z dnia 24 marca 2005 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach
Na podstawie § 36 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 oraz 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1759) i § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 15 września 2000 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82, poz. 929, z 2003 r. Nr 203, poz. 1966) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała nr 194/2000 Zarządu Powiatu w Koszalinie z 19 grudnia 2000 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w Nowych Bielicach zmieniona uchwałą nr 323/2002 z 30 kwietnia 2002 r.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
STAROSTA KOSZALIŃSKI
RYSZARD OSIOWY
Regulamin Organizacyjny
Domu Pomocy Społecznej
w Nowych Bielicach
REGULAMIN ORGANIZACYJNY DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Regulamin organizacyjny zwany dalej „Regulaminem’’ określa organizację i
szczegółowe zasady działania Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Nowych
Bielicach,
2) Centrum - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w
Koszalinie,
3) Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Koszaliński,
4) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Koszalinie,
5) Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Koszalinie,
6) Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Koszalińskiego.
§ 2
1. Dom został utworzony na podstawie Zarządzenia Nr 6 Wojewody
Koszalińskiego z dnia 11 stycznia 1992r. w sprawie utworzenia Domu Pomocy
Społecznej.
2. Dom jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu Koszalińskiego
działającą na podstawie:
1) Ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej,
( Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn. zm. )
2) Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie domów pomocy
społecznej z dnia 15.09.2000 r. ( Dz. U. Nr 82 poz. 929 z późn. zm.).
§ 3
Dom jest przeznaczony dla 152 mieszkańców - dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie.
§ 4
1. Domem kieruje Dyrektor Domu przy pomocy głównego księgowego i kierowników
komórek organizacyjnych.
2. Dyrektor jest przełożonym każdego pracownika Domu.
Do jego obowiązków należy:
- organizowanie warunków do realizacji zadań Domu,
- kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,
- zapewnienie mieszkańcom respektowania ich praw osobistych.
- 2 -
3. Podczas nieobecności Dyrektora kierowanie Domem przejmuje osoba
pisemnie do tego upoważniona przez Dyrektora, o ile wynika to z posiadanego
przez Dyrektora pełnomocnictwa.
§ 5
1. Działalność ekonomiczną i finansową Dom prowadzi na podstawie ustawy z dnia
26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz 148 z
późn. zm. ) i innych przepisów w tym zakresie dotyczących
budżetowych jednostek samorządowych.
2. Działalność Domu jest finansowana z budżetu powiatu.
3. Wysokość opłaty za pobyt w Domu ustala Starosta Koszaliński.
4. Wysokość opłat za pozostałe usługi nie objęte kosztami pobytu ustala Dyrektor
Domu.
5. Wydatki Domu przeznacza się na jego funkcjonowanie i utrzymanie.
6. Dom posiada odrębny rachunek bankowy.
§ 6
1. Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Starosta przy pomocy Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie.
2. Nadzór i kontrolę w zakresie standardu usług sprawuje Wojewoda
Zachodniopomorski.
§ 7
1. Przyjęcie mieszkańca do Domu odbywa się na podstawie decyzji o skierowaniu
do Domu którą wydaje organ właściwy dla osoby w dniu jej kierowania.
2. Decyzje o umieszczeniu w Domu wydaje Starosta Powiatu Koszalińskiego.
§ 8
1. Pobyt w Domu jest odpłatny. Decyzję ustalającą wysokość odpłatności
za pobyt w Domu wydaje:
a) dla osób skierowanych do 31 grudnia 2003 r. Starosta Koszaliński
b) dla osób kierowanych do Domu od 1 stycznia 2004 r. organ kierujący,
właściwy dla osoby w dniu skierowania
2. Szczegółowe zasady odpłatności za pobyt w Domu regulują art. 60- 66
Ustawy o pomocy społecznej z 12.03.2004 r. ( Dz. U. Nr 64 poz. 593 z późn. zm.)
§ 9
Zadaniem Domu jest zapewnienie całodobowej opieki oraz zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych, społecznych i religijnych na poziomie obowiązującego standardu według indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych mieszkańca.
