Nr XXI/235/09 w sprawie założenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego wchodzącego w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Bobolicach.
UCHWAŁA Nr XXI/235/09
RADY POWIATU w KOSZALINIE
z dnia 16 lutego 2009 roku
w sprawie założenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego wchodzącego w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Bobolicach.
Na podstawie art. 5 ust. 2, pkt.1,art. 5a ust. 2 pkt. 2,art. 5c pkt. 1 oraz art. 58 ust.1 i ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 69, poz. 624, Nr 109, poz. 1161, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781; z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104; z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658; z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 20, poz. 818 i Nr 181, poz. 1292; z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 oraz z 2009 r. Nr 6,poz.33) uchwala się, co następuje:
§ 1. Zakłada się z dniem 1 września 2009 r. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne, wchodzące w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bobolicach.
§ 2. 1. Nadaje się statut Uzupełniającemu Liceum Ogólnokształcącemu Specjalnemu stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
2.Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bobolicach zostanie dostosowany do zmian wynikających z niniejszej uchwały w terminie do dnia 31 sierpnia 2009 r.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Koszalinie.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 września 2009 r.
UZASADNIENIE
do uchwały Nr XXI/235/09 Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 16 lutego 2009 r. w sprawie założenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego wchodzącego w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bobolicach
Zgodnie z ustawą o systemie oświaty i § 1 ust. 1 pkt. 5c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) oraz § 1 pkt. 1 lit. f rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.), od 2005 r. istnieje możliwość zakładania dwuletnich liceów ogólnokształcących specjalnych dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Bobolicach przeznaczone jest dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, którzy ukończyli szkołę zawodową specjalną. Jego celem jest wyrównywanie braków i szans edukacyjnych oraz wszechstronny rozwój uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Liceum umożliwia kontynuowanie edukacji oraz przygotowanie do życia osobistego, społecznego i zawodowego. Osoby, które ukończą tego typu liceum mają możliwość dalszego kształcenia się w nowych zawodach, we wszystkich szkołach policealnych (nie wymagających matury), co znacznie zwiększy ich szanse na rynku pracy, daje możliwość zdobycia większej wiedzy, podnosi prestiż społeczny osób niepełnosprawnych intelektualnie i zmniejsza zagrożenie bezrobociem. Uczniowie mogą również przystąpić do matury. Realizują podstawę programową kształcenia ogólnego dla liceum na poziomie podstawowym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 19, poz. 166). Nauczyciele pracujący z uczniami opierają się na metodach oligofrenopedagogiki. Uczniowie objęci są dodatkowym wsparciem w postaci zajęć rewalidacyjnych, w tym zajęć dydaktyczno - wyrównawczych. Klasy liczą do 16 uczniów. Uczniowie mają od 19 do 24 lat. Każdy z uczniów musi posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na etap liceum, wydane przez zespoły orzekające poradni psychologiczno-pedagogicznych. Rekrutacja odbywa się na podstawie wewnętrznego regulaminu rekrutacji , na który składają się: konkurs świadectw, wewnętrzna praca pisemna oraz rozmowa kwalifikacyjna.
Załącznik
do Uchwały Nr XXI/235/09
Rady Powiatu w Koszalinie
z dnia 16 lutego 2009 r.
STATUT
Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego w Bobolicach
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Bobolicach, zwane dalej Liceum mieści się w Bobolicach przy ul. Pocztowej 15, 76-020 Bobolice i funkcjonuje jako szkoła publiczna.
2.Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Koszaliński.
§ 2. Cykl kształcenia w Liceum trwa 2 lata.
II.CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 3. Liceum obejmuje kształceniem, wychowaniem, opieką i rehabilitacją młodzież upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim.
