Nr 56/07 w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu
UCHWAŁA Nr 56 /07
ZARZĄDU POWIATU W KOSZALINIE
z dnia 13 czerwca 2007 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr ś200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167 poz. 1759) i § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837) uchwala się:
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W CETUNIU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem", określa organizację i szczegółowe zasady działania Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Cetuniu.
§ 2.1. Dyrektor dokonuje czynności prawnych w imieniu pracodawcy i jest przełożonym wszystkich pracowników Domu.
2. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji zadań Domu,
2) kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,
3) zapewnienie mieszkańcom respektowania ich praw osobistych.
3. Podczas nieobecności Dyrektora kierowanie Domem przejmuje Główny Księgowy lub osoba pisemnie upoważniona przez Dyrektora.
§ 3.1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dyrektor powołuje zespół terapeutyczno – opiekuńczy.
2. Zadaniem zespołu wymienionego w ust. 1 jest w szczególności opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca oraz wspólna z mieszkańcem Domu ich realizacji i okresowa weryfikacja.
§ 4.1. Pracownicy Domu odpowiadają przed Dyrektorem za prawidłowe i terminowe realizowanie zadań i obowiązków określonych w zakresach czynności.
2. Do podstawowych obowiązków pracowników Domu należy w szczególności:
1) rzetelne, sumienne i staranne wykonywanie pracy,
2) stosowanie się do poleceń pracodawcy oraz przełożonych, które dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa pracy i umowy o pracę,
3) przestrzeganie Regulaminu Pracy, porządku oraz ustalonego czasu pracy,
4) znajomość przepisów prawnych obowiązujących na zajmowanym stanowisku,
5) przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
6) dbałość o dobro Domu, jego mienie oraz zachowywanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę i mieszkańców na szkodę,
7) przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
8) podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w szkoleniach,
9) kształtowanie prawidłowych relacji pracownik – mieszkaniec Domu w celu tworzenia atmosfery poszanowania godności osobistej, szacunku i wzajemnego zaufania,
10) tworzenie warunków do wzajemnego współdziałania i współpracy przy wykonywaniu obowiązków służbowych.
ROZDZIAŁ II
ZADANIA I OBOWIĄZKI DOMU
§ 5. Do podstawowych zadań i obowiązków Domu należy:
1) zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie
ich niezbędnych potrzeb bytowych, społecznych, religijnych i kulturalnych,
2) tworzenie właściwych warunków socjalno – bytowych
gwarantujących mieszkańcom poszanowanie godności osobistej, poczucie bezpieczeństwa, intymności i rozwoju osobowości.
§ 6. Pracownikom zatrudnionym w Domu zakresy czynności ustala Dyrektor Domu na podstawie zadań wynikających ze Statutu i z niniejszego Regulaminu oraz obowiązujących przepisów prawa pracy.
§ 7.1. Do wyłącznych uprawnień Dyrektora należy:
1) podpisywanie korespondencji do jednostek nadrzędnych,
2) podpisywanie opracowań, analiz, wniosków, programów i planów kierowanych do jednostek nadrzędnych,
3) wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
4) podpisywanie pism w sprawach pracowniczych,
5) ustalanie szczegółowego zakresu czynności i regulaminów określających wewnętrzną organizację pracy,
6) podpisywanie pism dotyczących finansów oraz zatwierdzanie dokumentów finansowych i księgowych,
7) podpisywanie delegacji służbowych pracowników Domu,
8) podpisywanie odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Dyrektor może upoważnić pisemnie pracownika Domu do podejmowania w swoim imieniu wymienionych w upoważnieniu czynności, z wyłączeniem spraw kadrowych.
§ 8.1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Domu i należytej obsługi jego mieszkańców ustanawia się w strukturze organizacyjnej Domu:
1) Dział Księgowości i Planowania,
2) Dział Terapeutyczno - Opiekuńczy,
3) Dział Gospodarczo - Techniczny,
4) Samodzielne stanowisko ds. Kadr i Administracji,
5) Samodzielne stanowisko pracy - Inspektor ds. BHP
2. Działami Terapeutyczno – Opiekuńczym i Gospodarczo – Technicznym kierują kierownicy Działów, zaś Działem Księgowości i Planowania kieruje Główny Księgowy.
