Przejdź do treści

Organy Powiatu

Starostwo Powiatowe

Poradnik interesanta

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Informacje Wydziału Komunikacji I Dróg

Informacje Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszenia

Zamówienia publiczne

Nabór Pracowników

Elektroniczny zbiór aktów prawnych

Organizacja działania samorządu powiatowego

Jednostki organizacyjne powiatu

Powiatowe Służby, Inspekcje, Straże

Informacje budżetowe

Sprzedaż, dzierżawa i najem nieruchomości

Kontrole

Oświadczenia majątkowe (latami)

Majątek publiczny

Wykaz rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposób i zasady udostępniania danych w nich zawartych

Zarządzanie kryzysowe

Oświata

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Biuro Rzeczy Znalezionych

Biuletyn Informacji Publicznej

Wybory samorządowe listopad 2014

Nr IX/76/07 w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie.

UCHWAŁA Nr IX/76/07
RADY POWIATU w KOSZALINIE
z dnia 28 czerwca 2007 r.
 
 
w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie.
 
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1759) uchwala się, co następuje:
 
 
Regulamin Organizacyjny
Starostwa Powiatowego w Koszalinie
 
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
 
      § 1. Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Koszalinie określa w szczególności organizację, zakres i tryb działania Starostwa Powiatowego w Koszalinie, zakresy spraw załatwianych przez wydziały, tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania petycji, skarg i wniosków oraz kontroli wewnętrznej.
     
      § 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1)    Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Koszaliński,
2)    Radzie lub Zarządzie - należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Powiatu w Koszalinie lub Zarząd Powiatu w Koszalinie,
3)    Staroście, Wicestaroście, Sekretarzu i Skarbniku - należy przez to rozumieć odpowiednio Starostę Koszalińskiego, Wicestarostę Koszalińskiego, Sekretarza Powiatu Koszalińskiego oraz Skarbnika Powiatu Koszalińskiego,
4)    Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Starostwa,
5)    Statucie - należy przez to rozumieć Statut Powiatu Koszalińskiego,
6)    Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Koszalinie,
7)    wydziałach - należy przez to rozumieć Wydziały Starostwa Powiatowego w Koszalinie oraz równorzędne komórki organizacyjne.
 
      § 3. 1. Starostwo jest jednostką organizacyjną Powiatu.
      2. Starostwo wykonuje zadania określone ustawami, Statutem i uchwałami Rady i Zarządu, a także zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również zadania powierzone na podstawie porozumień zawartych przez Powiat.
 
      § 4. Siedziba Starostwa mieści się w Koszalinie przy ulicy Racławickiej 13.
 
      § 5. Starosta   jest   kierownikiem   Starostwa   i   Przewodniczącym  Zarządu.
 
      § 6. W   swych   działaniach  Starostwo   kieruje   się   zasadami praworządności, sprawiedliwości, gospodarności i współdziałania ze społecznością lokalną.
 
      § 7. 1.  Starostwo  jest   pracodawcą   dla   zatrudnionych   w   nim pracowników w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
      2. Obowiązki Starosty jako kierownika Starostwa, obowiązki pracowników Starostwa, za­sady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Regulamin Pracy Sta­rostwa Powiatowego w Koszalinie.
 
Rozdział II
 Organizacja Starostwa
 
      § 8. Starostwo działa w organizacyjnej strukturze wydziałów, referatów, biur i wyodrębnionych stanowisk pracy, które kompleksowo realizują zadania, do wykonywania których zostały powołane.
 
      § 9. 1. W skład Starostwa wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy oznakowaniu spraw używają symboli:
1)   kierownictwo Starostwa:
a)    Starosta                                                                 -           SP
b)    Wicestarosta                                                          -           WSP
c)    Sekretarz                                                               -           S
d)    Skarbnik                                                                -           F
2)   komórki organizacyjne:
a)    Wydział Finansowy                                                 -           FN
b)    Wydział Architektury i Budownictwa                         -           AB
c)    Wydział Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa              -          
d)    Wydział Geodezji i Kartografii                                  -           GK
e)    Wydział Rozwoju, Promocji  i Integracji
Europejskiej                                                         -           WR
f)     Wydział Inwestycji i Gospodarki
Nieruchomościami                                                -           IGN
g)    Wydział Komunikacji i Dróg                                     -           KD
h)    Wydział Administracyjny                                         -           WA
i)      Referat Organizacyjno - Społeczny                           -           OR
j)      Referat Zarządzania Kryzysowego                            -           ZK
k)     Referat Prawny                                                       -           RP
l)      Audytor Wewnętrzny                                               -           A
m)   Biuro Kontroli                                                         -           BK
n)    Biuro Rady Powiatu                                                 -           BR
o)    Powiatowy Rzecznik Konsumentów                          -           RK
p)    Rzecznik Prasowy                                                  -           R
q)    Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych       -           PO
r)     Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością      -           P
s)    Służba BHP                                                           -           BHP
      2. Schemat organizacyjny Starostwa stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu.
 
      § 10. Starosta, w uzasadnionych przypadkach, w ramach struktury organizacyjnej może tworzyć referaty lub biura.
 
      § 11. W celu realizacji określonych w Starostwie zadań Starosta może tworzyć spośród pracowników Starostwa zespoły do określonych spraw.
 
      § 12. 1. Wydziałami kierują dyrektorzy, którzy zapewniają właściwe funkcjonowanie podległych im komórek organizacyjnych. Pozostałymi wieloosobowymi komórkami organizacyjnymi kierują koordynatorzy.
      2. Dyrektorzy i koordynatorzy zapewniają zgodne z prawem wykonywanie przypisanych komórkom zadań i w tym zakresie ponoszą odpowiedzialność przed Starostą.
      3. Dyrektorzy wydziałów oraz koordynatorzy przygotowują opisy stanowisk pracy, które zawierają szczegółowe zakresy odpowiedzialności, obowiązki i   uprawnienia   pracowników.
      4. Opisy stanowisk zatwierdzane są przez Starostę.
      5. W przypadku zmiany zakresu, charakteru i treści zadań wydziału oraz sposobu ich realizacji, dyrektorzy wydziałów i koordynatorzy dokonują odpowiednich zmian w opisach stanowisk pracy.
       
 
 
 
 
 
Rozdział III
Zakres działania i kompetencje kierownictwa Starostwa
    
      § 13. 1. Starosta jest kierownikiem Starostwa oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
      2. Starosta kieruje bieżącymi sprawami Powiatu i odpowiada za właściwe funkcjonowanie Starostwa.
      3. Starosta kieruje pracą Starostwa przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika.
      4. W indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Powiatu decyzje wydaje Starosta, jeśli przepisy prawa nie stanowią inaczej.
      5. Do kompetencji Starosty należy w szczególności:
1)       organizowanie pracy Zarządu i Starostwa,
2)       kierowanie bieżącymi sprawami Starostwa i reprezentowanie go na zewnątrz,
3)       wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach oraz podejmowanie wszelkich innych działań w sprawach z zakresu administracji publicznej zastrzeżonych dla Starosty,
4)       zapewnienie przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych i informacji niejawnych,
5)       pełnienie funkcji Szefa Obrony Cywilnej Powiatu,
6)       realizowanie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności na obszarze Powiatu Koszalińskiego,
7)       dysponowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
8)       przyjmowanie obywateli w sprawach petycji, skarg i wniosków,
9)       wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Starosty przez przepisy prawa, uchwały Rady i Zarządu,
10)    sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością:
a) Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika,
b) Wydziału Rozwoju, Promocji i Integracji Europejskiej,
c)   Wydziału Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami,
d) Referatu Prawnego,
f)    Audytora Wewnętrznego,
g) Biura Kontroli Wewnętrznej,
h) Powiatowego Rzecznika Konsumentów,
i)     Rzecznika Prasowego,
j)     Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
k)   Pełnomocnik ds. System Zarządzania Jakością,
l)     Służby BHP.
 
      § 14. Wicestarosta wykonuje zadania w zakresie określonym przez Starostę.
     
      § 15. 1. Wicestarosta zastępuje Starostę w czasie jego nieobecności lub w przypadku niemożności sprawowania przez niego funkcji i kieruje Starostwem poprzez wykonywanie związanych z tym zadań i kompetencji.
      2. Czasowe zastępstwo Starosty nie obejmuje uprawnień pracodawcy wynikających z przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników Starostwa oraz dotyczących zmian w organizacji pracy Starostwa.
 
      § 16. Wicestarosta sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
a)    Wydziału Architektury i Budownictwa,
b)    Wydziału Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,
c)    Wydziału Komunikacji i Dróg,
d)    Wydziału Geodezji i Kartografii.
           
