Protokół Nr 25/06 z XXV sesji Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 27 czerwca 2006 roku.
Protokół Nr 25/06
z XXV sesji Rady Powiatu w Koszalinie
z dnia 27 czerwca 2006 roku
Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Pawłowski o godzinie 10:00 otworzył Sesję słowami: „otwieram obrady XXV sesji Rady Powiatu w Koszalinie”.
Przewodniczący Rady powitał radnych oraz gości, w tym Senatora RP Pana Piotra Zientarskiego, burmistrzów, wójtów, Przewodniczących Rad Miast i Gmin, szefów powiatowych służb, inspekcji i straży, dyrektorów wydziałów Starostwa, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu oraz przedstawicieli mediów.
Następnie na podstawie listy obecności radnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu sprawdził quorum. Stwierdził, że na ogólny stan 19 radnych obecnych jest 17 radnych. Przewodniczący stwierdził, prawomocność sesji do podejmowania uchwał.
Następnie Przewodniczący Rady zapytał radnych czy mają uwagi do przedstawionego porządku obrad.
Radny Tadeusz Miąsek zgłosił wniosek aby Starosta Koszaliński Pan Ryszard Osiowy wyjaśnił jaka jest sytuacja w Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie oraz przedstawił pełną informację dotyczącą wyboru dyrektora w SPR w Koszalinie.
Przewodniczący Rady odpowiedział radnemu, że Pan Starosta przedstawi informację na temat Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie w punkcie 4 porządku obrad, tj. w sprawozdaniu z prac Zarządu między sesjami.
W związku z tym, że więcej uwag nie było Przewodniczący Rady poddał porządek obrad pod głosowanie. Za przyjęciem było – 16 radnych, 1 – radny wstrzymał się od głosu. Porządek obrad został przyjęty większością głosów.
Przewodniczący Rady poinformował, że przed sesją oraz w biurze Rady Powiatu był dostępny protokół z XXIV sesji Rady Powiatu z dnia 25 kwietna 2006 roku. W związku z tym zapytał radnych, czy są uwagi do tego protokołu. Ponieważ nikt nie zgłosił uwag, poddał protokół pod głosowanie. Protokół nr 24/06 został przez radnych przyjęty jednogłośnie.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Pana Starostę Ryszarda Osiowy.
Pan Starosta poinformował, że wśród obecnych na sali jest Pan Anselm Młodzik – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Parsowie, dzięki któremu placówka jako pierwsza w województwie zachodniopomorskim osiągnęła standaryzację. Wojewoda Zachodniopomorski Pan Robert Krupowicz wydał bezterminową decyzję o standaryzacji DPS w Parsowie. W związku z tym, Pan Anselm Młodzik za duży wkład i zaangażowanie otrzymał nagrodę pieniężną. Starosta Koszaliński Pan Ryszard Osiowy wraz z Przewodniczącym Rady Panem Zdzisławem Pawłowskim złożyli gratulacje i wręczyli mu nagrodę oraz kwiaty.
Na salę obrad przybyła radna Krystyna Bugaj – Wójcik. Rada obraduje w składzie 18 radnych.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił Starostę Koszalińskiego Pana Ryszarda Osiowy o przedstawienie informacji z prac Zarządu między sesjami.
Starosta poinformował, że radni wraz z materiałami na sesję otrzymali taką informację. Informacja obejmuje 4 posiedzenia Zarządu Powiatu, które odbyły się w okresie od 27.04.06 do 31.05.06r. Starosta poinformował, że odbyło się jeszcze jedno posiedzenie Zarządu w dniu 12 czerwca br.. Starosta omówił pokrótce przebieg tego posiedzenia. Poinformował, że m.in. na posiedzeniu tym zostały zatwierdzone projekty uchwał Rady przygotowanych na dzisiejszą sesję. Materiał w załączeniu.
Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o ewentualne uwagi lub pytania do otrzymanego materiału.
Jako pierwszy pytanie zadał radny Ryszard Wątroba. Pytania dotyczyły następujących punktów sprawozdania :
1) pkt 28 – z dn. 23.05.06r. - Zarząd podjął decyzję o przeprowadzeniu wolnego naboru na stanowisko Dyrektora Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie w drodze postępowania kwalifikacyjnego. Radny poprosił o wyjaśnienie tego punktu.
Starosta Koszaliński Ryszard Osiowy odpowiedział, że problem Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie jest nam wszystkim znany. Starosta poinformował, że w dniu 23 maja br. odbyło się spotkanie z udziałem Pana Romualda Kaczmarka Zastępcy Dyrektora Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie. Na spotkaniu tym, Starosta zaproponował panu Kaczmarkowi objęcie stanowiska dyrektora SPR w Koszalinie. Pan Kaczmarek odmówił. Powodem było to, że pracuje w innym zakładzie pracy na pełen etat a w Stacji Pogotowia Ratunkowego jest na 1 etatu. Pan Kaczmarek stwierdził, że podoła obowiązkom dyrektora na 1 etatu. Zarząd był innego zdania i dlatego podjął decyzję o przeprowadzeniu wolnego naboru na stanowisko dyrektora Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie. Starosta poinformował, że spotkał się ze Związkami Zawodowymi w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora SPR panu Kaczmarkowi, ponieważ Związki Zawodowe chciały aby pan Kaczmarek objął stanowisko dyrektora. Pan Kaczmarek odmówił objęcia stanowiska na pełen etat. Rozpoczęto procedury konkursowe, które to miały m.in. powołać komisje konkursową. Do składu komisji poproszono przedstawicieli Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych, Okręgowej Rady Lekarskiej, przedstawiciela Związków Zawodowych działających przy Stacji Pogotowia Ratunkowego, przedstawiciela Wojewody – członka Rady Społecznej oraz radnych Rady Powiatu będących członkami Rady Społecznej działającej przy Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie. Przewodniczącym Komisji został Pan Wicestarosta Henryk Pacjan. Ogłoszenie o wolnym naborze zostało umieszczone na stronie internetowej powiatu, w prasie lokalnej oraz na tablicy ogłoszeń. Komisja rozpoczęła swoją pracę w dniu 22 czerwca br. Wpłynęło 6 ofert. Starosta poinformował, że problemy związane z pracą Komisji zaczęły się gdy członkowie komisji zaczęli podważać procedury konkursowe. Jeden członek komisji uważał, że to komisja powinna ustalić pytania do testu. Starosta stwierdził, że popełnił błąd oparty na zasadach demokracji polegający na tym, że odniósł się do przepisów o zakładach opieki zdrowotnej oraz o pracownikach samorządowych. Te dwa akty prawne chciał połączyć. Polityka naboru na stanowisko jest jawna, przecież posiadamy Certyfikat „Przejrzysta Polska”. Starosta stwierdził, że unieważni skład komisji i powoła się na ustawę o pracownikach samorządowych i wytypuje nowy skład komisji. Starosta stwierdził, że zostały pomylone pojęcia – komisja tylko wskazuje kandydata na stanowisko dyrektora a nie wybiera. Odpowiedzialność za to co będzie w jednostce i to co się w niej dzieje ponosi dyrektor jednostki. Starosta poinformował, że w połowie lipca br. spotka się z komisją, która wyłoni kandydata na stanowisko dyrektora SPR w Koszalinie.
Radny Tadeusz Miąsek – stwierdził, że Pan Starosta dużo mówił. Dyrektor nie musi być na cały etat aby zarządzać jednostką. Radny co do tego ma odmienne zdanie. Pan Kaczmarek przecież może zarządzać Stacją na 1 etatu. Radny zapytał ponownie, kto odpowiada za to, że jeździły 4 a nie 5 karetek i czy to było uzgodnione ze Starostą. Jak również, czy to prawda, że zaproszenie na Komisję było dostarczone na 1 dzień przed posiedzeniem Komisji. Radny zapytał, dlaczego zostało napisane w ogłoszeniu o naborze – w warunkach, że mamy się opierać na dokształcaniu zagranicznym.
Starosta odpowiedział radnemu, że należy zapytać Pana Kaczmarka dlaczego nie chce pełnić funkcji dyrektora, ponieważ on jemu odmówił. W treści ogłoszenia jest napisane „lub” może mieć wyższe wykształcenie i szkolenie zagraniczne i co najmniej trzyletni staż pracy w zawodzie (przez szkolenie zagraniczne należy rozumieć uznane przez ministra właściwego do spraw zdrowia szkolenie w ośrodku zagranicznym, trwające co najmniej pół roku i zakończone egzaminem). Starosta poinformował, że dokonano takiego zapisu, ponieważ jesteśmy Państwem, które należy do Unii Europejskiej i w związku z tym, musimy zawierać zapisy zgodne z wymogami unijnymi.
Radca prawny – Maciej Flens wyjaśnił, że zapis taki jest zgodny z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej. Nie możemy ograniczać udziału osobom, które taki kurs mają ukończony przy przystąpieniu do konkursu.
Radny Wiesław Piątek – zapytał o pkt 35 – z dn. 30.05.06r. Zarząd nie wyraził zgody na wydzierżawienie Panu Kazimierzowi Kogutowi zam. w Żydowie, na okres 10 lat nieruchomości położonej w obrębie ewidencyjnym Żydowo, oznaczonej jako działka Nr 339/5 o pow. 10,51 ha, stanowiącej własność powiatu ze względu na konieczność przeprowadzenia przetargu na dzierżawę. Radny zapytał dlaczego radni dowiadują się o posiadanych nieruchomościach przez Powiat wtedy gdy ktoś chce ją wydzierżawić. Poprosił o podanie nieruchomości powyżej 10 ha jakie posiada Powiat oraz kiedy zostanie powołana komisja konkursowa.
Starosta odpowiedział radnemu, że decyzja o powołaniu komisji konkursowej zapadnie w dniu 29 czerwca br. na posiedzeniu Zarządu. Natomiast jeżeli chodzi o mienie Powiatu, to dwa razy do roku informacja taka jest podawana do wiadomości radnych. Pierwszy raz gdy jest uchwalany budżet powiatu a drugi raz gdy Rada udziela Zarządowi absolutorium z wykonania budżetu.
Radny Tadeusz Miąsek poprosił o odpowiedź na temat dyspozycji 5 karetki.
Starosta wyjaśnił po raz kolejny radnemu Taeuszowi Miąskowi, że Stacja Pogotowia Ratunkowego jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, i to dyrektor odpowiada za funkcjonowanie tej jednostki. Pan Kaczmarek jako z-ca dyrektora ds. medycznych odpowiadał za grafik dyżurów – wyjazdów karetek i to on się pod tym grafikiem podpisywał. Innych pytań do sprawozdania z prac Zarządu między sesjami nie było. Informacja z prac Zarządu między sesjami stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady poprosił Starostę o przedstawienie informacji z wykonania uchwał Rady z XXIV sesji.
Starosta poinformował, że radni otrzymali w materiałach informację o wykonaniu uchwał. Na ostatniej sesji podjęto 16 uchwał. W większości uchwały zostały wykonane, pozostałe zostaną wykonane w najbliższym czasie. Do informacji uwag nie wniesiono. Informacja ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad tj. do trybuny obywatelskiej.
W trybunie obywatelskiej głos zabrał Pan Piotr Zientarski - Senator RP. Pan Senator podziękował za zaproszenie na sesję informując jednocześnie , że po raz pierwszy bierze udział w sesji Rady Powiatu. Następnie omówił pokrótce swoją pracę w senacie. Poinformował m.in., że jest członkiem komisji sejmowej ds. emigracji polaków za granicą. Poinformował, że odbędzie się „Lato Polonijne”, Festiwal chórów polonijnych, studium dyrygentów oraz warsztaty dla młodzieży w Koszalinie. Senator poinformował w jaki sposób dzielone są środki na tego typu imprezy. Poinformował, że Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” z Koszalina otrzymała 60 tys. zł dofinansowania warsztatów dla młodzieży. Senator poinformował, że wniosek jaki złożył Powiat Koszaliński w tym roku nie zostanie rozpatrzony, ponieważ nie ma już środków. W związku z tym poprosił aby wniosek taki Stowarzyszenie Wspólnota Polska złożyła w przyszłym roku, wówczas będzie mógł dopilnować aby wniosek został rozpatrzony pozytywnie. Senator poinformował, że w dniu 7 lipca br. odbędzie się konferencja na Politechnice Koszalińskiej pt. ”Ekspresowa Droga S 11 – szybka droga nad morze”. Przewodniczący Rady podziękował Panu Senatorowi za zabranie głosu.
Następnie Pan Jan Myszkier złożył na ręce Przewodniczącego Rady skargę na działanie Starosty Koszalińskiego.
W dalszej części obrad Starosta Koszaliński Pan Ryszard Osiowy przedstawił informację z realizacji „Strategii Rozwoju Powiatu Koszalińskiego w latach 2005-2015”. Starosta poinformował, że Strategia Rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2005 – 2015 została uchwalona 26 kwietnia 2005 r. uchwałą Rady Powiatu w Koszalinie. W kwietniu br. minął rok od uchwalenia strategii i w związku z tym należy przystąpić do jej monitorowania. Procedury sprawozdawczości wynikają z ogólnych wytycznych znajdujących się w strategii i z procedury wypracowanej podczas wdrażania procedur ISO 9001 w Starostwie Powiatowym w Koszalinie. Strategia wskazuje następujące procedury sprawozdawczości:
1/ Ocenę realizacji strategii poprzez analizę poniższych wskaźników (zakłada się dokonanie tych analiz raz na trzy lata). Pierwsza analiza odbędzie się w 2008r.
2/ Monitoring realizacji strategii.
Monitorowanie realizacji Strategii odbywać się będzie na podstawie:
a) wykonania planów i programów operacyjnych.
Narzędziem monitoringu planów i programów powiatowych są Karty realizacji celów Strategii Rozwoju Powiatu Koszalińskiego na lata 2005 – 2015, wprowadzone Zarządzeniem Nr 29/06 Starosty Koszalińskiego z dnia 9 maja 2006r. Stanowią one syntetyczne sprawozdanie z realizacji następujących programów operacyjnych Powiatu Koszalińskiego:
- Program współpracy Powiatu Koszalińskiego z organizacjami pozarządowymi, jednostkami kościołów, związków wyznaniowych oraz Stowarzyszeniem Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego w roku 2005.
- Plan Rozwoju Lokalnego Powiatu Koszalińskiego na lata 2004 – 2006.
- Plan operacyjny na wypadek zagrożenia przed powodzią dla powiatu koszalińskiego.
- Plan Wieloletnich Programów Inwestycji Drogowych.
- Plan zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych.
- Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych.
- Powiatowy plan reagowania kryzysowego.
- Powiatowy Program na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2005- 2010.
- Powiatowy Program Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Aktywizacji Lokalnego Rynku Pracy na lata 2002-2006.
- Powiatowy program zapobiegania przestępczości oraz porządku i bezpieczeństwa obywateli.
- Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Koszalińskim w latach 2002-2006.
Karty z realizacji Programu ochrony środowiska i z powiatowego planu gospodarki odpadami zostaną sporządzone na początku 2007 roku zgodnie z harmonogramem sprawozdawczości tych planów. Wszystkie w/w programy operacyjne i sprawozdania z ich realizacji znajdują się w Biurze Rady Powiatu.
b) Sprawozdań budżetowych i finansowych powiatu.
c) Sprawozdań gmin i ich samorządowych jednostek organizacyjnych.
W ramach tego etapu planowane jest przeprowadzenie spotkania z burmistrzami i wójtami powiatu koszalińskiego, na którym odbędzie się debata dotycząca realizacji strategii powiatowej przez gminy. Spotkanie odbędzie się w lipcu br. (podczas konsultacji społecznych zapowiedzianych przez Urząd Marszałkowski w sprawie Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013).
d) analizowanie czynników zewnętrznych wpływających na rozwój powiatu (np. Strategia Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego i in.). Informacja z realizacji „Strategii Rozwoju Powiatu Koszalińskiego w latach 2005 – 2015” stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Starosta poprosił o zadawanie pytań do przedstawionej informacji. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady podziękował Staroście za przedstawienie ww. informacji a następnie poprosił Pana Tadeusza Życkiego – Dyrektora Wydziału Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa o przedstawienie informacji o stanie ochrony środowiska w powiecie koszalińskim za 2005 rok.
Pan Tadeusz Życki przedstawił pokrótce informację o stanie środowiska w powiecie koszalińskim w 2005 roku. Poinformował m.in., że powiat koszaliński z racji swego położenia, ukształtowania terenu, walorów środowiska naturalnego, jak również zagospodarowania turystycznego należy do rejonów o dużej atrakcyjności zarówno dla turystyki krajowej jak i zagranicznej. Na jego atrakcyjność składają się: pas wybrzeża Bałtyku o długości 32 km, nagromadzenie różnych form polodowcowych na stosunkowo niewielkiej powierzchni oraz istnienie znacznych obszarów niewiele przekształconych przez człowieka. Aktualna działalność gospodarcza prowadzona w powiecie koszalińskim, oparta w głównej mierze na rolnictwie z gospodarką żywnościową, leśnictwie z niewielkim przemysłem drzewnym oraz turystyce - zapobiega degradacji środowiska przyrodniczego. W ocenie Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Szczecinie prowadzone badania monitoringowe pozwalają na potwierdzenie obserwowanej tendencji ogólnej poprawy stanu środowiska w województwie zachodniopomorskim w tym również na terenie powiatu koszalińskiego. Aktualny stan niewątpliwie jest wynikiem coraz bardziej racjonalnego korzystania ze środowiska, działań naprawczych realizowanych zarówno przez użytkowników środowiska jak i samorządy, zwiększonej świadomości ekologicznej społeczeństwa, wzmocnienia egzekucji wymogów prawnych, korzystania ze środków finansowych funduszy wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Pan Życki poinformował, że Powiat Koszaliński otrzymał tytuł Przyjaciel Środowiska. Informacja o stanie ochrony środowiska w powiecie koszalińskim za 2005 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady podziękował Panu Życkiemu za przedstawiony materiał i ogłosił 10 minutową przerwę. Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady i poprosił o zabranie głosu Pana dr Jerzego Kamińskiego – Kierownika Delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Koszalinie w celu uzupełnienia wypowiedzi Pana Życkiego w sprawie stanu środowiska w powiecie koszalińskim w 2005 roku.
Pan Jerzy Kamiński informację o stanie środowiska w powiecie koszalińskim w 2005 roku przedstawił w sposób multimedialny. Poinformował, że do 30 maja br. Inspektorat zobowiązany był do przygotowania raportu o stanie środowiska w 2005 roku. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska na którą odesłał. Pan Kamiński poinformował, że dokonano pomiarów stężeń dwutlenku węgla i benzenu. Z wyników wynika, że powietrze w powiecie koszalińskim jest czyste i nie przekracza podanych wskaźników. Inspektorat prowadzi monitoring rzek w powiecie koszalińskim, takich punktów jest 10. Od 1 stycznia 2004 roku brak jest rozporządzenia dotyczącego klasyfikacji wód powierzchniowych, pomimo tego dokonywane są badania czystości wód. Badania zawartości makrozoobentosu w wodach Radwi na stanowisku nr 2, gdzie dokonano poboru próbki wody w miejscowości Białogórzyno klasa wód jest I. Dokonuje się również badania jezior. Jezioro Jamno gm. Mielno jest poza kategorią, jezioro Piekiełko I gm. Bobolice ma kategorię II. Zagospodarowanie odpadów przemysłowych w powiecie koszalińskim w 2005 roku przedstawiało się następująco: wytworzono – 31435,2 ton, magazynowano – 152,6 ton, odzyskano – 30569,1 ton, unieszkodliwiono poza składowaniem – 83,6 ton , unieszkodliwiono przez składowanie – 629,9 ton. Inspektorat prowadzi również badania wód podziemnych. Najczystsze wody znajdują się w gm. Świeszyno i Polanów klasa I i II, natomiast w gm. Bobolice wody mają klasę III a w gm. Manowo w m. Bonin na obszarze zabudowanym wyniki wykazały klasę IV. Prowadzone są również badania wody w dorzeczu rzeki Parsęty. Ogółem wyznaczono 60 części wód rzek, dla 14 części wód rzek stwierdzono występowanie ryzyka niespełnienia celów środowiskowych Ramowej Dyrektywy Wodnej (zagrożenie ryzykiem nie osiągnięcia do 2015 roku dobrego stanu wód). Zagrożone części wód rzek stwierdzono poza terenem powiatu koszalińskiego. Ogółem wyznaczono 8 jezior większych od 50 ha, w tym na terenie powiatu koszalińskiego jeziora: Kwiecko, Kamienno, Nicemino, Hajka, Rosnowskie. Żadne z jezior w dorzeczu Parsęty nie zostało uznane za zagrożone ryzykiem niespełnienia celów środowiskowych Ramowej Dyrektywy Wodnej. Na terenie powiatu koszalińskiego wody podziemne w dorzeczu Parsęty nie są zagrożone. Przewodniczący Rady podziękował Panu Kamińskiemu za przedstawiony materiał i poprosił o zadawanie pytań.
Radny Gniewomir Szczerba zapytał o badania czystości wody w jeziorze Jamno. Z tabeli, którą przedstawił Pan Kamiński wynika, że przeprowadzono dwa badania w miejscowościach Kleszcze i w Dobiesławiu. Radny zapytał dlaczego badania takie nie zostały przeprowadzone w gm. Mielno.
Pan Kamiński wyjaśnił, że próbki wody do badania były pobrane z rzeki Dzierżęcinki przy ujściu jej do jeziora Jamno. Pan Kamiński poinformował radnego, że na jeziorze Jamno jest osiem stanowisk do poboru wody.
Radna Mirosłąwa Zielony zapytała czy są podane informacje na temat składowisk odpadów w Sianowie.
Pan Kamiński odpowiedział, że badania są wykonywane i były wykonane na podstawie umowy pomiędzy Gm. Sianów a PGK Koszalin, który to prowadzi monitoring. Obecnie reguluje to rozporządzenie, które mówi, że ekspalaatujący prowadzi takie badania.
Radny Karol Banaśkiewicz zasugerował aby badania takie były przeprowadzone przez firmy niezależne. Akty prawne odgórne zrzucają pewne obowiązki na samorządy a te nie mają na ich realizację środków finansowych.
Radny Andrzej Leśniewicz zapytał, czy zostały już sklasyfikowane obszary rolne – „Natura 2000”, ponieważ wykazów jeszcze nie ma a rolnicy czekają na dofinansowanie. Z tego co wie, to 30% powierzchni kraju mają być objęte tym programem.
Radny Karol Banaśkiewicz poinformował, że w pasie nadmorskim są wodociągi, które zrobione są z rur azbestowych, co stanowi problem. Jak również w gospodarstwach popegerowskich znajdują się budynki, które pokryte są eternitem. Należy zastanowić się nad składowaniem tego szkodliwego dla środowiska materiału.
Radna Krystyna Bugaj – Wójcik zapytała, czy Inspektorat zajmuje się tylko badaniami, czy również karaniem, ponieważ zależy jej na czystym środowisku.
Pan Kamiński odpowiedział, że Inspektorat oprócz badań również prowadzi kontrole ale jest to bardzo obszerny temat. Jeżeli będzie taka potrzeba, to zostanie przygotowany materiał w tym zakresie i na kolejnym spotkaniu przedstawiony. Skargi również wpływają, dokonujemy ich kontroli. Jeżeli chodzi o odpady typu azbest, to jest przygotowane na nie składowisko.
Radny Gniewomir Szczerba zapytał o badanie poziomu hałasu na terenie gm. Mielno.
