Nr XIII/136/2004 w sprawie założenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Warninie
UCHWAŁA NR XIII/ 136 /04
RADY POWIATU w KOSZALINIE
z dnia 30 czerwca 2004r.
w sprawie założenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Warninie
Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i, art.92 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z 2001r, z 2002r Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz.1806, z 2003r Nr 162, poz. 1568, z 2004 r., Nr 102, poz.1055 ) oraz art. 5c, pkt 1, art. 9 ust. 1 pkt. lit. h, art.58 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329, Nr 106, poz. 496, z 1997 Nr 28, poz. 153, Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759, Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268, Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185, Nr 200, poz. 1683, z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304, nr 203, poz. 1966) ) uchwala się, co następuje:
§ 1. Zakłada się z dniem 1 września 2004 r. trzyletnią Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy, na podbudowie gimnazjum, wchodzącą w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Warninie.
§ 2. Nadaje się statut Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Warninie zostanie dostosowany do zmian wynikających z niniejszej uchwały w terminie do dnia 31 sierpnia 2004 r .
§ 4. Uchyla się uchwałę Nr V/47/99 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie aktu założycielskiego Zespołu Szkół Specjalnych w Warninie.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2004 r
Przewodniczący Rady Powiatu
Zdzisław Pawłowski
UZASADNIENIE
do uchwały Nr XIII/ 136 /04
Rady Powiatu w Koszalinie
z dnia 30 czerwca 2004 r.
w sprawie założenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Warninie.
Założenie Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy i włączenie jej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Warninie jest zgodne ze zmianami do ustawy o systemie oświaty z dnia 29 czerwca 2003 roku (Dz.U. Nr 128, poz. 1176). W art.9 ust.1 pojawił się pkt 3h zawierający nowy typ szkoły w postaci trzyletniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, a tym samym pojawiła się możliwość utworzenia takiej szkoły z dniem 1 września 2004 r. Jest to szkoła dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.
W przypadku SOSW w Warninie przysposobienie do pracy będzie realizowane w ramach praktyk na bazie ogrodu i pracowni gospodarstwa domowego oraz stołówki i kuchni w internacie (odpowiednio wyposażonych).
W SOSW w Warninie istnieje ciąg edukacyjny obejmujący szkołę podstawową, gimnazjum i nowo powołaną Szkołę przysposabiającą do pracy. Dodatkowo Ośrodek posiada internat.
Zamiar założenia ww. szkoły i wprowadzenie jej do sieci został pozytywnie zaopiniowany przez Kuratora Oświaty pismem KO-IX/AD/4001/160/04 z dnia 4 czerwca 2004 r.
Załącznik do
Uchwały Nr XIII/ 136 /04
Rady Powiatu w Koszalinie
z dnia 30 czerwca 2004r.
STATUT
SZKOŁY SPECJALNEJ
PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY
w
SPECJALNYM OŚRODKU
SZKOLNO - WYCHOWAWCZYM
W WARNINIE
SPIS TREŚCI
Spis treści ... ... 2
Rozdział I. Postanowienia ogólne ... ... 3
Rozdział II. Cele i zadania szkoły ... ... 4
Rozdział III. Organy szkoły ... ... 8
Rozdział IV. Organizacja szkoły ... ... 11
Rozdział V. Pracownicy pedagogiczni ... ... 15
Rozdział VI. Uczniowie ... ... 17
Rozdział VII. Dokumentacja ... ... 19
Rozdział VIII. Postanowienia końcowe ... ... 20
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy w Warninie, zwana dalej Szkołą przeznaczona jest dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.
§ 2
Uczniami Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Warninie jest młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, która ukończyła Gimnazjum i posiada orzeczenie publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
§ 3
Siedziba Szkoły mieści się w Warninie 29, 76-039 Biesiekierz.
§ 4
Szkoła prowadzi gospodarkę finansową jako jednostka budżetowa.
§ 5
Organem prowadzącym Szkołę jest Powiat Koszaliński.
§ 6
Organem nadzoru pedagogicznego jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie.
§ 7
Zasady prowadzenie przez Szkołę gospodarki finansowej i materialnej oraz zasady prowadzenia i przechowywania właściwej Szkole dokumentacji określają odrębne przepisy.
§ 8
Szkoła gwarantuje wszystkim uczniom równe prawa bez względu na narodowość, pochodzenie, wyznanie, status społeczny czy warunki zdrowotne.