§ 4. Szkoła w szczególności:
1) realizuje cele i zadania wynikające z ustaw, z wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych oraz programu wychowawczego szkoły, o którym mowa w podstawie programowej kształcenia ogólnego, programu profilaktyki określonych odrębnymi przepisami,
2) wykonuje zadania, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju uczniów, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia w czasie zajęć szkolnych, przerw międzylekcyjnych, także podczas zajęć pozaszkolnych,
3) uwzględnia system oceniania zgodny z przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów egzaminów,
4) organizuje współdziałanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, a także z różnego rodzaju ośrodkami poradnictwa i specjalistycznej pomocy dla dzieci i rodziców,
5) organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, zainteresowań oraz wyrównywania szans i wspierania możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży,
6) uwzględnia w zasadach i formach współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, ich prawo do znajomości zadań szkoły oraz przepisów prawa oświatowego,
7) prowadzi formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie,
8) podejmuje działalność integrującą życie społeczne mieszkańców i stanowi centrum kulturotwórcze.
III ORGANY SZKOŁY
§ 5. Organami szkoły są:
1) Dyrektor szkoły,
2) Rada Pedagogiczna,
3) samorząd uczniowski,
4) rada rodziców oraz rada szkoły – jeżeli zostaną utworzone.
§ 6. Dyrektor szkoły jest organizatorem i kierownikiem toku dydaktycznego oraz procesu wychowawczego i opiekuńczego młodzieży, a także bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w szkole.
§ 7. Dyrektor szkoły w szczególności:
1) sprawuje nadzór pedagogiczny,
2) realizuje uchwały rady pedagogicznej,
3) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
4) inicjuje i kieruje działalność nauczycieli w zakresie weryfikowania programów oraz doskonalenia metod dydaktycznych i wychowawczych.
§ 8. Rada pedagogiczna w szczególności:
1) zatwierdza plany pracy szkoły,
2) zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmuje uchwały w sprawie innowacji pedagogicznych,
4) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
§ 9. W szkole działa samorząd uczniowski. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie w własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 10. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia uczniów. Formy współdziałania uwzględniają prawo rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań pracy szkoły, przepisów prawnych dotyczących uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów).
IV.ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 11. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określając przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 12. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę
§ 13. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Zasady tworzenia i prowadzenia oddziałów są zgodne z ramowymi planami nauczania.
§ 14. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 15. 1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2.Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§ 16. Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np. zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych.
§ 17. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
V.NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 18. 1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§ 19. 1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów (wychowanków).
2. W szczególności do zadań nauczyciela należy:
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2) prawidłowy przebieg procesu nauczania,
3) dbałość o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny,
4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów ich zdolności i zainteresowań,
5) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów
6) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
7) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy.
§ 20. 1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe (problemowo-zadaniowe).
2. Pracą zespołu kieruje, powołany przez dyrektora szkoły, radę pedagogiczną lub zespół, przewodniczący (kierownik) zespołu.
3. Do zadań zespołu m.in. należy:
1) wybór programów nauczania, współdziałanie w ich realizacji,
2) opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć uczniów, stymulowanie rozwoju uczniów,
3) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§ 21. 1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się oddziałem przez cały okres nauczania w danym typie szkoły.
§ 22. Do zadań pracowników administracji i obsługi w szczególności należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania szkoły pod względem organizacyjnym i finansowym.
§ 23. Szczegółowy zakres zadań i obowiązków pracowników administracji i obsługi zostanie ustalony przez dyrektora.
VI. UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 24. Do klasy pierwszej liceum przyjmuje się uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej oraz zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej, na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydanych przez zespoły orzekające poradni psychologiczno – pedagogicznych.
§ 25. 1. Uczeń ma w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- warunków zapewniających bezpieczeństwo i poszanowanie jego godności,
- rozwijania zainteresowań, zdolności, talentów,
- pomocy w przypadku trudności w nauce,
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową.
2. Uczeń ma w szczególności obowiązek:
- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,
- przestrzegać zasady kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
- przestrzegać postanowień dotyczących odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój.
§ 26. Szkoła opracuje szczegółowy wykaz praw i obowiązków ucznia, rodzaje kar i nagród, tryb odwołania się od kar oraz określi przypadki i procedurę skreślania z listy uczniów. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 27. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.