Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr XXVII/ 290/09 w sprawie uchylenia uchwały w sprawie nadania Statutu Starostwu Powiatowemu w Koszalinie

UCHWAŁA Nr  XXVII/ 290/09
RADY POWIATU w KOSZALINIE
z dnia 29 października 2009 r.
 
 
w sprawie uchylenia uchwały w sprawie nadania Statutu Starostwu Powiatowemu w Koszalinie
 
 
Na podstawie art. 20 ust. 2 i art. 238 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i poz. 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984 z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, Nr 209, poz. 1317 i Nr 216, poz. 1370, Nr 227, poz. 1505 oraz 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 72, poz. 619 i Nr 79, poz. 666) uchwala się, co następuje:
 
§ 1. Uchyla się uchwałę Nr XXV/287/06 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 27 czerwca 2006 roku w sprawie nadania statutu Starostwu Powiatowemu w Koszalinie. 
 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Staroście Koszalińskiemu.
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
                                                     Przewodniczący Rady
                                                       Dariusz Kalinowski
 
U Z A S A D N I E N I E
 
do uchwały Nr XXVII/290/09 Rady Powiatu w  Koszalinie z dnia 29 października 2009 r. w sprawie uchylenia uchwały w sprawie nadania Statutu Starostwu Powiatowemu w Koszalinie.
 
Na mocy art. 238 ust. 3 ustawy z dn. 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany jest do nadania statutu jednostce budżetowej nieposiadającej statutu w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. W związku z tym, że ustawa o finansach publicznych weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 r. Rada Powiatu w Koszalinie w dniu 27 czerwca 2006 roku podjęła uchwałą Nr XXV/287/06w sprawie nadania statutu Starostwu Powiatowemu w Koszalinie. 
 
Wyrok z dnia 3 sierpnia 2007 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie syg. akt II OSK 781/07 jednoznacznie stwierdza, że brak jest podstaw do podjęcia przez Radę Powiatu uchwały w sprawie nadania statutu starostwu powiatowemu.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu w dniu 3 sierpnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Powiatu Ostrołęckiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w dniu 18 stycznia 2007 r. sygn. akt II SA/Wa 1823/06, w sprawie skargi Powiatu Ostrołęckiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia 20 lipca 200r., w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Powiatu w Ostrołęce z dnia 22 czerwca 2006 r. nr XLI/241/2006 w sprawie nadania Statutu Starostwu Powiatowemu w Ostrołęce oddalił skargę kasacyjną.  
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że samorząd terytorialny charakteryzuje się pewną samodzielnością w wykonywaniu powierzonych mu zadań państwowych, w tym także samodzielnością w rozwiązywaniu swoich wewnętrznych spraw ustrojowych. Znajduje ona umocowanie w przepisach Konstytucji RP oraz w ustawach zwykłych, dotyczących poszczególnych jednostek samorządowych. Przepis art. 169 ust. 4 Konstytucji RP wskazuje statut, jako źródło regulacji ustrojowych jednostki samorządowej, uchwalony w granicach ustaw.
Sąd podał, że powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, działa w oparciu o statut, który – według brzmienia art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), stanowi o ustroju powiatu. Zatem to powiat winien posiadać statut, określający szczegółowo kwestie związane z realizacją powierzonych prawem zadań.
Organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa natomiast regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę Powiatu na wniosek Zarządu Powiatu. Zdaniem Sądu, na podstawie przepisów ustawy o samorządzie powiatowym można wyprowadzić wniosek, że starostwo jest aparatem pomocniczym samego powiatu, jako jednostki samorządu terytorialnego, służącym obsłudze organów powiatu i jako takie nie ma odrębnego bytu. Starostwo to struktura pracownicza, której jedynym celem jest zapewnienie sprawnej realizacji zadań organów powiatu.
Dlatego też ustawodawca uznał, że w przypadku starostwa wystarczającą podstawą jego funkcjonowania będzie regulamin organizacyjny. Sąd wskazał również, że ustawa o samorządzie powiatowym nie nadaje starostwu powiatowemu statusu jednostki organizacyjnej powiatu (jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych, który m.in. tworzy powiat), a czyni je jedynie aparatem pomocniczym powiatu (organów powiatu), wobec czego nie ma podstaw, by przyjąć, że jest jednostką budżetową, która winna funkcjonować w oparciu o swój statut, co wywodziła Rada Powiatu.
Wobec powyższego należy uchylić w/w uchwałę.