      § 17. 1. Sekretarz zapewnia sprawną organizację funkcjonowania Starostwa.  
      2. Do kompetencji Sekretarza należy w szczególności:
1)       sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji w Starostwie,
2)       inicjowanie i koordynowanie prac związanych z opracowywaniem wewnętrznych regulacji organizacyjno – prawnych,
3)       organizowanie przeglądów, ocen i doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa,
4)       zapewnienie merytorycznej i techniczno – organizacyjnej obsługi posiedzeń organów Powiatu,
5)       koordynowanie i nadzorowanie toku przygotowywania projektów uchwał oraz innych materiałów dla potrzeb Zarządu i Rady,
6)       nadzorowanie załatwiania petycji, skarg i wniosków wpływających do Starostwa,
7)       nadzór nad realizacją zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów i referendów.
     
      § 18. 1. Sekretarz zastępuje Starostę oraz Wicestarostę w czasie ich nieobecności. W takim przypadku przysługują mu wyłącznie uprawnienia Wicestarosty podczas nieobecności Starosty.
      2. Sekretarz sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
a)    Wydziału Administracyjnego,
b)    Referatu Organizacyjno – Społecznego,
c)    Biura Rady Powiatu.
     
      § 19. W czasie nieobecności Sekretarza obowiązki jego pełni imiennie wyznaczony przez niego pracownik.
 
      § 20. 1. Skarbnik Powiatu jest głównym księgowym budżetu Powiatu.
      2. Do kompetencji Skarbnika należy w szczególności:
1)       zapewnienie realizacji polityki finansowej Powiatu,
2)       nadzorowanie prac związanych z opracowywaniem i realizacją budżetu Powiatu oraz zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonywania,
3)       zapewnienie prawidłowego sporządzania sprawozdawczości budżetowej i finansowej Powiatu,
4)       nadzorowanie prawidłowości opracowywania planów finansowych przez jednostki organizacyjne Powiatu,
5)       kontrolowanie przestrzegania przepisów o rachunkowości w Starostwie i w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
6)       nadzorowanie gospodarowania środkami budżetowymi przez jednostki organizacyjne Powiatu,
7)       przygotowywanie projektów uchwał oraz koordynowanie prac związanych z opracowywaniem projektów uchwał Rady, Zarządu oraz wewnętrznych aktów prawa dotyczących budżetu i finansów Powiatu,
8)       kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstaniem zobowiązań finansowych Powiatu oraz udzielanie upoważnień innym osobom do dokonania kontrasygnaty,
9)       przygotowywanie okresowych analiz, ocen i bieżących informacji o sytuacji finansowej Powiatu,
10)    inicjowanie działań na rzecz pozyskiwania środków finansowych,
11)    współpracuje z organami podatkowymi, kontroli finansowej, bankami oraz innymi instytucjami finansowymi.
      3. Skarbnik sprawuje nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem Wydziału Finansowego.
 
Rozdział IV
Zadanie wspólne komórek organizacyjnych
 
      § 21. 1. Zasady i tryb postępowania ze sprawami wniesionymi do Starostwa regulują w szczególności przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz przepisy szczegółowe dotyczące prowadzenia określonych spraw.
      2. Archiwizację akt Starostwa przeprowadza się na zasadach zawartych w przepisach o archiwizacji dokumentów.
           
      § 22. 1. Do wspólnych zadań wydziałów należy w szczególności:
1)       wykonywanie zadań przypisanych przepisami prawa do właściwości Powiatu i Starosty,
2)       wykonywanie zadań należących do zakresu działania Powiatu, określonych ustawami jako zadania administracji rządowej,
3)       przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, materiałów, sprawozdań, porozumień, analiz i informacji na sesje Rady, posiedzenia komisji Rady, posiedzenia Zarządu, dla potrzeb Starosty oraz organów nadzoru w zakresie swojej działalności,
4)       przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu, zarządzeń Starosty w formie elektronicznej i przekazywanie ich według właściwości do Biura Rady Powiatu i Referatu Organizacyjno - Społecznego,
5)       realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu oraz zarządzeń Starosty,
6)       prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym                      w administracji,
7)       współdziałanie ze Skarbnikiem w zakresie opracowywania projektu budżetu Powiatu oraz przygotowanie projektu i realizacja planu finansowego Starostwa w części dotyczącej działalności danej komórki organizacyjnej,
8)       rozpatrywanie i załatwianie w porozumieniu z Biurem Rady Powiatu interpelacji i wniosków radnych,
9)       współdziałanie przy rozpatrywaniu petycji, skarg i wniosków,
10)    prowadzenie zbioru aktów prawnych związanych z pracą wydziału,
11)    usprawnianie organizacji, metod i form pracy komórek organizacyjnych oraz podejmowanie działań na rzecz usprawnienia pracy Starostwa,
12)    wykonywanie zadań wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych,
13)    przestrzeganie zasad wynikających z ustaw: o ochronie danych osobowych, o ochronie informacji niejawnych oraz o dostępie do informacji publicznej,
14)    wykonywanie zadań wynikających z ustawy o opłacie skarbowej,
15)    współpraca przy tworzeniu strony internetowej Powiatu oraz dostarczanie danych i informacji publikowanych w sieci teleinformatycznej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej,
16)    przygotowywanie Staroście projektów odpowiedzi na kierowane do niego interpelacje, wnioski i dezyderaty posłów do Sejmu RP, senatorów i radnych oraz udzielanie im wszechstronnej pomocy                w realizacji ich zadań,
17)    współpraca z odpowiednimi służbami w zakresie zwalczania klęsk żywiołowych i usuwania ich skutków,
18)    realizacja zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa,
19)    współpraca z kierownikami powiatowych służb, inspekcji i straży oraz powiatowych jednostek organizacyjnych w zakresie wykonywania zadań Powiatu.
      2. W przypadku propozycji realizacji zadań nieprzewidzianych do finansowania z budżetu Powiatu, wydziały zobowiązane są do:
1)    wskazania, czy zadania te powodować będą skutki finansowe dla budżetu,
2)    uzyskania opinii Skarbnika.
      3. Do zadań wydziałów należy wykonywanie innych zadań zleconych przez Starostę.
 
Rozdział V
Upoważnienia do załatwiania spraw
 
      § 23. 1. Starosta może upoważnić Wicestarostę, poszczególnych członków Zarządu, Sekretarza, Skarbnika, dyrektorów wydziałów, pracowników Starostwa oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych do załatwiania spraw w jego imieniu, w tym do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, postanowień                   i zaświadczeń w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Powiatu lub Starosty, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
      2. Upoważnień do prowadzenia spraw i wydawania decyzji administracyjnych oraz innych upoważnień Starosta udziela w formie pisemnej.
 
      § 24.  1. Projekty upoważnień pracowników Starostwa i dokonywanie w nich zmian opracowują ich przełożeni.
      2. Zbiór upoważnień prowadzi Referat Organizacyjno - Społeczny.
      3. Odpis upoważnienia umieszcza się w aktach osobowych.
 
      § 25. 1. Starosta w razie potrzeby może powołać pełnomocnika do prowadzenia w jego imieniu wyznaczonych spraw.
      2. Starosta w drodze zarządzenia określa szczegółowy zakres działania pełnomocnika.
 
Rozdział VI
Podstawowe zakresy działania komórek organizacyjnych
 
      § 26. 1. Wydział Finansowyprowadzi sprawy związane                              z opracowywaniem projektu budżetu Powiatu, zapewnia obsługę finansowo-księgową Starostwa, organizuje i nadzoruje prawidłowość prowadzenia rachunkowości przez powiatowe jednostki organizacyjne, sporządza analizy i sprawozdania z realizacji budżetu.
      2. Główny Księgowy Starostwa jest jednocześnie dyrektorem Wydziału Finansowego.
      3. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie planowania budżetowego należy w szczególności:
1)       opracowanie projektu budżetu Powiatu oraz układu wykonawczego budżetu,
2)       zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu Powiatu,
3)       nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych jednostek organizacyjnych Powiatu,
4)       opracowywanie planu finansowego Starostwa,
5)       opracowywanie harmonogramów realizacji dochodów i wydatków budżetu Powiatu,
6)       przygotowywanie projektów uchwał dotyczących zmian w budżecie Powiatu,
7)       opracowywanie planów finansowych wydatków, które nie wygasają             z upływem roku budżetowego,
8)       kontrola i ocena sprawozdań podległych powiatowych jednostek organizacyjnych,
9)       sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości z realizacji budżetu Powiatu oraz opracowywanie okresowych analiz wynikających                     z przepisów prawa i bieżących potrzeb,
      4. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie rachunkowości należy w szczególności:
1)       prowadzenie ksiąg rachunkowych dla Starostwa i budżetu Powiatu,
2)       realizacja planu finansowego Starostwa zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
3)       dystrybucja środków finansowych budżetu dla podległych jednostek,
4)       lokowanie wolnych środków na rachunkach bankowych,
5)       prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego, innej dokumentacji związanej z wynagrodzeniami oraz rozliczeń w tym zakresie z instytucjami publiczno – prawnymi,
6)       prowadzenie obsługi księgowej:
a)    Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
b)    Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym                                i Kartograficznym,
c)    Międzyzakładowej Kasy Zapomogowo – Pożyczkowej,
7)       prowadzenie ewidencji ilościowo - wartościowej majątku Starostwa oraz rozliczanie inwentaryzacji,
8)       prowadzenie rejestru zakupu i sprzedaży podatku VAT oraz składanie deklaracji,
9)       prowadzenie rozliczeń w ramach otrzymanych dotacji i subwencji,
10)    prowadzenie rozliczeń w ramach udzielonych dotacji z budżetu Powiatu,
11)    sporządzanie sprawozdań określonych przepisami prawa.
12)    opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości w Starostwie,
5. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie zadań zleconych należy w szczególności:
1)       prowadzenie windykacji należności Skarbu Państwa w zakresie niezastrzeżonym dla Referatu Prawnego,
2)       składanie wniosków do sądu o wpisy hipoteczne,
3)       odraczanie terminów płatności należności Skarbu Państwa,
4)       sporządzanie sprawozdań z realizacji planu finansowego w zakresie zadań rządowych,
5)       prowadzenie obsługi księgowej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie prowadzenia ewidencji, sporządzania zapotrzebowań i sporządzania sprawozdań finansowo – rzeczowych.
 
      § 27. 1. Wydział Architektury i Budownictwa zapewnia obsługę zadań Starosty jako organu administracji architektoniczno-budowlanej, wynikających z ustawy prawo budowlane oraz przepisów pokrewnych.
      2. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie prawa budowlanego należy w szczególności rozstrzyganie w sprawach administracyjnych dotyczących pozwolenia na budowę (rozbiórkę), zgłoszenia budowy, rozbiórki, wykonywania robót budowlanych, zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego, a także innych procesów inwestycyjnych, w tym:
1)       nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego,
2)       wydawanie decyzji administracyjnych zastrzeżonych prawem budowlanym dla organu administracji architektoniczno-budowlanej,
3)       rozpatrywanie zgłoszeń o zamiarze budowy, rozbiórki lub wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę oraz zgłoszeń o zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
4)       nakładanie obowiązków wynikających z przepisów prawa budowlanego,
5)       rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub sąsiedniej nieruchomości celem wykonania robót budowlanych lub prac przygotowawczych,
6)       udzielanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych po uzyskaniu upoważnienia właściwego ministra, który ustanowił przepis,
7)       rejestrowanie i wydawanie dzienników budowy (rozbiórki),
8)       prowadzenie i przekazywanie do organu wyższego stopnia rejestru wniosków o pozwolenie na budowę oraz rejestru decyzji                            o pozwoleniu na budowę zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach,
9)       współpraca z właściwymi organami nadzoru budowlanego w zakresie wykonywanych zdań organu administracji architektoniczno-budowlanej,
10)    wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokali oraz zaświadczeń potwierdzających powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne domów jednorodzinnych,
    
      § 28. 1. Wydział Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwazajmuje się realizacją zadań z zakresu ochrony środowiska, ochrony przyrody, rolnictwa, gospodarki odpadami, prawa wodnego i geologicznego, gospodarki leśnej, rybactwa śródlądowego i prawa łowieckiego oraz ochroną gruntów rolnych.
      2. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie ochrony środowiska należy w szczególności:
1)       współdziałanie z jednostkami samorządu gminnego w ramach postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć,
2)       wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oraz decyzji dopuszczalnym poziomie hałasu,
3)       prowadzenie spraw związanych z ochroną powierzchni ziemi,
4)       prowadzenie spraw dotyczących Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
      3. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie gospodarki odpadami należy w szczególności:
1)       wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów innych niż komunalne (niebezpiecznych i innych niż  niebezpieczne),
2)       wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej związanej z odzyskiem, unieszkodliwianiem, zbieraniem                            i transportem odpadów,
3)       zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
4)       przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobie gospodarowania nimi,
5)       wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów oraz w zakresie zbierania lub transportu odpadów,
6)       prowadzenie rejestru zgłoszeń jednostek posiadających odpady, które zwolnione są z uzyskiwania zezwoleń.
      4. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie prawa geologicznego i górniczego należy w szczególności:
1)       prowadzenie spraw związanych z wydawaniem koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie  i wydobywanie kopalin pospolitych,
2)       wydawanie decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych, które nie wymagają uzyskania koncesji,
3)       wykonywanie nadzoru i kontroli nad pracami geologicznymi prowadzonymi przy wydobywaniu         kopalin pospolitych,
4)       zawiadamianie o przyjęciu dokumentacji geologicznej.
      5. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie ochrony przyrodynależy w szczególności:
1)       prowadzenie rejestru zwierząt objętych ochroną na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej,
2)       wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów                              z nieruchomości będących własnością gmin.
      6. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie gospodarki wodnejnależy w szczególności:
1)       ustalanie linii brzegu dla wód,
2)       ustanawianie strefy ochronnej ujęcia wody obejmującej wyłącznie teren ochrony bezpośredniej,
3)       prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, cofaniem, wygaszaniem i ograniczaniem pozwoleń wodnoprawnych w zakresie przewidzianym ustawą prawo wodne,
4)       ustalanie wysokości odszkodowania, jeżeli szkoda jest następstwem pozwolenia wodnoprawnego,
5)       przygotowywanie decyzji nakazujących usuniecie drzew lub krzewów z wałów przeciwpowodziowych oraz innych decyzji w sprawach ochrony wałów przeciwpowodziowych.
      7. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie rybactwa śródlądowegonależy w szczególności:
1)       wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
2)       wydawanie zezwoleń przewidzianych przez ustawę o rybactwie śródlądowym,
3)       rejestracja sprzętu pływającego, służącego do połowu ryb.
      8. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie gospodarki leśnejnależy w szczególności:
1)       przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów,
2)       przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nieposiadających planów urządzenia lasów oraz zlecanie wykonania planów urządzenia lasów należących do osób fizycznych,
3)       prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem w zarząd nadleśnictwu gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia oraz sporządzania planów zalesienia,
4)       kontrola i ocena udatności upraw leśnych oraz wypłata ekwiwalentu,
5)       prowadzenie spraw należących do właściwości Starosty na podstawie ustawy o przeznaczeniu     gruntów rolnych do zalesienia.
      9. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie Prawa łowieckiegonależy w szczególności prowadzenie spraw związanych z:
1)    wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich,
2)    wydawaniem decyzji w sprawach odłowu lub odstrzału redukcyjnego zwierzyny,
3)    wyrażaniem zgody na chwytanie i przetrzymywanie zwierzyny,
4)    wydawaniem zezwoleń na posiadanie, hodowle i utrzymywanie chartów rasowych lub ich          mieszańców.
      10. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie ochrony gruntów rolnych oraz rolnictwa należy w szczególności:
1)       wykonywanie spraw należących do Starosty jako organu właściwego w sprawach ochrony gruntów rolnych,
2)       prowadzenie spraw związanych z wyłączaniem gruntów rolnych                z produkcji,
3)       załatwianie spraw związanych z rekultywacją gruntów rolnych,
4)       prowadzenie spraw związanych z nakazaniem właścicielowi gruntów zalesiania, zadrzewienia,
5)       zakrzewiania lub założenia na nich trwałych użytków zielonych ze względu na ochronę gleb przed erozją,
6)       przygotowywanie decyzji nakładającej na osobę powodująca utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów obowiązku ich rekultywacji,
7)       prowadzenie spraw związanych z dopuszczeniem reproduktora do rozrodu naturalnego na czas określony.
     
      § 29. 1. Wydział Geodezji i Kartografiizajmuje się realizacją zadań               z zakresu geodezji i kartografii.
      2. Wydziałem kieruje Geodeta Powiatowy.
      3. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie geodezji i kartografiinależy szczególności:
1)       prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
a)    przyjmowanie opracowań do zasobu, gromadzenie oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym,
b)    prowadzenie ewidencji gruntów i budynków,
c)    prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
d)    prowadzenie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
2)       koordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
3)       zakładanie osnów szczegółowych, zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
4)       prowadzenie spraw Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
5)       ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
6)       prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.
 