- 3 -
§ 10
Dom świadczy usługi według obowiązującego standardu:
1. w zakresie potrzeb bytowych zapewnia:
1) miejsce zamieszkania,
2) wyżywienie,
3) odzież i obuwie,
4) utrzymanie czystości i higieny
2. w zakresie usług opiekuńczych zapewnia:
1) udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
2) pielęgnację,
3) niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych
3. w zakresie usług wspomagających zapewnia;
1) umożliwienie w terapii zajęciowej,
2) podnoszenie sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
3) umożliwianie zaspakajania potrzeb religijnych i kulturalnych,
4) zapewnianie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
5) stymulowanie nawiązania, utrzymania i rozwijania kontaktu z rodziną i
środowiskiem,
6) działanie zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca w miarę jego
możliwości,
7) pomoc usamodzielnianiu się mieszkańcowi w umożliwianiu podjęcia
pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
8) bezpieczne przechowanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
9) przestrzeganie praw mieszkańca oraz dostępność do informacji o tych
prawach,
10) sprawne załatwianie skarg i wniosków mieszkańców.
§ 11
Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych
zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 12
1) W celu ustalenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu powołuje się
zespół terapeutyczno – opiekuńczy. Zespołem kieruje straszy specjalista pracy
socjalnej.
2) Zadaniem zespołu wymienionego w ust. 1 jest w szczególności ustalenia
indywidualnych planów opieki nad mieszkańcami oraz ich realizacja i
weryfikacja.
3) Wśród usług świadczonych mieszkańcom, w tym wynikających z planów opieki
indywidualnej, należy w szczególności uwzględnić prawo mieszkańców do
zachowania wolności osobistej, intymności i poszanowania godności oraz
poczucia bezpieczeństwa.
-4-
§ 13
1. Pracownicy Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach odpowiadają przed
Dyrektorem za prawidłowe i terminowe realizowanie nałożonych na
nich zadań i obowiązków, zgodnie z przydzielonymi im zakresami
obowiązków.
2. Do podstawowych obowiązków pracowników Domu należy, w szczególności:
1) Rzetelne, sumienne i staranne wykonywanie pracy,
2) Stosowanie się do poleceń pracodawcy oraz przełożonych, które dotyczą
pracy i nie są sprzeczne z przepisami prawa pracy i umowy o pracę,
3) Przestrzeganie regulaminu pracy ustalonego przez pracodawcę, porządku
oraz ustalonego czasu pracy,
4) Podstawowa znajomość przepisów prawnych obowiązujących na
zajmowanym stanowisku,
5) Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów
przeciwpożarowych,
6) Dbałość o dobro Domu, chronienie jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy
informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę i mieszkańców na
szkodę,
7) Przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
8) Podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w szkoleniach,
9) Kształtowanie prawidłowych relacji na odcinku pracownik – mieszkaniec
Domu w celu stworzenia atmosfery poszanowania godności osobistej,
szacunku i wzajemnego zaufania,
10)Tworzenie warunków do wzajemnego współdziałania i współpracy przy
wykonywaniu obowiązków służbowych.
3. Pracownicy wykonujący zadania określone przez Dyrektora Domu w
w ramach zakresu czynności są odpowiedzialni w szczególności za :
1) Należyte realizowanie zadań opiekuńczych, higienicznych, edukacyjnych,
społecznych i religijnych w odniesieniu do mieszkańców Domu,
2) Diagnozowanie i rokowanie w zakresie stanu fizycznego i psychicznego
mieszkańców,
3) Opracowanie materiałów perspektywicznego rozwoju świadczonych usług
na rzecz mieszkańców i środowiska,
4) Gromadzenie materiałów niezbędnych do ustalenia stanu prawnego i
faktycznego załatwianych spraw oraz racjonalnej i oszczędnej gospodarki
zasobami materiałowo – finansowymi Domu,
5) Należyte prowadzenie oraz przechowywanie akt, ewidencji i rejestrów z
uwzględnianiem bieżącej ich aktualizacji,
6) Bieżące opracowywanie materiałów z zakresu monitorowania jakości
świadczonych usług w ramach obowiązujących standardów na rzecz
mieszkańców,
7) Planowanie robót remontowo-modernizacyjnych z zakresie utrzymania
prawidłowego stanu budynków i budowli ukierunkowanych na podnoszenie
standardu warunków mieszkalnych i bytowych.
