Działalność rozpoczął 06 czerwca 1991 roku. Jest całodobową placówką
dysponującą 80 miejscami w 1, 2, 3 i 4 osobowych pokojach usytuowanych na trzech piętrach budynku. Każdy pokój wyposażony jest w węzeł sanitarny, dostosowany dla osób przewlekle somatycznie chorych, niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Na parterze mieszkańcy mają do dyspozycji gabinet doraźnej pomocy medycznej, pomieszczenia do rehabilitacji leczniczej, społecznej, edukacyjnej, punktu bibliotecznego, terapii zajęciowej, pomieszczenia dziennego pobytu, świetlicy i jadalni. Na najniższym poziomie znajduje się kuchnia z zapleczem.
Do budynku prowadzą dwa wejścia, z których jedno wyposażone jest w podjazd dla osób niepełnosprawnych. Budynek jest wyposażony w windę osobową przystosowaną do przewozu osób niepełnosprawnych.
W Domu Pomocy Społecznej w Mielnie prowadzona jest rehabilitacja (w tym także społeczna). Odbywa się ona poprzez stosowanie szeregu działań, organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych i społecznych, mających na celu osiągnięcie lub podtrzymanie możliwie najwyższego poziomu funkcjonowania osób, przy aktywnym ich uczestnictwie.
Działania rehabilitacyjne są realizowane poprzez terapię zajęciową, prowadzoną przez fachowców
w danej dziedzinie. Instruktor ds. kulturalno – oświatowych, terapeuta zajęciowy, fizjoterapeuta, stosują świadomy dobór różnych zajęć typu fizycznego, manualnego, intelektualnego
i rozrywkowego, które usprawniają uszkodzoną czynność organizmu, a także pozytywnie oddziałują na stan psychiczny mieszkańców. Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, opiekuńcze, społeczne i religijne na poziomie obowiązującego standardu.
Zakres i poziom świadczonych usług uwzględnia w szczególności wolność, intymność, godność, poczucie bezpieczeństwa, stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców domu.
Osoby przebywające w Domu objęte są opieką medyczną z tytułu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Usytuowany na obszarze 1 ha teren jest ogrodzony i zagospodarowany zielenią oraz alejkami spacerowymi. W przydomowym parku funkcjonuje letni amfiteatr mieszczący jednorazowo 150-200 osób, w którym odbywają się okolicznościowe imprezy kulturalne. Położenie DPS
w nadmorskim kurorcie, pretenduje jednostkę do realizacji wszelkich form aktywności kulturalno – sportowo – rekreacyjnej. Na uwagę zasługuje fakt, ze Dom nie funkcjonuje w oderwaniu od środowiska lokalnego. Współpraca ze społecznością buduje jego dobry wizerunek w gminie, powiecie oraz w województwie.
Dom współpracuje z instytucjami oświatowo – kulturalnymi w gminie, klubami seniora z gminy
i miasta Koszalin, ośrodkami wsparcia oraz instytucjami zajmującymi się osobami niepełnosprawnymi z niemal całego województwa.
Dzięki programowi współfinansowanemu z środków unijnych, w przydomowym parku funkcjonuje siłownia na świeżym powietrzu, mini golf oraz rekreacyjne altanki ogrodowe (wspaniałe miejsce do spotkań, gry w szachy, ochrony przed letnim słońcem).
Dom świadczy usługi według obowiązującego standardu:
1) W zakresie potrzeb bytowych zapewniając: miejsce zamieszkania, wyżywienie, odzież i obuwie, utrzymanie czystości;
2) Opiekuńcze, polegające na: udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, pielęgnacji, niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
3) Wspomagające polegające na: umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej, podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców, umożliwieniu zaspokajania potrzeb religijnych
i kulturalnych, zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców, stymulowaniu nawiązywania, utrzymania i rozwijania kontaktów
z rodziną i środowiskiem, działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości, pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi
w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych, finansowaniu
w miarę możliwości, mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańca oraz dostępności do informacji o tych prawach, sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców.