Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Protokół Nr 23/06 z XXIII sesji Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 22 lutego 2006 roku

Protokół Nr 23/06

z XXIII  sesji Rady Powiatu w Koszalinie

z dnia 22 lutego 2006 roku

 

           

Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Pawłowski o godzinie 10:00 otworzył Sesję słowami: „otwieram obrady XXIII sesji Rady Powiatu w Koszalinie”.

Przewodniczący Rady powitał radnych oraz gości, w tym burmistrzów, wójtów, Przewodniczących Rad Miast i Gmin, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, szefów powiatowych służb, inspekcji i straży oraz przedstawicieli mediów.

            Następnie na podstawie listy obecności radnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu sprawdził quorum. Stwierdził, że na ogólny stan 18 radnych obecni są wszyscy. Przewodniczący stwierdził, prawomocność sesji do podejmowania uchwał.

Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że przed sesją oraz w biurze Rady Powiatu był dostępny protokół z XXII sesji Rady Powiatu z dnia 28 grudnia 2005 roku. W związku z tym zapytał radnych, czy są uwagi do  protokołu. Ponieważ nikt nie zgłosił uwag, poddał protokół pod głosowanie. Protokół nr 22/2005 został przez radnych przyjęty jednogłośnie.

Przewodniczący Rady przeszedł do ustalenia porządku obrad. Zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi do zaproponowanego porządku obrad.

            Starosta Koszaliński Ryszard Osiowy poinformował, że do porządku obrad chciałby wprowadzić projekt uchwały w sprawie przyjęcia od Miasta Koszalin zadań z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Starosta poinformował, że radni otrzymali przed sesją projekt tej uchwały. Następnie Starosta wyjaśnił, że obecna podstawa prawna określa, że w przypadku realizowania zadań z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej przez jedną jednostkę organizacyjną dla dwóch powiatów zadanie główne przejmuje powiat, którego jednostką organizacyjną jest  Powiatowy Urząd Pracy.  W dniu 16.02.2006 r. Rada Miejska w Koszalinie podjęła podobną uchwałę. Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy mają  inne uwagi do porządku obrad. Uwag nie było, wobec powyższego poddał pod głosowanie wprowadzone zmiany do porządku obrad. Za przyjęciem zmian było – 18 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

Następnie Przewodniczący Rady przywitał Panią Dorotę Waligórę – autorkę prac wystawionych w Starostwie. Pani Waligóra w swoim dorobku artystycznym ma realizacje malarstwa ściennego, wzornictwa przemysłowego, twórczość w zakresie grafiki, malarstwa i ceramiki. Prezentowane w Starostwie prace są namalowane na jedwabiu.

Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Pawłowski oraz Starosta Koszaliński Pan Ryszard Osiowy podziękowali autorce za udostępnienie swoich dzieł i wręczyli jej kwiaty. Artystka podziękowała i zaprosiła obecnych na sali do odwiedzenia jej wystawy autorskiej w Galerii Współczesnej w Kołobrzegu.

  Następnie Przewodniczący Rady poprosił Starostę Koszalińskiego o przedstawienie informacji z prac Zarządu między sesjami. Starosta poinformował, że radni wraz z materiałami na sesję otrzymali taką informację. Informacja obejmuje cztery posiedzenia Zarządu Powiatu, które odbyły się w okresie od 01.01.06 do 07.02.06 r. Przewodniczący zwrócił się do radnych o ewentualne uwagi lub pytania.

Jako pierwszy swoje pytania zadawał radny Tadeusz Miąsek. Pytania dotyczyły następujących punktów sprawozdania :

1)       pkt 1 - Zarząd  w dn. 10.01.2006 r podjął Uchwałę Nr 366/2006 w sprawie powołania Zespołu Konsultacyjno – Opiniującego oraz Koordynatora do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi. Radny zapytał jaki jest skład osobowy tego zespołu.

2)       pkt 12 - Zarząd w dn. 30.01.2006 r.  podjął Uchwałę Nr 371/2006 w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2006 r.  (zwiększenie dotacji celowej – odszkodowanie z tytułu utraty prawa do własności działki)        Radny zapytał co to za działka i jaka jest wysokość odszkodowania.

3)       pkt 17 - Zarząd podjął Uchwałę Nr 376/2006 w sprawie umorzenia wierzytelności administracyjno – prawnych  Powiatu Koszalińskiego. (Umarza się wierzytelność Pani Marii Nowak wobec Powiatu Koszalińskiego z tytułu należności za pobyt córki Weroniki Paciorek za pobyt w PO w Polanowie na kwotę 271,18 zł.) Radny zapytał z jakiego powodu umorzono wierzytelność. To samo pytanie odniósł do dwóch kolejnych punktów sprawozdania – pkt. 18 i pkt. 19

4)       pkt 23 - Zarząd przyjął projekt Uchwały  Rady Powiatu w sprawie współpracy Rady Powiatu Koszalińskiego z Departamentem  Calvados we Francji. Radny poprosił o podanie  szczegółów  współpracy.

5)       pkt 30 - Zarząd zaakceptował skład zespołu do opracowania Strategii  Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2007 – 2015. Radny poprosił o podanie składu zespołu.

6)       pkt 31 - Zarząd wyraził zgodę na zatrudnienie pielęgniarki w wymiarze  1 etatu w MOW w Polanowie  i po dokonaniu  korekty w nazewnictwie działu administracyjno – biurowego na wszczęcie procedury naboru na wolne stanowiska pracy. Radny poprosił o podanie powodu zatrudnienia pielęgniarki.

7)       pkt 35 - Zarząd podjął Uchwałę Nr 380/2006 w sprawie powołania Zespołu Opiniującego oferty na realizację zadań publicznych. Zarząd zatwierdził regulamin oraz treść ogłoszenia do prasy. Radny poprosił o podanie składu zespołu.

8)       Pkt 42 - Zarząd upoważnił Starostę i Wicestarostę do podpisania aneksu do porozumienia z dnia 31 grudnia 2001 r. w sprawie przejęcia do prowadzenia przez Miasto Koszalin zadań Powiatowej Biblioteki Publicznej. Radny zapytał czego dotyczył podpisany aneks do porozumienia.

9)       Pkt 43 - Zarząd pozytywnie zaopiniował kandydaturę Pani Anieli Pęczak na stanowisko wicedyrektora Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Polanowie. Zarząd pozytywnie zaopiniował kandydaturę Pani                  J. Dunajewskiej na stanowisko pedagoga w MOW w Polanowie. Radny poprosił o prezentację tych osób.

Odpowiedzi na pytania zadane przez radnego Tadeusza Miąska udzielił Starosta Ryszard Osiowy :

1)       pytania dotyczące pkt 1, pkt 30 i pkt 35 – materiały są dostępne w Biurze Zarządu i tam można sprawdzić skład wszystkich  zespołów.

2)       pytanie dotyczące pkt 12 – uchwała dotyczy działki znajdującej się w gm. Sianów, o podanie wysokości proszę Panią Skarbnik 

3)       pytania do punktów 17,18,19 – umorzenie wierzytelności zostało szczegółowo opisane i nie wymaga dalszych wyjaśnień. Materiały dotyczące tych spraw są dostępne w PCPR

4)       pytanie dot. pkt 23 - na  dzisiejszej sesji będzie podejmowana uchwała w tej sprawie, wówczas przedstawione zostaną szczegóły i będzie dyskusja na ten temat.

5)       pytanie do pkt 42 – Jest to wykonanie uchwały budżetowej na 2006 rok uchwalonej przez Radę. Zarząd upoważnił Starostę i Wicestarostę do podpisania aneksu do porozumienia z dnia 31.12.2001r. Chodzi tu o przekazanie zwiększonej dotacji dla Biblioteki. Dotacja ta będzie przekazywana w transzach.

6)       pytania do pkt 31 i 43 – Starosta poprosił aby odpowiedzi radnemu udzielił Dyrektor MOW w Polanowie Pan Andrzej Walesiak.