      § 30. 1. Wydział   Rozwoju,   Promocji   i   Integracji   Europejskiejuczestniczy w pracach związanych z rozwojem Powiatu, promowaniem Powiatu w kraju i zagranicą oraz organizacją i upowszechnianiem imprez kulturalno – sportowych i turystyki, a także zajmuje się realizacją zadań  z zakresuintegracji europejskiej.
      2. Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
1)       planowanie i realizacja przedsięwzięć związanych z promocją                    i rozwojem Powiatu,
2)       współpraca w tworzeniu, koordynacja i monitoring realizacji Programu Rozwoju Lokalnego i Strategii Rozwoju Powiatu,
3)       upowszechnianie informacji dotyczących możliwości wykorzystania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w jednostkach organizacyjnych,
4)       udzielanie wsparcia merytorycznego pracownikom wydziałów Starostwa oraz jednostek organizacyjnych Powiatu w przygotowaniu projektów, mających otrzymać dofinansowanie ze środków strukturalnych Unii Europejskiej i inicjatyw wspólnotowych,
5)       przygotowywanie projektów i opracowywanie wniosków                            o dofinansowanie projektów ze środków strukturalnych Unii Europejskiej i inicjatyw wspólnotowych,
6)       rozliczanie projektów współfinansowanych przez Unię Europejską, których beneficjentem jest Powiat,
7)       prowadzenie sprawozdawczości projektowej,
8)       koordynacja współpracy zagranicznej Powiatu i jego jednostek organizacyjnych,
9)       gromadzenie, opracowywanie i rozpowszechnianie informacji                   o atrakcjach turystycznych Powiatu, jego zabytkach, ważnych obiektach i wydarzeniach kulturalnych.
10)    przygotowywanie materiałów promocyjnych o Powiecie oraz nadzór nad przygotowaniem publikacji do druku,
11)    współpraca przy opracowywaniu materiałów publikowanych                     w „Gazecie Ziemskiej”,
12)    sporządzanie terminarza imprez kulturalnych i sportowych na terenie Powiatu,
13)    realizacja zadań związanych z organizacją powiatowych imprez kulturalnych i sportowych,
14)    udział w krajowych i zagranicznych imprezach wystawienniczych, kulturalnych oraz w misjach gospodarczych,
15)    sporządzanie analiz z realizacji zadań wydziału oraz doradztwo na potrzeby Starosty i Zarządu,
16)    przygotowywanie informacji do komunikatów prasowych o ważnych wydarzeniach w Powiecie i dbałość o aktualizację strony internetowej.
 
      § 31. 1. Wydział Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościamiuczestniczy w pracach związanych z koordynowaniem inwestycji powiatowych, organizacją udzielania i realizowania zamówień publicznych w zakresie robót budowlanych dotyczących powiatowych jednostek organizacyjnych, a także zajmuje się realizacją zadań                     z zakresu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu oraz wywłaszczaniem nieruchomości.
      2. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie prowadzenia inwestycji powiatowych należy w szczególności:
1)       programowanie i koordynowanie działań w zakresie prowadzenia remontów i inwestycji przez Powiat w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
2)       prowadzenie książki obiektu budowlanego dla obiektu przy                       ul. Racławickiej 13,
3)       planowanie inwestycji i remontów realizowanych przez Starostwo,
4)       koordynacja i doradztwo w przygotowywaniu dokumentacji projektowych dot. inwestycji i remontów realizowanych przez Powiat w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
5)       nadzór i kontrola nad realizacją inwestycji i remontów realizowanych przez Powiat w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
6)       dokonywanie przeglądów nieruchomości budynkowych Powiatu                 i ocena ich stanu technicznego,
7)       sprawozdawczość w zakresie realizowanych inwestycji powiatowych.
      3. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie zamówień publicznych należy w szczególności:
1)       przygotowanie i przeprowadzenie postępowań zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych,
2)       współpraca z powiatowymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie realizacji ustawy prawo zamówień publicznych,
3)       sprawdzenie i opisywanie faktur, rachunków wpływających do wydziału pod kątem prawidłowości dokonanych zakupów zgodnie              z ustawą prawo zamówień publicznych,
4)       opracowywanie i aktualizacja planu zamówień publicznych realizowanych przez Powiat,
5)       sprawozdawczość w zakresie przeprowadzonych postępowań przetargowych realizowanych przez Powiat,
6)       kontrola realizacji umów w zakresie terminów wykonania                            i poprawności dokumentów potwierdzających wykonanie zamówień publicznych.
      4. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie gospodarki nieruchomościami, należy w szczególności:
1)       prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa                       i Powiatu, w tym w szczególności: wydzierżawianie, najem, oddawanie w użytkowanie wieczyste, oddawanie w trwały zarząd, sprzedaż, darowizna oraz zamiany nieruchomości:
a)    prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów, zlecanie oszacowań lub podziału nieruchomości, pozyskiwanie dokumentacji geodezyjnej do celów prawnych, prowadzenie rokowań dotyczących zbycia i nabycia nieruchomości,
b)    prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wysokości, terminów zapłaty, bonifikat i aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu,
2)       prowadzenie postępowań scaleniowych i wymiennych,
3)       przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
4)       wywłaszczanie nieruchomości, zwrot wywłaszczonych nieruchomości  
      5. Wydział wykonuje zadania określone przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami należących do właściwości Powiatu.
 
      § 32. 1.Wydział Komunikacji i Drógzałatwia sprawy związane                    z rejestracją pojazdów, wydawaniem i zatrzymywaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami oraz zezwoleniami na zarobkowy przewóz osób.
      2. Do podstawowych zadań wydziału w zakresieprawa o ruchu drogowym należy w szczególności:
1)       rejestracja i wyrejestrowywanie pojazdów,
2)       zatrzymywanie dowodów rejestracyjnych i pozwoleń czasowych,
3)       kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne,
4)       wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu,
5)       wydawanie, zatrzymywanie i cofanie uprawnień do kierowania pojazdami,
6)       wydawanie decyzji o kontrolnym sprawdzeniu kwalifikacji do kierowania pojazdami,
7)       pobieranie, ewidencjonowanie, przekazywanie i rozliczanie opłaty ewidencyjnej,
8)       prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów i wydawania zaświadczeń z dokonanego wpisu do rejestru,
9)       wydawanie uprawnień dla diagnostów,
10)    sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i diagnostami,
11)    prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców i wydawania zaświadczeń z dokonanego wpisu do rejestru,
12)    dokonywanie wpisów i skreśleń w ewidencji instruktorów oraz wydawania legitymacji instruktorom,
13)    sprawowanie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców oraz instruktorów,
14)    zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych,
15)    wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów ponadnormatywnych,
16)    wydawanie kart parkingowych,
17)    wyznaczanie jednostek do usuwania pojazdów z drogi i parkingów strzeżonych dla tych pojazdów.
      3. Do podstawowych zadań wydziału w  zakresie kolei i transportu drogowego należy w szczególności:
1)       wydawania i cofania licencji na krajowy transport drogowy rzeczy               i osób,
2)       wydawania zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych                  i przewozów regularnych specjalnych – na obszar wykraczający poza granice jednej gminy,
3)       uzgadniania planowanych przebiegów linii komunikacyjnych,
4)       udział w pracach komisji egzaminacyjnej egzaminów w zakresie transportu drogowego taksówką,
5)       prowadzenia działalności kontrolnej przedsiębiorców posiadających licencje lub zezwolenie na wykonywanie transportu drogowego.         
 
      § 33.   1.  Wydział  Administracyjny zapewnia   obsługę  techniczną Starostwa.
      2. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie obsługi Starostwa należy w szczególności:
1)       bieżąca obsługa sekretariatu Starostwa,
2)       prowadzenie kancelarii ogólnej i archiwum zakładowego,
3)       prowadzenie ewidencji wyjść prywatnych i służbowych pracowników Starostwa w godzinach pracy,
4)       zabezpieczenie łączności telefonicznej i telefaksowej Starostwa,
5)       umieszczanie w Starostwie tablic informacyjnych,
6)       administrowanie budynkami Starostwa,
7)       prowadzenie biura rzeczy znalezionych,
8)       prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych w używaniu,
9)       zaopatrzenie Starostwa w materiały biurowe, dokonywanie zakupów środków trwałych i przedmiotów nietrwałych,
10)    zabezpieczenie przestrzegania w Starostwie przepisów dotyczących porządku oraz ochrony przeciwpożarowej,
11)    zabezpieczenie mienia Starostwa, utrzymanie porządku i czystości,
12)    gospodarowanie środkami transportowymi w tym przeprowadzanie comiesięcznej analizy eksploatacji samochodów służbowych,
13)    zabezpieczenie informacji wizualnej dla klientów,
14)    wykonywanie zadań związanych z wyborami,
15)    prowadzenie ewidencji księgozbioru oraz druków ścisłego zarachowania.
3. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie informatykinależy            w szczególności:
1)       koordynacja przedsięwzięć informatycznych komórek organizacyjnych Starostwa i powiatowych jednostek organizacyjnych,
2)       określanie szczegółowych zadań związanych z siecią informatyczną Starostwa i powiatowych jednostek organizacyjnych,
3)       projektowanie i wdrażanie systemów informatycznych, dostosowanie ich do zmieniających się potrzeb,
4)       przeprowadzanie instruktażu obsługi komputerów dla pracowników Starostwa i powiatowych jednostek organizacyjnych,
5)       administrowanie bazami danych oraz koordynacja przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Starostwa i powiatowymi jednostkami organizacyjnymi,
6)       ochrona, we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Ochrony Informacji Niejawnych, baz danych Starostwa,
7)       administrowanie i aktualizowanie strony internetowej Powiatu oraz Biuletynu Informacji Publicznej,
8)       administrowanie systemem zarządzenia siecią informatyczną.
 