Pan Kamiński odpowiedział, że jest problem monitoringu hałasu. Badania takie były wykonywane, brakuje nam środków finansowych na robienie map akustycznych. Mapy takie mają wykonywać Starostwa Powiatowe. Rada Powiatu może podjąć uchwałę o zrobieniu takiej mapy w aglomeracji poniżej 60 tys. mieszkańców. Z tego co wiem, to Gm. Mielno podjęła stosowną uchwałę dotyczącą ciszy nocnej. Po godzinie 22 jest zakaz głośnego zachowywania się i grania głośnej muzyki. Policja, Straż Miejska może kontrolować po godz. 22 puby, kluby nocne, dyskoteki i karać mandatem za głośną muzykę. Inspektorat nie ma takich uprawnień. Są to sprawy porządkowe. Przewodniczący Rady podziękował Panu Kamińskiemu za przybycie na sesję i przedstawienie informacji o stanie środowiska w powiecie koszalińskim w 2005 roku. Powyższa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady przeszedł do części uchwałodawczej. Odczytał projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu Komisji ds. Rozwoju Rady Powiatu w Koszalinie i poprosił o zgłaszanie kandydatur. Salę obrad opuścił radny Tadeusz Miąsek. Rada obraduje w składzie 17 radnych.
Radny Henryk Zabrocki w imieniu Klubu Radnych SLD-PSL zgłosił kandydaturę radnego Stefana Mowczana. Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze inne kandydatury. Więcej nie zgłoszono. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zapytał radnego Stefana Mowczana, czy wyraża zgodę na kandydowanie. Radny wyraził zgodę. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu Komisji ds. Rozwoju Rady Powiatu w Koszalinie z uzupełnionym nazwiskiem radnego. Następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie 17 głosów za. (uchwała Nr XXV/286/06).
Radna Mirosława Zielony zapytała, o możliwość przegłosowania projektów uchwał dotyczących przyjęcia statutów blokiem.
Przewodniczący Rady odpowiedział, że każdy projekt uchwały będzie głosowany oddzielnie.
Przewodniczący poinformował, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany jest do nadania statutu jednostce budżetowej nie posiadającej statutu w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Ustawa o finansach publicznych weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 r. W związku z powyższym, na dzisiejszą sesję zostały przygotowane projekty uchwał w sprawie nadania statutów jednostkom, które je nie posiadają. Wszystkie projekty uchwał były omawiane na posiedzeniu Komisji Statutowej. Komisja do wszystkich projektów uchwał wydała pozytywną opinię.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Starostwu Powiatowemu w Koszalinie a następnie poddał go pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/287/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawienadania Statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie. Następnie poddał go pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/288/06).
Na salę obrad przybył radny Tadeusz Miąsek. Rada obraduje w składzie 18 radnych.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach. Następnie poddał go pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/289/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Cetuniu. Następnie poddał go pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/290/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Mielnie. Następnie poddał go pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/291/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Parsowie. Następnie poddał go pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/292/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Żydowie. Następnie poddał go pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/293/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Mielnie.
Radny Wiesław Piątek zapytał, dlaczego w statucie nie podano dla ilu dzieci jest ośrodek, tak jak to zostało podane w domach pomocy społecznej.
Radna Mirosława Zielony odpowiedziała, że statut placówki określa ogólny stan placówki. Regulamin wewnętrzny placówki określa ile jest tam dzieci. W regulaminie podano, że jest tam 24 miejsca.
Radny Henryk Zabrocki zaproponował aby w § 2 pkt 2 wziąć w cudzysłów Dom Dziecka.
Radca prawny Maciej Flens wyjaśnił, że nie można tak zrobić ponieważ podstawową nazwą jaką ma się posługiwać pucówka to, Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Mielnie. Natomiast zapis Dom Dziecka widnieje tylko dlatego, że Zarząd Powiatu wyraził na to zgodę aby dodać tę nazwę.
W związku z tym, że więcej pytań nie było Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za przyjęciem było – 16 radnych, przeciw -1 radny, wstrzymał się – 1 radny. Uchwałę radni przyjęli większością głosów przy jednym głosie przeciw i jednym głosie wstrzymującym. (uchwała Nr XXV/294/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Zarządowi Dróg w Koszalinie.
Radny Gniewomir Szczerba zapytał, czy obligatoryjnie w statucie jest zawarty zapis zastępca dyrektora, ponieważ w PZD nie ma takiego stanowiska.
Radca prawny Maciej Flens wyjaśnił, że statut można w każdej chwili zmienić. Przepisy dopuszczają takie stanowisko dlatego zostało ono podane.
Więcej uwag nie było.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/295/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Koszalinie.
Radny Wiesław Piątek zgłosił wniosek aby po § 15. wprowadzić zapis „§ 16. uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia”.
Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosowanie. Wniosek został przyjęty jednogłośnie. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Koszalinie wraz z uzupełnieniem o zapis § 16. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/296/06).
Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2006 rok.
Pani Halina Sajewska – Tkaczyk - Skarbnik Powiatu omówiła projekt uchwały. Poinformowała, że zmiany dotyczą zwiększenia planu dochodów i wydatków o kwotę 389.250,00 zł ;
D o c h o d y - realizowane przez jednostki organizacyjne Powiatu między innymi z: refundacji wynagrodzeń z Funduszu Pracy za zatrudnionych bezrobotnych w ramach robót publicznych kwota 11.250,- zł., z opłaty komunikacyjnej kwota 30.000 zł., za zajęcie pasa drogowego kwota 150.000 zł., z odpłatności ponoszonej przez mieszkańców za pobyt w domu pomocy społecznej kwota178.000 zł oraz ze zwrotu dotacji kwota 20 000 zł.