Pan Andrzej Walesiak poinformował, że stanowisko wicedyrektora MOW i pedagoga wynika ze Statutu MOW. Środki finansowe na te stanowiska są zabezpieczone w planie jednostki. Zarząd Powiatu zaakceptował kandydaturę Pani Anieli Pęczak na stanowisko wicedyrektora MOW. Pani Pęczak posiada odpowiednie wykształcenie do pracy w tego typu placówce oraz posiada duży staż zawodowy (30 lat pracy w jednostce), mieszka na terenie placówki i ma stały nadzór nad młodzieżą. Zarząd Powiatu zaakceptował kandydaturę Pani J. Dunajewskiej na stanowisko pedagoga MOW. Pani Dunajewska była wychowawcą w MOW i posiada duże doświadczenie zawodowe.

Jako drugi pytanie do treści sprawozdania z prac Zarządu między sesjami zadał radny Wiesław Piątek. Zapytał o pkt 2 sprawozdania - posiedzenie Zarządu w dn. 10.01.06 r. Zarząd wyraził zgodę na zwolnienie PCPR z opłat              z tytułu wynajmu pomieszczeń w budynku Starostwa i usług pocztowych w 2006 r. Radny chce znać wysokość sumy umorzenia.

Ponadto Radny zarzucił Staroście, że nie udziela konkretnych odpowiedzi na pytania radnych, tylko odsyła do materiałów.

Radny Tadeusz Miąsek podziękował radnemu Wiesławowi Piątkowi za to, że zwrócił uwagę Staroście aby nie odsyłał do materiałów tylko odpowiadał na zadawane pytania.

Starosta odpowiedział radnemu Wiesławowi Piątkowi, że nie może podać dokładnie kwoty jaka będzie umorzona PCPR. Można jedynie podać wysokość orientacyjną, ponieważ nie wiadomo jakie będą koszty usług pocztowych. Ponadto jeśli  chodzi o wynajem pomieszczeń, to przy konstrukcji budżetu nie ujęto środków na utrzymanie PCPR a Rada powinna zabezpieczyć warunki funkcjonowania dla PCPR. Stąd zwolnienie PCPR z kosztów wynajmu pomieszczeń i opłat pocztowych. Pozostałe opłaty - za ogrzewanie, wodę, ścieki, ochronę, sprzątanie będą naliczane proporcjonalnie do zajmowanych pomieszczeń.

Radny Wiesław Piątek zarzucił Staroście, że jak się coś umarza to powinno znać się kwotę.

            Następnie głos zabrał radny Ryszard Wątroba. Zapytał się czy było posiedzenie Zarządu po 7.02.06 r. i czy to prawda, że było posiedzenie z Radą Społeczną działającą przy Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie. Radny poprosił Starostę aby powiedział jaka jest sytuacja w Stacji Pogotowia Ratunkowego.

Starosta poinformował, że w dniu 13 i 21 lutego br. odbyły się dwa spotkania na temat sytuacji Stacji Pogotowia Ratunkowego. Spotkanie w dniu 13 lutego br. dotyczyło zapoznania się z dokumentami, które przedstawił dyrektor Stacji pan Jerzy Młodnicki oraz z materiałami jakie otrzymał Przewodniczący Rady (na swój wniosek) od Dyrektora Narodowego Funduszu Zdrowia w Szczecinie. Materiały dotyczyły kontroli przeprowadzonej w Stacji Pogotowia w grudniu 2005 r. i styczniu 2006 r. Spotkanie 21 lutego br. odbyło się przy współudziale związków zawodowych i załogi Stacji. Na tym spotkaniu zostały przedstawione i omówione zalecenia pokontrolne jakie otrzymał dyrektor Stacji od dyrektora Narodowego Funduszu Zdrowia w Szczecinie.

Innych pytań do sprawozdania z prac Zarządu między sesjami nie było. Sprawozdanie z przebiegu prac Zarządu między sesjami stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady poprosił Starostę o przedstawienie informacji o wykonaniu uchwał z XXII sesji Rady Powiatu.

Starosta poinformował, że radni otrzymali w materiałach informację o wykonaniu uchwał. Na ostatniej sesji podjęto trzynaście uchwał. Jedenaście z nich zostało wykonanych. Pozostałe dwie to uchwała budżetowa na 2006 rok oraz uchwała dotycząca Statutu Powiatu. Pierwsza z nich jest w trakcie realizacji, druga wymaga publikacji w dzienniku urzędowym województwa zachodniopomorskiego. Do informacji uwag nie wniesiono. Informacja ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad tj. do trybuny obywatelskiej.

W trybunie obywatelskiej głos zabrał Pan Zygmunt Czapla – Prezes Stowarzyszenia Pomocy Polakom ze Wschodu - Zarząd Główny Koszalin. Pan Czapla podziękował za zaproszenie na sesję a następnie przybliżył działalność Stowarzyszenia. Poinformował, że Stowarzyszenie corocznie organizuje wyjazd z pomocą dla Polaków mieszkających za wschodnią granicą. W miesiącu sierpniu bieżącego roku wyjazd jest organizowany na Bukowinę w Rumunii. Wobec powyższego Pan Czapla zwrócił się z prośbą do Rady o wsparcie finansowe. Poinformował, że członkowie Stowarzyszenia działają całkowicie społecznie, a samo Stowarzyszenie jest instytucją, która się utrzymuje  ze składek członkowskich i tego, co dostanie od sponsorów. Pan Czapla poinformował, że honorowy patronat nad tym wyjazdem objął Pan Starosta Ryszard Osiowy. Jednocześnie dodał, że w dniu 10 czerwca br. odbędzie się koncert muzyczny  „Dzieci – Dzieciom”, na który serdecznie zaprasza. Dochód z koncertu będzie również przeznaczony na organizację wyjazdu do Rumunii. Przewodniczący Rady podziękował za zabranie głosu Panu Zygmuntowi Czapli a następnie poinformował, że w punkcie wolne wnioski zapozna radnych z pismem, które wpłynęło do Rady Powiatu od Stowarzyszenia Pomocy Polakom ze Wschodu.

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu Zdzisław Pawłowski udzielił głosu w Trybunie Obywatelskiej p. Józefowi Paluszkowi.