§ 34. 1. Referat Organizacyjno - Społeczny zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie Starostwa, organizuje przyjmowanie obywateli w sprawie petycji, skarg i wniosków, udostępnia obywatelom informacje dotyczące działań Starostwa, prowadzi sprawy społeczne oraz kadrowe i szkoleniowe pracowników Starostwa, a także sprawy             z związane z oświatą, kulturą i z zakresu ochrony zdrowia na terenie Powiatu.
      2. Do podstawowych zadań referatu w zakresie zapewnienia prawidłowej organizacji i sprawnego funkcjonowania Starostwa należy           w szczególności:
1)       opracowywanie projektów zmian do regulaminów obowiązujących           w Starostwie,
2)       załatwianie spraw z zakresu petycji, skarg i wniosków,
3)       nadzorowanie stosowania przepisów instrukcji kancelaryjnej                     w Starostwie,
4)       prowadzenie spraw dot. przyjmowania, przekazywania, analizowania i publikowania oświadczeń majątkowych członków Zarządu, Sekretarza, Skarbnika, kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, osób zarządzających lub członków organów zarządzających powiatową osobą prawną oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu Starosty,
5)       zapewnienie obsługi technicznej i administracyjnej posiedzeń Zarządu.
6)       prowadzenie zbioru statutów, regulaminów organizacyjnych Starostwa i powiatowych jednostek organizacyjnych.
7)       prowadzenie rejestrów:
a)    pełnomocnictw i upoważnień,
b)    zarządzeń Starosty,
c)    porozumień zawieranych przez Powiat i Starostę,
d)    umów zawieranych przez Starostę,
e)    umów zawieranych przez Powiat,
f)     stowarzyszeń zwykłych i jednostek samorządu terytorialnego,
g)    wniosków kierowanych na Zarząd,
h)    uchwał Zarządu.
3. Do podstawowych zadań referatu w zakresie spraw społecznych należy w szczególności:
1)       nadzorowanie działalności stowarzyszeń, uczniowskich klubów sportowych oraz fundacji korzystających ze środków publicznych,
2)       prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia,
3)       przygotowywanie pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze Powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę,
4)       przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie wprowadzenia przez Zarząd zakazu przeprowadzenia imprez masowych na terenie Powiatu lub jego części dla określonego organizatora w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego             w związku z przeprowadzaną impreza masową,
5)       realizacja zadań wynikających z ustawy o repatriacji i ustawy            o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego należących do właściwości Powiatu,
6)       realizowanie zadań wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych należących do właściwości Powiatu.
4. Do podstawowych zadań referatu w zakresie prowadzenia spraw kadrowych należy w szczególności:
1)       prowadzenie spraw kadrowych pracowników Starostwa oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych,
2)       prowadzenie ewidencji związanej z ruchem kadrowym w Starostwie,
3)       przygotowywanie sprawozdań kadrowych,
4)       przygotowanie dokumentacji związanej z planowaniem funduszu płac, analizą funduszu wynagrodzeń, refundacją płac z tytułu zawartych umów,
5)       prowadzenie dokumentacji związanej z odbywaniem stażu przez absolwentów oraz praktyk studenckich,
6)       prowadzenie dokumentacji związanej z zatrudnianiem bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych oraz zatrudnianiem osób niepełnosprawnych,
7)       prowadzenie dokumentacji spraw socjalnych pracowników,
8)       koordynowanie i organizowanie szkoleń, dokształcania                             i doskonalenia zawodowego pracowników,
9)       prowadzenie ewidencji i wydawanie delegacji służbowych.
      5. Do podstawowych zadań referatu w zakresie oświaty i kultury należy w szczególności:
1)       prowadzenie powiatowych placówek kształcenia specjalnego, szkół ponadgimnazjalnych, poradni psychologiczno – pedagogicznych oraz sprawowanie nadzoru finansowo – administracyjnego nad ich działalnością
2)       programowanie i koordynowanie działań na rzecz oświaty,
3)       planowanie zadań budżetowych w zakresie oświaty,
4)       prowadzenie ewidencji publicznych i niepublicznych placówek oświatowych,
5)       prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej,
6)       przygotowywanie konkursów na dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
7)       organizowanie i udział w komisjach kwalifikacyjnych nadających stopień awansu zawodowego nauczycielom,
8)       przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną lub fizyczną,
9)       przygotowywanie wniosków do odznaczeń i ustalanie propozycji nagród dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych Powiatu,
10) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu oświaty,
11) prowadzenie Systemu Informacji Oświatowej,
12) realizacja zadań z zakresu organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz funkcjonowania bibliotek,
13) realizacja zadań wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o ochronie zabytków                  i opiece nad zabytkami w zakresie udzielania dotacji.
      6. Do podstawowych zadań referatu w zakresie ochrony zdrowia należy w szczególności programowanie i koordynowanie działań na rzecz opieki zdrowotnej na terenie Powiatu.
      7. Realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych oraz aktów wykonawczych obejmujących problematykę ochrony danych osobowych.
      8. Koordynowanie i nadzorowanie przekazywania danych i informacji do Biuletynu Informacji Publicznej oraz prowadzenie rejestru wniosków   o udostępnienie informacji publicznej.
 
      § 35. 1. Referat Zarządzania Kryzysowego realizuje zadania                       z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i spraw obronnych.
      2. Do podstawowych zadań Referatu należy w szczególności:
1)       planowanie oraz analizowanie stanu przygotowania Powiatu do realizacji przedsięwzięć z zakresu zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i spraw obronnych,
2)       gromadzenie danych określających zagrożenia występujące na terenie Powiatu oraz bieżące ich analizowanie,
3)       koordynowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie Powiatu,
4)       uruchamianie procedur reagowania w sytuacjach kryzysowych,
5)       zapewnienie obsługi Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
6)       zapewnienie obsługi Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i innych zespołów powoływanych przez Starostę, wykonujących zadania zgodnie z właściwością referatu,
7)       prowadzenie magazynu przeciwpowodziowego i magazynu sprzętu obrony cywilnej,
8)       przygotowanie i zapewnienie działania na obszarze Powiatu systemu wykrywania i alarmowania,
9)       utrzymywanie w stałej gotowości do działania systemu łączności radiotelefonicznej,
10)    przygotowanie i koordynowanie ewakuacji ludności,
11)    koordynowanie prac związanych z planowaniem obronnym                         i planowaniem operacyjnym na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
12)    prowadzenie, zgodnie z właściwością referatu, spraw wynikających            z obowiązków państwa – gospodarza (HNS),
13)    wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań Starosty wynikających z wprowadzenia stanu wojennego, reklamowania -              w określonym zakresie - osób od pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
14)    przygotowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych                      z przeprowadzeniem poboru do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
15)    organizowanie akcji kurierskiej,
16)    współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej.
      3. Współdziałanie z właściwymi komórkami Urzędu Miejskiego                    w Koszalinie w sferze funkcjonowania Komisji Bezpieczeństwa                       i Porządku Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego.
 
§ 36. 1. Referat Prawnyzapewnia obsługę prawną organów Powiatu oraz komórek organizacyjnych Starostwa oraz jednostek budżetowych Powiatu, na zasadach określonych przez Zarząd.
2. Do podstawowych zadań referatu należy w szczególności:
1)       opiniowanie pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych Rady, Zarządu oraz Starosty,
2)       opiniowanie pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym projektów umów i porozumień zawieranych przez Powiat,
3)       opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów pełnomocnictw  i upoważnień udzielanych przez Starostę i Zarząd,
4)       udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Rady, Zarządu, Starosty, powiatowych jednostek organizacyjnych oraz komórek organizacyjnych Starostwa,
5)       udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez Powiat,
6)       wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądem w sprawach dotyczących działania Zarządu, Starosty oraz powiatowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w sprawach przekraczających zakres pełnomocnictw udzielonych tym jednostkom), z wyłączeniem tych jednostek, których kierownicy występują jako pracodawcy),
7)       wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności Starostwa oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności                      w zakresie postępowania egzekucyjnego,
8)       informowanie Zarządu, Starosty, dyrektorów wydziałów o zmianach w przepisach prawnych dotyczących działalności organów Powiatu,
9)       wykonywanie innych zadań zgodnie z ustawą o radcach prawnych.
     
      § 37. 1. Audytor Wewnętrznywykonuje audyt wewnętrzny według procedur określonych przez Starostę oraz inne zadania określone przepisami prawa.
      2. Do podstawowych zadań audytora należy przeprowadzanie audytu wewnętrznego w Starostwie i powiatowych jednostkach organizacyjnych, a w szczególności:
1)       planowanie audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania                z wykonania planu audytu,
2)       przeprowadzenie audytu wewnętrznego na podstawie rocznego planu audytu, a w uzasadnionych przypadkach poza planem audytu,
3)       niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w jednostce,           w tym procedur kontroli finansowej, w wyniku którego Starosta uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę adekwatności, efektywności i skuteczności tych systemów,
4)       czynności doradcze, w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki,
5)       ocena zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w jednostce procedurami wewnętrznymi,
6)       ocena efektywności i gospodarności podejmowanych działań                   w zakresie systemów zarządzania i kontroli,
7)       ocena wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu,
8)       prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych i wewnętrznych oraz książki kontroli,
9)       gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej                            z przeprowadzonymi kontrolami.
 
      § 38. 1. Biuro Kontrolijest odpowiedzialne za prowadzenie wewnętrznych i zewnętrznych kontroli w Starostwie i powiatowych jednostkach organizacyjnych.
      2. Do podstawowych zadań biura należy w szczególności:
1)       opracowywanie rocznych planów kontroli,
2)       organizowanie i przeprowadzanie kontroli,
3)       badanie realizacji zadań i efektywności komórek organizacyjnych             i powiatowych jednostek organizacyjnych podczas prowadzonych kontroli,
4)       przeprowadzanie kontroli przestrzegania, przez podległe                           i nadzorowane jednostki, realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych dokonywania wydatków, która obejmuje w każdym roku co najmniej 5% wydatków podległych jednostek organizacyjnych,
5)       ustalanie przyczyn i skutków nieprawidłowości oraz wskazywanie pracowników,
6)       wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości,
7)       sporządzanie protokołów z kontroli,
8)       opracowywanie na podstawie wyników z kontroli rocznej informacji dotyczącej funkcjonowania kontrolowanych jednostek,
9)       współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej.
      § 39. 1.Biuro Rady Powiatuzapewnia obsługę techniczną                         i administracyjną Rady i komisji.
      2. Do podstawowych zadań biura w zakresie obsługi Rady należy               w szczególności:
1)      gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych do pracy Rady i komisji,
2)      przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady i komisji,
3)      protokołowanie obrad Rady,
4)      przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady,
5)       przekazywanie wniosków komisji i interpelacji radnych dyrektorom merytorycznych wydziałów i innym właściwym podmiotom oraz czuwanie nad terminowym ich załatwieniem w uzgodnieniu                       z Sekretarzem,
6)       przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady,
7)       udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego,
8)       prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, przekazywaniem, analizowaniem i publikowaniem oświadczeń majątkowych radnych,
9)       przekazywanie aktów prawa miejscowego obowiązującego na obszarze Powiatu, stanowionych przez Radę, do publikacji                      w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego                i ustalanie dat i numerów publikacji,
10)    prowadzenie rejestru petycji, skarg i wniosków wpływających do Rady, przekazywanie ich komisji rewizyjnej celem przeprowadzenia stosownego postępowania, ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentacji związanej z udzielaniem odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski,
11)    planowanie i organizowanie dyżurów radnych,
12)    prowadzenie spraw związanych z nadawaniem medalu „Za zasługi dla Powiatu Koszalińskiego”,
13)    opracowywanie analiz dla potrzeb Rady i komisji w ramach kompetencji należących do biura,
14)    pomoc w organizacji spotkań klubów Rady,
15)    prowadzenie rejestrów:
a)    uchwał Rady wraz z oznaczeniami publikacji w Dzienniku Urzędowym i kolejnych publikowanych zmian,
b)    wniosków i opinii komisji,
c)    postulatów, interpelacji i wniosków radnych oraz odpowiedzi na nie.
    
      § 40. 1. Powiatowy Rzecznik Konsumentówrealizuje zadania na podstawie przepisów dotyczących ochrony konsumentów i konkurencji.
      2.Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy w szczególności:
1)       zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich klientów,
2)       składanie wniosków w sprawach stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3)       występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw                    i interesów konsumentów,
4)       wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów,
5)       wstępowanie za zgodą konsumentów do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę ich interesów,
6)       stwarzanie możliwości udzielania obywatelom także w innych formach pomocy prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
7)       współpraca (współdziałanie) z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednostkami inspekcji handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
8)       korzystanie z prawa występowania przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji,
9)       występowanie z wnioskiem o wszczęcie postępowania antymonopolowego.
 
      § 41. Rzecznik Prasowyzapewnia obsługę prasową Rady, Zarządu            i Starosty, a w szczególności:
1)       realizuje zadania wynikające z przepisów prawa prasowego,
2)       współdziała z przedstawicielami środków masowego przekazu oraz informuje ich o polityce, działalności i zamierzeniach Rady, Zarządu          i Starosty,
3)       organizuje kontakty Rady, Zarządu i Starosty z dziennikarzami, zbiera i sporządza informacje na temat funkcjonowania Powiatu oraz prowadzi kampanie informacyjne,
4)       analizuje publikacje prasowe dotyczące Powiatu i reaguje na krytykę prasową,
5)       informuje mieszkańców o istotnych rozstrzygnięciach podejmowanych przez Radę, Zarząd i Starostę,
6)       udziela instruktażu pracownikom Starostwa w zakresie prawa prasowego,
7)       organizuje konferencje prasowe Starosty oraz kontakty dyrektorów wydziałów z dziennikarzami,
8)       prowadzi monitoring prasy lokalnej,
9)       organizuje i koordynuje proces redagowania „Gazety Ziemskiej”,
10)    prowadzenie spraw związanych z wydawaniem „Gazety Ziemskiej”,
11)    prowadzi rubryki strony internetowej Powiatu: Aktualności i Gazeta Ziemska,
12)    współpracuje przy organizacji uroczystości i imprez powiatowych.
 
      § 42. 1.Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnychodpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych. Pełnomocnik ochrony kieruje pionem ochrony w Starostwie.
      2. Do podstawowych zadań Pełnomocnika należy w szczególności:
1)       zapewnianie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej,
2)       zapewnianie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych,                    w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne,
3)       kontrolowanie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji w Starostwie,
4)       kontrolowanie ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
5)       opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Starostwie              i nadzorowanie jego realizacji,
6)       szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
7)       sprawowanie nadzoru nad pracą kancelarii tajnej Starostwa,
8)       prowadzenie spraw związanych z ewidencją, wydawaniem oraz kontrolą użytkowania pieczęci urzędowych i nagłówkowych,
9)       realizowanie zadań Starosty określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej i ustawie o ochronie informacji niejawnych,              w tym przygotowanie decyzji odmawiających dostępu do informacji niejawnych.
      3. Kancelaria tajna odpowiada za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie uprawnionym osobom dokumentów, zawierających informacje niejawne.
 
      § 43. Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakościąodpowiada za zapewnienie zgodności Systemu Zarządzania Jakością z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2001 oraz koordynowanie działań związanych            z funkcjonowaniem systemu zarządzania jakością w Starostwie.
 
      § 44. 1. Służba BHP realizuje kontrole i zadania na podstawie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
      2. Do zadań Służby BHP w szczególności należy:
1)       kontrola w zakresie bezpieczeństwa pracy, higieny pracy, zapobiegania chorobom zawodowym oraz przestrzegania przepisów ochrony pracy,
2)       udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowaniu wniosków wynikających z badania przyczyn                       i okoliczności wypadków przy pracy oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,
3)       prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, doradztwo                   w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa                    i higieny pracy,
4)       udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego,
5)       doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz dobór najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
6)       współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami,  w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa                  i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,
7)       współdziałanie z zakładem opieki zdrowotnej sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników,
8)       współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących   w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań                        i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami,
9)       doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu.
 
Rozdział VII
System kontroli wewnętrznej
 
      § 45. 1. Celem kontroli wewnętrznej jest:
1)       zapewnienie Radzie, Zarządowi i Staroście informacji niezbędnych do efektywnego kierowania sprawami Powiatu, powiatowych jednostek organizacyjnych i podejmowania prawidłowych decyzji,
2)       ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania oraz skuteczności stosownych środków,
3)       doskonalenie metod pracy Starostwa oraz powiatowych jednostek organizacyjnych.
      2. W ramach kontroli wewnętrznej występują trzy formy kontroli:
1)       samokontrola,
2)       kontrola instytucjonalna,
3)       kontrola funkcjonalna.
 