§ 9
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Warninie opracowany przez dyrektora Szkoły, z uwzględnieniem szkolnych planów nauczania opracowanych na podstawie ramowych planów nauczania.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 10
Cele edukacyjne:
- Kształtowanie prawidłowej postawy uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi wobec pracy w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonania,
- Przygotowanie do wykonywania indywidualnie i zespołowo różnorodnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia,
- Przygotowania uczniów do podjęcia roli pracownika i do wykonywania prostych czynności w warunkach pracy,
- Kształtowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy, w tym korzystania z różnych źródeł informacji,
- Utrwalanie umiejętności i wiadomości zdobytych przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacyjnych,
- Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienie różnych ról społecznych oraz przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w różnych instytucjach i urzędach,
- Osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności życiowej na miarę indywidualnych możliwości uczniów,
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielne dokonywane wybory i podejmowane decyzje,
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu wolnego,
- Rozwijanie kreatywności uczniów oraz uzdolnień i zainteresowań,
- Doskonalenie sprawności i wydolności fizycznej oraz działania prozdrowotne.
§ 11
Zadania szkoły:
- Tworzenie warunków zapewniających uczniowi komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego oraz warunków i sytuacji sprzyjających i doskonalących jego umiejętności samoobsługowe oraz zaradność życiową,
- Tworzenie warunków umożliwiających uczniom dokonywania właściwego wyboru kierunków przyszłej pracy lub form aktywności zawodowej poprzez:
- przeprowadzenie wstępnej oceny indywidualnych zdolności i preferencji oraz posiadanych już nawyków i umiejętności praktycznych, które powinny być uwzględnione w konstruowaniu indywidualnego programu edukacyjnego,
- przygotowanie bazy umożliwiającej uczniom: zapoznanie się z różnymi czynnościami pracy i formami aktywności zawodowej oraz ich wytworami, a także dokonanie samooceny własnych umiejętności i możliwości ( po praktycznym poznaniu wybranych czynności pracy ).
- Organizowanie na terenie Szkoły różnorodnych pracowni, umożliwiających realizację przysposobienia do pracy oraz wykorzystanie opanowanych umiejętności praktycznych w typowych i nowych sytuacjach,
- Zapewnienie uczniom udziału w różnorodnych zajęciach rewalidacyjnych wspierających ich rozwój, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w wielospecjalistycznej ocenie jego rozwoju,
- Nawiązywanie kontaktu z instytucjami i zakładami pracy, w których uczniowie mogliby realizować zajęcia praktyczne lub w przyszłości uzyskać zatrudnienie,
- Tworzenie warunków sprzyjających podejmowaniu przez uczniów samodzielnych inicjatyw i odpowiedzialnemu decydowaniu,
- Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności komunikowania się uczniów ( w tym, jeśli to konieczne, wspomagających sposobów porozumiewania się), a także umiejętności czytania i pisania ( w miarę możliwości ucznia ) oraz umiejętności matematycznych, przydatnych w dorosłym życiu,
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku ucznia w środowisku społecznym, jako potencjalnego pracownika, klienta, użytkownika,
- Umożliwianie uczniom udziału w aktualnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych oraz zapewnienie możliwości korzystania z różnorodnych form spędzania czasu wolnego ( turystyka, krajoznawstwo, rekreacja, imprezy sportowe i towarzyskie i inne), rozwijanie zainteresowań i kreatywności ucznia,
- Stwarzanie warunków do poznawania przyrody, wychowanie do życia w harmonii z przyrodą, kształtowanie postawy proekologicznej,
- Tworzenie warunków do rozwijania kondycji fizycznej i troski o własne zdrowie, jako warunku niezbędnego do wykonywania pracy,
- Przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych, rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu, kraju,
- Zapoznawanie uczniów z prawami człowieka i faktem, że niepełnosprawność intelektualna nie może być przyczyną żadnej dyskryminacji. Uczenie rozumienia swoich praw i umiejętności ich egzekwowania,
- Zapoznanie uczniów z organizacją życia społecznego i podstawowymi zasadami funkcjonowania państwa,
- Nawiązywanie kontaktu z lokalnymi ośrodkami wsparcia oraz instytucjami promującymi aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych,
- Nawiązywanie kontaktu z instytucjami i organizacjami pozarządowymi, działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie.
§ 12
Program wychowawczy szkoły realizowany jest w następujących obszarach:
- Wychowywanie dla samego siebie:
- kształtuje prawidłowe postawy w placówce, grupach rówieśniczych,
- rozwija umiejętności organizowania czasu wolnego,
- wdraża do dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo,
- kształtuje kulturę bycia na co dzień.