„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, szanowni goście. Ci co mnie nie znają nazywam się Józef Paluszek, jestem z gminy Polanów. W poprzedniej kadencji byłem wicestarostą w tym powiecie. Dzisiaj postanowiłem przyjść ponieważ, moja kadencja skończyła się brzydkimi artykułami w gazecie. Bardzo źle napisano, nieprawdę. Dlatego postanowiłem podzielić się pewnymi refleksjami. Nie przychodziłbym dzisiaj, bo gazeta mnie przeprosiła. Sprawa trwała 3 lata na drodze sądowej ale z uwagi na to, że artykuł godził w dobre imię pracowników w Domu Pomocy Społecznej w Bielicach, dlatego dzisiaj chcę kogoś przeprosić, komuś pogratulować, chcę komuś podziękować. Dwa słowa , no cóż były rzeczy gdzie po prostu opublikowano nieprawdę. Jeżeli chodzi o gazetę , zachowanie redaktorów w dzisiejszej demokracji jest poniżej godności. Straszono mnie i pan redaktor naczelny, że z gazetą się nie wygrywa. Pani redaktor straszyła mnie, że ma na mnie tyle haków, że tak mi dokopie, że do końca życia mi wystarczy. Jakoś mi nie dokopali i pani redaktor. Tak gazeta mataczyła w trakcie postępowania procesowego, że pani redaktor nie stanęła przed sądem, że do dzisiaj ukrywa się po krzakach. Bo dla tych ludzi nauczyć się słowa przepraszam, to jest bardzo trudne. Redaktorowi naczelnemu potrzeba było aż 3 lata na drodze sądowej, pani redaktor do dnia dzisiejszego się po krzakach ukrywa. No cóż, dzisiaj przy słowie redaktor najczęściej pojawia się słowo „świnia”. Jeżeli chodzi o artykuły były trzy przygotowane które, co dwa tygodnie miały się ukazywać. Ostatni się nie ukazał. Gazeta się opamiętała ale niestety podniesiono mi adrenalinę dosyć wysoko, nie tylko mi ale i mojej rodzinie. Moim przyjaciołom, cóż współautorem tych artykułów był Starosta Zdzisław Pawłowski. I tu chcę pogratulować panie Starosto wspaniałego geniuszu, bardzo ładnie żeście napisali. Za tę prawdę dziękuję. Napisaliście, że chowano mi dorosłe świnie i rzeczywiście to była prawda, tylko nie chowano mi je w Bielicach, tylko w gabinecie Starosty Pawłowskiego. Także wydaje mi się panie starosto Pawłowski, że szczycisz się prawnym wykształceniem, dyplomem Helsińskiej Szkoły Praw Człowieka ale chyba tu zaszło jakieś nieporozumienie. Trzeba ten nietrzeźwy rozum zawieść do Stanomina i nie jest daleko. Jest tu Heniu Zabrocki on nie jednemu w życiu pomógł. Heniu zajmij się tym człowiekiem a może Tobie parę dni by się przydało, bo Twoje zachowanie w tamtym czasie było bardzo dziwne. No cóż, Wysoka Rado nie jest to „wersal” ale tam gdzie jest godność, honor rodziny sięgnę po każde rozwiązanie. Nie pozwolę żeby mnie byle kto publicznie obrażał, ze mnie zrobił złodzieja, jak również z niewinnych ludzi z Domu Pomocy w Bielicach. Tu nie chodzi o panią dyrektor, chodzi o zwykłych ludzi, chyba tam Starostowie nie byli tam na tych górnych piętrach i nie widzieli z jakimi pensjonariuszami ci ludzie mają do czynienia. Za jakie pieniądze oni pracują. Myślę, że tak dopuścić do publicznego znieważenia. Uważam to za najwyższą hańbę. Z pozycji tej mównicy przepraszam pracowników Domu Pomocy Społecznej w Bielicach. Nie mam innej formy. Redaktor naczelny nie jest moim kolegą jak Starosty Pawłowskiego. Dlatego jeszcze raz przepraszam tych ludzi, osobiście jeszcze przeproszę. Tyle mojej refleksji. Przepraszam, nie mam czasu na inne szczegóły których mogło być więcej. Wszystko zaczęło się od kiedy starosta Wojtalik ogłosił, że startuje na posła.

Przewodniczący Rady p. Zdzisław Pawłowski zwrócił się do p. Józefa Paluszka, że mamy trzy minuty na wystąpienie. „Pan swój czas przekroczył, bardzo proszę kończyć swoją wypowiedź”.

Pan Józef Paluszek - zaczęło się kiedy starosta Wojtalik zadeklarował, że startuje na posła. Wtedy zaczął działać w cudzysłowiu „stan wojskowych” , zaczęły się sensacje.

Przewodniczący Rady p. Zdzisław Pawłowski odebrał p. Paluszkowi głos. „Proszę Państwa nie będę komentował wypowiedzi Pana Józefa Paluszka Państwo wybaczą. Bardzo przepraszam za wypowiedź. Serdecznie Państwa przepraszam”. Następnie zapytał, czy są kolejne głosy w punkcie Trybuna Obywatelska.

Pani Jolanta Wyszyńska – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Cetuniu poprosiła o udzielenie jej głosu w Trybunie Obywatelskiej. Pani Wyszyńska podziękowała wszystkim dyrektorom jednostek oraz wydziałów Starostwa za pomoc jaką otrzymała przy wypełnianiu zadań związanych z pełnieniem funkcji dyrektora w DPS w Cetuniu. Poinformowała, że po raz ostatni ma przyjemność uczestniczenia na sesji Rady, ponieważ funkcję tę pełnić będzie do końca lutego br. Podziękowała również Panu Staroście za cierpliwość i wiele dobrego.

Starosta Koszaliński Ryszard Osiowy stwierdził, iż z żalem rozstajemy się z Panią Dyrektor. Poinformował, że Pani Wyszyńska sama wystąpiła o rozwiązanie stosunku pracy z dniem 28 lutego br. Pani Wyszyńska zrobiła wiele dobrego dla DPS w Cetuniu. Ten dom uzyskał „duszę” podczas rocznego kierowania. Pani Dyrektor została wyróżniona nagrodą pieniężną za swoją pracę managera. Starosta złożył Pani Wyszyńskiej życzenia dalszego sukcesu w pracy na nowym miejscu pracy. 

Pani Wyszyńska podziękowała za życzenia i tyle ciepłych słów , które padły ze strony Starosty. Poinformowała, że zabrała głos nie po to aby usłyszeć podziękowania ale dlatego, że to jest ostatnia sesja na której jest obecna i może wszystkim podziękować za współpracę.

Przewodniczący Rady podziękował Pani Wyszyńskiej za zabranie głosu i zapytał się czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w Trybunie Obywatelskiej.

Głos zabrał Przewodniczący Rady Miejskie w Sianowie Pan Marian Gawienowski, który podziękował Panu Wiesławowi Tyl - Komendantowi Miejskiemu Policji za to że zareagował na nieprawidłowości Komisariatu Policji w Sianowie (na działalność policjantów z tego Komisariatu). Zaprosił również radną Mirosławę Zielony na sesję Rady Miejskiej w Sianowie, która odbędzie się w dniu 28 lutego br.

Przewodniczący Rady zakończył punkt Trybuna Obywatelska a następnie zwrócił się do Rady o wyrażenie zgody na zmianę kolejności punktów porządku obrad polegającą na przedstawieniu w chwili obecnej sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Koszalinie za 2005 rok. Radni wyrazili zgodę.

Pan Wiesław Juszczyk – Powiatowy Rzecznik Konsumentów poinformował, że najwięcej zgłoszeń reklamacyjnych do Rzecznika Konsumentów jest w zakresie usług budowlano-remontowych oraz reklamacji obuwia. Usługi budowlane – najczęstszym problemem są : zła jakość wykonania usługi, pobieranie zaliczki na wykonanie tych usług  i wydłużony termin ich realizacji. Problem również jest ze sprzedażą poza siedzibą przedsiębiorstwa. Dokonuje się sprzedaży towarów po dużo zawyżonych cenach. Najczęściej są to firmy anonimowe, które przyjeżdżają z centralnej Polski najczęściej z Warszawy i jak jest zgłoszona reklamacja to trudno ją załatwić. Natomiast poprawiło się w zakresie reklamacji obuwia, ponieważ sprzedawcy podchodzą do klienta z życzliwością i chcą jak najlepiej załatwić reklamację. Pan Juszczyk  poinformował, że dużo jest zgłoszeń telefonicznych na które udziela odpowiedzi. Sprawy, które nie są załatwiane w sposób polubowny trafiają do sądu konsumenckiego. Problemem z jakim się spotyka Rzecznik Konsumentów jest to, że sprzedawcy nie odpowiadają na jego pisma. Zgodnie z ustawą osoba która nie udzieli odpowiedzi podlega karze grzywny. Rzecznicy będą zmuszeni do występowania z wnioskami do Sądu o nałożenie takich kar. Rzecznik współpracuje z Gazetą Ziemską oraz z prasą lokalną w sprawie udzielania porad konsumentom. Pan Juszczyk poinformował, że jest arbitrem w Sądzie Konsumenckim. W ciągu roku 2005 wziął udział w czterech szkoleniach zorganizowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

  Przewodniczący Rady podziękował Panu Juszczykowi za przedstawienie sprawozdania a następnie ogłosił 15 minutową przerwę.