      § 46. Samokontrola to kontrola, do której zobowiązany jest każdy pracownik bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy. Polega na bieżącym kontrolowaniu prawidłowości wykony­wania własnej pracy, z uwzględnieniem obowiązków wynikających                          z posiadanego zakresu czynności.
 
      § 47. 1. Kontrola instytucjonalna jest niezależną funkcją oceniającą, będącą jednym z mechanizmów kontrolnych realizowanych w ramach systemu kontroli wewnętrznej w Starostwie.
      2. Kontrolę instytucjonalną przeprowadza Biuro Kontroli Wewnętrznej.
 
      § 48. 1. Kontrola funkcjonalna wykonywana jest przez pracowników na stanowiskach kierowniczych oraz na stanowiskach nie kierowniczych, w komórkach biorących udział w realizacji określonych zadań, operacji, procesów, itp., których obowiązki wykonywania kontroli funkcjonalnej zostały określone w zakresach czynności służbowych, bądź którzy do wykonywania tej kontroli zostali odrębnie upoważnieni.
      2. Kontrolę funkcjonalną przeprowadzają:
1)       Referat Organizacyjno - Społeczny - w sprawach organizacji                     i funkcjonowania oraz dyscypliny pracy,
2)       Wydział Finansowy - w zakresie spraw finansowych,
3)       Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych - w zakresie przestrzegania ustawy o ochronie informacji niejawnych,
4)       dyrektorzy wydziałów w podległych sobie wydziałach,
5)       doraźne zespoły powoływane przez Starostę.
 
      § 49. 1. System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną Starostwa              i zewnętrzną pozostałych powiatowych jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów wykonujących zadania Powiatu na podstawie umów przy uwzględnieniu kryteriów legalności, gospodarności, celowości                 i rzetelności.
           
      § 50. Kontrole mogą być prowadzone jako:
1)       kompleksowe – obejmujące całą lub większą część działania jednostki lub komórki kontrolowanej,
2)       problemowe – obejmujące badanie konkretnych zagadnień działalności jednej lub więcej jednostek, komórek – w zależności od potrzeb,
3)       doraźne – wynikające z bieżących potrzeb, jako element bieżącego nadzoru i koordynacji,
4)       sprawdzające – obejmujące ocenę wykonania zadań wynikających           z zaleceń pokontrolnych wydanych z uprzednio przeprowadzanych kontroli.
 
      § 51. 1. Dyrektorzy wydziałów oraz kierownicy powiatowych jednostek organizacyjnych wykonują czynności umożliwiające dokonanie kontroli oraz są odpowiedzialni za właściwe przygotowanie i przeprowadzenie kontroli, jak również prawidłowe wykorzystanie wyników kontroli.
      2. Powiatowe jednostki organizacyjne powinny być poddawane kontroli kompleksowej nie rzadziej niż raz na 4 lata. Od zasady tej można odstąpić, jeśli kontrole problemowe i doraźne, przeprowadzane     w jednostce w ciągu 4 lat przez wszystkie organy kontroli, objęły podstawową działalność jednostki.
 
      § 52. Starosta w formie zarządzenia określa szczegółowe zasady organizacji i wykonywania kontroli.
 
Rozdział VIII
Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu
aktów prawnych organów Powiatu
 
      § 53. 1. Do zadań wydziałów Starostwa należy przygotowywanie                          w zakresie swego działania projektów:
1)       uchwał Rady,
2)       uchwał Zarządu,
3)       zarządzeń Starosty.
      2. Projekty aktów prawnych winny być przygotowane zgodnie                   z powszechnie stosowanymi zasadami techniki legislacyjnej.
      3. Treść projektów aktów prawa powinna być jasna, zwięzła, poprawna pod względem językowym i powszechnie zrozumiała.
      4. Akty prawne przygotowywane są wg zasad ustalonych przez Starostę dla zarządzeń Starosty oraz zasad ustalonych przez Zarząd dla uchwał Rady i Zarządu.
     
      § 54. 1. Projekt aktu prawa powinien zawierać w szczególności tytuł, podstawę prawną, przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem danego aktu prawa i uzasadnienie.
      2. Tytuł aktu prawa powinien zawierać:
1)       oznaczenie rodzaju aktu (uchwała, zarządzenie),
2)       numer aktu,
3)       oznaczenie organu wydającego akt,
4)       datę podjęcia aktu (dzień, miesiąc, rok),
5)       określenie przedmiotu aktu.
      3. W treści aktu należy:
1)       określić podstawę prawną z powołaniem się na konkretne przepisy upoważniające organ do określonego działania i dokładnie wskazać źródło publikacji (pełna podstawa prawna z zacytowaniem wszystkich zmian przepisów do danej ustawy, rozporządzenia, uchwały, zarządzenia),
2)       podać zwięźle istotne postanowienia aktu ujęte w paragrafy, ustępy, punkty, litery i tirety,
3)       wskazać termin realizacji,
4)       określić podmioty odpowiedzialne za wykonanie lub nadzorujące realizację aktu,
5)       określić sposób wejścia w życie aktu,
6)       podać pełne tytuły aktów, które tracą moc,
7)       umieścić klauzulę o ogłoszeniu w przypadku, jeżeli przewidują to przepisy.
      4. W uzasadnieniu należy w szczególności wskazać potrzebę podjęcia aktu, oczekiwane skutki społeczne oraz ewentualne skutki finansowe, z jednoczesnym wskazaniem źródła ich pokrycia.
     
      § 55. 1. Przygotowanie projektu należy do dyrektora wydziału,                   z którego właściwością rzeczową związane są sprawy będące przedmiotem regulacji aktu.
      2. Projekt aktu prawnego po dokonaniu niezbędnych uzgodnień podlega kontroli pod względem redakcyjnym i prawnym przez Referat Prawny. Kontrola przeprowadzana jest na zasadach określonych               w odrębnych przepisach.
      3. W przypadku stwierdzenia uchybień formalno-prawnych radca prawny zwraca projekt aktu projektodawcy w celu usunięcia wad,                   z pouczeniem o obowiązku przedstawienia poprawionych projektów do ponownego zaopiniowania.
      4. Prawidłowo sporządzone projekty aktów prawa, podpisane przez dyrektora wydziału merytorycznie odpowiedzialnego za przygotowanie projektu i pracownika przygotowującego projekt oraz zaparafowane przez radcę prawnego na każdej stronie dokumentu, kierowane są do Rady, Zarządu lub Starosty.
      5. Akty prawa po ich podpisaniu podlegają ewidencji w odpowiednich rejestrach, w tym:
1)       uchwały Rady - w rejestrze uchwał Rady prowadzonym przez Biuro Rady Powiatu,
2)       uchwały Zarządu - w rejestrze uchwał Zarządu prowadzonym przez Referat Organizacyjno – Społeczny,
3)       zarządzenia Starosty - w rejestrze Zarządzeń Starosty prowadzonym przez Referat Organizacyjno – Społeczny.
       
      § 56. Szczegółowy tryb i zasady wnoszenia oraz rozpatrywania wniosków i projektów uchwał na posiedzeniach Zarządu oraz wnoszenia uchwał Rady określa uchwała Zarządu.
 
Rozdział IX
Zasady podpisywania pism
 
      § 57. 1. Starosta podpisuje korespondencję kierowaną do:
1)       naczelnych i centralnych organów władzy, administracji i wymiaru sprawiedliwości, kontroli i innych organów centralnych oraz ich kierowników, placówek dyplomatycznych i konsularnych,
2)       posłów i senatorów,
3)       sejmików samorządowych województw,
4)       wojewodów, marszałków, starostów, wójtów, burmistrzów                         i prezydentów.
      2. Starosta podpisuje:
1)       pisma związane z reprezentowaniem Powiatu na zewnątrz,
2)       pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności Starostwa,
3)       wnioski o nadanie orderu lub odznaczenia,
4)       decyzje z zakresu administracji publicznej, do których wydawania Starosta nie upoważnił innych osób,
5)       decyzje w sprawach kadrowych,
6)       odpowiedzi na pisma adresowane do niego, o ile nie udzielił upoważnienia do ich podpisu,
7)       odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne organów kontroli,
8)       upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych,
9)       pełnomocnictwa do prowadzenia spraw w jego imieniu (w tym pełnomocnictwa procesowe),
10)    odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski oraz krytykę prasową,
11)    inne pisma w sprawach należących do jego właściwości.
      3. Do decyzji i podpisu Starosty należą również sprawy zastrzeżone  w odrębnym trybie lub mające ze względu na swój charakter specjalne znaczenie.
      4. Pisma i decyzje przedstawione do podpisu Staroście powinny być uprzednio parafowane przez dyrektora wydziału, a w przypadku, gdy zawierają dane należące do właściwości kilku wydziałów - zawierać stwierdzenie o uzgodnieniu.
 
