków na ochronę zabytków. Dodał też, że dokument ten w sposób doskonały wiąże zarówno potrzeby wydatkowania środków z działaniami związanymi z ochroną zabytków, albowiem:

- stanowi on usystematyzowanie pewnych działań w tej kwestii,

- stworzył takie mechanizmy, które w konsekwencji nie wymagają ponoszenia znacznych nakładów finansowych, np.: ufundowanie corocznej nagrody Powiatu za właściwą opiekę nad zabytkami, wykonanie opracowań dot. dziedzictwa kulturowego (albumy, mapy tematyczne, filmy), opracowanie gier edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, organizowanie europejskich dni dziedzictwa kulturowego.   

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są jakieś zapytania do przedmiotowego programu.

 

Radny Zbigniew Tomasz Grabarek nadmienił, że zapoznał się szczegółowo z programem opieki nad zabytkami i jest pod jego wrażeniem. Jednocześnie nadmienił, że program jest dobrze opracowany, natomiast w ślad za tym nie idą żadne środki finansowe lub przeznaczone są w minimalnej wysokości, o czym mówił wcześniej Dyrektor Wydziału Rozwoju i Promocji. W/w dodał, że w takiej sytuacji ochronę zabytków na terenie powiatu koszalińskiego pozostawia się ich właścicielom, tj.: kościołom, domom pomocy społecznej czy też prywatnym osobom.  Ponadto, Radny Zbigniew Tomasz Grabarek nadmienił, że z uwagi na to, iż osobiście interesuje się kwestią ochrony zabytków, chciałby podzielić się swoimi spostrzeżeniami w niniejszym zakresie. W/w dodał, cyt.: „Najbardziej niepokoi mnie to, że wiele zabytków popada w nieodwracalną  ruinę i praktycznie nic w tej sprawie nie można zrobić. A to przede wszystkim dlatego, że prawo ochrony zabytków jest rygorystycznie skonstruowane w zakresie prowadzenia wszelkich prac na obiektach zabytkowych. Nie ma tu różnicy, czy jest to zabytkowa ubikacja, bo takie też są w naszym powiecie, czy jakiś duży obiekt, typu zamek, czy rezydencja. Myślę, że wiele tych zabytków dałoby się uratować, gdyby było inne podejście prawne. Wiele prac, właściciele tych obiektów, mogliby wykonać we własnym zakresie pod nadzorem konserwatora zabytków. Natomiast jeżeli chce się coś na tych obiektach zabytkowych robić, żeby zachować tę substancję, to przede wszystkim trzeba się przebić przez olbrzymie ilości dokumentacji i bardzo kosztownej dokumentacji. Czasami okazuje się, że właściciel posiada środki tylko na tę dokumentację. Natomiast małe jest wsparcie z zewnątrz. Bezpośrednio od konserwatora zabytków praktycznie takich pieniędzy uzyskać nie można. Jedyną drogą jest uczestniczenie w pewnych konkursach. I w takich konkursach nasi właściciele zabytków uczestniczą, z dobrym skutkiem”.   Na zakończenie swojego wystąpienia Radny Zbigniew Tomasz Grabarek zachęcił radnych do przyjęcia programu opieki nad zabytkami oraz zachęcił do rozejrzenia się za środkami finansowymi na ten cel.

 

Przewodniczący Rady odniósł się do wypowiedzi W/w i stwierdził, że chyba wszyscy podzielają tę opinię, że rola konserwatora zabytków ogranicza się jedynie do nadzoru, a przygotowanie niezbędnej dokumentacji rzeczywiście pochłania znaczne środki finansowe. Jednocześnie Przewodniczący Rady wyraził zadowolenie z faktu, iż Powiat przyjął rolę mecenatu w zakresie opieki nad zabytkami, jak również wyraził podziękowania dla pracowników Wydziału Rozwoju i Promocji. Następnie Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są uwagi do przedmiotowego programu, wyłączając oczywiście kwestię środków finansowych na ten cel.