-5-
PODZIAŁ ZADAŃ
§ 14
1. Dyrektor Domu kieruje bezpośrednio pracą:
1) Głównego Księgowego,
2) Kierowników:
- Działu Opiekuńczej, Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi Mieszkańców,
- Działu Administracyjno-Gospodarczego,
- Zespołu Kuchni,
3) Samodzielnych stanowisk:
- Starszego Specjalisty Pracy Socjalnej,
- Starszego Inspektora ds. Pracowniczych
2. Główny Księgowy kieruje bezpośrednio i sprawuje nadzór nad Działem
Ekonomicznym, jest bezpośrednim przełożonym pracowników tego działu.
3. Kierownik Działu Opieki kieruje bezpośrednio i sprawuje nadzór nad Działem
Opiekuńczej, Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi Mieszkańców, jest bezpośrednim
przełożonym pracowników tego działu.
4. Kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego kieruje bezpośrednio i sprawuje
nadzór nad Działem Administracyjno-Gospodarczym, jest bezpośrednim
przełożonym pracowników tego działu.
5. Nadzór nad Działem Żywienia sprawuje Kierownik Zespołu Kuchni, jest
bezpośrednim przełożonym pracowników tego działu.
6. Starszy Specjalista Pracy Socjalnej podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
7. Starszy Inspektor ds. Pracowniczych podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
ZADANIA I OBOWIĄZKI DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 15
Do podstawowych zadań Domu należy:
1. Zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich
niezbędnych potrzeb bytowych, edukacyjnych, społecznych i religijnych.
2. Tworzenie właściwych warunków socjalno-bytowych gwarantujących
mieszkańcom poszanowanie godności osobistej, poczucie bezpieczeństwa,
rozwój osobowości i intymności.
3. Realizowanie programu naprawczego i osiągnięcie obowiązującego standardu
usług do 2006r.
-6-
§16
1. Pracownikom zatrudnionym w Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach
ustala się imienne zakresy obowiązków służbowych, uprawnień i
odpowiedzialności wynikające z niniejszego regulaminu oraz obowiązujących
przepisów prawa pracy.
2. Wzajemne zastępstwa pracowników określają indywidualne zakresy obowiązków
służbowych, uprawnień i odpowiedzialności pracowników
§17
Do zadań Działu Ekonomicznego należy, w szczególności:
1) Obsługa finansowo-księgowa Domu,
2) Opracowanie planów dochodów i wydatków budżetowych Domu i dochodów
własnych,
3) Sporządzanie analiz finansowych w zakresie realizacji planów ekonomiczno-
finansowych i innych spraw w tym zakresie,
4) Opracowanie projektów decyzji i zarządzeń w zakresie planowania i realizacji
budżetu jednostki,
5) Ścisłe przestrzeganie realizacji zadań wynikających z przepisów prawa
budżetowego oraz przepisów wykonawczych w tym zakresie,
6) Opracowanie sprawozdań finansowych miesięcznych, okresowych i
rocznych oraz bilansu zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami
instancji nadrzędnych,
7) Bieżąca analiza funduszu wynagrodzeń w zakresie jego wykorzystania.
8) Dokonywanie kontroli wewnętrznych (w zakresie gospodarki materiałowej,
żywieniowej, magazynowej, inwentarzowej),
9) Należyte przechowanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych,
ksiąg rachunkowych, spisów inwentaryzacyjnych oraz sprawozdań
finansowych (archiwizacja dokumentacji),
10) Bieżące i prawidłowe prowadzenie dokumentacji, wydawanie instrukcji i
zaleceń w zakresie ochrony mienia będącego w posiadaniu jednostki,
11) Nadzorowanie działań dotyczących prawidłowości dokumentowania oraz
realizacji umów zgodnie z Ustawą z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. Nr 19 z 2004 r. poz. 177),
12) Ubezpieczenia pracowników i mienia Domu,
13) Terminowa i rzetelna realizacja zaleceń pokontrolnych dotyczących pracy
działu.