Po przerwie o godz. 1120 Przewodniczący Rady wznowił obrady. Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad a mianowicie do przedstawiania sprawozdania z działalności Rady za II półrocze 2005 roku. Przewodniczący poinformował, że w tym okresie odbyły się trzy sesje, podczas których frekwencja wynosiła 100%. Rada podjęła 27 uchwał, zgłoszono 2 interpelacje, 8 wniosków i 57 zapytań. W większości na zadawane zapytania, interpelacje i wnioski radnych udzielono odpowiedzi w trakcie sesji Rady. Natomiast na pozostałe, które wymagały rozpatrzenia przez jednostkę organizacyjną Powiatu bądź przez inną instytucję udzielono odpowiedzi w formie pisemnej. Wnioski  i interpelacje zostały zrealizowane, a radni którzy je zgłaszali otrzymali informacje o ich realizacji. Przewodniczący Rady zapytał się radnych, czy mają uwagi co do przedstawionego sprawozdania. Uwag nie wniesiono. Radni sprawozdanie przyjęli do wiadomości. Sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali w materiałach sprawozdania stałych Komisji Rady (komisji ds. Budżetu, Rewizyjnej, ds. Infrastruktury, ds. Społecznych i ds. Rozwoju). Przewodniczący zwrócił się do radnych, czy mają pytania co do otrzymanych materiałów.

Radny Tadeusz Miąsek zapytał o sprawozdanie Komisji Rewizyjnej w którym podana została informacja, bez stanowiska komisji. Brak jest wniosków z rozpatrzenia skargi na PCPR w Koszalinie.

Radna Renata Tomczak – Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej odpowiedziała radnemu, że na poprzedniej sesji był omawiany protokół z kontroli PCPR w Koszalinie  i było podane stanowisko Komisji w tej sprawie.

Radny Tadeusz Miąsek w sprawozdaniu Komisji ds. Rozwoju nie została ujęta informacja, że w dn. 21.05.2005 r. odbył się I Festyn Lekkoatletyczny w którym to udział brali członkowie Komisji ds. Rozwoju m.in. radny Krzysztof Smagała, Ryszard Wątroba.

Radny Zenon Dropko – Przewodniczący Komisji ds. Rozwoju odpowiedział radnemu, że to dobrze o nim świadczy, że tak troszczy się o kolegów, ale radny Ryszard Wątroba podpisał to sprawozdanie i nie wniósł żadnych zastrzeżeń. Radny dodał, że uwagi dotyczące umieszczenia informacji o  Festynie Lekkoatletycznym zostaną uwzględnione w przyszłości.

Przewodniczący Rady zapytał się czy są jeszcze jakieś inne uwagi do przedstawionych sprawozdań. Więcej uwag nie wniesiono, wobec powyższego sprawozdania radni przyjęli do wiadomości. Sprawozdania stałych Komisji Rady stanowią załączniki do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady poprosił Starostę Koszalińskiego Ryszarda Osiowy o przedstawienie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Koszalinie za 2005 rok.

Pan Starosta poinformował, że radni otrzymali sprawozdanie w swoich materiałach. Jest to bardzo obszerny  materiał. Na każdej sesji przedstawiany był ten materiał jako sprawozdania z prac Zarządu między sesjami. Wobec powyższego Starosta zwrócił się do radnych, czy mają uwagi do tego materiału. Uwag nie było. Sprawozdanie radni przyjęli do wiadomości. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady poprosił Starostę o przedstawienie sprawozdania rocznego z wykonania Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Koszalińskiego z a 2004 i 2005 rok.

Starosta poinformował, że sprawozdanie to ma obowiązek przedłożyć Radzie zgodnie z przepisami, które weszły w życie pod koniec 2005 roku. Sprawozdanie zawiera informacje jakie inwestycje zostały wykonane, jakie było dofinansowanie i ogólne koszty. Dlatego też został przygotowany materiał obejmujący rok 2004 i 2005. Materiał ten był omawiany na posiedzeniach komisji Rady tj. ds. Rozwoju , ds. Infrastruktury i ds. Społecznych. Komisje swoje uwagi zgłaszały i zostały one ujęte w tym materiale. Starosta zwrócił się do radnych, czy mają pytania do tego materiału. 

Radny Tadeusz Miąsek poinformował, że przy drodze Łazy-Osieki znajduje się ciąg drzew, które stanowią zagrożenie dla ruchu drogowego oraz, że przy wyremontowanej drodze Świeszyno-Jarzyce nie zrobiono pobocza. Dlatego, też zwrócił się do PZD aby to pobocze zrobić.

Starosta poinformował, że inwestycje były realizowane zgodnie z projektem. Uwagi te zostaną uwzględnione w dalszej części realizacji zadań.

Radny Ryszard Wątroba poinformował, że sołtys Osiek zwrócił się do niego aby zainterweniował w sprawie dokonania napraw nawierzchni jezdni remontowanej w Osiekach. Radny zwrócił się do PZD aby dokonano przeglądu tej drogi, ponieważ wyremontowana droga jest jeszcze w okresie gwarancji.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych czy mają jeszcze jakieś uwagi do przedstawionego materiału.  Więcej uwag nie wniesiono. Wobec powyższego sprawozdania z rocznego wykonania Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Koszalińskiego za 2004 i 2005 rok Rada przyjęła do wiadomości. Sprawozdania te stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady przeszedł do części uchwałodawczej i odczytał projekt uchwały Nr XXIII/258/06 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Koszalinie za 2005 rok. Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi do odczytanego projektu uchwały. Uwag nie było. W związku z powyższym, poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie.

Przewodniczący Rady poprosił o zaprezentowanie projektu uchwały Nr XXIII/259/06 w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Powiatu Koszalińskiego za 2005 rok.

Starosta poinformował, że w sprawozdaniu tym zostały ujęte wszystkie posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa, które odbyły się w 2005 roku. Sprawozdanie to zgodnie z ustawą zostanie opublikowane w dzienniku urzędowym województwa zachodniopomorskiego. Jeżeli są pytania co do prezentowanego materiału, to proszę o zadawanie pytań.

Radny Ryszard Wątroba poprosił Starostę aby powiedział parę słów na temat spotkania które miało miejsce w Szczecinie w ramach Konwentu Starostów, a dotyczyło ptasiej grypy .

Starosta poinformował, że w dniu 16 lutego br. w Starostwie odbyło się spotkanie zorganizowane przez Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego z udziałem wójtów, burmistrzów i szefów gminnych zespołów reagowania kryzysowego. Starosta poinformował, że w dniu 21 lutego br. był na naradzie w sprawie ptasiej grypy u Wojewody. W spotkaniu tym uczestniczyli wszyscy Starostowie Woj. Zachodniopomorskiego, Wojewódzki Lekarz Weterynarii, Wojewódzki Inspektor Sanitarny, Zastępca Komendanta Straży Pożarnej, przedstawiciele wojska, policji. Starostowie relacjonowali jak są przygotowani do przeciwdziałania ewentualnej pandemii ptasiej grypy, z uwzględnieniem przygotowań do ewentualnego uśmiercania ptactwa - utylizacji. Zagrożenie może wystąpić w fermach hodowlanych a zwłaszcza w gospodarstwach indywidualnych. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi nakazuje zamknięcie ptactwa. Od 21 lutego br. przeprowadzane są kontrole w gminach w zakresie przestrzegania tego rozporządzenia. Trzy zespoły dokonały takich kontroli w gminach Mielno, Biesiekierz i Sianów. Został opracowany plan na wypadek wystąpienia epidemii. My jako Starostwo jesteśmy do tego przygotowani, są ustalone zasady współpracy z weterynarią. Kolejne spotkanie na ten temat odbędzie się w przyszłym tygodniu. Obecnie przygotowujemy się do przeznaczenia środków finansowych na zakup odzieży ochronnej dla osób, które będą brały bezpośredni udział w walce z ptasią grypą. Starosta poinformował, że w dniu 23 lutego br. w Bornym Sulinowie odbędzie się szkolenie poprowadzone przez Komendanta Straży Pożarnej w zakresie zagazowywania padniętych zwierząt. Starosta poinformował, że podpisane jest porozumienie z firmą z Wocławka, która na wniosek Powiatowego Lekarza Weterynrii przyjedzie i zagazuje zarażone ptactwo.

Przewodniczący Rady podziękował Staroście za udzielenie odpowiedzi a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie.