§ 9. Do zadań Działu Księgowości i Planowania należy w szczególności:
1) obsługa finansowo-księgowa Domu,
2) opracowywanie planów dochodów i wydatków budżetowych i rachunku dochodów własnych Domu,
3) sporządzanie analiz finansowych w zakresie realizacji planów ekonomiczno- finansowych i innych spraw w tym zakresie,
4) opracowywanie projektów decyzji i zarządzeń w zakresie planowania i realizacji planu finansowego Domu,
5) ścisłe przestrzeganie realizacji zadań wynikających z przepisów prawa budżetowego oraz przepisów wykonawczych w tym zakresie,
6) opracowywanie sprawozdań finansowych (miesięcznych okresowych i rocznych) oraz bilansu zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami jednostek nadrzędnych,
7) bieżąca analiza funduszu płac w zakresie jego wykorzystania,
8) dokonywanie kontroli wewnętrznych (w zakresie gospodarki materiałowej, żywieniowej, magazynowej, inwentarzowej),
9) odpowiednie przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych, spisów inwentaryzacyjnych oraz sprawozdań finansowych (archiwizowanie dokumentacji),
10) bieżące i prawidłowe prowadzenie dokumentacji, wydawanie instrukcji i zaleceń w zakresie ochrony mienia będącego w posiadaniu jednostki,
11) nadzorowanie działań dotyczących prawidłowości dokumentowania oraz realizacji umów zgodnie z Ustawą z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163),
12) terminowa i rzetelna realizacja zaleceń pokontrolnych dotyczących pracy działu,
13) terminowe ewidencjonowanie operacji gospodarczych zgodnie z obowiązującymi zasadami prowadzenia rachunkowości oraz zakładowym planem kont,
14) dekretowanie dowodów bankowych i kasowych dotyczących rozliczeń,
15) prowadzenie kasy Domu,
§ 10. Do zadań Działu Terapeutyczno – Opiekuńczego w szczególności należy:
1) przyjmowanie nowo przybyłych mieszkańców, zapoznanie ich
z rozkładem dnia oraz przedstawienie pozostałym mieszkańcom
(stosowanie procedury wstępnej wobec nowo przybyłego
mieszkańca Domu),
2) prowadzenie spraw związanych z zameldowaniem, uzyskiwaniem
dokumentów tożsamości oraz spraw emerytalno-rentowych,
3) prowadzenie spraw związanych z ewidencjonowaniem urlopów
mieszkańców,
4) prowadzenie szczegółowej dokumentacji (historii chorób, raportów),
5) prowadzenie pomiarów wagi, ciśnienia krwi, wzrostu i kontroli czystości,
6) składanie zapotrzebowań na materiały w zakresie doposażenia mieszkańców Domu w ubrania, obuwie, bieliznę osobistą i inne przedmioty,
7) organizowanie zajęć w ramach terapii zajęciowej dla mieszkańców
Domu,
8) organizowanie imprez okolicznościowych w ramach pracy kulturalno-
rekreacyjnej (wieczorki taneczne, spotkania z dziećmi i młodzieżą,
występy artystyczne, wycieczki, wystawy prac, rozgrywki i zawody
sportowe, czytelnictwo i inne ),
9) organizowanie spraw związanych z zaspokajaniem potrzeb
religijnych mieszkańców,
10) prowadzenie spraw związanych z procesem zaspokajania
potrzeb społecznych i edukacyjnych mieszkańców Domu,
11) utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach
sypialnych, węzłach sanitarnych, pomieszczeniach ogólnego użytku
i ciągach komunikacyjnych oraz dbanie o właściwy stan sanitarno-
higieniczny Domu,
12) prowadzenie opieki polegającej na karmieniu, ubieraniu, myciu,
goleniu i kąpieli osób, które nie mogą samodzielnie wykonywać tych
czynności oraz pielęgnacji przeciwodleżynowej,
13) opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca uwzględniających w szczególności: poczucia bezpieczeństwa, intymności, godności osobistej, rozwoju osobowości i wolności mieszkańców,
14) przyjmowanie zgłoszeń od osób chorych oraz prowadzenie obserwacji stanu zdrowia mieszkańców Domu,
15) opieka nad mieszkańcami udającymi się w grupach
zorganizowanych transportem zakładowym na badania lekarskie do lokalnego ZOZ lub przychodni specjalistycznej,
16) opracowywanie programów szkolenia i prowadzenie szkoleń
wewnętrznych ukierunkowanych na pogłębienie wiedzy i praktyki
w zakresie czynności opiekuńczych,
17) przygotowywanie pogrzebów osób zmarłych oraz otoczenie opieką grobów byłych mieszkańców Domu,
18) pomoc w załatwianiu zakupów dla mieszkańców (prowadzenie w tym zakresie prawidłowej dokumentacji),
19) przeciwdziałanie izolacji mieszkańca Domu (pomoc w utrzymaniu kontaktu mieszkańca z rodziną, znajomymi oraz środowiskiem lokalnym), organizowanie wolontariatu,
20) rozwiązywanie konfliktów międzyludzkich oraz określenie reguł indywidualnego postępowania z osobami trudnymi,
21) inicjowanie współpracy ze środowiskiem poza Domem (pozyskiwanie sponsorów, współpraca kulturalna, itp.),
22) prowadzenie kroniki Domu, gazetki, tablicy ogłoszeń dla mieszkańców,
23) opracowywanie projektów zarządzeń, instrukcji lub innych
dokumentów dotyczących merytorycznej działalności podległego personelu (niezbędnych do zabezpieczenia prawidłowej organizacji i wyników pracy),
24) organizowanie turnusów rehabilitacyjnych dla mieszkańców Domu,
25) prowadzenie rehabilitacji leczniczej i ruchowej,
26) prowadzenie terapii zajęciowej (muzykoterapii, terapii manualnej i innej w odniesieniu do potrzeb mieszkańców).