 

Radny Karol Józef Banaśkiewicz nadmienił, że zabytkami hobbistycznie zajmuje się od 30 lat. W/w dodał, że programy, które można opracować nie uszczęśliwią zabytków Powiatu. W/w dodał, że  brak środków na ten cel powoduje, że zabytki są bardzo zniszczone, a niektóre nawet uległy bezpowrotnemu zniszczeniu. Za przyczynę takiego stanu W/w uznał brak edukacji w zakresie ochrony zabytków. Wobec powyższego Radny Karol Józef Banaśkiewicz zaapelował, by uchronić i zabezpieczyć te zabytki, które jeszcze pozostały, a w szczególności obiekty sakralne.    

 

Radny Tomasz Marcin Tesmer nadmienił, że cieszy się z głosu Radnego Zbigniewa Tomasza Grabarka informując, że w swoich spostrzeżeniach nie jest odosobniony, albowiem Komisja ds. Rozwoju
w dniu 21 października 2011 r. skierowała wniosek do Starosty, by zwiększyć środki finansowe na zabytki. W/w dodał, że ma nadzieję, iż wniosek ten zostanie uwzględniony.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że jednogłośnie – 5 „za” -  pozytywną opinię do projektu w/w uchwały wydała Komisja ds. Rozwoju.  Następnie Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zabytkami powiatu koszalińskiego na lata 2011 – <metricconverter productid="2015”" w:st="on">2015”</metricconverter> i poddał pod głosowanie. 

W głosowaniu udział wzięło 19. radnych.

Wynik głosowania:

za – 19 radnych,

przeciw – 0,

wstrzymało się – 0.

 

Rada Powiatu w Koszalinie jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/92/11 z dnia 26 października 2011 roku w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zabytkami powiatu koszalińskiego na lata 2011 – <metricconverter productid="2015”" w:st="on">2015”</metricconverter>. W/w uchwała wraz z opinią Komisji ds. Rozwoju stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Salę obrad, o godzinie 10.45, opuścił Radny Witold Piotr Kopera. Rada Powiatu w Koszalinie obraduje w składzie 18. radnych.

 

3)  przyjęcia „Strategii rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata
2011 – <metricconverter productid="2015”" w:st="on">2015”</metricconverter> 

 

Przewodniczący Rady poprosił Pana Tomasza Hołowatego Dyrektora Wydziału Rozwoju i Promocji o przedstawienie „Strategii rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2011 – <metricconverter productid="2015”" w:st="on">2015”</metricconverter>.

 

Pan Tomasz Hołowaty Dyrektor Wydziału Rozwoju i Promocji poinformowal, że przedmiotowa Strategia jest dokumentem łączącym wszystkie strategiczne dokumenty obecnie istniejące w powiecie koszalińskim oraz zawiera aktualną statystykę Głównego Urzędu Statystycznego na temat Powiatu. W/w dodał, że wszyscy wnioskodawcy z powiatu koszalińskiego, składający jakiekolwiek wnioski powołują się na  strategię i mają wreszcie aktualny dokument zawierający dane z ostatnich miesięcy na temat wszystkich wskaźników społeczno – gospodarczych. Ponadto, W/w dodał, że priorytety, które są zawarte w Strategii, są powiązane z dokumentami strategicznymi poziomu regionalnego, lokalnego i powiatowego. Dyrektor Wydziału Rozwoju i Promocji nadmienił, że z uwagi na fakt, iż obowiązywanie wszystkich strategii gminnych jak i powiatowej kończy się w tym samym czasie, zamierza podjąć działania zmierzające do opracowania jednolitych dokumentów strategicznych o jednolitej metodologii: gromadzenia informacji i danych o problemach, przetwarzania zgromadzonych danych, budowy priorytetów, a także raportowania i finansowania. Wówczas powiat koszaliński mógłby wspólnie z gminami prowadzić jednolitą politykę rozwoju. Można by dopiero wówczas mówić, że dokument strategiczny wyznacza strategię i  kierunki działania. Następnie Pan Tomasz Hołowaty Dyrektor Wydziału Rozwoju i Promocji omówił priorytety Strategii Rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2011 – 2015: społeczność, infrastrukturę, gospodarkę, organizacje pozarządowe oraz ochronę środowiska. Szczegółowe informacje w w/w zakresie zawarte są w załączniku do niniejszej uchwały.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są uwagi lub zapytania do w/w projektu uchwały.