§ 18
Do zadań Starszego Inspektora ds. Pracowniczych należy,
w szczególności :
1) Obsługa techniczno – biurowa i kancelaryjna,
2) Prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami pracowniczymi,
(akt osobowych, dyscypliny pracy),
3) Prowadzenie rocznych planów urlopowych i ewidencji kart urlopowych.
-7-
4) Prowadzenie spraw organizacyjno – administracyjnych w zakresie
uaktualnienia regulaminów, statutów i zarządzeń wewnętrznych,
5) Prowadzenie spraw związanych z obsługą techniczną i eksploatacją
łączności i bieżące ich rozliczenie,
6) Prowadzenie gospodarki pieczęciami urzędowymi i służbowymi oraz ich
prawidłowe zabezpieczenie,
7) Organizowanie zebrań i narad pracowniczych oraz szkoleń wewnętrznych,
8) Przyjmowanie skarg i wniosków o raz ich załatwianie i rozpatrywanie zgodnie
z posiadanymi kompetencjami,
9) Archiwizacja dokumentacji w zakresie prowadzonych spraw,
10) Przyjmowanie poczty i przekazów pieniężnych z urzędów pocztowych oraz
doręczeń kurierskich,
11) Czynne uczestniczenie w szkoleniach wewnątrz zakładowych w zakresie
organizacji i prowadzenie dokumentacji,
12) Przygotowanie wniosków emerytalno – rentowych,
13) Organizacja kontroli wewnętrznej zgodnie z regulaminem zakładowym i
innymi aktami.
§19
Do zadań Działu Opiekuńczej, Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi
Mieszkańców należy, w szczególności :
1) Przyjmowanie nowo przybyłych mieszkańców Domu. Zapoznanie ich z
obowiązującymi regulaminami i rozkładem dnia oraz przedstawienie
pozostałym mieszkańcom ( stosowanie procedury wstępnej wobec
nowo przybyłego mieszkańca Domu ),
2) Prowadzenie spraw związanych z zameldowaniem, uzyskiwaniem
Dokumentów tożsamości, kontaktów z rodzinami lub opiekunami i kuratorami oraz spraw emerytalno –rentowych,
3) Pomoc mieszkańcom w zaspokajaniu ich potrzeb i zapewnienie im ochrony
prawnej ( między innymi sprawy spadkowe, ubezwłasnowolnienia ),
4) Prowadzenie szczegółowej dokumentacji personalnej i ewidencji mieszkańców
Domu,
5) Przygotowanie i opracowanie materiałów w zakresie doposażenia
mieszkańców Domu w ubrania, obuwie, bieliznę osobistą i inne przedmioty,
6) Organizowanie zajęć w ramach terapii zajęciowej dla mieszkańców Domu,
7) Organizowanie imprez okolicznościowych w ramach pracy kulturalno-
rekreacyjnej ( wieczorki taneczne, spotkania z dziećmi i młodzieżą, występy
artystyczne, czytelnictwo i inne ),
8) Organizowanie spraw związanych z zaspokojeniem potrzeb religijnych
mieszkańców,
9) Prowadzenie spraw związanych z procesem zaspokajania potrzeb
społecznych i edukacyjnych mieszkańców Domu.
