Nowe zasady rejestracji sprzętu pływającego
Od 1 sierpnia 2020 r. rejestracja sprzętu pływającego prowadzona będzie na podstawie ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2018 r. poz. 1137, z 2019 r. poz. 1716).
Na mocy nowych przepisów wprowadzony zostanie jeden rejestr dla wszystkich jachtów i innych jednostek pływających do 24 m.
OBOWIĄZKOWI REJESTRACJI PODLEGAJĄ JEDNOSTKI PŁYWAJĄCE O DŁUGOSCI WIĘKSZEJ NIŻ 7,5 m ORAZ O MOCY SILNKA POWYŻEJ 15 KW. JEDNOSTKA PŁYWAJĄCA O DŁUGOŚCI DO 7,5 M, KTÓRA NIE PODLEGA OBOWIĄZKOWI REJESTRACJI, MOŻE BYĆ ZAREJESTROWANA NA WNIOSEK WŁAŚCICIELA.
Przepisy ustawy stosuje się do następujących rodzajów jednostek pływających o długości do 24 m:
1) statków morskich przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji:
- jachtów rekreacyjnych,
- jachtów komercyjnych;
2) statków żeglugi śródlądowej przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji lub połowu ryb:
- jachtów rekreacyjnych,
- jachtów komercyjnych,
- jednostek pływających używanych do połowu ryb.
W celu rejestracji jednostki pływającej należy złożyć wniosek do dowolnie wybranego organu rejestrującego na terenie kraju. Wniosek będzie można złożyć w formie papierowej bądź elektronicznie, za pośrednictwem profilu e-PUAP.
Opłata za zarejestrowanie jednostki pływającej wynosi 80 zł.
Termin załatwienia sprawy: 30 dni.
Rejestr jest jawny, każda zainteresowana osoba będzie mogła uzyskać nieodpłatny, elektroniczny dostęp do podstawowych informacji zawartych w bazie danych REJA24 dotyczących danej jednostki.
Dokument rejestracyjny w formie plastikowej karty o wymiarach 53,98 x 85.60 mm z podstawowymi informacjami dotyczącymi jednostki pływającej, będzie jednocześnie dowodem polskiej przynależności państwowej i dowodem własności jednostki.
Przepisy ustawy nie mają zastosowania do następujących jednostek pływających:
- statków zarejestrowanych w polskim rejestrze okrętowym, o którym mowa w art. 23 § 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. – Kodeks morski (Dz. U. z 2018 r. poz. 2175);
- statków przeznaczonych lub używanych do przewozu więcej niż 12 pasażerów (statków pasażerskich);
- statków używanych do wykonywania rybołówstwa komercyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 277, 285);
- statków o napędzie mechanicznym albo statków bez napędu mechanicznego przeznaczonych do przewozu osób lub rzeczy na wodach śródlądowych z jednego brzegu drogi wodnej na drugi brzeg (promów);
- statków o napędzie mechanicznym albo statków bez napędu mechanicznego przeznaczonych do przewozu na wodach śródlądowych nie więcej niż 12 pasażerów z jednego brzegu drogi wodnej na drugi brzeg (łodzi przewozowych).
Osoby, które posiadają zarejestrowany jacht, zobowiązani są do dokonania powtórnej rejestracji na nowych zasadach.
Ustawodawca przyjął w tej materii następujące terminy:
- wpisy do rejestrów dokonane oraz dokumenty wydane do dnia 1 stycznia 2000 r. – przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 1.08.2021 r.
- wpisy do rejestrów dokonane oraz dokumenty wydane do dnia 1 stycznia 2006 r. – przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 1.02.2022 r.
- wpisy do rejestrów dokonane oraz dokumenty wydane po dniu 1 stycznia 2006 r. – przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 1.02.2023 r.
Właściciel jachtu lub innej jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.