 

Radna Renata Anna Tomczak poinformowała, że w załączniku do przedmiotowej uchwały, na str. 28 w tabeli Nr 14 w wierszu dot. zużycia wody na potrzeby gospodarki narodowej i ludności, nastąpiła pomyłka
w jednostkach miary. Wartość zużycia podano w dekametrach, zamiast w dm3. W/w nadmieniła, że jeśli dokument ten ma komuś służyć, to błędny  zapis  należy poprawić.

 

Przewodniczący Rady poinformował zwrócił się do radnych, czy są inne uwagi do projektu przedmiotowej uchwały. Uwag nie wniesiono.  Przewodniczący Rady poinformował również o pozytywnej opinii Komisji ds. Rozwoju – 5  „za” oraz Komisji ds. Społecznych – 4 „za”, odczytał  projekt uchwały, a następnie poddał pod głosowanie. 

W głosowaniu udział wzięło 18. radnych.

Wynik głosowania:

za – 18 radnych,

przeciw – 0,

wstrzymało się – 0.

 

Rada Powiatu w Koszalinie jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/93/11 z dnia 26 października 2011 roku w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2011 – <metricconverter productid="2015”" w:st="on">2015”</metricconverter>.  W/w uchwała wraz z opinią Komisji ds. Rozwoju oraz Komisji ds. Społecznych  stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

4) zmiany uchwały w sprawie określenia zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na ich realizację na rok 2011

 

Przewodniczący Rady poinformował, że w materiałach na sesję Rada otrzymała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na ich realizację na rok 2011. Następnie Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są uwagi do projektu przedmiotowej uchwały. Uwag nie wniesiono.  Przewodniczący Rady poinformował również o pozytywnej opinii Komisji ds. Budżetu – 5  „za” oraz Komisji ds. Społecznych – 4 „za” , odczytał  projekt uchwały, a następnie poddał pod głosowanie. 

 

Na salę obrad XI sesji Rady Powiatu w Koszalinie, o godzinie 10.55, powrócił Radny Witold Piotr Kopera, natomiast opuścił salę obrad Radny Marek Paweł Gil. Rada Powiatu w Koszalinie obraduje w składzie 18. radnych.

 

W głosowaniu udział wzięło 18. radnych.

Wynik głosowania:

za – 18 radnych,

przeciw – 0,

wstrzymało się – 0.

 

Rada Powiatu w Koszalinie jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/94/11 z dnia 26 października 2011 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na ich realizację na rok 2011. W/w uchwała wraz z opinią Komisji ds. Budżetu oraz Komisji ds. Społecznych stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

5)  zmian w budżecie Powiatu na 2011 r.

 

Wicestarosta Andrzej Leszek Leśniewicz, w imieniu Zarządu Powiatu w Koszalinie, zgłosił konieczność wniesienia autopoprawki do projektu uchwały w sprawie:

-   zmian w budżecie Powiatu na 2011 r.

- zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Koszalińskiego na lata 2011 – 2017.

Następnie W/w odczytał treść uzasadnienia do wniosku o wniesienie przedmiotowej autopoprawki. Wniosek Starosty Koszalińskiego FN.3021.51.2011.JC z dnia 25 października 2011 r. w sprawie wniesienia autopoprawki do projektów w/w uchwał stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że Rada otrzymała projekt w/w uchwały wraz z autopoprawką. Ponadto, dodał, że jednogłośnie -  5 „za” -  pozytywną opinię do projektu uchwały Rady w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2011 r.  wydała Komisja ds. Budżetu. Następnie zwrócił się do radnych, czy są uwagi lub zapytania do projektu  uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2011 r., uwzględniającego autopoprawkę zgłoszoną przez Wicestarostę. Uwag, ani też zapytań nie wniesiono. Wobec powyższego, Przewodniczący Rady odczytał projekt w/w uchwały, zmieniony w drodze autopoprawki, i poddał pod głosowanie. 