- Wychowanie dla rodziny:
- kształtuje poczucie tożsamości osoby niepełnosprawnej umysłowo,
- uczy tolerancji, integracji ze społeczeństwem i wzajemnego szacunku,
- kształtuje postawy prospołeczne,
- uczy właściwego stosunku do środowiska naturalnego
- Wychowanie dla kultury narodowej:
- rozwija dbałość o kulturę języka,
- uczy poszanowania obyczajów i obrzędów,
- zapewnia uczestnictwo w poznawaniu dóbr kultury.
§ 13
- W stosunku do wychowanków i uczniów realizowana jest profilaktyka uzależnień poprzez promocję wartości pozytywnych. Celem profilaktyki jest promocja zdrowego stylu życia wolnego od negatywnych uwarunkowań, nastawionego na funkcjonowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie, zgodne z ogólnie przyjętymi normami życia społecznego.
- Profilaktyka realizowana jest poprzez:
- dostarczanie pozytywnych wzorców zachowań,
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie poprzez promowanie postaw prospołecznych,
- uczenie rozładowywania napięć emocjonalnych w sposób społecznie akceptowany,
- kształcenie umiejętności komunikowania się w dostępnym zakresie,
- wdrażanie do kulturalnego spędzania czasu wolnego
- Powyższe zadania realizowane są poprzez następujące formy pracy:
- rozmowy kierowane i wywiady środowiskowe prowadzone przez wychowawców klas w celu rozpoznania sytuacji domowej uczniów,
- konkursy plastyczne,
- scenki sytuacyjne,
- dramę,
- gazetki ścienne,
- imprezy rekreacyjno - sportowe,
- szkolenia dla kadry pedagogicznej.
Rozdział III
Organy Szkoły
§ 14
Organami Szkoły są: Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna Szkoły, Rada Rodziców.
§ 15
Dyrektor Szkoły w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą Szkoły,
- sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców, z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku,
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
- opracowuje arkusz organizacyjny,
- dba o powierzone mienie,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli,
- reprezentuje Szkołę na zewnątrz,
- współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną,
- podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych przepisami,
- prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 16
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły. W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele Szkoły. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły. Rada Pedagogiczna działa zgodnie z uchwalonym przez nią Regulaminem.
- W ramach swoich kompetencji Rada Pedagogiczna:
- zatwierdza plan pracy Szkoły,
- zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- podejmuje uchwały w sprawie skreślania z listy uczniów,
- ustala cele organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli
- opiniuje tygodniowy rozkład zajęć,
- opiniuje projekt planu finansowego Szkoły,
- opiniuje propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć,
- opiniuje wnioski Dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień,
- przygotowuje projekt Statutu Szkoły lub projekt zmian w Statucie.
§ 17
- Rada Rodziców jest reprezentantem rodziców wszystkich uczniów.
- Rada Rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami, w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzież przez rodzinę i Szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania.
- Współdziałanie rodziców i nauczycieli powinno sprzyjać podnoszeniu kultury pedagogicznej i prawidłowemu realizowaniu funkcji wychowawczej przez rodzinę, która dzięki naturalnej więzi uczuciowej najwcześniej kształtuje postawy dziecka, jego system wartości i przekonań, dążenia oraz daje podstawową wiedzę o życiu codziennym i świecie.
- Rada Rodziców:
- zapewnia współpracę rodziców ze Szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej,
- przedstawia nauczycielom, władzom szkolnym i oświatowym opinie rodziców (opiekunów prawnych) we wszystkich istotnych sprawach Szkoły,
- współdziała z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną, w zapoznaniu ogółu rodziców uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla szkoły i dla rodziców,
- pozyskuje rodziców do czynnego udziału w realizacji programów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz udzielania pomocy materialnej w tym zakresie,
- Rada Rodziców współdziała w realizacji zadań z Dyrektorem oraz Radą Pedagogiczną,
- Rada Rodziców współpracuje z Dyrektorem Szkoły i nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania,
- Rada Rodziców rozszerza i pogłębia oddziaływania wychowawcze Szkoły i rodziny,
- Rada Rodziców uczestniczy w realizacji zadań opiekuńczych szkoły,
- szczegółowe zasady działalności Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
§ 18
- Zaistniałe sytuacje konfliktowe między organami Szkoły rozstrzyga Dyrektor. Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego.