10) Organizowanie zadań związanych z pracą „pracownika pierwszego kontaktu’’
i prowadzenie dokumentacji dotyczącej mieszkańca,
- 8 -
11) Utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach sypialnych, węzłach
sanitarnych, pomieszczeniach ogólnego użytku i ciągach komunikacyjnych
oraz dbanie o właściwy stan sanitarno-higieniczny Domu,
12) Prowadzenie opieki pielęgnacyjnej polegającej na karmieniu, ubieraniu, myciu
i kąpieli osób, które nie mogą samodzielnie wykonywać tych czynności,
13) Opracowywanie programu opieki indywidualnej i wdrażanie jej w życie z
zachowaniem nadrzędności takich wartości jak: poczucie bezpieczeństwa,
intymność, godność osobista, rozwój osobowości i wolności,
14) Przyjmowanie zgłoszeń od osób chorych oraz prowadzenie obserwacji stanu
zdrowia mieszkańców Domu,
15) Opieka nad mieszkańcami udającymi się w grupach zorganizowanych
transportem na badanie lekarskie do lokalnego ZOZ-u lub przychodni
specjalistycznej,
16) Prowadzenie spraw związanych z ewidencjonowaniem urlopów
mieszkańców oraz prowadzenie rozliczeń finansowych z tego wynikających,
17) Prowadzenie spraw związanych z depozytami wartościowymi i dbałością o
prawidłowe ich zabezpieczenie zgodnie z przepisami,
18) Organizowanie spotkań Dyrektora Domu i jego kierownictwa z
mieszkańcami,
19) Opracowanie programów szkolenia i prowadzenie szkoleń wewnętrznych
ukierunkowanych na pogłębienie wiedzy i praktyki w zakresie czynności
opiekuńczych,
20) Przygotowanie pogrzebów osób zmarłych oraz otoczenie opieką grobów
byłych mieszkańców Domu,
21) Przeciwdziałanie izolacji mieszkańca DPS (utrzymanie kontaktu
mieszkańca z rodziną, znajomymi oraz środowiskiem lokalnym),
22) Rozwiązywanie konfliktów międzyludzkich w środowisku Domu oraz
określenie reguł indywidualnego postępowania z osobami trudnymi,
23) inicjowanie współpracy ze środowiskiem poza Domem (pozyskiwanie
sponsorów, współpraca kulturalna, itp.),
24) Prowadzenie sprawozdawczości z „ruchu” mieszkańców,
25) Prowadzenie kroniki Domu, gazetki, tablicy ogłoszeń dla mieszkańców.
26) Opracowanie projektów zarządzeń, instrukcji, itp. dotyczących
merytorycznej działalności podległego personelu (niezbędnych do
zabezpieczenia prawidłowej organizacji wyników pracy).
§ 20
Do zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy,
w szczególności :
1) Prowadzenie spraw związanych z całokształtem zagadnień inwestycyjnych
oraz remontów, zabezpieczeń i zaopatrzenia technicznego, środków
transportu, ochrony środowiska, bhp i p. poż., dozoru technicznego i
nadzorem sanitarnym,
2) Zakres zadań obejmuje bezpośrednio nadzór nad działalnością zaopatrzenia,
obsługi technicznej i gospodarczej.
-9-
3) Nadzór w zakresie bieżącej konserwacji obiektów i sprzętu, wyposażenia
technicznego, w tym maszyn i urządzeń, oraz organizowanie działalności
kontrolno – instruktażowej w zakresie bhp i p. poż., oraz zaopatrzenia
materiałowo – technicznego, środków i wyposażenia,
4) Nadzór nad prawidłowym prowadzeniem gospodarki środkami trwałymi,
modernizacją, legalizacją, remontami, upłynnieniem, złomowaniem,
paszportyzacją,
5) Nadzór techniczny nad organizowaniem kontroli w zakresie eksploatacji
obiektów, systematyczności konserwacji posiadanych urządzeń technicznych,
sieci, sprzętu, budynków i budowli,
6) Nadzorowanie pracy komórek organizacyjnych Domu w zakresie
przestrzegania warunków bhp i p. poż. oraz organizowanie szkoleń w tym
zakresie,
7) Systematyczne analizowanie uzyskiwanych efektów i wyników pracy w
zakresie spraw związanych z nadzorowanymi pionami ( prowadzenie analiz
technicznych oraz właściwej eksploatacji urządzeń i maszyn ),
8) Czuwanie nad właściwym wykorzystaniem i eksploatacją taboru oraz
utrzymanie pojazdów w sprawności technicznej,
9) Nadzorowanie i organizowanie całokształtu spraw związanych z gospodarką
materiałową i zaopatrzeniem,
10) Opracowanie dokumentacji związanych z realizacja zadań remontowych,
inwestycyjnych i zaopatrzeniowych zgodnie z Ustawą z dnia 29.01.2004 r.
Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. Nr.19 poz. 177 z póź. zm),
11) Nadzór nad działaniami na rzecz ochrony środowiska oraz stanem
sanitarnohigienicznym Domu i jego otoczenia,
12) Prowadzenie spraw z eksploatacją urządzeń i wyposażenia oraz dokonywanie
ich kasacji i fizycznej likwidacji,
13) Prowadzenie gospodarki energetyczno –cieplnej, utrzymanie w stałej
sprawności technicznej urządzeń grzewczych i dostosowanie parametrów
grzewczych do warunków atmosferycznych,
14) Prowadzenie spraw związanych z praniem bielizny pościelowej, bielizny
osobistej oraz ubrań mieszkańców i odzieży ochronnej personelu kuchennego
i personelu opiekuńczego,
15) Prowadzenie robót remontowo –budowlanych oraz konserwacyjnych w
obiektach Domu z wykorzystaniem pracowników służb techniczno –
gospodarczych,
16) Prowadzenie spraw związanych z całodobowym dozorem mienia
zakładowego i zabezpieczenie go przed kradzieżą lub zniszczeniem,
17) Utrzymanie terenów zielonych oraz prowadzenie robót pielęgnacyjnych w
parku przydomowym, uzupełnienie drzewostanu przez nowe nasadzenia
drzew i krzewów ozdobnych,
18) Współpraca z Działem Opiekuńczej, Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi
Mieszkańców w zakresie prowadzenia aktywnej terapii zajęciowej
mieszkańców,
19) Zgłaszanie potrzeb w zakresie szkoleń wewnątrzzakładowych i
specjalistycznych ( bhp, p.poż. ),
- 10 -
20) Prawidłowe oznaczenie obiektów, komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej na
terenie Domu,
21) Dbanie o wygląd i estetykę obiektów i terenów.
§ 21
Do zadań Działu Żywienia należy, w szczególności:
1) Przygotowywanie jadłospisów z uwzględnieniem gramatury i kaloryczności
posiłków zgodnie z zarządzeniem żywienia dietetycznego i żywienia osób
chorych.
2) Przygotowywanie posiłków zgodnie z ustalonym jadłospisem i recepturą.
3) Wydawanie posiłków w ustalonym czasie zgodnie z przyjętą procedurą w tym
zakresie.
4) Prowadzenie bieżącej ewidencji osób żywionych (mieszkańców i
Pracowników).
5) Zgłaszanie potrzeb w zakresie szkoleń wewnątrzzakładowych i
specjalistycznych (min. sanitarne).
6) Współpraca z opiekunami Domu, nadzorowanie i przestrzeganie stosowania
diet zaleconych przez lekarzy dla mieszkańców.
7) Pobieranie próbek żywności.
8) Utrzymywanie czystości w kuchni i pomieszczeniach kuchennych oraz
czystości sprzętu i urządzeń kuchennych.
9) Wykorzystanie sprzętu i urządzeń kuchennych zgodnie z ich przeznaczeniem.
10) Realizowanie programów zapewniających oczekiwaną formę oraz jakość
usług żywieniowych oraz usług zaopatrzeniowych dotyczących żywienia.
11) Planowanie zadań w dziale związanych ze sprzedażą usług.
12) Wdrażanie systemu, który identyfikuje, ocenia i kontroluje zagrożenia istotne
dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności - HACCP (Dz.U. Nr 63 poz. 634 z
11 maja 2001r. z późniejszymi zmianami).
SKARGI I WNIOSKI
§ 22
1. Skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Nowych
Bielicach w czwartki w godz. od 14:00 do 16:00,
2. W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski w jego imieniu przyjmuje
osoba go zastępująca,
3. Skargi i wnioski wnoszone na piśmie przyjmuje Starszy Inspektor ds.
Pracowniczych i ewidencjonuje w „Książce ewidencji skarg i wniosków”,
4. Rozpatrzenie skarg następuje w trybie przepisów kodeksu postępowania
administracyjnego.
