ul. Pocztowa 15; 76-020 Bobolice
tel/ faks: (094) 318 73 35
Ośrodek funkcjonuje od 1 września 2013 r. Umożliwia dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Ośrodek jest placówką niepubliczną i został założony przez Stowarzyszenie na Rzecz Osób Wykluczonych i Zagrożonych Wykluczeniem Społecznym „Wspólny Świat”, które jest organem prowadzącym placówkę.
Przeznaczony dla:
• dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, od 3 do 25 roku życia;
• dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze sprzężoną niepełnosprawnością, od 7 do 21 roku życia;
• dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju od urodzenia do podjęcia nauki w szkole.
Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w zespołach.
Ośrodek zapewnia:
- wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim udział w zajęciach: rewalidacyjno – wychowawczych, prowadzonych indywidualnie lub w zespołach specjalistycznych, dostosowanych do potrzeb wychowanków, w szczególność w zakresie terapii psychologicznej, rewalidacji i rehabilitacji terapeutycznych takich jak dogoterapia i hipoterapia;
- wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego na etapie szkoły podstawowej i gimnazjum na podstawie zgodny dyrektora szkoły macierzystej, w obwodzie miejsca zamieszkania dziecka, obowiązku nauki oraz realizację indywidualnego programu edukacyjnego uwzględniającego podstawę programową kształcenia ogólnego i orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną poprzez udział w zajęciach: edukacyjno – terapeutycznych, prowadzonych indywidualnie lub w zespołach specjalistycznych, dostosowanych do potrzeb wychowanków, w szczególności w zakresie terapii psychologicznej, rewalidacji i rehabilitacji terapeutycznych takich jak dogoterapia i hipoterapia
- wspomaganie rodziców (opiekunów prawnych) w pełnieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych, w szczególności przez organizowanie indywidualnych konsultacji z psychologiem lub wychowawca grupy, zajęć psychoeduakacyjnych, warsztatów umiejętności wychowawczych i grup wsparcia. Zadania i działalność dydaktyczna Ośrodka wynika z możliwości, potrzeb i stopnia zaburzeń każdego dziecka.
Wymagane dokumenty przyjęcia wychowanka do OREW:
- wniosek przyjęcia dziecka do OREW;
- orzeczenie do kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną;
- decyzja dyrektora szkoły macierzystej w sprawie zezwolenia na spełnienie obowiązku szkolnego / nauki poza szkołą.
Czas pracy
Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny, z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy, jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne. Czas pracy ośrodka – 8 godzin dziennie (placówka pobytu dziennego).
Cele i zadania Ośrodka:
- poprawa rozwoju psychoruchowego i społecznego;
- poprawa ogólnego stanu zdrowia i sprawności oraz umiejętności funkcjonowania
w życiu codziennym;
- rozwój osobowości i utrzymanie dobrej kondycji psychicznej (dobrego samopoczucia, bez lęków, napięć, z gotowością do kontaktów i działania),
- rozwój więzi społecznych oraz form komunikowania się;
- rozwój zainteresowania otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących;
- rozwój myślenia;
- rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwianie samorealizacji w tych dziedzinach;
- osiąganie autonomii wewnętrznej i niezależności osobistej;
- rozwój umiejętności współżycia w grupie;
- pomoc w stawaniu się członkiem społeczności lokalnej;
- poprawa rozumienia i zaspokajania przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka;
- poprawa radzenia sobie przez rodzinę i jej poszczególnych członków z obowiązkiem opieki i pielęgnacji dzieckiem niepełnosprawnym;
- kształtowanie korzystnych postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych w środowisku lokalnym;
- stymulacja rozwoju psychoruchowego, intelektualnego oraz społecznego dziecka,
- opieka dostosowana do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności dzieci oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań obejmujących
w szczególności: przemieszczanie, czynności fizjologiczne, utrzymanie higieny, spożywanie posiłków, ubieranie i rozbieranie, ochronę przed niebezpieczeństwem;
- prowadzenie zajęć rewalidacyjno –wychowawczych, będących realizacją obowiązku szkolnego;
- wyrabianie wrażliwości i sprawności w zakresie zmysłów oraz ich zintegrowanego funkcjonowania;
- prowadzenie terapii: ogólnorozwojowej, psychologicznej, logopedycznej, terapii zajęciowej;
- organizowanie zajęć dodatkowych w formie: np. hipoterapii, dogoterapii lub hydroterapii;
- tworzenie warunków rozbudzania oraz zdobywania umiejętności w zakresie ekspresji twórczej, kontaktu z kulturą oraz udziału w rekreacji, w tym turystyce i sporcie;
- nauczanie dzieci samoobsługi w zakresie zapewniania zasad higieny codziennej,
- zapewnienie transportu w miarę potrzeb i możliwości;
- tworzenie warunków dla aktywności społecznej rodziców i wolontariuszy;
- współpraca z różnymi instytucjami w kompleksowym oddziaływaniu rehabilitacyjnym, edukacyjnym oraz opiekuńczym;
- popularyzowanie potencjalnych możliwości i prawa do godnego życia osób z upośledzeniem umysłowym, m. in. przez organizowanie dni otwartych, wystaw, uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej, w imprezach zewnętrznych,podporządkowanie się wymogom życia społecznego, nauczanie współżycia i współdziałania z kolegami, poszanowania wytworów pracy własnej i innych osób;
- kształtowanie uczuć sympatii, przywiązania i życzliwości;
- uczenie dzieci i młodzieży obserwacji otoczenia, wyciągania wniosków z konkretnych sytuacji oraz zmian zachodzących w środowisku, umiejętności posługiwania się prostymi narzędziami;
- nauczenie porozumiewania się za pomocą mowy czynnej lub niewerbalnej;
- zapoznanie dzieci i młodzieży z najbliższym środowiskiem przyrodniczo – technicznym;
- współdziałanie z rodziną poprzez udzielanie jej wszechstronnej pomocy w wychowaniu ich niepełnosprawnych dzieci.