W głosowaniu udział wzięło 18. radnych.

Wynik głosowania:

za – 18 radnych,

przeciw – 0,

wstrzymało się – 0.

 

Rada Powiatu w Koszalinie  jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/95/11 z dnia 26 października 2011 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2011 r. W/w uchwała wraz z opinią Komisji ds. Budżetu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

6) zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Koszalińskiego na lata 2011 – 2017

 

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt w/w uchwały objęty jest również autopoprawką zgłoszoną przez Wicestarostę Koszalińskiego. Dodał też, że Rada otrzymała treść projektu przedmiotowej uchwały w brzmieniu uwzględniającym autopoprawkę. Przewodniczący Rady nadmienił, że Komisja ds. Budżetu jednogłośnie – 5 „za” - pozytywnie zaopiniowała projekt w/w uchwały. Następnie Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są uwagi lub zapytania do projektu przedmiotowej uchwały.

 

Radny Tomasz Marcin Tesmer nadmienił, że na zadanie Nr 18 dotyczące budowy ciągu pieszo – rowerowego w pasie drogi powiatowej Nr 8354Z Pleśna -  Skibno przeznaczono niewielką kwotę 4.000 zł. W/w poprosił o udzielenie informacji na co te środki przeznaczono.

 

Pani Agnieszka Kowalska Skarbnik Powiatu udzieliła wyjaśnienia Radnemu Tomaszowi Marcinowi Tesmer. W/w poinformowała, że powyższe zadanie zostało wprowadzone w wyniku porozumienia zawartego z Gminą Sianów. Na początku realizacji przedmiotowego zadania Powiat zobowiązał się do zapewnienia bezpłatnego nadzoru inwestycyjnego przez pracownika Powiatowego Zarząd Dróg w Koszalinie posiadającego do tego uprawnienia. Jednakże pracownik ten przeszedł na emeryturę. Wobec powyższego Powiat, by wypełnić swoje zobowiązanie, zaplanował w swoim budżecie kwotę 4.000 zł na pokrycie kosztów związanych z tym nadzorem.

    

Przewodniczący Rady zwrócił się ponownie do radnych z zapytaniem, czy są inne uwagi bądź zapytania. Innych uwag ani też zapytań nie wniesiono. Wobec powyższego Przewodniczący Rady odczytał projekt niniejszej uchwały, a następnie poddał pod głosowanie. 

W głosowaniu udział wzięło 18. radnych.

Wynik głosowania:

za – 18 radnych,

przeciw – 0,

wstrzymało się – 0.

 

Rada Powiatu w Koszalinie jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/96/11 z dnia 26 października 2011 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Koszalińskiego na lata 2011 – 2017. W/w uchwała wraz z opinią Komisji ds. Budżetu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad. 14. Zapytania, interpelacje i postulaty radnych.

Radny Witold Piotr Kopera nadmienił, że podczas XIV sesji Rady radni głosowali nad zmianami do budżetu, gdzie między innymi udzielono PZD dofinansowania w wysokości 140.000 zł. Wobec powyższego W/w zgłosił postulat dotyczący niezwłocznego przeprowadzenia procedury w sprawie zakupu przez PZD w Koszalinie pługa do skarpowania poboczy lub wygenerowania środków finansowych, by już w chwili obecnej strategiczne odcinki skarpować po to, by następna zima nie zniszczyła tego co zostało już w części zniszczone.  W/w dodał, że odbiera głosy mieszkańców, którzy wnoszą o przygotowanie dróg do zimy w jak najlepszy sposób, by nie uległy dalszej degradacji. Radny Witold Piotr Kopera nadmienił, że w pełni przyłącza się do ich apelu. W/w zaproponował również, by w kwestii ustalenia strategicznych dróg dojazdowych dla mieszkańców nawiązany został kontakt z poszczególnymi gminami Powiatu, które w tym zakresie mają pełne rozeznanie.