- Sytuacje konfliktowe, w których stroną jest Dyrektor, rozstrzyga:
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny - w sprawach właściwych dla tego organu,
- organ prowadzący - w sprawach właściwych dla tego organu,
- Ponadto Dyrektor:
- rozstrzyga sprawy sporne wśród członków Rady Pedagogicznej
- przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w oparciu o przyjęty regulamin,
- jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem.
Rozdział IV
Organizacja Szkoły
§ 19
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy jest jej oddział.
- Liczba uczniów w oddziale Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy wynosi od 6 do 8.
- W przypadku, gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone liczbę uczniów w oddziale można obniżyć do 2.
- W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego Szkołę liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 2 i 3.
§ 20
Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia przysposabiającego do pracy są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych.
§ 21
W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności centrów kształcenia ustawicznego, praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Szkołą a daną jednostką.
§ 22
Godzina lekcyjna trwa 45 min. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut.
§ 23
W zależności od warunków, naboru i potrzeb, szkoła może nie mieć pełnego ciągu klas.
§ 24
Nauka w szkole trwa 3 lata.
§ 25
Ucznia promuje się do klasy programowo wyższej uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w porozumieniu z rodzicami ( opiekunami prawnymi ).
§ 26
Rodzaj i tygodniowy wymiar godzin planuje się w oparciu o obowiązujące ramowe plany nauczania dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy.
§ 27
Sposób oceniania i klasyfikowania uczniów regulują odrębne przepisy. Ocenianie i klasyfikowanie dokonywane jest w formie opisowej i polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia.
§ 28
Uczeń kończący szkołę otrzymuje świadectwo potwierdzające przysposobienie do pracy
§ 29
Za prawidłową realizację zadań w przebiegu nauczania odpowiada Dyrektor Szkoły
§ 30
- Nad bezpieczeństwem uczniów czuwają i są odpowiedzialni nauczyciele Szkoły:
- w czasie lekcji - nauczyciel prowadzący lekcję,
- w czasie przerw między lekcjami - nauczyciel dyżurujący,
- w czasie zbiorowych i zorganizowanych zajęć poza Szkołą - nauczyciel i ustalony opiekun
- Zasady, organizację i harmonogram dyżurów w czasie przerw między lekcjami określa Dyrektor Szkoły.
- Nieobecnego nauczyciela zastępuje na lekcji, na dyżurze międzysekcyjnym inny nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły.
- Zasady organizowania wycieczek szkolnych i sprawowania w czasie ich trwania opieki nad uczniami określają odrębne przepisy.
- Szkoła zapewnia opiekę nad uczniami w czasie wszystkich imprez organizowanych na terenie Szkoły.
§ 31
- Wszyscy uczniowie mogą korzystać z odpłatnych posiłków wydawanych w stołówce szkolnej.
- Dyrektor Szkoły na wniosek rodziców, lub wychowawcy, po zapoznaniu się z sytuacją materialną rodziny, może przyznać uczniowi pomoc materialną zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie Pomocy Materialnej w miarę posiadanych środków finansowych przeznaczonych na ten cel.
§ 32
- Szkoła współdziała z rodzicami ( opiekunami prawnymi ) w sprawach wychowania i kształcenia uczniów.
- Co najmniej dwa razy w roku Szkoła organizuje stałe spotkania z rodzicami ( opiekunami prawnymi ) uczniów w celu przekazywania informacji na tematy wychowawcze i edukacyjne.
- Dla rodziców (opiekunów prawnych) uczniów rozpoczynających cykl kształcenia Szkoła organizuje wstępne spotkanie w celu zaznajomienia rodziców (opiekunów prawnych) z podstawowymi zasadami obowiązującymi w Szkole, a przede wszystkim edukacyjno - wychowawczymi zadaniami i wymaganiami Szkoły związanymi z określonym cyklem kształcenia.
- Oprócz stałych spotkań określonych w ust. 2 i 3 Szkoła w każdym czasie zapewnia rodzicom (opiekunom prawnym) możliwość uzyskania:
- informacji na temat zachowania i postępów lub trudności w nauce jego dziecka,
- informacji i porad w sprawach wychowania i dalszej opieki nad jego dzieckiem.
- W niecierpiących zwłoki sprawach wychowawczych takich jak:
- picie i posiadanie napojów alkoholowych,
- posiadanie, zażywanie lub rozprowadzanie środków odurzających,
- nakłanianie lub zmuszanie rówieśników do nielegalnych działań seksualnych i innych czynów karalnych, szkoła podejmuje działania zgodne z przyjętymi procedurami w Specjalnym Ośrodka Szkolno - Wychowawczym w Warninie.
