Wydanie prawa jazdy po raz pierwszy
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | prawo jazdy |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Komunikacji i Dróg |
1. Sposoby dostarczenia dokumentów:
osobiście | pocztą | faxem | elektronicznie |
✔️ | ❌ | ❌ | ❌ |
2. Sposoby odbioru dokumentów:
osobiście | pocztą | faxem | elektronicznie |
✔️ | ❌ | ❌ | ❌ |
3. Wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie prawa jazdy składany przed przystąpieniem do szkolenia na prawo jazdy odpowiedniej kategorii - do pobrania tylko bezpośrednio na stanowisku pracy,
- orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami wydane przez lekarza uprawnionego do badań kierowców,
- pisemna zgoda rodziców lub opiekunów, gdy osoba nie ukończyła 18 lat – dotyczy prawa jazdy kategorii: AM, A1, A2, B1, B lub T,
- kolorowa fotografia o wymiarach 35 × 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami wraz z orzeczeniem o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku - O rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 roku poz. 573 z późniejszymi zmianami).
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny wraz z zaświadczeniem o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na zewnętrznym nośniku danych.
- dowód osobisty (do wglądu).
4. Sposób złożenia dokumentów:
- dostarczenie osobiście do Wydziału Komunikacji i Dróg Starostwa Powiatowego w Koszalinie przy ul. Racławickiej 13 – I piętro, pokoje 117, 118, 119.
5. Opłaty:
- prawo jazdy: 100,00 złotych.
Opłaty za prawo jazdy dokonuje się kartą płatniczą bezpośrednio na stanowisku pracy lub przelewem bankowym na rachunek Powiatu Koszalińskiego numer: 61 1020 2791 0000 7602 0312 0664.
Klienci chcący dokonać wpłat gotówkowych na konto Starostwa Powiatowego w Koszalinie bez prowizji bankowej będą mieli taką możliwość wyłącznie we wskazanych przez Bank placówkach tj:
- Agencja nr 3683, ul. Młyńska 4/4, 75 - 054 Koszalin,
- Agencja nr LP11, ul. Nowowiejskiego 5/4, 75 - 587 Koszalin.
Wpłaty dokonywane przez klientów poza wyznaczonymi punktami będą związane z pobraniem przez bank prowizji bankowej.
6. Terminy i sposób załatwienia:
Bez zbędnej zwłoki - z zachowaniem procedury wydawania uprawnień do kierowania pojazdami, nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
W terminie, nie przekraczającym 2 dni roboczych, zostanie najpierw wygenerowany w systemie teleinformatycznym profil kandydata na kierowcę (PKK).
Wydanie tego profilu kandydata na kierowcę (PKK) następuje bezpośrednio stronie za pokwitowaniem.
Następnie po zdaniu egzaminu na prawo jazdy zainteresowany uiszcza powyższe opłaty.
W wyniku pozytywnej weryfikacji dokumentów i po uiszczeniu przez wnioskującego wymaganej opłaty za wydanie prawa jazdy, wysyłane jest zamówienie na wyprodukowanie tego dokumentu do producenta blankietów z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
W wyniku negatywnej weryfikacji dokumentów wydawana jest decyzja o odmowie wydania prawa jazdy.
Wydanie prawa jazdy następuje w zależności od podanego we wniosku sposobu przekazania: bezpośrednio stronie za pokwitowaniem lub za pośrednictwem poczty w terminie 2 dni od daty otrzymania dokumentu od producenta.
Sprawy związane z wydaniem prawa jazdy załatwia osobiście zainteresowany.
7. Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 5 stycznia 2011 roku – O kierujących pojazdami,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 roku w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami,
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego,
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 roku w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
8. Tryb odwoławczy:
Od decyzji w sprawie odmowy wydania prawa jazdy służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Starosty Koszalińskiego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
9. Obowiązek informacyjny:
Administratorem Pani / Pana danych osobowych jest Starostwo Powiatowe z siedzibą w Koszalinie przy ulicy Racławickiej 13, 75 – 620 Koszalin reprezentowane przez Starostę Koszalińskiego (treść obowiązku informacyjnego).
10. Dodatkowe informacje:
Wydział Komunikacji i Dróg, ul. Racławicka 13, 75 – 620 Koszalin
I piętro, pokoje: 117, 118, 119
tel.: 947140115, 947140117, 947140118
e-mail: komunikacja@powiat.koszalin.pl