 

Radny Zbigniew Tomasz Grabarek stwierdził, że środki finansowe przekazane PZD zostały przez jednostkę wypracowane i ma nadzieję, że zagospodaruje je w jak najlepszy sposób, co zresztą do tej pory PZD  czynił.  

 

Na salę obrad XI sesji Rady Powiatu w Koszalinie, o godzinie 11.10. powrócił Radny Marek Paweł Gil. Rada obraduje w składzie 19. radnych.

 

Radny Karol Józef Banaśkiewicz nawiązał do wypowiedzi Radnego Witolda Piotra Kopery stwierdzając, że Powiat posiada ok. <metricconverter productid="700 km" w:st="on">700 km</metricconverter> poboczy i nie da się od razu wszystkiego zrobić, co oznacza, iż należy uzbroić się w cierpliwość. W/w dodał, że PZD sukcesywnie, własnymi środkami, drogi są naprawiane, jak również, że w jego ocenie, zakup koparko – ładowarki, znacznie usprawni PZD pracę.  Ponadto, stwierdził, że ubiegłej zimy PZD poradził sobie z występującymi problemami związanymi z utrzymaniem dróg. Jako przykład dobrego zimowego utrzymywania dróg przez PZD w Koszalinie Radny Karol Józef Banaśkiewicz podał, fakt, iż od strony Polanowa wszyscy woleli jechać drogami powiatowymi, mimo, że dalej, niż drogami wojewódzkimi. W ocenie W/w świadczy to o dobrej pracy PZD.      

Radny Karol Józef Banaśkiewicz poruszył także kwestię związaną z ochroną zdrowia, a w szczególności limitowanego dostępu pacjentów do lekarza (10 - 12  pacjentów dziennie). W/w stwierdził, że chciałby, by NFZ odpowiedział czym to jest spowodowane, że chorzy, wymagający opieki lekarza pacjenci odsyłani są do domu ze względu na wyczerpany dzienny limit przyjęć.

 

Radna Alla Anita Awstric nawiązała do wypowiedzi W/w i stwierdziła, że sytuacja taka występuje już od 12 lat  i nic nie zapowiada tego, by miała ona ulec zmianie. W/w dodała, że w przypadku gdy NFZ przyjąłby inne kryteria to z pewnością lekarze przyjmowaliby więcej pacjentów.

 

Ad. 15. Sprawy organizacyjne.

Przewodniczący Rady:

- odczytał treść podziękowań Dyrektora Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie za przekazanie środków finansowych w wysokości 160.000 zł na zakup aparatu do laparoskopii i histeroskopii oraz przekazany Poradni Kardiologicznej Holter EKG,

- odczytał treść podziękowań mieszkańców wsi Dąbrowa za przychylne rozpatrzenie interwencji mieszkańców w sprawie budowy chodnika,

- poinformował o konferencji, która miała miejsce w dniu 3 października 2011 r. pn. „Osobliwości przyrodnicze Powiatu Koszalińskiego – przez edukację ekologiczną do zrównoważonego rozwoju”, a jej organizatorem było Starostwo Powiatowe w Koszalinie,

- poinformował o uroczystym odsłonięciu płaskorzeźby śp. Kardynała Nominata Ignacego Jeża, które miało miejsce w dniu 25 października 2011 r. w koszalińskiej Katedrze,

- pogratulował wszystkim nowo wybranym parlamentarzystom z terenu Powiatu Koszalińskiego. Wyraził nadzieję, że współpraca z nimi będzie konstruktywna i będzie służyła mieszkańcom Powiatu,

- poinformował o treści pisma Rady Sołeckiej w Gąskach, która zwróciła się z prośbą o zabezpieczenie środków na remont dróg w tej miejscowości. W/w dodał, że powyższa prośba skierowana została również do Starosty Koszalińskiego,

- poinformował o konferencji zorganizowanej przez PCPR w Koszalinie w zakresie ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. W/w dodał, że jest to ustawa, która będzie dodatkowo nakładała obowiązki finansowe i organizacyjne na powiaty, a zwłaszcza na gminy,

- poinformował o jubileuszu Zespołu Szkół w Boninie,

- poinformował o tym, iż odbyło się XI Forum Sołtysów, na którym powołano Stowarzyszenie Forum Sołtysów,

- przypomniał Przewodniczącym Komisji o konieczności przygotowania planów pracy Komisji Rady Powiatu w Koszalinie na rok 2012,

- poinformował, że następna sesja wynikająca z planu pracy Rady odbędzie się 19 lub 20 grudnia 2011 r.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy są inne informacje dotyczące spraw organizacyjnych.