W y d a t k i - przeznacza się na:
1) zakup materiałów związanych z bieżącymi remontami dróg, tj. zakup emulsji asfaltowej, grysu oraz oznakowania poziomego i pionowego w kwocie 100 000 zł., bieżące naprawy maszyn i urządzeń oraz profilowanie i zagęszczanie poboczy oraz remont chodnika na drodze nr 0375 Z -Mścice ogółem kwota 50 000 zł oraz na wynagrodzenia i pochodne z tytułu zatrudnionych bezrobotnych w ramach robót publicznych kwota 11.250,00 zł.,
2) promocję powiatu w kwocie 50 000 zł. z przeznaczeniem na organizację IV Dni Województwa Zachodniopomorskiego w Mielnie w dniach 08-09 września - organizatorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego a współorganizatorami i współgospodarzami Powiat Koszaliński i Gmina Mielno. Tegoroczne hasło imprezy pn. „ Zachodniopomorskie Morze Przygody”.
3) zakup materiałów niezbędnych do wymiany instalacji elektrycznej na niskim parterze w Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu w kwocie 8 000 zł.
4) bieżącą działalność w tym: zakup gazu, energii do celów grzewczych, doposażenie w sprzęt pokoi mieszkańców, zakup odzieży i obuwia, środków piorących do utrzymania czystości oraz na wynagrodzenia osobowe -w związku z potrzebą zwiększenia zatrudnienia 7 pracowników oraz wprowadzenie 2,5% podwyżki płac. Ze względu na zakończenie z dniem 31 maja 2006 r. zatrudnienia pracowników przy robotach publicznych istnieje pilna potrzeba dodatkowego zatrudnienia pracowników dla zachowania standardu wynikającego z Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej. Zwiększa się plan wydatków dla Domu Pomocy Społecznej w Parsowie na ogólną kwotę 170.000 zł.
Radny Wiesław Piątek stwierdził, że mówi się że dla domów pomocy społecznej wystarczy środków a znowu przekazujemy je dla nich. Powinniśmy przekazać środki finansowe na remont dróg, bo są w opłakanym stanie a my dbamy tylko o domy pomocy społecznej i dla nich mamy pieniądze.
Pani Skarbnik Halina Sajewska-Tkaczyk wyjaśniła, że pieniądze dla DPS w Cetuniu są przyznane, ponieważ należy dokończyć inwestycje tam rozpoczęte. Wystąpiliśmy do Wojewody Zachodniopomorskiego o pieniądze z kontraktu Wojewódzkiego i dlatego musieliśmy wykazać, że 68 tys. zł mamy zabezpieczone w budżecie na spłatę.
Starosta Koszaliński poinformował, że w dniu wczorajszym otrzymał pismo od Wojewody Zachodniopomorskiego o przyznaniu 394 tys. zł na inwestycje w domach pomocy społecznej.
Radny Tadeusz Miąsek poprosił o wyjaśnienie na co jest przeznaczona kwota 50 tys. zł w dziale promocja oraz kwota 20 tys. zł ze zwrotu dotacji.
Pani Skarbnik Halina Sajewska-Tkaczyk wyjaśniła, że kwota 50 tys. zł jest przeznaczona na Dni Województwa Zachodniopomorskiego które odbędą się w Mielnie. Kwota ta zostanie przeznaczona m.in. na zakup materiałów promocyjnych. Natomiast kwota 20 tys. zł jest to zwrot z funduszu pożyczkowego przeznaczonego dla małych i dużych przedsiębiorstw.
W związku z tym, że nie było więcej pytań co do przedstawionego projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za przyjęciem było – 16 radnych, przeciw – 1 radny, wstrzymał się – 1 radny. Uchwałę radni przyjęli większością głosów przy jednym głosie przeciw i jednym głosie wstrzymującym. (uchwała Nr XXIV/297/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu udzielania ulg przy spłacie należności pieniężnych Powiatu Koszalińskiego, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów i osób do tego uprawnionych, a następnie zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi do odczytanego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. W związku z tym, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/298/06). Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości wynagrodzenia Starosty Koszalińskiego Ryszarda Osiowy. Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi do odczytanego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Za przyjęciem było – 15 radnych, przeciw – 2, wstrzymał się – 1 radny. Uchwałę radni przyjęli większością głosów przy dwóch głosach przeciw i jednym głosie wstrzymującym. (uchwała Nr XXV/299/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek oraz przyznawania zwolnień od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w jednostkach prowadzonych przez Powiat Koszaliński. Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi do odczytanego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/300/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu przyznawania stypendiów dla studentów z Powiatu Koszalińskiego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi do odczytanego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/301/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu przyznawania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi do odczytanego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/302/06).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie powierzenia przez Powiat Koszaliński Gminie Biesiekierz zadania remontowego w pasie drogowym. Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi do odczytanego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie. (uchwała Nr XXV/303/06).
Przewodniczący Rady poinformował, że została zakończona część uchwałodawcza i ogłasza 20 minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady o godz. 1255 informując, że przechodzimy do punktu porządku obrad interpelacje i zapytania radnych.
W punkcie tym jako pierwszy głos zabrał radny Ryszard Wątroba, który złożył interpelację dotyczącą oznaczenia dróg tj. umieszczenia znaku informującego przy skrzyżowaniu dróg w miejscowości Skibienko dot. kierunku położenia miejscowości Łazy. Radny stwierdził, że wie, że droga ta jest drogą wojewódzką ale prosi aby Powiatowy Zarząd Dróg w Koszalinie wystąpił z pismem do Wojewódzkiego Zarządu Dróg w celu postawienia tam takiego znaku. Sprawa ta ciągnie się od 2004 roku a Pan Garncarz, który mieszka przy skrzyżowaniu tym, narażony jest na informowanie przyjezdnych z całej Polski o różnych porach w którym kierunku znajduje się miejscowość Łazy.
Radny zwrócił uwagę na bardzo złej jakości drogę tj. most w miejscowości Niedalino na którym są dziury. Droga ta jest również drogą wojewódzką dlatego prosi o wystąpienie Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie do Wojewódzkiego Zarządu Dróg o naprawę tego mostu, ponieważ stwarza zagrożenie dla przejeżdżających pojazdów. Radny zapytał kiedy zostanie zrobiona wycinka poboczy, ponieważ pobocze na zakręcie w m. Skibno w kierunku Łazy jest niebezpieczne (niewidoczny zakręt). Natomiast ze strony m. Skibno w kierunku Koszalina znaki drogowe są niewidoczne.