§ 11. Do zadań Działu Gospodarczo - Technicznego, należy m. in.
1) prowadzenie spraw związanych z całokształtem zagadnień
inwestycyjnych, remontowych, zabezpieczeń i zaopatrzenia technicznego, środków transportu, ochrony środowiska, dozoru technicznego i nadzoru sanitarnego,
2) bezpośredni nadzór nad działalnością zaopatrzenia, żywienia,
obsługi technicznej i gospodarczej.
3) prowadzenie gospodarki środkami trwałymi, modernizacja,
legalizacja, remonty, upłynnianie, złomowanie,
4) nadzór techniczny w zakresie eksploatacji obiektów,
systematyczności konserwacji posiadanych urządzeń technicznych,
sieci, sprzętu, budynków i budowli,
5) czuwanie nad właściwym wykorzystaniem i eksploatacją pojazdów
oraz utrzymanie ich w sprawności technicznej,
6) nadzorowanie i organizowanie całokształtu spraw związanych
z gospodarką materiałową i zaopatrzeniem,
7) opracowywanie dokumentacji związanej z realizacją zadań
remontowych, inwestycyjnych i zaopatrzeniowych zgodnie z Ustawą z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164 poz. 1163),
8) nadzór nad działaniami na rzecz ochrony środowiska
oraz stanem sanitarno-higienicznym Domu i jego otoczenia,
9) prowadzenie spraw związanych z eksploatacją urządzeń
i wyposażenia oraz dokonywanie ich likwidacji,
10) prowadzenie gospodarki energetyczno – cieplnej, utrzymywanie
w stałej sprawności technicznej urządzeń grzewczych i dostosowanie parametrów grzewczych do warunków
atmosferycznych,
11) prowadzenie spraw związanych z praniem bielizny pościelowej,
bielizny osobistej, ubrań mieszkańców oraz odzieży ochronnej
personelu kuchennego i personelu opiekuńczego,
12) prowadzenie robót remontowo – budowlanych oraz konserwacyjnych
w obiektach Domu z wykorzystaniem pracowników służb techniczno
– gospodarczych,
13) prowadzenie spraw związanych z całodobowym dozorem mienia
i zabezpieczenie go przed kradzieżą lub zniszczeniem,
14) należyte utrzymywanie terenów zielonych w sezonie wiosenno-
jesiennym oraz odświeżanie w sezonie zimowym,
15) współpraca z Działem Terapeutyczno – Opiekuńczym
w zakresie prowadzenia terapii zajęciowej mieszkańców,
16) prawidłowe oznaczanie obiektów oraz komunikacji zewnętrznej
i wewnętrznej na terenie Domu,
17) dbanie o wygląd i estetykę obiektów Domu,
18) przygotowywanie jadłospisów z uwzględnieniem gramatury
i kaloryczności posiłków zgodnie z zaleceniami dietetyka oraz
zadaniami żywienia dietetycznego, żywienia osób chorych
i starszych,
19) prowadzenie bieżącej ewidencji osób żywionych (mieszkańców,
pracowników i osób z zewnątrz).
§ 12. Do zadań pracownika na stanowisku ds. Kadr i Administracji , należy m. in.
1) prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami
pracowniczymi,
2) dokumentowanie, przechowywanie, zabezpieczanie i archiwizowanie
akt osobowych pracowników i innych dokumentów
związanych z zatrudnieniem,
3) organizowanie właściwego doboru kadry zgodnego z wymogami
kwalifikacyjnymi oraz Regulaminem organizacyjnym i strukturą
zatrudnienia,
4) rozpatrywanie, analizowanie i załatwianie formalności dotyczących
urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych, bezpłatnych,
wychowawczych,
5) ewidencjonowanie i kontrolowanie czasu pracy, zwolnień lekarskich
i absencji,
6) analiza zagadnień związanych z naruszaniem porządku i dyscypliny
pracy oraz ewidencja kar porządkowych,
7) przygotowywanie i realizowanie spraw w zakresie ruchu osobowego
oraz wprowadzanie odpowiednich zmian w dokumentacji kadrowej,
8) wydawanie opinii, zaświadczeń oraz udzielanie informacji
o pracowniku na potrzeby wewnętrzne i instytucji zewnętrznych do
tego upoważnionych,
9) obsługa ZFŚS,
10) obsługa techniczno – biurowa i kancelaryjna sekretariatu,
prowadzenie dokumentacji: książki zarządzeń wewnętrznych,
kontroli zewnętrznych, skarg i wniosków,
11) przyjmowaniem skarg i wniosków,
12) prowadzenie dziennika korespondencyjnego i przekazywanie
pism na stanowiska pracy,
13) prowadzenie zakładowej składnicy akt.
§ 13. Do zadań pracownika na stanowisku Inspektora ds. BHP należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z całokształtem zagadnień bhp
i ppoż.,
2) bieżąca konserwacja obiektów i sprzętu, wyposażenia technicznego,
w tym maszyn i urządzeń, oraz organizowanie działalności kontrolno– instruktażowej w zakresie bhp i ppoż. Oraz zaopatrzenie materiałowo – techniczne, środków i wyposażenia,
3) nadzorowanie pracy komórek organizacyjnych Domu w zakresie
przestrzegania warunków bhp i ppoż. oraz organizowanie szkoleń
w tym zakresie.
ROZDZIAŁ III
SKARGI I WNIOSKI
§ 14.1. Skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor Domu
1) codziennie w dni robocze od godz. 1000 do 1100
2) w każdy poniedziałek od godz. 1300 do 1500.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski w jego imieniu
przyjmuje osoba go zastępująca.
3. Skargi i wnioski wnoszone na piśmie przyjmuje się w sekretariacie
Domu i ewidencjonuje w „Książce ewidencji skarg i wniosków”.
ROZDZIAŁ IV
KONTROLE WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE
§ 15.1. Kontrolę wewnętrzną w Domu wykonują:
1) Dyrektor Domu,
2) Główny Księgowy,
3) Kierownicy Działów.
2. Kontrole zewnętrzne działalności Domu mogą być prowadzone przez jednostkę nadrzędną lub inne upoważnione organy kontrolne.
3. Z kontroli sporządza się protokół lub notatkę służbową ujmując w nich
uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonej kontroli.
4. Protokół lub notatkę z przeprowadzonej kontroli podpisuje osoba kontrolująca lub przewodniczący zespołu kontrolującego i Dyrektor Domu.
5. Każda kontrola przeprowadzona przez przedstawiciela jednostki nadrzędnej, z jej upoważnienia lub innych upoważnionych do kontroli organów musi być odnotowana w prowadzonej przez Dom „Książce kontroli”.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16. Wszystkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonywane w formie przewidzianej dla jego ustalenia.
§ 17. Traci moc uchwała nr 470/06 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 21 listopada 2006 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu.
§ 18. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Starosta Koszaliński
Roman Szewczyk
załącznik do uchwały Nr 56 / 07
Zarządu Powiatu w Koszalinie
z dnia 13 czerwca 2007 r.
U Z A S A D N I E N I E
Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu uchwalony został przez Zarząd Powiatu w Koszalinie w dniu 21 listopada 2006 roku. Jednak po tym krótkim okresie obowiązywania okazało się, że posiada on nieprawidłowości polegające m.in. na przepisaniu zadań do działów, których nie dotyczą oraz błędy drukarskie.
Najważniejszą sprawą uzasadniającą zmianę Regulaminu Organizacyjnego jest propozycja połączenia Działu Opieki z Zespołem Pracy Socjalnej i powołanie jednego Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego.
Ponadto proponuję utworzenie samodzielnego stanowiska ds. Kadr i Administracji.