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Nr XXIII/260/06 w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2006 rok. Następnie poprosił Panią Skarbnik o omówienie ww. projektu uchwały.

          Pani Halina Sajewska – Tkaczyk – Skarbnik Powiatu poinformowała, że w  związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2006 r. ustawy  z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - zakres spraw objętych uchwałą budżetową  obejmować  winien  stosownie do art.184 ust.1 pkt 10 lit. „a” i lit. „b” ustawy -upoważnienie  Zarządu  Powiatu  do  zaciągania zobowiązań. Dlatego też, został przygotowany projekt uchwały upoważniający Zarząd Powiatu do zaciągania zobowiązań w wysokości 4.000.000 zł na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków przedakcesyjnych, funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i innych środków Unii Europejskiej oraz na  zadania  wynikające  z kontraktów wojewódzkich z tytułu  umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostek organizacyjnych powiatu i których termin zapłaty upływa w roku następnym. Dotyczy to n.p. umów  zawartych na: zakup tablic  rejestracyjnych, druk  gazety pt.” Gazeta  Ziemska”, ubezpieczenie  mienia  Powiatu, zakup oleju opałowego, wydawanie  orzeczeń  o  niepełnosprawności, bieżące  utrzymanie  dróg  powiatowych. Po zsumowaniu kosztów tych umów z 18 jednostek powiatowych otrzymano kwotę czterech milionów.

          Przewodniczący Rady podziękował Pani Skarbnik za wyjaśnienie a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie. Radni uchwałę przyjęli jednogłośnie.

            Przewodniczący Rady odczytał projektu uchwały Nr XXIII/261/06 w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2006 rok. Następnie poprosił Panią Skarbnik o omówienie ww. projektu uchwały.

          Pani Halina Sajewska – Tkaczyk – Skarbnik Powiatu poinformowała, że dokonuje się przeniesienia planu wydatków między rozdziałami zadania ujęte w budżecie Powiatu na 2006 r. w dziale 852 Pomoc społeczna w rozdziale 85203 Ośrodki wsparcia  w  kwocie  225 000 zł.  W dniu 30.12.2005 roku podpisano aneks Nr 1/05 do umowy na realizację  zadania  z zakresu pomocy społecznej nr 6/05 z dnia 15 lutego 2005 r. dokonano  podziału  dotacji  na zadania jak  niżej:

a)            prowadzenie poradnictwa specjalistycznego na rzecz ofiar przemocy w rodzinie i osób będących w sytuacji kryzysowej  w kwocie 110 000 zł.,

b)             prowadzenie szkoleń i doskonalenia zawodowego kadr pomocy  społecznej  z  terenu powiatu (członków  powiatowego i gminnych zespołów interdyscyplinarnych do spraw  przeciwdziałania przemocy  w kwocie   60 000 zł.,

c)            prowadzenie  niepublicznego ośrodka  adopcyjno-opiekuńczego  w zakresie  art.82  ust. 3,4,5,6  i art.83 ust.1 i 2 ustawy  o pomocy  społecznej (Dz. U.  z 2004 r. Nr 64, poz.593). w kwocie 55.000 zł.

W  związku  z  powyższym  dokonuje się  przeniesienia  planu wydatków   między rozdziałami zgodnie z realizacją zadań i wg klasyfikacji budżetowej    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia  20 września 2004 r. w sprawie  szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów  oraz środków pochodzących ze źródeł  zagranicznych (Dz. U. Nr 209  z póź. zmianami).

Radny Tadeusz Miąsek zapytał, czy projekt tej uchwały ma związek przyczynowy z kontrolą Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, kontrolujący zwrócili uwagę na konieczność rozbicia kwoty na trzy rozdziały i to zostało zrobione. Ogólna kwota się nie zmienia.

Starosta poinformował, że 17 stycznia br. Starostwo otrzymało pismo od Wojewody Zachodniopomorskiego nakazujące przesyłanie sprawozdania z działań pomocy społecznej w następujących zadaniach tj. realizacji pomocy społecznej działalności ośrodków adopcyjno - wychowczych, szkolenie kadr z terenu powiatu w zakresie pomocy społecznej, opracowanie i wdrażanie lokalnych programów pomocowych w zakresie opieki nad dzieckiem.

Przewodniczący Rady podziękował za wyjaśnienia i poddał projekt pod głosowanie. Za przyjęciem było – 15 radnych,

Przeciw – 2 radnych,

Wstrzymało się – 1 radny.

Uchwałę radni przyjęli większością głosów przy dwóch głosach przeciw i jednym wstrzymującym.

Salę obrad opuścił radny Ryszard Osiowy. Rada obraduje w składzie 17 radnych.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Nr XXIII/262/06 w  sprawie  zmiany  stanu środków obrotowych  na początek roku i planu finansowego wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym w Koszalinie na 2006 rok. Następnie poprosił Panią Marię Urbańską o omówienie ww. projektu uchwały.

Pani Maria Urbańska – Geodeta Powiatowy poinformowała, że zgodnie  ze  sprawozdaniem Rb-33 za 2005 rok stan środków obrotowych na koniec roku wyniósł 668.324zł., podczas gdy zaplanowano na 2006 rok kwotę 80.000 zł. Wynika to z mniejszego niż planowano wydatkowania środków finansowych. Dlatego też zmienia się plan finansowy funduszu, zwiększając stan środków obrotowych na początek roku 2006 o kwotę 588.324 zł. Na etapie planowania nie można było przewidzieć ile środków zostanie na koniec roku 2005. W związku z tym, zwiększa się również plan finansowy funduszu na 2006 rok po stronie wydatków o kwotę 588.324 zł., w następujący sposób:

- § 4300 – zakup usług pozostałych o kwotę 388.324 zł., co pozwoli na dokonanie większej ilości prac geodezyjnych i kartograficznych w 2006 roku, w tym wykorzystanie otrzymanej i niewykorzystanej dotacji w roku 2005 Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na dofinansowanie prac związanych z uzgodnieniem przebiegu granic administracyjnych oraz porównanie i ujednolicenie zapisów części graficznej i opisowej ewidencji gruntów i budynków powiatu koszalińskiego,

- § 6120 – wydatki na zakupy inwestycyjne funduszy celowych o kwotę 200.000 zł., na zakup sprzętu komputerowego oraz wykorzystanie otrzymanej i niewykorzystanej w roku 2005 dotacji z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na wyposażenie ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej w urządzenia i oprzyrządowanie niezbędne do prowadzenia zasobu.

Przewodniczący Rady podziękował Pani Urbańskiej za wyjaśnienia. Następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za przyjęciem było 17 radnych. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały Nr XXIII/263/06 w sprawie ustalenia regulaminu szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego i  ich wysokości oraz szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach, placówkach oświatowych i opiekuńczo - wychowawczych prowadzonych przez Powiat Koszaliński na rok 2006. Następnie poprosił Przewodniczącego Komisji ds. Społecznych Rady Powiatu w Koszalinie o krótki komentarz.

Radny Ryszard Wątroba poinformował, że odbyło się 5 spotkań komisji ze Związkami Zawodowymi na których to omawiano ww. projekt uchwały.            W jednym spotkaniu uczestniczył , natomiast w czterech pozostałych uczestniczył radny Juliusz Glaser. Na spotkaniach tych wypracowano stanowisko takie, że wzrósł dodatek motywacyjny do 3%, uszczegółowiono zapis dotyczący dodatku funkcyjnego dla dyrektorów oraz uproszczono zapisy regulaminu. Regulamin ten w porównaniu do obowiązującego jest korzystniejszy. Komisja ds. Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie. Na salę obrad przybył radny Ryszard Osiowy. Rada obraduje w składzie 18 radnych.

Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z rozstrzygnięciami Biura Prawnego Wojewody regulamin nie stanowi jak dotychczas załącznika do uchwały, tylko jest jej treścią.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Nr XXIII/264/06 w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół zaocznych zatrudnionych w Zespole Szkół im. Wincentego Witosa w Boninie jednocześnie informując, że Zachodniopomorski Kurator Oświaty pozytywnie zaopiniował projekt uchwały.  Następnie zwrócił się do radnych, czy mają uwagi co do przedstawionego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono, wobec powyższego projekt uchwały poddał pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie.

 Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Nr XXIII/265/06 w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach, placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat Koszaliński na rok 2006. Przewodniczący zwrócił się do radnych, czy mają uwagi co do przedstawionego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono, wobec powyższego projekt uchwały poddał pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Nr XXIII/266/06 w sprawie współpracy Rady Powiatu Koszalińskiego z Departamentem Calvados we Francji.

Radny Wiesław Piątek zapytał, w jaki sposób Powiat będzie realizował porozumienie w sprawie rolnictwa.

Starosta odpowiedział radnemu, że współpraca może obejmować rolnictwo, przykładem takim jest współpraca z Powiatem Demmin. W połowie maja bieżącego roku będziemy gościć u nas delegację z tego powiatu w skład której będzie wchodziło dwadzieścia osób. Będą to przedsiębiorcy, mieszkańcy tego powiatu, którzy będą współpracowali z przedsiębiorcami z naszego terenu w tym również z rolnikami.

Radny Ryszard Wątroba zwrócił uwagę na kwestię zawierania nowych kontaktów - zasugerował, aby brać pod uwagę kontakty gmin, aby one się pokrywały z zawieranymi przez Powiat.

Radna Lidia Pacholec zapytała kiedy rozpocznie się ta współpraca, ponieważ w gimnazjum w którym jest dyrektorem jednym z języków których uczą się dzieci jest j. francuski. Ponieważ  ilość osób uczęszczających na zajęcia francuskiego, zastanawia się nad zaprzestaniem nauki tego języka. Natomiast jeżeli współpraca ta miała by szybko nastąpić, to można by było język ten pozostawić i w ramach współpracy nawiązać kontakt ze szkołą w celu wymiany uczniów. Wówczas mogliby podszkolić znajomość tego języka.

Starosta poinformował, że na razie wszystko dobywa się w sferze dyplomatycznej, inicjatywa nastąpiła po stronie ambasady francuskiej, my otrzymaliśmy już materiały o Departamencie Calvados. W Zespole Szkół im. W. Witosa w Boninie młodzież uczy się również j. francuskiego. Natomiast jeżeli chodzi o współpracę z powiatem Demmin, to współpraca ta jest kontynuowana przez gminę Bobolice. Chcemy kontaktów partnerskich w terenie. Otrzymaliśmy pismo z Powiatu Demmin w zakresie zorganizowania warsztatów malarskich dla młodzieży niepełnosprawnej. Zastanowimy się nad tą współpracą, tym bardziej, że warsztaty takie prowadzone są w Osiekach dla artystów z kraju i zza granicy.

Przewodniczący Rady podziękował Staroście za zabranie głosu, następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie.

Następnie Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Nr XXIII/267/06 w sprawie zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata. Następnie poprosił Starostę o omówienie tego projektu uchwały.

Starosta Koszaliński poinformował, że jest to kontynuacja poprzedniej uchwały. Konieczność jej zmiany wynika ze zmian przepisów prawnych. Projekt uchwały był konsultowany z Komisją ds. Infrastruktury, a uwagi członków komisji zostały uwzględnione w projekcie. Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.

Przewodniczący Rady podziękował Staroście za udzielenie odpowiedzi. Następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Nr XXIII/268/06  w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego. Przewodniczący wyjaśnił, że radny Walenty Kozubal złożył rezygnację w związku z prawomocnym skazaniem przez Sąd Okręgowy w Koszalinie z dniem 28.12.2006 roku.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały. Uwag nie było, wobec powyższego poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za przyjęciem było – 16 radnych , przeciw – 0, wstrzymało się – 2 radnych. Uchwałę radni przyjęli większością głosów przy dwóch głosach wstrzymujących.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Nr XXIII/269/06 w sprawie przyjęcia od Miasta Koszalin zadań z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Po odczytaniu projektu uchwały poprosił Starostę o komentarz do tego projektu.  

Starosta wyjaśnił, że podstawa prawna precyzyjnie określa, że w przypadku realizacji zadań z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej przez jeden Powiatowy Urząd Pracy dla dwóch powiatów zadanie główne przejmuje powiat, którego jednostką organizacyjną jest  PUP.   Dofinansowanie leży po stronie drugiego powiatu, który otrzymuje dotację z budżetu Państwa, a następnie musi przekazać ją do powiatu prowadzącego. Starosta poinformował, że jeżeli będą koszty inwestycyjne w PUP, to Miasto Koszalin będzie musiało w ich części partycypować. Dotacja jaką przekazuje Miasto Koszalin do PUP wynosi 63% , a jaką Powiat Koszaliński przekazuje do PUP  to 37%.  Po raz pierwszy od wielu lat bezpieczeństwo finansowe PUP jest zapewnione, bez uruchamiania dodatkowych środków finansowych. Rada Miejska w Koszalinie podjęła podobną uchwałę w celu przekazania nam tego zadania.

Przewodniczący Rady podziękował Staroście za wyjaśnienie a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę radni przyjęli jednogłośnie.

Przewodniczący Rady poinformował, że część uchwałodawcza została zakończona, wobec powyższego ogłosił 15 minutową przerwę.

Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad tj. do interpelacji i zapytań radnych.

Jako pierwsza głos zabrała radna Lidia Pacholec. Radna zapytała, czy jest ustalony harmonogram prac remontowych dróg powiatowych przez Powiatowy Zarząd Dróg i jak te prace będą wyglądały w przypadku łatania dziur i przy pracach bieżących dotyczących wycinki drzew, które ograniczają widoczność.

Radny Ryszard Wątroba zwrócił się o pomoc dot. zwiększenia bezpieczeństwa w Sianowie. Przypomniał, że 13.03.2005r. będzie rocznica  pobicia przez dwóch młodocianych przechodnia, który na skutek tego zmarł. Poprosił aby Policja oddelegowała do Komisariatu w Sianowie dodatkowe patrole Policji tak aby wzmocniły one rewir dzielnicowych w Sianowie. Następnie radny zapytał jaka jest sytuacja w Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie.

Radna Krystyna Bugaj-Wójcik zgłosiła następujące interpelacje : aby umieścić znak drogowy przy drodze powiatowej Grzybnica-Dargiń informujący o nazwie miejscowości Darżewo, aby umieścić znak drogowy przy drodze powiatowej Dobrociechy- skrzyżowanie na Rosnowo informujące o nazwie miejscowości Bożniewice, ponieważ poprzedni znak został zniszczony.  Następnie aby dokonano wycinki konarów drzew na odcinku drogi od miejscowości Krępa do przejazdu kolejowego. Jak również dokonanie udrożnienia rowu, lub jego likwidacji przy drodze powiatowej Dargiń-Świelino znajdującego się przed budynkiem kolejowym, ponieważ spowoduje to swobodny przepływ gromadzonych wód z roztopów, ulewnych deszczy, ścieków spływających z wyżej położonych budynków. Niedrożność rowu powoduje zalewanie ogródków jak również piwnic. Mieszkańcy tego budynku p. Wilkowie zgłaszają ten problem od wielu lat na zebraniach wiejskich i do tej pory sprawy nie załatwiono. Radna zgłosiła interpelację w sprawie naprawy dziur na drodze powiatowej Dobrociechy do skrzyżowania w kierunku Rosnowa, ponieważ niektóre dziury są bardzo niebezpieczne dla użytkowników. Radna również zgłosiła interpelację dot. zasypania rowu lub wyrównaniu tego terenu przy Szkole Podstawowej w Dargini. Dokonanie tych czynności umożliwiłoby korzystanie z tego miejsca pojazdom, które przyjeżdżają do szkoły. Do tej pory pojazdy ustawiają się po obu stronach jezdni. Zastawienie jezdni powoduje słabą widoczność i stwarza to niebezpieczeństwo dla pieszych. Radna interpelacje złożyła na piśmie. Pismo to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Radny Tadeusz Miąsek złożył interpelację w sprawie umieszczenia znaku lustra w Strzekęcinie koło Bursztynowego Pałacu, ponieważ jest bardzo zła widoczność. Nie widać czy ktoś z naprzeciwka nadjeżdża.  Radny poprosił aby PZD zwrócił się z pismem do Wojewódzkiego Zarządu Dróg w sprawie naprawy dziur na moście w m. Niedalino. Radny zapytał, czy PZD ma system monitoringu dróg powiatowych. Radny poprosił również o dokonanie sprostowania w sprawie jego oświadczenia majątkowego za 2004 rok, ponieważ prasa źle podała informację o jego zarobkach. Następnie zapytał dlaczego PCPR w Koszalinie pomimo powiadomienia przez DPS w Gąskach o tym, że matka Pani dyrektor zmarła pojechał na kontrolę.