      § 58. 1. Wicestarosta, Sekretarz oraz Skarbnik podpisują pisma na podstawie udzielonych przez Starostę upoważnień oraz inne pisma wynikające z zakresu ich działania.
      2. Wicestarosta podpisuje w szczególności:
1)       pisma i dokumenty w zakresie spraw przez siebie prowadzonych,
2)       decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej na podstawie upoważnienia Starosty,
3)       odpowiedzi na pisma imienne do niego adresowane,
4)       dokumenty finansowe w zakresie ustalonym przez Starostę.
      3. Sekretarz podpisuje w szczególności:
1)       pisma i dokumenty w zakresie spraw przez siebie prowadzonych,
2)       odpowiedzi na pisma imienne do niego adresowane,
3)       dokumenty finansowe w zakresie ustalonym przez Starostę.
 
      § 59. 1. Dyrektorzy wydziałów:
1)       przygotowują i parafują pisma w sprawach zastrzeżonych dla Starosty, Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika,
2)       podpisują pisma w sprawach niezastrzeżonych dla Starosty, Wicestarosty, Sekretarza, a należących do zakresu działania wydziału,
3)       podpisują na podstawie upoważnienia Starosty decyzje                            w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
4)       podpisują inne dokumenty wynikające z upoważnień szczególnych.
 
      § 60. 1. Pracownicy komórek organizacyjnych opracowujący pisma, parafują je swoim podpisem.
      2. Pracownicy komórek organizacyjnych podpisują na podstawie upoważnienia Starosty decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
Rozdział X
Tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania petycji, skarg i wniosków
 
      § 61. 1. Petycje, skargi i wnioski składane przez mieszkańców osobiście przyjmuje Starosta, Wicestarosta lub Sekretarz w każdy czwartek w godz. 1300 – 1600.
      2. Petycje, skargi i wnioski przyjmowane są również w Referacie Organizacyjno – Społecznym i Biurze Rady w godzinach pracy.
      3. Rozpatrywanie petycji, skarg i wniosków odbywa się na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.
 
      § 62. 1. Skargi dotyczące zadań lub działalności Zarządu w sprawach należących do zadań z zakresu administracji rządowej rozpatruje Wojewoda.
      2. Skargi dotyczące działalności Zarządu, Starosty oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych rozpatruje Rada,                              z zastrzeżeniem ust.1.
      3. Skargi i wnioski dotyczące zadań lub działalności wszystkich pracowników komórek organizacyjnych Starostwa rozpatruje Starosta.
      § 63. 1. Petycje, skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, pocztą elektroniczną, a także ustnie do protokołu.
      2. Petycje, skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko, nazwę oraz adres wnoszącego, pod rygorem pozostawienia ich bez rozpoznania w przypadku braku tych danych.
 
      § 64. 1. Jeżeli petycja, skarga lub wniosek nie zostały złożone na piśmie osoba przyjmująca petycję, skargę lub wniosek sporządza protokół przyjęcia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
      2. Protokół przyjęcia zawiera:
1)       datę przyjęcia,
2)       imię, nazwisko i adres składającego,
3)       zwięzłe określenie sprawy,
4)       imię i nazwisko przyjmującego,
5)       podpis składającego.
      3. Petycje, skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do Referatu Organizacyjno - Społecznego należy niezwłocznie przekazać Staroście.
      4. Petycje, skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do Biura Rady należy niezwłocznie przekazać Przewodniczącemu Rady.
      5. Po załatwieniu petycji, skargi czy wniosku, całość akt przechowywana jest odpowiednio w Referacie Organizacyjno – Społecznym lub w Biurze Rady Powiatu.
     
      § 65. 1. Rejestr petycji, skarg i wniosków, których rozpatrzenie należy do właściwości Rady prowadzi Biuro Rady Powiatu.
      2. Rejestr pozostałych petycji, skarg i wniosków prowadzi Referat Organizacyjno - Społeczny.
      3. W rejestrach petycji, skarg i wniosków stosuje się następujące symbole:
„P” – petycja,
„S” – skarga,
„W” – wniosek.
      4. Petycje, skargi i wnioski wnoszone przez senatorów, posłów                   i radnych oznacza się dodatkowo literą „s”, „p”, lub „r”.
     
      § 66. 1. Odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski podpisują:
1)       w sprawach dotyczących zadań lub działalności Zarządu oraz Starosty - Przewodniczący Rady Powiatu;
2)       w sprawach dotyczących zadań lub działalności pracowników Starostwa - Starosta.
                       
      § 67. 1. Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie i rejestrowanie petycji, skarg i wniosków koordynuje Sekretarz, który:
a)    nadzoruje terminowość rozpatrywanych petycji, skarg                          i wniosków,
b)    udziela obywatelom zgłaszającym się w sprawach petycji, skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwiania sprawy,
c)    kieruje obywatela do właściwego wydziału lub organizuje przyjęcie obywateli przez Starostę lub właściwego członka Zarządu,
d)    prowadzi kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania                            i rozpatrywania petycji, skarg i wniosków.
      2. Dyrektorzy wydziałów odpowiedzialni są za:
a)    wszechstronne wyjaśnienia i terminowe załatwianie petycji, skarg i wniosków,
b)    niezwłoczne przekazywanie do Referatu Organizacyjno - Społecznego wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnych do rozpatrzenia petycji, skarg i wniosków.
 
Rozdział XI
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw klientów w Staro­stwie
 
 
      § 68. 1.Indywidualne sprawy klientów załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowa­nia admini­stracyjnego oraz przepisach szczególnych.
      2. Pracownicy Starostwa są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidual­nych spraw klientów, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.
      3. Dyrektorzy wydziałów ponoszą odpowiedzialność za terminowe               i prawidłowe załatwia­nie indywidualnych spraw klientów przez pracowników podległych komórek organiza­cyj­nych.
 
      § 69. 1. Klienci przyjmowani są bez ograniczeń od poniedziałku do piątku w pełnym wymiarze ustalonego czasu pracy Starostwa.
      2. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności ze względu na specyfikę zadań w danej komórce organizacyjnej Starostwa, Starosta może wyrazić zgodę na przyjmowanie klientów w ograniczonym wymiarze ustalonego czasu pracy Starostwa.
 
      § 70. 1.Pracownicy, obsługując klientów, zobowiązani są do:
1)       udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy               i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
2)       rozstrzygnięcia sprawy, w miarę możliwości na miejscu,                            a w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia,
3)       informowania zainteresowanych o stanie załatwienia ich sprawy,
4)       powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy,                 w przypadku zaistnienia ta­kiej koniecz­ności,
5)       informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wyda­nych roz­strzygnięć.
      2. Klienci mają prawo uzyskiwać informacje w formie ustnej, pisemnej lub drogą elektro­niczną.
 
 
 
 
Rozdział XIII
Postanowienia końcowe
 
      § 71. Traci moc:
1)       uchwała Nr XVI/159/2004 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie.
2)       uchwała Nr XXII/251/05 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 28 grudnia 2005 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie.
 
      § 72. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi.
 
      § 73. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2007 r.
 
 
Przewodniczący Rady
 
Dariusz Kalinowski
 
 
 
 
UZASADNIENIE
 
 
do Projektu Uchwały Nr IX/76/07 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia    28 czerwca 2007 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie.
 
            W oparciu o art. 35 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r.                       o samorządzie powiatowymorganizację i zasady funkcjonowania Starostwa Powiatowego określa regulamin organizacyjny uchwalany przez Radę Powiatu na wniosek Zarządu Powiatu.
           
            W związku ze zmianami przepisów normujących obowiązki organów administracji publicznej, wypracowaniem procedur i zasad dotyczących funkcjonowania Starostwa, koniecznym stało się dostosowanie obowiązujących regulacji wewnętrznych w Starostwie do realizacji zadań.
            Proponowane zmiany w stosunku do aktualnie obowiązującego Regulaminu dotyczą utworzenia nowych komórek organizacyjnych na bazie istniejących struktur, zmiany zakresu zadań wykonywanych przez komórki organizacyjne oraz eliminują z jego treści normy prawne zawarte w innych przepisach.
            W konsekwencji zaszła konieczność opracowania nowego schematu organizacyjnego, odzwierciedlającego strukturę organizacyjną.
            Ze względu na liczne zmiany w stosunku do obowiązującego Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Koszalinie, których wprowadzenie naruszałoby konstrukcję oraz spójność Regulaminu, uzasadnionym jest uchwalenie nowego aktu. 
Schemat Ogranizacyjny SP