§ 33
- W Szkole funkcjonuje wewnętrzny system doradztwa dla rodziców, opiekunów prawnych i uczniów realizowany poprzez działalność grupy doradczej, w której skład wchodzi: Dyrektor Szkoły, pedagog, wychowawcy poszczególnych zespołów edukacyjnych.
- Celem działalności grupy doradczej jest:
- rozszerzenie kontaktów i współpracy ze środowiskiem społecznym,
- popularyzacja metod i form stosowanych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie,
- aktywizowanie i pedagogizacja rodziców poprzez udział we wszystkich sferach życia Szkoły.
§ 34
Szkoła współpracuje z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i ich rodzicom w zakresie:
- orzecznictwa,
- wspomagania wszechstronnego rozwoju,
- profilaktyki uzależnień,
- wspomagania wychowawczej funkcji rozwoju
§ 35
- W ramach posiadanych środków finansowych Szkoła organizuje dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dla uczniów, zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi oraz zainteresowaniami.
- Zajęcia pozalekcyjne odbywają się w godzinach popołudniowych.
- Udział w zajęciach jest dobrowolny.
Rozdział V
Pracownicy pedagogiczni
§ 36
Nauczyciel zawodu powinien:
- realizować w toku zajęć zespołowy program edukacyjny,
- przygotowywać się systematycznie do każdego dnia zajęć,
- stosować dla danych zajęć właściwe metody pracy zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej i oligofrenopedagogiki,
- przygotowywać należycie i terminowo stanowiska pracy uczniów,
- zapoznawać uczniów na bieżąco z przepisami bhp i nie dopuszczać ich do pracy bez uprzedniego stwierdzenia znajomości przepisów dotyczących danego stanowiska i danej pracy,
- przestrzegać zasad i przepisów bhp oraz systematycznie wdrażać uczniów do przestrzegania obowiązujących przepisów branżowych i szkolnych,
- czuwać nad starannym użytkowaniem przez uczniów urządzeń i maszyn oraz nad oszczędnym zużyciem materiałów,
- utrzymywać porządek i czystość na stanowiskach pracy i wdrażać uczniów do wykonywania wszelkich prac z tym związanych; i punktualnie rozpoczynać i kończyć zajęcia praktyczne.
§ 37
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel, wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań przez nauczyciela, wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Szkoły.
§ 38
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego ucznia, w oparciu o wielospecjalistyczną diagnozę funkcjonalną, indywidualnego programu edukacyjnego zawierającego treści programowe z kształcenia ogólnego i przysposobienia do pracy.
§ 39
Na podstawie indywidualnych programów edukacyjnych nauczyciel opracowuje zespołowy program edukacyjny.
§ 40
Do obowiązków wychowawcy klasy należy:
- poznanie warunków życia rodzin uczniów i ich stanu zdrowotnego orza przynajmniej raz w roku odwiedzenie domu rodzinnego ucznia,
- systematyczna konsultacja z lekarzem i psychologiem na temat psychofizycznego rozwoju uczniów,
- współdziałanie z rodzicami w zakresie pełniejszego oddziaływania wychowawczego uczniów,
- koordynowanie zamierzeń i zabiegów dydaktyczno - wychowawczych podejmowanych przez nauczycieli uczących w oddziale powierzonym jego opiece.
Rozdział VI
Uczniowie
§ 41
Do Szkoły może być przyjęty uczeń posiadający następujące dokumenty:
- podanie o przyjęcie do szkoł,
- świadectwo ukończenia Gimnazjum,
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów umiarkowanie i znacznie upośledzonych umysłowo oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi wydane przez publiczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną lub inną publiczną poradnię specjalistyczną,
- karta zdrowia i szczepień,
- zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniach do wykonywania zajęć praktycznych.
§ 42
- Wszyscy uczniowie Szkoły mają niezbywalne prawa oraz obowiązki realizowane w dostępnym im zakresie.