Radny Wiesław Piątek poinformował, że na ostatniej sesji było wystąpienie pani z Ośrodka Adopcyjno-Wychowawczego na temat udzielonej pomocy rodzinom i ich dzieciom. Radny wobec tego zapytał jak to jest, że jest rodzina ze Śmiechowa, której odebrano piątkę dzieci. Radny pyta gdzie był wówczas PCPR, TPD. Dlaczego nie udzielili pomocy tym rodzicom. Rodzina ta poprawiła swoje warunki mieszkalne zgodnie z zaleceniami sądu. Troje dzieci trafiło do adopcji do Włoch, jedno dziecko nie zaaklimatyzowało się tam i trafiło do domu dziecka. Radny zapytał czy nie ma miejsca w Polsce dla tego dziecka , w naszych domach dziecka tylko musi się tułać w obcym kraju. Dwoje dzieci umieszczono w rodzinach zastępczych. Radny zapytał Starostę, czy Pani Zielony ma zwrócić kwotę z wynagrodzenia za pracę, pobraną za posiedzenia Zarządu, jeżeli tak to jaka to kwota.

 Przewodniczący Rady podziękował za zabranie głosu przez radnych a następnie przeszedł do punktu sprawy organizacyjne. W punkcie tym Przewodniczący kontynuując wypowiedź wcześniejszą Pana Zenona Czapli – Prezesa Stowarzyszenia Pomocy Polakom ze Wschodu poinformował, że Rada Powiatu otrzymała pismo w sprawie wsparcia finansowego dla polskich szkół na Bukowinie w Rumuni. W związku z tym, został przygotowany druk deklaracji aby radni z swojej diety przekazali na ten cel dobrowolnie określoną kwotę.

Przewodniczący Rady poinformował również, że dysponuje pismem z Polanowskiego Ośrodka Kultury i Sportu w sprawie organizowanego w dniu 26 marca br. III  Spartakiady Samorządowców o Puchar Przewodniczącego Rady Powiatu. Przewodniczący wezwał radnych do wzięcia udziału w tych zawodach.

Radny Zenon Dropko poinformował, że informację o spartakiadzie została wysłana do gmin powiatu koszalińskiego oraz gmin sąsiadujących z powiatem. Radny zaprosił do wzięcia udziału w imprezie sportowej. 

Radna Lidia Pacholec przypomniała wszystkim zebranym, że po powrocie z Solecznik przekazała apel Dyrektora Domu Dziecka dotyczący udzielenia pomocy finansowej. W związku z tym, że w dniu dzisiejszym zadeklarowaliśmy pomoc dla polskich szkół na Bukowinie w Rumunii to, czy takiej pomocy moglibyśmy udzielić dzieciom z Domu Dziecka w Solecznikach. Radni na apel radnej zareagowali pozytywnie i również zadeklarowali kwoty ze swojej diety w celu przekazania jej dzieciom z Domu Dziecka w Solecznikach.

Salę obrad opuściła radna Renata Tomczak. Rada obraduje w składzie 17 radnych.

Radny Tadeusz Miąsek poinformował, że w miesiącu maju odbędzie się II Samorządowy Festyn Lekkoatletyczny. W związku z tym, zaprosił wszystkich do wzięcia w nim udziału.

Przewodniczący Rady podziękował za zabranie głosu i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad tj. do odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. O udzielenie odpowiedzi poprosił Starostę.

Starosta poprosił aby na pytania, interpelacje dotyczące PZD odpowiedzi udzielił Dyrektor PZD Pan Witold Szafoni.

Pan Szafoni poinformował, że harmonogram remontu dróg będzie ustalony po dokonaniu wizji lokalnej wszystkich dróg powiatowych. Natomiast jeżeli chodzi o interpelacje radnej Bugaj-Wójcik, to odpowiedzi na te interpelacje PZD udzieli na piśmie. Jeżeli chodzi o to czy PZD ma monitoring, to odpowiedź brzmi nie. Natomiast jeżeli chodzi o naprawę dziur na moście w m. Niedalino, to wystosujemy pismo do Wojewódzkiego Zarządu Dróg aby takiej naprawy dokonali. Kwestia postawienia znaku lustra w Strzekęcinie koło Bursztynowego Pałacu, to takie pismo zostało wystosowane do Wydziału Komunikacji i Dróg.

Starosta uzupełnił wypowiedź Dyrektora Szafoniego, że przygotowywane są prace związane z przeprowadzeniem remontów dróg. Jeżeli chodzi o interpelacje radnej Bugaj-Wójcik to oczywiście otrzyma wyczerpujące informacje na piśmie. Odnośnie monitoringu, to taki monitoring jest prowadzony na co dzień, ponieważ współpracujemy z PKS, co rano otrzymujemy informację o stanie dróg powiatowych. Pracownicy PZD również prowadzą monitoring dróg w formie ich przeglądu. Natomiast monitoring w formie kamer nie jest prowadzony.

Do wypowiedzi radnego Ryszarda Wątroby dot. bezpieczeństwa mieszkańców w m. Sianów, to z informacji jaką uzyskał od Komendanta Miejskiego Policji, to bezpieczeństwo w powiecie koszalińskim znacznie się poprawiło. Sytuacja w poszczególnych gminach jest różna. Największe zagrożenie  jest w miasteczkach. W Sianowie jest 9 policjantów na gminę, a w Manowie tylko 2 policjantów. Komendant Wojewódzki Policji podjął działania dot. zwiększenia naboru do policji. Brak będzie niedługo ok. 50 policjantów. Ostatnio na 80 chętnych tylko 4 spełniało wymogi stawiane przez Policję. Natomiast jeżeli chodzi o sytuację jaka panuje w Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie,  to w nawiązaniu do artykułów prasowych z miesiąca września i października ubiegłego roku NFZ  przeprowadził kontrolę w SPR. Umowa z NFZ mówi, że SPR powinna mieć 2 karetki reanimacyjne i 3 karetki wypadkowe. SPR obniżyła ilość karetek wypadkowych do dwóch, piąta karetka była w tzw. gotowości telefonicznej. To wzbudziło zastrzeżenia NFZ. Po kontroli odbyło się spotkanie Dyrektora NFZ i SPR oraz przedstawicieli załogi. Dyrektor NFZ p. Makowski uznał, że SPR ze swoich zadań statutowych wywiązuje się dobrze. Jest jedną z najlepszych jednostek w województwie. Ciągła jest gotowość karetek reanimacyjnych i wypadkowych. Zatrudnionych jest 16 lekarzy na kontrakcie, więc jest zapewnione funkcjonowanie 5 zespołów. Inne drobne zalecenia, które zostały wskazane przez NFZ po dokonaniu kontroli, to np. aby w karcie wyjazdu karetki był wpisany nie tylko symbol karetki ale także jej numer rejestracyjny. Druga kontrola NFZ w m-cu styczniu br. również stwierdziła, że jeden zespół był pod telefonem, a reszta w gotowości, nie dokonywano również zalecanych wcześniej wpisów w kartach wyjazdu karetek. Ja nie usprawiedliwiam dyrektora Stacji. Pod względem finansowym SPR wywiązuje się wzorowo. Wykazał to audyt zewnętrzny. Obecnie Stacja ma płynność finansową, potrafi realizować płatności wobec wierzycieli. SPR wypłaciła zobowiązania wynikające z ustawy „203” i wszystkie tzw. „13” pensje pracownikom. Poza tym odnowiono budynek Stacji jak i również tabor samochodowy. Zarząd Powiatu udzielił poręczenia kredytowego Stacji, obecnie udzielona jest pożyczka w wysokości 50 tys. zł. Dyrektor złożył wniosek do Zarządu Powiatu o jej umorzenie. Dyrektor NFZ oczekuje natomiast utrzymania w pełnej gotowości 5 zespołów, zgodnie z umową z NFZ. Zażądał renegocjowania umowy do obniżenia umowy do 2 karetek reanimacyjnych i 2 wypadkowych. My się z tym nie zgadzamy. Pojawia się zagrożenie, żądania zwrotu ok. 600 tys. zł. Jeżeli Dyrektor SPR zgodzi się na renegocjacje, to kolejne 600 tys. zł dla Stacji będzie mniej. W dniu dzisiejszym Dyrektor Młodnicki pojechał do Szczecina z pismem odwołującym się od decyzji Dyrektora NFZ. Wystąpimy również do Generalnego Dyrektora NFZ w Warszawie o uchylenie decyzji Dyrektora NFZ w Szczecinie. Stacja wręcz wzorowo zabezpiecza mieszkańców i nie ma skarg na jej działania i będziemy chcieli ją utrzymać. Będziemy monitorować sytuację  Stacji oraz wewnętrzne stosunki tj. kontakt między kierownictwem SPR a załogą.