Radny Karol Banaśkiewicz zwrócił się do Starosty aby na IV piętrze w budynku Starostwa zostały postawione krzesła i biurko, ponieważ wielu interesantów przychodzi do Powiatowego Zarządu Dróg, do Wydziału Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa i nie ma na czym usiąść i wypełnić wniosek, napisać pismo.
Radny Wiesław Piątek zapytał, czy w pasie nadmorskim są wyremontowane drogi, a jeżeli nie to kiedy zostaną. Radny zapytał również o wycinkę lip w m. Mielenko ponieważ widział, że zostały zaznaczone do wycinki oraz kiedy będą remontowane pobocza dróg.
Radny Tadeusz Miąsek poinformował, że problem dziur na moście w Niedalinie jest mu znany, ponieważ sam zgłaszał ten problem na sesji w UG. Świeszyno oraz w Wojewódzkim Zrzędzie Dróg. Radny poprosił aby protokół z sesji był pisany w terminie wcześniejszym, tak aby mógł się z nim zapoznać. Radny zapytał kiedy zostaną umieszczone oświadczenia majątkowe radnych w internecie, ponieważ jeszcze ich nie ma. Radny zapytał czy drzwi przeszklone znajdujące się w budynku Starostwa zostały zamontowane zgodnie z wymogami i czy wszędzie powinny być. Tam gdzie są pełne drzwi czy powinny być pełne, a tam gdzie przejrzyste, to przejrzyste.
Radny poruszył problem przeciągów na parterze budynku starostwa.
Radny Juliusz Glaser poprosił o przedstawienie informacji na temat sytuacji w Domu Pomocy Społecznej w Gąskach.
Radny Ryszard Wątroba zaproponował aby wspomóc finansowo Drużynę Sportową Dziewcząt grających w piłkę nożną z Sianowa i aby uhonorować drużynę jakimś wyróżnieniem za wyniki sportowe.
W punkcie sprawy organizacyjne głos zabrał Starosta Koszaliński Pan Ryszard Osiowy. Starosta nawiązał do wystąpienia senatora Piotra Zientarskiego, który wspomniał, że w dniu 7 lipca br. odbędzie się spotkanie – konferencja na Politechnice Koszalińskiej w sprawie pisma które wpłynęło od Wicemarszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Pana Marka Ziółkowskiego dotyczące podjęcia inicjatywy utworzenia Stowarzyszenia skupiającego gminy, powiaty i województwa leżące wokół drogi S 11, które reprezentowałyby je w działaniach mających na celu uwzględnienie przedsięwzięcia w dokumentach planistycznych i doprowadzenie do jak najszybszego zrealizowania inwestycji. Droga S 11, jest to droga Katowice – Kołobrzeg. W najbliższym czasie musimy podjąć decyzję czy przystąpimy do tego przedsięwzięcia, czy nie. Plan budowy drogi uległ pewnym zmianom. Będą dwa pasy drogi od m. Manowo do m. Kołobrzeg. Na pewno będziemy musieli wnieść swój wkład do tego przedsięwzięcia. Gminy Polanów i Sianów nie wyraziły zgody na przystąpienie do tego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, Starosta zwrócił się do Rady prosząc o wyrażenie zgody na przystąpienie do tego Stowarzyszenia, ponieważ w dniu 7 lipca br. Starostwo będzie musiało złożyć deklarację.
Radny Tadeusz Miąsek poinformował, że 20 maja br. odbył się II Samorządowy Festyn Lekkoatletyczny. W związku z tym radny podziękował Przewodniczącemu Rady Panu Zdzisławowi Pawłowskiemu za objęcie patronatem Festynu, za udział w nim oraz za pomoc w jego zorganizowaniu. Radny podziękował również radnemu Ryszardowi Wątrobie za to, że prowadził stronę medialną festynu. W Festynie udział wzięli nie tylko radni ale również pracownicy Starostwa oraz Urzędu Miejskiego w Koszalinie. Patronatem Festynu był również Prezydent Miasta Koszalina Pan Mikietyński. Dzięki uprzejmości Pani Dyrektor Zespołu Szkół Nr 11 w Koszalinie, która udostępniła pomieszczenia szkoły oraz boisko mogliśmy zorganizować Festyn.
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za zabranie głosu następnie przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad tj. do odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. O udzielenie odpowiedzi poprosił Starostę Koszalińskiego Pana Ryszarda Osiowy.
Starosta Koszaliński Pan Ryszard Osiowy poinformował, że wysyłane są pisma do Wojewódzkiego Zarządu Dróg z interwencjami w sprawie naprawy dróg. Natomiast Wojewódzki Zarząd Dróg odpowiada na nie ogólnikowo. Jeżeli chodzi o postawienie znaków drogowych o których mówił radny Ryszard Wątroba, to jest to proces długotrwały. Sami nie możemy wprowadzić zmian w organizacji ruchu, musi się to odbyć w porozumieniu z Wojewódzkim Zarządem Dróg. Remont mostu w Niedalinie, tak jak wspomniał radny jest to droga wojewódzka i to Wojewódzki Zarząd Dróg w swoich kompetencjach ma jego naprawę. Pisma w tej sprawie Powiatowy Zarząd Dróg wysyłał. Relacje pomiędzy Powiatowym Zarządem Dróg w Koszalinie a Wojewódzkim Zarządem Dróg są jakie są.
Radny Karol Banaśkiewicz poinformował, że remont dróg w pasie nadmorskim został zakończony. Obecnie wykaszane są pobocza nie tylko na zakrętach i skrzyżowaniach ale wszystkie. Ogólny stan dróg jest dobry, są sporadyczne miejsca gdzie są jeszcze roboty na drogach. Jak tylko zostaną wykoszone pobocza PZD zajmie się usuwaniem drzew i gałęzi zagrażających ruchowi drogowemu. Także drzewa tj. lipy w miejscowości Mielenko, które zostały zaznaczone do wycinki zostaną usunięte.