 

Radny Karol Józef Banaśkiewicz odniósł się do pisma Rady Sołeckiej w Gąskach, o którym wspomniał Przewodniczący Rady, dotyczącym zabezpieczenie środków na remont dróg w tej miejscowości. W/w nadmienił, że, cyt.: „Doskonale wiemy jaki jest stan drogi, jeżeli chodzi o Gąski, ale czekamy, aż Gmina Mielno skończy tzw. uzbrojenie tego terenu w całą infrastrukturę techniczną, (…), która jest jeszcze układana w pasie drogowym. (…). Uważam, że po skończeniu tego wszystkiego można pomyśleć o drodze”.

 

Radny Witold Piotr Kopera w nawiązaniu do wypowiedzi Radnego Karola Józefa Banaśkiewicza stwierdził, że, cyt.: „Prace związane z uzbrojeniem wodno – kanalizacyjnym Gąsek zostały już dawno ukończone, co najmniej 8 miesięcy temu i właśnie dlatego mieszkańcy Gąsek zwracają się z prośbą do Pana Starosty (…)”. 

 

Ad. 16. Odpowiedzi na zapytania, interpelacje i postulaty radnych.

 

Wicestarosta Andrzej Leszek Leśniewicz odniósł się do:

 

1) postulatu Radnego Witolda Piotra Kopery i stwierdził, że, cyt.: Cały Zarząd Powiatu był na obiekcie Powiatowego Zarządu Dróg, przyglądaliśmy się bardzo szczegółowo temu sprzętowi, który jest w posiadaniu, ten który byłby niezbędny do zakupienia i dlatego ocenialiśmy zasadność i skuteczność tego sprzętu, który będzie służył między innymi zimowemu utrzymaniu dróg. I to co istotne, bo wspomniał Pan o tych strategicznych punktach. Uzgodniliśmy wspólnie z kolegami z Zarządu, by przygotować takie krytyczne punkty, w których każdego roku występuje szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa i życia mieszkańców”. Ponadto, W/w dodał, że w dużej mierze środki finansowe są wypracowywane przez Powiatowy Zarząd Dróg, albowiem Dyrektor skutecznie egzekwuje wszystkie należności wynikające z różnych tytułów. Przyjęta, od kilku lat, zasada zakupu niezbędnego sprzętu na potrzeby PZD umożliwia realizację wielu zadań we własnym zakresie, a tylko w sytuacji, gdzie się to nie opłaca zadania zlecane są inny podmiotom.    

 

2) wypowiedzi Radnego Karola Józefa Banaśkiewicza w sprawie zasad przyjmowania przez lekarzy pacjentów  stwierdzając, że ma nadzieję, iż W/w nie oczekuje odpowiedzi w tej kwestii. Wicestarosta zaproponował, że w tej sprawie można sformułować wniosek do NFZ, a nawet i do parlamentarzystów Powiatu, w którym Rada wyraziłaby swoje niezadowolenie z sytuacji panującej w służbie zdrowia.

 

Ad. 17. Wnioski i oświadczenia radnych.

Brak wniosków i oświadczeń radnych.

 

Ad. 18. Zamknięcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady zakończył obrady słowami: „Zamykam obrady XI sesji Rady Powiatu w Koszalinie”. Na tym obrady zakończono.

Obrady XI sesji Rady Powiatu w Koszalinie zakończono o godz.  11.30

 

 

Przewodniczący Rady

Dariusz Kalinowski

 

Protokolant  

Anna Maruszak