Radny Ryszard Wątroba zaproponował aby wystosować pismo do Komendanta Miejskiego Policji o przydzielenie większej ilości policjantów do Komisariatu w Sianowie.

Starosta zwrócił się do radnego Ryszarda Wątroby, aby sformułował na piśmie wniosek w tej sprawie i przekazał go Komendantowi Miejskiemu Policji podczas kolejnego posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa.

Starosta poinformował, że w chwili obecnej mamy kłopoty z DPS Gąski, ponieważ jest kolejne zajęcie przez ZUS kwota ok. 17 tys. zł. Nieprawdą jest, że pracownicy pojechali kontrolować Panią Prezes, tylko DPS Gąski.

Radna Mirosława Zielony poinformowała, że zespół kontrolny w składzie Pani Darnielewicz oraz ona za zgodą Dyrektora PCPR odstąpiły od tych czynności z chwilą otrzymania informacji o śmierci matki Pani Słyszewskiej, tuż po przyjeździe do DPS- u.

Starosta poprosił o udzielenie odpowiedzi na pytania zadane przez radnego Wiesława Piątka Pana Henryka Zabrockiego oraz Dyrektora PCPR Pana Leopolda Chełmińskiego.

Pan Zabrocki poinformował, że nie wszyscy musimy się znać na wszystkim, nie wszystkie procedury dotyczące adopcji musimy znać. Zobowiązani jesteśmy informować organy ścigania o zagrożeniu dobra dziecka. Pytanie które zadał radny Piątek nie jest pytaniem do radnych. Należy taki wniosek zgłosić do Rzecznika Praw Dziecka, PCPR. Proponuję aby radny posiadając informację o tym, że źle się dzieje dziecku adoptowanemu za granicą złożył zawiadomienie do prokuratury.

 Z dumą twierdzę, że jesteśmy jednym z pierwszych samorządów w Polsce, które zareagowały na tragedię w Katowicach. Już po godzinie została udzielona pomoc psychologa rodzinie, której ta tragedia dotknęła.

Radny Wiesław Piątek stwierdził, że nie ma pretensji do Pana Zabrockiego tylko chce wiedzieć, co zrobił  PCPR i TPD, żeby pomóc rodzicom rozwiązać zaistniałą sytuację.

Pan Leopold Chełmiński – Dyrektor PCPR w Koszalinie odpowiedział radnemu Tadeuszowi Miąskowi, że stawianie sprawy DPS Gąski w tym miejscu uważa za niestosowne, ponieważ radny był u niego w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Sprawę szczegółowo wyjaśniłem. Jeżeli chodzi o pytanie radnego Piątka odnośnie rodziny ze Śmiechowa, to ja nie mam w zwyczaju komentowania wyroku niezawisłych sądów, poza tym nie należy operować nazwiskiem. Jeżeli doszło do  adopcji, to było pozbawienie praw rodzicielskich, czyli na tyle niewydolne środowisko, że nie ograniczono praw a pozbawiono ich rodziców. Musiało tak być, że dzieci nie zostały zaadoptowane w kraju dlatego też została przeprowadzona adopcja zagraniczna. Natomiast jeżeli chodzi o kontrolę PCPR przez RIO, to była ona wnikliwa. Jednym z uchybień był fakt nie dokonywania wpisów w książce wyjść przez Panią Mirosławę Zielony. Ponieważ siedziba PCPR i Starostwa Powiatowego jest tożsama, to nie uważałem za stosowne aby były one odnotowywane. Informuję, że od stycznia br. wpisy w książce wyjść Pani Zielony dokonuje. Co do wyceny czasu pracy kiedy radna wykonywała mandat w czasie pracy. W związku z równoważnym czasem pracy radna równoważyła wyjścia z pracą po godzinach. Praca w PCPR jest szczególną pracą, tj. nadzór i kontrola jednostek odbywa się po godzinach. Komisja Rewizyjna Rady Powiatu nie stwierdziła naruszeń przepisów przez PCPR w tym zakresie. Jako Dyrektor nie wykonałem polecenia Starosty z 2002 roku i nie dokonałem potrącenia wynagrodzenia radnej, ponieważ przepis ten był bardzo ogólny. W zaleceniu pokontrolnym było stwierdzenie o rozważeniu możliwości potrącenia.

  Radny Tadeusz Miąsek poprosił aby Wicestarosta Henryk Pacjan omówił przebieg ostatniego spotkania dotyczącego Stacji Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie.

Wicestarosta poinformował, że spotkanie służyło omówieniu zastrzeżeń do zaleceń z kontroli przeprowadzonej przez NFZ. Wszystkie istotne szczegóły wyjaśnił już Starosta Ryszard Osiowy. Chciałem dodać, że spotkanie to służyło również wyrównaniu potencjału informacyjnego pomiędzy Zarządem Powiatu, Dyrektorem SPR i pracownikami SPR.

Przewodniczący Rady podziękował za wszystkie wyjaśnienia i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad tj. do wolnych wniosków.

W punkcie tym głos zabrała radna Lidia Pacholec, która przedstawiła swoją refleksję dotyczącą wystąpienia w Trybunie Obywatelskiej Pana Józefa Paluszka. Stwierdziła, że miała wrażenie, że mównica w tym momencie to „Hyde park” . Wskazała na to, że radni powinni reagować w sytuacji gdy podczas wystąpienia w Trybunie Obywatelskiej jesteśmy obrażani. Radna spytała, czy jest przepis prawny, który reguluje postępowanie w takich przypadkach.

Przewodniczący Rady odpowiedział radnej, że punkt Trybuna Obywatelska jest szczególnym punktem porządku obrad. Następnym razem nie dopuści do obrażania nikogo na sali. Tym razem był to przypadek szczególny – bo sprawa dotyczyła jego osoby. Zgodnie z przepisami odmawia się udzielenia głosu w takich przypadkach. Przewodniczący zadeklarował, że w przypadku obrazy z trybuny będzie odbierał głos. W przypadku Pana Paluszka tak uczynił.

 W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXIII sesji Rady Powiatu w Koszalinie Przewodniczący Rady o godz. 13 50 zamknął obrady słowami „zamykam obrady XXIII sesji Rady Powiatu w Koszalinie” w dniu 22 lutego 2006 roku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

   Protokolant                                       Przewodniczący  Rady Powiatu

    

        Anna Rzemieniewska                                        Zdzisław  Pawłowski