Starosta Koszaliński odpowiedział radnemu Tadeuszowi Miąskowi, że drzwi w Starostwie są przeszklone i będą. Zostały one zamontowane zgodnie z przepisami i jest to standard z wymogami ISO do którego się przygotowujemy. Tam gdzie powinny być pełne drzwi, to są. Poza tym Starostwo promuje program „Przejrzysta Polska”. Jeżeli chodzi o przeciągi na parterze, to została zwiększona klimatyzacja. Starosta nawiązał również do rzekomego zarządzenia, że Panie w Urzędzie mają być ubrane w mundurki. „Wyjaśniam, że owszem zwróciłem uwagę, że ubiór niektórych urzędniczek jest niestosowny. Natomiast zarządzenia w tej sprawie nie wydałem”. Na Urząd nasłano dziennikarza, który miał to sprawdzić. Natomiast jeżeli chodzi o pisanie protokołów z sesji, to na to pytanie władny jest odpowiedzieć Pan Przewodniczący Rady.
Pan Zdzisław Pawłowski Przewodniczący Rady odpowiedział radnemu, że protokół z ostatniej sesji był napisany od 3 tygodni i był dostępny w Biurze Rady.
Następnie Starosta Koszaliński na pytanie dotyczące sytuacji w Domu Pomocy Społecznej w Gąskach odpowiedział, że Prezes Fundacji DPS skierowała pozew do Sądu przeciwko Starostwu Powiatowemu, że nie wypłaca jej środków finansowych. Odbyły się dwa posiedzenia Sądu w tej sprawie. Na rozprawie uczestniczyli radni powiatowi, którzy świadczyli przeciwko Radzie i Starostwu a pracownicy PCPR w Koszalinie świadczyli na korzyść Starostwa. Rozprawa ta zakończyła się decyzją Sądu, że w dniu 27 sierpnia br. odbędzie się przesłuchanie stron tj. Starosty Koszalińskiego i Prezesa Fundacji DPS Gąski. Starosta poinformował, że wpłynęło pismo o zajęciu środków finansowych Fundacji z ZUS – u na kwotę 127.628, 00 zł. Zarząd Powiatu wcześniej wyraził zgodę na przekazanie kwoty 10 tys. zł dla Fundacji na zakup żywności dla mieszkańców na prośbę Prezesa Fundacji. Natomiast główny księgowy Fundacji porzucił pracę a pracownik socjalny zrezygnował z pracy z dnia na dzień. Mieszkańcy poszukują miejsc w innych domach pomocy społecznej. O fakcie tym powiadomiony został Wojewoda Zachodniopomorski. Z naszych analiz wynika, że nie powinniśmy przekazywać do połowy października środków finansowych, ponieważ musimy pokryć zobowiązania Fundacji. W DPS w Bornem Sulinowie są wolne miejsca i tam mogą przejść mieszkańcy. Natomiast nasze domy pomocy społecznej są przygotowane do przyjęcia 31 mieszkańców z naszego powiatu, którzy są umieszczeni w DPS Gąski.
Radny Wiesław Piątek stwierdził, że chciałby sprostować wypowiedź Pana Starosty na temat udziału radnych w rozprawie z Fundacją DPS w Gąskach. „Zgadza się, byłem świadkiem w rozprawie Fundacja DPS Gąski a Starostwo Powiatowe w Koszalinie. Zostałem wezwany przez Sąd. Na rozprawie powiedziałem tylko to, co wiedziałem na temat Fundacji. Nie działałem przeciwko Radzie tak jak to Pan Starosta powiedział. Nie mogłem się nie stawić, ponieważ zostałbym ukarany karą grzywny. Dlatego też, stawiłem się i powiedziałem to, co wiedziałem na ten temat”.
Starosta odpowiedział, że nie wskazał radnego Piątka, ale są świadkowie, którzy są radnymi i świadczą jako świadek fundacji a inni reprezentują powiat.
Radny Tadeusz Miąsek zapytał, czy w ramach „Programu Przejrzysta Polska” wszystkie pomieszczenia mają mieć szyby w drzwiach.
Radny Karol Banaśkiewicz odpowiedział, że jeżeli droga wojewódzka krzyżuje się z drogą powiatową tworząc skrzyżowanie, to za oznakowanie i skrzyżowanie odpowiada Wojewódzki Zarząd Dróg. Natomiast jeżeli chodzi o postawienie znaków na naszych drogach, to zostaną one postawione wkrótce, ponieważ PZD jest w trakcie rozstrzygnięcia przetargu na wyłonienie firmy, która znaki ma dostarczyć. Droga do Łabusza jest drogą bardzo zniszczoną i jak tylko zostanie dokonany przegląd sprzętu tj. remontera będzie ona remontowana. Jeżeli chodzi o naprawę poboczy, to jak tylko PZD otrzyma środki finansowe, to będą one remontowane. Natomiast jeżeli chodzi o interpelację radnego Ryszarda Wątroby dotyczącą postawienia znaku z napisem Łazy, to wystąpimy do Wojewódzkiego Zarządu Dróg aby taki znak postawiło. Pan Banaśkiewicz poinformował, że będą wykaszane pobocza w miejscowościach Sianów, Wierciszewo.
Radny Tadeusz Miąsek ponowił pytanie dotyczące przeszklonych drzwi, czy są one konieczne.
Starosta Koszaliński odpowiedział po raz kolejny, że drzwi przeszklone które mają być przeszklone, to będą a te które są pełne są zgodne z wymogami. Drzwi były zamówione zgodnie z procedurą przetargową.
W wolnych wnioskach nikt nie zabrał głosu. W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXV sesji Rady Powiatu w Koszalinie Przewodniczący Rady o godz. 13 35 zamknął obrady słowami „zamykam obrady XXV sesji Rady Powiatu w Koszalinie” w dniu 27 czerwca 2006 roku.
Na tym protokół zakończono.
Protokolant Przewodniczący Rady Powiatu
Anna Rzemieniewska Zdzisław Pawłowski