- Uczeń jest członkiem społeczności uczniowskiej i ma prawo do:
- uczestnictwa w zajęciach adekwatnie do swoich możliwości psychofizycznych,
- zgłaszania nauczycielom, Dyrektorowi Szkoły swoich potrzeb, trudności, kłopotów oraz skarg,
- odwołania się do Dyrektora Szkoły w sprawie kary ustanowionej przez nauczyciela,
- otrzymania wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela i Dyrektora Szkoły,
- korzystania z dodatkowej pomocy pedagogicznej i psychologicznej,
- korzystania z pomocy materialnej z funduszu Szkoły,
- otrzymywania nagród,
- uczestnictwa w uroczystościach i imprezach organizowanych przez Szkołę,
- uczestnictwa w wycieczkach edukacyjnych i turystyczno - krajoznawczych,
- rozwijania swoich zainteresowań, uzdolnień i twórczej aktywności w ramach form zajęć prowadzonych w placówce,
- reprezentowania klasy i Szkoły w konkursach, zawodach, olimpiadach,
- Uczeń wykonuje obowiązki na poziomie swoich realnych możliwości psychofizycznych.
- Rodzic (opiekun prawny) ma prawo do złożenia skargi do Dyrektora Szkoły w przypadku łamania praw ucznia, wynikających ze Statutu Szkoły, przez uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
- Skarga powinna być złożona na piśmie.
- Od orzeczenia Dyrektora Szkoły w ciągu 14 dni, może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego Szkołę.
- Do obowiązków ucznia należy:
- systematyczne i punktualne uczęszczanie na zajęcia,
- przestrzegania zasad funkcjonowania zespołu uczniowskiego,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie pracy i zabawy,
- dbanie o higienę osobistą oraz estetyczny wygląd zewnętrzny,
- utrzymywanie ładu i porządku w miejscu przechowywania swoich rzeczy,
- szanowanie rzeczy własnych i innych osób oraz dbanie o wspólne mienie,
- dbanie o porządek i estetykę otoczenia,
- stosowanie form grzecznościowych wobec rówieśników i osób dorosłych w szkole i w miejscach publicznych,
- poprawne zachowanie się przy stole i kulturalne spożywanie posiłków,
- pomoc młodszym i mniej sprawnym kolegom,
- wykonywanie prac na rzecz innych,
- szanowanie obyczajów szkolnych, narodowych, religijnych,
- dbanie o środowisko naturalne,
- Nauczyciel lub wychowawca może nagrodzić ucznia za wzorowe wykonywanie obowiązków lub szczególne osiągnięcia pochwałą w klasie.
- Dla uczniów szczególnie wyróżniających się, na wniosek nauczyciela lub wychowawcy formę nagrody ustala Rada Pedagogiczna ( pochwała na apelu szkolnym, dyplom, nagroda rzeczowa, list pochwalny do rodziców ).
- Uczeń otrzymuje karę za niewykonywanie obowiązków ucznia. Kara nie może naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
- Uczeń lub wychowanek może być ukarany upomnieniem przez nauczyciela w zespole klasowym lub wychowawcę w grupie.
- Ucznia karze się za nieprzestrzeganie statutu szkoły.
- Wobec ucznia można zastosować kary:
- upomnienie wychowawcy klasy,
- ustne lub pisemne powiadomienie rodziców o jego negatywnym zachowaniu,
- upomnienie lub nagana Dyrektora Szkoły,
- zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz.
- Od nałożonej kary rodzice lub opiekunowie prawni mogą w ciągu trzech dni od dnia zawiadomienia o ukaraniu, wnieść pisemny sprzeciw do Dyrektora Szkoły. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii wychowawcy ucznia. Nie odrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od daty wniesienia jest równoznaczne z jego uwzględnieniem, podjęta w tym trybie decyzja jest ostateczna.
Rozdział VII
Dokumentacja
§ 43
Szkoła prowadzi pełną dokumentację:
- księgę uczniów,
- teczki osobowe uczniów,
- dzienniki lekcyjne,
- dzienniki rewalidacji indywidualnej dla klas przysposabiających do pracy,
- arkusze ocen,
- księgę arkuszy ocen.
§ 44
Szkoła przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 45
- Statut Szkoły tworzony jest przez Radę Pedagogiczną.
- Zmiany w statucie Szkoły należą do kompetencji Rady Pedagogicznej.
- Wnioski dotyczące zmian mogą zgłaszać wszystkie organy Szkoły.
§ 46
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy używa pieczęci z godłem:
"Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Warninie"
§ 47
- Zaświadczenia dla rodziców opatruje się pieczęcią podłużną: "Ośrodek Szkolno - Wychowawczy, Warnino 29, 76-039 Biesiekierz"
- Dla celów administracyjnych i statystycznych używa się pieczęci podłużnej: "Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy, Warnino 29, 76-039 Biesiekierz".