-11-
§ 23
1. Do wyłącznych uprawnień Dyrektora należy:
1) Podpisywanie korespondencji do jednostek nadrzędnych,
2) Podpisywanie opracowań, analiz, wniosków, programów i planów
kierowanych do jednostek nadrzędnych,
3) Wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
4) Podpisywanie pism w sprawach kadrowych,
5) Ustalenie szczegółowego zakresu czynności i regulaminów określających
wewnętrzną organizację pracy,
6) Podpisywanie pism w sprawach budżetu i finansów oraz zatwierdzenie
dokumentów finansowych i księgowych,
7) Podpisywanie delegacji służbowych pracowników Domu,
8) Podpisywanie odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Dyrektor Domu może upoważnić pisemnie wyznaczonego pracownika Domu,
do podejmowania w swoim imieniu wymienionych w upoważnieniu czynności,
z wyłączeniem spraw kadrowych.
KONTROLE WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE
§ 24
1. Kontrolę wewnętrzną w Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach wykonują:
1) Dyrektor Domu,
2) Główny księgowy,
3) Kierownik : Działu Opieki; Działu Administracyjno-Gospodarczego; Zespołu
Kuchni.
4) St. Inspektor ds. Pracowniczych w zakresie spraw pracowniczych,
dyscypliny pracy, czasu pracy i terminów wysyłania korespondencji.
2. Kontrole zewnętrzne działalności Domu prowadzone mogą być przez
jednostkę nadrzędną lub inne organy kontrolne,
3. Z kontroli sporządza się protokół lub notatkę służbową ujmując w nich
uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonej kontroli,
4. Protokół lub notatkę z przeprowadzonej kontroli podpisuje osoba kontrolująca
lub przewodniczący zespołu kontrolującego i Dyrektor Domu,
5. Każda kontrola przeprowadzona przez przedstawiciela jednostki
nadrzędnej lub z jej upoważnienia musi być odnotowana w prowadzonej przez
Dom „Książce kontroli”.
ZNAKOWANIE AKT
§ 26
1. Zasady znakowania akt określa instrukcja kancelaryjna.
2. Ustala się następujące początkowe symbole znaku akt dla spraw załatwionych w
działach i na samodzielnych stanowiskach jak niżej:
1) DPS.I Dyrektor - sekretariat
2) DPS.II Kadry
3) DPS.III Dział Ekonomiczny
4) DPS.IV Dział Administracyjno-Gospodarczy
5) DPS.V Dział Opiekuńczej, Pielęgnacyjnej i Socjalnej Obsługi
Mieszkańców
6) DPS.VI BHP i p.poż.
7) DPS.VII Dział Żywienia
3. Akta spraw zakończonych lub gromadzenie których określone jest przedziałem
czasowym po przygotowaniu ich zgodnie z instrukcją archiwalną dział lub
komórka organizacyjna, które je wytworzyła przekazuje do Archiwum Domu.
4. Ustala się następujące symbole dekretacyjne dla pism kierowanych do
pracowników funkcyjnych Domu:
1) Starszy Inspektor ds. Pracowniczych KADRY
2) Główny Księgowy FIN.
3) Kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego K.A.G
4) Kierownik Działu Opieki K.Op.
5) Kierownik Zespołu Kuchni D.Ż.
6) Starszy Specjalista Pracy Socjalnej SOCJAL.
5. Przesyłki przychodzące do Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach
ewidencjonowane są wg następującego podziału:
1) list polecony i list ekspresowy
2) pisma jednostek nadrzędnych
3) przesyłki wartościowe i paczki
4) faxy, e-maile
§ 26
Wszelkie zmiany niniejszego regulaminu mogą być dokonane w formie przewidzianej
dla jego ustalenia.
§ 27
Regulamin wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia przez Zarząd Powiatu.
Wykaz załączników:
1. Struktura organizacyjna Domu Pomocy Społecznej w Nowych Bielicach, w formie
graficznej.
2. Schemat obiegu informacji i dokumentacji.
Strona internetowa została dostosowana do standardu WCAG 2.0 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.